sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



Három bezárt vasúti mellékvonal

Az újabb nagy vasútvonalbezárást megelőző beutazásaink a Karcag-Tiszafüred, az Ohat-Pusztakócs - Tiszalök és az Abaújszántó-Hidasnémeti vonalhoz értek. Ezúttal nyíltvonali fotókkal egészül ki a beszámoló.

Karcag-Tiszafüredi HÉV: élt fotó

Karcag-Tiszafüredi HÉV: élt 113 évet

Legalábbis nagyon úgy tűnik, hogy a térképen csak egy vékony, kisvárosok közötti vonalnak tűnő, jelentéktelen apróság eltűnik. Vajon kinek fog hiányozni?

V43 2358 Karcagon fotó

V43 2358 Karcagon

Karcagon sűrű a vonatforgalom: a reggeli személyvonat, amivel mi jöttünk, és amelyik az egyik legtisztább kocsi volt, amit eddig a MÁV-START-nál láttam, nem sokkal az egyik nagyváradi IC előtt érkezett. A fővonalon tehát van forgalom, van bőven mihez csatlakozni. Igaz, a másik végen, Tiszafüreden, nincs.

V43 2358 Karcagon fotó

V43 2358 Karcagon

Egy rövidke Ikarus mellett, ami talán némelyeknek érdekes.

V43 2358 Karcagon fotó

V43 2358 Karcagon

(könyvjelző)

Ezer éve nem fotóztam Papagájt, de nem ezért jöttünk ide, és nem ezért keltünk igen korán. Sokkal inkább azért, hogy beutazzunk három olyan mellékvonalat, amelyekhez még nem volt szerencsénk, de amiket különböző okokból nem szerettünk volna kihagyni.

Bzmot 383 Karcagra érkezik  fotó

Bzmot 383 Karcagra érkezik a 103-as vonalról

(könyvjelző) (Karcag-Tiszafüredi HÉV)

A három vonal közül pont a Karcag-Tiszafürediről nem tudtunk sokat. A bejáraton volt időnk nyílt vonali képeket lőni, és aztán vissza is gyalogolni a peronig, mielőtt a vonat visszaindult volna.

Bzmot 383 Karcagra érkezik  fotó

Bzmot 383 Karcagra érkezik a 103-as vonalról

A karcagi bejárati ívben fekvő nyomornegyed nem sok bizalommal töltött el minket, így nem vártunk különösen komoly helyi forgalmat sem a térképen furcsán ferdén haladó vicinálison. Nem is értettük a mellékkocsi szükségességét.

V43 1112 Karcagon fotó

V43 1112 Karcagon

A vonalnak a 102-es vonal kiskörei hídjának gyengesége miatt akadt egy kis teherforgalma is, a MÁV-Cargo és az Eurocom is járt erre. Kisújszálláson több szerelvényt is láttunk, így nem sok érdekességre számítottunk, de végül szerencsénk volt.

Bzmot 383 Karcagon fotó

Bzmot 383 Karcagon

(könyvjelző) (Karcag-Tiszafüredi HÉV)

A kedves rendelkezőtől megtudtuk, hogy a 103-as egyetlen középállomásán, Kunmadarason, keresztezni fogunk egy Eurocom kohósalak-vonattal, amelyik az Ózd melletti Centerből érkezik.

Bzmot 383 Karcagon fotó

Bzmot 383 Karcagon

A körbejárást a teljes állomási vágányhosszakon kell elvégezni, nincs rövidítésre lehetőség, mint például Kál-Kápolnán. Minden ilyen művelet megdolgoztatja az elavult, Siemens-blokkos biztosítóberendezéssel dolgozó bakterokat is. Ha azonban az állomás megszűnik elágazási pont lenni, a viszonylag egyszerű fényjelzőkezelésen kívül semmire sem lesz gondjuk.

Bzmot 383 Karcagon fotó

Bzmot 383 Karcagon

Bzmot 383 Karcag-Vásártér m fotó

Bzmot 383 Karcag-Vásártér megálló-rakodóhelyen

Elindulunk tehát, és a baljós előjelek ellenére nem vasútbarát utasok is akadnak a fedélzeten, sőt, egy teljesen oda nem illő személy, egy igen szőke, igen fehér bőrkabátos, rózsaszín táskás (és meglehetősen csinos) leányzó is. A színtelen idő ellenére mégis kellemesen indul az utazás.

Bzmot 383 Karcag Ipartelep  fotó

Bzmot 383 Karcag Ipartelep megállóhelyen

Karcag elég nagy területen fekszik, szállnak is föl a város más részeihez közel eső helyeken még, igaz, közben erdőkön is áthaladunk, tehát a település erősen szabdalt is.

Bzmot 383 Karcag Ipartelep  fotó

Bzmot 383 Karcag Ipartelep megállóhelyen

740 618-4 Kunmadarason fotó

740 618-4 Kunmadarason

Berekfürdőn a tartózkodást átszállásra használtuk föl, hogy a tehervonatot a mellékkocsi lehúzható ablakaiból fényképezhessük.

740 618-4 Kunmadarason fotó

740 618-4 Kunmadarason

(könyvjelző) (Karcag-Tiszafüredi HÉV)

Kunmadarason élénk az utascsere, a cicidíszbe is kezdenek fölszállni, a motor lassan tele. Persze leszállók is voltak - a sorompót is kezelő forgalmista szerint nem egyszeri föllángolásról van szó, munkanapokon az iskolásokkal telik meg a vonat. Hát eztán majd nem fog.

740 618-4 Kunmadarason fotó

740 618-4 Kunmadarason

Elöl Ádám látható, ahogy az előző fotót próbálja meglőni.

Bzmot 383 Kunmadarason fotó

Bzmot 383 Kunmadarason

Az utascseréből már nem sok látszik, csak azért jöttünk előre fotózni a teher lekapása után, mert a tartalékokból még mindig maradt, és még nem indultunk. A képen sajnos szintén nem látszanak a felvételi épület előtt várakozó helyes lányok - érdeklődőknek Kunmadarast is tudom ajánlani.

Bzmot 383 Tiszaszentimrén fotó

Bzmot 383 Tiszaszentimrén

A motorkocsiban lassan lépni nem lehet, de nem csak a sok csomag miatt, de a sok utas miatt is.

Utasok a 103-as vonalon fotó

Utasok a 103-as vonalon

Akkora az élet, hogy nem tudok olyan fotót készíteni, amin minden ülőhely foglalt. Pláne, hogy fény annyi sincs, hogy a simán haladó Bézén ne mozduljon be minden második felvétel...

Bzmot 383 Tiszaszőlősön fotó

Bzmot 383 Tiszaszőlősön

Még mindig vannak fölszállók, és egyre nagyobb az aggodalom, hogy a sok eső miatt esetleg elmarad a meccs...

Bzmot 383 Tiszaszőlősön fotó

Bzmot 383 Tiszaszőlősön

(könyvjelző) (Karcag-Tiszafüredi HÉV)

Még mindig vannak fölszállók, és egyre nagyobb az aggodalom, hogy a sok eső miatt esetleg elmarad a meccs...

Bzmot 383 Tiszafüred-Gyárte fotó

Bzmot 383 Tiszafüred-Gyártelep mh.-en

Rövid a vonal, gyorsan is haladunk, máris a végéhez közeledünk.

Bzmot 383 Tiszafüreden fotó

Bzmot 383 Tiszafüreden

Az út eddig tartott. Nagyon sok a leszálló, sajnos a szűk ajtók és a sok csomag miatt három-négy fotóba fért volna csak bele mindenki. Lehet, hogy érdemes lett volna XIX. századi módon a vonat elé összeterelnem mindenkit. Úgysem siettek.

Bzmot 383 Tiszafüreden fotó

Bzmot 383 Tiszafüreden

Bzmot 383 Tiszafüreden fotó

Bzmot 383 Tiszafüreden

Bzmot 383 Tiszafüreden fotó

Bzmot 383 Tiszafüreden

Nem sietnek, hiszen a meccs, a vásárlás megvárja őket, vonat haza úgyis csak tizenöt perc múlva, vagy három óra múlva lesz. Csatlakozás pedig nincs: aki Debrecen, Füzesabony, Eger, vagy valamelyik szomszéd település, például Hortobágy, Egyek, vagy a poroszlói rokonok felé venné az irányt, az beül egy bő órácskára a váróterembe, és szagolja a romlott tejet a kávégép körül.

Bzmot 383 Tiszafüreden fotó

Bzmot 383 Tiszafüreden

Ezen a csatlakozóállomáson nem spórolnak embert a 103-as bezárásával (balra ágazik ki, egyébként), hiszen a 108-as vonal vonatai itt kereszteznek, és ahhoz is kell egy-egy bakter az állomás mindkét végére. Spórolni az állomás biztosítottságának növelésével lehetne, de az elv, miszerint a megtakarításhoz először be kell fektetni, a magyar vasútnál ismeretlen.

Bzmot 383 Tiszafüreden fotó

Bzmot 383 Tiszafüreden

A három óránkénti vonatokkal a 103-as menetrendje viszonylag sűrűnek volt mondható, utaztak is vele, de érezhetjük, hogy a három órás követés az nem komoly alternatívája a csúcsidőben 45 percenként induló és csak délelőtt 11 körül meglazuló ütemű buszoknak.

Bzmot 383 Tiszafüreden fotó

Bzmot 383 Tiszafüreden

Az is igaz viszont, hogy még Kunmadarason is, ahol tényleg a város szélén haladnak a sínek, a lehetséges helyek közül a legrosszabbon fekszik a vasútállomás. Mégis sokan kigyalogoltak idáig. Úgy gondolom tehát hogy egy, a pályát is megkapó magánvasút-társaságnak lenne mit fejlesztenie, ám ennek köszönhetően jó profithoz juthatna.

M41 2166 Tiszafüreden fotó

M41 2166 Tiszafüreden

A hétvége ellenére extrakomoly és túlsúlyos vonat érkezik Debrecenből, de Füzesabonyból is az fog. A mátészalkai napközben járatokhoz hasonlóan itt is van utas, csak éppen egy Csörgő árát nem termelik meg. Itt sem a megszűntetés, vagy az ITF, mint koncepció gazdaságtalanságána hangoztatása lenne a megoldás, hanem a vonal megfelelő befektető kezébe adása, aki megfelelő járművekkel dolgozna.

M41 2166 Tiszafüreden fotó

M41 2166 Tiszafüreden

(könyvjelző) (Debrecen-Füzesabonyi HÉV)

Én érzem az erőt, szép is ez a vonat, és örülök, hogy ilyet is lehet fotózni (egész napos Bézésés közben különösen), de a 2010-es menetrend térképét elnézve nem sok minden marad, ha megengedjük ezt a pazarlást. És ez a vasút a pazarló, nem az egész nap harminc liter gázolajat megevő Bzmot!

M41 2166 Tiszafüreden fotó

M41 2166 Tiszafüreden

(könyvjelző) (Debrecen-Füzesabonyi HÉV)

Ne legyenek illúzióink, az újabb 27 és a korábbi 17 vonal leállításával csak romlott a MÁV rendszerszintű hatékonysága.

M41 2166 Tiszafüreden fotó

M41 2166 Tiszafüreden

Kellemes tíz perc pihenés, amíg a bakterok összerakják a vágányutat. Mintha nem is csak váltót kéne állítani, hanem most épülne pár száz méter sín is.

M41 2325 Tiszafüreden fotó

M41 2325 Tiszafüreden

(Debrecen-Füzesabonyi HÉV)

Ilyeneket meg sem merek kérdezni, hogyha jut fülkés és termes kocsi is, sőt, még első osztály is, akkor miért nem lehet ezeket megkeverni? Hátha valakinek van valami preferenciája.

Bzmot 403 Kismargita és Tis fotó

Bzmot 403 Kismargita és Tiszacsege között

(könyvjelző)

A 117-es vonalon utaztunkkor a frissen kitűzött, a korábbiaknál is brutálisabb lassújelek miatt nem volt lehetőségünk fényképezni, ehelyett egy autós üldözés eredményeit tesszük itt közzé, de fordított sorrendben. Itt a vonatok pont Tiszafüredről a településsel nem rendelkező Ohat-Pusztakócsig közlekednek.

Bzmot 403 Kismargita és Tis fotó

Bzmot 403 Kismargita és Tiszacsege között

(könyvjelző)

Alföldi vasútvonal sokféle van, vannak a tavasszal szép szántóföldek között haladók és a minden oldalról benőtt, akácok közt sínylődők. A 117-es nem ilyen, hanem egy rengeteg lehetőséget mutató vonal, ami sok különböző fotóhelyet kínál.

Bzmot 403 Kismargita és Tis fotó

Bzmot 403 Kismargita és Tiszacsege között

Különböző fák és bokrok kínálnak hátteret, hogy ne csak a szürke eget lássuk, miközben bőven vannak olyan helyek, ahol kellő távolságból lehet fényképezni.

Bzmot 403 Kismargita és Tis fotó

Bzmot 403 Kismargita és Tiszacsege között

Kellemes harminccal húzott el (bőséges időt hagyva zoomolgatásra), majd Tiszacsegénél jól rá fog fékezni a tizes és huszas lassúkra.

Bzmot 403 Folyás és Újszent fotó

Bzmot 403 Folyás és Újszentmargita között

(könyvjelző)

A tiszalökig tartó szakasz közepe olyan negyvenes, itt kicsit kapaszkodnunk kellett a kocsival, de inkább az eltévedéssel voltak problémáink. Meg az utak minőségével.

Bzmot 403 Folyás és Újszent fotó

Bzmot 403 Folyás és Újszentmargita között

(könyvjelző)

A kerítés ellenére tudtuk, hogy ezt a horgásztavat meg kell lőnünk. Ez az általánosan érdekes táj mellett valami nagyjából fölismerhető, jellegzetes elemet is bemutat a vonal mellől. Gondolkoztunk állomási fotókban is, de végül csak egy készült, hiszen mivel utas nincs, sőt, a legtöbb helyen épület sincs, nem lett volna nagy dolog egy ilyen kép.

Újszentmargita fotó

Újszentmargita

Ilyen, és ehhez hasonló maradványok vannak egy-két helyen, de legtöbbször csak egy aszfaltos peron vagy egy magában álló tábla jelzi, itt a vonat megáll. Megállt. Mert már nem áll meg.

Újszentmargita fotó

Újszentmargita

Közvetlenül az állomással szemben ez a lovaspanzió épül.

Újszentmargita fotó

Újszentmargita

Az a helyzet, hogy amikor ez a vasútvonal épült, akkor még mások voltak a települések arányai. Még 1914-ben is Polgár csak háromszor volt kisebb Nyíregyházánál. Ma ez az arány tizenkétszeres. Csoda-e, hogy megváltozott az emberek utazásának iránya?

Újszentmargita P+R fotó

Újszentmargita P+R

Az a helyzet, hogy amikor ez a vasútvonal épült, akkor még mások voltak a települések arányai. Még 1914-ben is Polgár csak háromszor volt kisebb Nyíregyházánál. Ma ez az arány tizenkétszeres. Csoda-e, hogy megváltozott az emberek utazásának iránya?
Remélem, jól látszik, hogy hol a falu a Railporthoz képest.

Bzmot 403 Újtikos és Polgár fotó

Bzmot 403 Újtikos és Polgár között

Ezen a rövidke szakaszon kétszer is le tudtuk fotózni a vonatot. Úgy, hogy értem ráadásul vissza kellett jönniük Ádáméknak, mert az ő oszlopuktól jó messze találtam témát magamnak ez előtt a fotóhely előtt.

Bzmot 403 Újtikos és Polgár fotó

Bzmot 403 Újtikos és Polgár között

Bzmot 403 Újtikos és Polgár fotó

Bzmot 403 Újtikos és Polgár között

(könyvjelző)

Bzmot 403 Újtikos és Polgár fotó

Bzmot 403 Újtikos és Polgár között

A közút-vasút távolság látható, és itt - kivételesen a most megszűnő vonalak között - bizony a közút a jobb, igaz, az is vagy harminc éve kapott legutóbb új felépítményt.

Autó vagy vonat? fotó

Autó vagy vonat?

Fotózni már szinte csak kocsival érdemes menni. Pláne, ha Bézén kívül mást is el szeretnél kapni.

Bzmot 403 Polgár előtt fotó

Bzmot 403 Polgár előtt

Szinte állt. Egyszerűen sírni tudtam volna. A végzár mintha féklámpa lett volna.

Bzmot 403 Polgár előtt fotó

Bzmot 403 Polgár előtt

Egy igen rövid gyorsítás közben sikerült egy svenkfélét lőnöm az InterPici motorkocsiról.

Bzmot 403 Újtikos és Polgár fotó

Bzmot 403 Újtikos és Polgár között

(könyvjelző)

Íme az oszlop, ettől Újtikos felé háromszáz méterrel gubbasztok én.

Bzmot 403 Újtikos és Polgár fotó

Bzmot 403 Újtikos és Polgár között

(könyvjelző)

Gomolyát és sajtot árulnak mindenhol, de mire visszafelé mentünk Tiszaújvárosba, már minden házi áruda bezárt. Gondolom az autópálya sem tett jót a forgalmuknak.

Bzmot 403 Tiszadadán fotó

Bzmot 403 Tiszadadán

Erről a helyről nincs mit írnom, beszéljen helyettem egy helyi, aki a nem is olyan régen történt, de nagyon távoli múltba réved. Mindenképpen kattints ide! ujablak

Bzmot 403 Tiszadadán fotó

Bzmot 403 Tiszadadán

Bzmot 403 Tiszadadán fotó

Bzmot 403 Tiszadadán

(könyvjelző)

Erről a helyről nincs mit írnom, beszéljen helyettem egy helyi, aki a nem is olyan régen történt, de nagyon távoli múltba réved. Mindenképpen kattints ide! ujablak

Bzmot 403 Tiszadadán fotó

Bzmot 403 Tiszadadán

(könyvjelző)

Erről a helyről nincs mit írnom, beszéljen helyettem egy helyi, aki a nem is olyan régen történt, de nagyon távoli múltba réved. Mindenképpen kattints ide! ujablak

Bzmot 403 Tiszadadán fotó

Bzmot 403 Tiszadadán

(könyvjelző)

Erről a helyről nincs mit írnom, beszéljen helyettem egy helyi, aki a nem is olyan régen történt, de nagyon távoli múltba réved. Mindenképpen kattints ide! ujablak

Bzmot 403 Tiszadadán fotó

Bzmot 403 Tiszadadán

(könyvjelző)

Erről a helyről nincs mit írnom, beszéljen helyettem egy helyi, aki a nem is olyan régen történt, de nagyon távoli múltba réved. Mindenképpen kattints ide! ujablak

Bzmot 417 Tiszalökön fotó

Bzmot 417 Tiszalökön

(könyvjelző)

Mikor beutaztuk a vonalat, a 417-es, szlovák műgyantakasztnis egyed volt a lovunk.

Bzmot 417 Tiszalökön fotó

Bzmot 417 Tiszalökön

Azért ott volt a 403-as is, akkor éppen Görögszállásról érkezett. A sima Bézé indul majd Debrecenbe. Az állomásról keletre jár ki, majd 180 fokos fordulattal indul a Hajdúság felé.

Tiszalök állomás fotó

Tiszalök állomás

Kérdés, mi értelme úgy kettévágni egy vasútvonalat, hogy mindkét irányba szóló Bézé megy? Másik kérdés: mostantól miért nem egyben mennek a vonatok Debrecenből Tiszalökön át Görögszállásra?

Bzmot 262 és 417 Tiszalök á fotó

Bzmot 262 és 417 Tiszalök állomáson

Bzmot 262 Tiszalök állomáso fotó

Bzmot 262 Tiszalök állomáson

Bzmot 417 Tiszalök állomáso fotó

Bzmot 417 Tiszalök állomáson

Bzmot 403 Tiszalök állomáso fotó

Bzmot 403 Tiszalök állomáson

Bézémot generációk.

Bzmot 403 Tiszalök állomáso fotó

Bzmot 403 Tiszalök állomáson

Most ráadásul cseréltek a motorok, a Görögszállásról érkezett kocsi sok várakozás után továbbment Polgár felé, a mi motorkocsinkra pedig visszaszállhattunk, hisz az lett a görögszállási vonat...

Bzmot 403 Tiszalök állomáso fotó

Bzmot 403 Tiszalök állomáson

Különleges alakú víztoronnyal épült a vicinális.

Bzmot 417 Tiszalök állomáso fotó

Bzmot 417 Tiszalök állomáson

(könyvjelző)

Dévaványa, Drégelypalánk és Bánréve mellé fölsorakozott egy negyedik, nagyvárosoktól távoli fejállomás.

Bzmot 417 Tiszalök állomáso fotó

Bzmot 417 Tiszalök állomáson

Bzmot 417 Tiszalök állomáso fotó

Bzmot 417 Tiszalök állomáson

Zárlámpákkal búcsúzunk a 117-es Ohat-Pusztakócs - Tiszalök vasútvonaltól.

Bzmot 403 Újtikos és Polgár fotó

Bzmot 403 Újtikos és Polgár között

Bzmot 399 érkezik Tiszaújvá fotó

Bzmot 399 érkezik Tiszaújvárosba

Kocsival hazaúton még benéztünk Tiszaújvárosba, ahol csak ezt az újabb IP-t, meg a tartalékot kaptuk el. Pedig általában folyamatos a teherforgalom.

M47 1304 Tiszaújvárosban fotó

M47 1304 Tiszaújvárosban

(MÁV Hejőkeresztúr-Tiszapalkonya vasútvonal)

M47 1304 Tiszaújvárosban fotó

M47 1304 Tiszaújvárosban

(könyvjelző) (MÁV Hejőkeresztúr-Tiszapalkonya vasútvonal)

A TVK látványa fotó

A TVK látványa

(könyvjelző)

M47 1304 és Bzmot 399 Tisza fotó

M47 1304 és Bzmot 399 Tiszaújvárosban

TVGnh 1283 Tiszalök állomás fotó

TVGnh 1283 Tiszalök állomáson

(könyvjelző)

Ádám képével repüljünk vissza a vonatozáshoz és a 117-eshez!

Bzmot 417 Görögszálláson fotó

Bzmot 417 Görögszálláson

A 80-as vonal Tiszavidéki Vasúttársaság által épített vonalán érte el először vonat Miskolcot. Teherforgalma ma is jelentős, részben a 100a tehermentesítése miatt az utóbbi években sok záhonyban átrakott áru erre halad el. A szerencsi személyvonatunk elé beküldik ezt az ércvonatot is.

V43 1006 Görögszálláson fotó

V43 1006 Görögszálláson

A nyíregyházára tartó vonat ugyanis már ideért, de a mienk még nem, talán a vonal pályaállapotai vagy egy korábban kialakult IC-késés miatt.

V43 1006 Görögszálláson fotó

V43 1006 Görögszálláson

(könyvjelző)

Az egyvágányú vasútvonal a fővonalaink közül az egyik legrégebben fölújított, a 80-as vonallal együtt a villamosításkor nyúltak utoljára komolyan hozzá. Akkor viszont nagyon komolyan megcsinálták, de persze azóta ez is lerongyolódott.

Bzmot 417 Görögszálláson fotó

Bzmot 417 Görögszálláson

Ahogy a nyolcvanason is mindenhol új, könnyen karban és tisztántarthatónak tervezett, látványos felvételi épületek épültek, itt is minden új lett. Különösen érdekes lett a biztosítóberendezés: Mezőzombor és Nyíregyháza között a keletnémet központi forgalomirányítást (KÖFI) építettek ki.

V43 1127 és Bzmot 417 Görög fotó

V43 1127 és Bzmot 417 Görögszálláson

A nyolcvanas vonalon is mindenhová Domino 55 vagy Integra került, sőt, Hatvan kicsit elcsúszott rekonstrukciója során a csomópontot D70-es nyomvonalterves berendezéssel látták el, amit ma már számítógépes felülvezérlés egészít ki.

V43 1094 Rakamazon fotó

V43 1094 Rakamazon

(könyvjelző)

Ez a sok felújítás annak tükrében is érdekes, hogy később, például a közvetlen ezután villamosított 100-as vonalon már odalettek a szigetperonok, maradtak a Siemens-blokkos berendezések még a nagyobb állomásokon is (sajnos emlékezhetünk Szajolra), a még későbbi rekonstrukcióknál már a kétvágányúsításról és néhol még a nyomvonalkorrekciókról is lemondtak.

V63 009 Rakamazon fotó

V63 009 Rakamazon

(könyvjelző)

A tehervonat eddig jutott, a kör-IC miatt mindkettőnknek meg kellett állni és minket engedtek át először az Aranyoson és a Tiszán.

V63 009 Rakamazon fotó

V63 009 Rakamazon

A vonal felújításának nagyvonalúságát jelzi például Rakamaz állomás, ahol a megelőzővágányokat nem keresztben helyezték el, hanem hosszában, két lépcsőben, így korlátozottan repülőkereszteket is lehet csinálni.

V43 1371 Rakamazon fotó

V43 1371 Rakamazon

V43 1371 Rakamazban, a temp fotó

V43 1371 Rakamazban, a templommal

V43 1127 és M41 2323 Szeren fotó

V43 1127 és M41 2323 Szerencsen

Vonatunk megérkezett Szerencsre, aki Miskolcra menne tovább, az a hörgős gyorssal megteheti.

V43 1127 és M41 2323 Szeren fotó

V43 1127 és M41 2323 Szerencsen

Ugyan azért érkeztünk, hogy az Abaújszántó-Hidasnémeti vasútvonalon utazzunk, a füstölgő Szergej azért fölkeltette a figyelmünket.

M62 178 Szerencsen fotó

M62 178 Szerencsen

M62 178 Szerencsen fotó

M62 178 Szerencsen

V43 1041 Szerencsen fotó

V43 1041 Szerencsen

Sajnos a fény igen rohamosan fogyott, így tudtuk, a 98-as vonal beutazásának csak statisztikai jelentősége lesz.

Bzmot 332 érkezik Szerencsr fotó

Bzmot 332 érkezik Szerencsre

Ráadásul annyi ideje esett már az eső, hogy bár a gépet, ha lehetett, elcsomagoltam, törülgettem, mégis minden leszálláskor vagy fölszálláskor bepárásodott az objektívem, ráadásul a belseje is. Így egészen használhatatlan képek következnek tőlem.

M41 2332 Szerencsen fotó

M41 2332 Szerencsen

(könyvjelző)

Azért kellő idő elteltével, állványról dolgozva szép eredmények is születtek.

Bzmot 171 tolat Szerencsen fotó

Bzmot 171 tolat Szerencsen

Bzmot 171 tolat Szerencsen fotó

Bzmot 171 tolat Szerencsen

Elkezdődik az utunk a 98-ason - ezúttal is kiegészítem az albumot a később, autózás közben készített nyílt vonali felvételekkel.

Bzmot 171 tolat Szerencsen fotó

Bzmot 171 tolat Szerencsen

M41 2163 Sajóecsegen fotó

M41 2163 Sajóecsegen

Közben újabb kitérő, az autós túrán is meg kell érkeznünk a 98-asra. Ezt akkor Perén át tettük meg, ami a Hernád völgyének meredek partján egy hangulatos, szerpentin köré épült falu. Ha még vasútja is lenne...

V43 1105 Ongaújfaluba érkez fotó

V43 1105 Ongaújfaluba érkezik

V43 1105 Ongaújfaluba érkez fotó

V43 1105 Ongaújfaluba érkezik

(könyvjelző)

Bzmot 284 Golop és Abaújszá fotó

Bzmot 284 Golop és Abaújszántói fürdő között

A lenti szakasz egy könnyen megközelíthatő, és a rossz időben kevésbé lenyűgöző pontjánál kezdtük igazán a napot.

Bzmot 284 Golop és Abaújszá fotó

Bzmot 284 Golop és Abaújszántói fürdő között

Bzmot 284 Golop és Abaújszá fotó

Bzmot 284 Golop és Abaújszántói fürdő között

(könyvjelző)

Ádám fotóhelyet épít a domb fotó

Ádám fotóhelyet épít a dombtetőn álló fán levő dombtetőn álló fán

Bzmot 282 Abaújszántói fürd fotó

Bzmot 282 Abaújszántói fürdő és Golop között

Bzmot 282 Abaújszántói fürd fotó

Bzmot 282 Abaújszántói fürdő és Golop között

Fony megállóhely fotó

Fony megállóhely

Ezután elindultunk a megszűnésre ítélt - és azóta be is zárt - felső szakaszra fotóhelyeket keresni. Ez nem olyan könnyű, mivel a vasút sokkal kevésbé szabad nyomvonalon halad, mint a közút, és a Belgrád-Bar vonalhoz hasonlóan ujablak azt a trükköt követték el az építők, hogy a hegy tetejére dobták föl. Ezzel szemben a közút többnyire a völgyben megy.

Fony megállóhely fotó

Fony megállóhely

Ez a fotóhely meglehetősen kiesett a listánkból érdektelensége miatt.

Fony megállóhely fotó

Fony megállóhely

Fony megállóhely fotó

Fony megállóhely

Érdekes megoldás. zsaruk rövidesen le is kapcsolták.

Vilmány falu fotó

Vilmány falu

A Fony megállóhoz közelebbi település Vilmány, aminek Hejce-Vilmány néven is van megállója. A hátam mögött található maga Fony, ugyanolyan messze a megállójától, mint Hejce, Korlát vagy Zsujta: kurvára.

Göncruszka megállóhely fotó

Göncruszka megállóhely

Göncruszka megállóhely fotó

Göncruszka megállóhely

Nem az eredeti HÉV stílus, az már biztos.

Zsujta fotó

Zsujta

A vasúti megálló nincs közel a faluhoz - igaziból csak azért keveredik erre, mert az ötven méterrel magasabban fekvő Göncről csak errefelé tudták levezetni a vasutat, míg a közút gyorsabban leér a völgybe és egy szűkebb szerpentinnel megússzal. A hegyoldalban lesüllyesztett pálya szükségszerűen Zsujta felé esik, de nem elég közel. Nade merre jár a vonatot helyettesítő autóbusz? Természetesen a közúti szerpentinen, még a megállótól is kurva messze.

Melléképületek Zsujtán fotó

Melléképületek Zsujtán

Bzmot 332 Abaújszántón fotó

Bzmot 332 Abaújszántón

Vissza az esti vonatos túrához: ennek során mi legfeljebb a megállók névtábláit láttuk. Nameg az utasokat.

Bzmot 307 Abaújszántón fotó

Bzmot 307 Abaújszántón

Bizony, a fölső szakasz utasait is. Persze, a kép talán csalás, hiszen vasárnapi, de senki nem mondta, hogy csak vasárnap és pénteken nem érné meg a vasút fönntartása.

Bzmot 307 Abaújszántón fotó

Bzmot 307 Abaújszántón

(könyvjelző) (Kassa-Hegyaljai HÉV)

Arról nem beszélve, hogy az Encsre járó iskolásoknak csak vasúttal volt esélye pontosan beérni. A buszok ugyanis Hidasnémetibe erős szórással érkeznek, a vonat pedig a közlekedési szövetség hiánya miatt buszcsatlakozásra nem vár. De legalább itt pénzt nem buknak a két bérlet vásárlásán.

Bzmot 307 Abaújszántón fotó

Bzmot 307 Abaújszántón

Itt még bele is rúgtam az állványba. Hiába, a jó képek könnyen elcsesződnek, pedig mekkora művészet a várakozó utasok mögött becsíkozódó Bözöny! :(

Bzmot 171 Abaújszántón fotó

Bzmot 171 Abaújszántón

Természetesen a peronról lezavartak minket, hogy itt tilos fotózni. A fene sem érti újabban a vasutasokat némely vidéken. Másutt a kalauz hagyta megcsinálnom a szendvicsemet, mondván, a vasútbarátnak úgyis van jegye, megint másutt szívesen turkáltak a SZIR-ben nekünk, de itt Szántón többen is beszóltak...

Ez itt a főút Göncnél fotó

Ez itt a főút Göncnél

Ehhez képest a vasút döccenésmentes, 50-60 km/h-ra alkalmas sínpárja LGV.

Bzmot 176 kapaszkodott föl  fotó

Bzmot 176 kapaszkodott föl a szerpentinen Göncre

(könyvjelző)

Bzmot 176 kapaszkodott föl  fotó

Bzmot 176 kapaszkodott föl a szerpentinen Göncre

Bzmot 176 kapaszkodott föl  fotó

Bzmot 176 kapaszkodott föl a szerpentinen Göncre

Bzmot 176 kapaszkodott föl  fotó

Bzmot 176 kapaszkodott föl a szerpentinen Göncre

Bzmot 176 kapaszkodott föl  fotó

Bzmot 176 kapaszkodott föl a szerpentinen Göncre

Bzmot 176 Gönc állomáson fotó

Bzmot 176 Gönc állomáson

Bzmot 176 Gönc és Göncruszk fotó

Bzmot 176 Gönc és Göncruszka között

(könyvjelző)

Bzmot 176 Gönc és Göncruszk fotó

Bzmot 176 Gönc és Göncruszka között

(könyvjelző)

Bzmot 176 Gönc és Göncruszk fotó

Bzmot 176 Gönc és Göncruszka között

(könyvjelző)

Bzmot 176 Gönc és Göncruszk fotó

Bzmot 176 Gönc és Göncruszka között

Bzmot 176 Boldogkőváralja é fotó

Bzmot 176 Boldogkőváralja és Abaújkér között

(könyvjelző)

Bzmot 176 a boldogkői várra fotó

Bzmot 176 a boldogkői várral

(könyvjelző)

Bzmot 176 a boldogkői várra fotó

Bzmot 176 a boldogkői várral

(könyvjelző)

Bzmot 176 a boldogkői várná fotó

Bzmot 176 a boldogkői várnál

Bzmot 176 a boldogkői várná fotó

Bzmot 176 a boldogkői várnál

Bzmot 176 Gönc és Zsujta kö fotó

Bzmot 176 Gönc és Zsujta között

(könyvjelző)

Bzmot 176 Gönc és Zsujta kö fotó

Bzmot 176 Gönc és Zsujta között

(könyvjelző)

Bzmot 176 Gönc és Zsujta kö fotó

Bzmot 176 Gönc és Zsujta között

Bzmot 176 Gönc és Zsujta kö fotó

Bzmot 176 Gönc és Zsujta között

Bzmot 176 Gönc és Zsujta kö fotó

Bzmot 176 Gönc és Zsujta között

(könyvjelző)

Bzmot 171 Hidasnémetiben fotó

Bzmot 171 Hidasnémetiben

Sajnos ennyi volt a 98-as vonal, ennyi a 117-es és a 103-as is. Háromból egynek biztosan meg kellett volna maradnia, egynek a problémáit meg kellene oldani, és maradhatna. Sajnos maradt még anyagunk néhány vasútvonalról, azok is jönnek majd. De előtte még kicsit vidámabb albumokra is sort szeretnék keríteni.
Zárásul pár esti kép következzen Hidasnémetiből!

Hidasnémeti fotó

Hidasnémeti

V43 1053 Hidasnémetiben fotó

V43 1053 Hidasnémetiben

V43 1047 Hidasnémetiben fotó

V43 1047 Hidasnémetiben

(könyvjelző)

Sajnos ennyi volt a 98-as vonal, ennyi a 117-es és a 103-as is. Háromból egynek biztosan meg kellett volna maradnia, egynek a problémáit meg kellene oldani, és maradhatna. Sajnos maradt még anyagunk néhány vasútvonalról, azok is jönnek majd. De előtte még kicsit vidámabb albumokra is sort szeretnék keríteni.
Zárásul pár esti kép következzen Hidasnémetiből!

V43 1047 Hidasnémetiben fotó

V43 1047 Hidasnémetiben

350 019-6 Hidasnémetiben fotó

350 019-6 Hidasnémetiben

Köszönöm a figyelmed!

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek