Hagyományos nézet Csak Prémium képek Az összes kép
Dél az úticél
Külföld: elvetemült vasútbarátok az éjszaka közepén, a rendőrök lecsökkent éberségét kihasználva, Monte Negrón át Albániába mentek vonatot fotózni. Az eredmény döbbenetes.
![]() | |
Ismeretlen 710-es sorozatú motorkocsi Cacak közelébenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:19 06:31:02 710 híd sziklák ŽS motorkocsi Balkán |
Albánia az úticél, késő este indultunk, és sok kávé, tea fogyasztása mellett a hajnal az első sofőrváltás után Cacakban ért minket. Belgrádtól egy kanyargós, lapos úton haladtunk, csak nemrég értünk be igazán a hegyek közé. Természet és technika találkozásával kezdtük a fotózást a Nis-Pozega vasútvonalon.
![]() | |
Ismeretlen 710-es sorozatú motorkocsi Cacak közelébenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:19 710 legjobb híd Szerbia ŽS motorkocsi Balkán folyó |
A vasút - lévén igen fontos fővonal - egyenesen halad, az út a folyót követi kanyarogva. A völgyzáró gát mögött nagyon hangulatos üdülőterület kezdődik, kis facsipkés díszítésű horgászkunyhókkal, norvég stílusú villákkal.
![]() | |
A Szerb Vasút 661 139 pályaszámú Kennedy mozdonya Pozega közelébenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:19 06:57:25 661 dízelmozdony Szerbia ŽS Balkán Kennedy Kennedyfélék |
A vonatot utolérni lehetetlen, így csak jóval később, egy újabb lapos szakaszon érünk megint témához - a reggeli ködben szerencsére messziről észreveszek egy tehervonatot, így hirtelen megállva az út széléről kellemes fotót készíthetünk. Ahhoz képest, hogy az első napot teljesen az utazásnak kívántuk szentelni, eddig egészen jó a termés.
![]() | |
Szerpentinezés valahol SzerbiábanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:19 08:25:54 Szerbia |
Az unalmas völgyi szakaszt a nappal kiteljesedésével fölváltotta ez a szerpentin. Egészen korrekt: az aszfalt friss, és bár csak az egyik rámpán van kapaszkodósáv, a forgalom alacsony volt, jól tudtunk haladni. Ekkor már kilenc órája autóztunk, és még ennél több volt hátra.
![]() | |
461 105 Prijepolje Teretnán (a teherpályaudvaron)Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:19 09:30:07 Prijepolje teretna 250 461 ASEA Szerbia ŽS villanymozdony Belgrád-Bar vonal Balkán |
Már jócskán bent a Dinári-hegységben fekszik Prije Polje, a vasút egyik fontos állomása. Itt egy hosszú tehervonat indulását várjuk. A szűk völgyben, a város blesejében csak néhány vágány fért el, pedig sokra van szükség, mivel a Belgrád felé tartó tehervonatokat itt állítják össze.
![]() | |
461 105 Prije Poljéban a teher- és a személypályaudvar közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:19 09:34:48 Prijepolje teretna Prijepolje 250 461 Belgrád-Bar vonal ASEA Szerbia ŽS villanymozdony különleges festés Balkán |
A hattengelyes craiovai nagy lendülettel vág bele mai utazásába, de nem neki van nehéz dolga. A vonat számára előző, a mi számunkra következő szakasz, amely Bielo Poljén át a Monte Negro-i főváros Podgoricáig tart, rendkívül megterhelő, hegyi szakasz, így azon egy ilyen combos elegy csak három részletben kelhet át. Ezért Prije Poljéban föloszlatják, illetve újraképzik a hágón átkelő vonatokat.
![]() | |
Szerb 461-es ASEA húz egy harmad tehervonatot Gracanica közelébenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:19 10:15:33 Lim-viadukt Vrbnica Határállomás Szerbia és Montenegro között Prijepolje teretna 250 461 legjobb híd Belgrád-Bar vonal ASEA Szerbia ŽS villanymozdony ŽCG Balkán |
Látszik, hogy nem spóroltak a mérnökök az erőforrásokkal, bár amilyen itt a terep, nem sok lehetőségük volt olcsóbbra megcsinálni. Összesen 14 és fél kilométernyi híd van a 476 kilométeres vonalon (3%). Érdemes megfigyelni, hogy bár a rácsozat filigránnak tűnik, azért a belsejében is elférne a vonat, ha akarnánk. A második, roncs mozdonyt a Monte Negro-i vasút küldi Craiovába javításra.
![]() | |
Szurdok Gosztun előttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:19 10:50:19 Szerbia sziklák |
Közeledik a szerp-Monte Negro-i határ, ebben az elképesztő folyóvölgyben fekszik. A völgy olyan keskeny, hogy a szerb kiléptetés után csak kb. 15 kilométerrel volt hely a Monte Negro-i beléptetőpont megépítésére. A határátkelés gyors, a rendőrök kedvesek és rugalmsak, az Ekotax-matrica szerencsére könnyen leszedhető.
![]() | |
Szurdok Gosztun előttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:19 10:50:44 Szerbia sziklák |
És ez a szurdok semmi ahhoz képest, ahol hamarosan menni fogunk. De még nem tartunk ott! Előbb egy pár szó erről az Ekotaxról: Monte Negro ugyanis igen zöld ország (képében tetszeleg - azért van elég durva nehézipara, acél- és alumínium-kohói), de egyébként ma már nem túlzó az az állítás, hogy A Balkán Svájca
, és nem csak balkáni mércével nézve. Amellett, hogy gazdag, rendkívül kultúrált is, laza, nyitott emberekkel, és (ezt lassan külföldi beszámolóimnál már fölösleges is leírnom) remek ízlésű lánykákkal.
![]() | |
A Tara (immár nemzetközi) gyorsvonat Slijepac Most és Bijelo Polje közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:19 12:09:15 3 viadukt Slijepač Most Kruševo 250 461 (ZCG) híd Belgrád-Bar vonal ASEA Montenegro ŽCG Balkán |
Az előző kettőt kifejtve: a GDP 2880 Euró/fő volt 2007-ben, a HDI 0,795, ezzel Brazília, Kazahsztán és Ukrajna közelébe kerülne, ha az aktuális adatsorban szerepelne, és az én montenegrói HDI-m évéhez képest pl. Albánia nem jött volna legalább hét helyet fölfelé, így nehéz az összevetés. A lányokról pedig tőlem független források állítják, hogy mind úgy néznek ki, mint a szupermodellek .
![]() | |
A Tara (immár nemzetközi) gyorsvonat Slijepac Most és Bijelo Polje közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:19 12:09:36 3 viadukt Slijepač Most Kruševo 250 461 (ZCG) híd Belgrád-Bar vonal ASEA Montenegro ŽCG Balkán |
A szemközti hegyoldalban csak egy aprócska hídon döcög a vonat (olyan nyolcvannal), de nekünk ide a fotóhelyre följutni három perc autózást és öt perc sétát jelentett, szóval nem vagyunk alacsonyan. Szerencsére a montenegrói Tara folyóról elnevezett vonat késett egy kicsit, bár nagyon várakozni nem kellett rá.
![]() | |
A Tara (immár nemzetközi) gyorsvonat Slijepac Most és Bijelo Polje közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:19 12:09:50 3 viadukt Slijepač Most Kruševo 250 461 (ZCG) híd Belgrád-Bar vonal ASEA Montenegro ŽCG Balkán |
Az egysíkú beton és acél műtárgyak mellett akad itt egy szép íves viadukt is (látótávolságon belül három híd van). Ugyan itt éppen ereszkedik, de mindenen még nincsen túl a hétkocsis, autószállítót is továbbító vonat két ASEA-mozdonya, a Belgrád-Bar vasútvonal északi vége még messze van.
![]() | |
A Tara (immár nemzetközi) gyorsvonat Slijepac Most és Bijelo Polje közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:19 12:10:02 3 viadukt Slijepač Most Kruševo 250 461 (ZCG) híd Belgrád-Bar vonal ASEA Montenegro ŽCG Balkán |
Ekkor autós szemszögből még hézagos volt a vonalismeretünk, ugyanis a közelben van egy óriási acél völgyhíd is, de nem tudtuk, odaérünk-e időben, és pláne nem, hogy honnan tudnánk fotózni és hogyan esne a napfény a vonatra. Ezért maradtunk ennél az igen szerény látványvilágú fotósorozatnál.
![]() | |
A Tara (immár nemzetközi) gyorsvonat Slijepac Most és Bijelo Polje közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:19 12:11:16 3 viadukt Slijepač Most Kruševo 250 461 (ZCG) híd Belgrád-Bar vonal ASEA Montenegro ŽCG Balkán villanymozdony viadukt panoráma osz oldalról hegyek hegyi vasút két vonat |
Persze igyekeztünk sietni, de azért egy panorámaképet előkészítettem, így a vonatos képeket csak bele kellett gyúrnom, és el is készült ez a látvány, ahogy ígértem, három híddal. Mondom, közel sem a Bar-Belgrád vasút legdurvább pontja, de az őszi színekkel együtt elég jó kép.
![]() | |
Kolasin után elérkeztünk a legvadabb hágóhoz - a kép a csúcson készültFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:19 13:18:36 Monte Negro |
Elég hosszan követhető a vonala a képen. Itt mindkét rámpán akad bőségesen kapaszkodósáv, bár minket ez éppen nem segített, mivel az alagutakat bővítették, illetve lőttbetonos eljárással erősítették őket (mivel egyébként csak a sziklába vannak robbantva), így volt némi dugó. Viszont a lámpák pirosságának és a vasútbarát szemtelenségének van határa, így az alagutak előtt mindig tekintélyes mennyiségű kamiontól és tötymörgőtől tudtunk megszabadulni.
![]() | |
Naplemente a Skoderi-tó fölött AlbániábanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:19 16:37:25 Albania Albánia |
A hágóról leérve csak a soktíz kilométeres folyóvölgyi szakasz van a Drina kanyonjában Podgoricáig. Itt a szalagkorlát szó hiányzik a nyelvből, de szerencsére az út elég széles - az alagutakban például annyira, hogy a kamionok középen haladnak, hogy szét ne törjék a felépítmény sarkait az alacsony boltozaton. Egy utat törni hajlandó kamion mögé fölzárkózva igen gyorsan haladtunk lefelé. Végülis, ahol a kamion gyors, ott egy jó tapadású kisautó nyugodtan haladhat. A hegyekben csak a 20-as karika nem tréfa.
![]() | |
Egy YouTube-videót embedelnék a Belgrád-Bar vonalról, hogy legyen sejtésetek róla, milyen azFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:19 Monte Negro Belgrád-Bar vonal |
Fölhívnám a figyelmet olyan apróságokra, mint a állomás, a közepén alagúttal, és a Mala Rijeka Most (Kis Folyó-hídja
), a világ legmagasabb vasúti és összességében harmadik legmagasabb hídja. A vonalat egyébként mai szemmel szinte kizárt, hogy nekiállnának megépíteni. Nem szórakoztak szerpentinekkel meg egyéb, normál (svájci, osztrák, szlovák) hegyivasúti marhaságokkal, egyszerűen földobták a vonatot a hegy tetejére, hogy jó lesz ott.
![]() | |
Látkép Lezhéből, AlbániábólFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:19 18:35:09 Lëzhë 252 Albania Albánia |
A vasút (még mindig a Bar-Beograd) 100-300 méterrel a főút fölött, a Drina túlpartján halad, függőleges sziklafal tetején (úgy érzed, a hegyek rád dőlnek, és ki kell hajolnod a kocsiból, ha látni akarod, hol megy a vasút). Gyakorlatilag fotózhatatlan: ha oda is jutsz a pályához (például vonattal), akkor sincs honnan fotóznod, nincs hova fölmászni, és egyébként is életveszélyes az egész.
![]() | |
Vegyesbolt LezhébenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:19 18:29:46 Lëzhë 252 Albania Albánia éjszakai |
Igazán autentikus darab. Egy viszonylag gyors határellenőrzés után (csak röhögtek Viktor albán pecsétekkel túlzsúfolt útlevelén és adtak valami bizonylatot a vámosok a bevitt kocsinkról) az éjszakában elindultunk Tirana felé, ahol először szállást akartunk találni.
![]() | |
Vele szemben egy igen nagyképű műintézményFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:19 18:30:30 Albania Albánia |
Albánia tör föl, mint a talajvíz, és bár az út melletti hullámpapa bodegákban továbbra is ott lógnak a négy-öt napos fél bárányok a kampón, és tombol az autentikus ősi balkáni életstílus, ez jól megfér a nagyon trendi és nagyon új dolgokkal.
![]() | |
Körforgalom LezhébenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:19 18:32:25 Lëzhë 252 Albania Albánia |
1991 óta szabad magánszemélyeknek gépjárművet birtokolniuk, azóta viszont mindenkinek csak Mercedese van. Kinek ősrégi, egyre többeknek zsírúj, de Mercedes. A fehér épület a görögöktől jól ismert, jellegzetesen jellegtelen betonház egyik képviselője - van még belőle párszázezer.
![]() | |
ElőzésFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:19 18:35:42 Albania Albánia |
A körforgalomban annak van elsőbbsége, aki kívülről érkezik - elvégre ő a gyorsabb. De van, aki nem járja jobbra körbe, hogy kihajtson a negyedik kijáraton, hanem dob egy balost, és kihajt arrafelé az elsőn. A közlekedési morál bámulatos: mindenki tojik a szabályokra, de mindenki nagyon figyel a másikra (gyalogosra és biciklisre is), így összességében egy, a magyarnál kétszer gyorsabb ritmus jön létre nagyobb biztonsággal. Az egész egy organikus őskáosz.
![]() | |
A manőverek jól követhetőek a fénycsík alapjánFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:19 18:35:52 Albania Albánia |
A frontális ütközést éppencsak ekerülték, de elkerülték.
![]() | |
Tirana, a Szkander bég térFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:19 21:28:13 Tiranë 252 401 Albania Albánia |
Késő este értünk Tiranába, de az élet óriási volt. Nem csak egy kis Ráday utca, de szinte az egész város pezsgett, bárhová indultunk, bulizó fiatalokat, meccset néző férfiakat és nőket, remek hangulatú kocsmákat találtunk. Az egész város kicsattant a vidámságtól!
![]() | |
A Nemzeti Múzeum TiranábanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:19 21:29:29 Tiranë 252 401 Albania Albánia éjszakai |
A város legfontosabb terén egy kis étteremben vacsoráztunk - valószínűleg Hodzsa idejében az volt az egyetlen reprezentatív étterem. Egy később jól beváló recepetként vegyes tálat kértünk, vagyis többfajta húst, és pár köretet.
![]() | |
A Nemzeti Múzeum TiranábanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:19 21:30:34 Tiranë 252 401 Albania Albánia |
Ami végül megérkezett, az vagy fejenként öt szelet húst, többfajta szószt (köztük ájvárt), egy nagy tál sült krumplit, és két, harminc centis, puha, fűszeres pizzakenyeret foglalt magában. Ittunk persze sört (a Birra Tirana a legjobb) és rakit, majd erős túlzással 5000 forintnyi helyi pénzt, lekét hagytunk ott.
![]() | |
Mecset a Szkander bég térenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:19 21:31:55 Tiranë 252 401 Albania Albánia |
Imígyen jóllakva térhettünk nyugovóra egy nagyon-hosszú nap után. Reggel szerencsére kicsit ráértünk a fölkeléssel.
![]() | |
Kilátás a szállodánkbólFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 06:05:41 Albania Albánia |
Tiranában sok a panel. Ezzel a polgármester is tisztában van, ezért igyekszik minél színesebbre pingáltatni őket - amolyan hozzuk ki a maximumot ebből, ha már ez jutott elv szerint.
![]() | |
Kilátás a szállodánkbólFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 06:06:02 Albania Albánia |
Éjszaka mutatja a főváros a szebbik arcát. Napközben viszont nem kell itt lenni: rengeteg helyre lehet menni, például a közeli hegytetőn álló várba, vagy a Gyűrűk Ura-helyszínnek sem utolsó krujëi Szkander bég múzeumba .
![]() | |
A Hold a szállodánk zárt parkolójából nézveFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 06:12:45 Albania Albánia |
Mert szerencsére ilyen is volt. Meg reggeli is, sok kávéval persze :) .
![]() | |
A hágón Elbasan feléFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 07:32:35 Albania Albánia |
Ha már untuk volna, ez a látvány biztosan megmozgatott volna bennünket. Tiranából ugyanis egy hágón volt a leggyorsabb átkelni úticélunk, az Elbasan-Podgradec vonalszakasz felé, amelyik a legszebb vonal az országban.
![]() | |
A hágón Elbasan feléFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 07:32:46 Albania Albánia |
A felhők a tenger felől törtek be a hegyek közé, arrafelé halad a vasút is, megkerülve ezt a hegységet. Az albán vasút központja nem Tirana, az csak egy kis kiágazás végén fekvő állomás, hanem a kikötőváros Durres.
![]() | |
A hágón Elbasan feléFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 07:33:23 Albania Albánia |
Hogy érthetőbb legyen, belinkelek egy földrajzi, illetve egy sematikus térképet az albán vasúti hálózatról .
![]() | |
A hágón Elbasan feléFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 07:33:37 Albania Albánia |
Hogy érthetőbb legyen, belinkelek egy földrajzi, illetve egy sematikus térképet az albán vasúti hálózatról .
![]() | |
Elbasan, a szerpentin és a vasműFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 07:56:02 Albania Albánia |
A négy fővonal Durresből indul, ezek: a tiranai (napi 7 pár vonat), a vlorei (napi egy pár vonat, innen ágazik ki a ballsh-i olajfinomítóba vezető, ma már csak teherforgalmú vonal), a vloreiből Rozgozhine-nél kiágazó pogradeci ág (napi egy pár vonat Pogradecig, egy betétjárat délután Elbasanba és vissza), és a skoderi, ami Vorénál ágazik el a tiranai ágtól. Ezen napi két pár vonat közlekedik.
![]() | |
Elbasan, a szerpentin és a vasműFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 Albania Albánia |
A skoderi vasútból ágazik ki a korábban személyforgalomra is megnyitott rresheni vonal, de itt a Fushe Kruje-i vonalhoz hasonlóan már csak teherforgalom van. Skoderből továbbhaladva Montenegroba jutunk, jelenleg heti két alkalommal van tehervonat arra, de 2009 májustól nemzetközi személyvonat is lesz Podgorica és Skoder között. A csak teherforgalmú vonal is szép szakaszokon halad.
![]() | |
T669 , az elbasani tartalékFotó: Bedenek József Készítés ideje: 2008:10:20 09:18:48 Elbasan 402 T669 (HSH) Albánia dízelmozdony tolatómozdony HSH Balkán Dongó |
A peronon emberek lézengenek, de mi nem jutottunk be, csak zárt ajtókat találtunk. Emiatt szerencsére a váróterem tiszta, viszont egy rejtéllyel több. A gép tehervonatozna, ha épp lenne dolga, a jobb oldalon álló öreg olasz kocsikkal hasonlókkal jár a délutáni Elbasan-Durres-Elbasan vonat, ezekhez viszont külön jön majd mozdony.
![]() | |
T669 1047 Xhyre és Librazhd közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 09:44:07 Xhyrë Librazhd 402 T669 (HSH) Albánia dízelmozdony tolatómozdony HSH Balkán Dongó |
Elbasanban a peronokhoz nem mentünk be, és ezúttal kimaradt a vasúti piac is, vagyis a nagy esemény, amikor a vágányokról bekapkodják a bálákat, ládákat és asztalokat a kofák. Siettünk, mert vonalismereti hátrányunk és menetrendismereti hátrányunk is volt.
![]() | |
T669 1047 Librazhd és Xhire közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 09:44:56 Xhyrë Librazhd 402 T669 (HSH) Albánia dízelmozdony tolatómozdony HSH Balkán Dongó |
![]() | |
T669 1047 Librazhd és Xhire közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 09:45:14 Xhyrë Librazhd 402 T669 (HSH) Albánia dízelmozdony tolatómozdony HSH Balkán Dongó |
Az első fotónk egy sziklafalnál nekem nagyon rosszul sikerült, egy autó belecsúszott. Utána úgy döntöttünk, hogy csak tuti, biztonságos és látványos helyen állunk meg, ott is csak jelentős előny megszerzése után. Rengeteget vártunk. Nem tudtuk ugyanis, hogy Mirakében a vonat letesz egy kocsit.
![]() | |
[GIGAPAN] T669 1047 Librazhd és Xhire közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 09:41:47 Xhyrë Librazhd 402 T669 (HSH) legjobb Albánia dízelmozdony tolatómozdony HSH Balkán folyó Dongó |
És hogy miért mondom, hogy ez a látvány lélegzetelállító? Hogy miért itt álltunk meg? Talán a mellékelt képből kiderül, hogy a pogradeci vasút Elbasan utáni szakasza nem akármilyen. A képet egyébként tessék bátran nagyítgatni, 24 megapixeles, bírja a gyűrődést! A nézőke alatti linkre kattintva egyben le is mentheted.
![]() | |
T669 1047 Librazhd és Xhire közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 09:45:27 Xhyrë Librazhd 402 T669 (HSH) Albánia dízelmozdony tolatómozdony HSH Balkán Dongó |
![]() | |
T669 1047 Qukes és Xhire közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 10:12:11 Nagy-viadukt Qukës Xhyrë 402 T669 (HSH) híd Albánia dízelmozdony tolatómozdony HSH Balkán Dongó hegyi vasút |
Elbasan után a vonal lent ballag a folyóvölgyben, sokszor közvetlenül a süllyedő és emelkedő közút mellett vágtat be negyvenes tempóval a vonat a kisebb-nagyobb alagutakba. Prenjas előtt viszont a viaduktos szakasz következik, itt egy csomó kisebb és közepes völgyhídon kel át az oldalvölgyeken és kis horpadásokon. Aztán elérkezik a nagy viadukthoz...
![]() | |
T669 1047 Qukes és Xhire közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 10:12:24 Nagy-viadukt Qukës Xhyrë 402 T669 (HSH) híd Albánia dízelmozdony tolatómozdony HSH Balkán Dongó |
Jó szokás szerint a viaduktot gépfegyveres őr védi, de ehhez a magánházhoz vezető kis fotóteraszon kényelmesen és észrevétlenül lehet a - törvény által egyébént nem tiltott - vonatfotózásnak hódolni.
![]() | |
T669 1047 Qukes és Xhire közöttFotó: Bedenek József Készítés ideje: 2008:10:20 11:13:54 Nagy-viadukt Qukës Xhyrë 402 T669 (HSH) Albánia dízelmozdony tolatómozdony HSH Balkán Dongó |
Sajnos ez a vonal viszonylag új (ezt a szakaszát 1974. október 3-án adták át), így szép, alpesi, többszintes koviadukt helyett csak kopottas betonszörny jutott.
![]() | |
T669 1047 Qukes és Xhire közöttFotó: Székely Viktor Készítés ideje: 2008:10:20 11:15:01 Nagy-viadukt Qukës Xhyrë 402 T669 (HSH) Albánia dízelmozdony tolatómozdony HSH Balkán Dongó |
Viktor fotóján az is jól látszik, hogy a híd mennyire nagy: egy halberstadti kocsi ugyebár 24,5 méteres... Odalent a mélyben a (meglepően jó minőségű) országút csak hangyák ösvénye.
![]() | |
T669 1047 Lin és Memelisht között az Ohridi-tó partjánFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 11:21:35 Memelisht Lin 402 T669 (HSH) Albánia dízelmozdony tolatómozdony HSH Balkán Dongó |
Ismét előreszaladtunk, mivel a vonat egy több, mint 6 kilométeres alagúton átszeli azt a hegyet balra, amihez nekünk az autót egy hágón kell átvinni. Szerencsére a hágó egészen alacsony volt, és a nyugati rámpán nagyon jó minőségű, kapaszkodósávval kiegészített út vezetett föl rá. Pont a hágó csúcsán van az elágazás a makedón határ felé, de szerencsére nem volt túl erős a forgalom. MEgint volt időnk a vonatig.
![]() | |
T669 1047 Lin és Memelisht között az Ohridi-tó partjánFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 11:21:55 Memelisht Lin 402 T669 (HSH) legjobb Albánia dízelmozdony tolatómozdony HSH Balkán Dongó |
Ez a tóparti szakasz talán mind közül a legfenomenálisabb. Mivel Albánia az 500 000 bunker országa, mi más is kínálhatta volna a magaslati nézőpontot ehhez az igazán békés fotóhoz, mint egy eltéveszthetetlen stílusú albán géppuskafészek?
![]() | |
T669 1047 Lin és Memelisht között az Ohridi-tó partjánFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 11:27:17 Memelisht Lin 402 T669 (HSH) Albánia dízelmozdony tolatómozdony HSH Balkán Dongó |
Mivel a bunkereket minden nap takarítani, ellenőrizni kellett, érthető, hogy nem sok idő maradt a földművelésre, vagy a bunkereken kívül bármi más termék előállítására. A terra rossa egyébként sem a világ legjobb talaja, de az, hogy Albánia jelentős része megműveletlen kősivatag lett, és a falu
, mint településforma nem létezik, sokat elmond Enver Hodzsa diktatúrájáról.
![]() | |
T669 1047 Lin és Memelisht között az Ohridi-tó partjánFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 11:27:28 Memelisht Lin 402 T669 (HSH) Albánia dízelmozdony tolatómozdony HSH Balkán Dongó |
A bunkeresdi egyébként szerintem semmiféle védelmi célt nem szolgált. Mindenütt akad belőlük bőven, de például az olyan stratégiai helyek mellett, mint a pogradeci vasútvonal, nem sokat látni. Persze, sokkal egyszerűbb volt a házgyárakból érkezett instant legó-bunkert fölállítani valahol az út mellett, vagy a ház mögött, mint fölcipelni egy meredek sziklafalon ahhoz a szaros vonathoz száz métereket... De mégis, valahogy gondolnám, hogy legalább néhánynak kellene ott is lennie.
![]() | |
Meglepő dolog: mezőgazdasági termelésFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 11:56:22 Albania Albánia |
Mivel a keleti rámpája a hágónak igen rossnak tűnt, ezért nem mentünk be a vonal végállomására, ami a festői Pogradectől távol, egy unalmas ipartelepen van. Lin állomásra is csak az autóból vetettünk egy pillantást: ennek nevezetessége, hogy egy baleset miatt, kb. tíz éve az átmenő fővágány megsérült, ezért azóta a kitérővágányon járnak a vonatok.
![]() | |
Prenjas látképeFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 11:56:51 Prrenjas 402 Albania Albánia |
Balra a távolban látszik, hogy még teraszos műveléssel is próbálkoztak. A város a poros ipartelepeken kívül még egy remekül észerevehető látványossággal bír: itt van az Albán Vasutak egyik utolsó roncsgyűjtő telepe.
![]() | |
A prenjasi roncstelepenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 12:09:55 Prrenjas 402 T669 (HSH) Albánia dízelmozdony tolatómozdony HSH Balkán Dongó |
Hajdan a vasút létjogosultságát a nehézipar, a finomító és a vasmű adta, ma már, főleg az utóbbi, nem nagyon üzemel. A fenntartás is csak kannibál módszerrel működik.
![]() | |
A prenjasi roncstelepenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 Prrenjas 402 T435 (HSH) Albánia dízelmozdony HSH |
Ma már csak a Dongók járnak, a Hektorokat, a DB V200-asokat és a többi, kisebb, adományként kapott sorozatot már leállították.
![]() | |
V200 2003 PrenjasbanFotó: Bedenek József Készítés ideje: 2008:10:20 13:15:09 Prrenjas 402 V200 (HSH) Albánia dízelmozdony HSH |
Ez az egyetlen megmaradt példány a hatból. A többi, Memelishten tárolt gépet 2003-ban szétvágták. Azon kevés gépek közé tartozik, amelyikre rá van írva, hogy HSH
.
![]() | |
V200 2003 PrenjasbanFotó: Bedenek József Készítés ideje: 2008:10:20 13:18:23 Prrenjas 402 V200 (HSH) Albánia dízelmozdony HSH |
Balra T435-ösök és elvileg T458-asok sorakoznak, de messziről mindkettő ugyanolyan.
![]() | |
A prenjasi roncstelepenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2003:01:01 16:02:07 Prrenjas 402 T669 (HSH) Albánia dízelmozdony tolatómozdony HSH Balkán Dongó |
Ez a mozdony tűzeset áldozata lett, a többire egyszerűen szükség nem volt. Ő egy darabig a skhozeti fűtőházban állt, nemrég került csak ide, egy csomó személykocsival együtt.
![]() | |
A prenjasi roncstelepenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 12:12:10 Prrenjas 402 T669 (HSH) Albánia dízelmozdony tolatómozdony HSH Balkán Dongó |
Személykocsik állnak még Durresben és Tiranában, teherkocsik többfelé is (Elbasanban láttunk jónéhány elég lelakott zárt kocsit). Mozdonyok közül a legtöbb V200-ast és egy csomó érdekességet Pogradec előtt pár száz méterrel, Memelisht rakodóhelyen tároltak, ezek 1997-ben egy felkelésben megrongálódtak, így ezeket szétvágták, eltüntették.
![]() | |
Prenjas állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 12:22:21 Prrenjas 402 T435 (HSH) Albánia dízelmozdony HSH |
Közeleg a vonat, munkások és egyetemisták indulnak az új hétre Elbasanba, Tiranába. Még ugyanennyien vannak a tiszta és őrzött váróteremben is.
![]() | |
T669 1047 Prenjas és Qukes közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 12:58:21 Prrenjas Qukës 402 T669 (HSH) Albánia dízelmozdony tolatómozdony HSH Balkán Dongó |
Még a régi járművekkel kapcsolatban érdemes megemlíteni három magyar vonatkozást: az egyik, és legbiztosabb információ egy 324-es sorozatú gőzmozdony albániai pályafutásáról szól, ami a CFR-en keresztül került a HSH-hoz. 1985-ben Skhozetben látták, a pályaszáma 324,504 vagy 324,505 volt.
![]() | |
T669 1047 Prenjas és Qukes közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 12:58:43 Prrenjas Qukës 402 T669 (HSH) híd Albánia dízelmozdony tolatómozdony HSH Balkán viadukt oldalról nyílt vonal hegyek táj magaslatról Dongó hegyi vasút |
Ismeretlen ideig dolgozott Albániában egy Ganz-MÁVAG DVM2-es, vagyis MÁV M44-es mozdony. Ezt a gyári adatok szerint 1959 szeptember 30-án szállították le, további sorsa ismeretlen.
![]() | |
T669 1047 Prenjas és Qukes közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 12:58:46 Prrenjas Qukës 402 T669 (HSH) Albánia dízelmozdony tolatómozdony HSH Balkán Dongó |
A legdurvább viszont, hogy elvileg legyártásra került egy M40-es Púpos 1967-ben Albánia számára, de semmi további adat nincs róla. Föltételezhető, hogy végül más vasútnál állt szolgálatba (nem tudni, hogy a magyar, a kubai vagy az egyiptomi verzióról van-e szó).
![]() | |
T669 1047 Prenjas és Qukes közöttFotó: Székely Viktor Készítés ideje: 2008:10:20 14:01:24 Prrenjas Qukës 402 T669 (HSH) Albánia dízelmozdony tolatómozdony HSH Balkán Dongó hegyi vasút |
A vonat kicsi és az autó nagy sebességét kihasználva itt különböző fotókat készíthettünk - Viktor a vasút oldalán mászott föl a domb tetejére, így egy teljesen más, de szintén drámai szemszögből megmutatva ezt a hidat. Nekem valahogy az oldalnézetek mentek jobban, Viktor térbelibb, a mélységet jobban ábrázoló fotót készített.
![]() | |
T669 1047 Librazhd és Mirake közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 14:19:40 Librazhd Mirakë 402 T669 (HSH) híd Albánia dízelmozdony tolatómozdony HSH Balkán Dongó |
Ezen a szakaszon többször van olyan, hogy alagútból rögtön hídra, vagy hídról rögtön alagútra ér a vonat. Az októberi fényviszonyok között ezekből ez volt a legjobb.
![]() | |
T669 1047 Librazhd és Mirake közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 14:19:51 Librazhd Mirakë 402 T669 (HSH) híd Albánia dízelmozdony tolatómozdony HSH Balkán Dongó |
Itt a híd miatt extra lassújele van a vonatnak. A kiépítési sebesség 50-70 km/h a vonalakon, de az egész hálózat negyvenre le van korlátozva. Ehhez jönnek hozzá az ideiglenes lassújelek.
![]() | |
T669 1047 Librazhd és Mirake közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 14:25:37 Mirakë 402 T669 (HSH) Albánia dízelmozdony tolatómozdony sziklák HSH Balkán Dongó |
Az előbbi kis alagutas után most következzen egy markáns alagutas fotó - Pulisch Józsi, a hidak és alagutak nagy barátja kedvéért is.
![]() | |
T669 1047 Librazhd és Mirake közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 14:25:46 Mirakë 402 T669 (HSH) legjobb Albánia dízelmozdony tolatómozdony sziklák HSH Balkán Dongó alagútkapu |
Az előbbi kis alagutas után most következzen egy markáns alagutas fotó - Pulisch Józsi, a hidak és alagutak nagy barátja kedvéért is.
![]() | |
T669 1047 Elbasan és Mirake közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 Mirakë Kraste 402 T669 (HSH) Albánia dízelmozdony tolatómozdony HSH Balkán Dongó |
Az előbb sajnos elírtam, már az alagutas+hidas fotó is Elbasanhoz egészen közel készült. Hiszen immár négy piros halberstadti kocsival fut az albán Dongó.
![]() | |
T669 1047 Elbasan és Mirake közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 14:27:45 Mirakë Kraste 402 T669 (HSH) Albánia dízelmozdony tolatómozdony HSH Balkán Dongó |
Ezt a kocsi ablakából lőttem már az egészen végső közelítő szakaszon. Egész jó lett.
![]() | |
T669 1047 ElbasanbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 14:38:11 Mirakë Kraste 402 T669 (HSH) Albánia dízelmozdony tolatómozdony HSH Balkán Dongó |
![]() | |
T669 1047 ElbasanbanFotó: Bedenek József Készítés ideje: 2008:10:20 15:39:57 Mirakë Kraste 402 T669 (HSH) Albánia dízelmozdony tolatómozdony HSH Balkán Dongó |
Ezen a képen látszik jól az a kis síkság, ahol Elbasan fekszik. A háttérben magasodó hegytől balra kezdődik a hosszú folyóvölgy, amiben a vasút fut - a háttérben álló kisebb hegy előtt fordul egy széles ívben jobbra - voltaképpen ott kezdődik a kéjutazás.
![]() | |
Az utolsó vasércszállító függővasút ElbasanbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 15:02:15 Elbasan 402 Albania Albánia |
Régen több ilyen is volt, de már ez sem üzemel. Annyira hirtelen állították le, hogy a csillékban még mindig ott pihen a vasérc.
![]() | |
Az utolsó vasércszállító függővasút ElbasanbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 15:02:14 Elbasan 402 Albania Albánia |
Ez az érdekes építmény egy feszítőállomás. A csillesor kétköteles: az egyiken szalad a kocsi a kerekein, a másik csak vontat. A tartósodronyt több szakaszra osztották és betontömbökkel feszítik. A kötélváltás idejére a csille fölfutott egy merev acélsínre. Mivel a vontatókötélen kisebb a terhelés, azt hidraulikusan is lehet feszíteni, és nem is nyúlik annyira.
![]() | |
T669 1047 ElbasanbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 14:59:19 Vidhas Cërrik 402 T669 (HSH) Albánia dízelmozdony tolatómozdony HSH Balkán Dongó |
A fotó egy építés alatt álló családi ház felső szintjéről készült, aminek csak a vasbeton váza állt még. Igazi páholyból fotózhattunk.
![]() | |
T669 1047 ElbasanbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 14:59:30 Elbasan Vidhas 402 T669 (HSH) Albánia dízelmozdony tolatómozdony HSH Balkán Dongó |
A fotó egy építés alatt álló családi ház felső szintjéről készült, aminek csak a vasbeton váza állt még. Igazi páholyból fotózhattunk.
![]() | |
T669 1047 Elbasan és Bisqhem közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 15:30:18 Papër Bishqem 402 T669 (HSH) híd Albánia dízelmozdony tolatómozdony HSH Balkán Dongó |
Albániában a rendőri jelenlét folyamatos, mindenhol mérnek és ellenőriznek. Nem sokkal ez előtt a fotóhely előtt leintettek minket, de későn vettük észre a jelzést, ezért továbbmentünk. A rendőr sem zavartatta magát, leintette a mögöttünk jövőt.
![]() | |
T669 1047 Elbasan és Bisqhem közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 15:30:20 Papër Bishqem 402 T669 (HSH) híd Albánia dízelmozdony tolatómozdony HSH Balkán Dongó |
A külföldi rendszám egyébként legtöbbször mentességet biztosít. Egy rendőrnek mégis sikerült megállítania minket, nekünk viszont sikerült megvesztegetnünk őt - egy konvertibilis golyóstollal. Gondolom az ő tolla éppen kifogyott, és remélte, hogy nekünk van tartalék. Hogyne lett volna!
![]() | |
T669 1047 Elbasan és Bishqhet közöttFotó: Székely Viktor Készítés ideje: 2008:10:20 16:33:02 Papër Bishqem 402 T669 (HSH) Albánia dízelmozdony tolatómozdony HSH Balkán Dongó hegyi vasút alagútkapu |
Viktor ezúttal is közelebb helyezkedett a vonathoz, és extremitásba hajlóan egy családi ház udvarára kért bebocsájtást. A nálunk levő előhívott vonatfotókkal sikerült elmagyarázni, hogy mit is akar. Miután letaposta a családi veteményest, leitatták rakival, és a vacsorát csak a sietős dolgunkra hivatkozva kerülhette el. Ezekből a fotókból a következő úton adunk neki néhányat.
![]() | |
A durresi tengerpartonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 Durrës 401 Albania Albánia bemozdult |
Durresbe menet egy egészen vicces bunkert is láttam Golem közelében. A bazinagy kősivatag közepén állt egy nagy halom, rajta jónéhány szabálytalanul növő fával és pár lyukkal, ami pont egy kis támasztékos gézigépfegyver kidugására használható. Komolyan azt hitték, hogy nem fog feltűnni?
![]() | |
A durresi tengerpartonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 16:52:43 Albania Albánia |
Itt tengerre néző lakosztályt kértünk a szállodában, majd fölkerekedtünk a nyüzsgő sétálóutca felé, hogy szuvenírt (például kicsi, bunker formájú hamutartót) vegyünk, megnézzük a tengerparti muzulmán csajokat és egy jót együnk. Ez utóbbi fejenként egy kilogramm bárányhúsban (bocsánat, albánul meeehehe húsban), salátában, kenyérben, rakiban és sörben teljesedett ki. Ismét hárman annyit fizettünk, mint itthon egyedül tettük volna.
![]() | |
Hősi emlémű a durresi tengerpartonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:20 17:16:11 Durrës 401 Albania Albánia |
![]() | |
A durresi kikötőFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:21 06:47:43 Durrës kikötõ 401 Albania Albánia |
Reggel csodás fények vonták köntösükbe a kikötőt. Ide külön tartalék jön le a futoházból, Shkozetbol, amelyik a kocsikat fölhúzza a nagyállomásra.
![]() | |
Reggeli indítókávé a durresi tengerpartonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:21 06:53:52 Albania Albánia |
A kávé és a koraszon természetesen inklúzív a szállodai szobában.
![]() | |
UFO TVFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:21 07:30:03 Albania Albánia |
Fene tudja, mit néznek ezek. Tiranában UFO University is van, szóval valami komoly dolog lehet. Az albán egyébként indoeurópai nyelv, tehát többek között a német rokona.
![]() | |
Kocsmatábla a durresi állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2003:01:02 11:09:13 Durrës 401 Albania Albánia |
Azért van önkritikájuk.
![]() | |
412-es elővárosi motorvonat Virpazar közelébenFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Shkoderi-tó Skadarske jezero Virpazar Vranjina 250 412 (ZCG) Belgrád-Bar vonal ŽCG motorvonat Montenegro Elektricska |
Durresből a montenegrói Virpazarba indultunk, amely a vasút mellett fekvő pazar viziváráról nevezetes. A tiranai autópályán ismét érdekes közlekedési eseteket sikerült megfigyelnünk. Láttatok már harmincas sebességkorlátozást és előzni tilost autópályán - úgy, hogy nincs útépítés?
![]() | |
412-es elővárosi motorvonat Virpazar közelébenFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Shkoderi-tó Skadarske jezero Virpazar Vranjina 250 412 (ZCG) Belgrád-Bar vonal ŽCG motorvonat Montenegro Elektricska |
A falu ugyanis, mint mondtam, ismeretlen Albániában, ezért az egyébként is értéktelen földön ott épít mindenki házat, üzemet, autószalont, akármit, ahol eszébe jut. Emiatt (Görögországhoz hasonlóan) úgymond lakott területen kívül is rengeteg a ház, főleg az utak mellett. Ezektől pedig ki kell hajtani. Akár a autópályára is, gondolom néha Y-fordulóval színesítve a műsort.
![]() | |
461 036 VirpazarnálFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Shkoderi-tó Skadarske jezero Virpazar Vranjina 250 461 (ZCG) Belgrád-Bar vonal ASEA Montenegro ŽCG Balkán |
Míg előzőnapi tízórainkat a tiranai túlméretezett pizzakenyérből fedezhettük, Virpazarba már meleg, friss bürekkel érkeztünk. A bürek rétes tésztába csomagolt meehehe-hús vagy sajtkrém, amit kakaóscsigához hasonlóan lehet hosszú rúdba fejteni és megenni. Igazán finom és nagy péksütemény.
![]() | |
461 036 VirpazarnálFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Shkoderi-tó Skadarske jezero Virpazar Vranjina 250 461 (ZCG) Belgrád-Bar vonal ASEA Montenegro ŽCG Balkán |
A Skoderi-tó partján van egy remek, ám drága étterem. Ide beültünk egy frissítőre, hátha jön valami addig is. Kilátásunk az volt. Erre jött ez a gépmenet.
![]() | |
461 036 VirpazarnálFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Shkoderi-tó Skadarske jezero Virpazar Vranjina 250 461 (ZCG) Belgrád-Bar vonal ASEA Montenegro ŽCG Balkán |
Itt is vannak némi hegyek.
![]() | |
461 031 VirpazarnálFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:21 14:07:15 Shkoderi-tó Skadarske jezero Virpazar Vranjina 250 461 (ZCG) Belgrád-Bar vonal ASEA Montenegro ŽCG Balkán |
Bijelo Poljéből jött egy személyvonat negyven perccel később. Kinéztem ezt a dombot, amiről rálátni a sínre, a tóra, a várra, jó a napállás így késő délután, és elkezdtem fölmászni, miközben a többiek közelképeken igyekeztek a vizivárat bemutatni.
![]() | |
461 031 VirpazarnálFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:21 14:08:25 Shkoderi-tó Skadarske jezero Virpazar Vranjina 250 461 (ZCG) híd Belgrád-Bar vonal ASEA Montenegro ŽCG Balkán |
A hegy lábához autóval könnyen eljutottunk, innen viszont az én dolgom megnehezedett. Először egy ösvényt kellett találnom, amin elindulhattam. Ezt a vártól távolabbi oldalon meg is leltem, ám azon kívül, hogy végigment a földnyelv oldalában nem sok hasznát vehettem, mert a part felé lejteni kezdett.
![]() | |
461 031 VirpazarnálFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:21 14:08:46 Shkoderi-tó Skadarske jezero Virpazar Vranjina 250 461 (ZCG) Belgrád-Bar vonal ASEA Montenegro ŽCG Balkán |
Ezért letértem az ösvényről, és átmásztam a hegy csúcsán erre a nyitott nézőpontra. Igen ám, de a sziklamászáson kívül más gondom is akadt: a hegyet majdnem teljesen beborítja a rózsa, így tüskéi igencsak vendégmarasztalóak. Persze ruházatban nem vagyok finnyás, viszont a visszajutásom a főútra veszélyesebb volt bárminél, amit eddig vonatfotózás címén csináltam.
![]() | |
461 031 VirpazarnálFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:21 14:09:05 Shkoderi-tó Skadarske jezero Virpazar Vranjina 250 461 (ZCG) híd Belgrád-Bar vonal ASEA Montenegro ŽCG Balkán |
Ezért letértem az ösvényről, és átmásztam a hegy csúcsán erre a nyitott nézőpontra. Igen ám, de a sziklamászáson kívül más gondom is akadt: a hegyet majdnem teljesen beborítja a rózsa, így tüskéi igencsak vendégmarasztalóak. Persze ruházatban nem vagyok finnyás, viszont a visszajutásom a főútra veszélyesebb volt bárminél, amit eddig vonatfotózás címén csináltam.
![]() | |
461 031 VirpazarnálFotó: Bedenek József Készítés ideje: 2008:10:21 15:10:00 Shkoderi-tó Skadarske jezero Virpazar Vranjina 250 461 (ZCG) Belgrád-Bar vonal ASEA Montenegro ŽCG Balkán |
Józsi fotója ugyanerről a vonatról készült, csak közelebbről. Szerencsére kinéztünk egy fotóhelyet reggelre, amit könnyebb megközelíteni, viszont jó irányú vonat nem ígérkezett addig, amíg meg kellett jelennünk a podgoricai fűtőházban, ahol már vártak ránk. De nem nagyon paráztunk, egy tehervonat csak megsegít minket!
![]() | |
461 031 VirpazarnálFotó: Székely Viktor Készítés ideje: 2008:10:21 15:11:39 Shkoderi-tó Skadarske jezero Virpazar Vranjina 250 461 (ZCG) Belgrád-Bar vonal ASEA Montenegro ŽCG Balkán |
Legyen azért közelről készült nyíltvonali kép is!
![]() | |
412 051 VirpazarnálFotó: Székely Viktor Készítés ideje: 2008:10:21 15:29:24 Shkoderi-tó Skadarske jezero Virpazar Vranjina 250 412 (ZCG) Belgrád-Bar vonal Montenegro ŽCG motorvonat Elektricska |
Az előző személy Virpazar állomáson keresztezett ezzel a Beovozzal. Az állomás egy öbölnyire van a fotóhelytől (ettől is, és az enyémtől is, mivel az én földnyelvemen átvágó alagút tetejéről készült Viktor képe), de itt elég durva lassújelek vannak. Mégis, a nehéz kirándulás miatt ezt a vonatot én csak a fákon át láttam, lemaradtam róla.
![]() | |
461-es VirpazarnálFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:21 Shkoderi-tó Skadarske jezero Virpazar Vranjina 250 461 (ZCG) Belgrád-Bar vonal ASEA Montenegro ŽCG Balkán |
A Nap rohamosan süllyedt, és személyvonatot már nem ígértek, tehervonat reményében mégis fölmásztunk Virpazar falu fölé ey dombra. Megérte. A vonat még éppen nem ért be a hegyek árnyékába. A fehér csík a szemközti hegy oldalában az a régi, szerpentines út, amit ma már szerencsére egy talpalagúttal el lehet kerülni.
![]() | |
461-es tehervonattal VirpazarnálFotó: Bedenek József Készítés ideje: 2008:10:21 17:04:48 Virpazar Vranjina 250 461 (ZCG) Belgrád-Bar vonal ASEA Montenegro ŽCG Balkán |
Az látszik, hogy a 40D és az E-500 nem ugyanaz a kategória - dehát ezt nem is állította senki. Egy 400D-t vagy D40-et bármikor elkalapál viszont, főleg necces helyzetekben.
![]() | |
461-es VirpazarnálFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Virpazar Vranjina 250 461 (ZCG) Belgrád-Bar vonal ASEA Montenegro ŽCG Balkán |
Az Ohridi-tóhoz hasonlóan itt is hiába veszik körbe hegyek a vizet, alig valami látszódik belőlük.
![]() | |
412 023 VirpazarnálFotó: Takács Bence Készítés ideje: Shkoderi-tó Skadarske jezero Virpazar Vranjina 250 412 (ZCG) legjobb Belgrád-Bar vonal ŽCG motorvonat Montenegro Elektricska |
Nagyon alacsonyan járt már a nap, mikor ezt a HDR-képet elkészítettem.
![]() | |
412-es VirpazarnálFotó: Székely Viktor Készítés ideje: 2008:10:21 17:59:19 Shkoderi-tó Skadarske jezero Virpazar Vranjina 250 412 (ZCG) legjobb Belgrád-Bar vonal Montenegro ŽCG motorvonat Elektricska |
A vár belsejéből ezt a mesés tükröződéses képet készítette a Viktor.
![]() | |
412-es VirpazarnálFotó: Székely Viktor Készítés ideje: 2008:10:21 17:59:38 Shkoderi-tó Skadarske jezero Virpazar Vranjina 250 412 (ZCG) Belgrád-Bar vonal ŽCG motorvonat Montenegro Elektricska |
Az este utolsó fotója vonatról... Mert vannak fontosabb dolgok is!
![]() | |
Vacsora VirpazarbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:21 18:00:12 Virpazar 250 Monte Negro |
Ezúttal vegyes haltálat és sopszka-salátát vacsoráztunk. A hangulatos étterem ugyan kicsit drágább volt az eddig megszokottaknál, de az ízek kárpótoltak minket.
![]() | |
Nem para, Tara!Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:22 09:49:33 Shkoderi-tó Skadarske jezero Virpazar Vranjina 250 461 (ZCG) híd Belgrád-Bar vonal ASEA Montenegro ŽCG Balkán |
Erősen paráztunk, hogy a reggeli, könnyebb sziklafalról nem fogunk tudni jó fotót lőni, ugyanis makacsul csak hátulról akartak vonatok érkezni, ráadásul mind mozdonyos volt, még csak nem is Beovoz, amit itt Gorbacsovnak neveznek. Aztán a podgoricai fűtőház megtekintésére megbeszélt időpontunk odébbcsúszott, így a para elmúlt, jött a Tara.
![]() | |
Nem para, Tara!Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:22 09:51:04 Shkoderi-tó Skadarske jezero Virpazar Vranjina 250 461 (ZCG) legjobb Belgrád-Bar vonal ASEA Montenegro ŽCG Balkán |
Erősen paráztunk, hogy a reggeli, könnyebb sziklafalról nem fogunk tudni jó fotót lőni, ugyanis makacsul csak hátulról akartak vonatok érkezni, ráadásul mind mozdonyos volt, még csak nem is Beovoz, amit itt Gorbacsovnak neveznek. Aztán a podgoricai fűtőház megtekintésére megbeszélt időpontunk odébbcsúszott, így a para elmúlt, jött a Tara.
![]() | |
Nem para, Tara!Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:22 09:51:16 Shkoderi-tó Skadarske jezero Virpazar Vranjina 250 461 (ZCG) Belgrád-Bar vonal ASEA Montenegro ŽCG Balkán |
Szép kis vonat, itt még egy mozdonnyal, de később kocsikkal és egy újabb mozdonnyal kiegészülve folytatja majd útját.
![]() | |
412 051 VirpazarnálFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2003:01:02 20:38:24 Shkoderi-tó Skadarske jezero Virpazar Vranjina 250 412 (ZCG) Belgrád-Bar vonal ŽCG motorvonat Montenegro Elektricska |
Ezt a kis gépemmel lőttem, amivel egyébként videóztam, így gynegébb minőségű, de a pályaszám leolvasható. Eközben az állványon a normál gépem már készen állt a HDR-sorozat elkészítésére.
![]() | |
661 142 a podgoricai fűtőházbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:22 11:46:23 Podgorica Titograd 250 251 252 661 (ZCG) dízelmozdony Montenegro ŽCG Balkán Kennedy Kennedyfélék |
Erről különösebben sokat írni nem fogok, bár ez egy nagyon érdekes fűtőház, de különösebben sokat nem tudok az itt levő járművekről, emberekről, berendezésekről.
![]() | |
Podgorica fűtőházFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:22 11:49:23 Podgorica Titograd 250 251 252 661 (ZCG) dízelmozdony Montenegro ŽCG Balkán Kennedy Kennedyfélék |
![]() | |
642 174 a podgoricai fűtőházbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:22 11:49:40 Podgorica Titograd 250 251 252 ZCG 642 dízelmozdony Montenegro ŽCG Belgrád-Bar vonal |
![]() | |
A podgoricai fűtőházbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:22 11:51:12 Podgorica Titograd 250 251 252 661 (ZCG) dízelmozdony Montenegro ŽCG Balkán Kennedy Kennedyfélék |
![]() | |
A podgoricai fűtőházbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:22 11:51:30 Podgorica Titograd 250 251 252 661 (ZCG) dízelmozdony Montenegro ŽCG Balkán Kennedy Kennedyfélék |
![]() | |
A podgoricai fűtőházbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:22 11:52:49 Podgorica Titograd 250 251 252 744 (ZCG) ŽCG dízelmozdony Montenegro |
Valószínűleg 744 011-es.
![]() | |
412 042-es a podgoricai fűtőházbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:22 11:54:23 Podgorica Titograd 250 251 252 412 (ZCG) Belgrád-Bar vonal ŽCG motorvonat Montenegro Elektricska |
![]() | |
A podgoricai fűtőházbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:22 11:56:11 Podgorica Titograd 250 251 252 Monte Negro nemmozdony |
A kocsi Tito vonatáhz tartozott.
![]() | |
A podgoricai fűtőházbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:22 11:56:34 Podgorica Titograd 250 251 252 Monte Negro nemmozdony |
![]() | |
644 015 a podgoricai fűtőházbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:22 11:57:55 Podgorica Titograd 250 251 252 ZCG 644 dízelmozdony Montenegro ŽCG Balkán Kennedy Kennedyfélék |
![]() | |
661 269 a podgoricai fűtőházbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:22 11:59:17 Podgorica Titograd 250 251 252 661 (ZCG) dízelmozdony Montenegro ŽCG Balkán Kennedy Kennedyfélék |
![]() | |
643 050 a podgoricai fűtőházbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:22 12:01:04 Podgorica Titograd 250 251 252 ZCG 643 dízelmozdony Montenegro ŽCG |
![]() | |
A bari 461 043 a podgoricai fűtőházbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:22 12:04:59 Podgorica Titograd 250 251 252 461 (ZCG) Belgrád-Bar vonal ASEA Montenegro ŽCG Balkán |
![]() | |
A 643 051 a podgoricai fűtőházbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:22 12:05:31 Podgorica Titograd 250 251 252 ZCG 643 dízelmozdony Montenegro ŽCG |
Az előtérben az új padló alatti kerékesztergájuk. Azzal viccelődtünk, hogy talán itt a balkánon tudnának mit kezdeni szegény Samu kerekével, amit Celldömölk nem tudott megoldani. Mondjuk egy Samut végigfotóznék a Podgorica-Belgrád vonalon, akár repülőből is!
![]() | |
461 042 a podgoricai fűtőházbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:22 12:06:04 Podgorica Titograd 250 251 252 461 (ZCG) Belgrád-Bar vonal ASEA Montenegro ŽCG Balkán |
![]() | |
A helyi Mazsola a podgoricai fűtőházbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:22 12:06:41 Podgorica Titograd 250 251 252 Monte Negro nemmozdony |
Modern lengyel gyártmányú Crystal traktor.
![]() | |
A Rafamet-eszterga a podgoricai fűtőházbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:22 12:08:49 Podgorica Titograd 250 251 252 Monte Negro |
![]() | |
661-es a fűtőházbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:22 12:11:17 Podgorica Titograd 250 251 252 661 (ZCG) dízelmozdony Montenegro ŽCG Balkán Kennedy Kennedyfélék |
![]() | |
661-es a podgoricai fűtőházbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:22 12:12:41 Podgorica Titograd 250 251 252 661 (ZCG) dízelmozdony Montenegro ŽCG Balkán Kennedy Kennedyfélék |
![]() | |
Valami régi kocsi a podgoricai fűtőházbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:22 12:14:20 Podgorica Titograd 250 251 252 Monte Negro nemmozdony |
![]() | |
Sok nagy kerékabroncs a podgoricai fűtőházbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:22 12:15:24 Podgorica Titograd 250 251 252 Monte Negro nemmozdony |
![]() | |
744 011 PodgoricábanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:22 12:16:48 Podgorica Titograd 250 251 252 744 (ZCG) ŽCG dízelmozdony Montenegro Belgrád-Bar vonal |
![]() | |
642 024 az állomási tartalék PodgoricábanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:22 14:14:12 Podgorica Titograd 250 251 252 ZCG 642 dízelmozdony Montenegro ŽCG Belgrád-Bar vonal |
Azért ezt az állomási látképet Székesfehérváron is el tudnám viselni.
![]() | |
Plasser vágányszabályozógép KolasinbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:22 15:48:14 Kolasín 250 Monte Negro Belgrád-Bar vonal PFT |
Eljött az idő, hogy búcsút vegyünk a Balkántól, így a már ismert úton hazafelé indultunk. Fél nap, egy éjszaka és még fél nap dübörögtünk, majd Magyarországra értünk.
![]() | |
911-es felsővezetékszerelő motorkocsi KolasinbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:22 15:52:07 Kolasín 250 Monte Negro Belgrád-Bar vonal PFT nemmozdony |
Az út azonban nem múlik el nyomtalanul, hiszen új úticélokkal megunk előtt biztos, hogy újra elmegyünk Albániába, Montenegróba, és ahová még tudunk. Ha megtetszett a Balkán, akkor figyelmedbe ajánljuk, hogy 2009 tavaszán buszos vonatfotós kirándulást szervezünk a vonatmagazin.hu-val kooperációban Albániába és Montenegróba. Várunk szeretettel!
![]() | |
Plasser KolasinbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:22 15:54:06 Kolasín 250 Monte Negro Belgrád-Bar vonal PFT |
![]() | |
Kolasin hangulatos belvárosaFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:22 16:05:15 Monte Negro |
![]() | |
Kolasin hangulatos belvárosaFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:22 16:06:05 Monte Negro |
![]() | |
Kolasin hangulatos belvárosaFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:22 16:27:46 Monte Negro |
![]() | |
Kolasin hangulatos belvárosaFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:22 16:27:52 Monte Negro |
![]() | |
Kolasin hangulatos belvárosaFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:22 16:29:01 Monte Negro |
![]() | |
Kolasin hangulatos belvárosaFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:22 16:30:25 Monte Negro |
![]() | |
Kolasin hangulatos belvárosaFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:22 16:30:41 Monte Negro |
![]() | |
Kolasin hangulatos belvárosaFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2008:10:22 16:30:48 Monte Negro |
Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!