Egy ismeretlen BLS RABe 535 Lötschberger
Frutigen és Blausee-Mitholz között a Kander-Viadukton (a háttérben Tellenburg vára)
Bern - Thun - Spiez - BrigBern-Lötschberg Simplonbahn | |||
Megnyitás: |
| ||
---|---|---|---|
Hossz: | Lötschberg-Bergstrecke: 74 km | ||
Építtető: | l. megnyitás | ||
Villamosítás: | 15 kV, 16,7 Hz~ | ||
Személyszállító vasút: | BLS AG | ||
|
A Lötschbergbahn egyvágányú vonalként épült ki, igaz, a legtöbb helyen az alépítmény, illetve az alagutak készen álltak a második vágány kiépítésére. Mégis 1976-ig kellett hozzá várni, hogy a szövetségi kormányzat megfelelő összegű hitelt nyújtson a BLS-nek a munkák megkezdésére. Sok helyen, főleg a déli rámpán, jelentős alátámasztó műtárgyakat kellett építeni. Emellett a viaduktok mind egyvágányúak voltak, ezért legtöbbször egy új, sudár vasbeton-konstrukció került melléjük, mint itt is, de volt, ahol az új viaduktot a régihez hozzátapasztva, azzal egyező stílusban építették meg. A kétvágányúsítás 1992-ig tartott, ami után nem sokkal már elkezdődtek az előkészületek a bázisalagút megépítésére.
A Lötschberg-bázisalagút megnyitása óta a távolsági személyforgalmat Bern és a Rhone-völgy között az SBB üzemelteti, a pók is átkerült Brigből Vispbe. Így viszont jelentős hosszon használja a BLS AG pályáját, ezért ezt svájci szokás szerint úgy oldották meg, hogy a Bern-környéki elővárosi közlekedést (ahol eleve számos BLS mellékvonal volt) teljes egészében átadták a BLS AG-nak, így az SBB-s vonalakon is, ahol többnyire a Lötschberger és a KISS BLS-változatának tekinthető MUTZ motorvonatok járnak.
A BLS Bergstrecke rendkívül érdekes és változatos, a déli rámpa párhuzamosan halad a Rhone völgyével és ott a Simplombahnnal és a Matterhorn-Gotthardbahnnal, az északi rámpán pedig izgalmas a völgyet háromszor végigjáró vonalkifejtés. Egy remek vezetőállás-videót szeretnék a figyelmetekbe ajánlani:
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.