320. számú vasútvonal
Pozsony (=Bratislava) - Vágújhely (=Nové Mesto nad Váhom) - Puhó (=Puchov) - Zsolna (=Zilina)
A jobb képeket mutasd! Több képet mutass! Minden képet mutass!
A vasútvonalakról részletesebb információkat találsz a csak a jobb képeket mutató oldalon, vagy a vasútállomások.hu weboldalon.
Pozsony = Bratislava Hlavná Stanica1 370 | |||||||||
Magyarország első – és egyben egyetlen – lóvasúti vonala 1837-1846 között épült meg Pozsony és Nagyszombat városok között, mintegy 50 km hosszú pályával. Előképe a csehországi Budweisből az ausztriai Linzen át Gmundenbe vezető lóvasút volt. Kezdeményezői, G. W. Walterskirchen osztrák báró és Dezasse Ferenc francia származású magyar gróf voltak, akik az építésre szóló koncesszióért a Helytartó Tanácshoz fordultak. Az építés céljából létrejött részvénytársaság 1838-ban alakult meg. A nyomvonal a pozsonyi Duna-parti Koronázási dombtól (ma L. Štúr tér) a Kis-Kárpátok alatti városokon, Szentgyörgyön, Bazinon és Modoron keresztül vezetett Nagyszombatig. A pályán számos megálló és pihenő helyet terveztek. Az első szakaszán viszonylag sík, vége felé nagyobb szintkülönbségeket is áthidaló, így töltéseket, útbevágásokat és hidakat is igénylő építkezésen több százan dolgoztak évekig. Az 1846-ban átadott pályán személy és teherszállítás is folyt. A sínpár építésekor ugyan már számoltak egy későbbi gőzgép meghajtással, de mégis a lóvontatás mellet döntöttek, hisz a takarmány – ellentétben a drága szénnel és gőzgépekkel – bőven rendelkezésre állt Magyarországon. A lóvasút 1872-ben fejezte be működését, ezután a pályán már gőzmozdonyok vontatta szerelvények jártak. A vasút legjelentősebb épülete az 1839-40-ben, empir stílusban, ismeretlen építész tervei alapján felépült pozsonyi állomás, ami a világon fennmaradt kevés, ilyen célú épület egyike. A tengelyszimmetrikus, 2 szintes épület leghangsúlyosabb része a főbejárat, melyet timpanon és a sarok fölé emelkedő óratorony jelez. A két utcára néző, egymással tompa szöget bezáró épületszárnyak végein is enyhe, timpanonos rizalitok épültek. A mai udvari szárny boltíves kialakítású részén voltak az utasok helyiségei és itt is szállhattak fel fedett helyen a szerelvényekre. Az udvaron egykor raktárak, kocsiszínek, istállók álltak. Forrás: A Visegrádi Országok technikai műemlékei II. (Szerk.: Holló Csaba et alii, Budapest, 2004.) Táblázat a szlovákiai vasútvillamosításokról.
| |||||||||
Nagyfelbontású kép | Az ÖBB 2016 009 Pozsony állomáson | ||||||||
Fotó: Takács Bence | |||||||||
Nagyfelbontású kép | A ŽSSK 263 007-7 Pozsony állomáson Škoda emeletes ingavonattal | ||||||||
Fotó: Takács Bence | |||||||||
Az ÖBB 1116 217 Pozsony állomáson railjet-szerelvénnyel | |||||||||
Fotó: Takács Bence | |||||||||
A ŽSSKC 721 073-5 pályaszámú Nagyhektorja tolat Pozsonyban | |||||||||
Fotó: Takács Bence | |||||||||
A ŽSSK 350 012-1 Pozsony állomáson a Hamburgba közlekedő Hungária EuroCityvel | |||||||||
Fotó: Takács Bence | |||||||||
Nagyszombat = Trnava | |||||||||
Magyarország első – és egyben egyetlen – lóvasúti vonala 1837-1846 között épült meg Pozsony és Nagyszombat városok között, mintegy 50 km hosszú pályával. Előképe a csehországi Budweisből az ausztriai Linzen át Gmundenbe vezető lóvasút volt. Kezdeményezői, G. W. Walterskirchen osztrák báró és Dezasse Ferenc francia származású magyar gróf voltak, akik az építésre szóló koncesszióért a Helytartó Tanácshoz fordultak. Az építés céljából létrejött részvénytársaság 1838-ban alakult meg. A nyomvonal a pozsonyi Duna-parti Koronázási dombtól (ma L. Štúr tér) a Kis-Kárpátok alatti városokon, Szentgyörgyön, Bazinon és Modoron keresztül vezetett Nagyszombatig. A pályán számos megálló és pihenő helyet terveztek. Az első szakaszán viszonylag sík, vége felé nagyobb szintkülönbségeket is áthidaló, így töltéseket, útbevágásokat és hidakat is igénylő építkezésen több százan dolgoztak évekig. Az 1846-ban átadott pályán személy és teherszállítás is folyt. A sínpár építésekor ugyan már számoltak egy későbbi gőzgép meghajtással, de mégis a lóvontatás mellet döntöttek, hisz a takarmány – ellentétben a drága szénnel és gőzgépekkel – bőven rendelkezésre állt Magyarországon. A lóvasút 1872-ben fejezte be működését, ezután a pályán már gőzmozdonyok vontatta szerelvények jártak. A vasút legjelentősebb épülete az 1839-40-ben, empir stílusban, ismeretlen építész tervei alapján felépült pozsonyi állomás, ami a világon fennmaradt kevés, ilyen célú épület egyike. A tengelyszimmetrikus, 2 szintes épület leghangsúlyosabb része a főbejárat, melyet timpanon és a sarok fölé emelkedő óratorony jelez. A két utcára néző, egymással tompa szöget bezáró épületszárnyak végein is enyhe, timpanonos rizalitok épültek. A mai udvari szárny boltíves kialakítású részén voltak az utasok helyiségei és itt is szállhattak fel fedett helyen a szerelvényekre. Az udvaron egykor raktárak, kocsiszínek, istállók álltak. Forrás: A Visegrádi Országok technikai műemlékei II. (Szerk.: Holló Csaba et alii, Budapest, 2004.)
| |||||||||
362 002-8 Nagyszombat (Trnava) állomáson | |||||||||
Fotó: Székely Viktor | |||||||||
362 002-8 Nagyszombat (Trnava) állomáson | |||||||||
Fotó: Takács Bence | |||||||||
Lipótvár = Leopoldov | |||||||||
Nagyfelbontású kép | A ŽSSK 742 601-8 Lipótvár állomáson a pályamérőkocsival | ||||||||
Fotó: Takács Bence | |||||||||
A ŽSSK 813 037-9 Lipótvár állomáson | |||||||||
Fotó: Takács Bence | |||||||||
A ŽSSK 361 003-7 Lipótvár állomáson | |||||||||
Fotó: Takács Bence | |||||||||
Nagyfelbontású kép | A ŽSSK 350 004-8 pályaszámú Gorilla (Hugo) Brunóc és Felsőszerdahely között | ||||||||
Fotó: Takács Bence | |||||||||
Vágújhely = Nové Mesto nad Váhom351 | |||||||||
362 002-8 Vágújhely (Nové Mesto nad Váhom) állomáson | |||||||||
Fotó: Székely Viktor | |||||||||
Hőlak-Trencsénteplic = Trencianska Teplá322 451 | |||||||||
Hőlak állomás több mellékvonal kiindulópontja, így egy régi fűtőházzal is rendelkezik. Néha itt szerelik a 850-es Az állomás melletti emelt peron mellől indultak a Hőlak-Trencsénteplic közötti, 760 mm nyomközű, villamosított kisvasút motorvonatai, innen pár lépésre áll a motorszín is. A vonalon jelenleg menetrend szerinti forgalom nincs, esetenként, előre meghirdetett napokon éled föl a Pozsony-közeli kisvasút.
| |||||||||
Nagyfelbontású kép | 850 018-3 és 811 001-7 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson | ||||||||
Fotó: Takács Bence | |||||||||
742 339-5 Hőlak állomáson | |||||||||
Fotó: Takács Bence | |||||||||
Az AWT Rail 740 401-6 Trencsénhőlak állomáson | |||||||||
Fotó: Takács Bence | |||||||||
Az AWT 740 707-5 Hőlak-Trencsénteplic állomáson | |||||||||
Fotó: Takács Bence | |||||||||
A ŽSSK 810 624-7 Hőlak-Trencsénteplic állomáson | |||||||||
Fotó: Takács Bence | |||||||||
850 018-3 és 811 001-7 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson | |||||||||
Fotó: Takács Bence | |||||||||
811 001-7 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson | |||||||||
Fotó: Székely Viktor | |||||||||
850 018-3 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson | |||||||||
Fotó: Takács Bence | |||||||||
850 018-3 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson | |||||||||
Fotó: Takács Bence | |||||||||
850 018-3 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson | |||||||||
Fotó: Székely Viktor | |||||||||
850 018-3 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson | |||||||||
Fotó: Takács Bence | |||||||||
362 002-8 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson | |||||||||
Fotó: Takács Bence | |||||||||
A ŽSSK 361 003-7 Trencsénhőlak állomáson | |||||||||
Fotó: Takács Bence | |||||||||
A ŽSSK 362 015-0 Coca-Cola-Werbelok Hőlak-Trencsénteplic állomáson | |||||||||
Fotó: Takács Bence | |||||||||
A trencsénteplici keskennyomközű villamos nosztalgiakocsija Hőlak állomáson | |||||||||
Fotó: Székely Viktor | |||||||||
A trencsénteplici keskennyomközű villamos nosztalgiakocsija Hőlak állomáson | |||||||||
Fotó: Takács Bence | |||||||||
Az TREŽ 411 902-0 Hőlak-Trencsénteplic állomáson a kisvasút peronjánál | |||||||||
Fotó: Takács Bence | |||||||||
Hőlak (Trencianska Teplá) állomás | |||||||||
Fotó: Takács Bence | |||||||||
Puhó = Púchov456 | |||||||||
Puhó jelenleg az első, 3000 V-os egyenáramú rendszerben villamosított állomás a Pozsony-Kassa vonalon. A vonal átépítése Vágújhely és Zsolna között folyamatban van, ezzel együtt a vonalat át is villamosítják 25 kV-ra. Jelenleg a rendszerváltás a nyílt vonalon, Puhó és Alsókocskócz között található. Puhón ágazik ki a csehországi Horní Lidečen át Olomouc és Česká Třebova felé vezető fővonal, amin Kassa-Prága és Zólyom-Prága közvetlen gyorsvonatok is közlekednek. | |||||||||
813 005-6 Puhóban | |||||||||
Fotó: Takács Bence | |||||||||
131 097-8 Puhóban | |||||||||
Fotó: Takács Bence | |||||||||
183 028-4 Puhóban (Puchov) | |||||||||
Fotó: Takács Bence | |||||||||
183 028-4 Puhóban (Puchov) | |||||||||
Fotó: Takács Bence | |||||||||
Zsolna teher = Zilina nákladná stanica | |||||||||
Nagyfelbontású kép | 710 030-8 a zsolnai körcikkfűtőház előtt | ||||||||
Fotó: Takács Bence | |||||||||
710 030-8 Zsolnán | |||||||||
Fotó: Takács Bence | |||||||||
710 030-8 Zsolnán | |||||||||
Fotó: Takács Bence | |||||||||
183 017-3 és 163 116-7 Zsolnán | |||||||||
Fotó: Takács Bence | |||||||||
363 134-8 Zsolna teherpályaudvarán | |||||||||
Fotó: Takács Bence | |||||||||
362 015-0 Coca-Cola Zsolnán | |||||||||
Fotó: Takács Bence | |||||||||
Zsolna = Žilina osobna stanica380 272 453 | |||||||||
A szlovákiai vasútvillamosításokkal kapcsolatban lásd ezt a táblázatot. | |||||||||
Nagyfelbontású kép | A ZSCS 110 021-3 pályaszámú Vasalója tolat Zsolnán | ||||||||
Fotó: Takács Bence | |||||||||
721 140-2 Zsolnán | |||||||||
Fotó: Takács Bence | |||||||||
A ZSCS 110 021-3 pályaszámú Vasalója tolat Zsolnán | |||||||||
Fotó: Takács Bence | |||||||||
162 004-6 és 813 018-9 Zsolnán | |||||||||
Fotó: Takács Bence | |||||||||
363 098-5 Zsolnán | |||||||||
Fotó: Takács Bence | |||||||||