A MÁV-START C50 5713 Pálmajor és Somogyszentpál felső között lóré-vonattal a közös közúti-vasúti hídon
C50GV, MÁV, ÁEV | |||
A Hároméves terv keretén belül fontos volt a gazdasági vasutak korszerű motormozdonyokkal való ellátása. Ekkor azonban csak átépítések, illetve a Szállítóberendezések Gyára A-26 és B-26 sorozatú mozdonyai jelentek meg, amelyek feladataikra nagyrészt alkalmatlanok voltak. Ezért kezdődött meg a Gyárban, majd később az Északi Járműjavítóban a C-50 sorozatú gépek tervezése, amely az Északiban 1952-től került gyártásba. A Csepel D413 motoros, B tengelyelrendezésű, mechanikus sebességváltóval ellátott, 7 tonna szolgálati tömegű mozdonyok nagy sikert arattak. Első, GV3700 sorozatuk belső csapágyazású, második, GV5700 sorozatuk külső csapágyú volt, ezen kívül épültek át NDK-s gépek is C50 elemekkel, de aszimmetrikus kivitelben, illetve készült a MÁV kisvasútjai számára egy egyedibb széria. | |||
|
Megeshet, hogy a magyarországi kisvasutak nem extrém durva terepen, vagy nagyvasúttól is irigyelhető elegymennyiséggel operálnak, de változatosságban és különlegességekben nincsen hiány; én hegymániás vagyok, de a GV tájképe így is lenyűgöz, nem kellenek mindig a svájci vagy erdélyi hegyek. Balatonfenyves történelme pedig pont a frissessége miatt szagolható, a kisvasút hőskorát könnyű fölidézni, és én úgy érzem, hogy ezen a fotósvonaton is sikerült.
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.