Az E2-c5 4019 villamos a bécsi Ringen
E2Wiener Linien | ||||
A Lohner által DÜWAG-licenc alapján épített E sorozatú villamosok 1959-ben jelentek meg Bécsben. Két prototípus kocsi készült 4401 és 4402 pályaszámmal, előbbi Elin/Kiepe, utóbbi Siemens berendezésekkel. Ez a két kocsi volt a teljes típussorozat elődje. A 4401 elektronikája jobbnak bizonyult, így ezt vették alapul a sorozat építésekkor. Összesen 30 db járművet készített az SGP (4601-4630 pályaszámcsoport), valamint 59-et a Lohner (4401-4459 pályaszámcsoport). Az E1 sorozat, amely erősebb motorokat kapott, ezzel lehetővé vált a pótkocsik vontatása. Az első darabot az SGP gyártotta 1966-ban, majd a Lohner is megjelent gyártóként. Az SGP kocsijai 4631-4868, a Lohner/Bombardier-éi 4461-4560 pályaszámot kaptak Bécsben, mivel a Lohner 1971-ben már beolvadt a Bombardier-Rotax vállalatba. Az E1-es sorozat továbbfejlesztése az E2 típus lett. Főbb különbség, hogy a mechanikus kapcsolószerkezetet elektromotorral mozgató, hibridnek tekinthető GEAMATIC-hoz képest korszerűbb elektronikát kapott. A jármഩ kinézetében is megváltozott az elődjéhez képest, ez már a Mannheim típuscsalád tadja. A motor és a forgóváz nem módosult, azok egy az egyben maradtak. A 4001-4098 pályaszámú járműveket az SGP, a 4301-4324 pályaszámúakat a Lohner utódja, a Bombardier gyártotta, összesen 112 jármű készült, mind Bécs számára. | ||||
|
Avatatlan szemnek problémás lehet a bécsi E-ológia, évtizedekig nekem is csak a régi, piros-fehér villamos jellemző volt meg, és vegyesen hol pótkocsival, hol anélkül láttam őket. Ez azonban nem lepett meg, hiszen Budapesten az UV is így közlekedik. Mára már világos, hogy az oldalsó lemez nélküli kocsiról nem csak leesett, hanem ő E típusú volt, de az is, hogy E1-es is gyakran járt pótkocsi nélkül, főleg hétvégén, amikor én Bécsben jellemzően megfordultam. Ő pedig itt az E2, ami magasabb, szögletesebb, más a tető színe is, szóval máig nem értem, hogy keverhettem össze bármivel is, de bizony megtörtént. Hogy más ne járjon így, az E típus és leszármazottainak is elkészítettem a kis, oldalsó névjegyét. Többen jeleztétek, hogy a kis vonalinformációk, járműleírások segítenek elhelyezni a képet térben-időben, ezért most az amúgy szűkszavú napi galériához jópár vonalét és járművét elkészítettem. Ezeket könnyen meg tudom ismételni, amikor legközelebb az a jármű vagy vasútvonal kerül szóba, a témát részletesen bemutató cikk vagy az arról/ott készült összes kép pedig könnyedén elérhető.
Itt most a középső, Fényképek
linkre kattintva csak az E2 sorozatról készült képeimet mutatja meg a kereső, de a legalsó link minden DÜWAG-licensz villamosos képemet előhívja, bár föltöltve sajnos nincs olyan sok. Majd még ezen is dolgozom a jövőben.
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.