Hagyományos nézet Csak Prémium képek Az összes kép
Téli csoda
Mikulásvonat az Albatrosz gőzmozdonnyal Pozsony körül, át a Fehér-Kárpátokon.
![]() | |
A ŽSSK 813 040-7 Kátov és Szakolca közöttFotó: Takács Bence KészÃtés ideje: 2017:12:02 09:50:33 Szakolca Skalica na Slovensku Kátov Kátó 351 813-913 (ZSSK) havas mellékvonal motorkocsi Szlovákia zúzmara nyÃlt vonal Bézé ZSSK Blonski festésű mozdony borult |
![]() | |
A ŽSSK 813 040-7 Szakolca és Kátov közöttFotó: Takács Bence KészÃtés ideje: 2017:12:02 10:03:21 Szakolca Skalica na Slovensku Kátov Kátó 351 813-913 (ZSSK) havas mellékvonal Szlovákia zúzmara jelzö elöjelzö nyÃlt vonal motorkocsi Bézé ZSSK Blonski festésű mozdony borult |
![]() | |
A ŽSSK 813 040-7 Szakolca és Kátov közöttFotó: Takács Bence KészÃtés ideje: 2017:12:02 10:03:24 Szakolca Skalica na Slovensku Kátov Kátó 351 813-913 (ZSSK) motorkocsi havas zúzmara Szlovákia mellékvonal nyÃlt vonal Bézé ZSSK Blonski festésű mozdony borult |
![]() | |
Az Albatros klub 498 104 Kátov és Szakolca közöttFotó: Takács Bence KészÃtés ideje: 2017:12:02 10:27:47 Szakolca Skalica na Slovensku Kátov Kátó 351 Szlovák gözösök gözmozdony Szlovákia füst havas zúzmara nyÃlt vonal táj tél nosztalgia vonat mellékvonal borult |
Jókút (=Kuty) - Szakolca (=Skalica na Slovensku) - Sudomeřice nad Moravou - Veselí nad Moravou - Vrbovce - Myjava - Vágújhely (=Nové mesto nad Váhom) | |||||
Megnyitás: |
| ||||
---|---|---|---|---|---|
Hossz: | 110 km | ||||
ÉpÃttető: | lásd fent | ||||
VillamosÃtás: | Jókút-Halics: 25 kV 50 Hz ~ | ||||
SzemélyszállÃtó vasút: | ŽSSK/ČD/ŽSSK | ||||
Hajdani helyi érdekű vonal, ma fő- és mellékvonalak hálózata a szlovák-cseh határ közelében. Jól jellemzi a birodalmi vasútépÃtést, hogy a Monarchián belül Magyarországhoz tartozó Pozsony és az Ausztriához tartozó Brünn között fővonali vasúti kapcsolat csak Bécsen keresztül épült. Összeköttetést Morvaországgal csak a Pozsony-Bécs fővonalon Marchegg előtt, Dévényújfalunál kiágazó HÉV-vonal adott, amely egyenes úton Veselà nad Moravouban a Vlára-szoros felé vezető vonalba csatlakozott, Jókúton és Halicson pedig, szintén HÉV-ekkel, nyugat felé vezetett. A ČSD Trianon után a Dévényújfalu - Jókút - Břeclav szakaszt kétvágányú fővonallá fejlesztette, de ma 100 km/h sebességgel járható a Jókút - Szakolca - országhatár vonalszakasz is, a Holics és Göding (ma: HodonÃn, Csehország) közötti vonalat pedig a Břeclavot elkerülő teherforgalom számára villamosÃtották is. Szintén a ČSD épÃtette ki a Fehér-kárpátokat áttörő vonalat Vágújhelyre, rajta számos viadukttal és egy nagyobb alagúttal. Ezen a vonalon a határállomás Vrbovce, de 1992-ben Csehországhoz került, ezért átnevezték JavornÃk nad Veličkou-ra (ugyanolyan távol fekszik JavornÃktól, mint Vrbovcétől). Később egy területcserével az állomás Szlovákiához került, és ismét Vrbovce nevét viseli. Jókút-Szakolca, HodonÃn-JavornÃk és Vrbovce-Vágújhely között sűrű személyforgalom van, JavornÃknál naponta néhány cseh motorkocsi megy át, Szakolcánál csak teherforgalom van. | |||||
|
Az 1990-ben alapÃtott klub vállalta magára a szerintük (nem jogtalanul) a világ legszebb gyorsvonati gőzmozdonyának felújÃtását és üzemeltetését. Azóta több, mint száz nosztalgiavonat élén, több, mint 35000 km távon húzta már maga után a füstöt a mozdony, és még mindig gyönyörű és megbÃzható. Az 1952-54 között a Škoda Plzeň-ben gyártott gőzösök közel olyan erősek, mint egy V43-as, legnagyobb sebességük is 120 km/h, Ãgy Csehszlovákia legrangosabb gyorsvonatait továbbÃtották Pozsony és Prága, illetve a vonal villamosÃtásáig Kassa és Oderberg (BohumÃn) között. Összesen 15 példány készült belőle, mivel a 40 példányban korábban épült 498.0 sorozat erősebb kazánnal szerelt változatai voltak. A mozdony csehszlovák módra szép szÃnes, kiváló állapotnak örvend, de mégsem olyan kórosan steril, mint az angol gőzmozdonyok. Összességében az Albatros klub kiváló munkát végez, amit egyrészt vállalatok támogatásainak, másrészt adományoknak és a személyi jövedelemadó 2%-ának felajánlásaiból tudnak finanszÃrozni.
Pár hete nézegettem, hogy a pozsonyi mikulásvonat útvonala elég izgalmas, mivel évek óta érdekel a Vágújhelyről Vrbovcébe vezető mellékvonal, ami elég kellemes hegyvidéken és több viadukton vezet át. Viszont messze van, nagyon más izgalmas téma nem volt a közelben, Ãgy eddigi fotózásinkból rendre kimaradt, illetve a 813-as motorkocsiról éreztem, hogy nem mutatna jól a képeken mindenhol (ezzel Szlovákiában sokfelé küzdöttem már ). Most viszont itt volt az alkalom, hogy közelebbről is megnézzük ezt a térséget. Hajnali öt előtt indultunk Kismarosról, hogy három és fél óra autózás után megérkezzünk Szakolcára. Én végigstresszeltem az utat, nem csak a félúton kigyulladt "check engine" lámpa miatt, hanem azért is, mert végig napos, de az éjjeli köd és fagy miatt zúzmarás időben húztunk el gyönyörű dombvidékek, több remek vasútvonal mellett, hogy tutira odaérjünk a gőzös érkezéséig a kis nyugat-szlovákiai városba. A régi városközpontja miatt népszerű kirándulóhelyre egy kis mellékvonal vezet, ami a Pozsony-Brno fővonal Jókút (Kuty) állomásából ágazik ki észak felé. A Morva folyó mentén vezető vasútvonalon kizárólag 813-as ikermotorkocsik közlekednek, amiknek a Szakolca legszélén fekvő állomása a végállomás. Ebben a havas időben több kellemes fotóhely is adódott volna rajta, de normál napokon lehet, hogy nem annyira izgalmas. A vonal Halics állomásig villamosÃtott, itt van egy csak teherforgalmú, szintén villamosÃtott átkötés HodonÃnba, Csehországba, Ãgy Břeclav kikerülhető Olomouc vagy Ostrava felől Pozsony felé menet.
![]() | |
A ŽSSK 210 064-2 Kátov és Szakolca közöttFotó: Takács Bence KészÃtés ideje: 2017:12:02 10:28:05 Szakolca Skalica na Slovensku Kátov Kátó 351 ~Vasaló |
![]() | |
A Albatros klub 498 104 Szakolca és SudomÄ›řice nad Moravou közöttFotó: Takács Bence KészÃtés ideje: 2017:12:02 10:41:31 Sudoměřice nad Moravou Rohatec kolonie 351 Szlovák gözösök gözmozdony nyÃlt vonal mellékvonal havas zúzmara táj magaslatról tológép Szlovákia nosztalgia vonat ZSSK Blonski kocsik napos |
![]() | |
Az Albatros klub 498 104 Szakolca és SudomÄ›řice nad Moravou közöttFotó: Takács Bence KészÃtés ideje: 2017:12:02 10:41:38 Sudoměřice nad Moravou Rohatec kolonie 351 Szlovák gözösök gözmozdony havas zúzmara nyÃlt vonal táj magaslatról Szlovákia nosztalgia vonat tél tológép legjobb mellékvonal ZSSK Blonski kocsik napos |
A határon átvezető sÃneken csak teherforgalom van, 2004 óta nem járnak át a szlovákok a csehekhez. Tehervonat viszont akad, ezen a szombaton is bent állt Szakolcán egy cseh Kocur egy cukorrépa-vonattal, vélhetően a gőzös és a tűzoltóvonat után átengedték azt is. SudomÄ›řice elágazóállomás, a Břeclav-Přerov (-Olomouc/Ostrava) vonalból Rohatecnél ágazik ki egy vonal, a helyi személyvonatok onnan indulnak, és követik a Morva folyót arra, amerre a gőzös is ment, Veselà nad Moravou állomás felé. A vonat végén látszik a két tológép: a jókúti fővonalon a Vasaló segÃtett elérni a 80 km/h sebességet, a retró-festésű Búvárra pedig majd a hágón jut komolyabb feladat, illetve ellátja az IC-kocsik villamos fűtését is. Sajnos a vonat összeszedett némi késést (úgy ötven percet), de Ãgy sikerült lefotózni a rendes személyvonatot is Szakolca előtt, mivel egy ütemet ki kellett a vonatnak várnia Egbell állomáson.
![]() | |
Petrov u Strážnice megállóhely a Rohatec - Veselà nad Moravou vonaloFotó: Takács Bence KészÃtés ideje: 2017:12:02 10:47:07 Petrov u Strážnice 351 Misc Csehország nemmozdony |
![]() | |
Az Albatros klub 498 104 SudomÄ›řice nad Moravou és Petrov u Strážnice közöttFotó: Takács Bence KészÃtés ideje: 2017:12:02 10:52:25 Petrov u Strážnice Sudoměřice nad Moravou 351 Szlovák gözösök gözmozdony nyÃlt vonal havas zúzmara füst Csehország nosztalgia vonat legjobb mellékvonal ZSSK Blonski kocsik napos |
Az egyetlen hely, ahol jól sütötte a vonatot a nap nem is volt rossz, sőt, a túra egyik legjobb képe született itt szerintem. Sajnos elég komoly önárnyékot ad a mozdonynak a nagyméretű, Witte-féle füstterelő - ami viszont sokat hozzátesz a fotóhoz a füst megformázásával!
![]() | |
Az Albatros klub 498 104 Veselà nad Moravou állomásonFotó: Takács Bence KészÃtés ideje: 2017:12:02 11:19:37 Veselà nad Moravou 351 451 Szlovák gözösök gözmozdony havas fekete-fehér állomás utas szelektÃv szÃnezés riportfotó legjobb ember Csehország nosztalgia vonat napos |
Talán elcsépelt dolog a szelektÃv szÃnezés, főleg a piros szÃnnel, de itt nem tudtam ellenállni, és nem is elsősorban a korhű kabátos, érdeklődő hölgy vagy a svájcisapkás, munkába igyekvő úr, hanem leginkább az előÃrásszerűnek nem nevezhető egyenruhájú tolatásvezető miatt. Cuki!
![]() | |
A ČD 742 320-5 Veselà nad Moravou állomásonFotó: Takács Bence KészÃtés ideje: 2017:12:02 11:20:11 Veselà nad Moravou 351 451 ČD Kocur Ceske Dráhy Csehország Kocur |
![]() | |
A ČD 854 201-1 Veselà nad Moravou állomásonFotó: Takács Bence KészÃtés ideje: 2017:12:02 11:21:40 Veselà nad Moravou 351 451 Hidra Csehország motorvonat Ceske Dráhy havas futoház homlokátjáró napos |
![]() | |
A ČD 810 469-7 Veselà nad Moravou állomásonFotó: Takács Bence KészÃtés ideje: 2017:12:02 11:23:12 Veselà nad Moravou 351 451 809-810 Bézé motorkocsi ÈD Ceske Dráhy Csehország mellékvonal |
![]() | |
A ČD 810 486-1 Veselà nad Moravou állomásonFotó: Takács Bence KészÃtés ideje: 2017:12:02 11:23:17 Veselà nad Moravou 351 451 809-810 Bézé motorkocsi ÈD Ceske Dráhy Csehország mellékvonal |
![]() | |
A ČD 810 628-8 Veselà nad Moravou állomáson a körfűtőház előttFotó: Takács Bence KészÃtés ideje: 2017:12:02 11:24:22 Veselà nad Moravou 351 451 809-810 Bézé motorkocsi ÈD Ceske Dráhy Csehország mellékvonal |
![]() | |
A Albatros klub 498 104 Veselà nad Moravou állomáson a fordÃtókorongonFotó: Takács Bence KészÃtés ideje: 2017:12:02 11:27:33 Veselà nad Moravou 351 451 Szlovák gözösök gözmozdony havas állomás futoház fordÃtókorong Csehország nosztalgia vonat napos |
A kicsit hosszabb tartózkodás idejére a gőzös, ahogy régen is szokásban volt, bejárt a fűtőházba szerelni (ezúttal csak vizet vettek, az viszont kellett a hátralévő második félnap és a nagy emelkedő miatt).
![]() | |
A ČD 750 719-7 Veselà nad Moravou állomásonFotó: Takács Bence KészÃtés ideje: 2017:12:02 11:31:10 Veselà nad Moravou 351 451 Búvár dÃzelmozdony Búvár Csehország Ceske Dráhy |
![]() | |
A ČD 754 067-7 Veselà nad Moravou állomásonFotó: Takács Bence KészÃtés ideje: 2017:12:02 11:32:45 Veselà nad Moravou 351 451 Búvár dÃzelmozdony Búvár Csehország Ceske Dráhy |
![]() | |
A ČD 809 239-7 Veselà nad Moravou állomáson, a körfűtőház előtti fordÃtókorongonFotó: Takács Bence KészÃtés ideje: 2017:12:02 11:35:39 Veselà nad Moravou 351 451 809-810 Bézé futoház fordÃtókorong havas motorkocsi ÈD Ceske Dráhy Csehország mellékvonal S-Bahn |
Veselà nad Moravou igazi Bézé-nagyhatalom, mivel több másodrendű vonal találkozásának helye. Vrbovce felé háromrészes RegioNovák járnak, de a többi irányba még a kék-fehér (vagy épp errefelé még nagyszámban régi festésű) hagyományos Bézé-rokonok a jellemzők. A nagyobb utasforgalmú brünni vonalon, valamint ahol gyorsvonatok is közlekednek, oda természetesen nagyobb kapacitású motorvonatokat vagy Búvárokat is ki tudnak adni.
![]() | |
A ČD 814 209-3 Veselà nad Moravou állomásonFotó: Takács Bence KészÃtés ideje: 2017:12:02 11:36:11 Veselà nad Moravou 351 451 Regionova Ceske Dráhy motorkocsi Bézé Csehország ÈD RegioNova |
Egy csúnya véget ért háromrészes (M+aP+M) RegioNova.
![]() | |
Az Albatros klub T478 1201 Veselà nad Moravou állomásonFotó: Takács Bence KészÃtés ideje: 2017:12:02 11:44:03 Veselà nad Moravou 351 451 751 (ZSSK Cargo) havas Csehország nosztalgia vonat tüzoltóvonat dÃzelmozdony ZSSK régi festésű mozdony borult |
Megérkezett a tűzoltóvonat, ami Szlovákiában minden gőzös után kötelező.
![]() | |
A ČD 854 207-8 Veselà nad Moravou és Bzenec közöttFotó: Takács Bence KészÃtés ideje: 2017:12:02 11:57:59 Veselà nad Moravou Moravsky PÃsek 451 Hidra Csehország motorvonat Ceske Dráhy nyÃlt vonal havas fák tél |
A gőzös menetrend szerinti indulása előtt pár perccel még lefényképeztük az állomás másik oldalán, Brno felé kijáró személyvonatot. Arra bazÃroztunk, hogy az indulás itt sem fog késés nélkül menni a Mikulašsky vlak-nak, és nem kellett csalódnunk.
![]() | |
A ČD 854 207-8 Veselà nad Moravou és Bzenec közöttFotó: Takács Bence KészÃtés ideje: 2017:12:02 11:58:08 Veselà nad Moravou Moravsky PÃsek 451 Hidra havas Csehország motorvonat nyÃlt vonal zúzmara gyár ipar fák Ceske Dráhy napos felhos |
A gőzös menetrend szerinti indulása előtt pár perccel még lefényképeztük az állomás másik oldalán, Brno felé kijáró személyvonatot. Arra bazÃroztunk, hogy az indulás itt sem fog késés nélkül menni a Mikulašsky vlak-nak, és nem kellett csalódnunk.
![]() | |
A ČD 80-29 303-2 Bzenec és Veselà nad Moravou közöttFotó: Takács Bence KészÃtés ideje: 2017:12:02 12:07:01 Veselà nad Moravou Moravsky PÃsek 451 Hidra nyÃlt vonal havas zúzmara tél hÃd motorvonat Csehország Ceske Dráhy vezérlökocsi borult |
Még a pár perccel később érkező, vezérlőkocsival előre haladó vonatot is megvártuk. A pálya végig kétvágányú, a háttérben a Morva hÃdjai láthatóak. Ezután elindultunk a szlovák határ felé, mivel a cseh oldalon is magasodik egy (kicsit nehezen fotózható) viadukt. Mivel kezdünk eléggé eltávolodni az átlag magyar vasútbarát által bejárt területtől (ez a hegyvidék számomra is ismeretlen terep volt, pedig több tucatnyi fotózásom volt már a Felvidéken), ezért beszúrok ide egy térképet:
A Mikulásvonat által érintett vonalak térképe - az útvonal: Pozsony - Jókút - Veselà nad Moravou - Vrbovce - Vágújhely - Pöstyén - Pozsony
Remélem, a nagy Atlaszt nem kell senkinek bemutatnom, ez onnan egy kivágott részlet.
![]() | |
A ČD 814 205-1 Louká u Ostrohu megállóhelyenFotó: Takács Bence KészÃtés ideje: 2017:12:02 12:44:22 Louká u Ostrohu 351 Regionova Ceske Dráhy motorkocsi Bézé Csehország mellékvonal ÈD RegioNova |
![]() | |
A ČD 814 206-9 Lipov és Louká u Ostrohu között a Velička-viaduktonFotó: Takács Bence KészÃtés ideje: 2017:12:02 13:21:12 Velička-viadukt Louká u Ostrohu Lipov 351 Regionova Ceske Dráhy motorkocsi Bézé Csehország mellékvonal ÈD RegioNova |
![]() | |
Az Albatros klub 498 104 Lipov és Louká u Ostrohu között a Velička-viaduktonFotó: Takács Bence KészÃtés ideje: 2017:12:02 13:44:29 Velička-viadukt Louká u Ostrohu Lipov 351 Szlovák gözösök gözmozdony havas nyÃlt vonal mellékvonal hegyek viadukt zúzmara tél táj magaslatról hÃd Csehország nosztalgia vonat borult |
Még nem láttam, mit lőttek a srácok onnan (jóval utnánunk érkeztek persze, de eszük ágában sem volt nem beállni elénk). Majd azért linkelni fogom, ha kiderül, mi az eredmény.
Itt elég hűvös lett, annak ellenére, hogy ismét felhőbe burkolózott a táj. Egy órát várakoztunk, miközben többször hallottuk a gőzös kürtjét - légvonalban csak pár kilométerre van Veselà nad Moravou, de a közút és a vasút is nehezen kapaszkodik föl a dombok közé, jókora kerülőt megtéve. Ugyan a Fehér-Kárpátok egyetlen csúcsa sem éri el az 1000 métert, mégis nehéz terepnek számÃt. A vasutat csak 1929-ben adták át, addig a Vlára-szoros (Bylnice - Hőlak) és a Dévényi-szoros (Jókút-Pozsony) között nem volt vasúti átkelési lehetőség Csehszlovákia két része között. Ez nem csak a hadseregnek volt gond, hanem a bányászatnak, erdészetnek és az iparnak is. A környék városai már Mátyás óta jelentős előnyöket élveztek, de vasút hÃján nehezen tudták fölvenni más területekkel a versenyt. Fényes Elek beszámolója szerint a ma már Szlovákiához tartozó Ótura például:
Ó-Tura, tót m. v., Nyitra vmegyében, Vágh-Ujhelytől nyugotra egy órányira, hegyek és erdők között. Számlál 2497 kath., 3127 evang., 3 reform., 90 zsidó vagyonos lakosokat; kik sok tehenet tartván, nem csak otthon sok vajat csinálnak, hanem az északi megyéket bejárván, azt öszveszedik, s vele igen nagy kereskedést űznek.
Myjava látképét az óriási csaptelepek, csövek és más szanitertermékek gyártására szakosodott Slovarm gyár uralja, de egyébként is talán föltűnt, hogy az albumban jópár kép hátterét kisebb-nagyobb kémények uralják. Az ipar itt a mai napig él és fontos (és ennek köszönhetően tehevonatok is járnak). Talán sokat elmondanak Fényes Elek szavai a helyi vallásokról: Van itt kath. paroch. templom, evang. szentegyház s ekklézsia, synagóga, és sok csizmadia.
.
![]() | |
A Búvár mellé beállt segÃteni a tolásban a tűzoltóvonat is, amit utána a szlovákoknál újra lekapcsoltakFotó: Takács Bence KészÃtés ideje: 2017:12:02 13:45:23 Louká u Ostrohu 351 751 (ZSSK Cargo) havas tológép hegyi vasút nosztalgia vonat Csehország mellékvonal dÃzelmozdony tüzoltóvonat borult |
![]() | |
Az Albatros klub 498 104 Brestovec és Myjava között a Devánsky-viaduktonFotó: Takács Bence KészÃtés ideje: 2017:12:02 14:43:53 Devánsky viadukt Myjava Brestovec 351 Szlovák gözösök gözmozdony havas nyÃlt vonal viadukt hÃd alulról Szlovákia mellékvonal nosztalgia vonat napos |
Sajnos ez lett az utolsó jobb képünk, mivel a késések nem szűntek: a személyvonatok miatt egy ütemmel később tudott Veselà nad Moravouból is indulni a menet, utána pedig a szlovák személyre kellett várnia, amelyik Vrbovcéba tartott. Myjavából már csak napnyugtakor tudott továbbindulni. Miava elég magasan fekszik (325 méteren), tőle nyugatra húzódik a Fehér-Kárpátok főgerince. Az alatt egy közel három kilométeres alagúton kelnek át a vonatok. Innen hosszú vonalkifejtésekkel halad tovább a pálya, több viadukttal, amelyek mind kő pillérekkel és acél felszerkezetekkel épültek, közülük a legnagyobb Myjava állomás másik felén található. A táj nem magashegységekre jellemző, de a nagy szintemelkedés miatt a tágas völgyekben is komoly műtárgyakra volt szükség, a vonatból lenyűgöző látvány nyÃlhatott az alant elterülő völgyekre. Az út utolsó szakaszát a Myjava-patak völgyében, hol a patak mellett, hol magasabban, az erdőben teszi meg a vonal, itt egészen a 11-es vonalunkra hasonlÃt. Elhalad a Csejtei vár romja alatt, ahol hajdan Csák Máté és Báthory Erzsébet is lakott (az utóbbi életét bemutató koprodukciós film egyes jeleneteit is Csejtén forgatták). Vágújhelyre délről van bekötve, de deltavágánnyal közvetlenül Pozsony felé is lehet továbbhaladni, ezen át közlekedett a nosztalgiavonat is.
![]() | |
A ŽSSK 210 064-2 és a 750 164-6 Brestovec és Myjava közöttFotó: Takács Bence KészÃtés ideje: 2017:12:02 14:44:06 Devánsky viadukt Myjava Brestovec 351 ~Vasaló |
![]() | |
Az Albatros klub 498 104 Paprád és Stará Tura között a Paprádsky-viaduktonFotó: Takács Bence KészÃtés ideje: 2017:12:02 15:16:49 Paprádsky viadukt Stará Tura Paprád 351 Szlovák gözösök gözmozdony nyÃlt vonal havas viadukt hÃd napnyugta naplemente füst nosztalgia vonat ZSSK Blonski kocsik napos |
Ennyi volt az idei mikulás - Szlovákiában. Magyarországon a kisvasutak ugyan igyekeznek , de ilyen léptékű vonatozás nagyvasúton nincs. Nyugati-Füsti? És milyen kocsikkal. Ugyan már! Remélem, ezzel a kis albummal sikerül tovább népszerűsÃtenem a felvidéki vonatozás és vonatfotózás témáját!
![]() | |
Az Albatros klub 498 104 és T478 1201 Stará Tura állomásonFotó: Takács Bence KészÃtés ideje: 2017:12:02 15:38:13 Stará Tura 351 751 (ZSSK Cargo) havas állomás Szlovákia füst gözmozdony dÃzelmozdony tüzoltóvonat ZSSK régi festésű mozdony napos |
Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!