sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



Balatoni nyarak

Az M62-esek 2008-as visszatérése a partra emlékezetes volt, először jártak együtt a Desiro motorvonatokkal. Néhány 2007-es képen a Balaton IC és a badacsonyi nosztalgiavonat is megjelenik.

V63 029 Zamárdi felső állom fotó

V63 029 Zamárdi felső állomáson

Ebben az albumban kevesebb szó lesz vonatokról, mint az megszokott, de csak azért, hogy mutathassak egy adag képet, amit egy technika szakos tanulmányi kiránduláson készítettem, az Ajkai Timföldgyárban és az Ajkakristály öblösüveggyárban.

M44 112 Balatonszentgyörgy  fotó

M44 112 Balatonszentgyörgy állomáson

(könyvjelző) (Déli Vasút, Budapest-Nagykanizsa vonal)

Amíg megnézitek a marcali tolatós szerelvényét, engedjétek meg, hogy fölidézzem, hogy Pászti Tibor szervezésében egyszer már jártunk az Ajka környéki üzemekben, mégpedig vonattal, és erről album is készült: A29-essel Ajka iparvasútjain ujablak címmel. Egyébként az volt az első komoly út, amire az Olympus E-500-as fényképezőgépemmel mentem (milyen rég volt!)

M44 112 Balatonszentgyörgy  fotó

M44 112 Balatonszentgyörgy állomáson

(Déli Vasút, Budapest-Nagykanizsa vonal)

A Magyar Alumínium Zrt. hal fotó

A Magyar Alumínium Zrt. halimbai telepének főbejárata

A szociális és irodaépületben teljes fölszerelést kaptunk az előre bejelentett méretünk alapján, mielőtt a tényleges bányatelepre vittek volna minket. Volt lány, akinek csak nehezen akadt ruha, de a szakmai látogatókat mindig jól viselik a bányászok, ezúttal id több, nagyon lelkes előadót kaptunk, akik tényleg sokmindenről meséltek a földalatti kirándulásunk alatt.

A Magyar Alumínium Zrt. bán fotó

A Magyar Alumínium Zrt. bányászbusza

Gánt teljes és Dudar részleges kimerülésével Halimba az utolsó komoly magyar bauxit-bánya, ráadásul egy mélyművelésű, lejtaknán át megközelíthető üzem, ahol a jövesztés több szinten, igen nagy mélységben zajlik. Ha vasúti kiszolgálású lenne, feltétlenül függőleges aknával kellene megoldani az érc és a meddő felszínreszállítását, a modern, gumikerekű kisdömperekkel azonban a lejtakna is tökéletesen megfelel. A bányagépek úgy vannak kialakítva, hogy motorfékkel is azonnal megállnak.

Tartályok a Magyar Alumíniu fotó

Tartályok a Magyar Alumínium Zrt. Ajkai Timföldgyárának fehér szakaszában

A bányában nem fényképezhettem, a gyár régi technológiáját azonban szabadon, hiszen ebben semmi titkos nincsen, a hagyományos Bayer-folyamattal készül a bauxitból a timföld. Ennek első része a beszállítás, ami Halimbáról teherautóval, Dudarból akkor még vonattal történt ujablak. Rögtön a bauxitfogadónál elkezdik a durva bauxit őrlését.

Tartályok és a bal szélen k fotó

Tartályok és a bal szélen két autokláv a Magyar Alumínium Zrt. Ajkai Timföldgyárának vörös szakaszában

A technológia első része az úgynevezett vörös szakasz, ahol a legfontosabb lépés a bauxitból az aluminátokat kinyerni. Ezt nagy nyomáson és magas hőmérsékleten, erősen lúgos főzéssel oldják meg.

Tartályok és a bal szélen k fotó

Tartályok és a bal szélen két autokláv a Magyar Alumínium Zrt. Ajkai Timföldgyárának vörös szakaszában

A timföldgyártás igen nagy hőigényű, ezért szerencsés, hogy a gyár mellett rögtön ott áll az Ajkai Erőmű is ujablak. Bár az alumínium elektrolízisével már nem foglalkoznak, így az áramigény jelentősen lecsökkent, és az erőmű egyre több áramot tud eladni az országos energiahálózatnak, a kazánokban termelt gőz jórésze a turbinák megforgatása után a timföldgyártásban is részt vesz, mielőtt lecsapatnák, és visszatérne az erőműbe. Sokkal rosszabb lenne a hatásfok, ha a gyárnak magának kellene elsődleges energiahordozókból biztosítani a technológia hőigényét, például az autoklávok fűtését.

Látogatáson a Magyar Alumín fotó

Látogatáson a Magyar Alumínium Zrt. Ajkai Timföldgyárában

(könyvjelző)

Már a vörös szakasznak is van végtermék kimenete, különböző alumínium hidroszilikátokat választanak le a léből. Ezeket nagy forgó kemencében ujablak szárítva és porítva is veszik, például tűzálló tömítőanyagnak, a nedves változatot vegyipari alapanyagnak.

Látogatáson a Magyar Alumín fotó

Látogatáson a Magyar Alumínium Zrt. Ajkai Timföldgyárában

Látogatáson a Magyar Alumín fotó

Látogatáson a Magyar Alumínium Zrt. Ajkai Timföldgyárában

Ezek az autoklávok: sorba vannak kötve, fokozatosan javul a timföld minősége. A levegőben olyan erős lúgok terjengenek, hogy a ekdvenc Finalndia Vodka feliratú pólómból a mai napig minden mosáskor hüvelykujjnyi darabok válnak ki.

Látogatáson a Magyar Alumín fotó

Látogatáson a Magyar Alumínium Zrt. Ajkai Timföldgyárában

Erős motorok biztosítják a folyamatos keverést. Azért áramfelvételük ezeknek is van, a főzés pedig nem rövid időt vesz igénybe még ebben az aggresszív közegben sem.

Látogatáson a Magyar Alumín fotó

Látogatáson a Magyar Alumínium Zrt. Ajkai Timföldgyárában

Nagyméretű ülepítőkádak sorakoznak a gyártelep szélén.

Látogatáson a Magyar Alumín fotó

Látogatáson a Magyar Alumínium Zrt. Ajkai Timföldgyárában

(könyvjelző)

Nagyméretű ülepítőkádak sorakoznak a gyártelep szélén. A keverés ezeknél sem egyszerű, a szennyvíztelepekéhez hasonlóan van megoldva. A szuszpenzió viszkozitása is hasonló.

Látogatáson a Magyar Alumín fotó

Látogatáson a Magyar Alumínium Zrt. Ajkai Timföldgyárában

Látogatáson a Magyar Alumín fotó

Látogatáson a Magyar Alumínium Zrt. Ajkai Timföldgyárában

(könyvjelző)

Látogatáson a Magyar Alumín fotó

Látogatáson a Magyar Alumínium Zrt. Ajkai Timföldgyárában

(könyvjelző)

Látogatáson a Magyar Alumín fotó

Látogatáson a Magyar Alumínium Zrt. Ajkai Timföldgyárában

Kis méretű, szovjet gyártmányú, párologtatásos hűtő.

Látogatáson a Magyar Alumín fotó

Látogatáson a Magyar Alumínium Zrt. Ajkai Timföldgyárában

Látogatáson a Magyar Alumín fotó

Látogatáson a Magyar Alumínium Zrt. Ajkai Timföldgyárában

(könyvjelző)

A vörös szakasz látképe távolról.

Látogatáson a Magyar Alumín fotó

Látogatáson a Magyar Alumínium Zrt. Ajkai Timföldgyárában

A fehér szakaszba érve így néz ki a timföld-szuszpenzió.

Látogatáson a Magyar Alumín fotó

Látogatáson a Magyar Alumínium Zrt. Ajkai Timföldgyárában

Egy vákuumszűrőn keresztül kiszívják a folyadék nagyját, le már porszerű timföld hullik, ám kézbenfogva könnyen nedves, agyagszerű golyóvá gyúrható. pH-ját tekintve azonban már jórészt semleges.

Látogatáson a Magyar Alumín fotó

Látogatáson a Magyar Alumínium Zrt. Ajkai Timföldgyárában

Látogatáson a Magyar Alumín fotó

Látogatáson a Magyar Alumínium Zrt. Ajkai Timföldgyárában

Látogatáson a Magyar Alumín fotó

Látogatáson a Magyar Alumínium Zrt. Ajkai Timföldgyárában

Napnyugta Keszthelyen fotó

Napnyugta Keszthelyen

(könyvjelző)

A gyár modern részeibe is bementünk, de itt fényképezni ismét nem lehetett. Pedig sokkoló, hogy a düledező falú százéves épületben belül minden fal lebontva, és német gyártmányú, teljesen automatikus, tiszta, zárt rendszerű gyárak rejtőznek. Színes acélváz hordozza a teljes technológiát, minden, mint a patyolat. Ezekben a szekciókban zeolit, illetve mosóporok és fogkrémek timföld alapú alapanyagai készülnek, részben a hazai piacra, részben keletre és az Európai Unióba. A legnagyobb szenzáció pedig a gallium-üzem, hiszen ezt a bauxitban előforduló elemet nagy tisztaságban alig néhány gyár állítja még elő a világon.

Az Ajkakristály múzeumában fotó

Az Ajkakristály múzeumában

Megnéztünk egy másik ajkai ipari fellegvárat is. A város nem csak a nehéziparáról, de az üveg-, kristály- és porcelán-manufaktúráról is híres. Ennek termékeit zömében külföldre értékesítik, a magyar celebeknek és gazdagoknak nem divat az ilyesféle fényűzés.

Az Ajkakristály múzeumában fotó

Az Ajkakristály múzeumában

Az Ajkakristály múzeumában fotó

Az Ajkakristály múzeumában

Az Ajkakristály múzeumában fotó

Az Ajkakristály múzeumában

Az Ajkakristály múzeumában fotó

Az Ajkakristály múzeumában

(könyvjelző)

Megnéztünk egy másik ajkai ipari fellegvárat is. A város nem csak a nehéziparáról, de az üveg-, kristály- és porcelán-manufaktúráról is híres. Ennek termékeit zömében külföldre értékesítik, a magyar celebeknek és gazdagoknak nem divat az ilyesféle fényűzés.

Az Ajkakristály múzeumában fotó

Az Ajkakristály múzeumában

Az Ajkakristály múzeumában fotó

Az Ajkakristály múzeumában

Üvegtörmelék az Ajkakristál fotó

Üvegtörmelék az Ajkakristály udvarán

Most éppen kék üveg pohárkészleteket gyártottak, volt pár selejtes darab. Ez később még jól jön, hiszen ha üveggel beoltják az olvadó kvarchomokot, gyorsabban kialakul a megfelelő állagú alapanyag.

Munka az Ajkakristály ajkai fotó

Munka az Ajkakristály ajkai üveggyárában

Munka az Ajkakristály ajkai fotó

Munka az Ajkakristály ajkai üveggyárában

Igazi rpofik és mind igazi egyéniség.

Munka az Ajkakristály ajkai fotó

Munka az Ajkakristály ajkai üveggyárában

(könyvjelző)

Munka az Ajkakristály ajkai fotó

Munka az Ajkakristály ajkai üveggyárában

Munka az Ajkakristály ajkai fotó

Munka az Ajkakristály ajkai üveggyárában

Munka az Ajkakristály ajkai fotó

Munka az Ajkakristály ajkai üveggyárában

Munka az Ajkakristály ajkai fotó

Munka az Ajkakristály ajkai üveggyárában

Munka az Ajkakristály ajkai fotó

Munka az Ajkakristály ajkai üveggyárában

Munka az Ajkakristály ajkai fotó

Munka az Ajkakristály ajkai üveggyárában

Munka az Ajkakristály ajkai fotó

Munka az Ajkakristály ajkai üveggyárában

Munka az Ajkakristály ajkai fotó

Munka az Ajkakristály ajkai üveggyárában

Munka az Ajkakristály ajkai fotó

Munka az Ajkakristály ajkai üveggyárában

Munka az Ajkakristály ajkai fotó

Munka az Ajkakristály ajkai üveggyárában

(könyvjelző)

Munka az Ajkakristály ajkai fotó

Munka az Ajkakristály ajkai üveggyárában

Munka az Ajkakristály ajkai fotó

Munka az Ajkakristály ajkai üveggyárában

Ganz bányamozdony a csinger fotó

Ganz bányamozdony a csingervölgyi bányászati múzeumban

MD40 mozdony a csingervölgy fotó

MD40 mozdony a csingervölgyi bányászati múzeumban

Modern mozdony a csingervöl fotó

Modern mozdony a csingervölgyi bányászati múzeumban

BM50 bányamozdony a csinger fotó

BM50 bányamozdony a csingervölgyi bányászati múzeumban

A Balaton látképe Szigliget fotó

A Balaton látképe Szigliget várából

A szigligeti vár fotó

A szigligeti vár

A szigligeti vár fotó

A szigligeti vár

Felhők fényei fotó

Felhők fényei

Német-magyar lány kutyával  fotó

Német-magyar lány kutyával a szigligeti várban

A Badacsony oldala fotó

A Badacsony oldala

Szemben, a nyeregtetős, nagy fehér ház alati szőlőből remekül lehet fényképezni. Ez a kép a szigligeti várból készült.

Hűsölő buszok Keszthelyen fotó

Hűsölő buszok Keszthelyen

Bzmot 237 Keszthelyen fotó

Bzmot 237 Keszthelyen

Ismét egy kép a kedvenc motorvonatomról! Ezúttal egy Keszthely-Celldömölk személyvonat képében játszik.

BCmot 390 Keszthelyen fotó

BCmot 390 Keszthelyen

Ezek a képek 2007.-ben készültek, akkor még volt heti háromszor nosztalgiavonat a Balaton partján Keszthelyről Badacsonyba. Igaz, már akkor sem gőzössel, hanem csak motorkocsival, ami nem sok embert hozott lázba.

M41 2331 Keszthelyen fotó

M41 2331 Keszthelyen

(Tapolca-Keszthelyi HÉV)

Elvégre egy BCmot kb. annyit nyújt, mint bármely más vonat: kényelmetlen ülést és rázós pályát meg dízelfüstöt.

BCmot 390 Keszthelyen fotó

BCmot 390 Keszthelyen

Szerintem a nosztalgiavonatot a balatoni turizmussal foglalkozó alapoknak támogatniuk kellene, hiszen egyike volt a kevés, rossz időben is élvezhető programnak. Sajnos Keszthely az egyik legkihaltabb üdülőhely a Balaton mentén, bár a noszivonat célközönségének számító idősekből viszonylag sokan, a gyerekes szülőkből viszont igen kevesen vannak jelen.

BCmot 390 Keszthelyen fotó

BCmot 390 Keszthelyen

(könyvjelző)

Badacsony jó úticél, inkább a kiindulóponttal van probléma. Szerencsésebb lenne egy Siófokról, vagy Balatonkeneséről induló járat, előbbi esetében például Bbmottal a 27-esen át. Így meg lenne oldva az északi és a déli partok között legalább napi egyszer az átjutás vasúton és mindkét parton lenne nosztalgiajárat. Elég lenne heti egy napon felfűteni a 324-es gőzmozdonyt, igazi attrakció lenne.

V43 1147 Keszthelyen fotó

V43 1147 Keszthelyen

Az érdekességeknek nincs vége: nálam még rengeteg publikálatlan kép fekszik MÁV-feliratos mozdonyokról, sőt, még csupapiros halberstadti kocsikról is. Bár lenne több időm albumba rendezni őket.

M41 2328 Keszthelyen fotó

M41 2328 Keszthelyen

(Tapolca-Keszthelyi HÉV)

Gépcsere után a Balaton IC. Útvonala Budapest-Keleti pályaudvar-Székesfehérvár-Fonyód-Keszthely-Tapolca-Celldömölk-Szombathely-Sopron-Bécs volt. Egy évet élt, idén Bécs-Székesfehérvár Desiro lett volna helyette, de az ukki vágányzár miatt pótlás nélkül lemondták.

M41 2316 és Bzmot 345 Keszt fotó

M41 2316 és Bzmot 345 Keszthelyen

(Tapolca-Keszthelyi HÉV)

Keszthely gyönyörű, új felv fotó

Keszthely gyönyörű, új felvételi épülete

(könyvjelző)

BCmot 390 Keszthelyen fotó

BCmot 390 Keszthelyen

Hattyú fotó

Hattyú

Sokszáz méterre a parttól k fotó

Sokszáz méterre a parttól kezdődik a mélyvíz a maga 120 cm-ével

Vitorlások a Balatonon a Ke fotó

Vitorlások a Balatonon a Keszthelyi-öbölben

A monoszlói templom fotó

A monoszlói templom

(könyvjelző)

A monoszlói templom fotó

A monoszlói templom

A monoszlói templom fotó

A monoszlói templom

A monoszlói templom fotó

A monoszlói templom

A szószék és Bérczi tanár úr.

A monoszlói kúria fotó

A monoszlói kúria

A monoszlói kúria fotó

A monoszlói kúria

A monoszlói kúria fotó

A monoszlói kúria

A Hegyestű geológiai bemuta fotó

A Hegyestű geológiai bemutatóhely bazaltorgonái

A Hegyestű geológiai bemuta fotó

A Hegyestű geológiai bemutatóhely bazaltorgonái

A Badacsony a Hegyestűről n fotó

A Badacsony a Hegyestűről nézve

Most tényleg csapjunk a von fotó

Most tényleg csapjunk a vonatok közé: Bzmot 308 Csajágon

Idáig egyben jött Tapolcáról, egyik fele a gyorsvonat után innen indul vissza, a másik fele majd Székesfehérvárról fordul. Mára a gyűjtő- és elosztóvonatokat sikeresen fölszámolták a 29-esen a nyári idényben is.

M41 2329 gyorsvonattal Csaj fotó

M41 2329 gyorsvonattal Csajágon

(MÁV Észak-Balatoni vonal)

M41 2312 a reggeli InterCit fotó

M41 2312 a reggeli InterCityvel Csajágon

(MÁV Észak-Balatoni vonal)

A Szent György-hegy a Badac fotó

A Szent György-hegy a Badacsonyról nézve

A Szent György-hegy a Badac fotó

A Szent György-hegy a Badacsonyról nézve

(könyvjelző)

M41 2331 a Balatonnal a hát fotó

M41 2331 a Balatonnal a háttérben Badacsonylábdihegy és Badacsonytördemic-Szigliget között

(könyvjelző) (MÁV Észak-Balatoni vonal)

A kép a Badacsony oldalából készült a szigligeti állomástól induló sétaút egy feltűnő, egy ház kőkerítésének oldalába épített pihenőpadjáról. Kellems árnyékot is nyújtott.

M41 2331 a Balatonnal a hát fotó

M41 2331 a Balatonnal a háttérben Badacsonylábdihegy és Badacsonytördemic-Szigliget között

(könyvjelző) (MÁV Észak-Balatoni vonal)

Hajó és Badacsony szőlővess fotó

Hajó és Badacsony szőlővesszei

A Badacsony fotó

A Badacsony

(könyvjelző)

6342 019-4 Badacsonylábdihe fotó

6342 019-4 Badacsonylábdihegy megállóhelyen

Jellegzetes balatoni időjárásban fényképezhettem a Desirót.

6342 019-4 Badacsonylábdihe fotó

6342 019-4 Badacsonylábdihegy megállóhelyen

6342 019-4 Badacsonylábdihe fotó

6342 019-4 Badacsonylábdihegy megállóhelyen

Egy Bzmot a Badacsony lábán fotó

Egy Bzmot a Badacsony lábánál

Ez már kritikán aluli.

M62 326 és egy Remot-Csörgő fotó

M62 326 és egy Remot-Csörgő a szigligeti vár lábánál

(könyvjelző) (MÁV Észak-Balatoni vonal)

Ezért a képért viszont megérte eljönnöm idáig.

M62 326 és egy Remot-Csörgő fotó

M62 326 és egy Remot-Csörgő Badacsonylábdihegynél

(könyvjelző) (MÁV Észak-Balatoni vonal)

M41 2305 Badacsonyban fotó

M41 2305 Badacsonyban

(MÁV Észak-Balatoni vonal)

M41 2305 Badacsonyban fotó

M41 2305 Badacsonyban

(könyvjelző) (MÁV Észak-Balatoni vonal)

Kevéssé látszik, de ez is csupapiros halberstadti szerelvény.

M62 316 Badacsonytomaj íves fotó

M62 316 Badacsonytomaj ívesített kijárati kitérőjén

(könyvjelző) (MÁV Észak-Balatoni vonal)

Elképesztő méretű gyorsvonatok jártak, mivel sűríteni tavaly nyáron nem akartak, igaz, a Batsányi IC még vitte a pénzt, míg idén szerencsére már nem. Klasszik Szergejt nem sikerült kifognom, 2009-ben nem jutottam el a Balatonpartra, így sok értékes képről lemaradtam.

M41 2305 Badacsonytomajban fotó

M41 2305 Badacsonytomajban

(MÁV Észak-Balatoni vonal)

Fél év kevés volt eltűntetni a mozdony orráról ujablak a firkát.

Badacsonytomaj fotó

Badacsonytomaj

Badacsonytomaj fotó

Badacsonytomaj

M41 2331 Badacsonytomajban fotó

M41 2331 Badacsonytomajban

(MÁV Észak-Balatoni vonal)

M62 318 Badacsonyban fotó

M62 318 Badacsonyban

Kellemes domborulatok vannak a vasút közelében.

M62 318 Badacsonyban fotó

M62 318 Badacsonyban

(könyvjelző) (MÁV Észak-Balatoni vonal)

Az egész Balaton leghangulatosabb megállója nekem országos szinten is egyik kedvencem. A település központjába érkezik a vasúti utas, de egy nagyon kellemes, gondozott, de természetes helyre. Maga a tökély.

6342 019-4 Badacsonytomajba fotó

6342 019-4 Badacsonytomajban

6342 019-4 és M62 318 Badac fotó

6342 019-4 és M62 318 Badacsonytomajban

6342 002-0 Aszófőn fotó

6342 002-0 Aszófőn

M62 326 Balatonalmádiban fotó

M62 326 Balatonalmádiban

M41 2327 Csajágon fotó

M41 2327 Csajágon

(MÁV Észak-Balatoni vonal)

Ezzel a képpel búcsúzom, remélem, nem nagy gond, hogy elkalandoztam egy kicsit a vasúttól ezen a vasúti honlapon. Hamarosan ismét vonatozunk, addig minden jót!

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek