Emlék az MDmot-oknak
Mozdonyok: MDmot, Btx, M62, M40, M41, M32, M47
|
Behavazott vonatok Pestszentlőrincen Triglav - Gőzmozdony COVID-vegyes Gőzmozdonnyal a Garam völgyében |
Mozdonyok: MDmot, Btx, M62, M40, M41, M32, M47
Címkék: elmúlt, motorvonat, 106, 80, Sátoraljaújhely, Nagykereki, 107, Kismarja, Sáránd, Konyár, 108, Derecske, Debrecen, Konyári Sóstófürdő, 100...
Elbúcsúztak a közforgalomtól az MDmot motorvonatok, egészen pontosan a hozzájuk tartozó Bx és Btx kocsikból álló szerelvényeket kellett kivonni. Két motorkocsi még rendelkezik vizsgával, ők egy ideig START-os tartalékként dolgoznak Debrecen térségében, majd értük is eljön a lángvágó. Megfigyelésem szerint az első prototípust, az MDmot 3001-et már szétvágták Sátoraljaújhelyen, a többi motorvonatból néhány még megvan, ezekből néhány emléket fölajánlottak a vasútbarátoknak megvételre, és talán a 3003-as motorkocsit kiállítják Szentesen.
Az MDmot 3017 a Vasúttörténeti Parkban várja, hogy jópár év múlva, amikor már a mostani festése lepattogzott róla, végre futóképessé tegyék és levizsgáztassák, addig csak szobormozdony, darazsak és mohák menedéke. A 106-os vonalon az MDmot kényelmét az egy szem 6312-es Iker-Bz-vel próbálják pótolni - hogy mi lesz tanítási időben, amikor a három kocsis Piroska is kevés volt, még nem tudni. Pécs környékén Bz-kígyók járnak helyettük, a távolsági fordáikat rövidebb, de saját tömegük, nehezebb kocsijaik és nagyobb teljesítményük miatt mégis gazdaságtalanabb M41-es inga és normál szerelvények vették át Szombathelyen és Debrecenben is.
Az MDmot-ok nagy űrt hagytak maguk után a vasútüzemben, hiszen a komolyabb dízeles vasútvonalakra (legyen szó nagyforgalmú mellékvonalról, vagy másodrendű fővonalról) nem maradt könnyű motorvonata a MÁV-nak. Íme egy újabb indok, hogy azokon a vonalakon, ahol a MÁV-START csak gazdaságtalanul boldogul az üzemmel, megpályáztassák a vasúti szolgáltatást.
Nagy űrt hagytak az MDmot-ok a vasútbarátok szívében is. Fölhívásomra, hogy küldjenek emlékeket, barátaim elküldték első és utolsó fényképeiket a Piroskákról. Bár nem sok, de mégis, roppant értékes felvételek érkeztek. Tasnádi Tamás saját képeiből és gyűjteményéből küldött parádés felvételeket. A fiatal vasútfotósok megmutatták, mi mindent tudtak kihozni egy rövid zsákvonalból, csak, hogy jó képeik lehessenek az MDá-król. Sokan csak az utolsó időkben ébredtek, de azt hiszem, az MDmot-ok az internetes fórumozás korai szakaszában olyan csendben (és jól) végezték mindennapi teendőiket, hogy nem tudták fölhívni magukra a figyelmet.
Az album első képén egy M62-es szerepel. Őt sokan, sokkal többet üldözték, fényképezték, mint az MD-ket. A végén azért a vasútbarátok kimutatták a szeretetüket, az utolsó hetek pezsgéssel, az utolsó nap szomorú, de sűrű, ünnepélyes programmal telt. Sajnálhatják, akiknek kimaradtak a véméndi dombok, kik nem látták, hogy a Villányi-hegység lábánál nap mint nap húznak el minden irányba a Piroskák. Viszont pár év múlva, remélem, az MDmot 3017 a Nosztalgia kft. legtöbb hasznot hajtó szerelvényévé válva az ország minden táján fölbukkan majd, a vasútbarátok, és a Ganz-motorvonatok rajongóinak legnagyobb örömére!
Az albumot végiglapozva a fotókat sorrendben nézheted meg.
Copyright Takács Bence és társai, 2005-2023. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!