Hagyományos nézet Csak Prémium képek Az összes kép
11: Pár kép a Veszprém - Győr vasútvonalról
Ingaszerelvényeket és egy M41-es Csörgő mozdonnyal vontatott különvonatot üldöztünk a Cuha-patak szurdokvölgyében. A hegyivasút élményét a hó fehére fokozza!
![]() | |
V43 1208 Veszprém (külső) állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:12:15 08:02:14 Veszprém 20 11 V43 (MÁV) napkelte különleges fények rózsaszín villanymozdony Klasszik-Szili Szili gyorsvonati kocsik napos |
Síncsavar képtárs szíves invitálására a hajnali 900-as gyorsvonattal Veszprémbe indultunk. Mivel előző nap, pénteken, sintén korán keltem egy nógrádi tehervonat-üldözés ürügyén, kicsit fáradtan, de a szép napos idő és a sok hó miatt derűsen és lelkesen kezdtünk "munkánkhoz".
![]() | |
M47 1316 Veszprém állomáson(könyvjelző) (Magyar Nyugati Vasút) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:12:15 08:05:33 Veszprém 20 11 M47 1300 (MÁV) havas fekete-fehér dízelmozdony tolatómozdony tél Dácsia napos |
Veszprémben jártam már néhányszor, egészen ifjú koromban még láttam a fűtőházat, a fordítókorongot és a rácstartós szénszerelőt is. A tartalék is klasszikus zenész, M47-es volt. Csakhát akkoriban még nem fotóztam, mára pedig nagyon átalakult a hajdan oly hangulatos állomás.
![]() | |
V43 1234 Veszprém állomáson - szerelvénye majd szombathelyi személyvonat leszFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:12:15 08:09:45 Veszprém 20 11 V43 (MÁV) havas villanymozdony Klasszik-Szili Szili Bhv napos |
A sormintaszerű pályaszámú Szili mellett a másik érdekesség a peronon várakozó utasok száma - a hétvége ellenére nem csak kirándulók vennék igénybe a hegyi vicinálist.
![]() | |
A vonat típusa: NUVOVERN AQVAFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:12:15 08:13:07 V43 (MÁV) festés fényezés Bevonat típusa villanymozdony Klasszik-Szili Szili |
Helyesen a BEvonat típusa, dehát valaki vicces akart lenni. Mondjuk a "PUR" helyetti "pur" se rossz, nyílván a pur és homu vogymukra gondolt a festő...
![]() | |
Veszprém külső állomásFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:12:15 08:16:57 Veszprém 20 11 Vasutallomasok állomás nemmozdony |
Azért Veszprém külső, mert régen a város belsejében is volt egy kicsiny fejállomás, a mai közlekedési irányelvek alapján már ismét fontos lehetne. A koncepció jegyében azonban bőven elég volt a város széle és a tízkilométeres puszta határában álló teherpályaudvar az IC és gyorsvonatok számára.
![]() | |
EmelkedőbenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:12:15 08:20:06 Veszprém Eplény 11 Palya nemmozdony |
A túra célja azonban nem Veszprém, hanem a Bakony tőle északra fekvő vonulatain átvezető vasútvonal, amelyet néhányan Magyarország egyetlen hegyivasútjaként emlegetnek. Bár ez nem igaz, de nem is jár messze a valóságtól.
![]() | |
Kilátás Eplény és Veszprém közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:12:15 08:20:54 Veszprém Eplény 11 Vonatablakból nemmozdony |
Mivel az utasok száma gyakorlatilag előjelezhetetlen, a két motorkocsis vonat kapacitását rugalmasan pótkocsikkal bővítik. Hogy ilyenkor ne kelljen a szinkronkábellel bajlódni és a nehezen összeszinkronizált motorokat újraindítani, a két motor egymás mögé van kapcsolva, és utánuk jön az egy vagy több pótkocsi.
![]() | |
Kilátás Eplény és Veszprém közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:12:15 08:24:33 Veszprém Eplény 11 Palya nemmozdony |
Mivel a pálya igen-igen meredek, a két motorkocsi még egy póttal sem hiábavaló. Mivel egyébként a magyar kocsiknak csak egy tengelyük hajtott, két hajtott járművel kisebb az esélye a megcsúszásnak is.
![]() | |
Kilátás Eplény és Veszprém közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:12:15 08:21:09 Veszprém Eplény 11 Palya nemmozdony |
Az első szakasz széles, puszta tájon halad, nagy íveket téve emelkedik.
![]() | |
A rátóti völgyhidaknálFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:12:15 08:25:06 Veszprém Eplény 11 Vonatablakból nemmozdony |
Rátót közelében két völgyhídon halad át a vonat. Sajnos a sebességkorlátozás öt kilométer óránként, aminek a most visszatérő nehéz mozdonyok nem sokat segítenek.
![]() | |
A rátóti völgyhidaknálFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:12:15 08:25:24 Veszprém Eplény 11 Vonatablakból nemmozdony |
A viaduktok terméskőből épült előrehozott hídfőkből és tetszetős, íves acél rácsszerkezetekből állnak.
![]() | |
A rátóti völgyhidaknálFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:12:15 08:26:28 Veszprém Eplény 11 Vonatablakból nemmozdony |
A két híd között közben befutunk az erdőbe, fenyők és bokrok közé mászik be csigatempóban a szerelvény.
![]() | |
A rátóti völgyhidaknálFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:12:15 08:28:15 Veszprém Eplény 11 Vonatablakból nemmozdony |
Itt a második híd, a lassújel csak utána oldódik föl. A kemény földmunkákat igénylő sikámokat és a viaduktokat látva érthető, hogy a hosszú Győr-Dombóvár HÉV vonalából (aminek szakasza volt régen a Hajmáskér-Lepsény 27-es számú és a Lepsény-Dombóvár 49-es számú, mára fölhagyott vasútvonalak) miért ez a szakasz készült el utoljára.
![]() | |
A déli völgyhídFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:12:15 08:30:09 Veszprém Eplény 11 Mutargyak híd nemmozdony |
Ezt is a vonatból lőttem - látható, hogy a vidaukton átkelő vonat fotózására számtalan lehetőség kínálkozik (csak kell, hogy legyen egy autód, amivel idejössz) - csörgős ingavonat vagy dácsiás teher egyaránt remekül mutathat.
![]() | |
Aztán beérünk a fák közéFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:12:15 09:06:13 Gubányi Károly viadukt Porva-Csesznek Vinye 11 Vonatablakból nemmozdony |
Eplény vasút mellé épült faluja után (amely legendás arról, hogy területén, Királdhoz hasonlóan , nem áll meg a vonat), beérünk az erdőben haladó, szűk kanyarokkal és műtárgyakkal tarkított szakaszra. Eplénynél áthaladunk az első alagúton is.
![]() | |
Bzmot 362 Vinye megállóhelyenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:12:15 09:08:16 Vinye 11 Bzmot 300 havas vicinális motorkocsi ellenfény Bézé |
A szurdok legizgalmasabb része a Porva-Csesznek és Vinye közötti szakasz. Síncsavarral mi Vinyén szállunk le, a Sihuhu csapata pedig Porva-Cseszneken. Később középen találkoztunk.
![]() | |
Bzmot 362 Vinye legendás háromfényű ismétlőjelzőjénélFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:12:15 09:08:28 Vinye 11 Bzmot 300 vicinális havas motorkocsi jelzõ ismétlõjelzõ Bézé napos |
A szurdok legizgalmasabb része a Porva-Csesznek és Vinye közötti szakasz. Síncsavarral mi Vinyén szállunk le, a Sihuhu csapata pedig Porva-Cseszneken. Később középen találkoztunk. Legendává ez az ismétlőjelző azért vált, mert szabálytalanul két fény közvetlenül egymás alatt ég rajta.
![]() | |
A 130-s vezérlővel Győr felől érkező személyvonat megmutat mindentFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:12:15 09:52:44 Gubányi Károly viadukt Porva-Csesznek Vinye 11 Vezerlokocsi (MÁV) havas nyílt vonal alagút mellékvonal bevágás hangulat vicinális vezérlökocsi nemmozdony napos |
Nem arra gondolok, hogy levetkőzne, csak arra, hogy Egy képen szerepel egy alagút (mindkét kapuja), egy völgyhíd és egy sziklabevágás (aminek a tetején a Vasútépítők Emlékműve áll).
![]() | |
A 130-s vezérlővel Győr felől érkező személyvonat megmutat mindentFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:12:15 09:52:48 Porva-Cseszneki I. (37 m) Porva-Csesznek Vinye 11 Vezerlokocsi (MÁV) vezérlökocsi nemmozdony |
Ezen a képen még a vonatot toló M41 2102 is látható.
![]() | |
A téli módra alacsonyan járó Nap csillan meg a BDt 130 oldalánFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:12:15 09:53:01 Porva-Cseszneki II. Porva-Cseszneki I. (31 m) (37 m) Porva-Csesznek Vinye 11 Vezerlokocsi (MÁV) nyílt vonal becsillanás vezérlökocsi nemmozdony Bhv napos |
A korlát fontos szereppel bír: megakadályozza a kóricáló vasútbarátokat, hogy beleessenek a támfal aljában, tíz méter mélyen rohanó Cuha-patakba.
![]() | |
M41 2102 Vinye közelében a Cuha patak szurdokában(könyvjelző) (Győr-Veszprém-Dombóvári HÉV) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:12:15 09:53:06 Porva-Cseszneki III. Porva-Cseszneki II. (110 m) (31 m) Porva-Csesznek Vinye 11 M41 (MÁV) havas vicinális nyílt vonal Cuha-szurdok dízelmozdony tél mellékvonal Csörgõ Bhv napos |
A mára megmaradt legöregebb Csörgő hagyományos személyvonatot tolt a magas támfal tetején. Hihetetlen, hogy egy ilyen szép és vadregényes vasútvonalon ilyen nagy mozdonyokat tudunk fotózni!
![]() | |
M41 2108 és a különvonat a Cuha szurdok egy tágulatában(könyvjelző) (Győr-Veszprém-Dombóvári HÉV) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:12:15 10:32:18 Porva-Cseszneki III. Porva-Cseszneki II. (110 m) (31 m) Porva-Csesznek Vinye 11 M41 (MÁV) nyílt vonal havas táj magaslatról hegyek vicinális szikla Cuha-szurdok dízelmozdony tél bevágás mellékvonal Csörgõ Bhv napos |
A háttérben látható sziklák alatt van a második alagút (a kőfogó galériával), előtte pedig a korlátos-támfalas kanyar. A második alagút és a kőfejtő között szintén egy szűk ívben halad a pálya egy támfal tetején, de utána megérkezik ehhez a régi kőrakodóhelyhez, ahol a patakvölgy természetesen is kiszélesedett.
![]() | |
M41 2108 és a különvonat a Cuha szurdok egy tágulatábanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:12:15 10:32:22 Porva-Cseszneki III. Porva-Cseszneki II. (110 m) (31 m) Porva-Csesznek Vinye 11 M41 (MÁV) nyílt vonal táj magaslatról vicinális Cuha-völgye szurdok havas dízelmozdony tél Csörgõ Bhv napos |
A háttérben látható sziklák alatt van a második alagút (a kőfogó galériával), előtte pedig a korlátos-támfalas kanyar. A második alagút és a kőfejtő között szintén egy szűk ívben halad a pálya egy támfal tetején, de utána megérkezik ehhez a régi kőrakodóhelyhez, ahol a patakvölgy természetesen is kiszélesedett. Itt egy kevésbé jól sikerült fotó az egész mozdonyra kíváncsiaknak.
![]() | |
Egy kisebb híd a rakodó forgalmi épületének ablakából nézveFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:12:15 10:43:05 Mutargyak híd nemmozdony |
híd után van a Porva-Cseszneki I. alagút. A három alagút gyors egymásutánban követi egymást a szurdokban, ahogy a vasúti pálya levágja a sziklatűket kerülgető sebes patakot.
![]() | |
Egy kis kitekintés: Vinyére érkezik egy Bakony Volán autóbuszFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:12:15 11:37:43 Busz busz |
Üresen érkezik, üresen távozik.
![]() | |
Egy kis kitekintés: Vinyére érkezik egy Bakony Volán autóbuszFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:12:15 11:38:21 Busz busz |
Közben a Sihuhu csapata már tovább is ment Bakonyszentlászló felé. Mi itt maradtunk tovább fotózni. Volt mit.
![]() | |
Borsószerűen növekvő jégcsapok a sebes Cuha-patakbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:12:15 13:25:05 Természet |
![]() | |
Borsószerűen növekvő jégcsapok a sebes Cuha-patakbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:12:15 13:26:09 Természet |
![]() | |
Egy pisztoly vagy egy fotóállvány?Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:12:15 13:41:46 Bagatellek |
![]() | |
A kőfogó galéria a második alagútnálFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:12:15 13:45:23 Porva-Cseszneki II. (31 m) Porva-Csesznek Vinye 11 Mutargyak híd nemmozdony |
![]() | |
M41 2102 Vinye előtt kanyarog a havas pályán(könyvjelző) (Győr-Veszprém-Dombóvári HÉV) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:12:15 15:21:07 Gubányi Károly viadukt Porva-Csesznek Vinye 11 M41 (MÁV) nyílt vonal havas vicinális dízelmozdony tél mellékvonal teleobjektív Csörgõ Bhv borult |
Közben beborult és esett is egy centi hó, így a délutáni tájat a frissesség dominálta, nem utolsó sorban a vágányok is hangulatos fehér ruhát öltöttek magukra.
![]() | |
M41 2102 Vinye előtt kanyarog a havas pályánFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:12:15 15:21:09 Gubányi Károly viadukt Porva-Csesznek Vinye 11 M41 (MÁV) havas nyílt vonal dízelmozdony tél bevágás Csörgõ Bhv borult |
A töltésen haladó vágány egy szűk ellenív után egy sziklabevágásba torkollik - a legszebb, hogy a nehéz mozdony ötvennel vágtat el melletted.
![]() | |
M41 2102 Vinye előtt kanyarog a havas pályánFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:12:15 15:21:15 Gubányi Károly viadukt Porva-Csesznek Vinye 11 M41 (MÁV) nyílt vonal havas sziklák bevágás dízelmozdony tél Csörgõ Bhv felhos |
Látható, hogy nem csak magyar mércével mérve nagy ez a bevágás és szűk ez az ív. Igazi hegyivasút.
![]() | |
M41 2108 robog ki a Porva-Cseszneki I. alagútbólFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2007:12:15 15:51:49 Porva-Cseszneki III. Porva-Cseszneki II. (110 m) (31 m) Porva-Csesznek Vinye 11 M41 (MÁV) alkonyat nyílt vonal havas csíkok bemozdult dízelmozdony tél Csörgõ Bhv borult |
Estére jár az idő, így a kicsit életlen kép helyett inkább valami művibbet (művészibbet) próbálok meg. Sajnos a Csörgő csak kicsit festi pirosra a kocsikat, túl hozzú volt a záridő...
![]() | |
No ez meg milyen állat?(könyvjelző) (Győr-Veszprém-Dombóvári HÉV) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Bzmot (MÁV) nyílt vonal különleges fények éjszakai csíkok vicinális hangulat 11-es vonal Cuha-szurdok alagút motorkocsi Bézé |
A megfejtést mindenki a bal sarokban olvashatja bíbor betűkkel...
![]() | |
No ez meg milyen állat 2.?(könyvjelző) (Győr-Veszprém-Dombóvári HÉV) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Vinye 11 Bzmot (MÁV) nyílt vonal éjszakai csíkok vicinális hangulat motorkocsi Bézé |
Ez az állat ugyanaz az állat - mindkettő egy Bzmot. Ez a kép Vinye megállóhelyen, az előző a legdélibb alagút távolabbi bejáratánál készült. Ezzel véget is ért rövid albumom, remélem, élevzted! Ígérem, még visszamegyek erre a tájra!
Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!