A Koleje Małopolskie EN78 004 Rabka-Zdrój megállóhelyen
Krakkó (=Krakow) - Sucha Beskidzka - Chabówka - Zakopane | |||||
Megnyitás: | 1884-1899 | ||||
---|---|---|---|---|---|
Építtető: |
| ||||
Villamosítás: | 3 kV= | ||||
Személyszállító vasút: | PKP | ||||
A vonal jelentős részben a Galíciai Átmérős Vonal (Galizische Transversalbahn) részeként épült ki, amikor a terület az Osztrák-magyar Monarchia osztrák tartományainak tagja volt. A vonal feladata a tartomány fontosabb városainak összekötése volt, ezért a Kárpátok karéján kívül, annak főgerincével párhuzamosan haladt, számos helyen csatlakozva a sugárirányú vonalakhoz. Ennek köszönhető, hogy a Krakkó-Zakopane vonatozás Sucha Beskydzkában és Chabówkában is irányváltást igényel. Előbbi helyen van delta, de a város fontossága miatt sok vonat útbaejti, utóbbi helyen delta nincs, de bonyolítja a helyzetet, hogy a motorvonatokkal kiállított helyi személyvonatok Chabówkából a Transzverzális mentén Rabka-Zdrój megállóig továbbhaladnak, és csak ott irányt váltva indulnak el a másik ágán a vasútnak úticéljuk felé. Chabówka és Zakopane között helyi érdekű vonalként épült ki a pálya, de ma a vonal egységesen 90-100 km/h kiépítési sebességgel rendelkezik és végig villamosított - az elkeserítő pályaállapotok miatt azonban sok a lassújel. Az eredeti Transzverzális vonalak egy része mezei mellékvonalként működik, Rabka-Zdrój és Nowy Sacz között múzeumvasútként, amely jórészt felújítás alatt áll, Ukrajnában pedig részben villamosítva regionális vasútként léteznek még a vonalszakaszok. Hiriv állomáson nyomtávtörés van, ám az ukrán-lengyel határon pár éve már nem járnak át vonatok.
| |||||
|
Chabówka középállomás a Krakkó - Zakopane összeköttetésen, de történelmileg ennél komplikáltabbak itt a vasúti viszonyok. A vonal ugyanis a Galíciai Keresztirányú összeköttetés részeként épült meg, amelynek a célja az volt, hogy az Osztrák-magyar Monarchia Kárpátokon túl nyúló területei a hágók használata nélkül is körbevonatozhatóak legyenek. Mivel Ausztria, Poroszország és Oroszország határai pont a térségben húzódtak, így a vasúti összeköttetés nem a mai utazási igények és a lengyel városok nagyságai szerint alakultak, így lehet az, hogy egy Krakkó-Zakopane úton egy motorvonatnak háromszor is irányt kell váltania.
Először még Krakkón belül, aztán Sucha Beskydskában, végül Chabówkában. A mozdonyos IC-k, amik akár Gdánskból is jöhetnek, egy deltán legalább Sucha Beskydskát kihagyják, illetve Krakkóban csaknem készen van a főpályaudvar közvetlen összeköttetését szolgáló viadukt-hálózat.
Az IC-k Chabówkában is fordulnak, a motorok azonban az üdülőváros Rabka-Zdrój megállójáig előre haladnak, itt fordulnak meg, és Chabówkáig a korábbi útvonalukon is mennek vissza. A perontető mellett látható tábla is mutatja, hogy a pálya csak eddig van villamosítva - innentől Nowy Sacz-ig múzeumvasút, ami ugyan végig járható, de egy része még erősen felújításra szorul. A helyi személyforgalmat a Kislengyelországi Vajdaság Vasútja (Koleje Małopolskie) szolgálja ki PESA és PAFAWAG motorvonatokkal.
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.