sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



Februári körkép

Villanymozdony-barátoknak ajánlom a februári albumot: a Cirmos V43-asok kis számban szerepelnek, de a Városlöd melletti gyönyörü vonalkifejtésben készült fotók kötelezö darabok. Mellékvonalasoknak pedig ismét egy kis 11-es vonal a februári körképben!

V43 3187 a Déli pályaudvar  fotó

V43 3187 a Déli pályaudvar után

Az előző havi körképből kiderült, hogy nem nagyon izgatott föl a legújabb Szili-inkarnációk roll-outja, viszont február környékére már kezdtem úgy érezni, hogy nekem is kellene ilyen járgányt fotóznom.

V43 3347 a Déli pályaudvar  fotó

V43 3347 a Déli pályaudvar után

(könyvjelző)

Mivel ezek a (végre valahára) univerzális távvezérlőrendszerrel fölszerelt mozdonyok még sokáig fognak közlekedni, érthető, hogy nem voltak a vizsgaidőszaki fotózási listám élén - előtérbe kerültek viszont azért, mert rájöttem, hogy Cirmos Szilit piros halberstadti kocsival fotózni már nem sokáig lehet majd!

V43 1014 nem sokkal az alag fotó

V43 1014 nem sokkal az alagút után

A két Cirmos között jött a Citadella nem túl hoszzú szerelvénye egy majdnem-hagyományossal - az ollós szedő egészen hangulatos, de a zárjelzők és a gumirugó elrontja ennek a korai példánynak a hangulatát. A kosz azért eredeti magyaros.

1047 007-8 Kelenföld előtt fotó

1047 007-8 Kelenföld előtt

Ez csak egy kellemes délutáni séta volt két elméleti fizika tétel megtanulása között, de azért nem fejeztem be egyetlen pózna megmászása és három fotó után (amúgyis csak a V43-flotta 0,81%-át sikerült lekapnom!), még ha a helyszínek és a járművek ezután már szinte szokványosak is lesznek. De akkor nekem mindegy volt: a vonat, az vonat!

V43 1117 Kelenföldön fotó

V43 1117 Kelenföldön

Ez a példány már közelebb jár az eredetihez és magán hordozza a részleges takarítás nyomait is. Vele ráadásul ebben az albumban már a Szili-flotta 1,1%-áról van kép!

1047 008-6 Kelenföldön fotó

1047 008-6 Kelenföldön

A 130 km/h-ás gyorsvonatok már elég gyorsak és a halberek megjelenésével végre elég nagyok is lettek, így talán a legközelebbi péntek délutáni győri utamat nem állva kell majd megtennem, mint mikor a vonatfotó kiállítás megnyitójára mentem. Érdemesmegfigyelni a gép oldaláról hiányzó MÁV-logót!

1047 503-6 Kelenföldön fotó

1047 503-6 Kelenföldön

Ez a nem-kicsit ellenfényes GySEV Teknő nem túl érdekes - ezek is visznek már mindent, IC-t, EC-t, gyorsot, beforognak az osztrák fordába - ami érdekes, az a vonat végén ficeg.

GySEV Bh Kelenföldön fotó

GySEV Bh Kelenföldön

Valószínűleg Dunakeszire, a főműhelybe érkeztek a Bh-kocsik, amiket felhasználtak erősítésként. Az már egy másik kérdés, hogy hogy volt arcuk 120-as kocsikat tenni egy 130-as vonatra...

V43 1009 Kelenföldön fotó

V43 1009 Kelenföldön

A mozdony mögé besorozott védőkocsi után sokszáz tonna kőolaj utazik Százhalombatta felé. A sok lezárt vágány miatt minden vonatnak igyekeznie kell Kelenföldet elhagyni.

Friss fővizsgájú Fals kocsi fotó

Friss fővizsgájú Fals kocsi

Modellezők kedvéért következzen egy kép egy önürítős kocsiról! Mint minden képet, ezt is szívesen elküldöm nagyban annak, aki kéri!

Három ICS a Móricz Zsigmond fotó

Három ICS a Móricz Zsigmond körtéren

A Combino-korszak kezdete óta nem nagyon van ilyen fotókra lehetőség, a rossz minőség ellenére az érdekessége miatt osztom ezt meg veletek.

V43 1147 Veszprémben fotó

V43 1147 Veszprémben

Vizsgáimat sikeresen leraktam - a termodinamika sokkal közelebb áll a szívemhez, mint a kvantum, arról nem is beszélve, hogy G. sokkal normálisabb pedagógiai elvek alapján tanítja és kérdezi ki az elméleti fifikát, mint B. tette a kvantummal - így elmehettünk Gulyás Attilával egy normális fotótúrára is. Veszprém alapján az úticél még akármi is lehetne...

V43 1335 Városlőd megállóhe fotó

V43 1335 Városlőd megállóhelyen

Ne találgassunk tovább - a vasútbarátok körében nem túl ismert Városlődre érkeztünk. Remélem az elkövetkező néhány fotó segít sokkal ismertebbé tenni ezt a remek vonalat és remek helyet!

V43 1335 Városlőd megállóhe fotó

V43 1335 Városlőd megállóhelyen

(könyvjelző)

Így kép alapján akár egy alföldi laposvasút melletti szabványárokban is fekhetnék, de nem így van: valójában teleobjektívvel cserkészem be jó mélyen a völgyet áthidaló töltés aljából ezt a Szilit, aki kemény három halbi kocsiból álló személyvonatával Veszprémből idehozott minket. Hogy a három kocsi és a Szili sok, az egyértelmű, de a szóló Bz azért kevés lenne - különösen, hogy Városlőd megálló a faluközpontban van, nem messze a februárban sem kihalt horgásztótól.

Szép alsó lövés egy kék és  fotó

Szép alsó lövés egy kék és egy piros Halberstadt-iról

A háttérben már látszanak némi dombok. Mi nem arra, hanem a peron mentén a közút felé indulunk.

Budi Városlődön fotó

Budi Városlődön

A három-négy óránkénti vonatok mellé még ezt kapják a potenciális utasok.

Városlőd fotó

Városlőd

A dombon fent álló felvételi épület nem kínál fűtött várótermet, pénztárt és ételautomatát a várakozó utasoknak - ma magánház, bár a megállónév-tábla még meg van világítva. Lehet, hogy nem tudják, hogyan kell kikötni.

Rügyezés fotó

Rügyezés

(könyvjelző)

A vonatfotózás akkor a legkellemesebb, ha egyfajta természetjáróként műveljük. Bár újabban sokat fotózom autóval is, de a teljesítmény-alapú fotózásnál jobban szeretem azt, mikor az erdőben sétálgatva keresem a fotóhelyet, és eközben ehhez hasonló apró, szép részleteket tár föl előttem a természet. A kép februárban készült!

A fák alatt egy kis patak fotó

A fák alatt egy kis patak

A lomb nélküli fákon át foltokban esett a napfény erre a kis, élettel telien zubogó patakra. A Bakony hazánk talán legkevesebbet látogatott hegyvidéke, sokhelyütt a vadcsapásokon haladva évezredes formájában köszön vissza ránk az Erdő.

V43 322 Városlődnél fotó

V43 322 Városlődnél

(könyvjelző)

Lentről kiszúrtunk egy kopasz tetejű hegyet, de sajnos csak egy másik hegy csúcsán vettük észre, hogy rosszra másztunk föl. Szerencsére éppen favágók dolgoztak a közelben és eligazítottak minket (az úticél a térképen látható jobb oldali csúcs), és egy gerincen át viszonylag kis szintvesztéssel sikerült eljutnunk a megfelelő hegyre.

V43 322 Városlődnél fotó

V43 322 Városlődnél

(könyvjelző)

A favágók ellenére a Bakony annyira érintetlen, hogy egy szarvascsapat szinte karnyújtásnyira haladt el mellettünk és ugrotta át kecsesen, könnyedén azt a kerítést, amin mi öt perc kemény mászómunkájával jutottunk csak át (nem volt túl magas, épp csak annyira, hogy nem tudtuk átlépni, épp csak annyira volt összegabalyintva, hogy túl széles legyen ahhoz, hogy átugorjuk).
Fölérvén nézzünk most körbe! Balra Városlőd falu, jól látható a közút nagyobbik hídja, majd a kép közepe táján a vasút fölötti nyugati felüljáró. Előtte nem sokkal ott van maga a pest gyors is a GySEV Szilijével.

V43 322 Városlődnél fotó

V43 322 Városlődnél

Látszik még a Szili, de nem észak felé megy tovább a vasút, hanem a völgy végében, amit a közút egyszerűen keresztez, a vasút tesz egy éles fordulót, és a völgy másik oldalán vonalkifejtésben visszakanyarodik elénk, másodszor is keresztezve a 8-as utat. A völgy végében vadregényes erdő rejti el előlünk a síneket, de az előtérben a visszatérő síneket jól jelzik a felsővezetéktartó oszlopok, amint a kis kiszögellést megkerülve előbb dél-nyugatra, majd végre keletre fordul.

V43 322 Városlődnél fotó

V43 322 Városlődnél

(könyvjelző)

A Bakony bővelkedik ilyen nagyvonalú völgyekkel, minden vasútfotósnak javaslom, hogy kerekedjen föl, és ismerkedjen meg a 20-as vonallal (mondom én, akinek a 20-as, 2-es, 43-as és 11-es kivételével a Dunántúl sötét ló), mert csodás helyek vannak! És ezek között Városlőd még csak a legkönnyebben hozzáférhető.

V43 322 Városlődnél fotó

V43 322 Városlődnél

Öskü nem csak a vasút melletti körtemploma miatt lehetne kedvelt célpont, ő maga is egy széles völgyben fekszik. Nem lőném le az összes fotóhelyet, de Márkónál is egy hosszanti völgy északi partján fut a vasút, reggel pedig a Márkó fölötti várrommal fotózható a vonatunk - igaz, ehhez kicsit gyalogolni kell. Az autósok számára több fotófelüljárót is találni, az egyik Szentgál előtt egy gyönyörű, vadvirágos rétre néz így május közepén, ami szépségében bőven meghaladja Városlődét, ami a képek alapján remélem szintén szépnek látszik.

V46 034 Városlőd és Szentgá fotó

V46 034 Városlőd és Szentgál között segít az első magyar Szilinek a nehéz emelkedőn

(könyvjelző)

Az előbb láthattuk, hogyn küzdi át magát egy nyolckocsis gyorsvonattal egy Szili a Bakonyon - a látszat ellenére bizony nem lapos a pálya, a gyorsvonat nem ment többel hatvannál. Nem véletlen hát, hogy Városlődnél a vasút a hosszabb utat választva nem keresztezi, hanem körbejárja az oldalvölgyet, mielőtt továbbindulna Ajka felé. A tehervonatoknak jóval nehezebb a dolguk - Ajka és Herend között mindkét irányban előfogati mozdonnyal közlekednek a vonatok.

V46 034 Városlőd és Szentgá fotó

V46 034 Városlőd és Szentgál között segít az első magyar Szilinek a nehéz emelkedőn

V43 1008 magától nem bírná megmászni az emelkedőt, a Maersk konténervonata így is lépésben, legfeljebb 7 km/h-val halad. Előfordulnak egymozdonyos, könnyebb vonatok, és ma már néha Gigant, vagy terelések idején GySEV Teknő, esetleg Csaurusz vetődik Ajka felé, de az előfogatolás a Szergejek Szilire cserélése után is napi rutin maradt.

Tehervonat a Bakonyban fotó

Tehervonat a Bakonyban

Mintha nem is február lenne - pár fenyő a háttérben zöldet csempész a képbe, a nap hét ágra süt, és nem a megszokott csípős hideg, hanem kellemes kirándulóidő volt. Áprilisban is voltak rosszabb napok!

Egy MÁV V43-as Városlődnél fotó

Egy MÁV V43-as Városlődnél

Még néhány kép erejéig nézzünk vissza a hegy tetejére - a legtöbb gyorsvonatot azért MÁV Szilik viszik.

Egy MÁV V43-as Városlődnél fotó

Egy MÁV V43-as Városlődnél

V46 034 Városlőd megállóhel fotó

V46 034 Városlőd megállóhelyen

Mi már a Veszprémbe minket visszaszállító személyvonatot várjuk, amikor Szentgál még úgy gondolja, átfér neki egy nehéz, kétmozdonyos tehervonat.

V43 1350 Városlődön fotó

V43 1350 Városlődön

Sőt, annyira magabiztos volt, hogy térközben elküldött még egy könnyebb tehervonatot is. Megfigyelhető, hogy a térközjelző előtt a szűk ívben két ismétlőjelző is áll (a harmadik már nem látszik). Csak így biztosítható, hogy mindkét mozdony láthassa a jelzéseket.

V43 1335 Városlődön fotó

V43 1335 Városlődön

A szomszédos Városlőd-Kislőd állomáson félretették a két tehervonatot, így a személyünk eljöhetett. Az ívben fekő állomás önmagában is hangulatos, ahogy egyik felén mintha az erdő mélyén lenne, másik felén már lepusztult rakodóépületek tornyosulnak a vonatok fölé. A bejárati jelzőnek nem kevesebb, mint négy ismétlőjelzője van!

Veszprém külsőn fotó

Veszprém külsőn

A menetrend kirándulóknak jó, vasútbarátoknak kevésbé, így Eplény felé busszal kívántunk menni. A vasútállomás elől induló helyijáratot tájékoztatás híján csak tippeltük hogy egyszer csak jönni fog. Hétvégén nem ritka az egyórás "ütem" sem.

Bzmot 362 már a Bakony fenn fotó

Bzmot 362 már a Bakony fennsíkján kapaszkodik Eplény felé

Leírhatatlan az érzés, amikor a Vezsprémből Győr felé induló Bz egyszercsak éles jobbkanyarral elkezd hegyet mászni és pár szűk, az akváriumszerű utastér egyik feléből a másikba röpítő forduló után egy kihalt, szavannaszerű tájon találjuk magunkat, száz méterrel Veszprém bármely pontja fölé tornyosulva. Ebből a mindenekfeletti hangulatból szeretnék most pár képet mutatni neketek!

Bzmot 362 már a Bakony fenn fotó

Bzmot 362 már a Bakony fennsíkján kapaszkodik Eplény felé

(könyvjelző) (Győr-Veszprém-Dombóvári HÉV)

Leírhatatlan az érzés, amikor a Vezsprémből Győr felé induló Bz egyszercsak éles jobbkanyarral elkezd hegyet mászni és pár szűk, az akváriumszerű utastér egyik feléből a másikba röpítő forduló után egy kihalt, szavannaszerű tájon találjuk magunkat, száz méterrel Veszprém bármely pontja fölé tornyosulva. Ebből a mindenekfeletti hangulatból szeretnék most pár képet mutatni neketek!

Bzmot 362 már a Bakony fenn fotó

Bzmot 362 már a Bakony fennsíkján kapaszkodik Eplény felé

Vezsprém a fennsíkról nézve fotó

Vezsprém a fennsíkról nézve

(könyvjelző)

Balra a kihaltnak látszó füves sztyeppe (pedig óriási vérnyulak azért lakják, ráadásul álcázzák magukat, mert Attila észre sem vette a tőle három méterre megiramodó tepsifülest), jobbra pedig az elképszető ütemben süllyedő vasút és egy éles kanyarja.

Repülős naplemente fotó

Repülős naplemente

Ilyen gyönyörű naplementét még nem láttam.

Bzmot 345 a tankgyakorlótér fotó

Bzmot 345 a tankgyakorlótéren

A fotó is egy tankcsapdáról készült.

Bzmot 345 ereszkedik Veszpr fotó

Bzmot 345 ereszkedik Veszprém felé

Bzmot 345 ereszkedik Veszpr fotó

Bzmot 345 ereszkedik Veszprém felé a naplementében

(könyvjelző) (Győr-Veszprém-Dombóvári HÉV)

A Répás-völgyi első völgyhí fotó

A Répás-völgyi első völgyhíd (avagy a rátóti viadukt)

(könyvjelző)

Ezen a helyszínen is Attila volt a kreatív géniusz, rám csak a technikai asszisztencia nem csekély nehézségű feladata hárult. Dolgom volt a megfelelő fényvisszaverő célszerszámmal (régi zártárcsa) segíteni az autofókusz munkáját, kézi elemlámpával megfesteni a hídfőket, tüzet rakni (majd szakszerűen eloltani), és persze a három különálló képből összevágott eredményképnél látható módon modellt is ültem Attilának. Hogy tetszik a végeredmény?

A Répás-völgyi első völgyhí fotó

A Répás-völgyi első völgyhíd (avagy a rátóti viadukt)

(könyvjelző)

Ezen a helyszínen is Attila volt a kreatív géniusz, rám csak a technikai asszisztencia nem csekély nehézségű feladata hárult. Dolgom volt a megfelelő fényvisszaverő célszerszámmal (régi zártárcsa) segíteni az autofókusz munkáját, kézi elemlámpával megfesteni a hídfőket, tüzet rakni (majd szakszerűen eloltani), és persze a három különálló képből összevágott eredményképnél látható módon modellt is ültem Attilának. Hogy tetszik a végeredmény?

Kelenföld fotó

Kelenföld

A 20-as vonali művészi képek után ismét evezzünk a sztandard táncok mezejére, induljunk el Kelenföldről egy rövid, az ebéd és a vacsora közé épp beférő fotókiruccanásra!

Felsővezeték Tárnoknál fotó

Felsővezeték Tárnoknál

Annyira persze nem lesz konvencionális, hiszen Tárnokra már csak a napnyugta idejére értem oda.

Az 5341 003-1 MÁV FLIRT Tár fotó

Az 5341 003-1 MÁV FLIRT Tárnokon

(könyvjelző)

Szóló FLIRT a naplementében - szerintem ilyen kép még nem volt. Ideje volt ilyet lőnöm kedvenc modern járművemről, ha már a havas témáról lemaradtam.

V43 1314 Tárnokon fotó

V43 1314 Tárnokon

A kép a bakterházból készült - valahogy mindenhol akadnak gyermekvasutas ismerősök!

V43 3187 tök piros vonatáva fotó

V43 3187 tök piros vonatával Tárnokon

(könyvjelző)

V43 1336 Tárnokon IC vonatt fotó

V43 1336 Tárnokon IC vonattal

V43 1190 hozza a személyvon fotó

V43 1190 hozza a személyvonatot, ami elvisz a Colombo Caféba vacsizni

(könyvjelző)

Vacsi mellé társasozni szoktunk ott minden kedden, akinek van kedve, szívesen várjuk!

Karbantartási munkák miatti fotó

Karbantartási munkák miatti egyvágányú közlekedés a Batthyány tér és Császárfürdő között

Karbantartási munkák miatti fotó

Karbantartási munkák miatti egyvágányú közlekedés a Batthyány tér és Császárfürdő között

Éjszakai HÉV Kaszásdűlőn fotó

Éjszakai HÉV Kaszásdűlőn

Brinks golyóálló biztonsági fotó

Brinks golyóálló biztonsági teherautó

Volánbusz Kisbérre fotó

Volánbusz Kisbérre

Pedig vonattal lehetne gyorsabb, csak már nincs vonat.

Combino az egyetememnél fotó

Combino az egyetememnél

Combino az egyetememnél fotó

Combino az egyetememnél

(könyvjelző)

Igenkisbusz fotó

Igenkisbusz

Tripla együttállás fotó

Tripla együttállás

Budapest-Győr emeletes busz fotó

Budapest-Győr emeletes buszjárat

Biztos kellemes lehajtott fejjel állva utazni (talán szét kéne rúgni a MÁV pöcsét, hogy senkinek ne érje meg buszozni).

Semmi meglepő, csak éppen t fotó

Semmi meglepő, csak éppen tudja a rák, hogy hová megy ez a busz. Én csak a Boráros teret és a Lehel teret tudom elolvasni, de egyik sem az...

V43 1189 Karakószörcsökön fotó

V43 1189 Karakószörcsökön

Egy pillanatra ugorjunk még vissza a 20-as vonal laposabb szakaszára - amiért nem végig rövid vonatokkal rohnagásznak a kis távú előfogatolás helyett -, Devecser környékére.

Karakószörcsök fotó

Karakószörcsök

V43 1359 Karakószörcsökön,  fotó

V43 1359 Karakószörcsökön, a háttérben a Somló

V43 1189 vágtat át Somlóvás fotó

V43 1189 vágtat át Somlóvásárhelyen

V43 1189 Devecser előtt fotó

V43 1189 Devecser előtt

V63 027 Devecseren fotó

V63 027 Devecseren

(könyvjelző)

Köszönöm a figyelmed, örülök, hogy eddig kibírtad az olvasással! Nézz vissza a héten, hiszen két frissítés is várható: a május 24.-i fotóvonatunk előkészületei alatt a Balaton partján készült fotóim és a nohabos fotóvonat tényleges képei a legendás M61 001-ről és a Nosztalgia kft. szerelvényéről!

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek