A ZSSK 813 113-2 pályaszámú Mravec/Hangya ikermotorkocsi 913 113-7 pályaszámú vezérlő-pótkocsija az 1947-ben épült Neresnicky tunnel északi kapuzatánál
Az Ipolyság - Zólyom vasútvonalon gyakorlatilag csak munkanapokon van közlekedés, ez is több, mint tíz év állás után indult újra. Így korábban csak különvonatokat lehetett megbízhatóan fényképezni, így hát a vonalon készült fotóimat uralják a különvonatos képek (az Atlaszban egyben szerepel a teljes Csata - Ipolyság - Zólyom vonal):
Ezért is jöttem el nyáron fényképezni, hiszen munkanap máskor nem igazán érek rá pedagógusként. Ez a nap viszont számomra nagyon kellemes volt, változatos helyeken sikerült különböző járműveket fényképezni. Még a gyenge középhegységben vezető pályán is nagyon komoly műtárgyak találhatóak, elsősorban persze a Korponáig vezető HÉV-vonalat Zólyommal összekötő, csehszlovák építésű áttörésen
Csata - Ipolyság - Korpona - ZólyomCsata - Ipolyság - Zólyom vasútvonal | |||||
Megnyitás: |
| ||||
---|---|---|---|---|---|
Hossz: | 106 km | ||||
Építtető: | Garam-Ipolyvölgyi HÉV / Hontvármegyei HÉV / ČSD | ||||
Villamosítás: | - | ||||
Személyszállító vasút: | ŽSSK | ||||
A Magyar Északi Vasút Budapest - Losoncz - Ruttka fővonala segítségével az északi területek elérhetővé váltak, de csak kerülővel. A kiemelkedő felvidéki bányák egyenes úton elérését a HÉV-vonalak biztosították, így a Krupinica patak völgyében is harmadrendű vasútvonal épült az OMÁV által kezelt Garam-Ipolyvölgyi HÉV Ipolyság állomása és Korpona között. Mivel ekkor már, a Kiegyezés után, az építkezések Budapest-központúak lehettek, így a vonal Ipolyságról úgy fordul ki, hogy Vác - Drégelypalánk felől lehet irányváltás nélkül kijárni a vonalra. Ennek is köszönhető hogy Csata és Ipolyság között OMÁV, Ipolyság és Zólyom között MÁV szabványú épületeket létesítettek. A Korponátol északra fekvő szakaszt a ČSD funkcionális építészettel látta el, az Osztrovszkíj-hegység áttörésében haladó vonalon két alagút, két viadukt és Sasa-Pliesovce állomásnál jelentős vonalkifejtés épült. A nem magyar építésű Korpona-Zólyom szakaszon az Atlasz a szlovák állomás-neveket tartalmazza hiszen az ottani szolgálati helyeknek sosem volt magyar neve. Ugyanakkor az a legizgalmasabb, hegyi pálya jellegű szakasz, és ott a legváltozatosabb a a vasutat körbevevő táj is. | |||||
|
Fotó: Takács Bence - benbe.hu napi galéria
Copyright 2011-2020. www.benbe.hu.