sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



Fotózás az ACSEV-motorvonattal

A BKV Gödöllői HÉV ritkán használt dízeles szakaszán jártunk az M297 motorkocsival és vezérlőkocsijával.

A BKV BHÉV Boros Béni motor fotó

A BKV BHÉV Boros Béni motorvonatához készült 459 pályaszámú vezérlőkocsi az Örs Vezér terén

Fotósvonatra virradt a nap, ráadásul igazi különlegességre. A szervező a BKV volt, a jármű pedig a hazai mellékvonalak egyik emblematikus járműve, a belsőégésű motoros vontatás első fecskéje, az ACSEV-vonat.

A BKV BHÉV Boros Béni motor fotó

A BKV BHÉV Boros Béni motorvonatához készült 459 pályaszámú vezérlőkocsi az Örs Vezér terén

A háttérben a Kerepesi úti, '50-es évek-beli lakópalota, ehhez hasonló házak alkotják Dunaújváros eredeti magját is.

A BKV BHÉV Boros Béni motor fotó

A BKV BHÉV Boros Béni motorvonatához készült 459 pályaszámú vezérlőkocsi az Örs Vezér terén

(könyvjelző)

A felújított Sugár áruház lábától indul a kisvonat, a normál üzemben ma már nem használt harmadik peron mellől. A cinkotai műhelyből induló járműátcsoportosító menetek azonban ennek a vágánynak a folytatásában juthatnak el Kőbánya-Teher pályaudvarra, és csatlakozhatnak a 100-as vonalhoz.

A BKV BHÉV Boros Béni motor fotó

A BKV BHÉV Boros Béni motorvonatához készült 459 pályaszámú vezérlőkocsi és a 909 pályaszámú MX/a HÉV szolgálati vonatként Cinkota állomáson

A budapesti, 1000 V egyenárammal villamosított elővárosi vonalak közül a gödöllői amolyan átmenetet képez a felszíni metróhoz hasonló szentendrei és csepeli vonalak, valamint a mellékvonali hangulatú ráckevei pálya között. A vonal központi üzemi pályaudvara Cinkotán van.

A 31-es pályaszámú LVI soro fotó

A 31-es pályaszámú LVI sorozatú BHÉV tehervonati mozdony Cinkotán

A gépeket a Ganz gyártotta, megjelenése nem kicsit hasonlít a német E44-es Kis Krokodilokra. Elméletileg mindhárom példány megvan valamilyen állapotban még: ez nyílván kiállítva, egy a szentendrei múzeumban, üzemképesen (bár szerintem vizsga nélkül, sok más géphez hasonlóan), egy pedig romokban valahol a cinkotai susnáysban. A villamos berendezéseket ebből is kiszerelték.

A menetrendszerinti vonatok fotó

A menetrendszerinti vonatok keresztje és a Boros Béni motorkocsi kikerülése Cinkotán

(könyvjelző)

Négy peron van, de ebből kettő a középső vágányon egymás mögött. A tanulójárat cikk-cakkban körbejárt minket, a csömöri helyi pedig az első vágány felé tesz egy cikket, majd egyenesen kijár a vonal régi bal vágányára.
(Azt el tudja magyarázni valaki, hogy az úriember a jelző tövében éppen mit fényképez? Minket, ami baromság, vagy a majdan kihaladó HÉV által eltakart ACSEV-motort, aminek kicsi a művészi értéke?)

A 901-es MX/a megelőz  fotó

A 901-es MX/a megelőz minket Cinkotán

(könyvjelző)

Izgalmas a HÉV vonalvezetése, mivel a jobb térképeken látható módon a csömöri vonal visszacsatlakozik a gödöllőibe valamivel Kistarcsa alatt. Ennek az oka, hogy eredetileg az volt a fővonal, az ún. ilonatelepi átvágásra csak az erősebb járművek beszerzése után kerülhetett sor túlzott emelkedője miatt. Ekkor Csömör, és az addig levő budapesti lakott területek kiszolgálására mellékvonallá alakult, ahová legtöbbször az Örsről, néha azonban csak átszállással, Cinkotáról járnak a vonatok.

A BKV Boros Béni motorvonat fotó

A BKV Boros Béni motorvonata Szabadságtelep és Csömör között

A mellékvonalon Csömörig két vágány volt, a másik az oszlopsor túloldalán, tehát HÉV-es szokás szerint a két vágány között voltak a felsővezeték-tartók. Túl nagy szükség persze nem volt rá, mégis, sok útátjáróban még megvan a vágány, de látszik átereszeken, vagy a Csömör állomás előtti hídnál is a jobbvágány helye.

Az ACSEV nosztalgia-motorko fotó

Az ACSEV nosztalgia-motorkocsi Szabadságtelep és Csömör között

(könyvjelző)

Csömör után már csak egy vágányra volt szükség. Itt a legfontosabb a teherforgalom volt, hiszen a tigrises tehervonatok sem mehettek a kavicsbányai átvágáson, sűrűbb személyvonati követésnél tehát jól jöhetett a második vágány.

Az ACSEV nosztalgia-motorvo fotó

Az ACSEV nosztalgia-motorvonat 459-es vezérlőkocsija Csömör állomáson

A fölszedett vágány nyomvonalában fekszik a csömöri tehervonati megelőző-vágány. Az állomás túlsó végény minden vágány összefut, és csak egy sínpár megy tovább.

A rakodóvágány burkolt, érd fotó

A rakodóvágány burkolt, érdekesen van megoldva a sínek védelme

Az ACSEV-motorkocsi és a 90 fotó

Az ACSEV-motorkocsi és a 901-es MX/a szerelvény Csömör állomáson

Igazán autentikus kép, hiszen a szép állomásépület is a vonal építésének idejét és Csömör központi szerepét tükrözi. A személyvonatok ma is az első, kitérővágányról indulnak, mintha csak félre kellene állniuk a továbbhaladó gödöllői vonatok elől.

Az ACSEV-motorkocsi és a 90 fotó

Az ACSEV-motorkocsi és a 901-es MX/a szerelvény Csömör állomáson

(könyvjelző)

Itt az ideje elszakadnunk a H9-es elővárosi járattól, és a motorvonat igazi elemébe, a vicinálisokra navigálni!

Az ACSEV-motorvonat Csömörö fotó

Az ACSEV-motorvonat Csömörön

(könyvjelző)

Templommal a háttérben.

Az ACSEV-motorvonat a 459-e fotó

Az ACSEV-motorvonat a 459-es vezérlőkocsival Csömör és Kavicsbánya-elágazás között

Ez ugyanis egy mellékvonali motorvonat. Az Arad-Csanádi Egyesült Vasutak a gőzmotorkocsis üzemet is sikerrel vezette be (pedig már akkor is volt egy Daimler benzinmotorkocsi próbaúton náluk, de akkor még nem jött el a belsőégésű motorok ideje). 1906-ra viszont igen, és 36 ilyen, vagy ehhez hasonló motorkocsi járta az Alföld és a Déli Kárpátok vasútjait.

Az ACSEV-motorvonat a 459-e fotó

Az ACSEV-motorvonat a 459-es vezérlőkocsival Csömör és Kavicsbánya-elágazás között

Természetesen a sok év alatt alaposan át lettek építve a járművek, többek között a vezérlőkocsis üzemet is itt, a BHÉV-nél vezették be, hiszen itt a dízelmozdonyos ráckevei vonatok kivételével minden távvezérelve, több motorkocsival közlekedett. A járművek külseje is nagyon átalakult, hiszen eredetileg nem nagyon különböztek egy szokványos gőzmotorkocsitól. A járművekről bővebben itt lehet olvasni.

Az ACSEV-motorvonat a 459-e fotó

Az ACSEV-motorvonat a 459-es vezérlőkocsival Csömör és Kavicsbánya-elágazás között

(könyvjelző)

Eredetileg egy de Dion-Bouton benzinmotor ketyegett benne, a gyár pedig a gőzmotoros kocsijairól és az AEGV A1A tengelyelrendezésű, dupla gőzmotoros mozdonyairól volt ismert itthon. A kocsikat magukat viszont az aradi Weitzer gyár építette. Élete jórészében már dízelmotorral üzemelt.

Az ACSEV-motorvonat a 459-e fotó

Az ACSEV-motorvonat a 459-es vezérlőkocsival Csömör és Kavicsbánya-elágazás között

(könyvjelző)

Az ACSEV-eredetű motorvonatok különböző pótkocsikkal a BHÉV dízelüzemű vonalain közlekedtek, mint a taksonyi és csillagtelepi vonalak. Egyes források szerint még Kamaraerdő felé is előfordultak, ami jó apropót adott ahhoz, hogy tavaly a villamosos napra megpróbálják ott ismét üzembe helyezni. Sajnos Budafok-Albertfalva állomáson egy, az igazgatóság tudta nélkül, de vasutasok által megszűntetett vágánykapcsolat miatt ez meghiúsult.

Az ACSEV-motorvonat a 459-e fotó

Az ACSEV-motorvonat a 459-es vezérlőkocsival Csömör és Kavicsbánya-elágazás között

Az acélvázasítás után kapták héves zöld-fehér fényezésüket is.

Az ACSEV-motorvonat a 459-e fotó

Az ACSEV-motorvonat a 459-es vezérlőkocsival Csömör és Kavicsbánya-elágazás között

(könyvjelző)

A vonat két, régi felüljáró alatt is áthaladt, mire kiért a bevágásból. A fény kezdett rossz irányból sütni, de a táj is egyhangúvá vált, nem sok lehetőség akadt már a fotózásra.

Az ACSEV-motorvonat a 459-e fotó

Az ACSEV-motorvonat a 459-es vezérlőkocsival Csömör és Kavicsbánya-elágazás között

Közvetlenül a második hídnál állt a fény előjelzője Csömörnek, de már nem volt benne izzó. A gyomos ágyazatszél, a feltöltődött szabványárok alapján abszolút ott érezhetjük magunkat Battonya mellett. A fák között bármikor megpillanthatjuk Gluzek Gyula világszabadalom elevátorépületét...

Az ACSEV-motorvonat a 459-e fotó

Az ACSEV-motorvonat a 459-es vezérlőkocsival Csömör és Kavicsbánya-elágazás között

Csak az M0-ás felüljárójához érve, a Gödöllői-dombság lábánál látszik, hogy valójában Budapesten vagyunk.

Az ACSEV-motorvonat a M297- fotó

Az ACSEV-motorvonat a M297-es Boros Béni motorkocsija a 908-as MX/a egységgel Kerepes állomáson

Ismét vissztértünk a fővonalba, ezúttal a motorkocsi motoros végét tudjuk fényképezni.

BHÉV címer Kerepes állomás  fotó

BHÉV címer Kerepes állomás homlokzatán

Az M297-es motorkocsit mene fotó

Az M297-es motorkocsit menesztik Kerepes állomásról

(könyvjelző)

Ezen az archív felvételen gyorsvonatként közlekedik a Keleti pályaudvar és Gödöllő között - a Gödöllői Agrártudományi Egyetem hallgatóit szállítva (ez ma, nagy vitát és feszültséget kiváltva, a Corvinus Egyetem része, egy campusszal Gödöllőn, és egy intézettel Budán). A vonókészülékről valahol már leesett a gyorsvonatot jelző kerek, fehér tárcsa...
Valójában ügyetlen manipulációról van szó...

Az M297-es motorkocsit mene fotó

Az M297-es motorkocsit menesztik Kerepes állomásról

Íme az eredeti felvétel. A kép tükrözésére azért volt szükség, mert a Gödöllői HÉV vonalán régen (és a mai napig) baljáratú üzem van, ezen a fotón viszont mi a helytelen vágányon állunk. A tükrözés mellett viszont a budapesti vonat hátterében a felvételi épületnek kellene lennie, így azon a fotón úgy tűnik, mintha Gödöllő felé menne az ACSEV-motor.

Egy valóban Gödöllőre  fotó

Egy valóban Gödöllőre tartó szerelvény átt meg mellettünk a ritkán használt megelőzővágányon

Azért jó, hogy a HÉV-nél nem úgy tartják karban a ritkán használt vágányokat és kitérőket, mint a MÁV-nál.

Egy valóban Gödöllőre  fotó

Egy valóban Gödöllőre tartó szerelvény átt meg mellettünk a ritkán használt megelőzővágányon

(könyvjelző)

Azért jó, hogy a HÉV-nél nem úgy tartják karban a ritkán használt vágányokat és kitérőket, mint a MÁV-nál.

Az ACSEV motorvonati szerel fotó

Az ACSEV motorvonati szerelvény az M0 fölötti hídon

Nagyszerű, hogy a BKV ilyen pozitívan áll hozzá a különmenetekhez, fotós- és nosztalgiavonatokhoz, villamosokhoz. Sajnos sok volt a vasútfotós túrákon még nem edződött résztvevő, de sikerült őket kordában tartani. Nekünk is szoknunk kell azonban a másodpercre szabott menetrendek betartását.

A BKV M297-es  fotó

A BKV M297-es Boros Béni motorvonata Cinkota alsó és Cinkota között

Egy utolós fotómegállásra a Cinkota előtti bevágásban, végre napos motorkocsival került sor.

A BKV M297-es  fotó

A BKV M297-es Boros Béni motorvonata Cinkota alsó és Cinkota között

(könyvjelző)

Egy utolós fotómegállásra a Cinkota előtti bevágásban, végre napos motorkocsival került sor.

Az ACSEV motorvonat és a BK fotó

Az ACSEV motorvonat és a BKV 733-as Bobó Cinkota fűtőházában

A túra vége a fűtőházban volt, aminek szabadtéri területén sok tip-top állapotú, érdekes járművet meg lehetett tekinteni.

A BHÉV 83-as pályaszámú, LV fotó

A BHÉV 83-as pályaszámú, LVII-es mozdony, ismertebb nevén a Tigris

(könyvjelző)

Mer' hogy olyan böszme nagy, mint a Tigris harckocsi (és ez a példány azokkal egyívású, ráadásul hadi pénzből vették). A tervezőasztalon még mozdonynak indult, aztán kapott egy kisebb utasteret, és nem csak a háború alatt volt szükség rá, még jó ideig ebbe is szállítak utasok, amikor a PXV-ös pótkocsikból álló személyvonatát húzta.

A BHÉV 2015-ös hóseprő fotó

A BHÉV 2015-ös hóseprője

Az ACSEV-motorkocsi géptere fotó

Az ACSEV-motorkocsi géptere

Elrendezésében is a gőzmotorkocsikat idézi a Boros Béni: közvetlen az első vezetőfülke mögött kapott helyet a főgépcsoport, balra az (immár) dízelmotorral, és jobbra a fődinamóval.

Az ACSEV-motorkocsi géptere fotó

Az ACSEV-motorkocsi géptere

Az ACSEV-motorkocsi géptere fotó

Az ACSEV-motorkocsi géptere

(könyvjelző)

Elrendezésében is a gőzmotorkocsikat idézi a Boros Béni: közvetlen az első vezetőfülke mögött kapott helyet a főgépcsoport, balra az (immár) dízelmotorral, és jobbra a fődinamóval.

Az ACSEV-motorkocsi géptere fotó

Az ACSEV-motorkocsi géptere

Az ACSEV-motorkocsi hátsó v fotó

Az ACSEV-motorkocsi hátsó vezetőállása

Az ACSEV-motorkocsi hátsó v fotó

Az ACSEV-motorkocsi hátsó vezetőállása

Az LVII 53-as Tigris vezet& fotó

Az LVII 53-as Tigris vezetőasztala

Az LVII 53-as Tigris vezet& fotó

Az LVII 53-as Tigris vezetőasztala

Az LVII 53-as Tigris vezet& fotó

Az LVII 53-as Tigris vezetőasztala

A Tigris kiürített, pótsúly fotó

A Tigris kiürített, pótsúlyozott utastere

A 733-as BKV HÉV Bobó (hiva fotó

A 733-as BKV HÉV Bobó (hivatalosan DL XVI sorozat)

(könyvjelző)

A mozdony BKV tulajdonú, 1996.12.31-én selejtezve, majd 1998-ban újra állományva véve.

A 733-as BKV HÉV Bobó (hiva fotó

A 733-as BKV HÉV Bobó (hivatalosan DL XVI sorozat) gyári táblája

A 733-as BKV HÉV Bobó (hiva fotó

A 733-as BKV HÉV Bobó (hivatalosan DL XVI sorozat) vezetőfülkéjének oldalfala

A 733-as BKV HÉV Bobó (hiva fotó

A 733-as BKV HÉV Bobó (hivatalosan DL XVI sorozat) vezetőfülkéje

A 733-as BKV HÉV Bobó (hiva fotó

A 733-as BKV HÉV Bobó (hivatalosan DL XVI sorozat) a szokásosnál erősebb fűtőtestje

Az M297-es motorkocsi gyári fotó

Az M297-es motorkocsi gyári táblája

Az L VII 83, a DL XVI 733,  fotó

Az L VII 83, a DL XVI 733, az M297-P459 és az MX/a 927 Cinkota depóban

(könyvjelző)

A BHÉV M297-es motorkocsi e fotó

A BHÉV M297-es motorkocsi elölnézetből

Köszönöm, hogy benéztél, és elolvastad a beszámolót!

A 735-ös HÉV-Bobó és egy me fotó

A 735-ös HÉV-Bobó és egy metrós aláverőgép

Kérlek, vess egy pillantást a Napi képekre is! Legutóbbi látogatásod óta már frissülhetett!

A Cinkotán kiállított LVI 3 fotó

A Cinkotán kiállított LVI 31-es mozdony

Köszönöm a figyelmed! Ajánlom figyelmedbe az albumoknál sűrűbben bővülő, néhány naponta új vonatfotókat kapó albumokat is!

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek