284. számú vasútvonal
Mont-Blanc-Express: Martigny - Le Châtelard - Vallorcine - St.Gervais-les-Bains-Le Fayet (Fr.)
A jobb képeket mutasd! Több képet mutass! Minden képet mutass!
Megnyitás: |
| |
---|---|---|
Hossz: | 70 km | |
Építtető: | Compagnie des chemins de fer de Paris à Lyon et à la Méditerranée (PLM) / Chemin de fer Martigny–Châtelard (MC) | |
Villamosítás: | 800 V DC (Fr)/850 V DC (Ch) | |
Személyszállító vasút: | SNCF TER/Transport de Martigny et Regions | |
Miközben a svájci Alpok tobzódik a keskennyomközű vasutakban, Franciaországban nem sok vasútvonal épült a hegyekben, azok közül is sokat mára fölhagytak. Az Európa második legmagasabb hegycsúcsának lábánál fekvő Chamonix ezért is különleges, hiszen ide nemzetközi, technológiailag érdekes, és igencsak látványos kisvasúttal is eljuthatunk. A francia oldalon a nagynevű PLM vasúttársaság építette, ehhez csatlakozott Svájcban a kanton által is támogatott vasút. A francia oldal gazdaságossági okokból és a lavinák miatt alsóvezetékes kivitelben épült, emiatt így tervezték meg a svájci szakaszt is. Martignyben azonban részben a helyi villamossal közös nyomvonalon haladt, ezért felsővezetékről is tudtak üzemelni a svájci járművek. Ma a legtöbb svájci szakasz már felsővezetékes, csak a Vernayaz és Salvan közötti, alacsony alagutakkal tarkított fogaskerekű szakasz üzemel harmadik sínnel. Ez az egyetlen fogasléces szakasza a vonalnak (Strub rendszerű), mivel itt nagyon rövid szakaszon kell fölérnie a pályának a Trient folyó szurdokának sziklapárkányához, ugyanis a vad szurdokban hosszan emelkedő vasutat kiépíteni lehetetlen lett volna. A fogasléces szakasz azért is különösen látványos, mert gyakorlatilag néhány perc alatt, akárha lifttel utaznánk, a Rhone völgye fölött találjuk magunkat a csaknem függőleges sziklafal tetején. A pálya nem sokkal meredekebb a budapestinél (legfeljebb 200 ezrelék, adhéziósan 70 ezrelék az emelkedés), de a teljes nyílt kilátás miatt egészen sokkoló. Ezután a vonal a Trien szurdoka fölött vezet, az elvárhatóan bámultos kilátást nyújtva. A határtól vegyes a táj, széles völgyek és jelentős műtárgyak (hosszú alagutak, nagy viaduktok) váltják egymást. A határon majdnem mindig át kell szállni egyik vonatból a másikba, mivel sok francia motorvonat nincs fogaskerékkel fölszerelve. Ezek a járművek néha a svájci Salvanig is elvisznek sűrítőjáratokat, ezért áramszedő is van rajtuk. Sajnos a vasút (a hírneves elhelyezkedése ellenére) folyamatosan gazdasági gondokkal küzd, ezért a környezete kissé lepukkant. A Swiss Travel Pass a vonalon Chamonix-ig érvényes. | ||
|
246 | |||
A SBB-CFF-FFS Re 4/4 III 380-8 Martigny állomáson | |||
Fotó: Takács Bence | |||
A SBB-CFF-FFS Re 460 050-8 Martigny állomáson | |||
Fotó: Takács Bence | |||
A Regionalps RBDe 560 RA06 Martigny állomáson | |||
Fotó: Takács Bence | |||
A RegionAlps RA12 NPZ Martigny állomáson | |||
Fotó: Takács Bence | |||
A TMR RA06 NPZ Martigny állomáson | |||
Fotó: Takács Bence | |||
A TMR / Saint Bernard Express RA41 NINA Martigny állomáson | |||
Fotó: Takács Bence | |||
A Regionalps RABe 525 RA 40 Martigny állomáson | |||
Fotó: Takács Bence | |||
A Mont Blanc-Express vonalán a Vernayaz és Salvan közötti fogaskerekű szakasz, valamint Le Chatelard-Frontiere-től a teljes francia szakasz 830 V egyenáramú, alsóvezetékes kiépítésű! Ezeken a részeken a vágányokon sétálni, azokon átkelni, itt fotózni életveszélyes! | |||
A Mont Blanc-Express Vernayaz állomáson | |||
Fotó: Takács Bence | |||
A SNCF TER Z803 Salvan állomáson | |||
Fotó: Takács Bence | |||
A TMR BDeh 4/8 2 Salvan állomáson | |||
Fotó: Takács Bence | |||
A TMR Beh 4/8 71 Les Marécottes és Salvan között | |||
Fotó: Takács Bence | |||
A TMR Beh 4/8 71 Salvan és Les Marécottes között | |||
Fotó: Takács Bence | |||
A TMR Beh 4/8 71 Les Marécottes és Salvan között | |||
Fotó: Takács Bence | |||
A Martigny-Chatelard vasút (mc) Le Châtelard-Frontière állomásán történik az átállás alsóvezetékesről felsővezetékre a svájci szakasz végén, a határ előtt | |||
Fotó: Takács Bence | |||
Az SNCF TER csak adhéziós Z855 pályaszámú motorkocsija Vallorcine állomáson (határállomás Svájc és Franciaország között a Martigny-Chamonix-St. Gervais vasútvonalon) | |||
Fotó: Takács Bence | |||
A TMR Beh 4/8 71 Vallorcine állomáson (határállomás Svájc és Franciaország között a Martigny-Chamonix-St. Gervais vasútvonalon) | |||
Fotó: Takács Bence | |||
Az SNCF TER csak adhéziós Z855 pályaszámú motorkocsija Vallorcine állomáson (határállomás Svájc és Franciaország között a Martigny-Chamonix-St. Gervais vasútvonalon) | |||
Fotó: Takács Bence | |||
Tunel Col des Montets = 1882 m | |||
Alsóvezetékes szakasz = Le Chatelard-Frontiere - Chamonix - St Gervais | |||
Alsóvezetékes szakasz = Le Chatelard-Frontiere - Chamonix - St Gervais | |||