sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



Dél-Alföldi vicinálisok

Újszeged-Mezőhegyes-Battonya-Kisszénás-Kondoros. Vonalak, amiket úgy gondoltunk, hamarosan megszűnnek, de amik közül szerencsére csak egy távozik. 2010-ben. A jövő ismeretlen.

M47 1325 Szegeden fotó

M47 1325 Szegeden

A kora reggeli ébresztő első első jutalma az esőben a mosóvágányon álló személypályaudvari tartalék lett. Dolga nem sok volt. Mondhatjátok, hogy nem nagy jutalom, és valóban, ennél obban örültem az állomással szemközt vásárolt finom péksütiknek és forró csokoládénak.

V43 1217 Szegeden fotó

V43 1217 Szegeden

Alig fűtött IC-nk fölött az ég nem sok jót ígér, de ezt tudtuk előre: ezért is döntöttük amellett, hogy ne a szokásos módon komoly :)) vonatfotózásnak szenteljük időnket, hanem mellékvonalak beutazásába kezdjünk.

6341 020-3 Szegeden fotó

6341 020-3 Szegeden

Na nem a Szeged-Békéscsaba vonalat gondoltuk, már csak azért sem, mert már utaztam rajta ujablak, hanem olyanokat, amik a 2009. októberében még csak ködösen vázolt vasútvonalbezárás miatt eltűnhetnek a jövő évi menetrendből.

Szabálysértés Szegeden fotó

Szabálysértés Szegeden

A szegedi Fogadalmi Templom fotó

A szegedi Fogadalmi Templom

Az első, általunk megszűnőnek tippelt viszonylat az Újszeged-Makó-Mezőhegyes vonal volt. Mivel a szegedi vasúti Tisza-hidat ujablak a második világháború után csak provizorikusan, fahídként építették újjá, majd annak összeomlása után a kommunista vezetés lemondott az átkelőről, ma a vicinálisnak Szeged kisebb felében külön végállomása van.

Bzmot 200 Újszegeden fotó

Bzmot 200 Újszegeden

Ez a kis faleveles, peron nélküli vágány Újszeged fővágánya.

Bzmot 200 Újszegeden fotó

Bzmot 200 Újszegeden

Hangulatos helyen, jobbról-balról növények között jár körbe a motorkocsi - élhetőnek mégsem lehet nevezni a helyet, hiszen az épület elhanyagolt, már pénztár sincs, és egyébként is, az ország egyik legnagyobb városában nem ilyennek kell lennie egy vasútállomásnak.

Bzmot 200 Újszegeden fotó

Bzmot 200 Újszegeden

Bzmot 200 Újszegeden fotó

Bzmot 200 Újszegeden

A régi állomás ujablak igazán nagyszerű épülettel rendelkezett, a mára Magyarországon elég kevéssé reprezentált fakeretes, téglafalú felvételi épülettel. Persze, található még ilyen, például Pilisvörösváron, másutt inkább a raktárépületek maradtak meg ilyen kivitellel.

Bzmot 200 Újszegeden fotó

Bzmot 200 Újszegeden

Bzmot 200 Újszegeden fotó

Bzmot 200 Újszegeden

Itt csak egy vágány látszik, a körüljárás a fák másik oldalán lehetséges.

Bzmot 200 Újszegeden fotó

Bzmot 200 Újszegeden

(könyvjelző)

Gyönyörűnek tartanám a körüljáróvágányokat, ha nem tudnám, hogy hajdan a kihúzó folytatása egészen a lerombolt hídfőig vezetett, rajta a rengeteg, kirakodáson túlesett teherkocsit tárolták; még korábban pedig két vágány haladt a hídig, az öntöttvas szerkezeten át pedig Szeged Nagyállomásig, bekapcsolva az OMÁV és az ACSEV vonalait a Monarchia gerinchálózatába.

Bzmot 200 Újszegeden fotó

Bzmot 200 Újszegeden

(könyvjelző)

Ha nem szóló motorkocsi lenne, és nem vékony, girbe-gurba sínszálak látszanának a háttérben, azt hihetnénk, hogy a még álló hídról jár le egy vonat a kétvágányú megállóhelyre. Valójában azonban, ahogy szépen, lassan a mellékvágányoknak vége lett, úgy a híd és az európai fővonali jelleg is a múlté lett.

Bzmot 200 Újszegeden fotó

Bzmot 200 Újszegeden

Bzmot 200 Újszegeden fotó

Bzmot 200 Újszegeden

Még a puha rugózású Bzmot is csak rendkívül látványos dőlésekkel képes követni a pálya alakját. Ezek között a sínek között bőven akad még olyan, amelyik a vasút építésének korából származik; olyan síndarab, amelyen menetrend szerint, minden nap végiggördült a földrész legnevesebb vonata, az Orient-Expressz.

Újszeged szőregi kijárata fotó

Újszeged szőregi kijárata

Elég fura alakban haladnak a vágányok, a balos ívnél látszik, hogy volt ott még vágány, és hátrébb is látható, hogy a vonali vágánytól balra is van még hely. Duplavágányú volt a pálya: a - nevével ellentétben magántulajdonú - Osztrák-Magyar Államvaspálya Társaság (OMÁV, ÁVT) Nagykikindán és Temesváron át Báziásig vezető fővonalának igen forgalmas szakasza volt ez.

Bzmot 200 Makón fotó

Bzmot 200 Makón

Most viszont már a legkevésbé sem fővonalon járunk, Makóra ugyanis a volt fővonaltól Szőregnél eltérő Arad-Csanádi Egyesült Vasutak vonalon haladunk, amely egészen Kétegyházáig vihetne. A mindenféle nevű helyiérdekű vasutakkal szemben ez egy neves és ismert társaság volt, vonalát azonban rendre fölveszik a vasúti halállistákra.

Bzmot 200 Makón fotó

Bzmot 200 Makón

A listázás érthető lehet, hiszen Szegeden belül a vasút helyzete jelenleg sanyarú, bár nemrég Újszeged állomás közelébe ért a trolibusz is. A többi település szempontjából a vasút szintén marginális, de ahhoz, hogy igazán megérthessük a vasút küzdelmes helyzetét, ki kell nézni a vonatablakon, menetirányban jobbfelé: ami földeket látunk, az már mind Szerbia.

Makó állomás fotó

Makó állomás

(könyvjelző)

Makó nevét mindenki ismeri, legalább a hagymáról, de ezt a terményt már nem rakodják vasútra. Sőt: semmit nem rakodnak a város déli szélén fekvő vasútállomáson. A városnak keleten és északon is van megállója: a 130-as Budapest-Szentes-Hódmezővásárhely-Makó vonaléi. Ennek igen rossz állapotú Hódmezővásárhely-Makó szakasza decembertől, úgy tűnik, bezár.

6341 016-1 Makó állomáson fotó

6341 016-1 Makó állomáson

(könyvjelző) (Arad-Csanádi Egyesült Vasutak)

Békéscsabáról érkezik az Uzsgyi: Hódmezővásárhely felől nincs csatlakozás. Régen sem volt itt: a fővonal be sem tért Makóra, ehelyett a következő állomáson, Apátfalván érte el azt.

6341 016-1 Makó állomáson fotó

6341 016-1 Makó állomáson

Ezen a vonalon nem utaztam még, és valószínűleg nem is fogok már. Kár érte: bár helyi forgalomban nem sokan használhatták, a távolsági forgalomban lényeges lehetett volna, különösen, ha az erősödő EU-Rériós kapcsolatokat tekintjük.

6341 016-1 Makó állomáson fotó

6341 016-1 Makó állomáson

A környező országokban már komoly sikert aratott, csúcstechnológiás gyomírtóvonatok hasonlóan high-tech bázisa Szőregen épült ki, azonban az Ausztria (és az esetleges további megrendelők) számára majdan elkészülő szerelvények alapjául szolgáló, kicsit romos kocsikat Makón tárolják.

Bzmot 200 Apátfalván fotó

Bzmot 200 Apátfalván

Nem olyan régen ujablak az apátfalvi állomás ablakai még nem voltak bedeszkázva, mára ezen a hajdan fontos csomóponton megszűnt a szolgálat, sőt, minden létesítmény. Az egyetlen működő cucc a szürke doboz, benne az engedélykérő kulcslyukkal.

Bzmot 200 Nagylakon fotó

Bzmot 200 Nagylakon

(könyvjelző) (Arad-Csanádi Egyesült Vasutak)

Ahogy Szőregnél, Apátfalvánál is sok nyomát megtalálni a vasútnak. A Makói elágazás után (ahol régen az ACSEV vonalához csatlakozott a mai 130-as, és ahol most Makó felé fordulnak a vonatok) a töltés elég széles akár két vágánynak is, a Nagyszentmiklósra továbbmenő vonal pedig szinte tökéletesen követhető szemmel az apátfalvi kijáratnál.

Bzmot 200 Csanádpalotán fotó

Bzmot 200 Csanádpalotán

(könyvjelző) (Arad-Csanádi Egyesült Vasutak)

Nagylak kettévágott település, a romániai felén is van vasút, egészen Aradig vezet. Remek nemzetközi összeköttetést lehetne ott létrehozni, igaz, eredetileg az ACSEV nem Nagylakon át érte el Aradot.

Bzmot 200 Csanádpalotán fotó

Bzmot 200 Csanádpalotán

Az ACSEV típustervek szerint épült felvételi épületek az országban a legszebbek közé tartoznak. Sok közülük áll még, néhány ízlésesen föl is lett újítva.

Az ACSEV-nek gyártott Boros fotó

Az ACSEV-nek gyártott Boros Béni motorkocsi a Nyugati pályaudvaron

(könyvjelző)

Az ACSEV az első modernizálók közé tartozott, normál és keskennyomközű vonalain is a személyszállítást korszerű és olcsó motorkocsikkal szervezte meg.

Bzmot 214 Mezőhegyesen fotó

Bzmot 214 Mezőhegyesen

Pár kép erejéig a mezőhegyesi állomás kicsit kaotikusforgalmával folytatjuk, ha jobban érdekelne az út a battonyai szárnyvonalon, kattints ide!

Bzmot 190 Mezőhegyesen fotó

Bzmot 190 Mezőhegyesen

Bzmot 200 és 214 Mezőhegyes fotó

Bzmot 200 és 214 Mezőhegyesen

A már jól ismert 200-as megy majd tovább Békéscsabára, a balról benyúló orrú példány Orosházán át Mezőtúrra, a hátulját mutató pótkocsi pedig Újszegedre. A battonyai vonat még nincs itt, az is Orosháza és Mezőtúr felől érkezik majd. Tulajdonképpen Mezőhegyesen mindig keresztbe járnak a vonatok.

Utasok Mezőhegyesen fotó

Utasok Mezőhegyesen

Bzmot 200 és 214 Mezőhegyes fotó

Bzmot 200 és 214 Mezőhegyesen

Bzmot 200 Mezőhegyesen fotó

Bzmot 200 Mezőhegyesen

Bzmot 178 Mezőhegyesen fotó

Bzmot 178 Mezőhegyesen

Megérkezik a mezőtúri vonat is. A háttérben a bontás alatt álló volt cukorgyár látható. Ennek a vidéknek a földművelő és nem földművelő lakosságát is ellehetetlenítették.

Bzmot 214 Mezőhegyesen fotó

Bzmot 214 Mezőhegyesen

Rájár az újszegedi vonatra a motorkocsija.

Bzmot arcélek Mezőhegyesen fotó

Bzmot arcélek Mezőhegyesen

(könyvjelző) (Arad-Csanádi Egyesült Vasutak)

Bzmot 190 Mezőhegyesen fotó

Bzmot 190 Mezőhegyesen

Bzmot 256 Mezőhegyesen fotó

Bzmot 256 Mezőhegyesen

Megint tolatgattak valamit, őszintén szólva, én már nem tudom követni, de a négy irányba menő vonatokra legalább hat szerelvény jutott.

A mezőhegyesi pók fotó

A mezőhegyesi pók

Bzmot 178 Mezőhegyesen fotó

Bzmot 178 Mezőhegyesen

(könyvjelző)

Bzmot 178 Mezőhegyesen fotó

Bzmot 178 Mezőhegyesen

Bzmot 178 Mezőhegyesen fotó

Bzmot 178 Mezőhegyesen

Mezőgazdasági járművek Bels fotó

Mezőgazdasági járművek Belsőperegpusztánál

Mezőhegyesnél kicsit eltávolodtunk a román határtól, most viszont egyenesen afelé tartunk. A battonyai szárnyvonal tulajdonképpen nem annak épült, az Orosháza-Battonya-Arad összeköttetés fontosabb volt, mint a Szeged-Mezőhegyes.

Bzmot 178 Belsőperegpusztán fotó

Bzmot 178 Belsőperegpusztán

Szeged és Békéscsaba között az ACSEV-nál kedvezőbb útvonalat kínált az Alföld-Fiumei Vasút közvetlen vonala Hódmezővásárhelyen és Orosházán keresztül, így itt nem is igen volt verseny. Arad azonban Csabánál jelentősebb település volt, ráadásul az jelentette a kaput a Dél-Alföldi terményeknek az Erdélyi-medence felé.

Belsőperegpuszta fotó

Belsőperegpuszta

Persze a fiumei kikötő fontosságát sem szabad alábecsülni, mégis, ezen a vidéken az ACSEV és az AEGV volt az élet. Ma nem sok látszik ebből.

Belsőperegpuszta fotó

Belsőperegpuszta

Belsőperegpusztán visszafelé volt egy fölszálló, egyébként alig járnak erre. A közvilágítás már nem működik, ahogy a magtár és iparvágánya sem. A patinás épületet hamarosan le is bontják.

Belsőperegpuszta fotó

Belsőperegpuszta

Battonyáig falut nem érintünk, ebben hasonlít ez a vonal a két másik alföldi miniszárnyvonalra: a kondorosi és a békési kiágazásokra. Abban viszont nem, hogy Battonyát nem végállomásnak szánták, csak egy közepesen fontos középállomásnak. A magyar mellékvonalaknál mindenhol az látszik, hogy az tud megélni, amelyik két várost, két vasútvonalat köt össze. Itt ez nagyon hiányzik.

Balla László térképe Mezőhe fotó

Balla László térképe Mezőhegyes környékéről

Az eredeti térkép a vasutallomasok.hu-n található ujablak. Érdemes megnézni, hogy mennyi mellékvonal hálózta be főleg Temesvár környékét! És ezek nagyrésze ma is megvan.

Tompapuszta fotó

Tompapuszta

Fotós vagyok, tehát a vonal fotózási lehetőségeit is elemeztem. Battonya után van egy útátjáró, ami talán jó hely lehet, de az első, igazán remek fényképet Tompapuszta előtt az ívben lehet készíteni.

Bzmot178 Tompapusztán fotó

Bzmot178 Tompapusztán

(könyvjelző) (Békés-Csanádi HÉV)

Tompapuszta hajdan takaros épülete ma egy romhalmaz, olyasmi, amire nem lehetünk büszkék.

Bzmot178 Tompapusztán fotó

Bzmot178 Tompapusztán

(könyvjelző) (Békés-Csanádi HÉV)

Tompapuszta hajdan takaros épülete ma egy romhalmaz, olyasmi, amire nem lehetünk büszkék.

Bzmot178 Tompapusztán fotó

Bzmot178 Tompapusztán

Bár általában nagyon szidják a menetrendtervezőket, hogy az ilyen helykre is egy perces tartózkodást írnak elő (és a fővasutasokat, hogy nem engedik a feltételes megállást), nekünk jól jött, hogy menetrend szerint belefért mindenhol egy fotó.

Bzmot178 Battonyán fotó

Bzmot178 Battonyán

(könyvjelző) (Békés-Csanádi HÉV)

Tompapuszta és Battonya között viszont igazán izgalmas a vasút, különösen, így ősszel, a tél közeledtével. Kisebb, valamivel a ínkorona fölé nyúló dombok, szép, jellegzetes fák és pár horpadásban egy kis nádas rész kínál jó fotózási lehetőségeket.

Bzmot178 Battonyán fotó

Bzmot178 Battonyán

(könyvjelző)

A battonyai állomás is szép és nagy. Igaz, régen újították már föl, de szerintem egyrészt eredeti színének megfelelően, másrészt szerencsére a rongálások eddig elkerülték. Az állomáson pénztár is üzemel, bár ez hétvégén fölöslegesnek tűnt.

Bzmot178 Battonyán fotó

Bzmot178 Battonyán

(könyvjelző)

A battonyai állomás is szép és nagy. Igaz, régen újították már föl, de szerintem egyrészt eredeti színének megfelelően, másrészt szerencsére a rongálások eddig elkerülték. Az állomáson pénztár is üzemel, bár ez hétvégén fölöslegesnek tűnt.

Bzmot178 Battonyán fotó

Bzmot178 Battonyán

A személyzet válogathatott, hogy melyik vágányon járjon körbe.

Bzmot178 Battonyán fotó

Bzmot178 Battonyán

Itt sem rakodnak már semmit. A román vasúti kapcsolat új piacokat is jelenthetne, különösen, ha a környéken a MÁV-énál olcsóbb pályavasút működne. Mondjuk román.

Bzmot178 Battonyán fotó

Bzmot178 Battonyán

A betonelemekből épített raktár ambivalens érzéseket keltett bennem az archaizáló véseteivel.

Battonya az utcafront felől fotó

Battonya az utcafront felől

Szerencsére a vonal megmarad, de örülök, hogy ezt is beutaztuk. Még vissza kell jönnöm ide fényképezni - ne mondhassa senki, hogy csak a bezárás fenyegetése miatt érdekelt.

Emléktábla Battonyán fotó

Emléktábla Battonyán

Bzmot 178 Battonyán fotó

Bzmot 178 Battonyán

A battonyaianak komoly lobbierejük van, de nem hiszem, hogy a motorkocsi mellett álló diáklánynak egymagában lett volna ennyi (bár az orosházi csókteljesítményét alapulvéve akár még lehetett is volna). Valójában sokkal inkább a helyi MSZP-potentát tehet róla, kérdés, mi célból mentette meg a vicinálist.

Bzmot 178 Battonyán fotó

Bzmot 178 Battonyán

Mindenféle melléképület is áll itt.

Budi Battonyán fotó

Budi Battonyán

Vasútmodellezőknek.

Bzmot 178 Battonyán fotó

Bzmot 178 Battonyán

Az állomáson túl már a puszta kezdődik, de a felvételi épület felől szorosan ott a község. Persze, nem is a napi személyforgalom miatt kellhet itt a vasút: alig hiszem, hogy tömegek utaznának Mezőhegyesről Battonyára vagy Battonyáról Mezőhegyesre. A távolsági forgalom, és különösen az aradi bejárás és a teherforgalom már más tészta.

Bzmot 178 Mezőhegyesen fotó

Bzmot 178 Mezőhegyesen

(könyvjelző) (Arad-Csanádi Egyesült Vasutak)

Visszatértünk a helyi motorvonat központba, innen a vonatunk pár perc várakozás után továbbvisz majd minket Kisszénásra.

Bzmot 178 Mezőhegyesen fotó

Bzmot 178 Mezőhegyesen

A bezárt mezőhegyesi fűtőhá fotó

A bezárt mezőhegyesi fűtőház

Bzmot 198 érkezett Békéscab fotó

Bzmot 198 érkezett Békéscabáról Mezőhegyesre

6341 019-5 Mezőhegyesen fotó

6341 019-5 Mezőhegyesen

Járnak már az orosz csodák mindenfelé, a 121-esen Újszegedig, a 127-esen Gyoma és Békéscsaba között, de jövőre a kisebb mellékvonalakról eltnűnhetnek, hiszen a Kecskemét-Gyékényes és a Sárbogárd-Baja InterRegio vonatokat is nekik kell majd adniuk. Nagyon kellene már a magánvasutak bevonulása a vicinálispiacra, hogy ne csak Büzmot legyen!

6341 016-1 Mezőhegyesen fotó

6341 016-1 Mezőhegyesen

Persze a fővonali feladataik nem csökkennek, a Szentes-Szolnok(-Budapest), a Hatvan-Salgótarján és a Lajosmizse-Budapest megmarad, Szeged-Békéscsaba között viszont részben visszatérnek a Csörgők.

Pitvaros megállóhely fotó

Pitvaros megállóhely

Máris továbbindulunk, nincs idő gondolkodni, a vicinális suhan, és Mezőhegyestől bizony a motorkocsi teltházas, a pótkocsi kihasznált lesz.

Ambrózfalva megállóhely fotó

Ambrózfalva megállóhely

Tótkomlós fotó

Tótkomlós

Az orosházi malom fotó

Az orosházi malom

(könyvjelző)

Egy olyan korszak épülete ez, amely büszke volt iparára, büszke volt Magyarország mezőgazdaságára. Valóban, mennyiségben nem vehetjük föl a versenyt például Ukrajnával, de így is sokkal többet termelhetünk, mint amennyi nekünk kell, és ha ezt jó minőségben tesszük, az EU gazdag piacaira is eladhatnánk belőle.

Bzmot 178 és 289 Orosházán fotó

Bzmot 178 és 289 Orosházán

Az utasok nagyrésze már el is tűnt a képből, mire a pótkocsiból ideértem. Más valami is eltűnt a képből, mióta utoljára itt jártam, és az a háttérben álló, zöld gabonaszállító kocsiról jutott eszembe...

M62 194 Hódmezővásárhelyen fotó

M62 194 Hódmezővásárhelyen

Régen (például 2005.-ben) Békéscsabáról és Szegedről is volt egy-egy tolatós tehervonat, mégpedig erős Szergejjel, amik többnyire végigmentek a vonalon. Ezen kívül néhanapján gyorsteherek is jöttek erre.

Uzsgyik Orosházán fotó

Uzsgyik Orosházán

Ma csak Orosházáig jön le egy Csörgő néha Csabáról, Szeged felől a Szergej néha Hódmezővásárhelyig, néha csak Algyőig megy. Mezőhegyesre csak péntekenként van tehervonat, de az is tulajdonképpen csak szolgálati célból: a motorkocsik üzemanyagát pótolja egy tartálykocsiból.

M47 1227 tolat Orosházán fotó

M47 1227 tolat Orosházán

(könyvjelző) (Alföld-Fiumei Vasút, Szeged-Békéscsaba vasútvonal)

A legnagyobb veszteség azonban az orosházi tartalék hiánya: ma már csak a tehervonat Csörgője tolat, ha kell, a magtárnál nem akkor a forgalom, hogy folyamatosan kelljen a gép. Pedig 2005.-ben személyes saccom szerint szenteste előtt egy nappal még vagy 200 kocsi állt rakottan vagy rakodásra várva Orosháza állomáson és az iparvágányokon. Elképesztő szám!

6341 030-2 Orosházán fotó

6341 030-2 Orosházán

Ennyit a múltról, remélem, nem baj, hogy betettem pár korai vonatfotómat is az albumba. Hihetetlen, hogy ennyit változott volna a gazdaság működése vagy a logisztika általános törvényszerűségei: a mostani pangásról azt kell gondoljam, hogy egy gondatlan, nemtörődöm gazda az okozója.

6341 030-2 Orosházán fotó

6341 030-2 Orosházán

Templom Nagyszénáson fotó

Templom Nagyszénáson

Bár Orosházán sokan leszálltak, maradtunk is a Bézén elegen, nem beszélve az új fölszállókról.

Nagyszénás fotó

Nagyszénás

Nagyszénáson ismét sok a fölszálló, nem tűnik értelmetlennek a halállistákra korábban fölkerült, de ezúttal nem annyira gyanús (és ma már tudni lehet, hogy 2010-ben még biztosan közlekedő) 125-ös Orosháza-Szarvas-Mezőtúr vasút.

Templom Nagyszénáson fotó

Templom Nagyszénáson

Pálmatér rakodóhely fotó

Pálmatér rakodóhely

A magyar vasúthálózaton ritka a rakodóhely (rh.), a csak teherforgalmú helyek gyakran állomások, a rakodások színhelyein pedig egyébként gyakran megállnak a személyvonatok is - ezeket nevezik megálló-rakodhelyeknek ujablak. Sok megszűnt állomás ma szintén mrh., és legtöbbjükre igaz, hogy teherforgalmuk már rég nincsen. Így van ez Pálmatérrel is, ami így szintén csak egy régi, bevált közlekedési rendszer maradványa.

Utas Kiscsákón fotó

Utas Kiscsákón

Csak két vonat áll meg Kiscsákó megállóhelyen ujablak, gondolom az a kettő, amivel a bácsi dolgozni jár.

Bzmot 194 Kisszénáson fotó

Bzmot 194 Kisszénáson

Megérkezünk Kisszénásra, arra a tanyasi állomásra, amelynek vonzáskörzetében mindössze 14 fő lakik, akik mind terepjáróval közlekednek a környék földútjain (ennek még lesz jelentősége).

Sínek Kisszénáson fotó

Sínek Kisszénáson

Jobbra Orosháza, balra Kondoros.

Ksszénás tornya fotó

Ksszénás tornya

Igen komoly pályaudvari kiépítése van a helynek. Persze keresztezési helynek a 125-ös vonalon később is jó lesz. Az utasokkal pedig az a helyzet, hogy sem Orosházáról, se Csabacsűdről, sem Szarvasról nem jön senki vonattal.

Busz Kondoroson fotó

Busz Kondoroson

Mindenhová kényemesebb az átszállás nélküli busz ma már. A kondorosi vonalnak is csak a helyi teherszállítás szempontjából lenne értelme.

Bzmot 194 Kisszénás és Kond fotó

Bzmot 194 Kisszénás és Kondoros között

(könyvjelző) (Békés-Csanádi HÉV)

Ingerszegény a táj, de a vonat is az: régen M31-es csatlós dízelmozdony járt itt ujablak, mégpedig vegyesvonattal, ma viszont senki nem képes teherforgalmat generálni a 125-126-os vonalakra - vagy csak nem akarják, hogy generáljon. Az a híres szabad pálya nem annyira szabad.

Bzmot 194 Kisszénás és Kond fotó

Bzmot 194 Kisszénás és Kondoros között

(könyvjelző) (Békés-Csanádi HÉV)

Ingerszegény a táj, de a vonat is az: régen M31-es csatlós dízelmozdony járt itt ujablak, mégpedig vegyesvonattal, ma viszont senki nem képes teherforgalmat generálni a 125-126-os vonalakra - vagy csak nem akarják, hogy generáljon. Az a híres szabad pálya nem annyira szabad.

A Kondorosi Csárda fotó

A Kondorosi Csárda

Mázlink volt: nem kellett begyalogolnunk a kb. félúton fekvő útátjárótól, az egyik terepjárós lakosnál szerencsére volt még egy kis hely és jó időben járt a vasút mellett. Ez a stoppolás ugyan még nem éri el Székely Viktorék szamár vontatta szekerét, de azért elég jól jött.

A Kondorosi Csárda fotó

A Kondorosi Csárda

Kondoros fotó

Kondoros

Kondoros fotó

Kondoros

Kondoros fotó

Kondoros

Elég városias, pedig csak község.

Kondoros, Szent József-temp fotó

Kondoros, Szent József-templom

A kisebbik, a fő utcának számító Hősök útján álló templom a római katolikusoké.

A kondorosi evangélikus tem fotó

A kondorosi evangélikus templom

A gyönyörű, nagyobbik épület az evangélikusoké.

A kondorosi evangélikus tem fotó

A kondorosi evangélikus templom

(könyvjelző)

A gyönyörű, nagyobbik épület az evangélikusoké.

A kondorosi evangélikus tem fotó

A kondorosi evangélikus templom

A kondorosi evangélikus tem fotó

A kondorosi evangélikus templom

A vasútállomásra vezető út egy nádas mellett halad el. És egy remek cukrászda mellett is, ahol a vonat jegyvizsgálójával is összefutottunk. Ő aztán sokat mesélt a környékről, főleg Mezőtúrról.

Bzmot 194 Kondoroson fotó

Bzmot 194 Kondoroson

(könyvjelző) (Békés-Csanádi HÉV)

Ez az első, amit most az állomásra érve meglátunk. Csinos helyen áll a motorkocsi.

Bzmot 194 Kondoroson fotó

Bzmot 194 Kondoroson

Bzmot 194 Kondoroson fotó

Bzmot 194 Kondoroson

Gyönyörű vasútállomás egy gyönyörű településen - és a tüzép, a vetőmagkeverő és a mezőgazdaság élettel is megtölthetné.

Bzmot 194 Kondoroson fotó

Bzmot 194 Kondoroson

(könyvjelző) (Békés-Csanádi HÉV)

Gyönyörű vasútállomás egy gyönyörű településen - és a tüzép, a vetőmagkeverő és a mezőgazdaság élettel is megtölthetné.

Bzmot 194 Kisszénáson fotó

Bzmot 194 Kisszénáson

Bzmot 194 Kisszénáson fotó

Bzmot 194 Kisszénáson

(könyvjelző) (Békés-Csanádi HÉV)

Bzmot 194 és 169 Kisszénáso fotó

Bzmot 194 és 169 Kisszénáson

Érdekes tapasztalatokkal, vegyes érzelmekkel indulunk haza.

Bzmot 194 Kisszénáson fotó

Bzmot 194 Kisszénáson

Három mellékvonal szomorú sorsát, és egyáltalán a mezőgazdaság és a vasúti teherszállítás tönkretételét láthattuk ezen a napon. Mondhatják, hogy a magánvasutak megváltoztatnak sokmindent, de ők csak a fővonalakkal és csak az irányvonatokkal foglalkoznak, pedig a hatékony vasúti rendszer lényeges eleme a logisztika optimalizálása, amit rendezéssel, a vonatok megbontásával lehet elérni.

Bzmot 194 Kisszénáson fotó

Bzmot 194 Kisszénáson

A közúttal való versenyképesség alapvető eleme pedig a széles lefedettség. Nonszensz, hogy a Fábiánsebestyénben termelt cukorrépát ott nem csak Szentesen, majd később csak Kiskunfélegyházán lehet vasúti kocsikba rakni. Valaki szánt szándékkal viccet csinál Trevithick találmányából.

Ádám a tájat nézi fotó

Ádám a tájat nézi

A vasútbarátok körében népszerű panoráma-ablakokat nyugodtan lehetne valódi panorámát nyújtó buborékká alakítani. Sokat lendítene a turizmuson.

Utasok Szarvason fotó

Utasok Szarvason

Ezen a vidéken a kapacitáshiány már jól ismert fogalom.

Bzmot 169 Szarvason fotó

Bzmot 169 Szarvason

Bzmot 178 Szarvason fotó

Bzmot 178 Szarvason

Hát ennyi lett volna. A három, októberben általunk halállistára tippelt vonalból egy távozik biztosan közülünk. Remélem, ez a sorozatunk, ami méltó folytatása a Listát bemutató cikknek ujablak és az eddig elkészült és majdan publikálásra kerülő, bezáró vagy bezárt vasútvonalakat bemutató fényképgalériáknak ujablak segít megérteni, elképzelni ezeknek a térségeknek a helyzetét és megvilágítja mindazokat a balfogásokat, amiket a magyar vasút ellenében elkövettek, elkövetnek. Ugyanis a jövő év is csak romlást hoz, javulást sehová.

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek