sín benbe.hu

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek

-----------------

Keress a címkék között

Országok

KatalógusCímkefolyam
Magyarország
Dízelmozdonyok Dízel motorvonatok Villanymozdonyok Villamos motorvonatok Iparvasutak Kisvasutak Közösségi közlekedés
AusztriaCímkefolyam - osztrák képek
SvájcCímkefolyam - svájci képek
FinnországCímkefolyam - finn képek
NémetországCímkefolyam - németországi képek
UkrajnaCímkefolyam - ukrajnai képek
SzlovákiaCímkefolyam - szlovákiai képek
CsehországCímkefolyam - csehországi képek
AlbániaCímkefolyam - albániai képek
SzerbiaCímkefolyam - szerbiai képek
MontenegroCímkefolyam - montenegrói képek
Románia és ErdélyCímkefolyam - romániai és erdélyi képek
OroszországCímkefolyam - oroszországi képek
Bosznia-Hercegovina,
Horvátország
és Szlovénia
Címkefolyam - bosnyák képek
Címkefolyam - horvát képek
Címkefolyam - szlovén képek
Európa további országai
Minden külföldi fotó
Nem vasúti képeimCímkefolyam - fotóművészet

Albumok

Atlasz

Nyugat - Kelet - Észak

Vonalbemutatások

Címkék

Keresés Címkefolyam

Toolbox

Matek- és fizikatanítás

Napi képek


A 117 176 ring a havas erdőben, nem messze a hazai közforgalmú vasúthálózat legmagasabb pontjától (379 m tf.)

További friss képek

Kisvasút
Közösségi közlekedés
Szlovákia
Dokumentumok

Új albumok

2009-2018

Covid vegyes 2.
Covid vegyes 2.
Vegyes képek kis- és nagyvasutakról a 2020-as évek elejéről.

Behavazott vonatok Pestszentlőrincen
FLIRT, KISS, V43, V63, Laminátka személyszállító- és tehervonatokkal a 100-as vonalon.

Triglav - Gőzmozdony
Kemencén

Üzembe állt a fölújított kisvasúti gőzös a Kemencei Erdei Múzeumvasúton.

COVID-vegyes
Sok volt az élet, így nem frissültek a napi galériák, így most egyben publikálok rengeteg különböző témájú vonatfotót. Remélem, lesz közöttük érdekes!

Gőzmozdonnyal a Garam völgyében
Hó, egy Nemes hölgy és remek fotóhelyek.

Régebbi albumok: 2009-2011
2007-2008 2005-2006

Csörgés a Dél-Alföld ütőerén - Az Alföld-Fiumei vasút rövid története

Mozdonyok: M41, 6341, Bzmot, V43, 740, 047, TVGnh

Címkék: 135, napos, dízelmozdony, nyílt vonal, motorkocsi, Csörgő, Békéscsaba, bárányfelhok, nyár, Orosháza, By, Uzsgyi, MÁV piros motorvonat, állomás, 147...

Elsö kép Olvasd végig az albumot!

Kövesd a benbe.hu frissítéseit!

rss

Értesülj minden albumról a publikálás pillanatában az RSS-ben vagy twitteren!

---

Jobb képek

Az összes felvétel

740 456-9 Békéscsabán V43 1115 Békéscsabára érkezett a Dacia EuroNight-tal Bukarestből V43 1115 Békéscsabára érkezett a Dacia EuroNight-tal Bukarestből
Az MMV 047 0040-1 pályaszámú mozdonya Békéscsabán 6341 028-6 a békéscsabai delta előjelzőjénél 6341 028-6 a békéscsabai delta előjelzőjénél
6341 035-1 Fürjesen 6341 035-1 Csorváson Templom Székkutason
M41 2128 Székkutas előjelzőjénél Orosháza felől M41 2128 Székkutas előjelzőjénél Orosháza felől M41 2128 Székkutas előjelzőjénél Orosháza felől
Teherkocsik és érdeklődő szellemű tehén Az előbbi virágos mező a vasúti töltésről nézve M41 2103 Székkutason
M41 2103 Székkutason Bzmot 170 Orosházát hagyja el, útban Szentesre M41 2146 Orosházán
M41 2146 Orosházán Orosháza főpályaudvar M41 2128 érkezik Orosházára
M41 2128 Orosházán Tapiosee Tapiosee
Tapiosee

 

Olyan sok az utas a volt Alföld-Fiumei vasút Szeged-Békéscsaba szakaszán, hogy Uzsgyikkal nem is lehet megoldani a közlekedést. Ezért idén ismét forgalomba állt itt az M41-es sorozat...

Kövesd a benbe.hu frissítéseit!

rss

Értesülj minden albumról a publikálás pillanatában az RSS-ben vagy twitteren!

1869.-ben indult meg a forgalom a vonal első szakaszán Szeged-Rókus és a mai Szerbia területén fekvő Zombor között. Az AFV rókusi pályaudvara és a Nagyállomás között, bekapcsolva annak teherforgalmi létesítményeit is, amiből később a Tisza-pályaudvar lett, egy összekötővágány épült, míg a budapesti fővonal fölött felüljárón haladt át a harántirányú vasútvonal, amelynek folytatásait 1870.-ben több szakaszban nyitották meg, és novomberre már a Békés megyében fekvő Csabáig közlekedhettek a vonatok.

Az Osztrák-magyar Államvaspálya Társaság vonala fölötti híd hídfői ma is megtekinthetőek, az AFV azonban a trianoni diktátum óta a szegedi nagyállomásra jár. Ekkor szakították el az 1871.-ben megnyílt harmadik szakasz végpontját, Nagyváradot is, a román-magyar határt Kötegyán állomás Nagyszalonta-felőli váltókörzete és a felvételi épület között kijelölve. Az állomást kettévágó határ lehetetlenné tette a csatlakozóállomásból középállomássá alakult Kötegyán használatát, hiszen a Gyulán át Békéscsabára és a Vésztőn át Püspökladányba, Kisújszállásra és Gyomára vezető vonal egyaránt az állomás nyugati oldalába csatlakozott, a körüljárás viszont csak Románián keresztül lett volna lehetséges. Hasonló módon vágta ketté a határ a Birodalomtól elcsatolt Dél-Tirol és Ausztria közös határállomását, Brenner/Brennerót is, Kötegyánban azonban a megoldást rövid időn belül a határ magyar szempontból kedvező kiigazítása követte. Az eredeti elképzelés helyett, miszerint a hollódi vonal román kiszolgálása az eredeti nyomvonalon, Kötegyánból történjen, új vonalat építettek végig román területen, ami összekapcsolta Aradot is Nagyváraddal. Így a kettős határátmenet megszűnt, a Mátra-Körösvidéki HÉV vonala Kötegyánban véget ért.

MÁV M41 2128 egy virágos rét szélén Székkutason

A megmaradt Kötegyán-Gyula-Békéscsaba szakaszon ma a 128-as vonalszám alatt órás ütemes menetrend szerint közlekednek vonatok Békéscsabáról Vésztőre, vagy Kötegyánba, illetve utóbbiak naponta háromszor Nagyszalontára. Ezek jellemzően két, összekapcsolt Bzmot motorkocsiból állnak, illetve a rövidebb szakaszon közlekedő vonatok között van olyan, amelyik Csörgős, így a bézéfób vasútbarátok számára is vonzó lehet. Határátmenetben teherforgalom nincsen, Gyulára pedig M41-es szokta a vagonokat kivinni Békéscsabáról.

Sokkal rosszabb a helyzet a hajdani Nagyvárad-Eszék vasútvonal másik végén. Szeged és Szabadka között a személyforgalom sokáig szünetelt, csak a kilencvenes évek elején vették föl a forgalmat újra, azóta Bzmot és Sinobusz vegyesen járt, egészen tavalyig, amikoris az NKH megelégelte, hogy típusengedély nélkül jár be Szegedre a szerb vasút csodajárműve. Azóta Röszkén át kell szállni. A menetrendi helyzet a magyar szakaszon sem jó, ráadásul a közvetlen Szeged-Kiskunhalas korridorvonat, amelyik 2007.-ben került be a menetrendbe, csak egy évet élt. 2010. decemberétől pedig a vonatok csak Röszkéig fognak közlekedni, ha a magyar szakaszon egyáltalán fönntartják a személyforgalmat.

MÁV M47 1227 Orosházán tolat a félméteres hóban

A szerb oldalon található még az eredeti, b rendszerű sínnel épített szakasz is, ezen 15 km/h sebességkorlátozás van érvényben. Nem csak ezért nincs azonban teherforgalom: az Alföld-Fiumei Vasút eredetileg a gabonaexport megkönnyítésére épült, de legfőbb termőterülete pont a Szerbiához csatolt Bácska volt, de a Szentes és Mezőhegyes közötti sávban termelt búza sem vasúton vándorol már a magtárakba. 2006.-ban még vagy száz gabonaszállítókocsit láttam Orosházán, amiket külön tartalék mozgatott M47 1227 személyében, mostanában viszont csak néhány kocsit tárolnak az állomáson, amiket a ritka vonali tehervonat Csörgője cserél. Megjelenése elég rendszeres, bár már nem mindennapos, és az orosházi iparvágányokat is kiszolgálja. Télen Kardoskútra érkezett műtrágya, Garamvölgyi Ádám albumában az üveggyár Zetorja is látható. Ez az üveggyár adhatna fuvart a röszkei vonalra, hiszen az albániai Lushnje állomására rendszeresen adnak föl - 1 kocsinyi árút.

Uzsgyi a fürjesi tanyánál
Fényképezte: Pintér Tamás

Továbbhaladva a vonal mentén, újabb határ következik. Gombos után, ahol hajdan a költségek csökkentésére híd helyett gőzkomp üzemelt, már a horvát-szerb határ következik. A jugoszláv időkben a gombosiak - nyílván a vasút miatt is - Eszék felé húztak, először vasúti, aztán közúti híd is épült, nyílván nem csekély költséggel. Ez a vonal ma is működik, a teherforgalom nem is olyen csekély rajta, de nyílván a kétvágányú, villamosított fővonallal nem versenyezhet.

7 122 016 Eszéken Fényképezte: Moór Ferenc
Fényképezte: Moór Ferenc

Az AFV sem tudott tökéletesen érvényesülni a Monarchián belül, Eszék után már más társaságok építették a pályát Károlyváros (Karlovac) felé, és Fiumét még szolgalmi joggal sem érte el soha, nem, hogy saját vasúti pályával. Eszékről kiindulva még egy szárnyvonalat épített Villányba, ahol a Mohács-Pécsi Vasút vonalába csatlakozott.

Az ezen album témájául szolgáló Szeged-Békéscsaba vasútvonal ma a 135-ös számot viselő, általában 80 km/h kiépítési sebességű, egyvágányú, nem villamosított, másodrangú fővonal. Az orosházi üzemek, a mára lebontott mezőhegyesi cukorgyár Szeged felőli megközelítése, a Dél-Alföldi olajlelőhelyek, a gabonaexport és az esetleges baráti tranzitszállítások lehetősége miatt megkezdték a vonal átépítést. A célok között 120 km/h sebesség, villamosítás, korszerű biztosítóberendezések, térközi közlekedés és jelfeladás szerepelt, de, ahogy az lenni szokott, korán elfogyott a lendület. Hódmezővásárhelyi Népkert után még 700 méter hosszon húzódik új, fővonali felépítmény, Algyőig van vonatbefolyásolás és addig állnak a pálya mellett az önműködő térközjelzők is. Azon túl egyszerűsített feléptménycsere zajlott, mostanában fog befejeződni a betonaljasítás és az egyszerűsített hézagnélküli pálya kialakítása is. Egyes részeken Telekgerendás térségében új töltésen vezet a pálya, Hódmezővásárhelyen viszont a régi töltés süllyedt meg, ami miatt állandó sebességkorlátozás van érvényben.

A naponta Szegedről és Békéscsabáról Szergejjel induló és félúton keresztező tehervonat már a múlté, meglepetés már csak az, ha egy Csörgő mögé sorozva egy V43-ast vontatnak a vonal két vége között.

6341 035-1 Fürjes megállóhelyen
Fényképezte: Garamvölgyi Ádám

A vonalat szerencsére szép számmal veszik igénybe az utasok az igénytelen csörgős vonatok és a néha zajos és klímahibás Uzsgyik ellenére. A vonatok futása jó, az utazóközönség is kulturált, munkába igyekvők, iskolások és az egyetemi kollégiumokba tartók is szép számmal igénybeveszik az alföld rakétáit. A jelenlegi látványos leépülés és az RCH fenyegetése ellenére, miszerint leépíti a tolatós tehervonatokat, és csak az irányvonati kiszolgálást tartja fent, én reménykedek egy gazdagabb vonatforgalmú jövőben. Az album első képeiben pedig a rendkívüli sóderszállításban résztvevő magánvasúti gépek tetszelegnek a fogyásnak indult Hold alatt.

Hivatkozások

---

Az összes felvétel

Az albumot végiglapozva a fotókat sorrendben nézheted meg.

740 456-9 Békéscsabán

740 456-9 Békéscsabán

740 456-9 Békéscsabán

V43 1115 Békéscsabára érkezik a Dacia EuroNight-tal Bukarestből

V43 1115 Békéscsabára érkezik a Dacia EuroNight-tal Bukarestből

V43 1115 Békéscsabára érkezett a Dacia EuroNight-tal Bukarestből

V43 1115 Békéscsabára érkezett a Dacia EuroNight-tal Bukarestből

V43 1115 Békéscsabára érkezett a Dacia EuroNight-tal Bukarestből

V43 1080-as a hajnali aradi személyvonaton

Az MMV 047 0040-1 pályaszámú mozdonya Békéscsabán

Az MMV 047 0040-1 pályaszámú mozdonya Békéscsabán

V43 1046 jár be a békéscsabai fűtőházba

6341 028-6 a békéscsabai delta előjelzőjénél

6341 028-6 a békéscsabai delta előjelzőjénél

6341 028-6 a békéscsabai delta előjelzőjénél

6341 028-6 a békéscsabai delta előjelzőjénél

6341 028-6 Békéscsaba és Fürjes között

M41 2128 Békéscsaba és Fürjes között

M41 2128 Békéscsaba és Fürjes között

Panorámakép 6341 028-6-ról

Uzsgyi a fürjesi fánál

M41 2103 Fürjesnél

M41 2103 Fürjesnél

6341 035-1 Fürjesen

6341 035-1 Fürjesen

6341 035-1 Fürjesen

Katonai radar Fürjesnél, Békéscsaba mellett

6341 035-1 Csorváson

6341 035-1 Csorváson

Bzmot 260, 289 és 259 Orosházán

6341 035-1 Székkutasról Szegedre indul

6341 035-1 Székkutasról Szegedre indul

Templom Székkutason

Uzsgyi Székkutas Orosháza felőli bejárati jelzőjénél

Uzsgyi Székkutas Orosháza felőli bejárati jelzőjénél

Oda kéne bejutni

M41 2128 Székkutas előjelzőjénél Orosháza felől

M41 2128 Székkutas előjelzőjénél Orosháza felől

M41 2128 Székkutas előjelzőjénél Orosháza felől

M41 2128 Székkutas előjelzőjénél Orosháza felől

M41 2128 Székkutas előjelzőjénél Orosháza felől

Teherkocsik és érdeklődő szellemű tehén

Teherkocsik és érdeklődő szellemű tehén

Az előbbi virágos mező a vasúti töltésről nézve

Az előbbi virágos mező a vasúti töltésről nézve

Még mindig nem mondott Mút!

M41 2146 Székkutas állomásra érkezik Szeged felől

M41 2146 Székkutas állomásra érkezik Szeged felől

M41 2103 Székkutason

M41 2103 Székkutason

M41 2103 Székkutason

M41 2103 Székkutason

Bzmot 170 Orosházát hagyja el, útban Szentesre

Bzmot 170 Orosházát hagyja el, útban Szentesre

Bzmot 170 Orosházát hagyja el, útban Szentesre

M41 2103 Orosházára érkezik

M41 2146 Orosházán

M41 2146 Orosházán

M41 2146 Orosházán

TVGnh-1274 Orosházán

TVGnh-1274 Orosházán

TVGnh-1274 Orosházán

Orosháza főpályaudvar

Bzmot 259 érkezik Orosházára

Bzmot 259 érkezik Orosházára

M41 2128 érkezik Orosházára

M41 2128 érkezik Orosházára

Bzmot 259 és 289 Orosházán

Az orosházi forgalmi iroda

M41 2128 Orosházán

M41 2103 Telekgerendáson

M41 2103 Telekgerendáson

Bzmot 371 vésztői személlyel Békéscsabán

Tapiosee

Tapiosee

Tapiosee

 

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2023. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek