sín benbe.hu

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek

-----------------

Keress a címkék között

Országok

KatalógusCímkefolyam
Magyarország
Dízelmozdonyok Dízel motorvonatok Villanymozdonyok Villamos motorvonatok Iparvasutak Kisvasutak Közösségi közlekedés
AusztriaCímkefolyam - osztrák képek
SvájcCímkefolyam - svájci képek
FinnországCímkefolyam - finn képek
NémetországCímkefolyam - németországi képek
UkrajnaCímkefolyam - ukrajnai képek
SzlovákiaCímkefolyam - szlovákiai képek
CsehországCímkefolyam - csehországi képek
AlbániaCímkefolyam - albániai képek
SzerbiaCímkefolyam - szerbiai képek
MontenegroCímkefolyam - montenegrói képek
Románia és ErdélyCímkefolyam - romániai és erdélyi képek
OroszországCímkefolyam - oroszországi képek
Bosznia-Hercegovina,
Horvátország
és Szlovénia
Címkefolyam - bosnyák képek
Címkefolyam - horvát képek
Címkefolyam - szlovén képek
Európa további országai
Minden külföldi fotó
Nem vasúti képeimCímkefolyam - fotóművészet

Albumok

Atlasz

Nyugat - Kelet - Észak

Vonalbemutatások

Címkék

Keresés Címkefolyam

Toolbox

Matek- és fizikatanítás

Napi képek


A 117 176 ring a havas erdőben, nem messze a hazai közforgalmú vasúthálózat legmagasabb pontjától (379 m tf.)

További friss képek

Kisvasút
Közösségi közlekedés
Szlovákia
Dokumentumok

Új albumok

2009-2018

Covid vegyes 2.
Covid vegyes 2.
Vegyes képek kis- és nagyvasutakról a 2020-as évek elejéről.

Behavazott vonatok Pestszentlőrincen
FLIRT, KISS, V43, V63, Laminátka személyszállító- és tehervonatokkal a 100-as vonalon.

Triglav - Gőzmozdony
Kemencén

Üzembe állt a fölújított kisvasúti gőzös a Kemencei Erdei Múzeumvasúton.

COVID-vegyes
Sok volt az élet, így nem frissültek a napi galériák, így most egyben publikálok rengeteg különböző témájú vonatfotót. Remélem, lesz közöttük érdekes!

Gőzmozdonnyal a Garam völgyében
Hó, egy Nemes hölgy és remek fotóhelyek.

Régebbi albumok: 2009-2011
2007-2008 2005-2006

320. számú vasútvonal

Pozsony (=Bratislava) - Vágújhely (=Nové Mesto nad Váhom) - Puhó (=Puchov) - Zsolna (=Zilina)

A jobb képeket mutasd! Több képet mutass! Minden képet mutass!

Címkefolyam

A vasútvonalakról részletesebb információkat találsz a csak a jobb képeket mutató oldalon, vagy a vasútállomások.hu weboldalon.

Pozsony = Bratislava Hlavná Stanica

1 370

Magyarország első – és egyben egyetlen – lóvasúti vonala 1837-1846 között épült meg Pozsony és Nagyszombat városok között, mintegy 50 km hosszú pályával. Előképe a csehországi Budweisből az ausztriai Linzen át Gmundenbe vezető lóvasút volt. Kezdeményezői, G. W. Walterskirchen osztrák báró és Dezasse Ferenc francia származású magyar gróf voltak, akik az építésre szóló koncesszióért a Helytartó Tanácshoz fordultak. Az építés céljából létrejött részvénytársaság 1838-ban alakult meg. A nyomvonal a pozsonyi Duna-parti Koronázási dombtól (ma L. Štúr tér) a Kis-Kárpátok alatti városokon, Szentgyörgyön, Bazinon és Modoron keresztül vezetett Nagyszombatig. A pályán számos megálló és pihenő helyet terveztek. Az első szakaszán viszonylag sík, vége felé nagyobb szintkülönbségeket is áthidaló, így töltéseket, útbevágásokat és hidakat is igénylő építkezésen több százan dolgoztak évekig. Az 1846-ban átadott pályán személy és teherszállítás is folyt. A sínpár építésekor ugyan már számoltak egy későbbi gőzgép meghajtással, de mégis a lóvontatás mellet döntöttek, hisz a takarmány – ellentétben a drága szénnel és gőzgépekkel – bőven rendelkezésre állt Magyarországon. A lóvasút 1872-ben fejezte be működését, ezután a pályán már gőzmozdonyok vontatta szerelvények jártak.

A vasút legjelentősebb épülete az 1839-40-ben, empir stílusban, ismeretlen építész tervei alapján felépült pozsonyi állomás, ami a világon fennmaradt kevés, ilyen célú épület egyike. A tengelyszimmetrikus, 2 szintes épület leghangsúlyosabb része a főbejárat, melyet timpanon és a sarok fölé emelkedő óratorony jelez. A két utcára néző, egymással tompa szöget bezáró épületszárnyak végein is enyhe, timpanonos rizalitok épültek. A mai udvari szárny boltíves kialakítású részén voltak az utasok helyiségei és itt is szállhattak fel fedett helyen a szerelvényekre. Az udvaron egykor raktárak, kocsiszínek, istállók álltak.

Forrás: A Visegrádi Országok technikai műemlékei II. (Szerk.: Holló Csaba et alii, Budapest, 2004.)

Táblázat a szlovákiai vasútvillamosításokról.

A pozsonyi lóvasút-állomás új ablakba vasutallomasok.hu új ablakba új ablakba

Az ÖBB 2016 009 Pozsony állomáson
Nagyfelbontású kép
Az ÖBB 2016 009 Pozsony állomáson

Fotó: Takács Bence

A ŽSSK 263 007-7 Pozsony állomáson Škoda emeletes ingavonattal
Nagyfelbontású kép
A ŽSSK 263 007-7 Pozsony állomáson Škoda emeletes ingavonattal

Fotó: Takács Bence

Az ÖBB 1116 217 Pozsony állomáson railjet-szerelvénnyel
Az ÖBB 1116 217 Pozsony állomáson railjet-szerelvénnyel

Fotó: Takács Bence

A ŽSSKC 721 073-5 pályaszámú Nagyhektorja tolat Pozsonyban
A ŽSSKC 721 073-5 pályaszámú Nagyhektorja tolat Pozsonyban

Fotó: Takács Bence

A ŽSSK 350 012-1 Pozsony állomáson a Hamburgba közlekedő Hungária EuroCityvel
A ŽSSK 350 012-1 Pozsony állomáson a Hamburgba közlekedő Hungária EuroCityvel

Fotó: Takács Bence

Bratislava-Vinohrady

Récse = Bratislava-Raca

Szentgyörgy = Svätý Jur

Bazin megálló = Pezinok zastávka

Bazin = Pezinok

Nagysenkőc = Senkivce

Báhony = Báhon

Czífer = Cífer

Nagyszombat teher = Trnava nákládná

Nagyszombat = Trnava

Magyarország első – és egyben egyetlen – lóvasúti vonala 1837-1846 között épült meg Pozsony és Nagyszombat városok között, mintegy 50 km hosszú pályával. Előképe a csehországi Budweisből az ausztriai Linzen át Gmundenbe vezető lóvasút volt. Kezdeményezői, G. W. Walterskirchen osztrák báró és Dezasse Ferenc francia származású magyar gróf voltak, akik az építésre szóló koncesszióért a Helytartó Tanácshoz fordultak. Az építés céljából létrejött részvénytársaság 1838-ban alakult meg. A nyomvonal a pozsonyi Duna-parti Koronázási dombtól (ma L. Štúr tér) a Kis-Kárpátok alatti városokon, Szentgyörgyön, Bazinon és Modoron keresztül vezetett Nagyszombatig. A pályán számos megálló és pihenő helyet terveztek. Az első szakaszán viszonylag sík, vége felé nagyobb szintkülönbségeket is áthidaló, így töltéseket, útbevágásokat és hidakat is igénylő építkezésen több százan dolgoztak évekig. Az 1846-ban átadott pályán személy és teherszállítás is folyt. A sínpár építésekor ugyan már számoltak egy későbbi gőzgép meghajtással, de mégis a lóvontatás mellet döntöttek, hisz a takarmány – ellentétben a drága szénnel és gőzgépekkel – bőven rendelkezésre állt Magyarországon. A lóvasút 1872-ben fejezte be működését, ezután a pályán már gőzmozdonyok vontatta szerelvények jártak.

A vasút legjelentősebb épülete az 1839-40-ben, empir stílusban, ismeretlen építész tervei alapján felépült pozsonyi állomás, ami a világon fennmaradt kevés, ilyen célú épület egyike. A tengelyszimmetrikus, 2 szintes épület leghangsúlyosabb része a főbejárat, melyet timpanon és a sarok fölé emelkedő óratorony jelez. A két utcára néző, egymással tompa szöget bezáró épületszárnyak végein is enyhe, timpanonos rizalitok épültek. A mai udvari szárny boltíves kialakítású részén voltak az utasok helyiségei és itt is szállhattak fel fedett helyen a szerelvényekre. Az udvaron egykor raktárak, kocsiszínek, istállók álltak.

Forrás: A Visegrádi Országok technikai műemlékei II. (Szerk.: Holló Csaba et alii, Budapest, 2004.)

A pozsonyi lóvasút-állomás új ablakba Híd a Pozsony-Nagyszombati lóvasúton új ablakba
Ungár László: Kapitalisztikus gazdálkodás
362 002-8 Nagyszombat (Trnava) állomáson
362 002-8 Nagyszombat (Trnava) állomáson
Fotó: Székely Viktor

362 002-8 Nagyszombat (Trnava) állomáson
362 002-8 Nagyszombat (Trnava) állomáson

Fotó: Takács Bence

Bucsány = Brestovany

Lipótvár = Leopoldov

A ŽSSK 742 601-8 Lipótvár állomáson a pályamérőkocsival
Nagyfelbontású kép
A ŽSSK 742 601-8 Lipótvár állomáson a pályamérőkocsival

Fotó: Takács Bence

A ŽSSK 813 037-9 Lipótvár állomáson
A ŽSSK 813 037-9 Lipótvár állomáson

Fotó: Takács Bence

A ŽSSK 361 003-7 Lipótvár állomáson
A ŽSSK 361 003-7 Lipótvár állomáson

Fotó: Takács Bence

Vágmedence = Madunice

Nagykosztolány = Vel’ké Kostol’any

Vágdebrőd megálló = Drahovce zastávka

Vágdebrőd = Drahovce

Pöstyén = Piest’any

Felsőszerdahely = Horná Streda

A ŽSSK 350 004-8 pályaszámú Gorilla (
Nagyfelbontású kép
A ŽSSK 350 004-8 pályaszámú Gorilla (Hugo) Brunóc és Felsőszerdahely között

Fotó: Takács Bence

Brunóc = Brunovce

Vágmosócz = Povazany

Vágújhely = Nové Mesto nad Váhom

351
362 002-8 Vágújhely (Nové Mesto nad Váhom) állomáson
362 002-8 Vágújhely (Nové Mesto nad Váhom) állomáson
Fotó: Székely Viktor

Bogoszló = Trencianske Bohuslavice

Melcsicz = Melcice

Vágegyháza-Alsózáros = Kostolná-Záriecie

Vágaranyos = Zlatovce

Trencsén = Trencín

Vágpátfalva = Opatov nad Váhom

Hőlak-Trencsénteplic = Trencianska Teplá

322 451

Hőlak állomás több mellékvonal kiindulópontja, így egy régi fűtőházzal is rendelkezik. Néha itt szerelik a 850-es Krokodil motorkocsikat.

Az állomás melletti emelt peron mellől indultak a Hőlak-Trencsénteplic közötti, 760 mm nyomközű, villamosított kisvasút motorvonatai, innen pár lépésre áll a motorszín is. A vonalon jelenleg menetrend szerinti forgalom nincs, esetenként, előre meghirdetett napokon éled föl a Pozsony-közeli kisvasút.

vasutallomasok.hu új ablakba
Hőlak-Trencsénteplicz állomás
vasutallomasok.hu új ablakba
Hőlak-Trencsénteplic kisvasút (németül)
vasutallomasok.hu új ablakba
Hőlak-Trencsénteplic kisvasút
850 018-3 és 811 001-7 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson
Nagyfelbontású kép
850 018-3 és 811 001-7 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson

Fotó: Takács Bence

742 339-5 Hőlak állomáson
742 339-5 Hőlak állomáson

Fotó: Takács Bence

Az AWT Rail 740 401-6 Trencsénhőlak állomáson
Az AWT Rail 740 401-6 Trencsénhőlak állomáson

Fotó: Takács Bence

Az AWT 740 707-5 Hőlak-Trencsénteplic állomáson
Az AWT 740 707-5 Hőlak-Trencsénteplic állomáson

Fotó: Takács Bence

A ŽSSK 810 624-7 Hőlak-Trencsénteplic állomáson
A ŽSSK 810 624-7 Hőlak-Trencsénteplic állomáson

Fotó: Takács Bence

850 018-3 és 811 001-7 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson
850 018-3 és 811 001-7 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson

Fotó: Takács Bence

811 001-7 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson
811 001-7 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson
Fotó: Székely Viktor

850 018-3 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson
850 018-3 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson

Fotó: Takács Bence

850 018-3 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson
850 018-3 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson

Fotó: Takács Bence

850 018-3 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson
850 018-3 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson
Fotó: Székely Viktor

850 018-3 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson
850 018-3 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson

Fotó: Takács Bence

362 002-8 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson
362 002-8 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson

Fotó: Takács Bence

A ŽSSK 361 003-7 Trencsénhőlak állomáson
A ŽSSK 361 003-7 Trencsénhőlak állomáson

Fotó: Takács Bence

A ŽSSK 362 015-0
A ŽSSK 362 015-0 Coca-Cola-Werbelok Hőlak-Trencsénteplic állomáson

Fotó: Takács Bence

A trencsénteplici keskennyomközű villamos nosztalgiakocsija Hőlak állomáson
A trencsénteplici keskennyomközű villamos nosztalgiakocsija Hőlak állomáson
Fotó: Székely Viktor

A trencsénteplici keskennyomközű villamos nosztalgiakocsija Hőlak állomáson
A trencsénteplici keskennyomközű villamos nosztalgiakocsija Hőlak állomáson

Fotó: Takács Bence

Az TREŽ 411 902-0 Hőlak-Trencsénteplic állomáson a kisvasút peronjánál
Az TREŽ 411 902-0 Hőlak-Trencsénteplic állomáson a kisvasút peronjánál

Fotó: Takács Bence

Hőlak (Trencianska Teplá) állomás
Hőlak (Trencianska Teplá) állomás

Fotó: Takács Bence

Máriatölgyes (Dubnicz) = Dubnica nad Váhom

Ilava = Ilava

Kasza = Koseca

Lédecz = Ladce

Bellus = Belusa

Alsókocskócz = Dolné Kockovce

Puhó = Púchov

456

Puhó jelenleg az első, 3000 V-os egyenáramú rendszerben villamosított állomás a Pozsony-Kassa vonalon. A vonal átépítése Vágújhely és Zsolna között folyamatban van, ezzel együtt a vonalat át is villamosítják 25 kV-ra. Jelenleg a rendszerváltás a nyílt vonalon, Puhó és Alsókocskócz között található. Puhón ágazik ki a csehországi Horní Lidečen át Olomouc és Česká Třebova felé vezető fővonal, amin Kassa-Prága és Zólyom-Prága közvetlen gyorsvonatok is közlekednek.

813 005-6 Puhóban
813 005-6 Puhóban

Fotó: Takács Bence

131 097-8 Puhóban
131 097-8 Puhóban

Fotó: Takács Bence

183 028-4 Puhóban (Puchov)
183 028-4 Puhóban (Puchov)

Fotó: Takács Bence

183 028-4 Puhóban (Puchov)
183 028-4 Puhóban (Puchov)

Fotó: Takács Bence

Nemőc = Nosice

Milohó = Milochov

Vágbeszterce = Povazska Bystrica

Vághéve = Povazska Teplá

Pelyvás-Vágsomfalu = Plevník-Drienové

Peredmér = Predmier

Nagybicscse = Bytca

Alsóricsó = Dolny Hricov

Felsőricsó = Horny Hricov

Zsolna teher = Zilina nákladná stanica

710 030-8 a zsolnai körcikkfűtőház előtt
Nagyfelbontású kép
710 030-8 a zsolnai körcikkfűtőház előtt

Fotó: Takács Bence

710 030-8 Zsolnán
710 030-8 Zsolnán

Fotó: Takács Bence

710 030-8 Zsolnán
710 030-8 Zsolnán

Fotó: Takács Bence

183 017-3 és 163 116-7 Zsolnán
183 017-3 és 163 116-7 Zsolnán

Fotó: Takács Bence

363 134-8 Zsolna teherpályaudvarán
363 134-8 Zsolna teherpályaudvarán

Fotó: Takács Bence

362 015-0 Coca-Cola Zsolnán
362 015-0 Coca-Cola Zsolnán

Fotó: Takács Bence

Zsolna = Žilina osobna stanica

380 272 453

A szlovákiai vasútvillamosításokkal kapcsolatban lásd ezt a táblázatot.

A ZSCS 110 021-3 pályaszámú Vasalója tolat Zsolnán
Nagyfelbontású kép
A ZSCS 110 021-3 pályaszámú Vasalója tolat Zsolnán

Fotó: Takács Bence

721 140-2 Zsolnán
721 140-2 Zsolnán

Fotó: Takács Bence

A ZSCS 110 021-3 pályaszámú Vasalója tolat Zsolnán
A ZSCS 110 021-3 pályaszámú Vasalója tolat Zsolnán

Fotó: Takács Bence

162 004-6 és 813 018-9 Zsolnán
162 004-6 és 813 018-9 Zsolnán

Fotó: Takács Bence

363 098-5 Zsolnán
363 098-5 Zsolnán

Fotó: Takács Bence

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2023. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek