sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



Belgrád-expressz

Szállj föl a Belgrád-expresszre, döcögj le a szerb fővárosba, és nézd meg néhány érdekes vasútvonalát! Egy egynapos kaland története a Száva partjáról.

441-601 Belgrádban fotó

441-601 Belgrádban

Menjünk le Belgrádba! - hívott föl Székely Viktor, és kevésen múlott, hogy ki nem röhögtem. Minek mennék oda? Mit csinálunk ott? Hogyan? Mikor? Nekem ma este egyébként is programom van! Aztán kiderült, hogy a Belgrád-Expresszt esetleg még így is elérem. Tehát vágjunk bele!

441-601 Belgrádban fotó

441-601 Belgrádban

Ez tehát a vonatunk, amit Szabadkától egy kisebb, zágrábi gyártású szerb villanymozdony továbbított. Már ráállt a vonatra, amikor a határőrök végeztek, és ezzel együtt egy valószínűleg olasz fiatalembert le is szállítottak. Nos, igen, ez nem EU, ide kell ám útlevél is... Egy rendkívül szemrevaló török leány is kis híján lemaradt, neki a vízumával volt valami gond, de végül őt továbbengedték velünk.

Tito kék vonatának 424 soro fotó

Tito kék vonatának 424 sorozatú gőzmozdonya Belgrádban a főpályaudvaron

Elég régi ez a gép, nem is a mai, a hegyeket jobban meghódító normál nyomközű vasúthálózathoz tartozott. Maga a vasútállomás is kicsit régies, egy tíz vágányos fejpályaudvar. De, hasonlóan a régi Avala IC másik végállomásához, itt is irgalmatlan építkezések zajlanak a vasút mélyebb városi integrációja érdekében.

444-030 Rakovica és Topcide fotó

444-030 Rakovica és Topcider között

Egy Kraljevoból, Pozegán át érkező gyorsvonatot kapunk el röptiben, miután háromnegyed óra villamosra várás után kiderült, hogy Viktor szerb tudása kicsit megkopott, és nem megy neki a menetrendolvasás. Ezután fölszálltunk a villamospótló buszra, ami látszólag már évek óta közlekedik a mi - most leállított - 41-esünkhöz hasonló fekvésű vonal helyett.

461-006 Topcider Teretna al fotó

461-006 Topcider Teretna alatt

Hibrid tolatós teher készülődik a Resnik-környéki iparvágányoknál. Túlkapásnak tűnhet a nagy gép a Bobó előtt, dehát nem volt nagy választék.

461-006 Topcider Teretna al fotó

461-006 Topcider Teretna alatt

Újabb Tito-közeli helyszín: a mozdonyszínben tárolták a kormányzati vonatot, nemrég a három Krauss-Maffei dízel mozdony is itt állt a szín előtt, ami remekül fotózható volt a bari vonatokból.

641-310 Topcider Teretna al fotó

641-310 Topcider Teretna alatt

(könyvjelző)

A kellemes, virágos kép előterében kiágazó vágány a Beovoz elővárosi vasúté. Egy hosszú viadukt után egy méghosszabb alagúton át vezet egy deltavágányig, ahonnan a belváros alatti alagúton át a Duna-hídig, illetve az új főpályaudvarnak szánt Beograd Centar-on és az új Száva-hídon át Zimonyig vezető gyorsvasúti vonalak indulnak.

641-310 Topcider Teretna al fotó

641-310 Topcider Teretna alatt

A Beovoz így a részben megépült metróval szemben infrastrukturálisan majdnem készen van, egyedül a pályával, és magával az inkább romos, bontás alatt álló állomásra, mint épülő modern főpályaudvarra hasonlító Beograd Centarral kellene valamit kezdeni.

412-005 Prijepolje Teretnár fotó

412-005 Prijepolje Teretnáról érkező személyvonattal Topcidernél

(könyvjelző)

Ilyen vonatok járnak a Beovozon. Sajnos kb. óránként, mivel a zimonyi depóban jóval több az üzemképtelen Gorbacsov, mint az üzemképes. Ez viszont hosszútávú személyvonatként közlekedik, és Centar helyett a régi vonalon a mai főpályaudvarra megy.

412-032 Prijepolje Teretnár fotó

412-032 Prijepolje Teretnáról érkező személyvonattal Topcidernél

Jobbra kellene mennie, ha csakugyan a belgrádi S-Bahnnak képzelné magát.

444-007 Rasputnica elágazás fotó

444-007 Rasputnica elágazásnál

444-007 Rasputnica elágazás fotó

444-007 Rasputnica elágazásnál

461-013 a Tara gyorsvonatta fotó

461-013 a Tara gyorsvonattal Topcider és Rakovica között

(könyvjelző)

Itt még harminccal döcög a már sokat fotózott vonat, de még csak útjának legelején jár. Nemsokára viszont fölgyorsulhat, és az út nagyrészét olyan hetven kilométeres sebességgel teheti majd meg. A kiépítési sebesség 80 és 100 között mozog, és van több durva lassújel is, de pont a napokban jelentettek be egy 200 millió eurós fejlesztési programot, aminek keretében a kiépítési sebességet visszaállítják.

461-013 a Tara gyorsvonatta fotó

461-013 a Tara gyorsvonattal Topcider és Rakovica között

Az átépítés legalább tíz évet fog igénybevenni. Ennek keretében számos műtárgyat is jelentősen át kell majd építeni, hiszen mind a vasbeton szerkezetek fölött eljárt az idő, mind pedig az acél szerkezetek is szenvednek a karbantartás hiányától. Az egyik legnagyobb hídon, a Slijepac Most-on ujablak 5 km/h-s sebességkorlátozás van érvényben.

444-024 Rakovicánál fotó

444-024 Rakovicánál

(könyvjelző)

A gyors- és személyvonatok a főpályaudvarról indulnak, kivéve a Pannonija, amelyik Szabadka és Bar (nyáron közvetlen kocsijainak köszönhetően bizonyos napokon Budapest és Bar) között közlekedve az új hidat és Belgrad Centart veszi igénybe.

444-024 Rakovicánál fotó

444-024 Rakovicánál

661-247 a Száva-parton tart fotó

661-247 a Száva-parton tartályvonattal

Ezt a régi dízeles vonalat már csak a környékbeli rakodók miatt használják, személyvonat sem jár erre, azok a Beovoz párhuzamos alagútját használják. Ezért nagyon örültünk ennek a kis kennedys tehernek, kár, hogy a gyengébb irányból érkezett.

661-247 a Száva-parton tart fotó

661-247 a Száva-parton tartályvonattal

Ez a Kennedy május elsején Szécsénybe látogat a mozdonyparádéra.

661-247 a Száva-parton tart fotó

661-247 a Száva-parton tartályvonattal és madárral

(könyvjelző)

Ez a Kennedy május elsején Szécsénybe látogat a mozdonyparádéra.

661-247 a Száva-parton tart fotó

661-247 a Száva-parton tartályvonattal

Ha a másik irányból jön egy félelmetesen dülöngélő (rögzítetlen) szoborról szép fotót lőhettem volna a játszótérrel.

641-305 a Száva-parton fotó

641-305 a Száva-parton

A Ganz-MÁVAG tolatómozdony is valószínűleg a Száva-partra érkezett kocsikért.

641-305 a Száva-parton fotó

641-305 a Száva-parton

(könyvjelző)

A kétvágányú pályából csak egy használható, bár a Bueker térképen ez még nem szerepel. A háttérben már rakodódaruk látszódnak, a vár alatti galériás alagút pedig egészen hangulatos. Kár, hogy amiatt nem lehet villamosítani a vonalat, akkor ugyanis Belgrád környéke teljesen megszűnne dízeles lenni.

641-305 a Száva-parton fotó

641-305 a Száva-parton

(könyvjelző)

Idilli környezetben. A kerékpárútnak egyébként liftje is van, amivel a magas Száva-hídra juthatnak föl a bicajosok. Itt tehát tényleg közlekedési eszköznek gondolják a bicajt, és a cangásokat közlekedőknek, nem sportembereknek.

Egy kis buszpornó fotó

Egy kis buszpornó

Van, aki szereti. Én például nem.

Egy kis buszpornó fotó

Egy kis buszpornó

Egy kis buszpornó fotó

Egy kis buszpornó

Egy kis buszpornó fotó

Egy kis buszpornó

Egy kis buszpornó fotó

Egy kis buszpornó

A 661-117-es Kennedy a Buka fotó

A 661-117-es Kennedy a Bukarest-Belgrád gyors-vonattal a Száva-parton

Azért csak jön még valami érdekesség, tulajdonképpen erre vártunk egész délelőtt. Öt óra késéssel már szépen fotózható a várral és a várossal a háttérben, máskor csak a Szávával lehetne a napállás miatt.

A 661-117-es Kennedy a Buka fotó

A 661-117-es Kennedy a Bukarest-Belgrád gyors-vonattal a Száva-parton

(könyvjelző)

A késést a Duna okozza, amely Orsova és Szörényvár között megrongálta a fővonalat, így a vonatok Zsilvásárhelyen át, kerülőútirányon közlekednek.

A 661-117-es Kennedy a Buka fotó

A 661-117-es Kennedy a Bukarest-Belgrád gyors-vonattal a Száva-parton

(könyvjelző)

Viktorral szokás szerint fölosztottuk a képeket, ő készítette a távolabbi, teleobjektíves, hajós képet, az enyém a közelebbi, hajó nélküli, de a vonatot inkább a város szerves részeként ábrázoló, nagylátószögű fotó lett. Minek lőjünk két egyformát? Pláne ugyanolyan géppel...

Sétálóutca Belgrádban fotó

Sétálóutca Belgrádban

Bár Belgrád a Travel Planet szerint Európa bulifővárosa (és ez nem is hihetetlen), azért van még hová fejlődnie. A fizetőképesebb középső korosztályt mindenesetre nem fogja még jó darabig vonzani.

Sétálóutca Belgrádban fotó

Sétálóutca Belgrádban

Belgrád fotó

Belgrád

Belgrád fotó

Belgrád

Belgrád fotó

Belgrád

Belgrád fotó

Belgrád

Sajnos van, ahol a romeltakarításnak még hozzá sem kezdtek a NATO-bombázások óta. Mindez három percre a főpályaudvartól. Viszont nagyon fasza kocsma van egy saroknyira.

441-710 Belgrádban fotó

441-710 Belgrádban

Már haza indulunk kicsiny személyvonatunkkal, hogy Szabadkán legyen még egy kis időnk a Belgrad-exprssz előtt.

641-324 és 441-031 Belgrádb fotó

641-324 és 441-031 Belgrádban

441-704 Péterváradon fotó

441-704 Péterváradon

441-704 Péterváradon (i fotó

441-704 Péterváradon (Петроварадин, Szerbia)

Ez is egy kvízkérdésünk megfejtése. Sajnos helyes megoldást eziádig senki nem küldött be, a nyereményt már úgyis rég megittuk.

441-704 Újvidéken fotó

441-704 Újvidéken

(könyvjelző)

Ezzel a naplementés képpel magam is búcsúzom, de a kaland folytatódik! Viktor nevében is köszönöm a figyelmed!

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek