sín RhB a benbe.hu-n

-------------------------------------------

RhB kezdőlap benbe.hu Svájci mozdonyok Atlasz RhB linkek

Keress a címkék között

Országok

KatalógusCímkefolyam
Magyarország
Dízelmozdonyok Dízel motorvonatok Villanymozdonyok Villamos motorvonatok Iparvasutak Kisvasutak Közösségi közlekedés
AusztriaCímkefolyam - osztrák képek
SvájcCímkefolyam - svájci képek
FinnországCímkefolyam - finn képek
NémetországCímkefolyam - németországi képek
UkrajnaCímkefolyam - ukrajnai képek
SzlovákiaCímkefolyam - szlovákiai képek
CsehországCímkefolyam - csehországi képek
AlbániaCímkefolyam - albániai képek
SzerbiaCímkefolyam - szerbiai képek
MontenegroCímkefolyam - montenegrói képek
Románia és ErdélyCímkefolyam - romániai és erdélyi képek
OroszországCímkefolyam - oroszországi képek
Bosznia-Hercegovina,
Horvátország
és Szlovénia
Címkefolyam - bosnyák képek
Címkefolyam - horvát képek
Címkefolyam - szlovén képek
Európa további országai
Minden külföldi fotó
Nem vasúti képeimCímkefolyam - fotóművészet

Albumok

Atlasz

Nyugat - Kelet - Észak

Vonalbemutatások

Címkék

Keresés Címkefolyam

Toolbox

Matek- és fizikatanítás

Napi képek


A 117 176 ring a havas erdőben, nem messze a hazai közforgalmú vasúthálózat legmagasabb pontjától (379 m tf.)

További friss képek

Kisvasút
Közösségi közlekedés
Szlovákia
Dokumentumok

Új albumok

2009-2018

Covid vegyes 2.
Covid vegyes 2.
Vegyes képek kis- és nagyvasutakról a 2020-as évek elejéről.

Behavazott vonatok Pestszentlőrincen
FLIRT, KISS, V43, V63, Laminátka személyszállító- és tehervonatokkal a 100-as vonalon.

Triglav - Gőzmozdony
Kemencén

Üzembe állt a fölújított kisvasúti gőzös a Kemencei Erdei Múzeumvasúton.

COVID-vegyes
Sok volt az élet, így nem frissültek a napi galériák, így most egyben publikálok rengeteg különböző témájú vonatfotót. Remélem, lesz közöttük érdekes!

Gőzmozdonnyal a Garam völgyében
Hó, egy Nemes hölgy és remek fotóhelyek.

Régebbi albumok: 2009-2011
2007-2008 2005-2006

RhB Rhätische Bahn
1 a 25896 vonatfotóból

RhB Rhätische Bahn cikkek

Cikkek az RhB-ról

  1. RhB kezdőlap
  2. Svájci mozdonyok a Katalógusban
  3. Az RhB fővonalainak története
  4. A graubündeni mellékvonalak története
  5. Vonalbemutatás: az S-Bahn (Landquart - Chur - Thusis)
  6. Vonalbemutatás: az Oberländerlinie Reichenau-Tamins és Disentis/Mustér között

Mesefolyam - további svájci vasutakkal

A következő vonalakról külön vonalbemutató cikk nem készült, a róluk szóló albumból azonban minden információ megszerezhető róluk. A könnyebb olvasás végett ezek egyetlen, könnyen végiggördíthető cikként kerültek föltöltésre.

  1. A Rhätische Bahn fővonala: az Albulabahn
  2. Vasút az Inn völgyében: az Engadinerlinie
  3. A legmagasabb: A Berninabahn
  4. Havas képek és leírások az RhB több vonaláról
  5. MGB-DFB: Bemutatkozik a Furka-Oberalpbahn és a Dampfbahn-Furka-Bergstrecke
  6. Az ausztriai Vorchdorferbahn
  7. Az ausztriai Traunseebahn
  8. A Bern-Lötschberg-Simplonbahn
  9. A Gruyere
  10. A Montreux - Oberland bernois vasút
  11. Út a Jungfrauhoz - a Schynige Platte-Bahn, a Berner Oberland-Bahn és a Wengernalpbahn
  12. Luzern - Interlaken Express - az SBB Brünigbahn, mai nevén Zentralbahn vonala
  13. Vonattal a Gornergratra - remek kilátást ad a Matterhornra a Gornergratbahn
  14. 750 mm-en Svájcban - búcsú a Waldenburgerbahntól

RhB-s albumok

  1. Az RhB régi fotókon
  2. Az RhB Stammstrecke
  3. Az RhB Surselvalinie
  4. Az RhB Surselvalinie 2: a Rajna-szurdoktól a Szent Gotthárd-bázisalagútig
  5. Az RhB Surselvalinie 3: 100 éves az Ilanz-Disentis vasút
  6. A Rhätische Bahn fővonala: az Albulabahn
  7. Vasút az Inn völgyében: az Engadinerlinie
  8. A legmagasabb: A Berninabahn
  9. Micimackó fázik: RhB a hóban
  10. RhB-MGB-DFB: Két túra Svájcban
  11. RhB - Haunstein - Jura: nagy körút kis vasutakon

További vasúttörténeti cikkek

  1. Az ausztriai Semmeringbahn
  2. A Rodopebahn - hatalmas kisvasút a bulgár hegyekben
  3. Wolsztyn környéke - a lengyel gőzmozdonyparadicsom
  4. A bánáti Semmering - hőskori vasút Stájerlakanina és Oravicabánya között

Minden svájci vonatfotónk

Allegra!

Vagyis Üdv!, rétorománul. Akit az RhB sínjei által behálózott fantasztikus környékre vonzanak a vágyai, az gyakran hallja ezt a szót. Újabban, mivel Allegrának nevezték el a legújabb motorvonatukat, a vasútbarát különösen gyakran találkozik vele.

Az RhB (svájci németül Rhätische Bahn, olaszul Ferrovia Retica, romansh nyelven, vagyis rétorománul: Viafier Retica) a világ talán leghíresebb kisvasútja. Olyan vasútbarát, akinek a képekről sem ugrik be, hogy hallott már erről a svájci kisvasútról, talán nem is létezik.

RhB Stammstrecke RhB Reichenau-Disentis vasútvonal
Az S-Bahn és a Surselvalinie

Az RhB nem olyan kisvasút, mint egy pár kilométeres erdészeti pálya, göcsörtös sínekkel, salakágyazattal, és nem a C50 a csúcsvontatójárművük sem. Nem is olyan, mint Csömödér vagy a Nyíregyházi Kisvasút, hiába ott is a komoly hálózat, a teherszállítás, a hivatásforgalom; az RhB egyszerűen gyökeresen eltér mindentől, amit itt ismerünk. A nyugatra járó magyar vasútbarátnak talán a Mariazellerbahn a legközelebbi, ami hasonlít rá, de egy megmaradt vonalával még úgy sem az igazi analógia, hogy az is villamosított, és ott is előfordul, hogy 80 km/h-val robognak.

Graubünden vagy Grison kanton normál nyomközű vasútja csak a tartományi főváros Churig vezet. A legnagyobb, de egyben leggyérebben lakott tartomány távolabbi pontjait az RhB vonatai kötik össze a külvilággal. A piros szerelvények nélkül Graubündennek esélye sem lett volna az iparosodásra, egy erős gazdaság fölépítésére, és a híres gyógy- és sportüdülő területek, Sankt Moritz, Davos, Arosa, nem válhattak volna a világszerte híres luxusvárosokká.

A vasút itt egy rendkívül komoly üzem: 1000 mm nyomközzel, alacsony, de csaknem nagyvasúti szélességű űrszelvénnyel, nagyvasúthoz képest szűk, de kisvasúti mércével mérve igen széles ívekkel épült. Normál nyomközű vasútról ezeken a hágókon reálisan gondolkodva szó sem lehetett, ez az Albula és Bernina vonalakat bemutató albumban látszani fog, ennek ellenére ahol lehetett, igyekeztek fővonali üzemet lehetővé tevő módon építkezni. Nem spóroltak a műtárgyakkal, vonalkifejtésekkel, csak hogy végig adhéziós üzemmel működhessen a hálózat.

RhB Albulalinie RhB Vereinalinie
Az Albulabahn és a Vereina

A kőszáli kecskék földjén

Az RhB több vonala hamisítatlan hegyi vasút, alagutakkal, viaduktokkal, magasan a völgy fölött vezetett pályával. Svájc határai sok helyütt nem természetes határok, nem a hegygerincek és folyók erősítik meg a határvonalakat, sokkal inkább a hagyomány, és Svájc önálló katonai ütőereje, aminek lépten-nyomon fölbukkannak bizonyítékai. Óvóhelyek a parasztházak pincéjében, őrjáratozó vadászrepülők, az utak forgalmát jelentősen megdobó katonai konvojok, és persze katonai iparvágányok is vannak a vasút mellett. Az RhB átkel a természetes határokon, hogy a tartomány szélén fekvő területeket is elérje. Nélküle az Inn völgye télen alig lenne megközelíthető, hiszen az Inn Landeck, Innsbruck felé folyik, Graubünden jórésze pedig a Rajna vízgyűjtőterülete. Az Albula-vonal tehát a Fekete-tengerbe és az Északi-tengerbe ömlő vizek határát is átlépi, a St. Moritzból induló, a többi vonalnál lassúbb, kanyargósabb Berninabahn pedig az Alpok déli lábáig, az Olaszországban található Tiranóig vezet, ahol csatlakozik az FS normálnyomközű vonalához. Természetesen ezt kihasználandó a mai napig jelentős teherforgalom bonyolódik a Bernina-hágón, amelyen Európa legmagasabb adhéziós vasútvonala kel át.

Az egyik kedvenc osztrák vasútvonalam a modernséget és régi emlékeket is őrző Tauernbahn, amely a Höhe Tauernen kel át. Csúcsán, Mallnitz-Obervellachnál ásít a hágóalagút, körülötte gleccserborította, kétezer méter fölé magasodó hegycsúcsok. Aki a Bernina-hágón jár, ugyanennyivel látja maga fölött a hegyeket, de azok a négyezret ostromolják, maga a hágó pedig 2328 méteren kulminál. Ezen a hágón a vasút hágóalagút nélkül kel át, ténylegesen meghódítva ezt a magasságot.

RhB Davos-Filisur RhB Berninalinie
A Berninabahn és a Davos-Filisur vonal

Az RhB hálózatának két sarokköve a Rajna/Inn vízgyűjtői közötti két alagút: az Albula-hágó alatti egyvágányú, és a részben kétvágányú Vereina bázisalagút. Utóbbin egész évben, előbbin télen közlekednek autószállító vonatok, az Albula-vonalon ráadásul már a völgy elején, Thusisban megtörténik a berakodás. A Vereina-alagúton fél óránként indul járat Sagliains és Selfranga között.

Úti beszámolónk természetesen nem feledkezhet meg az RhB vonalát járó két, híres gyorsvonatról, amelyek közül az egyik a világ leglassúbb gyorsvonata büszke címet viseli, és ezt még a MÁV-nak sincs esélye elhódítani: ez a Glacier-express. Több járata is van, a leghosszabb útvonala Sankt Moritzból az Albulabahnon át Chur, az Oberalppass, Andermatt és a Furka-bázisalagút érintésével vezet Zermattba. Az RhB vonalát Disentis/Mustér állomásig használja, innen a Matterhorn-Gotthardbahn fogaskerekű villanymozdonya veszi át a vontatást. Az MGB a Brig-Visp-Zermatt Bahn és a Furka-Oberalp vasút egyesülésével jött létre, részben fogaskerekű üzemű pályájukkal az RhB-hoz csatlakozva Európa legnagyobb keskennyomközű vasúthálózatát alkotják. Az MGB is csatlakozik az SBB normálnyomközű pályájához, Brig és Visp között párhuzamosan haladnak, és persze Brigben keresztezi a Bern-Lötschberg-Simplon vasútvonalat is.

RhB engadidini vonal MGB Furka-Oberalp
Az Engadinerlinie és a Matterhorn-Gotthardbahn

A másik híres vonat a Chur, illetve Davos és Tirano között közlekedő Bernina-express, amely piros panorámakocsijaival a Glacier-express kistestvére, szó szerint is. A Berninabahn szűk fordulói miatt ugyanis ezek a kocsik a Gleccser-expressz kocsijainál rövidebbek. Az utazás azonban mindkét vonattal feledhetetlen élmény.

Cikkek az RhB-ról

  1. RhB kezdőlap
  2. Svájci mozdonyok a Katalógusban
  3. Az RhB fővonalainak története
  4. A graubündeni mellékvonalak története
  5. Vonalbemutatás: az S-Bahn (Landquart - Chur - Thusis)
  6. Vonalbemutatás: az Oberländerlinie Reichenau-Tamins és Disentis/Mustér között

Mesefolyam - további svájci vasutakkal

A következő vonalakról külön vonalbemutató cikk nem készült, a róluk szóló albumból azonban minden információ megszerezhető róluk. A könnyebb olvasás végett ezek egyetlen, könnyen végiggördíthető cikként kerültek föltöltésre.

  1. A Rhätische Bahn fővonala: az Albulabahn
  2. Vasút az Inn völgyében: az Engadinerlinie
  3. A legmagasabb: A Berninabahn
  4. Havas képek és leírások az RhB több vonaláról
  5. MGB-DFB: Bemutatkozik a Furka-Oberalpbahn és a Dampfbahn-Furka-Bergstrecke
  6. Az ausztriai Vorchdorferbahn
  7. Az ausztriai Traunseebahn
  8. A Bern-Lötschberg-Simplonbahn
  9. A Gruyere
  10. A Montreux - Oberland bernois vasút
  11. Út a Jungfrauhoz - a Schynige Platte-Bahn, a Berner Oberland-Bahn és a Wengernalpbahn
  12. Luzern - Interlaken Express - az SBB Brünigbahn, mai nevén Zentralbahn vonala
  13. Vonattal a Gornergratra - remek kilátást ad a Matterhornra a Gornergratbahn
  14. 750 mm-en Svájcban - búcsú a Waldenburgerbahntól

RhB-s albumok

  1. Az RhB régi fotókon
  2. Az RhB Stammstrecke
  3. Az RhB Surselvalinie
  4. Az RhB Surselvalinie 2: a Rajna-szurdoktól a Szent Gotthárd-bázisalagútig
  5. Az RhB Surselvalinie 3: 100 éves az Ilanz-Disentis vasút
  6. A Rhätische Bahn fővonala: az Albulabahn
  7. Vasút az Inn völgyében: az Engadinerlinie
  8. A legmagasabb: A Berninabahn
  9. Micimackó fázik: RhB a hóban
  10. RhB-MGB-DFB: Két túra Svájcban
  11. RhB - Haunstein - Jura: nagy körút kis vasutakon

További vasúttörténeti cikkek

  1. Az ausztriai Semmeringbahn
  2. A Rodopebahn - hatalmas kisvasút a bulgár hegyekben
  3. Wolsztyn környéke - a lengyel gőzmozdonyparadicsom
  4. A bánáti Semmering - hőskori vasút Stájerlakanina és Oravicabánya között

Minden svájci vonatfotónk

Linkek

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2023. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek