Hagyományos nézet Csak Prémium képek Az összes kép
Bosznia 2017
A Banovici Szénbánya gőzöseitől a Szarajevo-Mostar-Capljina vonal Talgo vonataiig át a Dinári-hegységen.
![]() | |
A 25-30 pályaszámú gőzmozdony a boszniai Banovici Szénbányák iparvasútján, Banovici fűtőházbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:03 09:26:07 Banovici Bosznia-Hercegovina Banovici bányavasút Balkán kisvasút gözmozdony |
![]() | |
A 25-30 pályaszámú gőzmozdony a boszniai Banovici Szénbányák iparvasútján, Banovici fűtőházbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:03 09:26:44 Banovici Bosznia-Hercegovina Banovici bányavasút Balkán kisvasút gözmozdony |
![]() | |
A 83-159 pályaszámú gőzmozdony a boszniai Banovici Szénbányák iparvasútján, Banovici fűtőházbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:03 09:27:32 Banovici Bosznia-Hercegovina Banovici bányavasút Balkán kisvasút gözmozdony |
![]() | |
A 83-181 pályaszámú gőzmozdony a boszniai Banovici Szénbányák iparvasútján, Banovici fűtőházbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:03 09:27:53 Banovici Bosznia-Hercegovina Banovici bányavasút Balkán kisvasút gözmozdony |
![]() | |
A 25-29 pályaszámú gőzmozdony roncsa a boszniai Banovici Szénbányák iparvasútján, Banovici fűtőházbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:03 09:29:10 Banovici Bosznia-Hercegovina Banovici bányavasút Balkán kisvasút gözmozdony |
![]() | |
A 25-32 pályaszámú gőzmozdony roncsa a boszniai Banovici Szénbányák iparvasútján, Banovici fűtőházbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:03 09:29:22 Banovici Bosznia-Hercegovina Banovici bányavasút Balkán kisvasút gözmozdony |
![]() | |
A boszniai Banovici Szénbányák 740 108 BanovicibenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:03 09:30:31 Banovici Bosznia-Hercegovina Banovici bányavasút Balkán kisvasút dízelmozdony tehervonat állomás |
![]() | |
A boszniai Banovici Szénbányák 740 108 BanovicibenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:03 09:33:05 Banovici Bosznia-Hercegovina Banovici bányavasút Balkán kisvasút |
![]() | |
A boszniai Banovici Szénbányák 25-30 Banoviciben, a fűtőház dolgozói éppen a füstszekrényt és a füstcsöveket tisztítjákFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:03 09:44:49 Banovici Bosznia-Hercegovina Banovici bányavasút Balkán kisvasút gözmozdony futoház hangulat |
Az idei nyár első túrája Bosznia-Hercegovina csodálatos tájaira és sokszínű vasútüzemébe vezetett. Miközben a fővonalakon a távolsági forgalmat a Bosnyák-Horvát Föderáció területén teljesen átvették a modern, nagysebességű (220 km/h sebességre alkalmas) spanyol Talgo szerelvények, aközben a Banovići szénbánya iparvasútján még mindig elengedhetetlen a gőzmozdonyok napi közlekedése. Sajnos a vonalon a tehervonatokat már kizárólag a hajdani boszniai kisvasúthálózatról idekerült Đuro Đaković dízelmozdonyok továbbítják, de a szénosztályozóba űrszelvényi okokból még mindig gőzössel kell bejárni, így az oskovai átrakóállomáson mindig dolgozik egy gőzmozdony is. Ez teszi egyedivé ezt a 760 mm nyomtávolságú iparvasutat.
Alapinformációk
Akik rendszeresen olvassák az útibeszámolóimat (Balkantour 2013 és V42-Konjic-Bosznia
), azok már sokat tudnak Bosznia-Hercegovina sajátos közigazgatásáról és vasúthálózatáról. Az ország ugyanis a Délszláv Háborút 1995-ben lezáró Daytoni Béke hozta létre és osztotta két, egyenrangú entitásra, a Dél-Nyugaton elterülő Bosnyák-Horvát Föderációra és az északi és keleti sávot elfoglaló Boszniai Szerb Köztársaságra. Az entitások ellenére az ország oszthatatlan, központi kormányzata, nemzeti bankja és alkotmánybírósága van, azonban a legtöbb állami funkció a két entitás központjába, Szarajevóba és Banja Lukába került. Az ország legmagasabb politikai tisztségét az ENSZ-Főképviselő viseli, akit az Európai Unió jelöl ki. A Brčkói Kerület a két entitás közös ellenőrzése alatt áll.
A két entitásnak saját vasúttársasága is van, a nyugati horvát határtól és Baltnától, valamint az északi határállomás Šamactól Maglajig, a Višegrad-Mokra Gora kisvasúton illetve a Doboj-Tuzla vonalon Petrovóig a ŽRS (Željeznice Republike Srpske), a többi vonalszakaszon (tehát Maglajtól Szarajevón át Čapljinába, a déli horvát határig, illetve a két szigetüzemben Blatna és Martin Brod, illetve Petrovo-Tuzla-Brčko között) a ŽFBH (Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine) a szolgáltató.
Éjfélkor indultunk el autóval Budapestről, hogy a fáradtság határán éppen kivilágosodjon, ahogy lassan elértük a šamaci határátkelőt. Szerencsére indulás előtt közel négy órát sikerült aludnom, így a Tuzlán át Banovićiig (a "ć" betűt nagyjából "ty"-nek kell ejteni) tartó hegyi szakaszon már élvezettel kanyarogtam végig. A reggel hétkor nyitó bányakapitányságon (amely csak munkanap üzemel, bár a vasút hétvégén is szállít) megvettük a belépési engedélyeket (első napra fejenként 15 euró, több napra kedvezmény jár), majd elkezdtük körbefotózni a fűtőházat. A kis szertartályos és a nagy, szerkocsis gőzmozdonyok is Đro Đkovićgyártmányok, bár utóbbi típust a Krauss, a Jung és a MÁVAG is gyártotta, elsősorban a hajdani boszniai (fővonali jellegű) kisvasutaknak. A kisvasutak felszámolásakor a járművek szétszéledtek a világban, jutott a gőzmozdonyokból Ausztriába (Club 760, Zillertalbahn, Feistritztalbahn) és maradt belőlük Szerbiában (Mokra Gora) is. A dízelek is kalandokba keveredtek: szolgál belőlük gyönyörűen felújított darab a Zillertalbahnon , jártak a Thörlerbahnon és a Feistritztalbahnon (előbbi pályáját 2003-ban fölszedték). Utóbbiak most a Murtalbahn
vendégei, egyiküket rádiótávirányítással is ellátták. Három mozdony Spanyolországban dolgozott vasútépítéseken, az egyiküket 1000 mm nyomközre át is építették. Egy további példány pedig, szintén 1000 mm nyomközzel, Olaszországban szolgált. A legmesszebb a hálózat dízelmotorvonatai kerültek: a Đuro Đaković motorvonatok először Portugáliában közlekedetek, majd az ottani kisvasutak megszűnte után Mozambikba, illetve a Machu Picchu vasútra, Peruba
kerültek.
De térjünk vissza Banovićibe! A szemben látható nagy épület a gőzösműhely, mögöttem áll a kisebb dízelműhely, ahol éppen a tolatógépeket javították. A fűtőház a nyílt vonalon csatlakozik be a bányavasút kétvágányú vonalába. A mindössze 6,5 km hosszú pálya hajdan sokkal nagyobb terhelésre volt kitalálva, ezt tükrözi a nagyvasúti átrakóállomás vágányhálózata is, ami egy komplett rendező jópár vágánnyal. Az alábbi, német térképen látható a vasútvonal pályája a műholdképen:
A további információk jórészt a német Wikipedia vonatkozó szócikkeiből származnak.
![]() | |
A boszniai Banovici Szénbányák 720 002 és egy ismeretlen társa BanovicibenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:03 09:34:39 Banovici Bosznia-Hercegovina Banovici bányavasút Balkán kisvasút hangulat futoház vasutas dízelmozdony |
Az előtérben egy kerékabroncsot melegítenek, hogy ráhúhassák a kerékagyra. Ahogy lehül, a hőtágulás miatt rá fog szorulni.
![]() | |
A boszniai Banovici Szénbányák 720 002 BanovicibenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:03 09:38:47 Banovici Bosznia-Hercegovina Banovici bányavasút Balkán kisvasút |
![]() | |
A boszniai Banovici Szénbányák 720 002 BanovicibenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:03 09:41:12 Banovici Bosznia-Hercegovina Banovici bányavasút Balkán kisvasút |
![]() | |
A boszniai Banovici Szénbányák 740 108 BanovicibenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:03 09:43:04 Banovici Bosznia-Hercegovina Banovici bányavasút Balkán kisvasút |
![]() | |
A boszniai Banovići Szénbányák 55-99 BanovićibenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:03 09:45:23 Banovici Bosznia-Hercegovina Banovici bányavasút Balkán kisvasút gözmozdony |
Nem egy nagy kép, nem is azért szerepel itt, hanem mert ez egy MÁVAG 490-es, ami boszniába szakadt. Üzemképes, mivel tervezték a közeli (az Oskova patak völgyében épült) erdei vasutat feltámasztani, és arra szánták vonóerőnek. 2009-ben készült el a főműhelyi javítása. A pályaépítés végül meg sem kezdődött, a kétezres évek végére a terv a fiókba került.
![]() | |
A boszniai Banovići Szénbányák 83-158 Oskova átrakónFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:03 10:00:27 Banovici Bosznia-Hercegovina Banovici bányavasút Balkán kisvasút gözmozdony |
Ezen a napon ez volt az egyetlen üzemelő gőzös a pályán, de sajnos munka már ennek sem jutott. Ugyan a szénosztályozó előtti tárolóvágányok tele voltak szenes vonatokkal, amiket korábban a dízelek húztak be, kiüríteni mégsem kezdték el őket, mivel sem kamionok nem várakoztak, hogy szenet vásároljanak, és vasúti kocsik sem álltak lent a nagyvasúti vágányokon szénre éhesen. Ezért a befűtött mozdonnyal csak annyira foglalkoztak, hogy a gőznyomást szinten tartsák.
![]() | |
A boszniai Banovići Szénbányák 83-158 és a 740-113 Oskova átrakónFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:03 10:02:42 Banovici Bosznia-Hercegovina Banovici bányavasút Balkán kisvasút gözmozdony hangulat legjobb dízelmozdony állomás tehervonat nyár |
Itt látható az átrakó térképe:
![]() | |
A boszniai Banovići Szénbányák 740-113 Oskova átrakónFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:03 10:04:14 Banovici Bosznia-Hercegovina Banovici bányavasút Balkán kisvasút |
![]() | |
A boszniai Banovići Szénbányák 83-158 Oskova átrakónFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:03 10:06:24 Banovici Bosznia-Hercegovina Banovici bányavasút Balkán kisvasút gözmozdony |
![]() | |
A boszniai Banovići Szénbányák 83-158 Oskova átrakónFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:03 10:09:26 Banovici Bosznia-Hercegovina Banovici bányavasút Balkán kisvasút gözmozdony |
![]() | |
A boszniai Banovići Szénbányák 83-158 Oskova átrakónFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:03 10:09:45 Banovici Bosznia-Hercegovina Banovici bányavasút Balkán kisvasút gözmozdony |
![]() | |
A boszniai Banovići Szénbányák 740-107 és a 83-158 Oskova átrakónFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:03 10:10:05 Banovici Bosznia-Hercegovina Banovici bányavasút Balkán kisvasút gözmozdony dízelmozdony |
A gőzös mozgásáról videófelvétel is készült, ez az album végén, a többi boszniai videóval együtt megtekinthető lesz. Szerintem érdemes odáig legörgetni!
![]() | |
A boszniai Banovići Szénbányák 740-113 és a 83-158 Oskova átrakónFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:03 10:11:34 Banovici Bosznia-Hercegovina Banovici bányavasút Balkán kisvasút gözmozdony tehervonat |
Mikor beértünk a völgybe, rögtön látszott bal oldalt, magasan a kisvasút állomása és az ott álló, füstölő gőzmozdony. Lent, az út mellett pedig a normál nyomtávú vágányok álltak üresen. A kisvasút pályája tulajdonképpen a két patak összefolyásánál végetérő hegygerinc végéig vezet, és kényelmes, hogy ilyen magasan, hiszen így gravitációsan lehet üríteni a kocsikat az osztályozó garatába. A bányák felé vezető vonalnak is csekély az emelkedése így.
Oskovából kétvágányú szakasz vezet először a hegyoldalban, majd Banovići panelházainak tövében a telephely és az első rakodó felé. Utána is marad a két vágány, de Grivicéig már szélesebb völgyben, családi házak és nyaralók között vezet a vasút, hasonlóan, mint Magyarkútnál (és az ott megszokott szűk utcácskákon kell, sok forgolódással, követni a pályát). A rövid pálya is rendkívül változatos, remek fotózási lehetőségeket is nyújt (itt lehet Flickr-ön kicsit nézelődni ). Nekünk sajnos ezúttal nem jutott belőle, de hátha télen összejön még egy túra!
![]() | |
A boszniai Banovići Szénbányák 740-107 Oskova átrakónFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:03 10:13:59 Banovici Bosznia-Hercegovina Banovici bányavasút Balkán kisvasút |
![]() | |
A boszniai Banovići Szénbányák 740-107 Oskova átrakónFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:03 10:15:47 Banovici Bosznia-Hercegovina Banovici bányavasút Balkán kisvasút |
![]() | |
A boszniai Banovići Szénbányák 740-107 Oskova átrakónFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:03 10:17:52 Banovici Bosznia-Hercegovina Banovici bányavasút Balkán kisvasút |
![]() | |
A roncs 62-677 OskovánFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:03 10:31:18 Banovici Bosznia-Hercegovina Banovici bányavasút Balkán kisvasút gözmozdony |
![]() | |
A boszniai Banovići Szénbányák 720-002 Grivice rakodónFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:03 10:47:58 Banovici Bosznia-Hercegovina Banovici bányavasút Balkán kisvasút |
![]() | |
A boszniai Banovići Szénbányák 720-002 Grivice rakodónFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:03 10:49:27 Banovici Bosznia-Hercegovina Banovici bányavasút Balkán kisvasút |
A kisvasút megszűntetése sajnos folyamatosan napirenden van, mivel közvetlenül nem ér el sem a célpontokig (például a tuzlai erőműig), sem a bányákig: azoktól hosszú futószalagok vagy teherautók szállítják idáig a szenet. Teljesen közútra átállni a szűk utak miatt nem lehet, de a futószalag például elférne a kisvasút pályája helyén... A bánya sok pénzt költ modernizációra, nem lehetetlen, hogy hamarosan a kisvasutat is lecserélik.
![]() | |
A ŽFBH 441 906 "Talgo" Žepče állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:03 12:32:51 ZFBH 441 Bosznia-Hercegovina villanymozdony ŽFBH ASEA Balkán |
Gusztusosabban oldották meg a fényezés illesztését, mint a MÁV a Fecskékkel.
![]() | |
A ŽFBH 441 906 "Talgo" Žepče állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:03 12:34:17 ZFBH 441 Bosznia-Hercegovina villanymozdony ŽFBH ASEA Balkán |
![]() | |
Žepče állomásFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:03 12:35:31 Bosznia Bosznia-Hercegovina |
![]() | |
A ŽFBH 441 512 (korábban a TCDD-nél bérben, mint E52 512) Želeće és Žepče között egy helytelen vágányon közelekdő tehervonatot húzvaFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:03 13:02:35 Jelina Maglaj 266 ZFBH 441 Bosznia-Hercegovina villanymozdony ŽFBH ASEA Balkán nyílt vonal tehervonat hegyek felhos |
Ezért kell vörös fénnyel jeleznie (normál esetben nappal a vonatok elején nincs fény). Úgy tűnt, a másik vágányt nem használják, nyílván alacsonyabb sebességgel volt járható és most szükség sem volt rá a lecsökkent teherforgalom miatt. Azért nem megszűnésre kell itt gondolni: a bosnyák teherszállítás, és hát ezzel gyakorlatilag a bosnyák vasút fenntartásának egyetlen oka a zenicai vasmű nyersanyagéhségének a kiszolgálása. Banja Lukai és tuzlai szén mellett jó sok vasérc is kell neki, ami hajóval érkezik és többnyire Fiumében rakodják ki, onnan jut el Zágrábon, Banja Lukán, Dobojon át Zenicába (és ez rögtön meg is magyarázza, miért itt kétvágányú a vonal, és nem a fővároshoz közelebb). Most viszont bővítési munkák folynak Fiumében, ezért ideiglenesen Pločéban rakják ki az ércet és oda is viszik le (ugyanazokban az Eas kocsikban) a kész acéllemezeket. Azokban a tehervonatunkban reménykedtünk nagyon, mikor ezt a túrát megszerveztük.
A török vasúttól visszatért, még TCDD feliratú gépek egyik példányáról itt látható kép (ez a rajlovaci fűtőház mellett készült).
![]() | |
A ŽFBH 411 226 Zenica állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:03 13:42:48 Ganz (ZFBH 411) Bosznia-Hercegovina motorvonat ŽFBH Balkán állomás város felhos |
![]() | |
A ŽFBH 415 226 Zenica állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:03 13:46:41 Ganz (ZFBH 411) Bosznia-Hercegovina motorvonat ŽFBH Balkán állomás |
A Ganz-Mávagtól szerezte be 1976-1979. között a Jugoszláv Vasút a háromrészes, elővárosi, majd az 1984-es szarajevói téli olimpia miatt a csak első osztályú szerelvényeket. A jugoszláv főővonalak villamosítása előtt a JŽ különböző dízel gyorsmotorvonatokkal bonyolította a forgalmat, ebből is volt Ganz , TEE-imitáció (de Gredelj gyártmányú, alumínium vázas!) magasfülkés
és volt egy francia motorvonati sorozat
is, a 610-es. A Ganz ennek arcát vette figyelembe (a megrendelő igényei szerint) az új motorvonat tervezésekor. Az annál rövidebb, de akár háromszorosan is csatolható vonat ideális volt Jugoszlávia számára, ahol már akkor is sok kisebb, egymással versengő város volt, és így a forgalom nem egy irányba koncentrálódott.
A vonat felépítése is érdekes (és szintén egy ismert TEE-t, a svájci RAe TEEII -t utánozza), mivel a motorkocsi a középső kocsi (ennek a sorozatjele 411), a két végén pedig egy-egy, hajtás nélküli vezérlőpótkocsi kapott helyet (V+M+V). Mivel betétkocsi nincs (P), így a vonat hossza csak az egységek duplázásával, triplázásával növelhető. A svájci vonatnál persze a motorkocsi egy komplett négyáramrendszerű mozdony volt vakablakokkal személykocsinak álcázva, itt utasok is fértek bele.
Arra fölhívnám a figyelmet, hogy a MÁV-HÉV MX/A típusú motorvonatai nem ilyenek - a látszat ellenére ott a két végkocsi a motorkocsi, a középkocsi pedig, az áramszedők ellenére, a pótkocsi, tehát összeállítása M+P+M, ugyanaz, mint a nyílvánvalóan ilyen összeállítású sima MX-esek
nek.
A vonatok persze az Olimpik Express színezésben voltak a legszebbek, de ez a festés sem lenne rossz, ha a sárga és a többi szín egyformán fakulnának és néha le lenne mosva (mondjuk a másik fordában lévő szerelvény csupa graffiti, ahhoz képest ez kellemes kinézetű példány). Az 1200 kW teljesítményű motorvonatok legnagyobb sebessége 120 km/h, de sajnos ezt Boszniában nem tudják kihasználni, mivel országosan 70 km/h a maximális sebesség (elsősorban a biztosító berendezések állapota miatt, a legtöbb ŽFBH vonalat US-Aid támogatással 60 kg/fm felépítménnyel felújították).
![]() | |
A ŽFBH 441 910 Zenica állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:03 13:52:49 Zenica 266 ZFBH 441 Bosznia-Hercegovina villanymozdony ŽFBH ASEA Balkán tehervonat város állomás napos |
A kép sokszorosan megfogalmazza a bosnyák kettősséget (hármasságot). A gyönyörű hegyeket szürke magasházak takarják ki, a modern mozdonnyal kihúzó tehervonat mellett négy órát áll munka nélkül a szarajevói személy Ganz-MÁVAG motorvonata (még többet pedig az igazán lepra állapotú, ex-svéd kocsik, amik a maglaji személy lesznek majd este). Ebbe a képbe csak a gyorsvonat Talgo szerelvénye hiányzik, de hiába a kényelem, az oldalán a 220-as felirat, a passzív bedőlés, az utazás mégis egy örökkévalóságig tart Dobojig, és a versenytárs a Zenicáig kész autópálya. Banja Lukába menve persze át kell szállni, még az ország két adminisztratív központja között sincs közvetlen vasúti összeköttetés, és közben Doboj és a boszniai szerb főváros között is egyre hosszabb az autópálya. A Talgók beállásával gyakorlatilag a nyolc évvel ezelőtti utunk alatti állapotokat sikerült visszaállítani, sem a menetidők, sem a menetrendi kínálat nem javult azóta, igaz, voltak időszakok, amikor rosszabb volt. A reménytelenséget tovább mélyítik a tavalyi tuzlai zavargások eseményei, mutatva, hogy a hajdani háborút kiváltó, elmélyítő és elmocskosító etnikai feszültségek a mai napig fennállnak.
Doboj-Zenica között akadnak fotóhelyek, nagyon izgalmas a kétvágányú szakasz, mivel nem egyszerre épült a két vágány, így az egyik a hegyoldalat követi kívülről, a másik a hegyben alagútban vezet, máshol különböző helyeken, más szög alatt metszik a Boszan folyót, és ezért távolodnak el a vágányok egymástól, de tényleg akad néhány kellemes fotóhely. Zenica és Sarajevo között viszont sajnos majdnem végig vagy település, vagy benőtt, dzsumbulyos részek váltják egymást, és a domboktól is jórészt távol fut a sín (a rövid alagutakat leszámítva), így nagyon kevés lehetőség van fotózni. Így nem sok jó képünk lett a túra későbbi szakaszában a Ganz motorról, de így is jelentősen bővült a gyűjteményem, aminek nagyon örülök.
![]() | |
A ŽFBH 441 910 Zenica állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:03 13:52:54 Zenica 266 ZFBH 441 Bosznia-Hercegovina villanymozdony ŽFBH ASEA Balkán tehervonat állomás város napos |
![]() | |
A ŽFBH 441 910 Zenica állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:03 13:53:04 Zenica 266 ZFBH 441 Bosznia-Hercegovina villanymozdony ŽFBH ASEA Balkán tehervonat híd állomás |
Meglepő, de működik a kijárati jelző.
![]() | |
A ŽFBH 441 411 Hadžiči és Tarčin közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:03 16:34:06 Íves viaduktok Tarčin Hadžièi 267 ZFBH 441 Bosznia-Hercegovina villanymozdony ŽFBH ASEA Balkán |
![]() | |
A ŽFBH 441 411 Hadžiči és Tarčin közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:03 16:34:09 Íves viaduktok Tarčin Hadžièi 267 ZFBH 441 Bosznia-Hercegovina villanymozdony ŽFBH ASEA Balkán viadukt hegyek hegyi vasút magaslatról nyílt vonal táj híd napos |
Személyvonatunk már délre tart Szarajevóból Konjicba, de előbb időzzünk el egy kicsit a Bosznavasúton! Ugyan már Szarajevótól délre jár a fotógép, mégis érdekes a Szarajevóig vezető kisvasút története. A normál nyomközű pálya Slavonski Bródnál átlépte a Szávát, de attól délre már csak kisvasutak épültek. Bosznia 1908-as annektálása az Osztrák-magyar Monarchiába fölgyorsította a vasútépítéseket: de eddigre már sok kisvasút megvolt, például a Bodsnski Brod - Zenica vonsl 2878-ban nyílt meg. A normál nyomközű vonal a Száván át Slavonski Brodból Bosanski Brodig tartott. A 760 mm nyomközű vonalhálózaton még hálókocsis vonatok is közlekedtek (szükség is volt rájuk, a Szarajevo-Belgrád 15 óra utazással járt), de szükségessé vált az átépítés normál nyomközre.
Tito terve szerint elkezdődött a vasútvonalak normál nyomközűre átépítése, ami Boszniában eslőként a Bosznavasutat érintette. Már 1947-ben elkészült a Sarajevo-Doboj-Šamac vonal, ami elkerülte Slavonski Brodot, illetve Sarajevóban kicsit hosszabb pályát kapott. A Čaplinjába/Dubrovňikba vezető kisvasút kapott egy új állomást az új nagyvasúti állomásnál, Sarajevo Novónál. Slavonski Brod/Bosanski Brod bekötése a vasút tözshálózatba (Modričából) újra és újra felmerülő kérdés, de nem esélyes a gyors megvalósulása, figyelembe véve a vasút mai teljesítőképességét.
Tito Jugoszláviája meg akart szabadulni a kisvasutaktól, a teljes modernizáció és a valóban pörgő gazdaság ezt lehetővé is tette volna (Jugoszlávia, szemben a legtöbb szocialista csatlósállammal, nem légvárakat épített és hitelekből lett nagy, hanem exportképesség és valódi gazdasági teljesítmény állt mögötte), a kisvasutakat pedig mindenhol nagyvonalú, normál nyomközű fővonalakkal helyettesítették volna.
![]() | |
Egy ismeretlen ŽFBH 441 Hadžiči és Tarčin közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:03 17:09:34 Íves viaduktok Tarčin Hadžièi 267 ZFBH 441 Bosznia-Hercegovina villanymozdony ŽFBH ASEA Balkán hegyi vasút nyílt vonal hegyek viadukt magaslatról táj híd napos |
Hosszú volt az út, mire a mai, Talgo nagysebességű vonatokig eljutottunk a Szarajevo-Čaplinja vonalon. Egyrészt, mi az autópályán kikerültük a fővárost, de régen persze ez a Bosznavasúton azt jelentette, hogy beutaztál Sarajevo Novo állomásig (a mai főpályaudvar), majd ott átszálltál a kisvonatra vagy Užice - Belgrád, vagy Čaplinja - Dubrovňik felé, elágazási lehetőséggel Nikšic, Trebinje felé. Aztán Ploče kikötőjéig megépült a vasútvonal normál nyomközű változata 1966-ig, így jelentősen megváltozott az utazás képe errefelé. 1969-re készült el a teljes villamosítás, miközben a 441-es villanymozdonyok már Rajlovacon álltak készenlétben a bevetésre. A Boszniai Szerb Köztársaságban fekvő Trebinje, a montenegrói Nikšic és a horvát Dubrovňik sosem kapott normál nyomközű vasúti összeköttetést. Eredetileg a kisvasút helyén, a hegyeken át gondolták, később a tengerpartra gondoltak helyezni egy dalmáciai összekötő vasutat, de egyik sem valósult meg. A motorizáció így megtette hatását, miközben a jugoszláv idők végéig a tehervonatok száma folyamatosan növekedett, addig a személyvonatoké, és főleg rajtuk az utasoké, csaknem nullára redukálódott, ami ma is, a napi két pár Sarajevo-Mostar-Čaplinja Talgo és a plusz egy Konjic-Szarajevo-Konjic személynél sem haladja meg a vonatonkénti harminc főt.
Lényegtelen, de a háttérben látható falu szaudi milliárdosoké, akik itt töltik a nyarat a hűs hegyek között.
![]() | |
A ŽFBH 441 912 Konjic állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:03 18:57:27 Konjic 267 ZFBH 441 Bosznia-Hercegovina villanymozdony ŽFBH ASEA Balkán |
![]() | |
A ŽFBH 441 411 Konjic állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:03 18:59:30 Konjic 267 ZFBH 441 Bosznia-Hercegovina villanymozdony ŽFBH ASEA Balkán |
![]() | |
A ŽFBH TMD 136 Konjic állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:03 19:01:40 Bosznia Bosznia-Hercegovina |
![]() | |
A ŽFBH 441 912 Konjic állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:03 19:12:35 Konjic 267 ZFBH 441 Bosznia-Hercegovina villanymozdony ŽFBH ASEA Balkán |
![]() | |
Egy ismeretlen ŽFBH 441 Čelebići és Konjic közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:04 07:13:33 Neretva-híd Celebici Konjic 267 ZFBH 441 Bosznia-Hercegovina villanymozdony ŽFBH ASEA Balkán nyílt vonal híd víz folyó hegyek napos |
Az éjjel (és a következő éjjel) Konjicban szálltunk meg, egyrészt, mert szép kisvásor, másrészt, mert minden irányba könnyen el tudunk indulni. Sajnos napközben a vasút valamely szakaszán mindig vágányzár van, hogy kidőlt fákat, kőomlásokat keressenek, emiatt viszont kevés és nem annyira előrelátható a teherforgalom a vonalon.
Reggel mindenesetre a Konjic melletti, a Neretva víztározója fölötti hídon fotóztunk egy vonatot, majd a legrövidebb úton igyekeztünk lejutni Jablanica alár az ellenirányú vonatot megfotózni; hát ezt nem javaslom senkinek: olyan volt a földút, hogy az Astra terepjáróképességeinek határát súroltuk, de igaziból egy Range Rover is éppen csak jól érezte volna magát rajta. Vissza kell menni, és Konjicban átkelni a Neretván, úgy még gyorsabb is.
![]() | |
A neretvai partizánok emlékműve JablanicábanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:04 07:57:59 Bosznia Bosznia-Hercegovina nemmozdony |
Az eredeti kisvasút vonalát sok helyen elöntötték a vízerőművek, itt pont nem, mert akkor egész Jablanicát elöntötték volna, cserébe itt a Nertvai Csata című második világháborús film forgatása során vágták tönkre a kisvasutat. Az események hiteles lefestése érdekében fölrobbantották a kisvasút hídját, ám az a robbanószerek füstje miatt nem volt elég látható, ezért újra forgatták. Ez sem lett jó. Így, bár eredetileg írtóztak a modellek használatától, Prágában egy 1:5 arányú modellen vették föl a robbanást, ami már látványos volt, így ez került a filmbe.
![]() | |
Egy ismeretlen ŽFBH 441 Drežnica Stara megállóhely és Drežnica állomás közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:04 08:52:22 Drežanka Drežnica Grabovica 267 ZFBH 441 Bosznia-Hercegovina villanymozdony ŽFBH ASEA Balkán hegyi vasút híd víz folyó hegyek sziklák nyílt vonal legjobb táj napos |
Kis folyóhídnak tűnik, de igazi megismeréséhez érdemes megnézni a Neretva vízerőművek építése, és a szurdok elárasztása előtt készült képeket. Alant látható a Drežanka-viadukt:
Drežanka-viadukt
Fotó: Jerry and Roy Klotz
Pár éve, még régi kocsis vonatot az út mellől fotóztam itt , azóta kinőtt egy kilátó és egy halétterem is, de onnan szerintem kevésbé jó a kilátás (bár az étel finom).
![]() | |
A Drežanka-viaduktFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:04 09:05:31 Drežanka Drežnica Grabovica 267 Bosznia Bosznia-Hercegovina |
![]() | |
JablanicaFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:04 09:37:20 Bosznia Bosznia-Hercegovina |
![]() | |
JablanicaFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:04 09:38:25 Bosznia Bosznia-Hercegovina |
![]() | |
JablanicaFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:04 16:26:20 Konjic 267 ZFBH 441 Bosznia-Hercegovina villanymozdony ŽFBH ASEA Balkán |
![]() | |
Talgo-vonat az úgynevezett Gazela-viadukton JablanicánálFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:04 17:58:34 Neretva-viadukt Jablanica Ostrožac 267 ZFBH 441 Bosznia-Hercegovina villanymozdony ŽFBH ASEA Balkán |
![]() | |
Talgo-vonat az úgynevezett Gazela-viadukton JablanicánálFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:04 17:58:38 Neretva-viadukt Jablanica Ostrožac 267 ZFBH 441 Bosznia-Hercegovina villanymozdony ŽFBH ASEA Balkán hegyi vasút híd viadukt nyílt vonal hegyek oldalról legjobb táj napos |
Gazellának a helyi vasutasok hívják, mivel alakja a híres szavannai növényevőére hasonlít. Jobbra látható a feje, balra a farka, és középen a viadukt négy pillére a négy lába. A háttérben gyönyörű hegyek, az előtérben a Neretva hegyi folyása, így a fotó abszolút tökéletes.
![]() | |
A ŽFBH 441 908 Konjic állomáson Talgo-szerelvénnyelFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:04 20:54:34 Konjic 267 ZFBH 441 Bosznia-Hercegovina villanymozdony ŽFBH ASEA Balkán |
![]() | |
A ŽFBH 441 908 Konjic állomáson Talgo-szerelvénnyelFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:04 20:58:35 Konjic 267 ZFBH 441 Bosznia-Hercegovina villanymozdony ŽFBH ASEA Balkán állomás éjszakai hegyek felvételi épület kék óra |
A szállásunk Konjic belvárosában volt, remek helyen, gyönyörű kilátással az öreg hídra és pár perc sétára a vasútállomástól. A felvételi épületet legutóbbi ottjártunk óta rózsaszínről átfestették szürkére. Esténket az épület melletti fabódéban töltöttük, ahol a remek sör mellé nagyon finoman főz az egyik vasutas felesége, ezért a helyi vasutasoknak is ez a törzshelye. Vacsora után pedig lefotóztuk az esti Talgót, ami vitte haza a turistákat Mostarból. Nagyjából olyan helyi kirándulóforgalmat tud a vasút teljesíteni, mint mondjuk a Waldviertlerbahn kisvasút Ausztriában. Egy déli vonatpár még jót tenne, de sajnos többre itt nem egyhamar lesz igény.
![]() | |
A ŽFBH 441 905 Jablanica és Ostrožac közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:05 07:01:52 Neretva-viadukt Jablanica Ostrožac 267 ZFBH 441 Bosznia-Hercegovina villanymozdony ŽFBH ASEA Balkán |
![]() | |
Egy ismeretlen ŽFBH 441 Jablanica és Jablanica grad között a Gazela-viaduktonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:05 07:23:36 Neretva-viadukt Jablanica Ostrožac 267 ZFBH 441 Bosznia-Hercegovina villanymozdony ŽFBH ASEA Balkán hegyi vasút híd tehervonat viadukt hegyek sziklák táj nyílt vonal napos |
Ezzel a vonattal nagy mázlink volt, éppen begurultunk Jablanica állomásra, hogy tehervonat iránt érdeklődjünk, amikor megláttuk, hogy zöld a kijárati jelző. Szerencsére elég korán volt kezelve, éppen volt időnk odakanyarogni a fotóhelyre és beállítani a gépeket.
![]() | |
Egy ismeretlen ŽFBH 441 Talgo-szerelvénnyel Jablanica és Drežnica között a Grabovica-viadukt mellettFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:05 08:47:13 Plaski potok Grabovica Jablanica 267 ZFBH 441 Bosznia-Hercegovina villanymozdony ŽFBH ASEA Balkán nyílt vonal hegyek folyó víz napos |
A Dinári-Alpok híres az erősen csipkézett hegyoldalakról, a brutális sziklafalakról, és szerencsére a vonatot is lehet ezek mellett fotózni. Errefelé a villanyvonat a normális, mivel 1971 után pánikszerű villamosításba kezdett a Jugoszláv vasút. 1971-ben ugyanis a Zenica-Szarajevo vonalon egy alagútban tűz ütött ki egy 662 sorozatú dízelmozdonyban, méghozzá az alagút végéhez közel, ami blokkolta a menekülést, így végül 33 utas meghalt, 117 megsebesült az 1532 méter hosszú alagútban.
![]() | |
Egy ismeretlen ŽFBH 441 Jablanica és Drežnica között a Grabovica-viaduktonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:05 08:47:20 Plaski potok Grabovica Jablanica 267 ZFBH 441 Bosznia-Hercegovina villanymozdony ŽFBH ASEA Balkán hegyi vasút híd nyílt vonal viadukt hegyek folyó víz táj napos |
A kevésbé jól sikerült képen a Grabovica-viadukt látható, illetve csak a viadukt egy igen kis része. Érdemes ezt is megnézni elárasztás előtti állapotában.
![]() | |
A ŽFBH 911 328 Mostar állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:05 10:33:28 Bosznia Bosznia-Hercegovina |
A felsővezetékesek kis motorkocsija épp javítgatás alatt állt, de azért sikerült megmozdulniuk vele.
![]() | |
A ŽFBH 733 103 Mostar állomáson a fűtőházbanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:05 10:35:28 Mostar 267 Diesels Bosznia-Hercegovina dízelmozdony ŽFBH Balkán |
![]() | |
A ŽFBH 441 122 Mostar állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:05 10:36:12 Mostar 267 ZFBH 441 Bosznia-Hercegovina villanymozdony ŽFBH ASEA Balkán |
![]() | |
A ŽFBH 441 122 Mostar állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:05 10:38:10 Mostar 267 ZFBH 441 Bosznia-Hercegovina villanymozdony ŽFBH ASEA Balkán |
![]() | |
A ŽFBH 441 047 Mostar állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:05 10:38:44 Mostar 267 ZFBH 441 Bosznia-Hercegovina villanymozdony ŽFBH ASEA Balkán |
![]() | |
A vasúti busz kicsit nehezen parkolna most kiFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:05 10:41:34 Bosznia Bosznia-Hercegovina |
![]() | |
MostarFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:05 11:04:42 Bosznia |
![]() | |
MostarFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:05 11:07:05 Bosznia |
![]() | |
MostarFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:05 11:51:14 Bosznia |
![]() | |
MostarFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:05 13:00:51 Bosznia |
![]() | |
A ŽFBH 441 308 Grad és Ovčari közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:05 17:10:51 Kis íves viadukt Ovčari Grad 267 ZFBH 441 Bosznia-Hercegovina villanymozdony ŽFBH ASEA Balkán |
![]() | |
A ŽFBH 441 308 Grad és Ovčari közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:05 17:11:28 Nagy Ovčari viadukt Ovčari Grad 267 ZFBH 441 Bosznia-Hercegovina villanymozdony ŽFBH ASEA Balkán |
![]() | |
A ŽFBH 441 308 Grad és Ovčari közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:05 17:16:02 Ovčari bejárati ív Ovčari Grad 267 ZFBH 441 Bosznia-Hercegovina villanymozdony ŽFBH ASEA Balkán nyílt vonal napos |
Tehervonat híján fölmentünk Ovčariba lefényképezni a délutáni személyvonatot. Mármint az egyetlent, hiszen reggel megy föl Konjicból Szarajevóba, és csak délután jön vissza, ennyi a gép és a kocsi egész napos teljesítménye. Napközben sajnos rosszak az esélyek tehervonatok elkapására, mivel egy-egy szakaszon mindig vágányzárt tartanak, ellenőrzik a sziklafalak és a fák állapotát, mert nagyon sok a fakidőléses, kőomlásos baleset. Ottjártunkkor viszont éjszaka folyamatosan pörögtek a tehervonatok, hiszen a fiumei (rijekai) kikötő bővítése miatt most erre járt minden Zenicából. A szállásunk másik ablaka a vasútállomásra nézett, így este az erkélyen sörözgetve számolhattuk a lefotózhatatlan tehervonatokat. Ráadásul Konjic és Bradina között tológépet is kapnak a teherek - erre egy kijelölt gép és a személy gépe áll rendelkezésre. A Zenica felől érkező, acéllal rakott vonatokat nem kell tolni. Este sajnos lerobbanást is láthattunk, az egyik teher gépét végül hidegen továbbították egy másik vonattal honába, így egy időre Konjic tele lett tehervonati szerelvényekkel.
Sajnos a tehervonatozós állapot nem marad meg sokáig, Ploče kikötője drágább, a rakodási technológia sem az igazi, így hamarosan visszatérnek a tehervonatok Fiume felé.
![]() | |
A ŽFBH 441 905 Konjic és Celebići közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:05 18:10:42 Neretva-híd Celebici Konjic 267 ZFBH 441 Bosznia-Hercegovina villanymozdony ŽFBH ASEA Balkán híd nyílt vonal viadukt hegyek táj víz folyó napos |
Ez a híd kevésbé magas, itt egészen közel vagyunk Konjichoz, ahol a régi híd alatt eredeti, hegyi folyásában csodálhatjuk meg a Neretvát. Lentebb, Grabovicánál viszont a másik tározó elég mély, ez szépen látszik az alábbi képen, amelyen a kisvasút elöntött pályája látható, amint egy karbantartás során a leeresztéskor újra előbukkant.
A régi kisvasúti pálya a Neretva-kanyonban az új országútról nézve
Fotó: Martin Brož
![]() | |
A ŽFBH 441 121 Konjic és Celebići közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:05 19:09:45 Neretva-híd Celebici Konjic 267 ZFBH 441 Bosznia-Hercegovina villanymozdony ŽFBH ASEA Balkán híd tehervonat nyílt vonal magaslatról táj viadukt hegyek napos |
Ennyi volt a tehervonatos sikerszériánk, ezt követően már csak bebukni sikerült a szép terheseket.
![]() | |
Panorámakép a Tarčin melletti viaduktos szakaszrólFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:06 07:05:04 Bosznia Bosznia-Hercegovina nemmozdony |
Az előtérben az autópálya vége, egyelőre innen nem épül tovább, Zenicától északra viszont már dolgoznak rajta, igaz, csak a Zenicát elkerülő 9 km-es szakaszon (abban is lesz egy óriási viadukt és alagutak is).
![]() | |
Egy ismeretlen ŽFBH 441 Hadžiči és Tarčin közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:06 07:45:45 Íves viaduktok Tarčin Hadžièi 267 ZFBH 441 Bosznia-Hercegovina villanymozdony ŽFBH ASEA Balkán |
![]() | |
Egy ismeretlen ŽFBH 441 Hadžiči és Tarčin közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:06 07:46:20 Íves viaduktok Tarčin Hadžièi 267 ZFBH 441 Bosznia-Hercegovina villanymozdony ŽFBH ASEA Balkán híd viadukt oldalról magaslatról hegyek falu napos |
![]() | |
Egy ismeretlen ŽFBH 441 Hadžiči és Tarčin közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:06 07:46:50 Íves viaduktok Tarčin Hadžièi 267 ZFBH 441 Bosznia-Hercegovina villanymozdony ŽFBH ASEA Balkán |
![]() | |
Egy ismeretlen ŽFBH 441 Hadžiči és Tarčin közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:06 07:47:10 Íves viaduktok Tarčin Hadžièi 267 ZFBH 441 Bosznia-Hercegovina villanymozdony ŽFBH ASEA Balkán hegyek viadukt híd hegyi vasút Talgo falu magaslatról táj nyílt vonal |
![]() | |
Egy ismeretlen ŽFBH 441 Hadžiči és Tarčin közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:06 07:47:14 Íves viaduktok Tarčin Hadžièi 267 ZFBH 441 Bosznia-Hercegovina villanymozdony ŽFBH ASEA Balkán |
![]() | |
Egy ismeretlen pályaszámú ŽFBH 411 sorozatú, Ganz-MÁVAG gyártmányú |
![]() | |
A ŽFBH 441 515 tehervonattal Buzići és Porječani közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:06 11:30:11 ZFBH 441 Bosznia-Hercegovina villanymozdony ŽFBH ASEA Balkán tehervonat nyílt vonal napos |
![]() | |
Egy ismeretlen ŽFBH 411 Buzići és Porječani közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:06 11:53:13 Ganz (ZFBH 411) Bosznia-Hercegovina motorvonat ŽFBH Balkán nyílt vonal napos |
![]() | |
A ŽFBH 441 908 Doboj állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:06 14:17:05 Doboj 266 ZFBH 441 Bosznia-Hercegovina villanymozdony ŽFBH ASEA Balkán |
![]() | |
A ŽRS 813 043 Suho Polje és Doboj közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:06 15:33:27 ZRS 813 régi FIAT FIAT mellékvonal Bosznia-Hercegovina motorkocsi nyílt vonal híd homlokátjáró napos |
A kép a Doboj-Tuzla közötti vasútvonalon készült. Ennek pályája Doboj és Petrovo Novo között ŽRS, azon túl ismét ŽFBH fennhatóság. Ez egy entitások közötti vonat, ami Tuzlából egészen Dobojig közlekedik. A napi két pár ilyenen kívül kellene Petrovo Novóba lennie néhány ŽRS személynek is, de valamilyen okból azt lemondták. Ennek a csinos motornak a helyén a megelőző két hétben mozdonyos vonat közlekedett, de sajnos érkezésünk idejére már megjavították.
![]() | |
A ŽRS 441 806 Ljeskove Vode és Rakovac közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:06 17:18:54 ZRS 441 Bosznia-Hercegovina ŽRS villanymozdony ASEA Balkán nyílt vonal |
Ez csak azért készült el, hogy ŽRS vonatról is legyen fotónk, más vonat meg úgy sem jött ekkortájt.
![]() | |
A ŽRS 813 043 Suho Polje állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:07 07:37:42 ZRS 813 régi FIAT FIAT mellékvonal Bosznia-Hercegovina motorkocsi hegyek teleobjektív nyílt vonal homlokátjáró napos |
![]() | |
A ŽRS 813 043 Suho Polje állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:07 07:37:53 ZRS 813 régi FIAT FIAT mellékvonal Bosznia-Hercegovina motorkocsi homlokátjáró napos |
![]() | |
A ŽRS 813 043 Suho Polje állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2017:07:07 07:38:31 ZRS 813 régi FIAT FIAT mellékvonal Bosznia-Hercegovina motorkocsi hegyek fekete-fehér homlokátjáró napos |
Az eléggé elhanyagolt Suho Polje állomáson búcsúztunk ettől a túrától és Boszniától. Jellegzetes, hogy bár a vágnyok állapota miatt nyílván vonattalálkozásra gondolni sem érdemes, az állomás mindkét végére kiautózik minden vonathoz egy váltókezelő, hogy zászlójával beintegesse azt a nem működő bejárati jelzőtől. Kérlek, tekintsd meg még a túrán készült videónkat is!
[VIDEÓ] Boszniai túráinkon készült videófelvételeinkFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Konjic 267 ZFBH 441 Bosznia-Hercegovina villanymozdony ŽFBH ASEA Balkán híd videó nyílt vonal táj hegyek viadukt |
Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!