Hagyományos nézet Csak Prémium képek Az összes kép
113, 114, 115: Utazások a Mátészalka-környéki mellékvonalakon
Mátészalkáról MDmottal és M41-essel szolgálják ki a Fehérgyarmatra és a Tiborszálásra vezető vasútvonalakat. Egy napot töltöttem el ott, de a kiváló ütemes menetrendnek köszönhetően sok szép képet készíthettem, részletes lehet a bemutató!
![]() | |
M41 2174 Mátészalka állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 06:02:18 Mátészalka 110 113 114 115 M41 (MÁV) dízelmozdony együttállás Csörgõ By napos |
Debreceni utam második napján eltávolodtam a hajdú várostól és Szabolcs belseje, Mátészalka felé vettem az irányt. Nehéz lehet a fővárosból elképzelni, de a Fekete Vonat végállomásának környékén csinos mintavasút üzemel, igaz, neki is megvannak a maga problémái.
![]() | |
MDmot 3020 és M41 2183 MátészalkánFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 06:02:51 Mátészalka 110 113 114 115 M41 (MÁV) napkelte dízelmozdony együttállás Csörgõ felhos |
A napkelte fényeire érkeztem meg Mátészalkára a jobbra látható négykocsis vonattal. Elég korán kellett elhagynom a kollégiumot, a portás nem örült, hogy föl kellett zörgetnem, de jól palástolta. A vaksötétben csak sejtettem, hogy merre jártunk, csak Nagykálló és Nyírbátor állomásokat ismertem föl, ott fényár, virágok, rend segített a helyek felismerésében. Nagykállóban a butamód modernizált épületnek tuják vetnek árnyékot.
![]() | |
MDmot 3020 MátészalkánFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 06:04:22 Mátészalka 110 113 114 115 MDmot (MÁV) motorvonat dízelmozdony elmúlt felhos |
Mivel csak egy napot voltam itt, a Debrecen-Mátészalka vonalon egyáltalán nem volt időm fotózni, a többi környékbeli vonalból is csak hármon utaztam és csak néhány komolyabb fotót tudtam készíteni. A hely fölmérésére mindenesetre kiváló volt ez az egy nap, amelynek a tapasztalatait a nyáron egy többnapos kalandtúrán fogom hasznosítani.
![]() | |
Bzmot 219 Mátészalka állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 06:06:57 Mátészalka 110 113 114 115 Bzmot 200 vicinális fekete-fehér motorkocsi ellenfény Bézé borult |
Mátészalkán kétóránként pók van, amit olyan precizitással bonyolítanak le, hogy azt sok rangosabbnak mondott állomás megirigyelhetné. A térkép alapján minden vonal ide fut be, amit azt jelenthetné, hogy a pók során a Bz-k és Csörgők körbejárásai kötik le a személyzetet és csak az a kevéske MDmot tudja jól viselni magát és ültő helyében megfordulni. Ehelyett azonban a vonatok egy része beérkezik, majd az állomás túlsó végén távozik. Így tett ez a Bzmot is, amely Csenger felől érkezett, Kocsord alsón átvette a Bzx-et a zajtai személytől és most továbbmegy Vásárosnamény felé.
![]() | |
MDmot 3020 Debrecen felé indul MátészalkárólFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 06:10:17 Mátészalka 110 113 114 115 MDmot (MÁV) fekete-fehér állomás épület felüljáró torony váltóállító központ motorvonat dízelmozdony elmúlt felhos napos |
A vonat, amivel jöttem, már tovább is ment Fehérgyarmatra, a legtávolabbi vágányon látott Csörgő pedig Tiborszállásra ment. Az előző Büzmot még mindig vár indulásra, mivel előbb a fontosabb iránynak számító Debrecen felé kell megvárnia az MDmot elindulását. Mátészalka vágányai lassan kiürülnek, hogy két órára mély csend boruljon föléjük.
![]() | |
Bzmot 369 Csenger felé készülFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 06:05:42 Mátészalka 110 113 114 115 Bzmot 300 bárányfelhok motorkocsi Bézé napos |
Ez a kép egy kicsit korábban készült, amikor még a tiborszállási csörgős vonat nem indult el. A vonatok szerelvényei AS-szabvány szerint formálódnak, a tiborszállási vonat M41-ese mögött csupa MDa-mellékkocsi fut vezérlőstül, csak motorkocsi nincs hozzá már elég. Bár a kis motorkocsink állhatna hátsóbb vágányon is, erre nincs szükség, hiszen a tiborszállási vonat a pók elején gond nélkül elindulhat, a csengeri viszont mindenképpen az utolsó lelépő, hiszen a fehérgyarmati személynek el kell érnie a következő állomásig, mielőtt ő indulhatna, mivel Kocsord alsóig közös a 113-as és a 114-es vonalak pályája.
![]() | |
Porcsalma-Tyukod állomásFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 06:52:36 Porcsalma-Tyukod 114 Felveteli épületek mrh állomás felvételi épület nemmozdony |
Nem voltunk túl sokan a vonaton, nyolcan indultunk Mátészalkáról. A legtöbben Győrtelekig utaztak, Ököritófülpös távol esik a lakott területektől, az utolsó megállóban, a néha még teherforgalmat is produkáló Porcsalma-Tyukodon egy utas szállt föl és jött velünk Csengerig.
Még Debrecenben beszélgettem egy idős úrral. Mikor meséltem neki, hogy hová készülök, Csengert még ő is a világ végeként emlegette. Leginkább a tájat szidta: a Debrecen környéki, erdőkkel és gyümölcsösökkel tarkított vidékhez képest a 114-es vonal lehangolóan egyhangú.
![]() | |
Bzmot 369 CsengerbenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 07:05:58 Csenger 114 Bzmot 300 vicinális motorkocsi fenyofa Bézé napos |
Kellemes, negyvenes tempóval haladtunk. A szintkülönbségek csak pár méteresek voltak, a szántóföldektől csak néhány bokor, keskeny fasor választott el minket. A vasút mellett rögtön balra csatorna fut, az összes változatosságot az a féltucat híd jelenti, amin a traktorutak, illetve az ököritófülpösi bekötőút átkelnek a mély árok fölött.
![]() | |
Bzmot 369 Csenger állomásépülete előttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 07:06:22 Csenger 114 Bzmot 300 vicinális megszünö vasútvonal motorkocsi osz fenyofa állomás épület megszunt vasútvonal felvételi épület Bézé napos |
Csenger egyébként nem egy eldugott kis falucska, hanem viszonylag fontos település, lakói nem elsősorban a mezőgazdaságból élnek, hiszen ipar is van (legalábbis folyamatosan küzdenek cipőgyáruk fennmaradásáért), bár sajnos a két szektor együtt sem tudja biztosítani a teljes foglalkoztatottságot, pedig Csenger a környéken rendkívül szerencsésnek számít, hiszen a cipőgyár raktárának leégése után sem zártak, hanem az újjáépítésen dolgoznak (cikk , video
).
![]() | |
Bzmot 369 Kocsord alsó állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 07:47:01 Kocsord alsó 113 114 Bzmot 300 alulról motorkocsi ellenfény árnyékos Bézé napos |
A 114-es vonalon a teherforgalom alacsony, de van; Csengerre és Porcsalma-Tyukod előtt egy iparvágányra szokott néha kimenni a mátészalkai tartalék.
A vasút viszont elég pazarló: a szóló Bz-hez Körösnagyharsányban elég egy ütközőbak a pálya végén, itt a román határ előtt ugyanúgy végetérő pálya utolsó állomásán két vasutas is dolgozik, hogy ne unják nagyon magukat. Igaz, hogy az esetenként fölszálló tíz utasnak a jegyvizsgáló is adhatna jegyet, és forgalmi szolgálat sem kell, mivel nincs körüljárás és kereszt sem kell feltétlenül, a tolatócsapat is megkaphatná a kulcsokat, de a MÁ mégis fizeti a semmittevéssel foglalatoskodó csapatot. Így persze, hogy nem éri meg annak a tucatnyi utasnak a szállítgatása, pedig az a tucatnyi utas megérdemli a vasutat!
![]() | |
Bzmot 369 Kocsord alsó állomáson(könyvjelző) (Szatmár-Mátészalkai HÉV, Mátészalka-Csenger vasútvonal) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 07:47:30 Kocsord alsó 113 114 Bzmot 300 puszta bárányfelhok motorkocsi osz Bézé napos |
Wát kájnd of sztésjön iz disz? - kérdezhetnétek, hiszen mindössze két vágányos, raktári vágány sehol, pedig nemrég emlegettem, hogy az bizony mindenhol van. A puszta közepén fekszik, szépen látszik a messzi távolban a fasor (meg egy HEGY???), és az oszlopok is olyan furcsán kanyarodnak balra. Ráadásnak ott a kicsit kifacsart lábú állomásnév-tábla: ki tehette oda és hol a felvételi épület?
![]() | |
Kocsord alsó állomásFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 07:52:04 Kocsord alsó 113 114 Vasutallomasok állomás nemmozdony |
Ezen a képen sem látszik, de azért nem annyira a puszta ez, mivel balra a nádason túl házak állnak és vonatonként öt utast ki tudnak állítani (a Kocsord központjában fekvő megálló ennél jóval többet), igaz, az onnan idevezető út (ösvény?, vadcsapás?, keréknyom?) nem nevezhető első osztályúnak. Mégis akad minden második órában pár ember, aki Mátészalka felé utazna.
A lényeg azonban a keresztezési lehetőség. A vonalvezetésből látszik, hogy ez eredetileg nyílt vonalnak épült és csak később került ide a kitérővágány.
![]() | |
Kocsord alsó állomás váltókörzeteFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 07:53:45 Kocsord alsó 113 114 Vasutallomasok állomás nemmozdony |
Persze váltókörzetnek nevezni kicsit erős. A bakterológia üzemel, hiszen menetrend szerint vonattalálkozást is bonyolítanak le. Erre az ütemen felüli vonatok miatt mindenképp szükség is van.
![]() | |
Ojjektum Kocsord alsónFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 07:54:59 Kocsord alsó 113 114 Vasútállomások kiegészítöi állomás nemmozdony |
Terészetesen mindenki tudja, hogy Kocsord az ojjektum és a zoxigén hazája (miért nem építenek erre gyógyturizmust???). Ez a folklór olyan mélyen gyökerezik a kocsordiak lelkében, hogy vasútjukat is apró ojjektumokkal védik. Jajj annak, aki el akarja venni a kocsordiaktól a vasutat!
![]() | |
Kocsord alsó állomás felvételi épületeFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 08:06:09 Kocsord alsó 113 114 Felveteli épületek állomás felvételi épület nemmozdony |
Vagy valami. Eredetileg egy őrház volt, az állomás megépültével kicsit bővültek funkciói, de mérete csöppet sem. Jegykiadás is van: a bal oldali falon vágtak egy lyukat egy kis jegykiadó ablak számára. A kiszolgálás a szabad levegőn történik, az utasoknak még egy esőtető sem jutott, tűrniük kell az esőt, a havat, a szelet... Míg másutt a menetrenddel és a tisztasággal van a gond, itt a kapcsolódó szolgáltatásokban teljesít kritikán alul a magyar vasút.
![]() | |
Kocsord alsó állomás látképeFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 08:07:01 Kocsord alsó 113 114 Vasutallomasok állomás nemmozdony |
Ennyi az egész. Az előtérben látható elágazó váltó ténylegesen egy elágazás: egyenesben Csenger, kitérőben a 113-ason Fehérgyarmaton át Zajta felé közlekednek a vonatok. Ez az elágazás történetileg az első része a mai állomásnak, később ez alakult át kitérővágányos állomássá, eredetileg csak egy nyíltvonali elágazás volt itt. Igen furcsa, hogy az elágazáshoz a kitérő építésekor nem nyúltak, a kitérővágányok előbb összezárulnak egy váltóval, majd újra kettéágaznak, szemben a hagyományos megoldással, amikor két átkötéssel kapcsolják össze a két beérkező vonalat, mint Esztergom-Kertvárosban , Diósjenőn
, Drégelypalánkon
. Ez hihetetlenül autentikus, ugyanakkor azt is mutatja, hogy a vasútépítők számára is mennyire perifériálisnak számított ez a vidék. Pedig sok kurrens helyen örülnének, ha ennyire népszerű lenne a vasút.
![]() | |
M41 2153 Kocsord-alsó állomáson(könyvjelző) (Szatmár-Mátészalkai HÉV, Mátészalka-Csenger vasútvonal) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 08:15:00 Kocsord alsó 113 114 M41 (MÁV) dízelmozdony osz mellékvonal Csörgõ Bhv napos |
Míg a csengeri vonal forgalmára egy szóló Bzmot elegendő, addig Fehérgyarmat felé hétvégén egy szóló Bzmot is elegendő lenne. De mivel hétköznap (és mint látni fogjuk, este) szükség van legalább három kocsira, így hétvégén is szép, piros mozdonyok közlekednek a 113-ason.
![]() | |
Fehérgyarmat állomásFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 08:37:15 Fehérgyarmat 113 Felveteli épületek állomás felvételi épület nemmozdony |
Fehérgyarmat város roppant fontos térségi központ, a környék számára a munkahelyek, a kórház, az iskolák a legfontosabbak. Utcái igencsak városias képet mutatnak (érdemes ellátogatni a város képtárába ), bár látványosságokban nem áll olyan jól, mint Csenger
az alföldi téglatemplommal és a sok monumentális Makovecz-épülettel.
![]() | |
M41 2153 tolat FehérgyarmatonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 08:42:09 Fehérgyarmat 113 M41 (MÁV) dízelmozdony osz Csörgõ napos |
Bár az állomás a település szélén áll, az nem olyan nagy, hogy a vasút ne jelenthesse a kapcsot az ország többi része felé.
![]() | |
M41 2153 tolat Fehérgyarmaton(könyvjelző) (Szatmár-Fehérgyarmati HÉV, Kocsord alsó-Fehérgyarmat-Zajta vasútvonal) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 08:46:38 Fehérgyarmat 113 M41 (MÁV) wedgie dízelmozdony osz Csörgõ napos |
A bárányfelhők alatt készül szinte azonnali Debrecenbe visszaindulásra a Csörgő. Bár a sok vágányt már nem használják ki, mivel a teherforgalom elég kicsi, láthatjuk, hogy régen sokkal komolyabb élet lehetett itt. A felvételi épület mellett kiállított C50-es állít emléket egy környéki gazdasági vasúti hálózatnak, amivel a terményeket a vasútállomásra fuvarozták.
![]() | |
Bzmot 218 érkezik Zajta felőlFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 08:51:31 Fehérgyarmat 113 Bzmot 200 bárányfelhok motorkocsi Bézé napos |
Fehérgyarmat nem elágazóállomás, hanem a 113-as két felső szakaszát választja ketté. Míg Mátészalka felé kétórás ütemes menetrend van és háromkocsis, Csörgővel és Piroskával közlekedő vonatok, addig Zajta felé a 20 km/h-s döcögéshez elég egy szóló Bzmot is.
![]() | |
Bzmot 218 Zajtára indul FehérgyarmatrólFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 09:00:08 Fehérgyarmat 113 Bzmot 200 bárányfelhok nyílt vonal vicinális motorkocsi osz szántóföld megszunt vasútvonal Bézé napos |
A fórumokon sokszor elhangzik, hogy a vonalak kettévágása az első lépcső a vonal halála felé. A 87b-n ez valóban így lehet, de a sokkal jobb adottságokkal rendelkező 98b-n és a 113-ason Zajta felé szerintem nem ez a helyzet, egyszerűen nincs szükség három kocsira Fehérgyarmaton túl, arra pedig végképp nincs, hogy a tízcentis ágyazatból kitúrja a "c"-sínes felépítményt a nehéz Csörgő. A Bzmot alatt egyben marad a pálya, a 30 km/h megtartható évtizedekig és elég az utasoknak, akik legtöbben úgyis csak Fehérgyarmatig jönnek.
![]() | |
Bzmot 218 Zajtára indul FehérgyarmatrólFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 09:00:14 Fehérgyarmat 113 Bzmot 200 nyílt vonal motorkocsi Bézé napos |
Másrészt a szóló Bz-s vonalaknak az szokott a halála lenni, hogy több rajta a vasutas, mint a fizető vendég. Ez a Büzmot viszont teltházzal érkezett, a peronokon is álltak és alig kevesebben indultak vissza vele.
Érdekes, hogy míg az összes környéki vonalon utasszámlálók dolgoztak, Csenger és Zajta felé a szóló Bz-n egyetlen sem akadt...
![]() | |
Másik ojjektum Kocsord alsónFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 09:30:58 Kocsord alsó 113 114 Vonatablakból nemmozdony |
Fél óra alatt Mátészalkára ér a vonat. Igaz, ez nem túl magas átlagsebesség (alig negyven), a vasút szerencsére itt tényleg népszerű. Remélem, hogy valahogyan sikerül pénzt szerezni az MD-k és az MD-k helyett közlekedő csörgős vonatok lecserélésére valami gazdaságosabb motorvonatra és esetleg nekik a pályasebességet hatvanra fölemelni.
![]() | |
M41 2131 Kocsord alsónFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 09:31:18 Kocsord alsó 113 114 M41 (MÁV) magaslatról fekete-fehér dízelmozdony Csörgõ By felhos |
Szerény vonatunk egy másik szerény (de sokat fogyasztó) vonatot keresztez Kocsord alsón. Még átdöcögünk a falun (a focipálya öltözőinek falán kilométerről is olvasható felirat, nyílván a Szalacsi-Fogarassy-kultusz részeként: "Hajrá Kocsord!"), majd a Kraszna kis hídja után begördülünk Mátészalkára.
![]() | |
M41 2183 és MDmot 3020 MátészalkánFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 13:58:03 Mátészalka 110 113 114 115 M41 (MÁV) dízelmozdony együttállás Csörgõ Bx napos |
Az MD Vásárosnaménybe készül, a háttérben álló kék vonat indul majd Debrecenbe, a Csörgő pedig Tiborszállásra igyekszik. Bár Fehérgyarmatról visszatérve magam is Tiborszállásra indultam és ezek a képek már esti, utolsó Mátészalkai megállásomkor készültek, mégis erre folytatom, mert nem szeretném két helyen kezelni a 113-as vonalon készült fotókat. Így a tiborszállási képek az album végére kerülnek.
![]() | |
MDmot 3028 MátészalkánFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 14:03:32 Mátészalka 110 113 114 115 MDmot (MÁV) állomás épület motorvonat dízelmozdony állomás épület elmúlt napos |
A régi, meglehetősen kicsi felvételi épület előtt pedig az én fehérgyarmati vonatom gurul. Az árnyékok már hosszúra nyúlnak az estével, de most - félredobva az időrendet - irány a 113-as vonalon Tunyogmatolcs, és utána majd jönnek a kora délutáni képek a 115-ösről.
![]() | |
MDmot 3028 MátészalkánFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 14:03:42 Mátészalka 110 113 114 115 MDmot (MÁV) motorvonat dízelmozdony elmúlt napos |
Az új épület hosszú, sok tömbből áll, az MDmot épp a forgalmi előtt halad el.
![]() | |
Btx 027 TunyogmatolcsonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 14:24:02 Tunyogmatolcs 113 Vezerlokocsi (MÁV) vezérlökocsi nemmozdony |
Nem kevés füsttel de majdnem üresen indul Fehérgyarmat felé az MD. Itt elég sok időm lesz. Az állomás a falu szélén áll, a Tunyogmatolcson átvezető főút mentén kell kifelé gyalogolni hozzá, de a tunyogmatolcsiak stramm emberek, gyalogosan és kerékpárral, többen nagy kofferekkel érkeznek a megállóba.
![]() | |
M41 2154 Tunyogmatolcson(könyvjelző) (Szatmár-Fehérgyarmati HÉV, Kocsord alsó-Fehérgyarmat-Zajta vasútvonal) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 14:57:19 Tunyogmatolcs alsó Tunyogmatolcs 113 M41 (MÁV) nyílt vonal dízelmozdony alkonyat mellékvonal teleobjektív Csörgõ posta-Bhv napos |
Az utasok persze nem a visszatérő MDmot miatt gyülekeznek, hanem a vasárnapi mentesítővonat miatt, amelyik közvetlen Debrecenbe és Budapestre közlekedik. A hétkocsis posta-Bhv ingát egy klasszik Csörgő húzza és egészen Zajtáról jön és már Mtáészalkán megtelik.
![]() | |
M41 2154 TunyogmatolcsonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 14:57:23 Tunyogmatolcs alsó Tunyogmatolcs 113 M41 (MÁV) nyílt vonal dízelmozdony Csörgõ posta-Bhv napos |
A falu belsejében, a Szamos hídjához közel van egy másik megállóhely is, az sokkal jobb helyzetben van, tehát nem teljesen mostohák a körülmények. Viszont a falu hosszú, az állomás kitérővágányát már nem használják. Ez a kép a főút fénysorompójánál készült, a fák mögötti tetők az utolsó házakat jelzik: a távoli megállóhely, ahol leszálltam, nyugodtan bezárható lenne, és helyette nem is nyugodtan, hanem sietve ide, ebbe az ívbe kellene tenni egy tisztességes peront - lehetőleg magasat, gondolva az itt élő idősekre.
![]() | |
Vágányzáró sorompóFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 15:02:38 Tunyogmatolcs 113 Vasútállomások kiegészítöi állomás nemmozdony |
Ez a rakodóvágány valóban nem férne el közelebb a faluhoz, de annak ellenére, hogy a sorompót frissen festették, a negyvenes években Diósgyőrben készült síneken régen nem gördült teherkocsi, így a peronnak épp ideje átkerülni a faluhoz közelebb.
![]() | |
TunyogmatolcsFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 15:04:45 Tunyogmatolcs 113 Felveteli épületek állomás felvételi épület nemmozdony |
Annál is inkább, mert mint az az írásból már kiderülhetett a főút végigmegy a falun, rajta a Szabolcs volán napi 21 járatot üzemeltet a legmodernebb buszokkal Mátészalkára, míg a MÁV csak 11-et, de a menetidő megegyezik (kb. 20 perc), a vonat kényelmesebb voltát pedig csak azért nem említem, mert a peron távolsága miatt ez most nincs így, de a helyközi busz helyett Fehérgyarmatról, Tunyogmatolcsról és Kocsordról bőven elég lenne a vonat, Győrteleket pedig a csengeri buszok egyébként is kiszolgálnák.
![]() | |
Klockner sín 1949-ből TunyogmatolcsrólFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 15:21:26 Tunyogmatolcs 113 Palya nemmozdony |
Természetesen a sínek rendbetételére szükség lenne, de nem kell ide 160-as pálya, egy ágyazatrostálás és beszbályozás elég sokat számítana. A legnagyobb gond azonban az, hogy a fehérgyarmati helyijáratnak akkor sem jár állami támogatás, ha a támogatást élvező helyközi szállítás egyik láncszemeként a vasútra ráhordást végzi.
![]() | |
Btx 027 TunyogmatolcsonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 15:23:29 Tunyogmatolcs 113 Vezerlokocsi (MÁV) állomás felvételi épület mellékvonal vezérlökocsi nemmozdony napos |
Befut a vonatom is - bár nincs tele még, de Mátészalkán már álló utasok is lesznek sokan. A gond ugyanis, hogy a mentesítő megtelik a szalkai utasokkal és még a pók előtt elindul Debrecenbe, így a Mátészalkán át Tiborszállásról, Csengerről, Vásárosnaményből Debrecenbe tartók az esti pókban mind erre a két kocsi+egy vezérlőkocsi "törpevonatra" próbálnak fölszállni. Sajnos a Bx-selejtezések miatt nincs elég kocsi ilyenkor felturbósítani az MD-ket, ráadásul Mátészalka után is vannak még megállók, nem is kevés...
Ugyan ezzel a vonattal én hazamentem, a kora délután Nagyecsed és Tiborszállás felé készült fotóimmal még folytatódik az album!
![]() | |
M44 411 MátészalkánFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 09:49:31 Mátészalka 110 113 114 115 M44 400 (MÁV) dízelmozdony tolatómozdony Bobo felhos |
Ő a szalkai tartalék. Néha egészen Jánkmajtisig eljut. Az állomáson Szergejek is megfordulnak, de sajnos Gokartot már nem látni errefelé, pedig pont a csengeri vagy zajtai kis forgalomhoz valók. Ugyanakkor az állomáson Bobóval sokkal kényelmesebb tolatni.
![]() | |
M41 2162 MátészalkánFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 09:46:58 Mátészalka 110 113 114 115 M41 (MÁV) dízelmozdony Csörgõ Bx felhos |
Vele megyek Tiborszállásra. Nem árulok el nagy titkot, mikor előre vetítem, hogy a 2 Bx és az 1 Bhv túlzás lesz. De az utasszámlálók nem csak vasárnap dolgoznak, kedden majd az üresjárat hirtelen mészárszékké fog változni (pont, mint Bologna bombázása).
![]() | |
Bzmot 369 MátészalkánFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 09:50:13 Mátészalka 110 113 114 115 Bzmot 300 motorkocsi Bézé borult felhos |
Ő pedig a Nyíregyházi Anakonda.
![]() | |
M41 2162 Tiborszálláson(könyvjelző) (Nagykároly-Mátészalka-Csapi HÉV, Mátészalka-Tiborszállás vasútvonal) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 10:38:25 Tiborszállás 115 M41 (MÁV) bárányfelhok dízelmozdony mrh felvételi épület Csörgõ Bx napos |
Ez egy igen rövid mellékvonal, a 18 kilométeres távot fél óra alatt teszik meg a vonatok. Odafelé, kora délután, természetesen üres volt, így egy kicsit beszélgethettem az utasszámlálókkal is. Ezen a vonalon voltak a legkedvesebbek és a legszorgosabbak. Minden megállóban (azazhogy: mindhárom megállóban) megszámolták a föl- és a leszállókat és jórészüket ki is kérdezték, pedig már túl voltak 18 órás munkanapjuk felén (Nyíregyházáról saját autóval érkeztek Tiborszállásra). Munkájuk annál is inkább kellemes meglepetés volt számomra, mivel a korábbi utasszámlálók közül az egyik nem tudott írni, a másik pedig félénk volt, nem kérdezte ki az utasokat, csak hasból beírt néhány uticélt és egyéb adatot.
![]() | |
M41 2162 TiborszállásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 10:42:46 Tiborszállás 115 M41 (MÁV) vágányzáró sorompó dízelmozdony mrh Csörgõ felhos |
A vonal ellentétben több más itteni vonallal, mint a zajtai, csengeri, nagykerekii vagy a létavértesi, ténylegesen is továbbvezet Romániába. Régen a végállomás a pusztában fekvő Ágerdőmajor volt, ezt a feladatot most a nem sokkal nagyobb állomással büszkélkedő, de szépen felújított Tibroszállás látja el. Határozott előny, hogy Tiborszállás legalább létező, ezer lakosú település. A körbejárás viszont rém bonyolult a vágányzáró sorompók miatt, de így is kevesebb ideig tart, mint a hosszúvágányú Ágerdőmajoron (gyönyörű, részletes Google légifelvétel ).
![]() | |
M41 2162 TiborszállásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 10:46:14 Tiborszállás 115 M41 (MÁV) dízelmozdony Csörgõ napos |
A gát tövébe épült állomás kísértetisen hasonló hangulatú, mint Paks, csak itt a gát túlfelén nem a Duna, hanem a kicsit kisebb Kraszna folyik.
![]() | |
M41 2162 NagyecsedenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 11:09:47 Nagyecsed 115 M41 (MÁV) fekete-fehér dízelmozdony Csörgõ Bx felhos |
Tiborszállásról visszaindultunk. A vasút kicsit eltávolodik a Krasznától, majd egy rövid rácsos hídon keresztezi. A híd után nem sokkal ágazik ki a Tiborszállás felől kiszolgálható Rákóczi MGTSZ iparvágánya, de már régen nem adtak föl itt semmit. Körülötte minden irányban gyümölcsösök vannak, az épületek is gyümölcsfeldolgozónak tűnnek, valószínűleg gyümölcsöt és mélyhűtött árukat rakodtak korábban. A vasúti vágány és a TSZ neve is a dicső múltra emlékeztet: Nagyecsed négy lápi szigetre épült vára sokáig volt az erdélyi fejedelmek birtoka.
![]() | |
Nagyecsedi kisvasútFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 11:15:58 Nagyecsed 115 Vasútállomások kiegészítöi állomás nemmozdony felvételi épület kisvasút |
Nagyecsed város tudja, mitől döglik a légy. A negyedosztályú felvételi épületet az önkormányzat a MÁV-val közösen újíttatta föl. Az épület mellé pedig egy kisebb kisvasúti lórékiállítást rendeztek be. Tudomásom szerint ezek a kocsik nem a nagyecsedi, hanem a fehérgyarmati vasútról származnak.
![]() | |
Millecentenáriumi emlékműFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 11:21:48 Helytörténet |
A város folyamatos fejlesztésben és fejlődésben van, ráadásul a millecentenráiumok szinte a saját születésnapjukat ünnepelhették. A legérdekesebb látványosságokhoz, a Sárvárhoz és a láp lecsapolásánál használt régi szivattyútelephez sajnos nem jutottam el.
![]() | |
Nem mindenhol városiasFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 11:24:17 Helytörténet |
Az iparcikkek üzletházával nyílván kezdeni fognak valamit. A legjobban viszont annak örülnék, ha a régi szénszállító kisvasutat visszaépítve vonattal mehetnénk ki a vasútállomásról az egy kilométerre található szivattyútelep kívül-belül példásan megőrzött épületéig. A szénüzemű szivattyútelepet a lecsapolás befejeztével kis erőművé alakították át, minden berendezése a mai napig működőképes.
![]() | |
A nagyecsedi római katolikus templomFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 11:28:47 Helytörténet |
Előtte áll a harangotorony emlékműve, ami természetesen működő harangláb is egyben.
![]() | |
Nagyecsed városközpontFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 11:31:10 Helytörténet |
Az iskolával és a katolikus templommal szemközti területen kezdték el EU-források segítségével kialakítani a városias főteret. Egy fagyizó-kávézó még nagyon hiányzik, de biztosan hamarosan települ ide egy.
![]() | |
Bzmot 402 Nagyecsed állomás harmadik vágányánFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 Nagyecsed 115 Bzmot 400 (MÁV) utas motorkocsi InterPici Bézé napos |
Az állomáson keresztre készülődnek: a Nagykárolyba tartó InterPici Mátészalka felől a harmadik vágányra érkezett, az ugyanis az átmenő fővágány.
![]() | |
Bzmot 402 Nagyecsed állomás második vágányánFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 13:25:10 Nagyecsed 115 Bzmot 400 (MÁV) InterPici állomás vicinális motorkocsi Bézé napos borult |
A mátészalka felőli váltókörzet nagyon messze van, vasutas pedig csak egy fő az állomáson, ezért ott a váltókhoz sosem nyúlnak. Ehelyett az IP-vel kihúztak a tiborszállás felőli váltókhoz, az állomáskezelő átállította a váltókat, majd az IP lassan rágurult a másodikra. Miután a váltót ismét a harmadik felé állították, az állomáskezelő a Bzmot-on visszament a forgalmi irodába, és Tiborszállás felől bejáratot kezelt az MDmot-nak, amivel hazamegyek. Az MD-re már jól láthatóan rengetegen várakoztak.
![]() | |
MDmot 3020 Nagyecsed határábanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 12:51:00 Tiborszállás Nagyecsed 115 MDmot (MÁV) nyílt vonal oldalról bárányfelhok motorvonat dízelmozdony szántóföld elmúlt napos |
Zárásként a Nagyecsed és Tiborszállás közötti nyílt vonalra ballagtam ki. Sokáig a városon belül sétáltam, elférne a déli telephez egy megállóhely, hogy még többen válasszák a vasutat. Azon túl már csak a földek vannak, én egy magára hagyott kétéves mélyszántásban próbálkoztam fényképezni, hiszen magaslat nem nagyon akadt. A háttérben, ahol a kék bárányfelhős ég és a töltés összeér, keskeny fasor húzódik. Mögötte áll, a fák által éppen csak takarva a régi villanytelep épülete.
![]() | |
MDmot 3020 Nagyecsed határábanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:10:14 12:51:16 Tiborszállás Nagyecsed 115 MDmot (MÁV) bárányfelhok motorvonat dízelmozdony elmúlt napos |
Az MDmot elment, és bár énnekem még csak ezután következett a második utam a 113-ason Tunyogmatolcsra, aki idáig elolvasta az albumot, az már túl van az ott készült fényképeken is. Így nincs más dolgom mint ezzel az alföldi idillel elbúcsúzni az olvasóktól egy rövid időre, ami után újabb albumot jelentetek meg a www.benbe.hu-n. Kérlek kapcsolódjatok az RSS-csatornámhoz, hogy minden újdonságról értesüljetek és látogassatok el a nagyecsedi szivattyútelepre, a csengeri görög-katolikus templomba vagy a kocsordi ojjektumhoz, természetesen vonattal!
Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!