301. számú vasútvonal
A Záhonyi Átrakó Körzet (ZÁK) szélesnyomtávú hálózata
A jobb képeket mutasd! Több képet mutass! Minden képet mutass!
100 190 325 302 | |||||
Fontos csomópont és átrakóállomás az ukrán-szlovák-magyar hármashatárnál. Magyarország felé nem villamosított normál- és szélesnyomtávú vágányok biztosítják a kapcsolatot egy közös, egyvágányú vasúti Tisza-hídon át. A normál nyomtávú vágány Csap Személy pu.-ról ágazik ki, innen fonódott és csak normál nyomközű peronos vágányokra, valamint a normál fogadóvágányokra is be lehet járni. A széles vágányok a nagyobb hasznos hossz miatt jobban elnyúlnak Ágcsernyő felé, így őbelőlük egy nagy ívvel, valamivel távolabb ágazik ki a záhonyi széles vágány. Ez a vágány keresztezi a normál vágányokat a 3. km kitérő őrhelynél, ahol két normál és egy széles vágány áll rendelkezésre a hídon való áthaladásra várakozó, illetve a határőrök által átvizsgált vonatok várakoztatására. Ezután a normál és a széles vágányok fonódnak és együtt mennek föl a Tisza-hídra. A széles vágányt sokáig nem használták, helyette minden széles vonat Bátyú felé kelt át a Tiszán. 2011-ben azonban a Záhonyi Átrakó Körzet fejlesztése keretében ez is megújult és a felújítások ideje alatt az Ukrajnába visszatérő széles nyomköű tehervonatok is Záhonynál keltek át a Tiszán. Jelenleg a széles vágányok ismét használaton kívül állnak. A normál nyomközű tehervonatokat a MÁV M62-esei, a személyszállító vonatokat, köztük a Tisza gyorsvonatot is, a szintén trakciós 478 023, vagyis a volt M47 2023 továbbítja. Korábban ez záhonyi M41-esek feladata volt. A tényleges főirány a Budapest-Miskolc-Sátoraljaújhely-Ágcsernyő útvonal volt, ez ma a szlovák kapcsolat. Erre két egyenárammal villamosított vágány halad, amelyek közül az egyik széles, a másik normál nyomtávú. A személyvonatokat 163-as Pershingek, a tehervonatokat 131-es és 183-as villanymozdonyok továbbítják. A széles vágányon személyforgalom persze nincs, a tehervonatokat M62-esek, néha Vl11-esek viszik át.
| |||||
MÁV-TR M41 2162 és a ZSSK Cargo 183 044-7 Csap (Чол) állomáson | |||||
Fotó: Takács Bence | |||||
A MÁV-Trakció 478 023 Csap állomáson a Záhonyból érkezett kishatárforgalmi személyvonattal | |||||
Fotó: Takács Bence | |||||
M61 001 érkezik a Kárpátalja-expresszel Csap (Чол) állomásra | |||||
Fotó: Takács Bence | |||||
M61 001 és egy csapat iskolás Csap (Чол) állomáson | |||||
Fotó: Takács Bence | |||||
M61 001 Csapon | |||||
Fotó: Székely Viktor | |||||
Az UZ VL10 1480 Csap állomáson | |||||
Fotó: Takács Bence | |||||
Az UZ ER2 330 Csap állomáson | |||||
Fotó: Takács Bence | |||||
A MÁV-Nosztalgia M61 001 és az Ukrán Vasutak ЧМЭ3 3375 Csap (Чол) állomáson | |||||
Fotó: Székely Viktor | |||||
Az UZ ЧМЭ3 4177 (CsME3 4177) Csap állomáson | |||||
Fotó: Takács Bence | |||||
Az UZ ЧМЭ3 4177 (CsME3 4177) Csap állomáson, Ukrajnában, a nyomtávváltó telep tengelyátszerelő vágányán | |||||
Fotó: Takács Bence | |||||
Az UZ ЧМЭ3 4177 (CsME3 4177) Csap állomáson, Ukrajnában, a nyomtávváltó telep tengelyátszerelő vágányán | |||||
Fotó: Takács Bence | |||||
A normálnyomközű UZ CsME3 5152 Csap állomáson | |||||
Fotó: Takács Bence | |||||
Tengelyátszerelés | |||||
Fotó: Takács Bence | |||||
Tengelyátszerelés | |||||
Fotó: Takács Bence | |||||
183 044-7 Csapon | |||||
Fotó: Takács Bence | |||||
M41 2130 Csap (Чол) állomáson | |||||
Fotó: Takács Bence | |||||
302 3 kV= | |||||
190 100 321 302 | |||||
CsME3-5637 tolat Bátyú rendezőpályaudvaron | |||||
Fotó: Székely Viktor | |||||
321 302 | |||||
Gyorsvonat Bátyúban | |||||
Fotó: Takács Bence | |||||
100 | |||||
Fonódott, egyvágányú összekötővonal Bátyú és Eperjeske között, amely keresztezi a Tiszát is. A híd után a vágányok különválnak, a széles vágány Eperjeske rendezőbe, a normál vágány pedig a rendező kikerülésével az eperjeskei átrakóhoz vezet. A rendező területén egymás mellett haladó vágányok ágaznak ki a normál és a széles vágányból is, amelyek Mándok állomásra vezetnek. A vágányok nem fonódottak. | |||||
| |||||
A bátyúi vonalból Eperjeske rendező területén kiágazó, Mándok átrakóállomásra vezető, szélesnyomtávolságú vágány. | |||||
| |||||
100 | |||||
A Mándok és Eperjeske-Átrakó közötti deltavágány maradéka. Földmunkán kívül ma már más nem látszik, az is csak a Google Mapsen. | |||||
| |||||
Széles nyomtávolságú, magasfogadó vágánycsoporttal, vágányfékekkel fölszerelt gurítódombokkal és alsó irányvágánycsoporttal rendelkező rendezőpályaudvar. Fogadja a Bátyú felől, általában 2M62 sorozatú mozdonyokkal érkező széles elegyet, és elosztja az egyes átrakók között. A rendezést és kiszolgálást a MÁV-TR és a Záhony-Port széles, M62.5 sorozatú mozdonyai végzik. | |||||
| |||||
111 | |||||
A Záhonyi Átrakókörzet kisállomása, néhány normál és széles vágánnyal, nyílt rakodóterekhez és oldal-homlokrakodókhoz csatlakozó csonkavágányokkal. A normál nyomtávú vágányok a 111-es számú vasútvonalhoz csatlakoznak, a széles vágányok Eperjeske rendezőpályaudvarról érkeznek. Vezet ide onnan, a bátyúi kijárathoz csatlakozva is egy normál vágány. Átrakótevékenység tulajdonképpen nincs, annak idején az eperjeskei átrakó csúcsüzeme esetére épült ki alacsony színvonalú, szükségátrakásra. | |||||
| |||||
Mándok és Tornyospálca átrakó közötti, széles nyomtávolságú összekötővonal. | |||||
| |||||
100 | |||||
Tuzsér és Komoró közötti, széles nyomtávolságú összekötővonal. | |||||
| |||||
100 111 | |||||
A Záhonyi Átrakó Körzet legrégebbi állomása. Több pályaudvarból áll, ezek: személy pu., normál pu., széles rendező pu., ezek több vágánycsoporttal rendelkeznek. A széles rendező már részben elveszett a gazban, elegyrendezést nem végeznek, a széles vonatok Bátyúnál lépnek be és a Körzet állomásaira Eperjeske rendező osztja szét. A széles vágányokat az onnan érkező kiszolgálómenetek használják, itt érkeznek a kocsik a tengelyátszerelőbe, a fehérolaj-átfejtőbe is. Teherforgalmát elsősorban a Csapból érkező normál nyomtávú tehervonatok, illetve ez itt kilépő irányvonatok jelentik, tartalékai rendszerese járnak át Csapra, a személyvonatokat, beleértve a 15/16 számú Tisza gyorsvonatot az M47 2023-as továbbítja. A normál rendező távoli vágánycsoportjain tárolják az alacsonyoldalfalú közvetítőkocsikat, amelyek egyik végükön sarokütközővel és csavarkapoccsal, másik végükön szovjet rendszerű középütközővel vannak szerelve. | |||||
A MÁV M40 113 Záhony állomáson | |||||
Fotó: Takács Bence | |||||
A MÁV M40 003 Záhony állomáson | |||||
Fotó: Takács Bence | |||||
A MÁV M40 006 Záhony állomáson | |||||
Fotó: Takács Bence | |||||
A MÁV M40 006 és M40 115 Záhony állomáson | |||||
Fotó: Takács Bence | |||||
A MÁV M40 006 és M40 115 Záhony állomáson | |||||
Fotó: Takács Bence | |||||
A MÁV M40 113 ÉS M62 503 Záhony állomáson | |||||
Fotó: Takács Bence | |||||
M40 303 Záhonyban | |||||
Fotó: Takács Bence | |||||
M40 303 Záhonyban | |||||
Fotó: Takács Bence | |||||
100 |