sín benbe.hu

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek

-----------------

Keress a címkék között

Országok

KatalógusCímkefolyam
Magyarország
Dízelmozdonyok Dízel motorvonatok Villanymozdonyok Villamos motorvonatok Iparvasutak Kisvasutak Közösségi közlekedés
AusztriaCímkefolyam - osztrák képek
SvájcCímkefolyam - svájci képek
FinnországCímkefolyam - finn képek
NémetországCímkefolyam - németországi képek
UkrajnaCímkefolyam - ukrajnai képek
SzlovákiaCímkefolyam - szlovákiai képek
CsehországCímkefolyam - csehországi képek
AlbániaCímkefolyam - albániai képek
SzerbiaCímkefolyam - szerbiai képek
MontenegroCímkefolyam - montenegrói képek
Románia és ErdélyCímkefolyam - romániai és erdélyi képek
OroszországCímkefolyam - oroszországi képek
Bosznia-Hercegovina,
Horvátország
és Szlovénia
Címkefolyam - bosnyák képek
Címkefolyam - horvát képek
Címkefolyam - szlovén képek
Európa további országai
Minden külföldi fotó
Nem vasúti képeimCímkefolyam - fotóművészet

Albumok

Atlasz

Nyugat - Kelet - Észak

Vonalbemutatások

Címkék

Keresés Címkefolyam

Toolbox

Matek- és fizikatanítás

Napi képek


A 117 176 ring a havas erdőben, nem messze a hazai közforgalmú vasúthálózat legmagasabb pontjától (379 m tf.)

További friss képek

Kisvasút
Közösségi közlekedés
Szlovákia
Dokumentumok

Új albumok

2009-2018

Covid vegyes 2.
Covid vegyes 2.
Vegyes képek kis- és nagyvasutakról a 2020-as évek elejéről.

Behavazott vonatok Pestszentlőrincen
FLIRT, KISS, V43, V63, Laminátka személyszállító- és tehervonatokkal a 100-as vonalon.

Triglav - Gőzmozdony
Kemencén

Üzembe állt a fölújított kisvasúti gőzös a Kemencei Erdei Múzeumvasúton.

COVID-vegyes
Sok volt az élet, így nem frissültek a napi galériák, így most egyben publikálok rengeteg különböző témájú vonatfotót. Remélem, lesz közöttük érdekes!

Gőzmozdonnyal a Garam völgyében
Hó, egy Nemes hölgy és remek fotóhelyek.

Régebbi albumok: 2009-2011
2007-2008 2005-2006

Végh József: Giselabahn

Mozdonyok: 1110, 1245, 103, 420, 1045, 1670, 2060, 638, 1044, 2066, 111, 4061, 1216

Címkék: Ausztria, 205, ÖBB, nosztalgia vonat, villanymozdony, Wörgl Hauptbahnhof, 1201, napos, hegyek, DB, Krokodil, ÖBB nosztalgia, felhos, borult, motorvonat...

Elsö kép Olvasd végig az albumot!

 

A Giselabahn története

Térkép a Giseabahnról és az Unterinntalbahnról

A Giselabahn, vagy másik nevén a Salzburg-Tirol Bahn, Ausztria egyik fontos vasúti fővonala. Teljes hosszában kétvágányú és 15 kV 16,7 Hz-es váltakozó feszültséggel villamosított. A Westbahn folytatásaként, vele megegyező vonalszámon (101) szerepel az ÖBB vasúti térképein és a Kursbuchban. A Wien Westbahnhof-Linz-Salzburg-Zell am See-Wörgl szakaszt Kaiserin Elisabeth Bahn-ként is emlegetik, míg a Zell am See-Wörgl közötti szakasz Brixentalbahn-ként is ismert. A Giselabahn nevet, I. Ferenc József császár második lánya, Gisela Louise Marie után kapta.

1872. november 10-én került aláírásra a Kaiserin Elisabeth Bahn építésével és üzemeltetésével megbízott részvénytársaság megbízása egy Salzburgot Észak-Tirollal összekötő vasútvonal tervezésére. 1873-1875 között zajlott a Salzburgból, Halleinen, Bischofshofenen, St.Johann in Pongaun, Schwarzach-St.Veiton, Zell am Seen, Hochfilzenen, St.Johann in Tirolon és Kiztbühelen át Wörglbe vezető vasútvonal építése. Mivel a Salzburg-Tirol Bahn az egyetlen kelet-nyugati irányú vasútvonal volt és a mai napig is az, ezért rövidesen a megépülte után el is érte a vonal a kapacitása határait, ezért a vasútvonal kétvágányúra való átépítése mellett döntöttek, ami 1915-re teljes hosszában el is készült, amit a vonal villamosítása követett 1925-30 között. A II. Világháború vége felé a Salzburg-Tirol Bahnt súlyos bombatámadások érték. A háború után a károkat gyorsan kijavították, ugyanis mint egyetlen kelet-nyugat irányú vasúti folyosó elsődleges fontossággal bírt az újjáépítés időszakában. A helyzetet az is nehezítette, hogy az ország nyugati részének autópálya kapcsolata sincs a keleti részekkel (és ilyen a mai napig sem épült ki).

ÖBB 1245.04 Windaunál

Kövesd Nachtstern frissítéseit!

rss

Vagy értesülj azonnal a benbe.hu összes új cikkéről és albumáról a teljes RSS-csatornán!

A vonal kiemelt fontossága egészen 1995.-ig, Ausztria EU csatlakozásáig meg is maradt, azóta viszont a hegyvidéki jellegű vonalvezetése és a kis pályasebesség miatt a kelet-nyugati irányú vonatok inkább a Salzburgot a németországi Rosenheimen át Innsbruckkal összekötő, ún. korridorvonalat használják. A vonal fontos szerepet játszik a regionális közlekedésben és részét képezik az Innsbruck-Klagenfurt, Innsbruck-Graz és a Salzburg-Graz távolsági kapcsolatoknak. A vonal napjainkban, a kelet-nyugati forgalomban inkább csak másodlagos szerepet lát el, de jóval jelentősebb a szerepe a Tauernbahnnal való kapcsolata miatt az észak-déli irányú tranzitforgalomban. Az éjszakai vonatok is használják a vonalat Bregenzből Bécsbe a kedvezőbb menetidő elérése miatt. Az ilyen vonatokon ugyanis a cél nem a rövid menetidő, hanem hogy a hálókocsikban az utasoknak elegendő idő (az egész éjszaka) álljon a rendelkezésükre pihenésre; mellesleg a német pályahasználati díjat is megspórolják ezzel.

ÖBB 1245.04 a Gisela-expresszel Wörglnél

A Salzburgból induló, és a Salzach folyó völgyébe vezető vonalszakasz első jelentősebb állomása a bischofshofeni csomópont, itt ágazik ugyanis el az ennstali vonal. 1905-ben nyílt meg a Tauernbahn első szakasza Schwarzach-St.Veit és Bad Gastein között, majd 1909.-től a Tauernbahn egészen Villachig vezetett. Ezzel jelentősen nőtt a vonal forgalma. Wörglnél ér véget a Giselabahn, ahol csatlakozik a Münchent Innsbruckkal és Salzburgot a német korridorvonalon Innsbruckkal összekötő fővonalhoz.

Wörgl város 511 méterre fekszik a tengerszint felett, Tirolban, az Inn folyó jobb partján, 60 kilométerrel Innsbrucktól keletre. A város pályaudvara a nyugati országrész második legnagyobb sínhálózatával rendelkezik Innsbruck után. A Wörgli Főpályaudvar átlagosan több mint 6500 utast és 140 menetrendszerint megálló személyszállító vonatot fogad naponta, ezzel a második legnagyobb forgalmú itt a nyugati országrészben, de a napi áthaladó 430 vonattal már az első helyen áll a forgalom terén.

Blauer Blitz Wörgl állomáson

A wörgli állomást 1858.-ban építették és 1858. november 24-én I. Ferenc József császár adta át az utazóközönségnek. Az 1875. augusztus 6-án megnyíló Giselabahn bekapcsolásával a Tiroli vonalba, 8 évvel Innsbuck előtt vált az első nyugat ausztriai vasúti csomóponttá a kisvárosi állomás. A háború után az állomásépületet kb. 500 méterre arrébb nyugati irányban építették ujjá és 1950-ben átadták, egy évvel Wörgl 1951-es várossá avatása elött. 1995-ben az állomást 100 millió euróból az ÖBB teljesen átépítette.

A Giselabahnnal két részletben ismerkedhetünk meg. Először a múltját idézzük fel, amihez nosztalgiavonatok nyújtanak segítséget, és meglátogatjuk a 150 éves wörgli főpályaudvar évfordulójára rendezett ünnepséget, ahol a vasútvonalon korábban közlekedő mozdonyokat vonultatták fel a rendezők.

A 150 éves wörgli főpályaudvar jubileumi ünnepségén készült fényképek

Végh József felvételei

---

Jobb képek

1020.44 Wörglben Gőzös is volt vendégségben a 638.1301 személyében A 1040.01 is itt járt Wörglben, ami egy négytengelyes univerzális villanymozdony, amit a 1245-ös sorozatból fejlesztettek ki, és a II. világháború korszakának első komoly fejlesztésének számít
 Az ÖBB 1110.505 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben Az ÖBB 1110.505 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben Az ÖBB 1110.505 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben
1045.09 Wörglben Az ÖBB 1245.04 pályaszámú mozdona Saalfeldenben 1245.04 a saalfeldeni honállomásán
Itt pedig már a Gisela-express élén láthatjuk a 1245.04-et 2008. június 24-én, amint elhagyja Wörglt és megkezdi a kapaszkodást a Giselabahnon Az ÖBB 1670.104 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben 103 245-7 Wörglben
A DB 111 027-9 pályaszámú reklámmozdonya Wörglben 4061.13 Wörgl Hauptbahnhofon Blauer Blitz (5145) a wörgli pályaudvaron
Blauer Blitz (5145) a wörgli pályaudvaron A 1245.04 Windaunál 1110.505 Wörglben

 

---

Az összes felvétel

Az albumot végiglapozva a fotókat sorrendben nézheted meg.

A wörgli főpályaudvar épülete

A 150 éves pályaudvar tiszteletére  rendezendő ünnepségsorozatra készülődik az épület

A peronokhoz aluljárón keresztül juthatunk el, természetesen liftek is állnak az utasok rendelkezésére

A wörgli fűtőház

Wörgl Hauptbahnhof története

A gyerekekről sem feledkeztek meg a rendezők, őket Timitaurus várta, egy felfújható gumimozdony, amiben kedvükre ugrálhattak

Az állomás előtti téren felállított sörsátorban rockzenekarok is felléptek, és persze volt mit enni és inni is

A vasutasok fúvószenekara is fellépett természetesen

A 1020. 47–es Floridsdorfból érkezett erre a nemes ünnepségre egy különvonattal

1020.47 Wörglben

1020.47 Wörgl Hbf-on

A 1020. 37 pályaszámtáblája a város egyik ékszerüzletének kirakatában kapott helyet, ahol a hétvégén talán többen megcsodálták, mint a mellette kiállított órákat

1020.44 és egy ÖBB métrőkocsi Wörglben

1020.44 Wörglben

1020.44 Wörglben

1020.44 Wörglben

1020.44 Wörglben

1024.44 mozdony büszke táblája

Gőzös is volt vendégségben a 638.1301 személyében

Az ÖBB 638.1301 pályaszámú gőzmozdonya a wörgli fűtőházban

Az ÖBB 638.1301 pályaszámú gőzmozdonya a wörgli fűtőházban

Az ÖBB 638.1301 pályaszámú gőzmozdonya a wörgli fűtőházban

A 1040.01 is itt járt Wörglben, ami egy négytengelyes univerzális villanymozdony, amit a 1245-ös sorozatból fejlesztettek ki, és a II. világháború korszakának első komoly fejlesztésének számít

Az ÖBB 1040.01 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben

Az ÖBB 1040.01 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben

Az innsbruckiak büszkesége a 1110.505 is itt volt, de sajnos szombaton már az idő nem volt olyan szép, mint pénteken

1110.505 egy különvonatról jár le éppen az augusztus 24-i ünnepségen

Az ÖBB 1110.505 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben

Az ÖBB 1110.505 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben

1110.505 gyári- és pályaszám-táblája

Az ÖBB 1110.505 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben

Az ÖBB 1110.505 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben

Az ÖBB 1110.505 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben

Az ÖBB 1110.505 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben

 Az ÖBB 1110.505 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben

 Az ÖBB 1110.505 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben

Az ÖBB 1110.505 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben

Az ÖBB 1110.505 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben

Az ÖBB 1110.505 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben

Az ÖBB 1110.505 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben

Az ÖBB 1110.505 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben

Az ÖBB 1110.505 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben

Áramszedő

1045.09 Wörglben

1045.09 Wörglben

1045.09 Wörglben

A 1245.04 pályaszámú mozdony is vendégszerepelt Wörglben

Az ÖBB 1245.04 pályaszámú mozdona Wörglben

Az ÖBB 1245.04 pályaszámú mozdona Saalfeldenben

Az ÖBB 1245.04 pályaszámú mozdona Saalfeldenben

Az ÖBB 1245.04 pályaszámú mozdona Saalfeldenben

1245.04 a saalfeldeni honállomásán

Itt pedig már a Gisela-express élén láthatjuk a 1245.04-et 2008. június 24-én, amint elhagyja Wörglt és megkezdi a kapaszkodást a Giselabahnon

Az 533-as pályaszámú 1245-ös a saalfeldeni fűtőház mellett leállított alkatrészdonor

83 tonna ócskavas, pedig évtizedekig nagy szükség volt 1840KW teljesítményére és 200Kn vonóerejére, 80km/ó sebessége is elegendő volt a tehervonatok vonatásához

1245.04 2007. augusztus 28-án, szomorkás nyárutói napon várja az indulást Wörgl pályaudvaron, a legendás Gisela-expresszel

Visszatérve a wörgli mozdonyparádéra, a 1245.05 is itt járt, saalfeldeni társával együtt, szintén szépen karbantartott és jól ápolt mozdony

1245.05 a wörgli főpályaudvaron

1044 113-9 Wörglben a Gisela-expresszel

044 113-9 Wörglben a Gisela-expresszel

1670.104 Wörglben

Az ÖBB 1670.104 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben

Az ÖBB 1670.104 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben

Az ÖBB 1670.104 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben

2060 082-1 Wörglben

2060 082-1 Wörglben

2060 082-1 Wörglben

2060 082-1 Wörglben

2066 011-5 Saalfeldenben, mögötte egy Dsx poggyászkocsival

2066 011-5 Saalfeldenben

103 245-7 Wörglben

103 245-7 Wörglben

103 245-7 Wörglben

103 245-7 Wörglben

103 245-7 Wörglben

103 245-7 Wörglben

103 245-7 Wörglben

Vasúttörténeti érdekesség a wörgli pályaudvaron látható, különvonatban érkezett francia eredetű, rozsdamentes acél fölhasználásával készült INOX-DEV kocsi

A DB 111 027-9 pályaszámú reklámmozdonya Wörglben

A DB 111 027-9 pályaszámú reklámmozdonya Wörglben

 A müncheni S-Bahn 420 501-9 pályaszámú motorvonata Wörglben

A müncheni S-Bahn 420 501-9 pályaszámú motorvonata Wörglben

A müncheni S-Bahn 420 501-9 pályaszámú motorvonata Wörglben

 A müncheni S-Bahn 420 501-9 pályaszámú motorvonata Wörglben

4061.13 Wörgl Hauptbahnhofon

4061.13 Wörgl Hauptbahnhofon

4061.13 Wörgl Hauptbahnhofon

4061.13 Wörgl Hauptbahnhofon

Blauer Blitz (5145) a wörgli pályaudvaron

Blauer Blitz (5145) a wörgli pályaudvaron

Blauer Blitz (5145) a wörgli pályaudvaron

Blauer Blitz (5145) a wörgli pályaudvaron

Blauer Blitz (5145) a wörgli pályaudvaron

A 1245.04 Windaunál

1245.04 Saalfeldenben

Köszönöm szépen a figyelmet, ezek után a parádés nosztalgiamozdonyok után, hamarosan a vasútvonal mindennapjaiba tekintünk bele

Ilyen sok nosztalgiamozdony nem valószínű, hogy a közeljövőben összejön még egyszer

Köszönöm a figyelmet!

Köszönöm a figyelmet!

Köszönöm a figyelmet! Folytatás hamarosan!

1110.505 Wörglben

 

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2023. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek