sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



Székesfehérvártól Komáromig

A kisforgalmú fővonal tehervonatai és a csatlakozó állomások zsibongó élete is megjelenik ebben a kellemes, őszi albumban, sok ritka, néhány külföldi mozdonnyal egyetemben.

A régi olajkút Komáromban fotó

A régi olajkút Komáromban

Kezdjük az albumot a legrégebbi képsorral, amit Budapesten kívül a Fuji fényképezőgépemmel készítettem, mégpedig Komáromban. Nem sokkal korábban, 2004. október 9-én szenvedett itt balesetet a V43 322 által vontatott GySEV gyorstehervonat.

V43 1277 Komáromban fotó

V43 1277 Komáromban

Ez itt persze egy MÁV mozdony egy személyvonat élén. Akkor még nem voltak Nagy, Piros Villamosok, de a déli kocsiszolgálat takarítási színvonala akkor még az országban az egyik legrosszabb volt, talán csak Miskolc múlta alul. Térjünk viszont vissza a balesethez!

A GySEV V43 322 romjai Komá fotó

A GySEV V43 322 romjai Komáromban

A baleset legkevesebb három ember hibájából következett be. A tehervonat Komárom bejárati jelzője mellett egy zölddel jött el, föltételezhette tehát, hogy menetrend szerint áthaladó vonatként nem csak a személypályaudvaron, de a rendezőn át is szabad útja lesz. Ezt azonban a személypályaudvar kijárati jelzője nem erősítette meg, azon egy sárga fény volt. A GySEV mozdonyvezetője azonban, mivel éppen az áramszedő leengedésével volt elfoglalva, ezt elmulasztotta megfigyelni.

A GySEV V43 322 szomorú rom fotó

A GySEV V43 322 szomorú romjai Komáromban

(könyvjelző)

A rendelkező egyszerre rendelte el a vonat bejárati és kijárati vágányútjának előkészítését, ám a rendezőből jelezték, hogy előtte még a fővágányokon át a raktári vágányra tolnának néhány kocsit a kihúzóként használt bábolnai vonalról. Ezt a rendelkező nyugtázta, mint tervet, de a tolatásra engedélyt nem adott. Igaz, a kijárati vágányutat kikörözni is elmulasztotta, így a vonaté és a tolatásé is csak kósza elmélkedésként létezett. Ennek ellenére a vonat is jött és a tolatást is elkezdték.

1047 002-9 a régi Avalával  fotó

1047 002-9 a régi Avalával Komáromban

Itt hibázott a váltókezelő a VIII. számú őrhelyen: ő ugyanis beállította a tolatóvágányutat, és zászlójával utasította a tolatásvezetőt a keresztbejárásra. Mikor a képen láthatóhoz hasonló módon a közúti felüljáró miatt leeresztett szedővel áthaladt a tehervonat, a rendelkező úgy vélte, a tolatás gyorsan befejeződik (az a tolatás, amire konkrétan nem adott engedélyt!), tehát a kijárati vágányút időben beáll. A vágányút szabad voltát tehát a hite alapján állapította meg.

A komáromi mozdonyszín fotó

A komáromi mozdonyszín

A gyakorlatilag fékezés nélkül a rendezőn átvágódó tehervonat ezután belerohant a vonali vágányokon keresztben álló tolatócsoportba. A tolatásvezető utasítására szerencsére a kocsik már álltak és az első fellépőkön álló kocsirendezők már messzire futottak. Ennek ellenére nem volt szép látvány. Az eset utáni munkák leírását és további fényképeket találtok Hajtó Bálint honlapján.

A régi olajkút Komáromban fotó

A régi olajkút Komáromban

Vasútmodellezői szempontból nagyon érdekesek az össze-vissza álló vágányok, valószínűleg a lakóépületek közé szorult be az állomás ezen része, ami miatt nem lehetett szabályosabban elhelyezni a fűtőház bővítésekor a vágányokat.

M47 1203 és V43 322 Komárom fotó

M47 1203 és V43 322 Komáromban

Ennek a Remot-Dácsiának a kistestvére, az M47 1204 volt a tolatómozdony. Ő sérülés nélkül megúszta, az előtte álló, ócskavassal rakott kocsik teljesen elemésztették az ütközés erejét.

V43 332 Komáromban fotó

V43 332 Komáromban

A budapesti gyors óriási tömegnyomorral a fedélezetén begördült. Hiába az ütemes menetrendi miatti sűrítés, utas a mai napig rengeteg van majdnem minden vonaton.

1047 002-9 Komáromban fotó

1047 002-9 Komáromban

Nem feltétlenül időrendben fogok előrehaladni a képek között, ezeket például 2009-ben készítettem egy rövid kiruccanás során Székely Viktor oldalán. A cél csak részben kapcsolódott az ötös vonalhoz: magában foglalt némi szlovák sört és pár Laminátkát is.

V63 156 Komáromban fotó

V63 156 Komáromban

A kivételesen pontosan érkező Dacia-Expressz után rögtön érkezik Sopronból ez a gyorsvonat. Mielőtt még elindulhatnánk az ötös vonalra, érkezik néhány dolog az egyesen, amit a viszonylag sötét felhőkkel borított ég miatt nem lehet olyan előnyösen fényképezni sajnos.

1047 502-8 és V43 324 Komár fotó

1047 502-8 és V43 324 Komáromban

Szép volt ez a dupla gépmenet. Utána letettem a szamurájkardomat (katanámat) a forgalmi irodában, és megkérdeztük, hogy a Rendezőben álló csinos dízelmozdonyos vonat mikor indul. Arra jutottunk, hogy a legjobb, ha a helyijáratú busszal kimegyünk az újszőnyi sorompóhoz, ott még a személyvonatot is lefényképezhetjük.

1047 502-8 és V43 324 Komár fotó

1047 502-8 és V43 324 Komáromban

A képen látható, hogy időközben megépült az új biztosítóberendezés, az Alcatel Elektra, annak ráadásul egy jobban sikerült példánya (például a győri Elektra II.-höz képest). Végre van jelfeladás is, tehát az EVM hibáival együtt is a sárga jelzőre legalább fölfigyelhetett volna a tehervonat mozdonyvezetője. Sajnos az ütközés előtt az EVM a vonatot nem állította volna meg. A sokak szerint korszerűtlenebb német Indusi/PZB, amit a keleti vasutak közül például a volt jugoszláv vasutak és a román vasút is használ azonban igen.

Bzmot 330 Szőny-Déli megáll fotó

Bzmot 330 Szőny-Déli megállóhelyre érkezik a Komárom-Székesfehérvár személyvonattal

Azóta a személyvonatok megrövidültek szóló motorkocsivá, nyílván csak az utasok elriasztása végett. Nyílván azért nem járnak túl sűrűn sem a vonatok a vonalon.

M62 232 Szőny-Déli és  fotó

M62 232 Szőny-Déli és Csémpuszta között

(Déli Vasút, Komárom-Székesfehérvár vasútvonal)

A vasútvonalat a Déli Vasút (k. k. priv. Südbahn-Gesellschaft / cs. kir. szab. Déli Vaspályatársaság) építette, akiknek minden vonalára jellemző a sajátos habsburg gőg bevitele a tervezésbe. Szinte kizárólag a teherszállítás feltételeit igyekeztek megteremteni, számos rémtörténet szól a balatoni fürdőforgalom ellehetetlenítéséről. Nem csoda, hogy sokan a hosszabb úton, Adony-Szabolcs és Börgönd érintésével az északi partra utaztak inkább a M.Á.V. tapolcai vonalán. A mai 5-ös vonal is már 1968 óta be lenne szántva, ha nem lenne fontos tranzitútvonal.

M62 232 Szőny-Déli és  fotó

M62 232 Szőny-Déli és Csémpuszta között

(Déli Vasút, Komárom-Székesfehérvár vasútvonal)

M62 232 Szőny-Déli és  fotó

M62 232 Szőny-Déli és Csémpuszta között

(könyvjelző) (Déli Vasút, Komárom-Székesfehérvár vasútvonal)

A vasútvonalat a Déli Vasút (k. k. priv. Südbahn-Gesellschaft / cs. kir. szab. Déli Vaspályatársaság) építette, akiknek minden vonalára jellemző a sajátos habsburg gőg bevitele a tervezésbe. Szinte kizárólag a teherszállítás feltételeit igyekeztek megteremteni, számos rémtörténet szól a balatoni fürdőforgalom ellehetetlenítéséről. Nem csoda, hogy sokan a hosszabb úton, Adony-Szabolcs és Börgönd érintésével az északi partra utaztak inkább a M.Á.V. tapolcai vonalán. A mai 5-ös vonal is már 1968 óta be lenne szántva, ha nem lenne fontos tranzitútvonal.

Magánvasúti gépek sorakozój fotó

Magánvasúti gépek sorakozója Komáromban (és nyugodtan vegyük ide a MÁV-Cargo nevében tolató Szöcskét is)

Rolling Stock ASEA és Sulzer van szép számmal az országban, mégis csak ilyen körülmények között szoktam elkapni őket. Igaz, nem is sokat legelek a villamosított fővonalak töltésoldalain.

Belszolgálati járművek fotó

Belszolgálati járművek Komárom-Rendezőben

Bzmot 309 Komárom személypá fotó

Bzmot 309 Komárom személypályaudvaron

A szép sorban álló épületek között ott a gyönyörű felvételi épület, számos melléképület és az új biztosítóberendezéshez épített rendelkezői épület. A közúti felüljáró túloldalára még a rendezőpályaudvarnak is jutott egy felvételi épület. Elmondhatjuk, hogy sok a jóból.

A ZSSK 240 100-8 pályaszámú fotó

A ZSSK 240 100-8 pályaszámú Laminátkája Észak-Komáromban

Nem sok laminátkás fotót töltöttem föl eddig, voltaképp csak egyet, ami Párkányban mutatja az egyik ilyen vén, váltóáramú igáslovat eredeti színében. Mostanra viszont egyre több gép ölti magára a piros-fehér, ún. Blonski-fényezést, amit a személyszállító vasút az új, egyezményes színtervnek választott.

A komáromi vasútállomás fotó

A komáromi vasútállomás

Érdekes módon pont annak a MÁV-nak a színterve alapján dolgozták ki a személykocsik és mozdonyok egységes, vízszintesen tagolt színezését, aki most teszi tönkre az évtizedek alatt kialakult és minden járműre alkalmazható márkaszínezést. Akarom mondani, a NoHAB kivételével minden mozdonyra alkalmazható...

Személyvonat a komáromi Vág fotó

Személyvonat a komáromi Vág-Duna-hídon

A Búvár, szép, hagyományos színezésben gépmenetspórolás miatt van a Laminátka mögé befogva. Sajnos nem ismertük a helyet, nem tudtuk, hogy melyik napszakban a legjobb a rálátás a hídra. Hát nem abban, amelyikben kitaxiztunk.

Személyvonat a komáromi Vág fotó

Személyvonat a komáromi Vág-Duna-hídon

Alig több, mint ezer forintért kihoztak minket a vendéglőtől, ahol pacalpörköltet ettem az eddigi legfinomabb knédlivel, amihez szerencsém volt, majd a vonat távozása után menetrend szerint ki is jött a taxi értünk a kis úton az árvédelmi töltés tetején. Jól járt velünk, mert miután elvitt minket a magyar vasúthoz, rögtön kapott egy fuvart a Tescótól az Észak-Komáromi belvárosba.

Személyvonat a komáromi Vág fotó

Személyvonat a komáromi Vág-Duna-hídon

Ilyen sarlós vasúti hídszerkezetből ezen kívül csak egy van már: Sztrecsnónál az egyik vágány hídja a Vágon ugyanilyen, ám zöld színű.

Darus pályafenntartási kisk fotó

Darus pályafenntartási kiskocsi a komáromi Vág-hídon

Ez lenne még egy jó szög, de előnyös magaslathoz nem lehet jutni. Délelőtt valamivel kedvezőbb a napállás, egyszer még ki kell jönnünk ide.

Darus pályafenntartási kisk fotó

Darus pályafenntartási kiskocsi a komáromi Vág-hídnál

Ez a kép szerintem egészen korrektre sikeredett, ahhoz képest, hogy békaperspektívából készült.

240 054-7 a komáromi Vág-hí fotó

240 054-7 a komáromi Vág-hídon

Jobb híján olyat tettem, amit régen, különösen nem az általam nagyon kedvelt Szlovákiában: közvetlenül a pálya mellől fényképeztem. Legalább ilyen kép is akad a szlovák vonatok galériájában.

240 054-7 a komáromi Vád-Du fotó

240 054-7 a komáromi Vád-Duna-hídon

(könyvjelző)

Én elfelejtettem ellenőrizni a fényképezőgépem beállításait (öreg hiba, Te ne mulaszd el!), így Viktor expozíciója sokkal szebbre sikeredett. Összehasonlítani az eredményeket persze csak azért lehet, mert közel azonos Olympus gépekkel dolgozunk.

Fa Gánt közelében fotó

Fa Gánt közelében

Bár a vasút csak enyhén dombvidékinek nevezhető a rövid móri kaptatókat leszámítva jókat lehet kirándulni a déli részén.

Virágok Gánt közelében fotó

Virágok Gánt közelében

Csókakőnél metszi a vasutat az Országos Kéktúra. Annak ellenére, hogy a Szárliget - Várgesztes - Gánt - Csókakő szakasz a hegyi szakaszokhoz képest is kiemelkedő szépségű, sajnos a személyforgalom várható megszűnése kevés kirándulót érintene rosszul.

Nagy tűzlepke fotó

Nagy tűzlepke

Azt a keveset viszont igen rosszul, hiszen Csókakőtől nyugatra kezdődik a Kéktúra bakonyi szakasza, rögtön egy olyan etappal, amit átlagos túrázók így is csak két nap alatt tudnak megcsinálni egyik tömegközlekedési eszköztől a másikig. A kiránduló pedig nem szereti a buszt, az osztályok pedig mégkevésbé.

Vadvirágok Gánt közelében fotó

Vadvirágok Gánt közelében

Vadvirágok Gánt közelében fotó

Vadvirágok Gánt közelében

(könyvjelző)

A kéktúrán Gánt és Csókakő  fotó

A kéktúrán Gánt és Csókakő között

Valami rovar, de nem lepke fotó

Valami rovar, de nem lepke

Valami rovarok, de nem lepk fotó

Valami rovarok, de nem lepkék

Szamóca fotó

Szamóca

A kirándulások fénypontja, egy jobb lelőhely komolyan tudja befolyásolni a kinézett vonat vagy busz elérését.

Benbe reggeli teájával fotó

Benbe reggeli teájával

(könyvjelző)

Barátaim jórésze még rápihent az egyhetes balatoni bulit megelőző éjszakán a várható eseményekre, én már Székesfehérváron várakoztam a reggeli vonatra, ami az 5-ös vonal felé röpítene. A várakozás 10 óra előtt feltétlenül teázást jelent.

Székesfehérvár lebontásra í fotó

Székesfehérvár lebontásra ítélt, itthon egyedülálló híd állítóközpontja

(könyvjelző)

A veszprémi személyvonat in fotó

A veszprémi személyvonat ingaszerelvényét kényelmesen lehetne helyettesíteni egy Bzmot-tal

V43 1015 Székesfehérváron fotó

V43 1015 Székesfehérváron

Én egy kis Bzmot-ra fogok szállni, ami fölvisz Mohára, a célpontom azonban egy komolyabb vonat lesz.

Bzmot 322 Mohán fotó

Bzmot 322 Mohán

Fehérváron még csak az ég alja volt éppen világos, pár megállóval északabbra is alig emelkedik még a nap a fák fölé. Ez a Székesfehérvárra tartó motorvonat még nem lett volna fotózható, de az ezután érkező, M40-es vontatta fürdős ilyen lent délen már jó lesz.

M40 201 Moha és Szárazrét k fotó

M40 201 Moha és Szárazrét között

(könyvjelző) (Déli Vasút, Komárom-Székesfehérvár vasútvonal)

A balatonboglári táborozáshoz szükséges táskámat a nagyon kedves forgalmista hölgynél hagyhattam - akkor még Moha nem volt rajta a vasútbarátok térképén, csodaszámba mentem. Ezután kigyalogoltam a bejáraton túl még egy kilométert (pedig több, mint 750 méteres vágányok vannak), mire találtam egy jó fotóhelyet ennek a kis bevágásnak a képében.

M40 201 Moha és Szárazrét k fotó

M40 201 Moha és Szárazrét között

(könyvjelző) (Déli Vasút, Komárom-Székesfehérvár vasútvonal)

A kis útátjáró nem működött, itt viszont minden egyben van: szépen besütött a Nap, alig pár kilométerre van Székesfehérvártól, így nyár végén is működött a hely, és a léptéke megfelelt ennek a pici vonatnak: pont kitöltötte a teret, de egy keveset megmutatott a dombvidék erdős-bokros hangulatából és az itt működő mezőgazdaságból is.

Kilátás a csókakői várból fotó

Kilátás a csókakői várból

(könyvjelző)

Székesfehérvár az Alföld és a Dunántúli-középhegység határán fekszik (bár több tanárom vitatkozott ezzel az állítással, attól még a nagytájakat tekintve ez így van), innen északra haladva a vasút befut egy völgybe, ami még mindig elég széles ahhoz, hogy lágy lankák között gabonát termesszenek.

5341 003-1 a Déli pályaudva fotó

5341 003-1 a Déli pályaudvaron

5341 003-1 Székesfehérváron fotó

5341 003-1 Székesfehérváron

(könyvjelző)

Székesfehérvár az Alföld és a Dunántúli-középhegység határán fekszik (bár több tanárom vitatkozott ezzel az állítással, attól még a nagytájakat tekintve ez így van), innen északra haladva a vasút befut egy völgybe, ami még mindig elég széles ahhoz, hogy lágy lankák között gabonát termesszenek.

V43 1005 Székesfehérváron fotó

V43 1005 Székesfehérváron

Bár a legtöbb vágány és váltó hússzal, vagy még kisebb sebességgel járható, Veszprém és Komárom felé a vonal folytatásában fekvő vágányokon negyvennel haladhatunk, így az egy mellékkel futó Bzmot indulása lendületesebb a megszokottnál.

M62 165 tehervonattal Széke fotó

M62 165 tehervonattal Székesfehérvár és Szárazrét között

(Déli Vasút, Komárom-Székesfehérvár vasútvonal)

Éles jobbkanyar után máris a városon kívül hasítunk, egy tágas mezőn, de jobbra még egy ideig a lakótelep uralja a látképet. A legszélső panelokból legalább szép a kilátás. Van itt egy évszaktól függően igen büdös vagy rettenetesen büdös halastó is, éppen lehetne romantikus hely is.

M62 165 tehervonattal Széke fotó

M62 165 tehervonattal Székesfehérvár és Szárazrét között

(könyvjelző) (Déli Vasút, Komárom-Székesfehérvár vasútvonal)

Ezen a későőszi sétán a móri tolatóst sikerült ezen a helyen elkapnom. Ezt az akkori majdnem állandó iparos tartalék M62 165 csinálta. Lovasberény és az iparvágányok kiszolgálásán kívül néha Budapest-Ferencvárost is megjárta egy gyorstehervonattal ujablak, ha éppen nem volt Szili a feladatra. Azóta Szili már bőven akad a fehérvári soron...

M62 165 tehervonattal Széke fotó

M62 165 tehervonattal Székesfehérvár és Szárazrét között

(könyvjelző) (Déli Vasút, Komárom-Székesfehérvár vasútvonal)

Látható a lakótelep és a tó is. Egy útátjáróban álltam, innen a nagy halastavaktól induló csatorna hídjáig teljesen benőtt a pálya.

M41 2149 Székesfehérvár és  fotó

M41 2149 Székesfehérvár és Szárazrét között

(könyvjelző) (Déli Vasút, Komárom-Székesfehérvár vasútvonal)

Íme a lefestett, majd átfestegetett híd, mögötte az elkerülőút felüljárójával. A Csörgő gépmenetet spróol a személyvonat elején, a pénteki Székesfehérvár-Komárom sebesvonatot vitte föl korábban. A párja majd vasárnap jön le egy hasonló mozdonyföljuttatás után.

Bzmot a fehérvári szavannán fotó

Bzmot a fehérvári szavannán

(könyvjelző)

Esőre állt, de szerencsére nem érkezett meg.

Takarítási technológia a Bé fotó

Takarítási technológia a Bézében

Rendben, hogy fölmostak, de miért indulás előtt öt perccel?

Moha állomás fotó

Moha állomás

Szárazrét megállónál van egy iparvágány, oda viszonylag gyakori a kiszolgálás, a vonal további részén már a móri tolatós, a ritkább Komárom-Kisbér tolatós és a gyorstehervonatok a nagyok.

Bontásra váró teherkocsik M fotó

Bontásra váró teherkocsik Moha-rakodón

A jelenleg futó projekt keretében a hátsó sorban álló Interfrigo banánszállítókból építenek a Touax számára kéttengelyes konténerszállító kocsikat a Székesfehérvári Járműjavítóban (l. ebben a fórumban ujablak).

Bontásra váró teherkocsik M fotó

Bontásra váró teherkocsik Moha-rakodón

Innen indult a Kincsesbányára vezető iparvágány, amin bauxitot rakodtak. Az állomáson kőrakodó üzemel, néha van is vasúti szállítás, ilyenkor a vágánytengelyben működő kocsivonszoló is üzemel. Az autópályaépítéshez a kővonatokat ma inkább Mohán rakják, mivel a Moha-rakodói töltő másik bányához tartozik.

Raktár Bodajkon fotó

Raktár Bodajkon

Már MÁV szabványtervek alapján, de dísztégla burkolattal épült új darabáru-raktár Bodajkon, miután a balinkabányai vonal megépítése után az állomást bővíteni kellett.

Raktár Bodajkon fotó

Raktár Bodajkon

Balinkára másfél éve még vittek kirándulókat egy UDJ+Bzx összeállítású vonattal, mára állítólag már vannak sínhiányok arrafelé is. Az 5-ös vonalat érintő fotósvonati tervekbe kb. ez ütötte az utolsó szöget, hiszen nehezen fotózható vonal, de legalább pár éve még szárnyvonalazni lehetett rajta istenesen.

Bejárat Mór állomásra fotó

Bejárat Mór állomásra

Egy másik remek (és fotogén) szárnyvonal a Mór városát megkerülve hegyet mászó pusztavámi vonal. Ez Árkipusztáig járhatónak tűnik, de szerintem 2002. óta nem járt senki rajta. A gánti bauxitnak messze volt ez a vonal, úgyhogy főleg szenet hoztak le az oroszlányi medence fölötti hegyekből a drótkötélpályák.

Gyár Móron fotó

Gyár Móron

A közkeletű vélekedés szerint a pusztavámi vonalon egy vágánykivetődés után hagytak föl a forgalommal, de valójában az még nem konspirációs vonalbezárás volt, hanem a bányászat maga intézte el az iparvasútját. A Vértest keresztül-kasul átfúró vágatok fokozatosan töltődnek föl, emiatt a föld megsüllyed, és ez okozza a vágánykivetődéseket. Évente vagy tíz métert kellett kivágni a pályából, de egy idő után föladták.

Kiágazás Tatabánya felé Kis fotó

Kiágazás Tatabánya felé Kisbéren

Elvileg a móri tolatós mindennap jár, de erre azért nem vennék mérget, próbálkozni mindenesetre szabad. Sőt: kell, hiszen valószínűleg a tolatós tehervonat a vonalon meg fog szűnni decembertől, bár nem pont ez lesz a legnagyobb veszteség...

Víztorony Kisbéren fotó

Víztorony Kisbéren

Bakonysárkánynál néhány kanyar és egy-két méteresnél mélyebb bevágás után a vonat eléri a csúcspontot, ezért, és az elágazások miatt régen komoly vízigény volt itt. A komoly bevágások persze relatívak, a benőttség Bakonysárkány környékét leszámítva abszolút...

Kisbér szépen fölújított ál fotó

Kisbér szépen fölújított állomása

(könyvjelző)

Kedvem lenne lamentálni azon, hogy ez a szép épület lassan már sehová nem lesz kapu, nemhogy az ország végtelen vasútjai felé. Sajnos a vonalon személyvonatozni nem érdemes, hiszen Nagyigmány faluszéle, Kisbér faluszéle és Mór gyártelepe kivételével mindenhol a legtávolabb megy a lakott területektől.

Kisbér szépen fölújított ál fotó

Kisbér szépen fölújított állomása

Utasok vannak, csak nem sok. Viszont a pálya gyors, így a Győr-Baja tengely InterPici forgalomnak lenne értelme kétóránként. A pálya elvégre marad...

A kisbéri raktár fotó

A kisbéri raktár

Ez a raktár még eredeti Déli Vasút-építmény, ez a helyzetéből is látszik, hiszen a felvételi épülettel ellentétes oldalon áll. Ez a tolatás szempontjából előnyös, a tehervonatok sem zárják el a peronok megközelítését, ellenben az állomást nehéz vágánylírával bővíteni, csak a raktár túloldalára lehet egy második vágánycsoportot elhelyezni (ilyen bővítést kapott például Nagytétény ujablak).

Kisbér állomás hajnalban fotó

Kisbér állomás hajnalban

Rendszeres rakodó itt a kisbéri Wienerberger téglagyár.

A veszprémvarsányi folytatá fotó

A veszprémvarsányi folytatás

Nagyigmánd-Bábolna fotó

Nagyigmánd-Bábolna

Úticélom ezen a túrán a harmadik, legalább némi utasforgalommal bíró településen volt. Reménykedtem, hátha elkapok valamit a zöld Zetorból és Mazsolából, akik a biodízelgyárban tolatnának (ha működne). 2007. közepe óta persze működik, de még nem mentem el földeríteni a helyzetet.

Bzmot 346 Nagyigmánd-Báboln fotó

Bzmot 346 Nagyigmánd-Bábolna előtt

A nyíltvonali fotót egy, a dzsumbulyban jól eldugott póznatalpról lőttem. Ászár után gyorsan kezdődik a Kisalföld, itt igen kis lankákon és vékonyka bevágásokon kívül nincs magaslat. Azért a hegyek közelsége annyit épp nyom a latban, hogy a Szergejek kihasználhassák erejüket.

Nagyigmánd-Bábolna előjelző fotó

Nagyigmánd-Bábolna előjelzője

A vonal valamennyi megmaradt állomásán Siemens-Halske többközpontos berendezés üzemel alakjelzőkkel. Térköz vagy vonatjelentőőr sehol nincs, tekerős sorompó csak állomásokon, például Moha északi végén vagy Móron található.

Nagyigmánd-Bábolna bejárati fotó

Nagyigmánd-Bábolna bejárati jelzője

A vonal valamennyi megmaradt állomásán Siemens-Halske többközpontos berendezés üzemel alakjelzőkkel. érköz vagy vonatjelentőőr sehol nincs, tekerős sorompó csak állomásokon, például Moha északi végén vagy Móron található.

M62 317 Nagyigmánd-Bábolna  fotó

M62 317 Nagyigmánd-Bábolna állomáson

Ekkoriban napi két gyorsteher is előfordult, még a szombati dátum ellenére is akadt egy Szlovákiába tartó, combosabb szerelvény. Kellemes fotóhelyemről láttam érkezését, de aztán alaposan megállt itt - Komárom ugyanis helyhiány miadt nem fogadta, és a határon átlökni sem volt esély. Más idők voltak még...

M62 317 Nagyigmánd-Bábolna  fotó

M62 317 Nagyigmánd-Bábolna állomáson

M62 317 Nagyigmánd-Bábolna  fotó

M62 317 Nagyigmánd-Bábolna után

(könyvjelző) (Déli Vasút, Komárom-Székesfehérvár vasútvonal)

Aztán, mire visszaértem a kinézett, ipari hátterű helyre, a vonat már indult is. Talán már kezdte szúrni a menetirányító szemét a vörös jel a KÖFÉ-n? Nagyigmánd ugyanis az 1-es vonali szomszédság miatt korlátozottan rajta van a rendszeren, de kissé fapadosan, hiszen a Siemenshez nem kapcsolták hozzá az elektronikát.

M62 317 Nagyigmánd-Bábolna  fotó

M62 317 Nagyigmánd-Bábolna után

M62 317 Nagyigmánd-Bábolna  fotó

M62 317 Nagyigmánd-Bábolna után

Ezután erdős szakasz kezdődik, ahogy végül eljut a vasút Komárom külső területeire.

Bzmot 311 Nagyigmánd-Báboln fotó

Bzmot 311 Nagyigmánd-Bábolnán

Kereszt készül, utasok is lesznek. Látszik a potenciál a vonalban, de a közvetlen hétvégi pécsi gyors nélkül semmi értelme. Amikor a Székesfehérvár-Sárbogárd vonalra megyek fotózni, reggel szinte mindig meg kell várnunk a komáromi vonatot, mivel vannak róla átszálló utasok.

Bzmot 311 Nagyigmánd-Báboln fotó

Bzmot 311 Nagyigmánd-Bábolnán

(könyvjelző)

Azért nem mindenki utas, a fekete kabátos leány és anyukája csak kikísértek valakit. Ez a vonattal utazás egy szép hagyománya.

Bzmot 311 Nagyigmánd-Báboln fotó

Bzmot 311 Nagyigmánd-Bábolnán

A biodízelgyárnak két telephelye van: Bábolnán működik az észterezőüzem (gyakorlatilag ez az előtechnológia), Nagyigmándon (bár már Bábolna közigazgatási területén) működik a háttérben álló présüzem, ami magában foglalja a logisztikai központot is. Gyönyörű, frissen fővizsgázott tartálykocsi-flotta várta a gyár beindulását.

Bzmot 311 Nagyigmánd-Báboln fotó

Bzmot 311 Nagyigmánd-Bábolnán

Megérkezik Fehérvárról a vonat. Oda közvetlen busz nem megy, igaz, Győrbe sem. De oda közvetlen vonat sem. Tatára csak egy busz van, Tatabányára összesen négy, de ebből egy csak munkanap, egy csak szombaton, kettő csak hétvégén él, de akkor is átszállással.

Bzmot 346 Komáromban fotó

Bzmot 346 Komáromban

Íme visszatértünk a vonal északi végállomásához, a fővonalra. Sajnos nem lehet annyit fotózni ezen a vonalon, hogy az kitöltsön egy albumot, különösen nem késő ősszel. Viszont az őszi időszak még a legegyszerűbb nyíltvonalat is izgalmassá teszi.

Bzmot 346 Komáromban fotó

Bzmot 346 Komáromban

Az egyes vonal ma már egyértelműen a magánvasutak és a Szilitől többet nyújtó mozdonyok szerelmeseinek leshelye. Ugyan én egy teljes fotónapot ma sem szánnék erre a villamosított, és főleg nehéz vonalra, viszont egy jó kis mellékvonali fotózás után remek levezetés a kellemes fényviszonyok között a villanygépeket kergetni.

Trafóvonat Komáromban fotó

Trafóvonat Komáromban

Érdekességek mindig beesnek: itt van például a Bécsből Bécsbe tartó trafóvonat, ami hetente-kéthetente megjelenik itt.

5342 002-2 Komáromban fotó

5342 002-2 Komáromban

Igen, Bécsből Bécsbe, mivel a budai oldalon van a gyár és a pestin a kikötő, de egyik bécsi Duna-hídon sem fér át.

Komárom fotó

Komárom

Ezért szépen leballag az Aspangbahnon, Szentgotthárdnál belép Magyarországra, a GySEV fölhozza Szergejjel Komáromba, és innen a Duna-hídon át már kevés kurflival eljut a bécsi kikötőbe, ahonnan már könnyű dolga van.

1047 002-9 Komáromban fotó

1047 002-9 Komáromban

A trafóvonat témáját most pihentessük egy kicsit, addig jöjjön néhány dolog, ami ma már nincs: például CityShuttle-ös EURegio vonat, ami Tatabányáig közlekedne.

240 018-2 Komáromban fotó

240 018-2 Komáromban

A Monostori-erőd falán tör át a fővonal és a Barátság-hídról leereszkedő határátlépő vasútvonal. A villamosítás előtt a fal még nem volt elbontva, hanem hasonlóan ehhez a luxemburgi várkapuhoz ujablak, csak alagutakat vágtak bele. Ha az Erőd egyszer komoly műemléki támogatást kapna, én nagyon örülnék, ha visszaépítenék a régihez hasonlatossá!

240 018-2 Komáromban fotó

240 018-2 Komáromban

V43 1289 Komáromban fotó

V43 1289 Komáromban

V63 151 Komáromban fotó

V63 151 Komáromban

Kellemes, cseh-szlovák kooperációs gyorsvonat Sopronba. Csak véletlenül százas Giganttal.

V63 033 Komáromban fotó

V63 033 Komáromban

Az előbbi szilis után egy-két perccel itt egy gigantos tehervonat is. Volt bőség.

M41 2105 Komáromban fotó

M41 2105 Komáromban

Tankolni érkezik ez a Csörgő Győrből.

M41 2105 Komáromban fotó

M41 2105 Komáromban

(könyvjelző) (Budapest-Hegyeshalom-Bécs vasútvonal)

Tankolni érkezik ez a Csörgő Győrből.

240 099-2 Komáromban fotó

240 099-2 Komáromban

A vonat negyvennel haladhat, de kitérőkön ennél is lassabban. Így bőven volt időm az Erzsébet-híddal a háttérben különböző kompozíciókat kipróbálnom.

240 099-2 Komáromban fotó

240 099-2 Komáromban

(könyvjelző)

Egy másik alkalommal is fotóztuk a trafószállítmányt, akkor a szlovák oldalon. Észak-Komáromot megkerülve egy garázssor előtt halad el a vonal, annak tetejéről szerettük volna fényképezni. Ennek megvalósításához csak egy létra kellett, és egy garázs vizsgálóaknájából meg is szereztük.

Trafószállító kocsi fotó

Trafószállító kocsi

A létra a garázs magasságának feléig sem ért, így a létrát mereven fognom kellett és Viktort föl kellett segítenem a tetőre. Úgy gondoltuk, lesz még ideje fölhúzni engem, mivel a dunaszerdahelyi vonal és a hídra vezető pálya elágazásakor az elleníven a rakományt igazítani kellhet az elméleti forgáspontok megváltoztatásával. Hát nem kellett.

240 083-6, a komáromi állan fotó

240 083-6, a komáromi állandó átkelőgép Észak-Komáromban a hídról levezető vágányon egy trafószállítmánnyal

(könyvjelző)

Szegény gép főkerete nincs tökéletes állapotban, így engedélyezett legnagyobb sebessége csak 40 km/h. Mivel a két Komárom közötti vasútvonal is csak ennyivel járható, ő a tökéletes jármű a tehervonatok ide-oda cipelésére, Komárom-Rendezőig ugyanis a ZSCS szolgálja ki a határátlépő forgalmat. Néha azért elvetődik Érsekújvárig és a napivizsgálatok alkalmával is előfordul másik gép a Duna jobb partján, a mai magyar állomáson.

1047 005-2 Komáromban fotó

1047 005-2 Komáromban

Ó, azok a Schlieren-kocsik!

V43 1288 Komáromban fotó

V43 1288 Komáromban

A szilis ingavonat csak látványra hiányzik, utazáshoz nem. Ekkor kb. minden második vonat volt EURegio, a többi pedig Tatabánya-Rajka személyvonat sittes kocsikkal.

V43 1288 Komáromban fotó

V43 1288 Komáromban

(könyvjelző)

A szilis ingavonat csak látványra hiányzik, utazáshoz nem. Ekkor kb. minden második vonat volt EURegio, a többi pedig Tatabánya-Rajka személyvonat sittes kocsikkal.

M41 2105 Komáromban fotó

M41 2105 Komáromban

V43 1274 Komáromban fotó

V43 1274 Komáromban

240 018-2 Komáromban fotó

240 018-2 Komáromban

Körbejár az előbb bejárt tehervonat gépe. Ez is ritka, hogy egyszerre két ZSCS Laminátka legyen a magyar oldalon - ma már magyar géppel azért könnyen összejön az együttállás.

1047 005-2 Komáromban fotó

1047 005-2 Komáromban

(könyvjelző)

Ez gyönyörű így.

ES64 U2 065 Komáromban fotó

ES64 U2 065 Komáromban

(könyvjelző)

Egy újabb kép a remek BoxXPress Taurusról ujablak.

ES64 U2 065 Komáromban fotó

ES64 U2 065 Komáromban

M47 1205 Komáromba érkezik fotó

M47 1205 Komáromba érkezik

(Déli Vasút, Komárom-Székesfehérvár vasútvonal)

Vonali munkáját befejezte, jön pihenni.

V63 143 egy újabb tehervona fotó

V63 143 egy újabb tehervonattal Komáromban

(könyvjelző)

Jön a tatabányai tartalék i fotó

Jön a tatabányai tartalék is vissza

M47 1204 Komáromban fotó

M47 1204 Komáromban

(könyvjelző) (Budapest-Hegyeshalom-Bécs vasútvonal)

V43 327 Komáromban fotó

V43 327 Komáromban

V43 327 Komáromban fotó

V43 327 Komáromban

(könyvjelző)

Gyönyörűen kavarognak a frissen lehullott őszi levelek.

V63 037 egy másik irányú te fotó

V63 037 egy másik irányú tehervonattal Komáromban

Gyönyörűen kavarognak a frissen lehullot őszi levelek.

Bzmot 326 Komáromban fotó

Bzmot 326 Komáromban

Ekkoriban néhány esztergomi Bézé még eljött Komáromba, ma már nincs meg ez a gyorsvonati átszállási lehetőség.

Bzmot 326 és V43 1312 Komár fotó

Bzmot 326 és V43 1312 Komáromban

5342 001-4 és V43 1312 Komá fotó

5342 001-4 és V43 1312 Komáromban

Komáromi életkép fotó

Komáromi életkép

Bzmot 346 Komáromban fotó

Bzmot 346 Komáromban

240 018-2 Komáromban fotó

240 018-2 Komáromban

Nem magában megy vissza sem a kis Laminát.

1047 501-0 Komáromban fotó

1047 501-0 Komáromban

Sőt, kísérője is akad egy fővonali GySEV tehervonat képében.

V63 046 Komáromban fotó

V63 046 Komáromban

Én ezzel a gyorsvonattal hazatérek, de egy korábbi út néhány székesfehérvári képét megmutatom még.

M62 317 Kelenföldön fotó

M62 317 Kelenföldön

A háttérben V63 017.

BVmot 001 Kelenföldön fotó

BVmot 001 Kelenföldön

(könyvjelző)

Szerelésből érkezik a Somogy IC. Eztán egy évig más, országjáró fordákat csinált ez a csodás motorvonat. Tényleg, kinek lenne kedve egy fotókülönvonathoz Samuval?

BVmot 001 Kelenföldön fotó

BVmot 001 Kelenföldön

5342 009-7 a Déliben fotó

5342 009-7 a Déliben

V43 1148 és 5342 009-7 a Dé fotó

V43 1148 és 5342 009-7 a Déliben

Régen így indult egy utazás a Déli Vasúton. Ma már csak FLIRT-eket látni.

V43 1148 a Déliben fotó

V43 1148 a Déliben

A piros halberstadti kocsik is igencsak fogynak.

5342 005-5 a Déliben fotó

5342 005-5 a Déliben

(könyvjelző)

5342 009-7 és V43 1148 a Dé fotó

5342 009-7 és V43 1148 a Déliben

5341 006-4 a Déli pályaudva fotó

5341 006-4 a Déli pályaudvaron

5341 006-4 Székesfehérváron fotó

5341 006-4 Székesfehérváron

Ikarus 280 az Alba Volán sz fotó

Ikarus 280 az Alba Volán színeiben

M41 2105 egy dozátorszerelv fotó

M41 2105 egy dozátorszerelvénnyel és Bzmot 337 Székesfehérváron

M41 2105 egy dozátorszerelv fotó

M41 2105 egy dozátorszerelvénnyel és Bzmot 337 Székesfehérváron

(könyvjelző) (Déli Vasút, Budapest-Nagykanizsa vonal)

M41 2308 hozta a tapolcai g fotó

M41 2308 hozta a tapolcai gyorsot

V43 1195 viszi tovább fotó

V43 1195 viszi tovább

A ti megpróbáltatásaitok eddig tartottak, az enyémek még tovább, hiszen a jól megerősített vonaton még állóhely is alig akadt. Köszönöm a figyelmeteket, remélem, ismét kellemes perceket szereztem az albummal!

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek