A Rhätische Bahn Ge 4/4III 652 Hockey Club Davos
Surava és Tiefencastel között a Glacier-Express panorámavonattal
(RhB Albulabahn)
A GEX utolsó nagy évében voltunk, amikor még a japán turisták megtöltöttek két dupla-szerelvény panorámakocsit. Duple, mivel Disentis/Mustértől egészen Zermattig, ami az út nagyobb része, egy ilyen elegyet kettébontva, külön fogaskerekű mozdonnyal kellett továbbítani, ezért is van két szervaízkocsi benne. Ez a szerelvény Sankt Moritzból érkezik, ezt követi egy órával egy sima REX végény egy fél szerelvény panorámakocsi, illetve Davosból egy külön fél szerelvény saját mozdonnyal. Sajnos a Frank erősödése miatt a turisták drámai módon megfogyatkoztak Svájcban, illetve a japánok helyét húzóerőként egyre inkább a kínaiak vették át, akiknek sietősebb volt a dolga, mintsem hogy a Világ leglassabb gyorsvonatával
utazgassanak. A züllés kegyetlen volt, de ez nem csak itt mutatkozott meg: az Európa legmagasabb vasútállomásának számító Jungfraura is új, kötélpályás eljutást terveznek, hogy fél napot spóroljanak a fogaskerekűzés helyett a kínaiaknak, akik így talán fölmennek 3466 méterre. Kína legmagasabb hegycsúcsa a 6282 méter magas Amne Machin.
A GEX-ek közül először eltűnt a St.Moritz - Zermatt második menet, majd a davosi Brig-ig rövidült, a mélypontot pedig az jelentette, hogy 2015 óta az őszi és tavaszi holtszezonban már nem is jár egyáltalán a Glacier-Express. Első utunkon húsvét előtt még vígan fotóztuk a két félvonatot, amik persze nem külön szerelvényként, hanem REX-ek mögé kötve közlekedtek az Albulán, de akkor még tele is voltak. Az idei téli menetrendben egyetlen félvonatnyi GEX szerepel, a nyáriban három félvonat, tavasszal a téli egy fél van érvényben, októberben és novemberben pedig ismét nem fog járni. Szeptemberben is csak visszafogott mennyiségű szerelvény lesz. Összességében a Glacier-Expressznek is elkaptuk az aranykorát a fotótúráinkkal, de az RhB-val is mázlisták voltunk, hiszen még a klasszikus, hetvenes évekbeli egységvagonok korszakát (Einheitswagen) fotózhattuk végig. A közeljövő igencsak máshogy fog kinézni.
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.