Hagyományos nézet Csak Prémium képek Az összes kép
Dél-Alföldi vicinálisok
Újszeged-Mezőhegyes-Battonya-Kisszénás-Kondoros. Vonalak, amiket úgy gondoltunk, hamarosan megszűnnek, de amik közül szerencsére
csak egy távozik. 2010-ben. A jövő ismeretlen.
![]() | |
M47 1325 SzegedenFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Szeged személy pu. 140 135 M47 1300 (MÁV) teleobjektív dízelmozdony tolatómozdony Dácsia gyorsvonati kocsik borult |
A kora reggeli ébresztő első első jutalma az esőben a mosóvágányon álló személypályaudvari tartalék lett. Dolga nem sok volt. Mondhatjátok, hogy nem nagy jutalom, és valóban, ennél obban örültem az állomással szemközt vásárolt finom péksütiknek és forró csokoládénak.
![]() | |
V43 1217 SzegedenFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Szeged személy pu. 140 135 V43 (MÁV) villanymozdony együttállás Klasszik-Szili Szili borult |
Alig fűtött IC-nk fölött az ég nem sok jót ígér, de ezt tudtuk előre: ezért is döntöttük amellett, hogy ne a szokásos módon komoly
:)) vonatfotózásnak szenteljük időnket, hanem mellékvonalak beutazásába kezdjünk.
![]() | |
6341 020-3 SzegedenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2009:10:18 Szeged személy pu. 140 135 6341 (MÁV) motorkocsi Uzsgyi MÁV piros motorvonat borult |
Na nem a Szeged-Békéscsaba vonalat gondoltuk, már csak azért sem, mert már utaztam rajta , hanem olyanokat, amik a 2009. októberében még csak ködösen vázolt vasútvonalbezárás miatt eltűnhetnek a jövő évi menetrendből.
![]() | |
Szabálysértés SzegedenFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Helytörténet |
![]() | |
A szegedi Fogadalmi TemplomFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Helytörténet |
Az első, általunk megszűnőnek tippelt viszonylat az Újszeged-Makó-Mezőhegyes vonal volt. Mivel a szegedi vasúti Tisza-hidat a második világháború után csak provizorikusan, fahídként építették újjá, majd annak összeomlása után a kommunista vezetés lemondott az átkelőről, ma a vicinálisnak Szeged kisebb felében külön végállomása van.
![]() | |
Bzmot 200 ÚjszegedenFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Újszeged 121 Bzmot 200 motorkocsi vicinális mellékvonal Bézé borult |
Ez a kis faleveles, peron nélküli vágány Újszeged fővágánya.
![]() | |
Bzmot 200 ÚjszegedenFotó: Garamvölgyi Ádám Készítés ideje: unknown Újszeged 121 Bzmot 200 motorkocsi Bézé |
Hangulatos helyen, jobbról-balról növények között jár körbe a motorkocsi - élhetőnek mégsem lehet nevezni a helyet, hiszen az épület elhanyagolt, már pénztár sincs, és egyébként is, az ország egyik legnagyobb városában nem ilyennek kell lennie egy vasútállomásnak.
![]() | |
Bzmot 200 ÚjszegedenFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Újszeged 121 Bzmot 200 motorkocsi vicinális mellékvonal Bézé borult |
![]() | |
Bzmot 200 ÚjszegedenFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Újszeged 121 Felveteli épületek állomás felvételi épület nemmozdony |
A régi állomás igazán nagyszerű épülettel rendelkezett, a mára Magyarországon elég kevéssé reprezentált fakeretes, téglafalú felvételi épülettel. Persze, található még ilyen, például Pilisvörösváron, másutt inkább a raktárépületek maradtak meg ilyen kivitellel.
![]() | |
Bzmot 200 ÚjszegedenFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Újszeged 121 Bzmot 200 motorkocsi Bézé borult |
![]() | |
Bzmot 200 ÚjszegedenFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Újszeged 121 Bzmot 200 motorkocsi mellékvonal vicinális álló formátum Bézé borult |
Itt csak egy vágány látszik, a körüljárás a fák másik oldalán lehetséges.
![]() | |
Bzmot 200 ÚjszegedenFotó: Garamvölgyi Ádám Készítés ideje: unknown Újszeged 121 Bzmot 200 osz motorkocsi Bézé |
Gyönyörűnek tartanám a körüljáróvágányokat, ha nem tudnám, hogy hajdan a kihúzó folytatása egészen a lerombolt hídfőig vezetett, rajta a rengeteg, kirakodáson túlesett teherkocsit tárolták; még korábban pedig két vágány haladt a hídig, az öntöttvas szerkezeten át pedig Szeged Nagyállomásig, bekapcsolva az OMÁV és az ACSEV vonalait a Monarchia gerinchálózatába.
![]() | |
Bzmot 200 ÚjszegedenFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Újszeged 121 Bzmot 200 vicinális teleobjektív osz mellékvonal motorkocsi Bézé |
Ha nem szóló motorkocsi lenne, és nem vékony, girbe-gurba sínszálak látszanának a háttérben, azt hihetnénk, hogy a még álló hídról jár le egy vonat a kétvágányú megállóhelyre. Valójában azonban, ahogy szépen, lassan a mellékvágányoknak vége lett, úgy a híd és az európai fővonali jelleg is a múlté lett.
![]() | |
Bzmot 200 ÚjszegedenFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Újszeged 121 Bzmot 200 motorkocsi vicinális mellékvonal Bézé borult |
![]() | |
Bzmot 200 ÚjszegedenFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Újszeged 121 Bzmot 200 motorkocsi mellékvonal vicinális teleobjektív hangulat Bézé borult |
Még a puha rugózású Bzmot is csak rendkívül látványos dőlésekkel képes követni a pálya alakját. Ezek között a sínek között bőven akad még olyan, amelyik a vasút építésének korából származik; olyan síndarab, amelyen menetrend szerint, minden nap végiggördült a földrész legnevesebb vonata, az Orient-Expressz.
![]() | |
Újszeged szőregi kijárataFotó: Garamvölgyi Ádám Készítés ideje: unknown Újszeged 121 Vasutallomasok állomás nemmozdony |
Elég fura alakban haladnak a vágányok, a balos ívnél látszik, hogy volt ott még vágány, és hátrébb is látható, hogy a vonali vágánytól balra is van még hely. Duplavágányú volt a pálya: a - nevével ellentétben magántulajdonú - Osztrák-Magyar Államvaspálya Társaság (OMÁV, ÁVT) Nagykikindán és Temesváron át Báziásig vezető fővonalának igen forgalmas szakasza volt ez.
![]() | |
Bzmot 200 MakónFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Makó 121 130 Bzmot 200 motorkocsi Bézé borult |
Most viszont már a legkevésbé sem fővonalon járunk, Makóra ugyanis a volt fővonaltól Szőregnél eltérő Arad-Csanádi Egyesült Vasutak vonalon haladunk, amely egészen Kétegyházáig vihetne. A mindenféle nevű helyiérdekű vasutakkal szemben ez egy neves és ismert társaság volt, vonalát azonban rendre fölveszik a vasúti halállistákra.
![]() | |
Bzmot 200 MakónFotó: Garamvölgyi Ádám Készítés ideje: unknown Makó 121 130 Bzmot 200 motorkocsi vízdaru Bézé borult |
A listázás érthető lehet, hiszen Szegeden belül a vasút helyzete jelenleg sanyarú, bár nemrég Újszeged állomás közelébe ért a trolibusz is. A többi település szempontjából a vasút szintén marginális, de ahhoz, hogy igazán megérthessük a vasút küzdelmes helyzetét, ki kell nézni a vonatablakon, menetirányban jobbfelé: ami földeket látunk, az már mind Szerbia.
![]() | |
Makó állomásFotó: Garamvölgyi Ádám Készítés ideje: unknown Makó 121 130 Felveteli épületek állomás felvételi épület nemmozdony |
Makó nevét mindenki ismeri, legalább a hagymáról, de ezt a terményt már nem rakodják vasútra. Sőt: semmit nem rakodnak a város déli szélén fekvő vasútállomáson. A városnak keleten és északon is van megállója: a 130-as Budapest-Szentes-Hódmezővásárhely-Makó vonaléi. Ennek igen rossz állapotú Hódmezővásárhely-Makó szakasza decembertől, úgy tűnik, bezár.
![]() | |
6341 016-1 Makó állomáson(könyvjelző) (Arad-Csanádi Egyesült Vasutak) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Makó 121 130 6341 (MÁV) teleobjektív mellékvonal vicinális épület ipar hangulat motorkocsi Uzsgyi MÁV piros motorvonat borult |
Békéscsabáról érkezik az Uzsgyi: Hódmezővásárhely felől nincs csatlakozás. Régen sem volt itt: a fővonal be sem tért Makóra, ehelyett a következő állomáson, Apátfalván érte el azt.
![]() | |
6341 016-1 Makó állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2009:10:18 Makó 121 130 6341 (MÁV) teleobjektív állomás motorkocsi Uzsgyi MÁV piros motorvonat borult |
Ezen a vonalon nem utaztam még, és valószínűleg nem is fogok már. Kár érte: bár helyi forgalomban nem sokan használhatták, a távolsági forgalomban lényeges lehetett volna, különösen, ha az erősödő EU-Rériós kapcsolatokat tekintjük.
![]() | |
6341 016-1 Makó állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2009:10:18 Makó 121 130 6341 (MÁV) motorkocsi Uzsgyi MÁV piros motorvonat borult |
A környező országokban már komoly sikert aratott, csúcstechnológiás gyomírtóvonatok hasonlóan high-tech bázisa Szőregen épült ki, azonban az Ausztria (és az esetleges további megrendelők) számára majdan elkészülő szerelvények alapjául szolgáló, kicsit romos kocsikat Makón tárolják.
![]() | |
Bzmot 200 ApátfalvánFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Apátfalva 121 Bzmot 200 motorkocsi fák osz vicinális mellékvonal felvételi épület Bézé borult |
Nem olyan régen az apátfalvi állomás ablakai még nem voltak bedeszkázva, mára ezen a hajdan fontos csomóponton megszűnt a szolgálat, sőt, minden létesítmény. Az egyetlen működő cucc a szürke doboz, benne az engedélykérő kulcslyukkal.
![]() | |
Bzmot 200 Nagylakon(könyvjelző) (Arad-Csanádi Egyesült Vasutak) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Nagylak 121 Bzmot 200 mrh osz állomás vicinális mellékvonal motorkocsi felvételi épület Bézé borult |
Ahogy Szőregnél, Apátfalvánál is sok nyomát megtalálni a vasútnak. A Makói elágazás után (ahol régen az ACSEV vonalához csatlakozott a mai 130-as, és ahol most Makó felé fordulnak a vonatok) a töltés elég széles akár két vágánynak is, a Nagyszentmiklósra továbbmenő vonal pedig szinte tökéletesen követhető szemmel az apátfalvi kijáratnál.
![]() | |
Bzmot 200 Csanádpalotán(könyvjelző) (Arad-Csanádi Egyesült Vasutak) Fotó: Garamvölgyi Ádám Készítés ideje: unknown Csanádpalota 121 Bzmot 200 osz állomás legjobb vicinális mellékvonal motorkocsi felvételi épület Bézé borult |
Nagylak kettévágott település, a romániai felén is van vasút, egészen Aradig vezet. Remek nemzetközi összeköttetést lehetne ott létrehozni, igaz, eredetileg az ACSEV nem Nagylakon át érte el Aradot.
![]() | |
Bzmot 200 CsanádpalotánFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Csanádpalota 121 Bzmot 200 motorkocsi mellékvonal vicinális állomás épület felvételi épület Bézé felhos borult |
Az ACSEV típustervek szerint épült felvételi épületek az országban a legszebbek közé tartoznak. Sok közülük áll még, néhány ízlésesen föl is lett újítva.
![]() | |
Az ACSEV-nek gyártott Boros Béni motorkocsi a Nyugati pályaudvaronFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Budapest-Nyugati 2 70 71 100 142 ACSEV legjobb motorkocsi nosztalgia vonat fekete-fehér különleges téma állomás éjszakai motorvonat ACSEV fotósvonat |
Az ACSEV az első modernizálók közé tartozott, normál és keskennyomközű vonalain is a személyszállítást korszerű és olcsó motorkocsikkal szervezte meg.
![]() | |
Bzmot 214 MezőhegyesenFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Mezõhegyes 121 125 Bzmot 200 motorkocsi utas Bézé borult |
Pár kép erejéig a mezőhegyesi állomás kicsit kaotikusforgalmával folytatjuk, ha jobban érdekelne az út a battonyai szárnyvonalon, kattints ide!
![]() | |
Bzmot 190 MezőhegyesenFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Mezõhegyes 121 125 Bzmot 100 motorkocsi Bézé felhos |
![]() | |
Bzmot 200 és 214 MezőhegyesenFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Mezõhegyes 121 125 Bzmot 200 motorkocsi Bézé felhos |
A már jól ismert 200-as megy majd tovább Békéscsabára, a balról benyúló orrú példány Orosházán át Mezőtúrra, a hátulját mutató pótkocsi pedig Újszegedre. A battonyai vonat még nincs itt, az is Orosháza és Mezőtúr felől érkezik majd. Tulajdonképpen Mezőhegyesen mindig keresztbe járnak a vonatok.
![]() | |
Utasok MezőhegyesenFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Mezõhegyes 121 125 Vasút és Ember nemmozdony |
![]() | |
Bzmot 200 és 214 MezőhegyesenFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Mezõhegyes 121 125 Bzmot 200 motorkocsi Bézé felhos |
![]() | |
Bzmot 200 MezőhegyesenFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Mezõhegyes 121 125 Bzmot 200 motorkocsi állomás felvételi épület Bézé felhos |
![]() | |
Bzmot 178 MezőhegyesenFotó: Garamvölgyi Ádám Készítés ideje: unknown Mezõhegyes 121 125 Bzmot 100 motorkocsi ipar gyár cukorgyár teleobjektív Bézé borult |
Megérkezik a mezőtúri vonat is. A háttérben a bontás alatt álló volt cukorgyár látható. Ennek a vidéknek a földművelő és nem földművelő lakosságát is ellehetetlenítették.
![]() | |
Bzmot 214 MezőhegyesenFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Mezõhegyes 121 125 Bzmot 200 motorkocsi teleobjektív Bézé |
Rájár az újszegedi vonatra a motorkocsija.
![]() | |
Bzmot arcélek Mezőhegyesen(könyvjelző) (Arad-Csanádi Egyesült Vasutak) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Mezõhegyes 121 125 Bzmot (MÁV) fekete-fehér álló formátum legjobb oldalról motorkocsi Bézé |
![]() | |
Bzmot 190 MezőhegyesenFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Mezõhegyes 121 125 Bzmot 100 motorkocsi Bézé felhos |
![]() | |
Bzmot 256 MezőhegyesenFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Mezõhegyes 121 125 Bzmot 200 motorkocsi Bézé felhos |
Megint tolatgattak valamit, őszintén szólva, én már nem tudom követni, de a négy irányba menő vonatokra legalább hat szerelvény jutott.
![]() | |
A mezőhegyesi pókFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Mezõhegyes 121 125 Bzmot (MÁV) motorkocsi Bézé |
![]() | |
Bzmot 178 MezőhegyesenFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Mezõhegyes 121 125 Bzmot 100 fekete-fehér oldalról vicinális mellékvonal motorkocsi felvételi épület Bézé |
![]() | |
Bzmot 178 MezőhegyesenFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Mezõhegyes 121 125 Bzmot 100 motorkocsi Bézé borult felhos |
![]() | |
Bzmot 178 MezőhegyesenFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Mezõhegyes 121 125 Bzmot 100 motorkocsi Bézé felhos borult |
![]() | |
Mezőgazdasági járművek BelsőperegpusztánálFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Egyéb |
Mezőhegyesnél kicsit eltávolodtunk a román határtól, most viszont egyenesen afelé tartunk. A battonyai szárnyvonal tulajdonképpen nem annak épült, az Orosháza-Battonya-Arad összeköttetés fontosabb volt, mint a Szeged-Mezőhegyes.
![]() | |
Bzmot 178 BelsőperegpusztánFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Belsõperegpuszta 125 Bzmot 100 motorkocsi mellékvonal vicinális Bézé borult |
Szeged és Békéscsaba között az ACSEV-nál kedvezőbb útvonalat kínált az Alföld-Fiumei Vasút közvetlen vonala Hódmezővásárhelyen és Orosházán keresztül, így itt nem is igen volt verseny. Arad azonban Csabánál jelentősebb település volt, ráadásul az jelentette a kaput a Dél-Alföldi terményeknek az Erdélyi-medence felé.
![]() | |
BelsőperegpusztaFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Belsõperegpuszta 125 Felveteli épületek állomás felvételi épület nemmozdony |
Persze a fiumei kikötő fontosságát sem szabad alábecsülni, mégis, ezen a vidéken az ACSEV és az AEGV volt az élet. Ma nem sok látszik ebből.
![]() | |
BelsőperegpusztaFotó: Garamvölgyi Ádám Készítés ideje: unknown Belsõperegpuszta 125 Vasutallomasok állomás nemmozdony |
Belsőperegpusztán visszafelé volt egy fölszálló, egyébként alig járnak erre. A közvilágítás már nem működik, ahogy a magtár és iparvágánya sem. A patinás épületet hamarosan le is bontják.
![]() | |
BelsőperegpusztaFotó: Garamvölgyi Ádám Készítés ideje: unknown Gluzek Gyula elevátor-magtára 125 Vasutallomasok állomás nemmozdony |
Battonyáig falut nem érintünk, ebben hasonlít ez a vonal a két másik alföldi miniszárnyvonalra: a kondorosi és a békési kiágazásokra. Abban viszont nem, hogy Battonyát nem végállomásnak szánták, csak egy közepesen fontos középállomásnak. A magyar mellékvonalaknál mindenhol az látszik, hogy az tud megélni, amelyik két várost, két vasútvonalat köt össze. Itt ez nagyon hiányzik.
![]() | |
Balla László térképe Mezőhegyes környékérőlFotó: Balla László Készítés ideje: unknown Egyéb |
Az eredeti térkép a vasutallomasok.hu-n található . Érdemes megnézni, hogy mennyi mellékvonal hálózta be főleg Temesvár környékét! És ezek nagyrésze ma is megvan.
![]() | |
TompapusztaFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Tompapuszta 125 Felveteli épületek állomás felvételi épület nemmozdony |
Fotós vagyok, tehát a vonal fotózási lehetőségeit is elemeztem. Battonya után van egy útátjáró, ami talán jó hely lehet, de az első, igazán remek fényképet Tompapuszta előtt az ívben lehet készíteni.
![]() | |
Bzmot178 Tompapusztán(könyvjelző) (Békés-Csanádi HÉV) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Tompapuszta 125 Bzmot 100 állomás épület legjobb vicinális mellékvonal motorkocsi felvételi épület Bézé borult |
Tompapuszta hajdan takaros épülete ma egy romhalmaz, olyasmi, amire nem lehetünk büszkék.
![]() | |
Bzmot178 Tompapusztán(könyvjelző) (Békés-Csanádi HÉV) Fotó: Garamvölgyi Ádám Készítés ideje: unknown Tompapuszta 125 Bzmot 100 épület vicinális mellékvonal motorkocsi felvételi épület Bézé borult |
Tompapuszta hajdan takaros épülete ma egy romhalmaz, olyasmi, amire nem lehetünk büszkék.
![]() | |
Bzmot178 TompapusztánFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Tompapuszta 125 Bzmot 100 motorkocsi vicinális mellékvonal állomás fekete-fehér muvészi hangulat épület Bézé borult |
Bár általában nagyon szidják a menetrendtervezőket, hogy az ilyen helykre is egy perces tartózkodást írnak elő (és a fővasutasokat, hogy nem engedik a feltételes megállást), nekünk jól jött, hogy menetrend szerint belefért mindenhol egy fotó.
![]() | |
Bzmot178 Battonyán(könyvjelző) (Békés-Csanádi HÉV) Fotó: Garamvölgyi Ádám Készítés ideje: unknown Battonya 125 Bzmot 100 vicinális mellékvonal motorkocsi felvételi épület Bézé borult |
Tompapuszta és Battonya között viszont igazán izgalmas a vasút, különösen, így ősszel, a tél közeledtével. Kisebb, valamivel a ínkorona fölé nyúló dombok, szép, jellegzetes fák és pár horpadásban egy kis nádas rész kínál jó fotózási lehetőségeket.
![]() | |
Bzmot178 BattonyánFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Battonya 125 Felveteli épületek állomás felvételi épület nemmozdony |
A battonyai állomás is szép és nagy. Igaz, régen újították már föl, de szerintem egyrészt eredeti színének megfelelően, másrészt szerencsére a rongálások eddig elkerülték. Az állomáson pénztár is üzemel, bár ez hétvégén fölöslegesnek tűnt.
![]() | |
Bzmot178 BattonyánFotó: Garamvölgyi Ádám Készítés ideje: unknown Battonya 125 Felveteli épületek állomás felvételi épület nemmozdony |
A battonyai állomás is szép és nagy. Igaz, régen újították már föl, de szerintem egyrészt eredeti színének megfelelően, másrészt szerencsére a rongálások eddig elkerülték. Az állomáson pénztár is üzemel, bár ez hétvégén fölöslegesnek tűnt.
![]() | |
Bzmot178 BattonyánFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Battonya 125 Bzmot 100 motorkocsi Bézé borult |
A személyzet válogathatott, hogy melyik vágányon járjon körbe.
![]() | |
Bzmot178 BattonyánFotó: Garamvölgyi Ádám Készítés ideje: unknown Battonya 125 Bzmot 100 motorkocsi Bézé borult |
Itt sem rakodnak már semmit. A román vasúti kapcsolat új piacokat is jelenthetne, különösen, ha a környéken a MÁV-énál olcsóbb pályavasút működne. Mondjuk román.
![]() | |
Bzmot178 BattonyánFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Battonya 125 Vasútállomások kiegészítöi állomás nemmozdony |
A betonelemekből épített raktár ambivalens érzéseket keltett bennem az archaizáló véseteivel.
![]() | |
Battonya az utcafront felőlFotó: Garamvölgyi Ádám Készítés ideje: unknown Battonya 125 Felveteli épületek állomás felvételi épület nemmozdony |
Szerencsére a vonal megmarad, de örülök, hogy ezt is beutaztuk. Még vissza kell jönnöm ide fényképezni - ne mondhassa senki, hogy csak a bezárás fenyegetése miatt érdekelt.
![]() | |
Emléktábla BattonyánFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Battonya 125 Vasutallomasok állomás nemmozdony |
![]() | |
Bzmot 178 BattonyánFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Battonya 125 Bzmot 100 motorkocsi mellékvonal vicinális Bézé borult |
A battonyaianak komoly lobbierejük van, de nem hiszem, hogy a motorkocsi mellett álló diáklánynak egymagában lett volna ennyi (bár az orosházi csókteljesítményét alapulvéve akár még lehetett is volna). Valójában sokkal inkább a helyi MSZP-potentát tehet róla, kérdés, mi célból mentette meg a vicinálist.
![]() | |
Bzmot 178 BattonyánFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Battonya 125 Bzmot 100 motorkocsi Bézé borult |
Mindenféle melléképület is áll itt.
![]() | |
Budi BattonyánFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Battonya 125 Vasútállomások kiegészítöi állomás nemmozdony |
Vasútmodellezőknek.
![]() | |
Bzmot 178 BattonyánFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Battonya 125 Bzmot 100 motorkocsi mellékvonal vicinális Bézé borult |
Az állomáson túl már a puszta kezdődik, de a felvételi épület felől szorosan ott a község. Persze, nem is a napi személyforgalom miatt kellhet itt a vasút: alig hiszem, hogy tömegek utaznának Mezőhegyesről Battonyára vagy Battonyáról Mezőhegyesre. A távolsági forgalom, és különösen az aradi bejárás és a teherforgalom már más tészta.
![]() | |
Bzmot 178 Mezőhegyesen(könyvjelző) (Arad-Csanádi Egyesült Vasutak) Fotó: Garamvölgyi Ádám Készítés ideje: unknown Mezõhegyes 121 125 Bzmot 100 állomás vicinális mellékvonal motorkocsi felvételi épület Bézé felhos |
Visszatértünk a helyi motorvonat központba, innen a vonatunk pár perc várakozás után továbbvisz majd minket Kisszénásra.
![]() | |
Bzmot 178 MezőhegyesenFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Mezõhegyes 121 125 Bzmot 100 motorkocsi Bézé borult |
![]() | |
A bezárt mezőhegyesi fűtőházFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Mezõhegyes 121 125 Vasútállomások kiegészítöi állomás nemmozdony |
![]() | |
Bzmot 198 érkezett Békéscabáról MezőhegyesreFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Mezõhegyes 121 125 Bzmot 100 motorkocsi Bézé |
![]() | |
6341 019-5 MezőhegyesenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2009:10:18 Mezõhegyes 121 125 6341 (MÁV) motorkocsi Uzsgyi MÁV piros motorvonat felhos |
Járnak már az orosz csodák mindenfelé, a 121-esen Újszegedig, a 127-esen Gyoma és Békéscsaba között, de jövőre a kisebb mellékvonalakról eltnűnhetnek, hiszen a Kecskemét-Gyékényes és a Sárbogárd-Baja InterRegio vonatokat is nekik kell majd adniuk. Nagyon kellene már a magánvasutak bevonulása a vicinálispiacra, hogy ne csak Büzmot legyen!
![]() | |
6341 016-1 MezőhegyesenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2009:10:18 Mezõhegyes 121 125 6341 (MÁV) álló formátum motorkocsi Uzsgyi MÁV piros motorvonat borult |
Persze a fővonali feladataik nem csökkennek, a Szentes-Szolnok(-Budapest), a Hatvan-Salgótarján és a Lajosmizse-Budapest megmarad, Szeged-Békéscsaba között viszont részben visszatérnek a Csörgők.
![]() | |
Pitvaros megállóhelyFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Pitvaros 125 Vasutallomasok állomás nemmozdony |
Máris továbbindulunk, nincs idő gondolkodni, a vicinális suhan, és Mezőhegyestől bizony a motorkocsi teltházas, a pótkocsi kihasznált lesz.
![]() | |
Ambrózfalva megállóhelyFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Ambrózfalva 125 Vasutallomasok állomás nemmozdony |
![]() | |
TótkomlósFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Tótkomlós 125 Felveteli épületek állomás felvételi épület nemmozdony |
![]() | |
Az orosházi malomFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Helytörténet |
Egy olyan korszak épülete ez, amely büszke volt iparára, büszke volt Magyarország mezőgazdaságára. Valóban, mennyiségben nem vehetjük föl a versenyt például Ukrajnával, de így is sokkal többet termelhetünk, mint amennyi nekünk kell, és ha ezt jó minőségben tesszük, az EU gazdag piacaira is eladhatnánk belőle.
![]() | |
Bzmot 178 és 289 OrosházánFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Orosháza 135 125 147 Bzmot 100 motorkocsi együttállás Bézé felhos |
Az utasok nagyrésze már el is tűnt a képből, mire a pótkocsiból ideértem. Más valami is eltűnt a képből, mióta utoljára itt jártam, és az a háttérben álló, zöld gabonaszállító kocsiról jutott eszembe...
![]() | |
M62 194 HódmezővásárhelyenFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Hódmezõvásárhely 135 130 M62 (MÁV) tehervonat dízelmozdony havas vonatból Szergej |
Régen (például 2005.-ben) Békéscsabáról és Szegedről is volt egy-egy tolatós tehervonat, mégpedig erős Szergejjel, amik többnyire végigmentek a vonalon. Ezen kívül néhanapján gyorsteherek is jöttek erre.
![]() | |
Uzsgyik OrosházánFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Orosháza 135 125 147 Vasutallomasok állomás nemmozdony |
Ma csak Orosházáig jön le egy Csörgő néha Csabáról, Szeged felől a Szergej néha Hódmezővásárhelyig, néha csak Algyőig megy. Mezőhegyesre csak péntekenként van tehervonat, de az is tulajdonképpen csak szolgálati célból: a motorkocsik üzemanyagát pótolja egy tartálykocsiból.
![]() | |
M47 1227 tolat Orosházán(könyvjelző) (Alföld-Fiumei Vasút, Szeged-Békéscsaba vasútvonal) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2005:12:24 Orosháza 135 125 147 M47 1200 (MÁV) tél tolatómozdony dízelmozdony tolatós tehervonat állomás gabonaszállító kocsi havas elmúlt legjobb Dácsia borult |
A legnagyobb veszteség azonban az orosházi tartalék hiánya: ma már csak a tehervonat Csörgője tolat, ha kell, a magtárnál nem akkor a forgalom, hogy folyamatosan kelljen a gép. Pedig 2005.-ben személyes saccom szerint szenteste előtt egy nappal még vagy 200 kocsi állt rakottan vagy rakodásra várva Orosháza állomáson és az iparvágányokon. Elképesztő szám!
![]() | |
6341 030-2 OrosházánFotó: Garamvölgyi Ádám Készítés ideje: 2009:10:18 Orosháza 135 125 147 6341 (MÁV) állomás motorkocsi Uzsgyi MÁV piros motorvonat borult |
Ennyit a múltról, remélem, nem baj, hogy betettem pár korai vonatfotómat is az albumba. Hihetetlen, hogy ennyit változott volna a gazdaság működése vagy a logisztika általános törvényszerűségei: a mostani pangásról azt kell gondoljam, hogy egy gondatlan, nemtörődöm gazda az okozója.
![]() | |
6341 030-2 OrosházánFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2009:10:18 Orosháza 135 125 147 6341 (MÁV) állomás felvételi épület vízdaru motorkocsi Uzsgyi MÁV piros motorvonat borult |
![]() | |
Templom NagyszénásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Nagyszénás 125 Helytörténet |
Bár Orosházán sokan leszálltak, maradtunk is a Bézén elegen, nem beszélve az új fölszállókról.
![]() | |
NagyszénásFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Nagyszénás 125 Felveteli épületek állomás felvételi épület nemmozdony |
Nagyszénáson ismét sok a fölszálló, nem tűnik értelmetlennek a halállistákra korábban fölkerült, de ezúttal nem annyira gyanús (és ma már tudni lehet, hogy 2010-ben még biztosan közlekedő) 125-ös Orosháza-Szarvas-Mezőtúr vasút.
![]() | |
Templom NagyszénásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Nagyszénás 125 Helytörténet |
![]() | |
Pálmatér rakodóhelyFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Pálmatér 125 Vasutallomasok állomás nemmozdony |
A magyar vasúthálózaton ritka a rakodóhely (rh.), a csak teherforgalmú helyek gyakran állomások, a rakodások színhelyein pedig egyébként gyakran megállnak a személyvonatok is - ezeket nevezik megálló-rakodhelyeknek . Sok megszűnt állomás ma szintén mrh., és legtöbbjükre igaz, hogy teherforgalmuk már rég nincsen. Így van ez Pálmatérrel is, ami így szintén csak egy régi, bevált közlekedési rendszer maradványa.
![]() | |
Utas KiscsákónFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Kiscsákó 125 Vasút és Ember nemmozdony |
Csak két vonat áll meg Kiscsákó megállóhelyen , gondolom az a kettő, amivel a bácsi dolgozni jár.
![]() | |
Bzmot 194 KisszénásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Kisszénás 125 Bzmot 100 motorkocsi mellékvonal vicinális Bézé felhos |
Megérkezünk Kisszénásra, arra a tanyasi állomásra, amelynek vonzáskörzetében mindössze 14 fő lakik, akik mind terepjáróval közlekednek a környék földútjain (ennek még lesz jelentősége).
![]() | |
Sínek KisszénásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Kisszénás Kiscsákó 125 Palya nemmozdony |
Jobbra Orosháza, balra Kondoros.
![]() | |
Ksszénás tornyaFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Kisszénás 125 Vasútállomások kiegészítöi állomás nemmozdony |
Igen komoly pályaudvari kiépítése van a helynek. Persze keresztezési helynek a 125-ös vonalon később is jó lesz. Az utasokkal pedig az a helyzet, hogy sem Orosházáról, se Csabacsűdről, sem Szarvasról nem jön senki vonattal.
![]() | |
Busz Kondoroson |
Mindenhová kényemesebb az átszállás nélküli busz ma már. A kondorosi vonalnak is csak a helyi teherszállítás szempontjából lenne értelme.
![]() | |
Bzmot 194 Kisszénás és Kondoros között(könyvjelző) (Békés-Csanádi HÉV) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Kondoros Kisszénás 125 Bzmot 100 megszunt vasútvonal vicinális mellékvonal nyílt vonal osz útátjáró táj szántóföld elmúlt motorkocsi Bézé borult felhos |
Ingerszegény a táj, de a vonat is az: régen M31-es csatlós dízelmozdony járt itt , mégpedig vegyesvonattal, ma viszont senki nem képes teherforgalmat generálni a 125-126-os vonalakra - vagy csak nem akarják, hogy generáljon. Az a híres
szabad pálya
nem annyira szabad.
![]() | |
Bzmot 194 Kisszénás és Kondoros között(könyvjelző) (Békés-Csanádi HÉV) Fotó: Garamvölgyi Ádám Készítés ideje: unknown Kondoros Kisszénás 125 Bzmot 100 megszunt vasútvonal vicinális mellékvonal útátjáró táj szántóföld nyílt vonal osz elmúlt motorkocsi Bézé borult felhos |
Ingerszegény a táj, de a vonat is az: régen M31-es csatlós dízelmozdony járt itt , mégpedig vegyesvonattal, ma viszont senki nem képes teherforgalmat generálni a 125-126-os vonalakra - vagy csak nem akarják, hogy generáljon. Az a híres
szabad pálya
nem annyira szabad.
![]() | |
A Kondorosi CsárdaFotó: Garamvölgyi Ádám Készítés ideje: unknown Kondoros 125 Helytörténet |
Mázlink volt: nem kellett begyalogolnunk a kb. félúton fekvő útátjárótól, az egyik terepjárós lakosnál szerencsére volt még egy kis hely és jó időben járt a vasút mellett. Ez a stoppolás ugyan még nem éri el Székely Viktorék szamár vontatta szekerét, de azért elég jól jött.
![]() | |
A Kondorosi CsárdaFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Kondoros 125 Helytörténet |
![]() | |
KondorosFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Kondoros 125 Helytörténet |
![]() | |
KondorosFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Kondoros 125 Helytörténet |
![]() | |
KondorosFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Kondoros 125 Helytörténet |
Elég városias, pedig csak község.
![]() | |
Kondoros, Szent József-templomFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Kondoros 125 Helytörténet |
A kisebbik, a fő utcának számító Hősök útján álló templom a római katolikusoké.
![]() | |
A kondorosi evangélikus templomFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Kondoros 125 Helytörténet |
A gyönyörű, nagyobbik épület az evangélikusoké.
![]() | |
A kondorosi evangélikus templomFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Helytörténet legjobb |
A gyönyörű, nagyobbik épület az evangélikusoké.
![]() | |
A kondorosi evangélikus templomFotó: Garamvölgyi Ádám Készítés ideje: unknown Kondoros 125 Helytörténet |
![]() | |
A kondorosi evangélikus templomFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Kondoros 125 Helytörténet |
A vasútállomásra vezető út egy nádas mellett halad el. És egy remek cukrászda mellett is, ahol a vonat jegyvizsgálójával is összefutottunk. Ő aztán sokat mesélt a környékről, főleg Mezőtúrról.
![]() | |
Bzmot 194 Kondoroson(könyvjelző) (Békés-Csanádi HÉV) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Kondoros 125 Bzmot 100 megszunt vasútvonal oldalról mellékvonal vicinális elmúlt motorkocsi keret Bézé borult |
Ez az első, amit most az állomásra érve meglátunk. Csinos helyen áll a motorkocsi.
![]() | |
Bzmot 194 KondorosonFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Kondoros 125 Bzmot 100 motorkocsi mellékvonal vicinális megszunt vasútvonal elmúlt Bézé felhos |
![]() | |
Bzmot 194 KondorosonFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Kondoros 125 Bzmot 100 motorkocsi mellékvonal megszunt vasútvonal vicinális állomás elmúlt felvételi épület Bézé borult felhos |
Gyönyörű vasútállomás egy gyönyörű településen - és a tüzép, a vetőmagkeverő és a mezőgazdaság élettel is megtölthetné.
![]() | |
Bzmot 194 Kondoroson(könyvjelző) (Békés-Csanádi HÉV) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Kondoros 125 Bzmot 100 megszunt vasútvonal elmúlt motorkocsi felvételi épület Bézé |
Gyönyörű vasútállomás egy gyönyörű településen - és a tüzép, a vetőmagkeverő és a mezőgazdaság élettel is megtölthetné.
![]() | |
Bzmot 194 KisszénásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Kisszénás 125 Bzmot 100 motorkocsi mellékvonal vicinális Bézé |
![]() | |
Bzmot 194 Kisszénáson(könyvjelző) (Békés-Csanádi HÉV) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Kisszénás 125 Bzmot 100 megszunt vasútvonal vicinális mellékvonal elmúlt motorkocsi felvételi épület Bézé borult felhos |
![]() | |
Bzmot 194 és 169 KisszénásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Kisszénás 125 Bzmot 100 motorkocsi mellékvonal vicinális elmúlt együttállás Bézé |
Érdekes tapasztalatokkal, vegyes érzelmekkel indulunk haza.
![]() | |
Bzmot 194 KisszénásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Kisszénás 125 Bzmot 100 motorkocsi mellékvonal vicinális elmúlt Bézé felhos |
Három mellékvonal szomorú sorsát, és egyáltalán a mezőgazdaság és a vasúti teherszállítás tönkretételét láthattuk ezen a napon. Mondhatják, hogy a magánvasutak megváltoztatnak sokmindent, de ők csak a fővonalakkal és csak az irányvonatokkal foglalkoznak, pedig a hatékony vasúti rendszer lényeges eleme a logisztika optimalizálása, amit rendezéssel, a vonatok megbontásával lehet elérni.
![]() | |
Bzmot 194 KisszénásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Kisszénás 125 Bzmot 100 motorkocsi vonatból hangulat elmúlt vicinális mellékvonal Bézé |
A közúttal való versenyképesség alapvető eleme pedig a széles lefedettség. Nonszensz, hogy a Fábiánsebestyénben termelt cukorrépát ott nem csak Szentesen, majd később csak Kiskunfélegyházán lehet vasúti kocsikba rakni. Valaki szánt szándékkal viccet csinál Trevithick találmányából.
![]() | |
Ádám a tájat néziFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Útitársak |
A vasútbarátok körében népszerű panoráma-ablakokat nyugodtan lehetne valódi panorámát nyújtó buborékká alakítani. Sokat lendítene a turizmuson.
![]() | |
Utasok SzarvasonFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Szarvas 125 Vasút és Ember nemmozdony |
Ezen a vidéken a kapacitáshiány már jól ismert fogalom.
![]() | |
Bzmot 169 SzarvasonFotó: Garamvölgyi Ádám Készítés ideje: unknown Szarvas 125 Bzmot 100 motorkocsi utas vicinális mellékvonal Bézé borult |
![]() | |
Bzmot 178 SzarvasonFotó: Takács Bence Készítés ideje: unknown Szarvas 125 Bzmot 100 motorkocsi utas vicinális mellékvonal Bézé borult |
Hát ennyi lett volna. A három, októberben általunk halállistára tippelt vonalból egy távozik biztosan közülünk. Remélem, ez a sorozatunk, ami méltó folytatása a Listát bemutató cikknek és az eddig elkészült és majdan publikálásra kerülő, bezáró vagy bezárt vasútvonalakat bemutató fényképgalériáknak
segít megérteni, elképzelni ezeknek a térségeknek a helyzetét és megvilágítja mindazokat a balfogásokat, amiket a magyar vasút ellenében elkövettek, elkövetnek. Ugyanis a jövő év is csak romlást hoz, javulást sehová.
Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!