sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



11: Pár kép a Veszprém - Győr vasútvonalról

Ingaszerelvényeket és egy M41-es Csörgő mozdonnyal vontatott különvonatot üldöztünk a Cuha-patak szurdokvölgyében. A hegyivasút élményét a hó fehére fokozza!

V43 1208 Veszprém (külső) á fotó

V43 1208 Veszprém (külső) állomáson

(könyvjelző)

Síncsavar Új ablakban képtárs szíves invitálására a hajnali 900-as gyorsvonattal Veszprémbe indultunk. Mivel előző nap, pénteken, sintén korán keltem egy nógrádi tehervonat-üldözés ürügyén, kicsit fáradtan, de a szép napos idő és a sok hó miatt derűsen és lelkesen kezdtünk "munkánkhoz".

M47 1316 Veszprém állomáson fotó

M47 1316 Veszprém állomáson

(könyvjelző) (Magyar Nyugati Vasút)

Veszprémben jártam már néhányszor, egészen ifjú koromban még láttam a fűtőházat, a fordítókorongot és a rácstartós szénszerelőt is. A tartalék is klasszikus zenész, M47-es volt. Csakhát akkoriban még nem fotóztam, mára pedig nagyon átalakult a hajdan oly hangulatos állomás.

V43 1234 Veszprém állomáson fotó

V43 1234 Veszprém állomáson - szerelvénye majd szombathelyi személyvonat lesz

A sormintaszerű pályaszámú Szili mellett a másik érdekesség a peronon várakozó utasok száma - a hétvége ellenére nem csak kirándulók vennék igénybe a hegyi vicinálist.

A vonat típusa: NUVOVERN AQ fotó

A vonat típusa: NUVOVERN AQVA

Helyesen a BEvonat típusa, dehát valaki vicces akart lenni. Mondjuk a "PUR" helyetti "pur" se rossz, nyílván a pur és homu vogymukra gondolt a festő...

Veszprém külső állomás fotó

Veszprém külső állomás

(könyvjelző)

Azért Veszprém külső, mert régen a város belsejében is volt egy kicsiny fejállomás, a mai közlekedési irányelvek alapján már ismét fontos lehetne. A koncepció jegyében azonban bőven elég volt a város széle és a tízkilométeres puszta határában álló teherpályaudvar az IC és gyorsvonatok számára.

Emelkedőben fotó

Emelkedőben

A túra célja azonban nem Veszprém, hanem a Bakony tőle északra fekvő vonulatain átvezető vasútvonal, amelyet néhányan Magyarország egyetlen hegyivasútjaként emlegetnek. Bár ez nem igaz, de nem is jár messze a valóságtól.

Kilátás Eplény és Veszprém  fotó

Kilátás Eplény és Veszprém között

Mivel az utasok száma gyakorlatilag előjelezhetetlen, a két motorkocsis vonat kapacitását rugalmasan pótkocsikkal bővítik. Hogy ilyenkor ne kelljen a szinkronkábellel bajlódni és a nehezen összeszinkronizált motorokat újraindítani, a két motor egymás mögé van kapcsolva, és utánuk jön az egy vagy több pótkocsi.

Kilátás Eplény és Veszprém  fotó

Kilátás Eplény és Veszprém között

Mivel a pálya igen-igen meredek, a két motorkocsi még egy póttal sem hiábavaló. Mivel egyébként a magyar kocsiknak csak egy tengelyük hajtott, két hajtott járművel kisebb az esélye a megcsúszásnak is.

Kilátás Eplény és Veszprém  fotó

Kilátás Eplény és Veszprém között

Az első szakasz széles, puszta tájon halad, nagy íveket téve emelkedik.

A rátóti völgyhidaknál fotó

A rátóti völgyhidaknál

Rátót közelében két völgyhídon halad át a vonat. Sajnos a sebességkorlátozás öt kilométer óránként, aminek a most visszatérő nehéz mozdonyok nem sokat segítenek.

A rátóti völgyhidaknál fotó

A rátóti völgyhidaknál

A viaduktok terméskőből épült előrehozott hídfőkből és tetszetős, íves acél rácsszerkezetekből állnak.

A rátóti völgyhidaknál fotó

A rátóti völgyhidaknál

A két híd között közben befutunk az erdőbe, fenyők és bokrok közé mászik be csigatempóban a szerelvény.

A rátóti völgyhidaknál fotó

A rátóti völgyhidaknál

Itt a második híd, a lassújel csak utána oldódik föl. A kemény földmunkákat igénylő sikámokat és a viaduktokat látva érthető, hogy a hosszú Győr-Dombóvár HÉV vonalából (aminek szakasza volt régen a Hajmáskér-Lepsény 27-es számú és a Lepsény-Dombóvár 49-es számú, mára fölhagyott vasútvonalak) miért ez a szakasz készült el utoljára.

A déli völgyhíd fotó

A déli völgyhíd

(könyvjelző)

Ezt is a vonatból lőttem - látható, hogy a vidaukton átkelő vonat fotózására számtalan lehetőség kínálkozik (csak kell, hogy legyen egy autód, amivel idejössz) - csörgős ingavonat vagy dácsiás teher egyaránt remekül mutathat.

Aztán beérünk a fák közé fotó

Aztán beérünk a fák közé

Eplény vasút mellé épült faluja után (amely legendás arról, hogy területén, Királdhoz hasonlóan Új ablakba, nem áll meg a vonat), beérünk az erdőben haladó, szűk kanyarokkal és műtárgyakkal tarkított szakaszra. Eplénynél áthaladunk az első alagúton is.

Bzmot 362 Vinye megállóhely fotó

Bzmot 362 Vinye megállóhelyen

A szurdok legizgalmasabb része a Porva-Csesznek és Vinye közötti szakasz. Síncsavarral mi Vinyén szállunk le, a Sihuhu Új ablakba csapata pedig Porva-Cseszneken. Később középen találkoztunk.

Bzmot 362 Vinye legendás há fotó

Bzmot 362 Vinye legendás háromfényű ismétlőjelzőjénél

A szurdok legizgalmasabb része a Porva-Csesznek és Vinye közötti szakasz. Síncsavarral mi Vinyén szállunk le, a Sihuhu Új ablakba csapata pedig Porva-Cseszneken. Később középen találkoztunk. Legendává ez az ismétlőjelző azért vált, mert szabálytalanul két fény közvetlenül egymás alatt ég rajta.

A 130-s vezérlővel Győr fel fotó

A 130-s vezérlővel Győr felől érkező személyvonat megmutat mindent

(könyvjelző)

Nem arra gondolok, hogy levetkőzne, csak arra, hogy Egy képen szerepel egy alagút (mindkét kapuja), egy völgyhíd és egy sziklabevágás (aminek a tetején a Vasútépítők Emlékműve áll).

A 130-s vezérlővel Győr fel fotó

A 130-s vezérlővel Győr felől érkező személyvonat megmutat mindent

Ezen a képen még a vonatot toló M41 2102 is látható.

A téli módra alacsonyan jár fotó

A téli módra alacsonyan járó Nap csillan meg a BDt 130 oldalán

(könyvjelző)

A korlát fontos szereppel bír: megakadályozza a kóricáló vasútbarátokat, hogy beleessenek a támfal aljában, tíz méter mélyen rohanó Cuha-patakba.

M41 2102 Vinye közelében a  fotó

M41 2102 Vinye közelében a Cuha patak szurdokában

(könyvjelző) (Győr-Veszprém-Dombóvári HÉV)

A mára megmaradt legöregebb Csörgő hagyományos személyvonatot tolt a magas támfal tetején. Hihetetlen, hogy egy ilyen szép és vadregényes vasútvonalon ilyen nagy mozdonyokat tudunk fotózni!

M41 2108 és a különvonat a  fotó

M41 2108 és a különvonat a Cuha szurdok egy tágulatában

(könyvjelző) (Győr-Veszprém-Dombóvári HÉV)

A háttérben látható sziklák alatt van a második alagút (a kőfogó galériával), előtte pedig a korlátos-támfalas kanyar. A második alagút és a kőfejtő között szintén egy szűk ívben halad a pálya egy támfal tetején, de utána megérkezik ehhez a régi kőrakodóhelyhez, ahol a patakvölgy természetesen is kiszélesedett.

M41 2108 és a különvonat a  fotó

M41 2108 és a különvonat a Cuha szurdok egy tágulatában

A háttérben látható sziklák alatt van a második alagút (a kőfogó galériával), előtte pedig a korlátos-támfalas kanyar. A második alagút és a kőfejtő között szintén egy szűk ívben halad a pálya egy támfal tetején, de utána megérkezik ehhez a régi kőrakodóhelyhez, ahol a patakvölgy természetesen is kiszélesedett. Itt egy kevésbé jól sikerült fotó az egész mozdonyra kíváncsiaknak.

Egy kisebb híd a rakodó for fotó

Egy kisebb híd a rakodó forgalmi épületének ablakából nézve

híd után van a Porva-Cseszneki I. alagút. A három alagút gyors egymásutánban követi egymást a szurdokban, ahogy a vasúti pálya levágja a sziklatűket kerülgető sebes patakot.

Egy kis kitekintés: Vinyére fotó

Egy kis kitekintés: Vinyére érkezik egy Bakony Volán autóbusz

Üresen érkezik, üresen távozik.

Egy kis kitekintés: Vinyére fotó

Egy kis kitekintés: Vinyére érkezik egy Bakony Volán autóbusz

(könyvjelző)

Közben a Sihuhu csapata már tovább is ment Bakonyszentlászló felé. Mi itt maradtunk tovább fotózni. Volt mit.

Borsószerűen növekvő jégcsa fotó

Borsószerűen növekvő jégcsapok a sebes Cuha-patakban

Borsószerűen növekvő jégcsa fotó

Borsószerűen növekvő jégcsapok a sebes Cuha-patakban

Egy pisztoly vagy egy fotóá fotó

Egy pisztoly vagy egy fotóállvány?

A kőfogó galéria a második  fotó

A kőfogó galéria a második alagútnál

M41 2102 Vinye előtt kanyar fotó

M41 2102 Vinye előtt kanyarog a havas pályán

(könyvjelző) (Győr-Veszprém-Dombóvári HÉV)

Közben beborult és esett is egy centi hó, így a délutáni tájat a frissesség dominálta, nem utolsó sorban a vágányok is hangulatos fehér ruhát öltöttek magukra.

M41 2102 Vinye előtt kanyar fotó

M41 2102 Vinye előtt kanyarog a havas pályán

A töltésen haladó vágány egy szűk ellenív után egy sziklabevágásba torkollik - a legszebb, hogy a nehéz mozdony ötvennel vágtat el melletted.

M41 2102 Vinye előtt kanyar fotó

M41 2102 Vinye előtt kanyarog a havas pályán

Látható, hogy nem csak magyar mércével mérve nagy ez a bevágás és szűk ez az ív. Igazi hegyivasút.

M41 2108 robog ki a Porva-C fotó

M41 2108 robog ki a Porva-Cseszneki I. alagútból

Estére jár az idő, így a kicsit életlen kép helyett inkább valami művibbet (művészibbet) próbálok meg. Sajnos a Csörgő csak kicsit festi pirosra a kocsikat, túl hozzú volt a záridő...

No ez meg milyen állat? fotó

No ez meg milyen állat?

(könyvjelző) (Győr-Veszprém-Dombóvári HÉV)

A megfejtést mindenki a bal sarokban olvashatja bíbor betűkkel...

No ez meg milyen állat 2.? fotó

No ez meg milyen állat 2.?

(könyvjelző) (Győr-Veszprém-Dombóvári HÉV)

Ez az állat ugyanaz az állat - mindkettő egy Bzmot. Ez a kép Vinye megállóhelyen, az előző a legdélibb alagút távolabbi bejáratánál készült. Ezzel véget is ért rövid albumom, remélem, élevzted! Ígérem, még visszamegyek erre a tájra!

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek