A TPC Beh 2/6 542 Champéry állomáson
Megnyitás: |
| |
---|---|---|
Hossz: | 23,4 km | |
Építtető: | AOM/MCM | |
Villamosítás: | 1500 V= | |
Személyszállító vasút: | Transports Publics du Chablais (TPC) | |
Aigle és Monthey között a keskeny nyomközű vasút a fővonalnál hosszabb útvonalon, a települések főutcáin át épült ki, és végül Monthey-ben is elérte az SBB állomást. A csatlakozó, részben fogasüzemű MCM végül összeolvadt 1946-ben az AOM vonallal, és így teljes hosszában átjárhatóvá vált az útvonal. Montheyben természetesen csúcsfordítóval, ahogy az minden TPC vonalon divatos. Ma már csak Monthey Ville-ben fordulnak a vonatok, ott már nem mennek le a főpályaudvarig. A fővonali vonatokra Aigle-ben, a St. Maurice-i szárnyvonalra Collombey-Muraz megállóhelyen van átszállási lehetőség. | ||
|
A Wallis/Valais kétnyelvű kantonba Corbier állomáson átlépő AOMC a környék gazdagabb vonalai közé tartozik, elsősorban a kanton gazdagsága miatt. A vonalat eredetileg két társaság építette, az első Aigle - Ollon - Monthey között, a nagyvasútnál jobban fölfűzve a helyi lakott területeket, a második pedig Monthey és Champéry között. Itt a nagyvasút sem egyszerű: a Simplon-vonal mellett vezet egy mellékvonal St. Maurice és St. Gingolph között a Genfi-tó partjáig, ami hajdan továbbvezetett a Kandó-féle háromfázisú villamosról ismert Évian-les-Baines-ig, Franciaországba. Ennek hídja a kisvasúton a kantonhatár. Anno a nagyvasúti állomásig vezetett mindkét kisvasút, Monthey-en-Place-tól közös nyomvonalon, de a városközpont és az állomás közötti szakaszt fölszámolták. Így is csúcsfordítós a vonal, mivel az Aigleből Champérybe közlekedő vonatok en Place és Ville között oda-vissza is megteszik a szakaszt. A meredeken emelkedő pálya egy hosszabb és két rövidebb fogasszakaszt tartalmaz, a lakott területek és a jellegzetes svájci chalet-k magasan helyezkednek el. Champéryből nincs tovább út, csak az Alpok magas hegygerincén át gyalog.
A vonal eredetileg 850V egyenfeszültséggel és Strub fogasléccel üzemelt, de egységesítve lett Abt fogaslécre és 1500 V egyenfeszültségre. Így az Aigle-ben kapcsolatban lévő vonalak mind kompatibilisek egymással, csak a Bex - Villars - Col-de-Bretaye vonal kakukktojás a 700 V egyenfeszültséggel, de a fogasléc ott is Abt.
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.