Hagyományos nézet Csak Prémium képek Az összes kép
Felhős időben a Tatár-hágón
D1, 2M62U, CsME3 - a szokásos jószágok a Keleti-Kárpátok lélegzetelállító tájain.
![]() | |
Az UZ D1 632 Csetfalva és Tiszaújlak közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:05:06 12:36:09 Tiszaújlak Вилок Csetfalva Четфалва 190 321 Д1 Ukrajna szélesnyomtáv motorvonat szovjet utódállamok |
![]() | |
Az UZ D1 769-3 Csetfalva és Tiszaújlak közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:05:06 12:39:18 Tiszaújlak Вилок Csetfalva Четфалва 190 321 Д1 Ukrajna szélesnyomtáv motorvonat szovjet utódállamok |
Itt hibásan szerepel a Google Maps-en, hogy ez Tiszaújhely / Novo széló állomása lenne. Annak külön megállója van a faluban, ez Tiszaújlak/Vílok állomás.
![]() | |
Az UZ D1 563-3 Rakasz megálló és Felsőveresmart közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:05:06 13:31:38 Rakasz megálló Батрадь Felsõveresmart Велика Копаня 321 Д1 Ukrajna szélesnyomtáv motorvonat szovjet utódállamok határon túl ragadt vasútvonal |
Egy több, mint nyolc évvel ezelőtti túra képei következnek most, megmagyarázhatatlanul nagy lemaradással sajnos. Viszont most már halaszthatatlan volt a dolog, mivel ez sem fog egy albumba beleférni, ráadásul három másik ukrajnai túra képei is feldolgozásra várnak, pedig hamarosan újra Ukrajnába készülök. Ez a túra azért is különleges, mert a trains.hu szervezésében különbusszal bonyolítottuk le, és csoportosan az eléggé kompakt és nyüzsgő programot nagyon olcsón tudtuk megcsinálni. Plusz az élmény is nagyobb volt, hogy ennyi vasútrajongóval együtt mókázhattunk hat napot.
![]() | |
Az UZ D1 563-1 Rakasz megálló megállóhelyenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:05:06 13:32:30 Rakasz megálló Батрадь 321 Д1 Ukrajna szélesnyomtáv motorvonat szovjet utódállamok |
![]() | |
Egy ismeretlen UZ M62 gyorsvonattal Bedőháza és Técső közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:05:06 14:32:45 Bedõháza Бедевля Técsõ Тячів 321 2M62 Ukrajna Szergej szélesnyomtáv szovjet utódállamok nyílt vonal távírópózna templom felhos |
![]() | |
Egy ismeretlen UZ M62 gyorsvonattal Técső és Úrmező közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:05:06 14:49:51 Técsõ Тячів Úrmezõ Руське Поле 321 2M62 Ukrajna Szergej szélesnyomtáv szovjet utódállamok nyílt vonal hegyek felhos |
![]() | |
Az UZ D1 768-1 Bilin és Tiszaborkút közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:05:06 17:15:18 Tiszaborkút Kvasi/Квасы Bilin Білин 323 Д1 Ukrajna szélesnyomtáv motorvonat szovjet utódállamok határon túl ragadt vasútvonal |
A legutóbb, mikor itt jártam , szintén a trains.hu fotóbusszal jöttünk, de akkor előtte bejártuk az Uzsoki-hágó magyar oldalát és fotóztunk a Bereszászi Kisvasúton, valamint a Királyháza-Aknaszlatina vonalon
(sőt, egy rövid nézelődés a polgári Ikarus találkozón is belefért). Ezúttal az útba esett két vonaton kívül nem álltunk meg Kárpátalján, hanem rögtön a hegyek közé, a Sziget - Rahó - határszéli Vasútra indultunk, hogy még egy esti vonatot fotózzunk a Kárpátok itteni oldalán a Tatár-hágón.
Talán nem sok olvasóm van képben Ukrajna vasútföldrajzával kapcsolatban, ezért röviden összefoglalom a helyzetet. A Kárpát-medencéből három vasútvonalon lehet Ukrajna fő területei felé eljutni (ez a szükségszerűség rögtön mutatja, hogy itt mennyire marhaság a trianoni határ, egyben mutatja, miért tud ilyen elzárt, világvégi hely lenni Kárpátalja). A legfontosabb útvonal a hajdani MÁV Budapest - Sátoraljaújhely - Munkács vonalának folytatásaként a Kisszolyvai-hágón át megépült vonal számít, amit a MÁV egy vágánnyal a határpont Szkatarszkéig épített ki, itt az egyvágányú Beszkid-alagúton csatlakozott a BBÖ Lavocsnén és Sztríjen át Lembergbe vezető vonalához. Időközben a Szovjetunió a Beszkidi-alagút kivételével az egészet kétvágányúsította, oda most EU-finanszírozással épül a régi, eléggé rossz állapotú alagúttal párhuzamosan új, kétvágányú hágóalagút.
A másik villamosított, de egyvágányú kapcsolat a már említett Uzsoki-hágón vezet át, ez Ungvárról indul, és ez a legészakibb átkelő, a túloldalon Szambir érintésével vezet Lembergig. Ahol a képek készültek, az pedig a harmadik kapcsolat, a Tatár-hágó, amelyik Bátyúról indul tulajdonképpen, és először végigvezet az Alföld határán egész Kárpátalján, érintve Beregszászt, Nagyszőlőst, Husztot, majd a vasút átlép Romániába, ahol érinti Máramarosszigetet, Visóvölgynél ismét Ukrajnába kerül, ahol Barabás - Rahó - Tiszaborkút - Kőrösmező útvonalon át eléri a hágót, és szintén az osztrák pályához csatlakozik Voroktán át Kolomijába és Ivano-Frankivszkba. A kétszeri határátlépés miatt átmenőforgalom nincs rajta, a vonatok délen egy rövid kiágazással Aknaszlatinára közlekednek, északon pedig Rahótól a hágón át Lemberg és Kolomija felé. A románok Visóvölgyből Dés felé új vasútvonalat építettek, részben fölhasználva az Alsóvisón át Borsára vezető mellékvonalat, ezen a mai napig van valamekkora forgalom, főleg Sulzerekkel távolsági személy- és tehervonatok formájában. Hajdan Taracköz és Rahó felől is volt Szigetre piacnapokon széles vonat D1-essel, de ma már ilyesmi a menetrendekben sem szerepel. Pedig Brutzerék még román, gőzvontatású vegyesvonat mellett fotózták Visóvölgyben
!
![]() | |
Az UZ D1 768-1 Bilin és Tiszaborkút közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:05:06 17:15:27 Tiszaborkút Kvasi/Квасы Bilin Білин 323 Д1 Ukrajna szélesnyomtáv motorvonat szovjet utódállamok |
![]() | |
Az UZ D1 563-1 Tiszaborkút és Szvidoveci közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:05:06 17:33:11 Szvidoveci Свидівець Tiszaborkút Квасы 323 Д1 Ukrajna szélesnyomtáv motorvonat szovjet utódállamok határon túl ragadt vasútvonal |
Reggel újra fölkerekedtünk, és egy-egy kép erejéig reggeli előtt is fotóztunk a vonalon, bár vajmi kevés fény volt, így csak ilyen félig rajzolt fotót sikerült kihoznom a helyzetből. A fotó az utolsó-előtti vasúti Tisza-hídon készült nem sokkal Kőrösmező alatt; az utolsó száz méterrel hátrébb van, ahol visszatér a bal partra a vasút, és a hágóig ott is marad.
![]() | |
Az UZ D1 563-3 Kőrösmező (Jaszínja) és Mezőhát (Lazescsina) közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:05:06 17:54:49 Mezõhát З.П. ЛАЗЕЩИНА Kõrösmezõ Yasinya/Ясіня 323 Д1 Ukrajna szélesnyomtáv motorvonat szovjet utódállamok határon túl ragadt vasútvonal |
Kőrösmező után a vasút elhagyja a Fekete-Tisza völgyét, és miközben a táj lágyabbá válik, a gépek számára itt kezdődik a neheze: a Lazescsina folyó völgyében vonalkifejtésen halad a vasút, ez a viadukt a lópatkó alakú visszafordítóban a folyó és a közút felett húzódik. Aztán a folyót végképp maga mögött hagyva a fennsík dombjai között eléri a 800 m fölött kicsivel található tetőpontot egy rövidke alagútban, és újra ereszkedni kezd.
![]() | |
Rahó állomás felújítás alattFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:05:07 04:14:42 Rahó Rakhiv/Рахів 323 Állomások nemmozdony Ukrajna |
![]() | |
Az UZ D1 745-3 Rahó állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:05:07 06:32:04 Rahó Rakhiv/Рахів 323 Д1 Ukrajna szélesnyomtáv motorvonat szovjet utódállamok állomás |
![]() | |
A buszállomás RahónFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:05:07 06:34:30 Rahó Rakhiv/Рахів 323 Ukrajna |
![]() | |
Az UZ D1 745-3 Tiszaborkút állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:05:07 07:05:03 Tiszaborkút Kvasi/Квасы 323 Д1 Ukrajna szélesnyomtáv motorvonat szovjet utódállamok |
![]() | |
Az UZ D1 745-3 Tiszaborkút és Szvidoveci közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:05:07 07:07:55 Szvidoveci Свидівець Tiszaborkút Квасы 323 Д1 Ukrajna szélesnyomtáv motorvonat szovjet utódállamok határon túl ragadt vasútvonal |
A vonal egyik leglátványosabb műtárgya a Tiszaborkúti viadukt, ahol nem sima hídként, hanem magasan vezet át a pálya a Fekete-Tisza fölött, hogy már az átkelés előtt magasságot nyerhessen.
A Tiszaborkúti viadukt archív képen - egy 324 sorozatú gőzmozdony húz hosszú személyvonatot
Fotó: Képeslap, profila.hu (ismeretlen URL)
![]() | |
Az UZ D1 745-3 Kőrösmező állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:05:07 07:30:08 Kõrösmezõ Yasinya/Ясіня 323 Д1 Ukrajna szélesnyomtáv motorvonat szovjet utódállamok határon túl ragadt vasútvonal |
![]() | |
Az UZ D1 745-3 Kőrösmező állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:05:07 07:32:33 Kõrösmezõ Yasinya/Ясіня 323 Д1 Ukrajna szélesnyomtáv motorvonat szovjet utódállamok állomás |
![]() | |
Az UZ D1 745-3 Kőrösmező állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:05:07 07:33:35 Kõrösmezõ Yasinya/Ясіня 323 Д1 Ukrajna szélesnyomtáv motorvonat szovjet utódállamok |
![]() | |
A fotós csapatFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:05:07 08:13:42 Útitársak |
![]() | |
Az Ural erejeFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:05:07 08:14:57 Ukrajna |
![]() | |
Az UZ D1 799-1 Jamná és Mikulicsin közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:05:07 08:17:09 Yamna ЯМНА Mikulicsin Mykulychyn/МИКУЛИЧИН 323 Д1 Ukrajna szélesnyomtáv motorvonat szovjet utódállamok |
![]() | |
Az UZ D1 799-1 Vorokta és Voronyenka közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:05:07 08:31:05 Vorokta Vorokhta/Ворохта Voronyenkó Voronenko/ВОРОНЕНКА 323 Д1 Ukrajna szélesnyomtáv motorvonat szovjet utódállamok |
![]() | |
Az UZ D1 799-1 Vorokta és Voronyenka közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:05:07 08:32:30 Vorokta Vorokhta/Ворохта Voronyenkó Voronenko/ВОРОНЕНКА 323 Д1 Ukrajna szélesnyomtáv motorvonat szovjet utódállamok |
A voroktai nagyviadukt nem bírta a terhelést, ezért szükséghíd létesült vele párhuzamosan - most már versenyeznek, hogy melyikük bírja kevésbé. A többi beton- és kőhíd szerencsére még bírja a tempót. A kép nem ferde, ennyire meredeken emelkedik a pálya, látható, hogy mindkét motornak keményen kell dolgoznia, pedig pótkocsiból csak egy jutott ebbe a szerelvénybe. Itt ez a második háromrészes D1, amit látunk, pár évvel korábban még csak négyrészessel találkoztunk, igaz, akkor nem mélyedtünk el olyan nagyon az ukrán vasútban.
![]() | |
Az UZ D1 799-1 Vorokta és Voronyenka közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:05:07 08:32:35 Vorokta Vorokhta/Ворохта Voronyenkó Voronenko/ВОРОНЕНКА 323 Д1 Ukrajna szélesnyomtáv motorvonat szovjet utódállamok |
![]() | |
Az UZ 2M62U-0296 Tatariv és Mikulicsin közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:05:07 08:56:44 Mikulicsin Mykulychyn/МИКУЛИЧИН Tatariv Татарів 323 2M62 1/2-2M62 Ukrajna Szergej szélesnyomtáv kétszekciós mozdony tehervonat szovjet utódállamok nyár hegyek folyó wedgie távírópózna hangulat legjobb nyílt vonal felhos |
Miután a személyvonat elment, kiszúrtuk, hogy Voroktán egy tehervonat várakozik. Elébe siettünk, és a Prut folyó völgyében észak felé haladva találtunk is egy helyet, ahol sikerült lefotózni. Tehervonatot már láttunk, ami igazán különlegessé tette, hogy egy szekciónyi 2M62U vontatta, így a következő utánlövést is érdemes megnézni!
![]() | |
Az UZ 2M62U-0296 Tatariv és Mikulicsin közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:05:07 08:57:09 Mikulicsin Mykulychyn/МИКУЛИЧИН Tatariv Татарів 323 2M62 1/2-2M62 Ukrajna Szergej szélesnyomtáv kétszekciós mozdony tehervonat szovjet utódállamok hangulat hátulról nyílt vonal felhos |
Szekciónként csak egy vezetőállása van, ezért a végállomáson meg kell fordítani! Egyszekciós gép meg épp nem jutott, tolatni meg ezzel sem rosszabb, mint egy sima Szergejjel.
![]() | |
Az UZ 2M62U 0296 Mikulicsin állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:05:07 09:07:20 Mikulicsin Mykulychyn/МИКУЛИЧИН 323 2M62 1/2-2M62 Ukrajna Szergej szélesnyomtáv kétszekciós mozdony tehervonat szovjet utódállamok állomás hangulat Braz Ausztria felvételi épület tavasz hegyek felhos |
Ez a gyönyörű Osztrák Államvasúti felvételi épület le sem tagadhatja, hogy testvére a például az Arlbergbahn Braz állomásán állónak.
![]() | |
Az UZ M62 1380 Tatariv és Mikulicsin közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:05:07 09:31:45 Mikulicsin Mykulychyn/МИКУЛИЧИН Tatariv Татарів 323 2M62 Ukrajna Szergej szélesnyomtáv szovjet utódállamok alagút nyílt vonal hegyi vasút |
![]() | |
Az UZ M62 1380 Tatariv és Mikulicsin közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:05:07 09:31:59 Mikulicsin Mykulychyn/МИКУЛИЧИН Tatariv Татарів 323 2M62 Ukrajna Szergej szélesnyomtáv szovjet utódállamok nyílt vonal hegyek hegyi vasút folyó fenyofa tavasz felhos |
Szintén a Prut folyó völgyében találkoztunk ezzel a D1-est pótló személyvonattal - igaziból nem is volt baj egy kis változatosság.
![]() | |
Az UZ 2M62U 0296 Jamná és Jaremcsá közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:05:07 09:52:26 Jaremcsa Yaremcha/Яремче Yamna ЯМНА 323 2M62 1/2-2M62 Ukrajna Szergej szélesnyomtáv kétszekciós mozdony tehervonat szovjet utódállamok hegyek hegyi vasút nyílt vonal viadukt híd alagút távírópózna fenyofa alagútkapu felhos |
Az ellenvonat után ismét a teher nyomába szegődtünk és szintén egy már ismert fotóhelyen lőttük meg újra, a hegy gyomrából rögtön a folyó fölé vezető viaduktnál. Akkor még esélytelen volt az őrkatona miatt szemből fotózni a hidat, de azóta láttam már olyan képet is, szóval ki tudja... Sok viaduktos-hidas képet lőttünk ezen a túrán, de bőven maradt még téma a számunkra a Tatár-hágón (például a Jaremcsa előtti nagyviadukt, ami ide csak egy kanyar az úton), ezért hamarosan ismét fölkeressük!
![]() | |
Az UZ M62 1380 Vorokta és Tatariv közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:05:07 11:05:50 Tatariv Татарів Vorokta Vorokhta/Ворохта 323 2M62 Ukrajna Szergej szélesnyomtáv szovjet utódállamok nyílt vonal hegyek tavasz virág |
Aztán visszamentünk a személyvonatért Voroktához, ahol a pálya a Prut mellé ér, és őt üldöztük végig a folyóvölgyön, igyekezve vagy új, de könnyen megközelíthető helyekre beállni, vagy ismert helyeken új nézőpontot mutatni. A gyönyörű festésű gép és a tavaszias táj sokat dobott a fotókon. Külön jó volt, hogy míg az előző túrán dél-kelet, Kolomija felé fordultunk, ezúttal Ivano-Frankivszk volt a cél, és ez a személyvonat is arra tartott, így az elágazóállomás Gyeljatyin után is követhettük útján egy rövid szakaszon.
![]() | |
Az UZ M62 1380 Tatariv és Mikulicsin közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:05:07 11:19:03 Mikulicsin Mykulychyn/МИКУЛИЧИН Tatariv Татарів 323 2M62 Ukrajna Szergej szélesnyomtáv szovjet utódállamok hegyek nyílt vonal folyó támfal távírópózna felhos |
![]() | |
Az UZ M62 1380 Jaremcsá és Gyeljatyin közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:05:07 11:51:39 Gyeljatyin Delyatyn/Делятин Jaremcsa Yaremcha/Яремче 323 2M62 Ukrajna Szergej szélesnyomtáv szovjet utódállamok nyílt vonal hegyek falu felhos |
![]() | |
Az UZ M62 1380 Gyeljatyin és Nadvirná között, Loiová megállónálFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:05:07 12:23:35 Nadvirná Надвирна Gyeljatyin Delyatyn/Делятин 323 2M62 Ukrajna Szergej szélesnyomtáv szovjet utódállamok teleobjektív hegyek tavasz füst falu virág |
![]() | |
Az UZ M62 1380 Nadvirná állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:05:07 12:42:44 Nadvirná Надвирна 323 2M62 Ukrajna Szergej szélesnyomtáv szovjet utódállamok hegyek állomás vízház felvételi épület felhos |
![]() | |
Az UZ M62 1380 Nadvirná állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:05:07 12:42:59 Nadvirná Надвирна 323 2M62 Ukrajna Szergej szélesnyomtáv szovjet utódállamok magaslatról állomás vízház felhos |
![]() | |
Az UZ CsME3 3921 NadvirnánFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:05:07 12:44:08 Nadvirná Надвирна 323 ЧМЭ3 Ukrajna tolatómozdony dízelmozdony szélesnyomtáv tehervonat szovjet utódállamok magaslatról hegyek tavasz állomás felhos |
![]() | |
Az UZ CsME3 3921 NadvirnánFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:05:07 12:51:35 Nadvirná Надвирна 323 ЧМЭ3 Ukrajna tolatómozdony dízelmozdony szélesnyomtáv szovjet utódállamok magaslatról ipar állomás felhos |
A háttérben a Nadvirnszkíj Lisokombinat parketta- és szerszámgyár - a teherkocsik alapján ez még működhet, a hátam mögött elterülő olajfinomítóról már nem vagyok meggyőződve.
![]() | |
Az UZ CsME3 3921 NadvirnánFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:05:07 12:59:47 Nadvirná Надвирна 323 ЧМЭ3 Ukrajna tolatómozdony dízelmozdony szélesnyomtáv tehervonat szovjet utódállamok tolatós tehervonat állomás borult |
![]() | |
Az UZ CsME3 3921 NadvirnánFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:05:07 13:01:27 Nadvirná Надвирна 323 ЧМЭ3 Ukrajna tolatómozdony dízelmozdony szélesnyomtáv tehervonat szovjet utódállamok állomás felvételi épület felhos |
![]() | |
Egy ismeretlen UZ DPL1 a Kolomija és Ivano-Frankivszk vonalon Dibrová megállónálFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:05:07 14:46:10 Markovci Dibrová 323 2M62 1/2-2M62 Ukrajna Szergej szélesnyomtáv szovjet utódállamok nyílt vonal magaslatról távírópózna |
A megállót kár keresni a Google Maps-en, nem szerepel rajta, a háttérben a Markivci melletti gáztartályok iparvágány-kiágazása látható, az alapján meg lehet találni.
![]() | |
Egy ismeretlen UZ DPL1 a Kolomija és Ivano-Frankivszk vonalon Dibrová megállónálFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:05:07 14:46:37 Markovci Dibrová 323 2M62 1/2-2M62 Ukrajna Szergej szélesnyomtáv szovjet utódállamok vezérlökocsi |
Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!