< Előző | Mesefolyam | Bélyegképek | Címlap | English |

A Zentralbahn ABe 130 010-2 pályaszámú Spatz adhéziós, regionális motorvonata Oberried és Niederried között a Brienzersee partján

Fényképezte: Takács Bence
Készítés ideje: 2014:07:20 17:14:01

1559 megtekintés

Nagyfölbontású kép

Térkép:
térkép
Címkék:
Uberwölber Einschnitt Oberried Niederried 248 SPATZ Svájc kisvasút motorvonat motorkocsi Zentralbahn GTW Hasonló fényképek

Keress a címkék között!

A Zentralbahn ABe 130 010-2 pályaszámú  fotó

A Jungfrau-régió után a Zentralbahn vonalaira, egészen pontosan első körben az SBB hajdani egyetlen keskeny nyomközű vasútjára, a Brünigbahnra indultunk tovább. Ezt eredetileg a Jura-Bern-Luzernbahn építette, első szakaszát Brienz és Alpnachstad között 1888-ban adták át. A vonal már ekkor magába foglalta a Brünig-hágót, amire Riggenbach rendszerű fogasléccel kapaszkodott föl. Brienz és Interlaken között a Brienzerseen, Alpnachstad és Luzern között a Vierwaldstatterseen gőzhajó biztosította a továbbutazás lehetőségét. A megoldás akkoriban nem volt szokatlan, a Thunerseen is gőzhajóval lehetett a Därlingen és Interlaken közötti vasutat elérni, de az RhB is hajóval szerette volna a Maloja-hágóra vezető vasútvonal jórészét megoldani.

Megnyitás:
  • Brienz - Alpnachstad: 1888
  • Alpnachstad - Luzern: 1889
  • Stansstad - Engelberg: 1898
  • Brienz - Interlaken Ost: 1916
  • Meiringen - Innertkirchen: 1926
  • Stansstad - Hergiswil (csatlakozás a Brünig-vonalhoz): 1964
  • Grafenort - Engelberg nyomvonalkorrekció (Stocktunnel): 2010
Hossz:
  • Brünigbahn: 74 km
  • Luzern-Stans-Engelbergbahn: 25 km
  • Meiringen-Innertkirchen-Bahn: 5 km
Építtető:
  • Luzern - Interlaken Ost: Chemins de fer du Jura bernois
  • Luzern - Engelberg: Luzern-Stans-Engelberg-Bahn
  • Meiringen - Innertkirchen: Kraftwerke Oberhasli AG
Villamosítás:
  • Brünigbahn: 1941 15 kV 16,7 Hz
  • Stans-Engelberg: 1898-1964 750 V 32 Hz háromfázisú
  • Luzern - Stans - Engelberg: 1964 15 kV 16,7 Hz egyfázisú
  • Meiringen - Innertkirchen: 1977 1200 V=
Személyszállító vasút:Die Zentralbahn (LSE-SBB)

A GoldenPassLine harmadik szakasza (a Montreux-Oberland bernois és a BLS Zweisimmen - Spiez - Interlaken mellékvonalai mellett) az SBB-CFF-FFS Svájci Államvasutak egyetlen kisvasútja, a Brünigbahn. Valamennyi másik kisvasút és fogaskerekű kantoni vagy magántulajdonban üzemel, többnyire persze közszolgáltatásként, ma már jelentős dotációval. A Zentralbahn 2005-ben alakult át az LSE-ből, miután az SBB átadta nekik a Brünig vonalat, az LSE pedig cserébe részvényeket bocsájott ki, ami által az SBB lett 2/3-ad részben a tulajdonosa, és azóta stansstadi székhellyel egy kézből irányítják a két vonalat.
A Brünigbahnnak Meiringen és Giswil között a Brünig-hágón át, az LSE-nek Grafenort és Engelberg között, az utolsó szakaszán van fogaskerekű szakasza, de csak a teljes vonalat érintő InterRegio vonatok szerelvényei kell, hogy fogaskerekűek legyenek, a betétjáratként közlekedő S-Bahn és személyvonatok egyszerű adhéziós szerelvények. Ezek Interlaken és Meiringen, Luzern és Giswil, illetve Luzern és Wolfenschiessen között közlekednek. A fogasléces szakaszok Riggenbach-rendszerűek, de a fogasléc kiemelkedik a sínkoronaszintből. Mindkét vonal az építésekor még nagymértékben támaszkodott a tavak hajózására: a Brünigbahn a Brienzerseen, az LSE a Luzern és Stans közötti Vierwaldstättersee-öbölben használt hajókat eleinte a pályaépítés helyett.

2021. óta a Meiringen - Innertkirchen vasútvonal is a Zentralbahnhoz tartozik, előkészülve a hamarosan megépülő Innertkirchen - Oberwald (Grimseltunnel) bázisalagút üzemeltetésére. Az új 1000 mm-es vasúti kapcsolatnak köszönhetően az RhB, az MGB, a MOB, a TPF, az MVR, a Blonay-Chamby múzeumvasút, a DFB, a GGB, a zb, a MIB és a BOB vonalai egyetlen nagy keskennyomtávú vasúthálózattá alakulnak. Az eltérő fogaslécek és felsővezeték-feszültségek miatt a hálózat csak korlátozottan lesz átjárható, de elméletileg egy Montreux - Interlaken Ost - Oberwald - St. Moritz új panorámavonat (Zweisimmen és Interlaken Ost között normál nyomtávúra széttolt kerekekkel) 2 gépcserével végigközlekedhet, amennyiben Andermatt és Disentis/Mustér között megfelelő számú fogaskerékfékes kocsit kapcsolnak a szerelvény végéhez.

Cikk a vonalról
Fényképek

Új albumok:
Covid vegyes 2.

 
Behavazott vonatok Pestszentlőrincen

Napi vonatfotók


További friss képek Kisvasút Városi közlekedés Szlovákia

Fotó: Takács Bence

Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.

Impresszum