Hagyományos nézet Csak Prémium képek Az összes kép
Fotózás az ACSEV-motorvonattal
A BKV Gödöllői HÉV ritkán használt dízeles szakaszán jártunk az M297 motorkocsival és vezérlőkocsijával.
![]() | |
A BKV BHÉV Boros Béni motorvonatához készült 459 pályaszámú vezérlőkocsi az Örs Vezér terénFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 09:46:27 ACSEV nosztalgia vonat motorvonat ACSEV fotósvonat |
Fotósvonatra virradt a nap, ráadásul igazi különlegességre. A szervező a BKV volt, a jármű pedig a hazai mellékvonalak egyik emblematikus járműve, a belsőégésű motoros vontatás első fecskéje, az ACSEV-vonat.
![]() | |
A BKV BHÉV Boros Béni motorvonatához készült 459 pályaszámú vezérlőkocsi az Örs Vezér terénFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 09:47:14 ACSEV nosztalgia vonat motorvonat ACSEV fotósvonat |
A háttérben a Kerepesi úti, '50-es évek-beli lakópalota, ehhez hasonló házak alkotják Dunaújváros eredeti magját is.
![]() | |
A BKV BHÉV Boros Béni motorvonatához készült 459 pályaszámú vezérlőkocsi az Örs Vezér terénFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 09:47:30 ACSEV nosztalgia vonat motorvonat ACSEV magaslatról város fotósvonat napos |
A felújított Sugár áruház lábától indul a kisvonat, a normál üzemben ma már nem használt harmadik peron mellől. A cinkotai műhelyből induló járműátcsoportosító menetek azonban ennek a vágánynak a folytatásában juthatnak el Kőbánya-Teher pályaudvarra, és csatlakozhatnak a 100-as vonalhoz.
![]() | |
A BKV BHÉV Boros Béni motorvonatához készült 459 pályaszámú vezérlőkocsi és a 909 pályaszámú MX/a HÉV szolgálati vonatként Cinkota állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 10:21:58 HÉV/Metró BHÉV motorvonat S-Bahn napos |
A budapesti, 1000 V egyenárammal villamosított elővárosi vonalak közül a gödöllői amolyan átmenetet képez a felszíni metróhoz hasonló szentendrei és csepeli vonalak, valamint a mellékvonali hangulatú ráckevei pálya között. A vonal központi üzemi pályaudvara Cinkotán van.
![]() | |
A 31-es pályaszámú LVI sorozatú BHÉV tehervonati mozdony CinkotánFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 10:24:01 HÉV Nosztalgia BHÉV villanymozdony szobormozdony |
A gépeket a Ganz gyártotta, megjelenése nem kicsit hasonlít a német E44-es Kis Krokodilokra. Elméletileg mindhárom példány megvan valamilyen állapotban még: ez nyílván kiállítva, egy a szentendrei múzeumban, üzemképesen (bár szerintem vizsga nélkül, sok más géphez hasonlóan), egy pedig romokban valahol a cinkotai susnáysban. A villamos berendezéseket ebből is kiszerelték.
![]() | |
A menetrendszerinti vonatok keresztje és a Boros Béni motorkocsi kikerülése CinkotánFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 10:24:26 ACSEV nosztalgia vonat motorvonat ACSEV fotósvonat napos |
Négy peron van, de ebből kettő a középső vágányon egymás mögött. A tanulójárat cikk-cakkban körbejárt minket, a csömöri helyi pedig az első vágány felé tesz egy cikket, majd egyenesen kijár a vonal régi bal vágányára.
(Azt el tudja magyarázni valaki, hogy az úriember a jelző tövében éppen mit fényképez? Minket, ami baromság, vagy a majdan kihaladó HÉV által eltakart ACSEV-motort, aminek kicsi a művészi értéke?)
![]() | |
A 901-es MX/a megelőz minket CinkotánFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 10:25:18 HÉV/Metró BHÉV motorvonat S-Bahn |
Izgalmas a HÉV vonalvezetése, mivel a jobb térképeken látható módon a csömöri vonal visszacsatlakozik a gödöllőibe valamivel Kistarcsa alatt. Ennek az oka, hogy eredetileg az volt a fővonal, az ún. ilonatelepi átvágásra csak az erősebb járművek beszerzése után kerülhetett sor túlzott emelkedője miatt. Ekkor Csömör, és az addig levő budapesti lakott területek kiszolgálására mellékvonallá alakult, ahová legtöbbször az Örsről, néha azonban csak átszállással, Cinkotáról járnak a vonatok.
![]() | |
A BKV Boros Béni motorvonata Szabadságtelep és Csömör közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 10:41:10 ACSEV nosztalgia vonat motorvonat ACSEV fotósvonat |
A mellékvonalon Csömörig két vágány volt, a másik az oszlopsor túloldalán, tehát HÉV-es szokás szerint a két vágány között voltak a felsővezeték-tartók. Túl nagy szükség persze nem volt rá, mégis, sok útátjáróban még megvan a vágány, de látszik átereszeken, vagy a Csömör állomás előtti hídnál is a jobbvágány helye.
![]() | |
Az ACSEV nosztalgia-motorkocsi Szabadságtelep és Csömör közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 10:43:11 ACSEV nosztalgia vonat motorvonat ACSEV nyílt vonal töltés fotósvonat napos |
Csömör után már csak egy vágányra volt szükség. Itt a legfontosabb a teherforgalom volt, hiszen a tigrises tehervonatok sem mehettek a kavicsbányai átvágáson, sűrűbb személyvonati követésnél tehát jól jöhetett a második vágány.
![]() | |
Az ACSEV nosztalgia-motorvonat 459-es vezérlőkocsija Csömör állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 10:54:38 ACSEV nosztalgia vonat motorvonat ACSEV fotósvonat |
A fölszedett vágány nyomvonalában fekszik a csömöri tehervonati megelőző-vágány. Az állomás túlsó végény minden vágány összefut, és csak egy sínpár megy tovább.
![]() | |
A rakodóvágány burkolt, érdekesen van megoldva a sínek védelmeFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 10:56:22 Vasútállomások kiegészítöi állomás nemmozdony |
![]() | |
Az ACSEV-motorkocsi és a 901-es MX/a szerelvény Csömör állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 10:56:44 ACSEV nosztalgia vonat motorvonat ACSEV fotósvonat |
Igazán autentikus kép, hiszen a szép állomásépület is a vonal építésének idejét és Csömör központi szerepét tükrözi. A személyvonatok ma is az első, kitérővágányról indulnak, mintha csak félre kellene állniuk a továbbhaladó gödöllői vonatok elől.
![]() | |
Az ACSEV-motorkocsi és a 901-es MX/a szerelvény Csömör állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 10:57:01 ACSEV nosztalgia vonat motorvonat ACSEV fotósvonat napos |
Itt az ideje elszakadnunk a H9-es elővárosi járattól, és a motorvonat igazi elemébe, a vicinálisokra navigálni!
![]() | |
Az ACSEV-motorvonat CsömörönFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 11:03:17 ACSEV nosztalgia vonat motorvonat ACSEV fotósvonat napos |
Templommal a háttérben.
![]() | |
Az ACSEV-motorvonat a 459-es vezérlőkocsival Csömör és Kavicsbánya-elágazás közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 11:12:17 ACSEV nosztalgia vonat motorvonat ACSEV fotósvonat |
Ez ugyanis egy mellékvonali motorvonat. Az Arad-Csanádi Egyesült Vasutak a gőzmotorkocsis üzemet is sikerrel vezette be (pedig már akkor is volt egy Daimler benzinmotorkocsi próbaúton náluk, de akkor még nem jött el a belsőégésű motorok ideje). 1906-ra viszont igen, és 36 ilyen, vagy ehhez hasonló motorkocsi járta az Alföld és a Déli Kárpátok vasútjait.
![]() | |
Az ACSEV-motorvonat a 459-es vezérlőkocsival Csömör és Kavicsbánya-elágazás közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 11:12:25 ACSEV nosztalgia vonat motorvonat ACSEV fotósvonat |
Természetesen a sok év alatt alaposan át lettek építve a járművek, többek között a vezérlőkocsis üzemet is itt, a BHÉV-nél vezették be, hiszen itt a dízelmozdonyos ráckevei vonatok kivételével minden távvezérelve, több motorkocsival közlekedett. A járművek külseje is nagyon átalakult, hiszen eredetileg nem nagyon különböztek egy szokványos gőzmotorkocsitól. A járművekről bővebben itt lehet olvasni.
![]() | |
Az ACSEV-motorvonat a 459-es vezérlőkocsival Csömör és Kavicsbánya-elágazás közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 11:13:50 ACSEV nosztalgia vonat motorvonat ACSEV nyílt vonal bevágás magaslatról fotósvonat napos |
Eredetileg egy de Dion-Bouton benzinmotor ketyegett benne, a gyár pedig a gőzmotoros kocsijairól és az AEGV A1A tengelyelrendezésű, dupla gőzmotoros mozdonyairól volt ismert itthon. A kocsikat magukat viszont az aradi Weitzer gyár építette. Élete jórészében már dízelmotorral üzemelt.
![]() | |
Az ACSEV-motorvonat a 459-es vezérlőkocsival Csömör és Kavicsbánya-elágazás közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 11:19:08 ACSEV nosztalgia vonat motorvonat ACSEV nyílt vonal bevágás magaslatról fotósvonat napos |
Az ACSEV-eredetű motorvonatok különböző pótkocsikkal a BHÉV dízelüzemű vonalain közlekedtek, mint a taksonyi és csillagtelepi vonalak. Egyes források szerint még Kamaraerdő felé is előfordultak, ami jó apropót adott ahhoz, hogy tavaly a villamosos napra megpróbálják ott ismét üzembe helyezni. Sajnos Budafok-Albertfalva állomáson egy, az igazgatóság tudta nélkül, de vasutasok által megszűntetett vágánykapcsolat miatt ez meghiúsult.
![]() | |
Az ACSEV-motorvonat a 459-es vezérlőkocsival Csömör és Kavicsbánya-elágazás közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 11:20:16 ACSEV nosztalgia vonat motorvonat ACSEV fotósvonat |
Az acélvázasítás után kapták héves zöld-fehér fényezésüket is.
![]() | |
Az ACSEV-motorvonat a 459-es vezérlőkocsival Csömör és Kavicsbánya-elágazás közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 11:24:49 ACSEV nosztalgia vonat motorvonat ACSEV nyílt vonal falu fotósvonat napos |
A vonat két, régi felüljáró alatt is áthaladt, mire kiért a bevágásból. A fény kezdett rossz irányból sütni, de a táj is egyhangúvá vált, nem sok lehetőség akadt már a fotózásra.
![]() | |
Az ACSEV-motorvonat a 459-es vezérlőkocsival Csömör és Kavicsbánya-elágazás közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 11:29:31 ACSEV nosztalgia vonat motorvonat ACSEV fotósvonat |
Közvetlenül a második hídnál állt a fény előjelzője Csömörnek, de már nem volt benne izzó. A gyomos ágyazatszél, a feltöltődött szabványárok alapján abszolút ott érezhetjük magunkat Battonya mellett. A fák között bármikor megpillanthatjuk Gluzek Gyula világszabadalom elevátorépületét...
![]() | |
Az ACSEV-motorvonat a 459-es vezérlőkocsival Csömör és Kavicsbánya-elágazás közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 11:45:59 ACSEV nosztalgia vonat motorvonat ACSEV fotósvonat |
Csak az M0-ás felüljárójához érve, a Gödöllői-dombság lábánál látszik, hogy valójában Budapesten vagyunk.
![]() | |
Az ACSEV-motorvonat a M297-es Boros Béni motorkocsija a 908-as MX/a egységgel Kerepes állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 12:09:09 HÉV/Metró BHÉV motorvonat S-Bahn napos |
Ismét vissztértünk a fővonalba, ezúttal a motorkocsi motoros végét tudjuk fényképezni.
![]() | |
BHÉV címer Kerepes állomás homlokzatánFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 12:11:09 Vasutallomasok állomás nemmozdony |
![]() | |
Az M297-es motorkocsit menesztik Kerepes állomásrólFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 12:15:01 ACSEV nosztalgia vonat motorvonat ACSEV fekete-fehér hangulat fotósvonat napos |
Ezen az archív felvételen gyorsvonatként közlekedik a Keleti pályaudvar és Gödöllő között - a Gödöllői Agrártudományi Egyetem hallgatóit szállítva (ez ma, nagy vitát és feszültséget kiváltva, a Corvinus Egyetem része, egy campusszal Gödöllőn, és egy intézettel Budán). A vonókészülékről valahol már leesett a gyorsvonatot jelző kerek, fehér tárcsa...
Valójában ügyetlen manipulációról van szó...
![]() | |
Az M297-es motorkocsit menesztik Kerepes állomásrólFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 12:15:01 ACSEV nosztalgia vonat motorvonat ACSEV fotósvonat |
Íme az eredeti felvétel. A kép tükrözésére azért volt szükség, mert a Gödöllői HÉV vonalán régen (és a mai napig) baljáratú üzem van, ezen a fotón viszont mi a helytelen vágányon állunk. A tükrözés mellett viszont a budapesti vonat hátterében a felvételi épületnek kellene lennie, így azon a fotón úgy tűnik, mintha Gödöllő felé menne az ACSEV-motor.
![]() | |
Egy valóban Gödöllőre tartó szerelvény átt meg mellettünk a ritkán használt megelőzővágányonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 12:21:04 ACSEV nosztalgia vonat motorvonat ACSEV fotósvonat |
Azért jó, hogy a HÉV-nél nem úgy tartják karban a ritkán használt vágányokat és kitérőket, mint a MÁV-nál.
![]() | |
Egy valóban Gödöllőre tartó szerelvény átt meg mellettünk a ritkán használt megelőzővágányonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 12:21:06 ACSEV nosztalgia vonat motorvonat ACSEV fotósvonat napos |
Azért jó, hogy a HÉV-nél nem úgy tartják karban a ritkán használt vágányokat és kitérőket, mint a MÁV-nál.
![]() | |
Az ACSEV motorvonati szerelvény az M0 fölötti hídonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 12:40:40 ACSEV nosztalgia vonat motorvonat ACSEV fotósvonat |
Nagyszerű, hogy a BKV ilyen pozitívan áll hozzá a különmenetekhez, fotós- és nosztalgiavonatokhoz, villamosokhoz. Sajnos sok volt a vasútfotós túrákon még nem edződött résztvevő, de sikerült őket kordában tartani. Nekünk is szoknunk kell azonban a másodpercre szabott menetrendek betartását.
![]() | |
A BKV M297-es |
Egy utolós fotómegállásra a Cinkota előtti bevágásban, végre napos motorkocsival került sor.
![]() | |
A BKV M297-es |
Egy utolós fotómegállásra a Cinkota előtti bevágásban, végre napos motorkocsival került sor.
![]() | |
Az ACSEV motorvonat és a BKV 733-as Bobó Cinkota fűtőházábanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 13:20:42 ACSEV nosztalgia vonat motorvonat ACSEV fotósvonat |
A túra vége a fűtőházban volt, aminek szabadtéri területén sok tip-top állapotú, érdekes járművet meg lehetett tekinteni.
![]() | |
A BHÉV 83-as pályaszámú, LVII-es mozdony, ismertebb nevén a TigrisFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 13:21:35 HÉV Nosztalgia BHÉV villanymozdony fotósvonat |
Mer' hogy olyan böszme nagy, mint a Tigris harckocsi (és ez a példány azokkal egyívású, ráadásul hadi pénzből vették). A tervezőasztalon még mozdonynak indult, aztán kapott egy kisebb utasteret, és nem csak a háború alatt volt szükség rá, még jó ideig ebbe is szállítak utasok, amikor a PXV-ös pótkocsikból álló személyvonatát húzta.
![]() | |
A BHÉV 2015-ös hóseprőjeFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 13:22:07 HÉV/Metró BHÉV motorvonat S-Bahn |
![]() | |
Az ACSEV-motorkocsi géptereFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 13:27:03 ACSEV nosztalgia vonat motorvonat ACSEV fotósvonat |
Elrendezésében is a gőzmotorkocsikat idézi a Boros Béni: közvetlen az első vezetőfülke mögött kapott helyet a főgépcsoport, balra az (immár) dízelmotorral, és jobbra a fődinamóval.
![]() | |
Az ACSEV-motorkocsi géptereFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 13:27:08 ACSEV nosztalgia vonat motorvonat ACSEV fotósvonat |
![]() | |
Az ACSEV-motorkocsi géptereFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 13:29:19 ACSEV nosztalgia vonat motorvonat ACSEV fotósvonat napos |
Elrendezésében is a gőzmotorkocsikat idézi a Boros Béni: közvetlen az első vezetőfülke mögött kapott helyet a főgépcsoport, balra az (immár) dízelmotorral, és jobbra a fődinamóval.
![]() | |
Az ACSEV-motorkocsi géptereFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 13:30:18 ACSEV nosztalgia vonat motorvonat ACSEV fotósvonat |
![]() | |
Az ACSEV-motorkocsi hátsó vezetőállásaFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 13:32:21 ACSEV nosztalgia vonat motorvonat ACSEV fotósvonat |
![]() | |
Az ACSEV-motorkocsi hátsó vezetőállásaFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 13:32:33 ACSEV nosztalgia vonat motorvonat ACSEV fotósvonat |
![]() | |
Az LVII 53-as Tigris vezetőasztalaFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 13:33:49 HÉV Nosztalgia BHÉV villanymozdony fotósvonat nemmozdony |
![]() | |
Az LVII 53-as Tigris vezetőasztalaFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 13:33:59 HÉV Nosztalgia BHÉV villanymozdony fotósvonat nemmozdony |
![]() | |
Az LVII 53-as Tigris vezetőasztalaFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 13:34:05 HÉV Nosztalgia BHÉV villanymozdony fotósvonat nemmozdony |
![]() | |
A Tigris kiürített, pótsúlyozott utastereFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 13:34:18 HÉV Nosztalgia BHÉV villanymozdony fotósvonat nemmozdony |
![]() | |
A 733-as BKV HÉV Bobó (hivatalosan DL XVI sorozat)Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 13:35:55 HÉV Dízelek BHÉV dízelmozdony Bobo |
A mozdony BKV tulajdonú, 1996.12.31-én selejtezve, majd 1998-ban újra állományva véve.
![]() | |
A 733-as BKV HÉV Bobó (hivatalosan DL XVI sorozat) gyári táblájaFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 13:36:53 HÉV Dízelek BHÉV dízelmozdony Bobo nemmozdony |
![]() | |
A 733-as BKV HÉV Bobó (hivatalosan DL XVI sorozat) vezetőfülkéjének oldalfalaFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 13:37:37 HÉV Dízelek BHÉV dízelmozdony Bobo nemmozdony |
![]() | |
A 733-as BKV HÉV Bobó (hivatalosan DL XVI sorozat) vezetőfülkéjeFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 13:38:04 HÉV Dízelek BHÉV dízelmozdony Bobo nemmozdony |
![]() | |
A 733-as BKV HÉV Bobó (hivatalosan DL XVI sorozat) a szokásosnál erősebb fűtőtestjeFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 13:39:06 HÉV Dízelek BHÉV dízelmozdony Bobo nemmozdony |
![]() | |
Az M297-es motorkocsi gyári táblájaFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 13:39:26 ACSEV nosztalgia vonat motorvonat ACSEV fotósvonat |
![]() | |
Az L VII 83, a DL XVI 733, az M297-P459 és az MX/a 927 Cinkota depóbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 13:25:49 HÉV Dízelek BHÉV dízelmozdony Bobo |
![]() | |
A BHÉV M297-es motorkocsi elölnézetbőlFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 13:40:54 ACSEV nosztalgia vonat motorvonat ACSEV fotósvonat |
Köszönöm, hogy benéztél, és elolvastad a beszámolót!
![]() | |
A 735-ös HÉV-Bobó és egy metrós aláverőgépFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 13:46:34 PFT PFT |
Kérlek, vess egy pillantást a Napi képekre is! Legutóbbi látogatásod óta már frissülhetett!
![]() | |
A Cinkotán kiállított LVI 31-es mozdonyFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2011:05:07 13:49:46 HÉV Nosztalgia BHÉV villanymozdony szobormozdony |
Köszönöm a figyelmed! Ajánlom figyelmedbe az albumoknál sűrűbben bővülő, néhány naponta új vonatfotókat kapó albumokat is!
Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!