sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



107: Utolsó napi vonatozás a Sáránd-Létavértes vonalon

Menjünk? Ne menjünk? Ez most giccs, ez most üzlet, ez most kegyelet? Ezt most illik vagy nem illik? Nem késő már? Ne bojkottáljuk inkább? Mentünk. Volt MDmot. Bzmot. Már nincs.

Btx 024 egy csatolt MDmot m fotó

Btx 024 egy csatolt MDmot motorvonati szerelvény élén Sáránd állomáson

Az előző, végül 2007. májusában megvalósult vonalbezáráskor nagyon jól éreztem magam. Esküvőn voltam, a prűd, mélyen vallásos családot folyamatosan sokkoltuk a különböző játékokkal, mint a jelenlévő hölgyek bokáinak taperolása által rátalálni az újdonsült feleségre, meg ilyesmi. Finom volt a házi pálinka is. Másnap reggelre pedig 13 mellékvonal már egyszerűen nem volt.

Btx 024 egy csatolt MDmot m fotó

Btx 024 egy csatolt MDmot motorvonati szerelvény élén Sáránd állomáson

(könyvjelző)

Megérkezik Nagykerekiből a 36749. számú vonat is, közben a hátul álló szerelvényt szétakasztják.

Btx 024 egy csatolt MDmot m fotó

Btx 024 egy csatolt MDmot motorvonati szerelvény élén Sáránd állomáson

Utasvédelem nincs, elkéne viszont egy emelt peron, bár Sárándon nem nagy a forgalom. A fő szempont itt az, hogy a szétakadó vonat első fele akkor is ki tudjon járni Létavértes felé, ha a Nagykerekiből érkező vonat netán késne. Így nem kell a vágányutaknak keresztezniük egymást.

Btx 024 gyorsít ki a sáránd fotó

Btx 024 gyorsít ki a sárándi vasútállomásról

Az ideiglenesen szüneteltetett vonal előtti tisztelgésből mindenki kiveszi a részét: a fűtőház hosszabb, három kocsis MDmot-ot adott ki a létai vonatra, a sárándi nappalos személyzet pedig szorgalmasan helyezi el a koszorút az aktuálisan a zsákvonalon kint levő szerelvényre.

MDmot 3025 Sárándon fotó

MDmot 3025 Sárándon

Kevesebb a kocsi, mint a mozdony, így manapság az MDmot+Bx+Btx vonatok váltak egyeduralkodóvá az utolsó MD-bástya Debrecen környékén. Ilyen összeállítású az itt maradt második része a Debrecen-Sáránd vonatnak, amelyik a 106-os vonalon Nagykereki felé veszi majd az irányt, amint átállítják neki a váltókat.

MDmot 3025 Sárándon fotó

MDmot 3025 Sárándon

Itt látszik az állomás elrendezése. Közben a Nagykerekibe menő vonat előrébb húzott, és a felvételi épület elől fog rajtolni.

MDmot 3003 Hosszúpályi és H fotó

MDmot 3003 Hosszúpályi és Hajdúbagos között félúton egy földút átjárójánál

(könyvjelző)

Odafelé nem követtük a 107-esen a vonatot, mivel fény még így is éppen csak elég volt egy igen magas érzékenységgel készített képhez. Itt 40-60 km/h-val ment a vonat, félő volt, hogy bemozdul.

MDmot 3003 rogtön Hajdúbago fotó

MDmot 3003 rogtön Hajdúbagos megálló után

(könyvjelző)

Négy kocsis a leghosszabb MDmot MDmot, amiről van fotóm, tehát Ax első osztályú pótkocsi már abban sem volt. Megjeleésükkor a meggypiros MDa-k kirívóan kényelmesnek számítottak. Olyan fokú fejlesztésekkel - amiket nyílvánvalóan csak magántőkéből lehetne finanszírozni - a 107-eshez hasonló elővárosi vicinálisok ma is simán versenyképesek lehetnének.

MDmot 3003 Sárándról jár ki fotó

MDmot 3003 Sárándról jár ki Debrecen felé

MDmot 3025 Pocsajnál, a Ber fotó

MDmot 3025 Pocsajnál, a Berettyó-hídon

Lévén szó helyi érdekű vasútról, műtárgyai elég fiatalok. Ez a híd a Debrecen-Nagyváradi HÉV fővonalának második szakaszában, 1911.-ben épült. A fő medernyílása 35 méteres, a két ártéri nyílás 20 méteres támaszközű, ezzel a 106-os és 107-es vonalak egyetlen jelentős műtárgya.

A Berettyó-híd Pocsajnál fotó

A Berettyó-híd Pocsajnál

Az alsópályás, íves, rácstartós szerkezet szélrács nélkül épült, így könnyed, HÉV-es hatást kelt.

Pocsaj-Esztár vasútállomás  fotó

Pocsaj-Esztár vasútállomás funkció nélküli épülete

Már régen megálló-rakodóhellyé minősítették vissza, így keresztezési lehetőségként már nem használható. Rakodásra sem, mivel újabban erre Hajdúszoboszló van kijelölve, pedig a vonal mellett bőven lenne termény, amit föl lehetne vasúton is adni, különösen kampány idején. Jól nézne itt ki a Bobó a tolatós teherrel!

MDmot 3025 Konyári sóstófür fotó

MDmot 3025 Konyári sóstófürdő és Konyár között

(könyvjelző)

Egy szép, kocsiból svenkelt kép lett, örülök, hogy ilyenem is lehet az MDmot-ról. Itt nem csak a Fordunk, de a Piroska is repeszt: eléri a hatvan kilométeres óránkénti sebességet. Sajnos sok más helyen viszont ez nem tartható.

MDmot 3025 Konyári sóstófür fotó

MDmot 3025 Konyári sóstófürdő és Konyár között

A vonatüldözést annyiból megkönnyíti a sok útátjáró, hogy könnyű közeljutni a sínekhez a kocsitól, annyiban viszont nehezíti, hogy gyakran megállít minket. Konyár előtt szerencsére sikerült a pusztában egy villanyoszlopról elkészíteni egy fényképet.

MDmot 3025 Konyár ex-állomá fotó

MDmot 3025 Konyár ex-állomásról indul

Megint útátjárónál állunk, ez ráadásul alattomos darab, mert a megálló miatt korán csukódik, és ha valakinek kedve lenne hozzá, akkor sem érdemes átrongyolni rajta, mert a jó minőségű burkolat ellenére hülye szögben van a bukkanó, a vasúti ív és az út kanyarja összeillesztve, és simán leborotválja a kocsi alját.

MDmot 3025 Konyár és Derecs fotó

MDmot 3025 Konyár és Derecske-Vásártér között

Például a Jászsággal szemben az Alföldnek ez a része meglehetősen fás, sőt, pár méteres szintkülönbségek is vannak, ami elég kellemessé teszi a magamfajta Dinári-hegységhez szokott ember számára is a fényképezést.

MDmot 3025 Derecske és Sárá fotó

MDmot 3025 Derecske és Sáránd között

Itt rögtön egy útátjáró után még egy alulról fotózást is elkövettünk, de csak azért, hogy Sárándig legyen időnk még egy fotózásra.

MDmot 3025 Derecske és Sárá fotó

MDmot 3025 Derecske és Sáránd között

(könyvjelző)

Sáránd előjelzőjénél egy földútnál van ez a remek hely, oszloppal, háttérrel; ráadásul mindkét irányba lehet fényképezni.

MDmot 3025 Derecske és Sárá fotó

MDmot 3025 Derecske és Sáránd között

Ezt a szakaszt Derecskéig egyidőben adták át az 1894. december 8-án megnyílt Debrecen - Sáránd - Nagyléta-Vértes vonalszakasszal. A 107-es bezárásakor fölmerült a veszteségek csökkentésére a 106-ost visszavágni eredeti hosszára, Derecskéig.

Btx 032 hosszú MDmot szerel fotó

Btx 032 hosszú MDmot szerelvénnyel Sáránd és Derecske között

Azzal nem számoltak, hogy a bevétel még jobban esne, hiszen Derecske állomás a városon kívül van, de még a vásártér megállóból sem járnak sokan Debrecenbe vonattal, hiszen odáig párhuzamos a főút a vasúttal. A 106-os vonal jelentős (a kétrészes MDmot kapacitását gyakran meghaladó) utasforgalmát Konyár, Pocsaj és Kismarja kelti. Ezért nem tudnék egy ilyen bezárást másnak, mint szabotázsnak értékelni.

Bzmot 386 Sáránd és Hajdúba fotó

Bzmot 386 Sáránd és Hajdúbagos között immár a 107-es vonalon

(könyvjelző) (Debrecen-Nagyváradi HÉV)

Az MDmot ajándék volt, az utolsó időkben már szóló Bzmoton szoronghattak (volna) az utasok Létavértes felé. Az utolsó napon ez a fajta szerelvény is megmutatta magát azoknak a vasútbarátoknak is, akik csak a szomorú napra jöttek ide.

Bzmot 386 Hosszúpályi el fotó

Bzmot 386 Hosszúpályi előtt

A Debrecen-Derecskével együtt épült vonal hasonló állapotban is van: a bőséges ágyazat ellenére szabályozatlan, ütős és rángatós a pálya. A magas töltések miatt talán az alépítménnyel nem lehet nagyobb gond. A sebesség itt is 60 és 20 között váltakozik, különösen Létavértesnél rossz.

Bzmot 386 Létavértes el! fotó

Bzmot 386 Létavértes előtt egy nyílt vonali őrháznál

Létavértest szerencsételn módon észak felől megkerüli a vasút, de így is lehetne előnyös helyeken megállókat kialakítani. jelenlegi állomás a hajdani két külön falu, Nagyléta és Vértes között a mezőn fekszik, helyette két új megálló kéne előtte (egy pont itt, ahol a Létavértes-Debrecen közvetlen buszok metszik a Sárándon át kerülő vasutat), egy pedig a korábbi nyomvonalon részben meghosszbbított síneken Nagylétához közelebb.

Bzmot 386 Létavértes állomá fotó

Bzmot 386 Létavértes állomáson

Még sok menet volt aznap hátra, ezért főleg olyan vasútbarátok voltak a fedélzeten, akik máshová mentek a legutolsó vonatozásra tovább.

Bzmot 386 Létavértes állomá fotó

Bzmot 386 Létavértes állomáson

(könyvjelző)

Még sok menet volt aznap hátra, ezért főleg olyan vasútbarátok voltak a fedélzeten, akik máshová mentek a legutolsó vonatozásra tovább.

albumcreate0 fotó

albumcreate0

Bzmot 386 indulásra készen  fotó

Bzmot 386 indulásra készen Létavértesen

(könyvjelző) (Debrecen-Nagyváradi HÉV)

Innen nézve semmi rendkívüli nem látszik. Még a forgalmi iroda ajtaja is nyitva van, ott kér a vezető jegyvizsgáló engedélyt Sárándtól, de állandó személyzet már nincsen.

Bzmot 386 indulásra készen  fotó

Bzmot 386 indulásra készen Létavértesen

Bzmot 386 indulásra készen  fotó

Bzmot 386 indulásra készen Létavértesen

Jönnek a rendszeres utasok, de már az öreg vasutasok is gyülekeznek: van, aki már messze költözött, de elhozta az unokáját, hogy megmutassa neki, hol az az állomás, ahol dolgozott, amiről a történetei szólnak. Sok kis Bendegúz járt aznap úgy az országban, hogy ha addig nem látta, akkor már sosem látta nagyapja szolgálati helyét.

Létavértes átalakított, III fotó

Létavértes átalakított, III. osztályú HÉV felvételi épülete

A várótermi ajtó eltűnt, talán a lakáshoz csapták hozzá a helyiséget.

Monostorpályi megállóhely fotó

Monostorpályi megállóhely

Azon kevés hely egyike, ahol a vasúti peron még jobb helyen is van, mint a buszmegálló.

Monostorpályi megállóhely fotó

Monostorpályi megállóhely

Hol vannak akkor mégis az utasok? És ki vágatta ki a környék gyümölcsöseit, hogy az első vágányon már ne legyen barackrakodás?

Bzmot 386 Monostorpályi meg fotó

Bzmot 386 Monostorpályi megállóhelyen

Bzmot 386 Monostorpályi meg fotó

Bzmot 386 Monostorpályi megállóhelyen

(könyvjelző) (Debrecen-Nagyváradi HÉV)

Hol vannak akkor mégis az utasok? És ki vágatta ki a környék gyümölcsöseit, hogy az első vágányon már ne legyen barackrakodás?

Bzmot 386 Monostorpályi meg fotó

Bzmot 386 Monostorpályi megállóhelyen

Bzmot 386 Hosszúpályinál fotó

Bzmot 386 Hosszúpályinál

Hajdan a hosszú MDmot szerelvény végére Létavértesen egy állatszállító kocsit kötöttek, hogy a vágásérett állatok idejekorán a debreceni Vásártérre érhessenek. A tehervonatok ugyanis csak délelőtt indultak el, igaz, egy nap több is jutott ide, főleg cukorrépa- vagy gyümölcs-szezonban.

Btx 019 Sárándra érkezik fotó

Btx 019 Sárándra érkezik

(könyvjelző)

Btx 019 Sárándra érkezik fotó

Btx 019 Sárándra érkezik

MDmot 3015 indul Sárándról  fotó

MDmot 3015 indul Sárándról Debrecenbe

(könyvjelző)

MDmot 3015 indul Sárándról  fotó

MDmot 3015 indul Sárándról Debrecenbe

Bzmot 352 Debrecen és Tócóv fotó

Bzmot 352 Debrecen és Tócóvölgy között

(könyvjelző) (Debrecen-Füzesabonyi HÉV)

Akkora vonatmentes idő alakult ki, hogy kénytelenek voltunk visszamenni Debrecenbe, ha egyáltalán valamit kezdeni akartunk magunkkal. Hivatásforgalmi időszakban sincs sok vonat, de napközben szinte semmi, se a 106-oson, se a 107-esen.

M62 323 Tócóvölgy és Debrec fotó

M62 323 Tócóvölgy és Debrecen között

(könyvjelző) (Debrecen-Füzesabonyi HÉV)

A hajdúböszörményi vonalon megmaradt a teherszállítás, jön is a répa. Ennyi répa terem Derecske körül is, de oda egy duplabobós teher még bevételt termelne, ami szigorúan elkerülendő.

M41 2172 MD-pótló vonattal  fotó

M41 2172 MD-pótló vonattal indul Füzesabonyba

Egy ekkora dög 16 hengeres motoros gép több, mint gazdaságtalan erre a feladatra.

Mikepércs megállóhely fotó

Mikepércs megállóhely

A falu széli peronnál már nem állnak meg a vonatok, a falu tulajdonképp már Debrecen, ide ez a járatsűrűség nem elegendő.

Mikepércs megállóhely fotó

Mikepércs megállóhely

A 106-107-es vonalakra, illetve Balmazújvárosba és Hajdúböszörményen át Tiszalökra a tram-train kiváló lenne.

Btx 024 Mikepércsnél fotó

Btx 024 Mikepércsnél

(könyvjelző)

Két hosszabbított MDmot szerelvény csatolva érkezik. Ez az utolsó alkalom ilyen vonatokat nappal, csatolva fényképezni.

Btx 024 Mikepércsnél fotó

Btx 024 Mikepércsnél

Ugyan azóta is előfordultak csatolt közlekedések, de azok segélyezés miatt voltak és rövidebb szerelvénnyel. Az igen kiváló mellékvonali járművek életének egy újabb fejezete múlt el.

MDmot 3015 Mikepércsnél fotó

MDmot 3015 Mikepércsnél

(könyvjelző)

Ugyan azóta is előfordultak csatolt közlekedések, de azok segélyezés miatt voltak és rövidebb szerelvénnyel. Az igen kiváló mellékvonali járművek életének egy újabb fejezete múlt el.

MDmot 3015 Mikepércsnél fotó

MDmot 3015 Mikepércsnél

Btx 024 Sárándról gyorsít k fotó

Btx 024 Sárándról gyorsít ki Létavértes felé

(könyvjelző)

Utolsó előtti alkalommal indul MDmot Létavértesre (és bár később tényleg rosszabbak lesznek a fények, nem írom, hogy ez az utolsó vonat).

MDmot 3003 Hosszúpályinál fotó

MDmot 3003 Hosszúpályinál

Fényképezőgépeink tényleg az utolsó leheletükig küzdenek az időjárással és a fényekkel, de ezen a ponton technikailag föladni kényszerülünk az utolsó napi dokumentálást.

MDmot 3003 Sárándon fotó

MDmot 3003 Sárándon

(könyvjelző)

Pont a kék órában ér vissza a vonat Létavértesről, nemsokára utolsó útjára indul majd.

MDmot 3003 Sárándon fotó

MDmot 3003 Sárándon

MDmot 3003 Sárándon fotó

MDmot 3003 Sárándon

A pálya kiváló állapota a zárlámpáról leolvasható...

Sáránd vasútállomás fotó

Sáránd vasútállomás

Bementünk a forgalmi irodába beszélgetni, eltöltöttünk egy pár órát ott napnyugta óta. Végigallgattuk, hogy fogyott el a tehervonat és az utas, milyen ötleteket söpörtek le az asztalról a MÁV-nál.

20-as lassújelre hajtott rá fotó

20-as lassújelre hajtott rá az MDmot Létavértesre menet

Aztán lassan összeszedtük magunkat és távoztunk - az utolsó vonat alatti pálinkázást, búcsúztatót nem vártuk meg. Nem így szeretnék emlékezni erre a vonalra.

Btx 032 Sárándon fotó

Btx 032 Sárándon

A 106-os vonal egyelőre csonka, de legalább tovább nem rövidítették, pedig Nagyvárad lehetne a kitörési pont. Ráadásul jórészt a sínek is megvannak.

MDmot 3015 Sárándon fotó

MDmot 3015 Sárándon

A jó hír viszont, hogy állítólag hamarosan újraindul a 107-es vonal a FIDESZ-kormánynak köszönhetően.

MDmot 3015 Sárándon fotó

MDmot 3015 Sárándon

(könyvjelző)

Ha viszont a tavalyi formában, fejlesztés nélkül, vagy legalább a menetrend rendezése nélkül állítják vissza a vonalat, akkor örömöm közel sem lesz felhőtlen. Köszönöm a figyelmed!

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek