A Zillertalbahn D 14 Fügen-Hart im Zillertal és Gagering között
(Zillertalbahn)
A Zillertalbahn
A Zillertalbahn a Westbahnon fekvő Jenbach és Mayrhofen között vezető, 760 mm nyomtávolságú kisvasút, és minden bizonnyal Ausztria legforgalmasabb kisvasútja. A félórás ütemes menetrendben közlekedő vonatokat Mayrhofenhez közeledve két kétvágányú állomásköz is segíti a megbízható menetrend tartásában.
Már 1860-ban fölmerült, hogy vasutat kellene építeni a Ziller völgyében, hiszen a relatíve kis népsűrűségű Tirolban az Inn, az Arlberg-hágóra vezető Rosanna-völgy és néhány fennsíkon kívül sok más sűrűn lakott terület nem volt, a Ziller völgye viszont egy kivételesen széles oldalvölgyet jelentett, ami az iparosodott Jenbach közelében komoly mezőgazdasággal és erdőgazdálkodási hagyományokkal rendelkezett. A közút annyira gyatra volt, hogy Mayrhofenbe az utazók csak két nap alatt jutottak el. Végül 1892-ben alakították meg az érintett települések a Vasútfejlesztési Bizottságot (Bahnkomitee). Több nyomvonalváltozat is szóbekerült (például a Gerloson keresztül az összekötés a Pinzgauer Lokalbahnnal), végül a völgyben végigvezető, költségcsökkentési és védelmi megfontolásokból 760 mm-es keskenyvágányú vasút építését határozták el. 1899. december 26-án alakult meg az építési koncesszió birtokában a Zillertalbahn Actiengesellschaft. A pályát négy részben, az utolsó szakaszt 1902. július 31-én adták át. Induláskor a vasútnak két U sorozatú, szertartályos gőzmozdonya, tíz személykocsija és 22 teherkocsija volt. Ebben a RailAway videóban néhány gyönyörű (főleg légi) felvételt láthattok a kisvasútról:
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.