A PKP InterCity EU07 302 Stryszów és Zembrzyce között
Krakkó (=Krakow) - Sucha Beskidzka - Chabówka - Zakopane | |||||
Megnyitás: | 1884-1899 | ||||
---|---|---|---|---|---|
Építtető: |
| ||||
Villamosítás: | 3 kV= | ||||
Személyszállító vasút: | PKP | ||||
A vonal jelentős részben a Galíciai Átmérős Vonal (Galizische Transversalbahn) részeként épült ki, amikor a terület az Osztrák-magyar Monarchia osztrák tartományainak tagja volt. A vonal feladata a tartomány fontosabb városainak összekötése volt, ezért a Kárpátok karéján kívül, annak főgerincével párhuzamosan haladt, számos helyen csatlakozva a sugárirányú vonalakhoz. Ennek köszönhető, hogy a Krakkó-Zakopane vonatozás Sucha Beskydzkában és Chabówkában is irányváltást igényel. Előbbi helyen van delta, de a város fontossága miatt sok vonat útbaejti, utóbbi helyen delta nincs, de bonyolítja a helyzetet, hogy a motorvonatokkal kiállított helyi személyvonatok Chabówkából a Transzverzális mentén Rabka-Zdrój megállóig továbbhaladnak, és csak ott irányt váltva indulnak el a másik ágán a vasútnak úticéljuk felé. Chabówka és Zakopane között helyi érdekű vonalként épült ki a pálya, de ma a vonal egységesen 90-100 km/h kiépítési sebességgel rendelkezik és végig villamosított - az elkeserítő pályaállapotok miatt azonban sok a lassújel. Az eredeti Transzverzális vonalak egy része mezei mellékvonalként működik, Rabka-Zdrój és Nowy Sacz között múzeumvasútként, amely jórészt felújítás alatt áll, Ukrajnában pedig részben villamosítva regionális vasútként léteznek még a vonalszakaszok. Hiriv állomáson nyomtávtörés van, ám az ukrán-lengyel határon pár éve már nem járnak át vonatok.
| |||||
|
Egyre sötétebb, szürkébb időben haladtunk Zakopane felé. Ahogy megjöttek a hegyek, reméltük, hogy eloszlik a köd, vagy gyorsabbá válik a haladás, de egyik vágyunk sem teljesült, a vasút majdnem végig lakott területen halad, így mi is olyan lassúak lettünk, mint a vonat. A vonat kanyarog, de a pályaállapotok is kritikán aluliak (a veresegyházi vonal elbújhat), nem is tudom, hogy van még visszavezetés egyáltalán. Az IC is késett egy kicsit, így éreztük, ez a nap abszolút nem lesz a mienk, a Tátrával együtt lőtt fotóra pedig esély sincs.
A vasútvonal elég komplikált, nem csak a táj miatt érdekes, de vasútüzemileg is, hiszen az előbb látott Bielsko-Bialai mellékvonal mellett indul Sucha Beskydzkából is egy forgalmon kívül levő vonal Żywiecbe, Chabówkából pedig Nowy Sacz-ba (kiejtésük: zsivijec és noví szács). Mindkét elágazásnál irányt váltanak a személyvonatok, Chabówkánál azért, mert nincs is más lehetőség, az eredeti, monarchiabeli vonal Nowy Sacz felé haladt tovább fővonalként (gyakorlatilag egészen Csernyivciig), Chabówkától délre már helyi érdekű vonalként épült ki a kapcsolat. Sucha Beskydzkát az IC-k egy deltavágányon ki tudják kerülni, de a személyek bemennek, irányt váltanak, és persze így tesznek Chabówkánál is, csak tovább gurulnak egy megállónyit Nowy Sacz felé, Rabka-Zdrój-ig.
Akit érdekel, itt megnézhet egy (napos) téli vezetőállás-videót a Krakkó-Zakopane vasútvonalról, fölgyorsítva:
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.