Új és régi találkozása St. Pöltenben
1893-ban a korábbi tervek egy részén vasút épült (Mürzzuschlag-Neuberg, Traisen-Kernhof, illetve 1908-ban Freiland és Türnitz között), és megépült a 760 mm-es Thörlerbahn Kapfenberg és Au-Seewiesen között. 1894-ben Stájerország vasúti tervhivatala a Thörlerbahn meghosszabbítását javasolta Mariazellig, ami a Mariazellerbahn megépülte után is sokáig tervben maradt, de sosem készült el (2004-ben a Thörlerbahn addigra már fölhagyott pályáját fölszedték). Ugyanebben az évben Alsó-Ausztria a saját irányából tűzte ki célul Mariazellt. Leo Weeber és Josef Fogowitz mérnökök tervükkel elnyerték a koncessziót a Kirchbergen át Laubenbachmühléig, illetve Ober Grafendorfból Mankig vezető kisvasutak építésére. Előbbi 1894. július 26., utóbbi 1895. október 30. dátummal került kiadásra. 1895. február 6-án döntöttek a Pielachtalbahn megépítéséről, június 5-én és 6-án megtörtént a nyomvonalbejárás, 13.-ig megtörténtek az építéssel kapcsolatos tárgyalások is. A főpályaudvar előtti térről induló vonal a helyi állomásig (ma Alpenbahnhof , akkor Lokalbahnhof) szakasza sok gondot jelentett, ezért a tárgyalásokat lezárni csak 1898. február 4-én sikerült. Végül az indóház előtti teret a Khittelstrassén hagyta el a pálya, és egy szakaszon a Westbahn mentén haladt, majd az utcaszinten tovább követte a Leobersdorf felé vezető vonalat (a Westbahn már ekkor is magasvasútként vezetett keresztül a városon). Az Alpenbahnhof előtt volt a kisvasút és a normál nyomtávú Leobersdorferbahn/Traisentalbahn keresztezése. Ezt a szakaszt 1907. május 1.-ig átépítették, így a keresztezés különszintű lett. 1945-ben emelték a Hauptbahnhofon a kisvasút vágányait a nagyvasút szintjére és épült meg a jelenlegi, csonkavágányos végállomás.
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.