sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



Bb mot-tal farsangolni

Csarnok mellett fotó

Csarnok mellett

Reggel már egy órával korábban kiérkeztem az indulás helyszínére, nem egyedüliként. Egy kemény mag, a vidékiek egy csoportjával megtámogatva, már a 10. mellett várakozott.
Aztán megérkezett a motorvonat, farral betolatott a Füstiből (toltvonat), és elkezdődött a fotózási mizéria. Peron mellett azért annyira nem volt nehéz szalonképessé és harmadik személy-mentessé tenni a nézőke tartalmát.

Böbe a kilencediken fotó

Böbe a kilencediken

A szinte friss hó és az indulás perceiben éppen kisütő Nap gyönyörű lehetőségeket jósolt.
Megérkeztek a fórumos ismerősök és ismeretlenek, de ekkor még mindenkit annyira magával ragadott ez a valóban csodálatos vonat, hogy hosszabb beszélgetésekbe senki nem tudott bonyolódni. A körülötte állók ugyanis folyamatosan mozogtak, a szűk látószögön belül mindenféle helyekről és helyzetekből kattintgattunk, keresve a legegyedibb meglátásokat.

Beszállás előtt fotó

Beszállás előtt

Több, mint száz résztvevő több, mint száz fényképezőgépet jelent, amik mind ugyanazoknál a fotómegállásoknál készülnek elsülni. Ennek ellenére, mikor ezt a galériát írom, már jónéhány fórumos képet ismerek, és sok fényképezőgépbe már menet közben is belenéztem, így nyugodtan mondhatom: sok érdekes, személyes felvétel készült, a dokumentumok és a kedves emlékek, moslygó embereket, forralt borral egyensúlyozó kalauzokat ábrázoló képeken kívül.
Az étkezőkocsiba beszállás során mindenki egy érdekes konstrukciójú kéregjegy-utánzatot kapott, és igyekezett elhelyezkedni, szerencsére férőhely mindenkinek akadt. Mi először a motorkocsiban, az elülső vezetőállás közelébe ültünk le.

Keresztre várva fotó

Keresztre várva

Menetrendszerű indulás, fegyelmezett kezdés, Kőbánya-Kispest-i kiegészülés után a lajosmizsei vonalon indultunk el a havas tájban. Düledező házak, töltésoldalak, a régmúltra emlékeztető vágánnyomok, hó borította zöldellő fenyőfák között jutottunk el Ócsára.
Ezalatt mindenki bejárhatta a vezetőállást, ahonnan folyamatos videofelvétel készült, a poggyász- és a gépteret. Ez utóbbi egybeesik a túlvégi vezérállással, és cseppet sem kellemes munkahely, a gőzmozdonynál is jóval zajosabb. A motort, ami közvetlenül a gépes forgóváz keretéhez van rögzítve, csak egy fadoboz szigeteli el akusztikusan a vezetőülés terétől. A mozdony csak a hordrugókon rugózik, míg a szekrény egy másodlagosrugózással csatlakozik a Ganz-Rónai elméleti forgáspontú forgóvázhoz (nincs "királycsapja", hisz annak helyén a motor van.)

Keresztre várva fotó

Keresztre várva

Érdekes megfigyelni, hogy a motor emiatt függetlenül jár, rezeg, szitál a kocsiszekrénytől. A saját rezgései és a pálya-forgóváz kapcsolat együttes mozgása durvának tűnik, mintha fájna a motornak- pedig ez csak azért furcsa, mert a kocsiszekrény relatív mozgását érzékeljük.
A jármű egyébként nosztaligajárműnek fincsi, a napi forgalomban valószínűleg egy rémálom lehetett. A gépes forgóváz végülis egy szabályos mozdony, amit megtoldottak egy üreges dobozzal, amiben utasokat lehet szállítani. A motor mérete és elhelyezése cseppetsem szerencsés, sem mérnöki, sem ergonómiai szempontból.

Kereszt az ingával fotó

Kereszt az ingával

Ócsán azért álltunk meg, hogy egy Budapestre tartó ingával keresztezzünk.
Ennél a fotózásnál kicsit fegyelmezetlen volt a társaság, idősebbeket és fiatalabakat egyaránt figyelmeztetni kellett a társas fotózás szabályaira. Talán nem ártana, ha ilyen utak első perceiben a belső hangosításban felvilágosító szövegek mennének, például "Ne állj be más fotójába!" "Igyekezz gyorsan odébb állni!" "Menj minél messzebb, közelről úgysem látszik semmi, de ráadásul engem is akadályozol!", és hasonlók. Innen már csak egy lépés Peckem tábornok és a sűrű, zárt bombarács.

Ócsa állomás fotó

Ócsa állomás

(könyvjelző)

Igaziból ebben a fotóhelyben kb. ennyi fantázia rejlett, mivel a Nap pont az elejét sütötte a vonatnak, így lentről mindkét szögből egyformán jól lehetett fotózni, igaziból gyönyörű volt. Bár azzal a fával még tudtam volna mit kezdeni, de minden méteren nem lehet fotóstoppot csinálni...

"Nappal füstoszlop&quo fotó

"Nappal füstoszlop"

(könyvjelző)

Bár ezúttal nem vezet, csak kiváló témával ajándékoz meg.

Kicsi kocsi fotó

Kicsi kocsi

Az antik Citroen mintha a menet részeként direkt előteret kívánt volna szolgáltatni a fényképezésnek.

Stopp, ez itt a nyílt vonal fotó

Stopp, ez itt a nyílt vonal!

Végül úgy alakult, hogy a 142 lett a menet fő motívuma, minthogy a lakitelki útvonalat ilyen-olyan svindlik meggátolták. A legvégén úgy alakult, hogy a 142 lett a túra egyetlen motívuma, de ez a második (és egyben utolsó) fotóhely egyáltalán nem rossz. Sőt, mint ki fog derülni, egészen kivételes adottságai közé nem csak Böbe diszkrét domborulatai tartoznak

Akár egy csoportkép fotó

Akár egy csoportkép

(könyvjelző)

Ez nem azért került be, hogy a nyájas olvasóm érezhesse, milyen tömötten is helyezkedtek el a fotósok (sokan le is lógnak a képről), hanem mert ez a beállás csakugyan szép (szerintem). A Bbmot-ban van valami érdekes így, azt hiszem, ez az igazi tekintete neki. A fotósok pedig igenis ott voltak - és ezúttal sikerült talán úgy kihoznom, hogy emeljenek a kép értékén.

Oldalról fotó

Oldalról

Ehhez a képhez rengeteget szaladtam (pedig tornából fel voltam mentve), hiszen eleve száz méterekkel távolabbról fotóztam, mint a többiek, és ezután még ilyen távolságban egy negyedkört is kellett futnom, hogy az optikai tengely merőleges legyen a vágányra. Halkan megjegyzem, azután átrohantam a vágány túlfelére, hogy arról az oldalról is fotózzak. Elhivatott vagyok. Vagy őrült?

Útátjáró fotó

Útátjáró

Böbe visszatol hogy újrajátssza belépőjét, amit sajnálatos módon senki sem látott, mivel épp benne ült akkor...

Ismét elöl fotó

Ismét elöl

Az előbb említettem, hogy csináltam a másik oldalról is képet. Ez, mint látható, nem az. Abból a második eresztés kevésbé túlkomponált, kevésbé elművészkedett, kevésbé antikolt albumába került.

Más szögből fotó

Más szögből

Kecskemétig nem fogunk megállni, addig folytatódtak a beszélgetések.

Kecskemét fotó

Kecskemét

Kecskemétre már a hátunk mögé utasítottuk a Napot, hiszen "U"-betűnk második felébe értünk.

Kecskemét fotó

Kecskemét

A képeket nem csak simán leöregítettem egy retusáló programmal. Egy ideje készülök már erre a napra, és igyekeztem utánozni a korabeli fekete-fehér fotógráfusok kedvelt beállításait, technikáit. Egyelőre csak az első lépéseknél tartok, minden esetre bátor voltam, és a szabványfotózás helyett inkább megragadtam ezt a ragyogó alkalmat, hogy fejlesszem magamat.

Szolnok fotó

Szolnok

Szolnokra a ceglédi deltán tötymörögtünk át, majd a szmélypályaudvarról betoltunk a fűtőházba. Itt egy rövid látogatást ejtettünk meg, megnéztünk megemelt Szilit, fotóztuk az udvaron a hóban napfürdőző Bobókat, meg amit értünk. Előtte persze megettük a nosztalgia-pörköltet, amihez egy kedves asztaltársam igen kiváló házi borát fogyasztottuk - igencsak mértékkel, hiszen vágányok közé készültünk, még ha védve is.

Szolnok fotó

Szolnok

(könyvjelző)

A távozás még fifkásabb volt. Mivel a körüljárás körülményes lett volna a bonyolult átjáróharmonika miatt, és az a vezetőállás - a zaj miatt - elég kényelmetlen is, a szolnoki pályaudvarokat összekötő vonalak segítségével hurkoztunk egyet. Előre indultunk és a teherpályaudvar oldalában felkapaszkodtunk a magasfogadóra vezető töltésre, majd onnét a nyílt vonal felé vezető számos delta-vágány egyikén ereszkedtünk le a helyes 100-asra.

Hazaérve fotó

Hazaérve

A hazatérés a fárasztó utazás végén már szükségesnek érződött, mégis azért hiányozni fog a pácolt fa belső tér, a kellemes futás és a (Bhv-któl és Desirotól eltérően) kiválóan eltalált hőmérséklet.

Hazaérve fotó

Hazaérve

Megtörténtek a telefonszámcserék, és már az elkövetkező túrákat tervezzük.

Hazaérve fotó

Hazaérve

Persze, még ennek sincs vége, hiszen még felszálltam a Desirora,hogy...

Hazaérve fotó

Hazaérve

A Böbe hazatéréséről készítsek egy képet a Füsti bejáratánál. Köszönöm szépen a mai napot!

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek