sín benbe.hu

-------------------------------------------

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Linkek

Vál-völgyi Kisvasút

A felcsúti kisvasút nekem személy szerint nagyon tetszett, ezért bemutatásával igyekeztem nem annyit várni, mint a benbe.u szoksáso átfutási ideje.

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48  fotó

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48 2012 Puskás Akadémia állomáson

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48  fotó

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48 2012 Puskás Akadémia állomáson

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48  fotó

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48 2016 Felcsút állomáson a fűtőházban

Na, ez a gép azóta sem mozdult. Mi lehet vele?

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48  fotó

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48 2012 Felcsút állomáson

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48  fotó

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48 2012 Felcsút állomáson (amit a vasútépítő dicső ősök Alcsút-Felcsútnak nevezének el, ámde ez a név nem felelt meg a mai világ nevezéktanalkotóinak)

(könyvjelző)

Valójában azonban az átnevezés jogos. Mikor a vasút épült, ettől a helytől Alcsút és Felcsút községek is messze estek, egyikük a Vál-völgy egyik partján magasodott, másikuk a másik partján, a vasút viszont lent haladt a völgyben, ami akkor még elég mocsaras, belvizes vidék volt, csatornázása részben a vasúthoz is kötődik. Az állomás nagyjából félúton volt a két község között, így kapta a szokásos kettős elnevezést. Azóta mindkét falu alaposan megnőtt, de a vasútállomást Felcsút kebelezte be, így jogos, hogy Felcsútnak átnevezzék, különösen, mivel az eredeti vasútvonal Felcsút megállóhelyét a Vál-völgyi Kisvasút építésekor megszűntették.
Eredeti vasút. A Vál-völgyi patak és a Sárvíz mentén a Bicske-Székesfehérvár-Sárbogárdi Helyi Érdekű Vasút építkezett. A Déli Vasút Székesfehérvár állomásától Sárbogárd állomásig tartó HÉV-vonalat 1897. június 22-én adták át a forgalomnak, amit 1898. november 22-én követett az irányváltással elérhető Székesfehérvár-Bicske vasútvonal. A 79,36 km hosszú vonal kezelését a MÁV látta el szabványszerződés alapján.
Manapság a Székesfehérvár-Sárbogárd szakasz 45-ös vonalszámmal országos közforgalmú vasútvonalként elsősorban a Pécsre irányuló diákforgalom kiszolgálásra minimális személyszállítással és eseti teherforgalommal üzemel, a Székesfehérvár-Lovasberény szakasz 6-os vonalszámon rendszeres teherforgalommal, nomrál nyomközű, legfeljebb 10 km/h sebességgel járható vasútvonalként tengeti napjait, ritkán viszont filmekben mutatja meg magát sztárszerepben. A Lovasberény-Bicske vonalszakaszból a Bicske-HM iparvágány szakasz járható, a maradékán a síneket fölszedték, csak a benőtt töltés és a talpfák utalnak a hajdani mellékvonalra. A vasútvonal egy szakaszán, nagyjából az ötödik és a tizedik folyókilométer között az alépítmény újrafölhasználásával új, 760 mm nyomközű kisvasúti vonalat építettek, amelyet 2016-ban adtak át. Az eredeti vasútvonaltól származó felcsúti HÉV I. osztályú felvételi épület még keresi a szerepét, kicsit megilletődötten áll az ütemes, sűrű vonatforgalom és a sosem látott utasszám előtt, de reméljük, hamar megszokja!

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48  fotó

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48 2012 Alcsúti arborétum állomáson

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48  fotó

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48 2012 Alcsúti arborétum állomáson

(könyvjelző)

A Vál-Völgyi Kisvasút, ismertebb nevén a Felcsúti Kisvasút, gúnynevén az Or-Bahn hosszas tervezés és előkészítés után 2016-ban nyílt meg, május elsején. A helyi labdarúgó akadémiát működtető alapítvány 2006-ban vette meg a Bicske és Vértesacsa közé eső szakaszát a 6-os vonalnak, először az Alcsút-Felcsúti felvételi épületből alakítottak ki panziót, majd 21 tonna tengelyterhelésű, normál nyomközű vonalat szerettek volna építeni. Végül az építési és főleg az üzemeltetési költségek okán a keskeny nyomköz mellett döntöttek (ez érthető: Magyarországon nincs hagyománya az 1435 mm-es kirándulóvasutaknak, és ezekre nem is létezik ennyire egyszerűsített forgalmi utasítás). Az 5,693 km hosszú vonal 857 millió forintért készült el (járműteleppel, környezetrendezéssel és járművekkel), amiből 600 millió forintot az Európai Unió finanszírozott. Ezért egy hibátlan, könnyen szabályozható pályát, igényes, kovácsoltvas lámpákat és táblákat, remek és funkcionális épületeket kaptunk. Hogy megérte-e, az egy érdekes kérdés, de csak a politikától függetlenül szabad értékelni.

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48  fotó

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48 2012 Alcsúti arborétum állomáson jár körbe

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48  fotó

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48 2012 Alcsúti arborétum állomáson

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48  fotó

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48 2012 Alcsúti arborétum állomáson

(könyvjelző)

Egyfelől a 6-os vonal kevésbé szép szakasza még MÁV mércével sem egy kiemelkedő mellékvonal volt a táj szempontjából - tudjátok, hogy számos vasútvonalat jobban szeretek, mint a 11-es Bakonyvasutat , de a 6-os nincs köztük. Egyelőre helyi forgalmat sem tud lebonyolítani a pálya - a felcsúti falunapon gumikerekes DOTTO vonat fuvarozta a vendégeket a helyszínre. Azonban nekem az a tapasztalatom, hogy turistacélpontok megközelítéséhez az európai turista csak a kötött pályát keresi, ami mondjuk Szentendre vagy Gödöllő esetében megvan, Alcsút, Etyek vagy Zsámbék esetében még hiányzik, és ezek a kisvasutak igenis fontosak lesznek egyszer - ha végre teljes lesz a rendszer. A pálya hivatásforgalmat is lehetővé tesz, csak további megállók és a vonattalálkozási helyekre, például ide Alcsúti arborétumhoz is második peron kell. Igazi, svájci stílusú helyi közlekedési rendszer lesz itt tíz éven belül remélhetőleg - ha nem, akkor viszont ez a 857 millió kidobott pénz volt.

Felcsút felvételi épülete fotó

Felcsút felvételi épülete

Csak üveges sör van, férfi adagból csak barna, 0,33-asból van vízízű Heineken. Barnát ittunk.

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48  fotó

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48 2012 Felcsút és Alcsúti arborétum között

(könyvjelző)

A kisvasutat övező politikai hisztériával nem tudok egyet érteni. 600 millió, igen, de eközben a Transbörzsönyi Kisvasútra elment 1200 millió, aminek a szobi része MÉH-telepre való szemétként lett megépítve, könyökös, rövid hevederes pályaként, gagyi járművekkel. Szerintem az is hasznos volt, kell a Börzsönybe a feltáró kisvasút, de szigorú számadás szerint sokkal kevésbé éri meg, mint Felcsút. Felcsút az év minden napján jár, eddigi tapasztalataim szerint 5-50 közötti utas van rajta vonatonként, miközben a TBEV-n ennyien föl sem férnek a vonatra, csak késő tavasztól kora őszig, csak hétvégén jár. Ha a Transzbörzsöny ellen nem tűntetett valaki, akkor Felcsút ellen sincs joga szerintem.
Eközben épültek más kisvasutak is, mint a Lajosháza-Szalajkaház, szintén EU pénzből, századannyi utasnak, mint Felcsút, vagy a Csömödér-Lenti összekötés, ami igaziból a teherforgalmat szolgálja, és emellé hozott eszméletlen plusz vonatkilométert. Az tehát egy igazi siker. Szóval nehéz a vonalakról önmagukban nyilatkozni, az abszulútumok pedig ez esetben sem ülnek.
Amit én fontosnak tartanék, az a Hegyközi Kisvasút újjáépítése, de általában is a nagy turistacélpontoknak meg kell adni a kötöttpályás kapcsolatot. Ahol tanítok, a Karinthy Frigyes Gimnázium Csibetábora minden évben Sátoraljaújhelyen van, és még egyszer sem sikerült eljutnunk Széphalomra a Magyar Nyelv Múzeumába - merthogy a Volán kiröhög, mikor megmondjuk, hogy 350 diák+28 tanár+15 további ember menne reggel 10 és 11 között 10 km-t a busszal. Azt mondják, menjünk óránként hatvanan - de ezzel szétverik a tábor programját, nem lehet megcsinálni. Vasúton ez nem akadály.

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48  fotó

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48 2012 Alcsúti arborétum és Felcsút között

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48  fotó

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48 2012 Alcsúti arborétum és Felcsút között

(könyvjelző)

A Felcsúti Kisvasút járművei mind Nyíregyházáról kerültek ide, és így egyfelől egy elég komoly járműpark jött létre, autentikus MÁV fényezéssel, ami az én fotós szememnek fontos, másfelől túlélést jelent a gördülőállománynak. A gépek állapotáról sokat elmond, hogy hang nélkül, mély, megszakadás nélküli hörgéssel mozognak, mint egy Nyugat-Európai dízel, pedig az ezeréves Rába/MAN D2156 motortól mást vár az ember. A zöld, nyíregyi fényezésű kocsik önmagukban is gyönyörűek, de az autentikus Mk-val engem megvettek. A gép mögött látható klímás vadászkocsi kicsit fura, de rögtön megmagyarázza az Mk48 rövid orrának furcsa szellőzőit is: ott van az energiaellátást adó dízelaggregát elhelyezve.

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48  fotó

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48 2012 Alcsúti arborétum és Felcsút között

(könyvjelző)

A fotók két túrán készültek, az első alkalommal a 4-es vonali Nohab-menet után kerestünk valami értelmes témát, amiből Felcsút adódott, és akkor végig is vonatoztuk a vonalat Pancho Aréna - Alcsút - Pancho Aréna útvonalon, innentől a képek augusztus 13-dikaiak (éljen az új helyesírás), de az időjárás a két napon nem volt különböző. Elsőnek a borult időre tekintettel egy erdei fotót szerettem volna lőni, ez könnyedén sikerült is, a szúnyogpusztai útról begyalogolva.

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48  fotó

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48 2012 Felcsút és Puskás Akadémia között

(könyvjelző)

Egy újságíró azt írta, hogy a Felcsúti Kisvasút semmitmondó tájakon vezet. Hát, nyílván nagyobb királyság a mesztegnyői erdei vasúton végig őstölgyesben dülöngélni, de az Or-Bahn bizony legtöbb kisvasutunknál változatosabb, talán csak Királyrét mérhető hozzá. Ha a Pancho arénánál rakjuk le az autót, onnan úgy öt perc sétával érhető el a peron. Az állomás körbenőtt, a stadionnal nem lehet közös fotót csinálni. Utána kanyargós, izgalmas rész jön, szántóföldnek használt dombok mentén kanyarog a pálya, szép a kilátás. Azután beérünk Felcsút lakott területére, de ez csak néhány keresztező utca formájában jelenik meg, a Váli-völgyi patak mentén alapvetően szántók és erdők vannak. Ez a hosszabb szakasz, negyed óra multán érünk Felcsútra. Itt kb. tíz perces sörszünetet tart a vonat, pont ideális hosszúságút. Ha nem sikerül befejezni, megvárnak. Innen az arborétumig tart a kevésbé változatos pálya, de itt van a vonal legkiemelkedőbb fotóhelye: Szúnyogpusztánál a völgy tövében fordul a vasút, a tiszta hegyoldalból szépen fotózható a kanyar és a háttérben az egész völgy. Innen rövid erdei szakasz következik, kisvasúti mércével hosszú egyenessel, majd egy mezőgazdasági felüljáró után kibukkanunk Alcsúti arborétum állomáson. Állomás helyett inkább tűnik kétvágányú szakasznak, a bevágásba épített kitérő olyan hosszú, hogy egy Csatolt-EmDé is elférne benne, peron viszont csak az egyik vágány mellett van.

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48  fotó

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48 2012 Felcsút és Puskás Akadémia között

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48  fotó

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48 2012 Puskás Akadémia és Felcsút között

(könyvjelző)

Sok szempontból a balatonfenyvesi GV-hez hasonlít a pálya, ott lehet autentikus MÁV Mk48-ast fotózni, de nem ilyen szép, hanem modern, START-os kocsikkal. Annak is megvan a hangulata, hamarosan onnan is láthattok majd képeket!

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48  fotó

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48 2012 Puskás Akadémia és Felcsút között

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48  fotó

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48 2012 Felcsút és Alcsúti arborétum között

(könyvjelző)

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48  fotó

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48 2012 Alcsúti arborétum és Felcsút között

(könyvjelző)

A vonal vége Alcsútnál, a f fotó

A vonal vége Alcsútnál, a folytatás Lovasberény felé csak gazból és a korhadt talpfákból áll, a síneket már felszedték

Alcsúti arborétum fotó

Alcsúti arborétum

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48  fotó

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48 2012 Puskás Akadémia és Felcsút között

(könyvjelző)

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48  fotó

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48 2012 Felcsút és Alcsúti arborétum között

(könyvjelző)

Ha ez nem gyönyörű, akkor semmi sem az.

A Bphu és a Vadász kocsi Fe fotó

A Bphu és a Vadász kocsi Felcsúton

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48  fotó

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48 2012 Felcsút állomáson

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48  fotó

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48 2012 és az Mk48 2016 Felcsút állomáson

(könyvjelző)

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48  fotó

A Vál-Völgyi Kisvasút Mk48 2012 Puskás Akadémia és Felcsút között

Köszönöm a figyelmedet! Kérlek, maradj a benbe.hu-n!

Keress a címkék közöttg

Hasonló képek:

Mk48 2012754 300Mk48 2022350 013418 327

Helyszínek:

Mozdonysorozatok:

Mk48

 

Régi és új albumok:

Gőzmozdonnyal a Garam völgyébenVisó igavonóiEMU.89, a nosztalgia<br />Tátrai VillamosDél-LengyelországŐsz a két Tátrában

Albumok Mozdonyok Atlasz RhB Cikkek Toolbox

-----------------

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2023. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek