A Zentralbahn ABe 130 010-2 pályaszámú Spatz
adhéziós, regionális motorvonata Oberried és Niederried között a Brienzersee partján
A Jungfrau-régió után a Zentralbahn vonalaira, egészen pontosan első körben az SBB hajdani egyetlen keskeny nyomközű vasútjára, a Brünigbahnra indultunk tovább. Ezt eredetileg a Jura-Bern-Luzernbahn építette, első szakaszát Brienz és Alpnachstad között 1888-ban adták át. A vonal már ekkor magába foglalta a Brünig-hágót, amire Riggenbach rendszerű fogasléccel kapaszkodott föl. Brienz és Interlaken között a Brienzerseen, Alpnachstad és Luzern között a Vierwaldstatterseen gőzhajó biztosította a továbbutazás lehetőségét. A megoldás akkoriban nem volt szokatlan, a Thunerseen is gőzhajóval lehetett a Därlingen és Interlaken közötti vasutat elérni, de az RhB is hajóval szerette volna a Maloja-hágóra vezető vasútvonal jórészét megoldani.
Megnyitás: |
| |||
---|---|---|---|---|
Hossz: |
| |||
Építtető: |
| |||
Villamosítás: |
| |||
Személyszállító vasút: | Die Zentralbahn (LSE-SBB) | |||
A GoldenPassLine harmadik szakasza (a Montreux-Oberland bernois és a BLS Zweisimmen - Spiez - Interlaken mellékvonalai mellett) az SBB-CFF-FFS Svájci Államvasutak egyetlen kisvasútja, a Brünigbahn. Valamennyi másik kisvasút és fogaskerekű kantoni vagy magántulajdonban üzemel, többnyire persze közszolgáltatásként, ma már jelentős dotációval. A Zentralbahn 2005-ben alakult át az LSE-ből, miután az SBB átadta nekik a Brünig vonalat, az LSE pedig cserébe részvényeket bocsájott ki, ami által az SBB lett 2/3-ad részben a tulajdonosa, és azóta stansstadi székhellyel egy kézből irányítják a két vonalat. 2021. óta a Meiringen - Innertkirchen vasútvonal is a Zentralbahnhoz tartozik, előkészülve a hamarosan megépülő Innertkirchen - Oberwald (Grimseltunnel) bázisalagút üzemeltetésére. Az új 1000 mm-es vasúti kapcsolatnak köszönhetően az RhB, az MGB, a MOB, a TPF, az MVR, a Blonay-Chamby múzeumvasút, a DFB, a GGB, a zb, a MIB és a BOB vonalai egyetlen nagy keskennyomtávú vasúthálózattá alakulnak. Az eltérő fogaslécek és felsővezeték-feszültségek miatt a hálózat csak korlátozottan lesz átjárható, de elméletileg egy Montreux - Interlaken Ost - Oberwald - St. Moritz új panorámavonat (Zweisimmen és Interlaken Ost között normál nyomtávúra széttolt kerekekkel) 2 gépcserével végigközlekedhet, amennyiben Andermatt és Disentis/Mustér között megfelelő számú fogaskerékfékes kocsit kapcsolnak a szerelvény végéhez. | ||||
|
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.