sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



87: Pár kép az Eger-Szilvásvárad-Putnok vasútról

Trains.hu különvonat szervezése, fotózása és buszos Bzmot-követés az ország egyik leglátványosabb vasútvonalán mesebeli tájakon

Bzmot 332 Putnok állomáson fotó

Bzmot 332 Putnok állomáson

Tessék nagy levegőt venni, két okból is! Egyrészt, mert most (szinte!) csak Bz-k következnek 93 képben (bár azon belül lesz bőven változatosság), másrészt pedig, mert hihetetlen, hazai viszonylatban egyedülálló tájakra evezünk (autónkkal, vonatot üldözve)!

Bzmot 332 és 248 Putnok áll fotó

Bzmot 332 és 248 Putnok állomáson

Az első részben autóval közlekedtünk Barta Endrével és Gulyás Attilával (abc-sorrendben), de Putnokra még csak Endrével érkeztünk, ahol le is fotóztuk a keresztet a miskolci szinkronkígyó és a hamarosan a hátsó vágányról induló szólóka között.

Felvételi épület Putnok áll fotó

Felvételi épület Putnok állomáson

Budapestről megéri Kazincbarcika felé kerülni, sokkal gyorsabb ugyanis az autózás arrafelé, mint a vasút mentén, ahogy azt majd tapasztalni is fogjuk.

Bzmot 332 Királd főutcáján fotó

Bzmot 332 Királd főutcáján

(könyvjelző) (Eger-Putnoki HÉV)

A képek között időrendben haladok, így összesen négyszer fogunk végighaladni a Szilvásvárad-Putnok szakaszon gondolatban. Nem mindenhol olyan egyszerű ugyanis követni a vonatot, mint Putnok és Királd között, ahol sosincs húsz méternél messzebb a sín.

Bzmot 332 Királd főutcáján fotó

Bzmot 332 Királd főutcáján

(könyvjelző)

Királd hangulatát az utcán billegő Bz határozza meg: Szokolyához, Alsócsingerhez vagy Gávavencsellőhöz hasonlít. Ráadásul egy gyönyörű hajnalon sikerült ezt lefotóznom.

Bzmot 332 Királd főutcáján fotó

Bzmot 332 Királd főutcáján

A képen megfigyelhető a stratégiánk: látható ugyanis a Bzmot, Endre autója, de nem látható Endre, aki a bokor takarásában készít magaslati felvételt. Egészen pontosan én húzódtam a bokor mögé, hogy az ő fotóján már ne szerepeljek.

Bzmot 332 Királd után fotó

Bzmot 332 Királd után

A fotó elkészültével Endre gyorsan fölvett, majd követtük a Bz-t, amíg tudtuk. Lőttem néhány képet a kocsiból...

Bzmot 332 Királd után fotó

Bzmot 332 Királd után

...aztán utolértük ennél a fénysorompónál. Királdig a pálya mindössze 20 km/h-ra van engedélyezve, ezzel is segítve a párhuzamos üldözést. Utána eldurvulnak a dolgok...

Bzmot 332 a sátai sorompóná fotó

Bzmot 332 a sátai sorompónál

Királdot elhagyva a közút és a vasút eltávolodnak, a közút szerpentinezik nagyokat. Nem csoda, hogy csak pár perccel a vonat ideérkezte előtt értünk a híres sorompóhoz.

Bzmot 332 a sátai sorompóná fotó

Bzmot 332 a sátai sorompónál

És hogy miről híres? Ez következik például abból, hogy egy Megállás helye jelzőn át fotóztam le a motorkocsit...

Bzmot 332 a sátai sorompóná fotó

Bzmot 332 a sátai sorompónál

(könyvjelző) (Eger-Putnoki HÉV)

A sorompó természetesen teljes csapórudas, amin igazán méltóságteljes tempóban ballag át a kis Bz.

Bzmot 332 a sátai sorompóná fotó

Bzmot 332 a sátai sorompónál

Az útról legördülve megáll, hogy fölvegye a kalauzt - igen, a kisbárapáti sorompóhoz hasonlóan ezt is a vonat jegyvizsgálója ereszti le a megállt vonat előtt és engedi föl az áthaladt vonat után.

Bzmot 332 a sátai sorompóná fotó

Bzmot 332 a sátai sorompónál

Állomás nincs a közelben, erdő előtte, erdő utána, bár régen őr az volt. Mivel a vonat úgyis megáll, elég lenne egy sima andráskereszt, szerintem mindenki észrevenné.

Bzmot 332 a domboldalban Sá fotó

Bzmot 332 a domboldalban Sáta és Kiskapud között

(könyvjelző) (Eger-Putnoki HÉV)

Nekem ez a szakasz tetszik a legjobban: a domboldalban és a dombokat összekötő magas töltéseken haladó Bzmot igazán látványos. Ugyan ilyen is van másfelé is (pl. Mezőfalva és Rétszilas között, vagy Mezőzombor után a Bodrog fölött), de itt egészen hosszú szakaszról van szó, ráadásul messziről lehet rálátni a párhuzamos autóútról.

Bzmot 332 a domboldalban Sá fotó

Bzmot 332 a domboldalban Sáta és Kiskapud között

(könyvjelző) (Eger-Putnoki HÉV)

Nem utolsó sorban a Bükk-fennsík folyamatosan őrködik a táj fölött.

Bzmot 332 Csokvaománynál fotó

Bzmot 332 Csokvaománynál

(könyvjelző) (Eger-Putnoki HÉV)

Sátán magasan van a megálló és az út is tesz egy kis kitérőt, így csak Csokvaománynál érjük utól a kis Buzenykát, ahol nincs sok idő helyezkedni. Itt csatlakozik hozzánk Attila is, aki addig a Volán szolgáltatásait élvezte.

Sáta megállóhely fotó

Sáta megállóhely

(könyvjelző)

Mivel Nekézsenyig már esélyünk se lett volna utolérni a vonatot, így inkább hagytuk menni, és a különvonat további fotóhelyeinek felderítésére indultunk.

Sáta megállóhely fotó

Sáta megállóhely

Az időjárás és a hely is csodálatos képekkel ajándékozott meg minket.

Sáta megállóhely fotó

Sáta megállóhely

Az biztos volt, hogy a novemberi különvonatozáskor a sátai megállóhelyet nem hagyjuk ki. A forgatókönyv szerint áthaladásos megállás lesz, hiszen a megállóban több irányból is érdemes fotózni.

Nem állt meg az élet Sátán fotó

Nem állt meg az élet Sátán

A további lehetőségei a megállónak majd csak később következnek, most egy kis szocio.

Alagút Sátán fotó

Alagút Sátán

Egy újabb tréfa a falu nevével - és a Pokol nyílása hozzá. A déli bejárat nagyon szűk, így ott biztos nem lesz fotó.

Alagút Sátán fotó

Alagút Sátán

Az északi bejáratnál több a hely (még mindig nem sok), ha a fölfelé úton időnk engedi, akkor megállunk.

Kilátás az alagút után fotó

Kilátás az alagút után

Csak, hogy értéstek, miért is vagyunk annyira oda a vonalért.

Bzmot 332 Sáta és Kiskapud  fotó

Bzmot 332 Sáta és Kiskapud között

Ezen a helyen egy kis írtást rendeztünk, rossz idő esetén szép lehet, de valószínűleg - mivel rengeteg jobb hely van - ki fog maradni.

A királdi budi fotó

A királdi budi

Mindig foglalt.

A második kanyar Bzmot 332- fotó

A második kanyar Bzmot 332-vel

Az egyórás vonatot üldözzük Putnoktól délre. A Putnok-Királd szakasz párhuzamos útját itt is kihasználtuk, többször megálltunk, illetve a kocsiból is fotóztunk.

A második kanyar Bzmot 332- fotó

A második kanyar Bzmot 332-vel

Ismét egy tuti befutó fotóhely, igaz, jó eséllyel a fölfelé útra, még keleties napállásnál.

A második kanyar Bzmot 332- fotó

A második kanyar Bzmot 332-vel

(könyvjelző) (Eger-Putnoki HÉV)

Ez a kanyar a háttérben levő dombokkal érthető, miért lesz benne (különösen sép az őszi színekkel). Ráadásul az út itt egy bukkanón halad, mögöttem egy magas, famentes domb van, ahová szintén föl lehet mászni.

Bzmot 332 Királd előtt fotó

Bzmot 332 Királd előtt

(könyvjelző) (Eger-Putnoki HÉV)

Ez a második kanyar, a fotó szintén az út magaslatáról ksézült, mindössze ötven méterrel odébbról. Itt később irtottunk egy kicsit a gazokon, így kevesebb a takarás.

Bzmot 332 Királd előtt fotó

Bzmot 332 Királd előtt

Látható, hogy mi milyen sebesen suhanunk - a Bz szinte áll. Így is alig dolgozunk le a hátrányunkból.

Bzmot 332 Királd előtt fotó

Bzmot 332 Királd előtt

A pálya egy nyílt völgybe fordul, délután a dombokról ismét remek a kilátás.

Bzmot 332 Királd előtt fotó

Bzmot 332 Királd előtt

Megelőztük a vonatot. Egy pillanatra kiszálltunk, majd üldöztük tovább, hogy Királd állomáson utolérjük.

Bzmot 332 Királd előtt fotó

Bzmot 332 Királd előtt

Királd állomás utasai fotó

Királd állomás utasai

Igen, vannak utasok. Ha nem huszas lenne a pálya, még többen lennének. Egerbe busszal csak óriási kerülővel lehet eljutni, Ózdon át.

Bzmot 332 Királd állomáson fotó

Bzmot 332 Királd állomáson

Arról már ne is beszéljünk, hogy a vasút végigballag a nem rövid falun, de megállni csak a falu határán túl áll meg. Tiszta őrület.

Bzmot 332 Királd állomáson fotó

Bzmot 332 Királd állomáson

Még több utas. Ne mondja senki, hogy ennyi ember (hétvégén!) nem érdemli a vasutat!

Bzmot 332 Királd állomáson fotó

Bzmot 332 Királd állomáson

Az állomás maga nem egy szépség, de szociofotós háttérnek elmegy.

Bzmot 332 Nekézseny megálló fotó

Bzmot 332 Nekézseny megállóhelyen

(könyvjelző) (Eger-Putnoki HÉV)

Királd után viszont belehúztunk, mert Nekézsenyt ezúttal nem akartuk elszalasztani.

Bzmot 332 Nekézseny közeléb fotó

Bzmot 332 Nekézseny közelében

A négy domb találkozásánál fekvő megálló után haladó Bz-t a fotóhelyünkön csak pár épést odagyalogolva kahattuk le.

Bzmot 332 Nekézseny közeléb fotó

Bzmot 332 Nekézseny közelében

Ezzel persze a hely lehetőségeinek nincs vége. Ha a különvonatkor esetleg sütne a nap, akkor a szemközti, déli domboldalról fotózhatnánk.

Bzmot 332 Nekézseny közeléb fotó

Bzmot 332 Nekézseny közelében

A háttér ezúttal Bánkút és a Bükk-fennsík.

Bzmot 332 Nekézseny közeléb fotó

Bzmot 332 Nekézseny közelében

(könyvjelző) (Eger-Putnoki HÉV)

A pálya túloldalán, a képen kívül jobbra áll a a domb, ahonnan a megállót fotóztuk. A két domb közti bevágásban álló különvonatról közelképeket is készíthetünk.

Bzmot 332 Nekézseny közeléb fotó

Bzmot 332 Nekézseny közelében

(könyvjelző) (Eger-Putnoki HÉV)

De a leggyönyörűbb felvétel minden bizonnyal innen készülhet, a bevágásról.

Bzmot 398 Királd előtt fotó

Bzmot 398 Királd előtt

Korábban a sárga Bz-t az útról fotóztuk, most az akkori képek hátterében látható dombok egyikére másztunk föl.

Bzmot 398 Királd előtt fotó

Bzmot 398 Királd előtt

Bzmot 398 Sátán fotó

Bzmot 398 Sátán

(könyvjelző)

A fények már nem túl erősek, de szerintem szép ez a kékes naplemente, ami a sátai megállóban ért minket. Itt még nem volt vonatos képünk, de mindenképp akartunk.

Bzmot 398 Sátán fotó

Bzmot 398 Sátán

Bzmot 398, a háttérben Sáta fotó

Bzmot 398, a háttérben Sáta falu

A templommal és a kastéllyel is sikerült összekomponálni.

Bzmot 398 Szilvásvárad állo fotó

Bzmot 398 Szilvásvárad állomáson

Az előző vonat kedves vezérével szemben, aki szívesen lassított a jó fotókért, ennek a vezérnek derogált fölkapcsolni a világítást.

V43 1372 Eger állomáson fotó

V43 1372 Eger állomáson

Érdemes itt elmodnanom, hogy a szekszárdi borra esküszöm?

Kocsifelírás Egerben fotó

Kocsifelírás Egerben

Talán mégsem erről kell beszélnem. De nem is arról, hogy miért kell minden fordulóban fölírni egy soha szét nem szedett szerelvény kocsijait újabb és újabb papírokra?

BDt 401 Eger állomáson fotó

BDt 401 Eger állomáson

Sokkal fontosabb, amiért Egerben vagyunk: a bőszen tervezett és minden tekintetben remeknek ígérkező különvonat napján még remek időjárást is kaptunk. Sőt: meseszép időjárást!

BDt 401 Eger állomáson fotó

BDt 401 Eger állomáson

Csakhogy a különvonatnak Füzesabonyból kellett volna indulnia, a vasútbarát társaság pedig Egerben volt. Mi a változás oka?

Bzmot 186 Eger-Felnémet áll fotó

Bzmot 186 Eger-Felnémet állomáson

Sajnos a politika (a Nagy is, és a vasútbarátoknak mondottak közötti kicsike is) közbeszólt, így végül a vasút nem vállalta a különvonat leközlekedtetését.

Bzmot 284 Bélapátfalvi ceme fotó

Bzmot 284 Bélapátfalvi cementgyár megállóban

Állítólag a különvonat lefújása a vasútbarátok érdekeit szolgálta. Ezt mindenki döntse el maga, szerintem csak valaki irígy volt, de nagyon (megjegyzem, általában engem szoktak az irigységtől vaknak bélyegezni, bár az olvasóim reakcióit látva nem hiszem, hogy lenne miért irígykednem a vasútbarát elektronikus újságíró munkásságára).

Bzmot 284 Szilvásvárad bejá fotó

Bzmot 284 Szilvásvárad bejáratánál

(könyvjelző) (Eger-Putnoki HÉV)

Hogy ne maradjanak vonatos élmény nélkül, a kitartó vasútbarátoknak szerveztünk egy buszos különutat, amelynek során a vasút legszebb fotóhelyeit a különvonathoz hasonlóan sikerült bejárnunk (az alagút, a sorompó és Nekézseny kivételével minden helyszín szerepelni fog!). Ráadásul a mindennapi forgalmat fényképezve, vagyis a képeken Bz-k következnek.

Sok a vasútbarát Sátán fotó

Sok a vasútbarát Sátán

(bocs a viccért)

Bzmot 312 a Sáta fölötti do fotó

Bzmot 312 a Sáta fölötti domboldalban billeg

(könyvjelző) (Eger-Putnoki HÉV)

Ilyen mesebeli tájak nem nagyon vannak másutt, talán a 20-as vonal ilyen még, ilyen szép műemlékkel együtt fotózható a vonat például az örküi kerek templommal.

Bzmot 312 a Sáta megállóhel fotó

Bzmot 312 a Sáta megállóhelyen

Megérkezik a híres két fához, ami még mindig tart magán egy kis levelet ezen az egyébként télies napon, és a háttér zöldje sem a GIMP kreációja - csakugyan kegyes volt hozzánk a természet.

Bzmot 312 a Sáta megállóhel fotó

Bzmot 312 a Sáta megállóhelyen

(könyvjelző) (Eger-Putnoki HÉV)

Sőt, a felhőket sem a netről töltöttem le. Az viszont látszik sajnos, hogy a vasút, bár közel van a faluhoz, föl kell hzzá mászni, így hivatásforgalomban (már ha egyáltalán itt olyan sokaknak lenne munkája...) nem nagyon használják a vasutat. Mindez persze nem indok arra, hogy napi három vonat ne szolgálja a kiránduló, illetve a tájban gyönyörködő forgalmat.

Sietés vissza a buszhoz Sát fotó

Sietés vissza a buszhoz Sátán

A buszos megvalósítás egyetle hátránya az volt, hogy a sokszor igen magas helyeken levő fotóhelyre föl kellett rohanni, majd onnan le kellett rohanni a buszhoz, hogy egy következő helyen még utolérjük a vonatot.

Kutyasátán fotó

Kutyasátán

(ismét bocs a viccért)

Ez nem a mi buszunk fotó

Ez nem a mi buszunk

Ennyire ugyan nem különleges a mienk, de mégis egy nem mindennapi példány.

Ózd fotó

Ózd

(könyvjelző)

Az igazi fotózás a Putnokról lefele egykor induló Bz üldözésekor lesz, egyelőre még csak dél van, így várunk. Hogy ne csak úgy várjunk, megnézzük Ózdot. Már nem sok néznivaló van ott.

Ózd fotó

Ózd

Nincs már vasmű, nem kellenek irodák, semmi sincs.

De főszervezőnk még ide is  fotó

De főszervezőnk még ide is tud valamit varázsolni

Endre bámulatos módon az acélművét vesztett Ózdon még elintéz nekünk egy kis acélművezést is, persze iparvasúttal!

A25 036 a centeri vasmű és  fotó

A25 036 a centeri vasmű és hengerde iparvágányán

Endre elintézte ugyanis, hogy az odaérkezésünkkor legyen mozgás az iparvasúton. Endre jobb, mint Szőke kapitány.

A25 036 a centeri vasmű és  fotó

A25 036 a centeri vasmű és hengerde iparvágányán

Remek példa, hogy mennyire jó lehet az együttműködés egy vasúti cég és a vasútbarátok között, hogy jóindulatú emberek milyen "bulikat" tudnak szervezni. Mert egy kis öröm istenigazából semmibe sem kerül.

A25 036 a centeri vasmű és  fotó

A25 036 a centeri vasmű és hengerde iparvágányán

Az ipari Bobó dolga, hogy a speciális, ún. salaküst kocsikat az ürítőmedencéhez tolja.

A25 036 a centeri vasmű és  fotó

A25 036 a centeri vasmű és hengerde iparvágányán

(könyvjelző)

Az ipari Bobó dolga, hogy a speciális, ún. salaküst kocsikat az ürítőmedencéhez tolja.

A25 036 a centeri vasmű és  fotó

A25 036 a centeri vasmű és hengerde iparvágányán

A kocsikat lerögzítik és a mozdony biztonságos távolságba húzódik. Mis is csak teleobjektívvel, messziről fotóztunk. Úgy is látványos volt!

Salakürítés fotó

Salakürítés

(könyvjelző)

Az acél kohósításakor keletkező salak (kohósalak) javarészt az adalékolt kőből (amit trükkösen salakképzőnek neveznek) és kevés szénből áll.

Salakürítés fotó

Salakürítés

Attól, hogy salak, egyelőre még erősen olvadék-állapotban van (ilyesmi a vulkán is, abban sem szeretünk sétálgatni!)

Salakürítés fotó

Salakürítés

Az alján, ahol kisebb tömegre nagyobb hülési felület jut, már kicsit összeállt az anyag, de sebaj, majd kikotorják.

Salakürítés fotó

Salakürítés

Erre szolgál a jobboldali, ágyúnak kinéző tárgy is.

Salakürítés fotó

Salakürítés

Kicsit szociósabb megvalósítás.

A25-036 Center közelében fotó

A25-036 Center közelében

A háttérben folyik a kikaparás és a vízzel hűtés, így nagy gőzfelhők törnek elő az üstből. Lehűléskor az olvadék elválik a szilárd üsttől, hiszen összehúzódik.

albumcreate0 fotó

albumcreate0

A25 036 visszatér a fűtőház fotó

A25 036 visszatér a fűtőházba

Mi pedig elindulunk a buszunk felé.

A buszunk fotó

A buszunk

A buszunk, amit a vasútvonalaiért (és itt a többesszám fölmerülése is már vérlázító ötlet volt a GKM részéről) derekasan küzdő Szilvásvárad adott nekünk kölcsön, hogy mégis legyen valami a programból.

A buszunk fotó

A buszunk

Mint eddig is látható volt, és a most következő képekből remélem teljesen egyértelművé is fog válni: nem is akármilyen fotózást csaphattunk!

Putnok (a képen ismét Bzmot fotó

Putnok (a képen ismét Bzmot 312)

Bzmot 312 indul Putnokról fotó

Bzmot 312 indul Putnokról

Csak amolyan bemelegítő kép, hiszen a sorompó lezárult buszunk előtt. Ideje azért leírnom, hogy miért áll olyan eldugott, hátsó vágányon az induló Bz az állomáson: azért, mert onnan ágazik ki a szilvási vágány, a fővonali vágányról nem is lehet ide kijárni. Ez a vonal ennyire sokadrangú.

Bzmot 312 Királd előtt fotó

Bzmot 312 Királd előtt

(könyvjelző) (Eger-Putnoki HÉV)

Ez már a jól eltervezett és ismert fotópozíció - a domboldal színe már megváltozott, de minden más tekintetben ugyanolyan jó lett ezúttal a kép, mint az első ittjártunkkor.

Bzmot 312 Királd előtt fotó

Bzmot 312 Királd előtt

A következő fotót az útról készítettük a egyenes szakaszon. Sőt...

Bzmot 312 Királd előtt fotó

Bzmot 312 Királd előtt

(könyvjelző) (Eger-Putnoki HÉV)

A következő fotót az útról készítettük a egyenes szakaszon. Sőt...

Bzmot 312 és a buszunk együ fotó

Bzmot 312 és a buszunk együttállása

(könyvjelző) (Győr-Veszprém-Dombóvári HÉV)

Igen, ilyet valóba csak megrendezni lehet, de mi nem féltünk megrendezni!

Bzmot 312 Csokvaománynál fotó

Bzmot 312 Csokvaománynál

A régi állomáson ma már nincsenek vágányok, sőt épület sem, a falutól is rém messze van. De igaziból Csokvaomány falu nem is azon az úton van, amelyiken a legkönnyebben ki lehetne váltani busszal a vonatot, így akár marad a vasút, akár nem, Csokvaomány saját buszt kell kapjon.

Bzmot 312 Csokvaománynál fotó

Bzmot 312 Csokvaománynál

Télelői színkavalkád.

Vasútbarátok másznak le a f fotó

Vasútbarátok másznak le a fotóhelyükről

Én saját helyet kerestem magamnak, mert a fönti hely nem nagyon tetszett.

Bzmot 312 Nagyvisnyó kertje fotó

Bzmot 312 Nagyvisnyó kertjei alatt kanyarodik

De még mindig nincs vége, hiszen Nagyvisnyó-Dédesen is volt két fotóhely is, amiből választani lehetett - én inkább talajközelben maradtam.

Bzmot 312 Nagyvisnyó-Dédes  fotó

Bzmot 312 Nagyvisnyó-Dédes megállóhelyen

Vége most van - legalábbis a buszos útnak, amit még a Pisztráng étterem remek menüjével kicsit megterheltünk a végén. Különvonat pedig lesz - itt is, de másutt is! Köszönöm a figyelmed!

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek