Lomtalanítás Sankt Pöltenben
St. Pölten 1986 óta Alsó-Ausztria fővárosa és legnagyobb városa. Számos városrésze közül kiemelkedő a kedves óváros és a remekmű posztmodern épületekkel fölépített kormányzati negyed. Vasúti szempontból a Westbahn egyik fontos állomása, de jelentős az itteni főműhely (mozdonyok és kocsik javítását is végzik), illetve a Spratzernben található teherpályaudvar. Bécs felé a régi és az új Westbahnon, Tullnon valamint Kremsen keresztül van kapcsolata, és innen indul a hajdan Kernhofig tartó Traisentalbahn és Südwestbahn is, ami Bécsújhely felé jelentett rövidebb utat a középső szakaszának bezárása előtt.
A stájerországi Mariazell felé a vasútépítés elég hamar fölmerült, hiszen a búcsújáróhely már 1850-ben százezer zarándokot vonzott. 1853-ban ért a Kaiserin Elizabethbahn első gőzmozdonya Bécsből St. Pöltenbe, de Máriacell bekapcsolására a vasúti forgalomba még ötven évet várni kellett. Az 1880-as években két terv volt a magas fennsíkon fekvő városka Süd- és Westbahnba kapcsolására:
- St. Pölten - Mariazell - Bruck an der Mur
- St. Pölten - Kernhof - Gsheid - Mariazell - Mürzsteg - Neuberg - Mürzzuschlag
1884-ben a traiseni vonal megnyitása után onnan egy normálnyomközű szárnyvonalat terveztek építeni Kirchberg an der Pielach -ba. 1887-ben előmunkálati engedélyt kaptak egy gőztramway vonal építésére St. Pöltenből Kirchbergen át Dobersnigg (a mai Loich ) településig. Mariazell bekötésére 1885-ben a következő vonalváltozatokat javasolták:
- Schrambach (Traisentalbahn) - Kernhof - Halltal - Mariazell - Kapfenberg
- Schrambach - Türnitz - Annaberg - Mariazell - Kleinreifling (Rudolfsbahn/Gesëusebahn)
- Schrambach - Kernhof - Terz - Lahnsattel - Neuberg - Mürzzuschlag
1890-ben a háborúügyi minisztérium egy Böheimkirchen - Spratzern - Ober Grafendorf - Kirchberg - Frankenfels vonal építéséhez végzett előmunkálatokat. Minden megváltozott azonban Ausztria első kisvasútja, a Steyrtalbahn 1889 évi beindításával és sikerével. Innentől kezdve keskeny nyomközű, jóval olcsóbban kiépíthető vasútban gondolkodtak a hegyvidéki terepen (szerény véleményem szerint, a terepet és a később megvalósult vasútépítéseket figyelembe véve, a legtöbb fönt jelzett normál nyomtávú vasút inkább képzelgés, mint tényleg megépíthető dolog lett volna, a terep még a harminc évvel később megépülő Wechselbahnét is bőven túlszárnyalta nehézségben). A nyomtáv - szintén a hadügy nyomására - a Bosznavasútéval megegyező 760 mm lett.
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.