sín benbe.hu

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek

-----------------

Felhős időben a Tatár-hágón

D1, 2M62U, CsME3 - a szokásos jószágok a Keleti-Kárpátok lélegzetelállító tájain.

Az UZ D1 632 Csetfalva és T fotó

Az UZ D1 632 Csetfalva és Tiszaújlak között

Az UZ D1 769-3 Csetfalva és fotó

Az UZ D1 769-3 Csetfalva és Tiszaújlak között

Itt hibásan szerepel a Google Maps-en, hogy ez Tiszaújhely / Novo széló állomása lenne. Annak külön megállója van a faluban, ez Tiszaújlak/Vílok állomás.

Az UZ D1 563-3 Rakasz megál fotó

Az UZ D1 563-3 Rakasz megálló és Felsőveresmart között

(könyvjelző)

Egy több, mint nyolc évvel ezelőtti túra képei következnek most, megmagyarázhatatlanul nagy lemaradással sajnos. Viszont most már halaszthatatlan volt a dolog, mivel ez sem fog egy albumba beleférni, ráadásul három másik ukrajnai túra képei is feldolgozásra várnak, pedig hamarosan újra Ukrajnába készülök. Ez a túra azért is különleges, mert a trains.hu szervezésében különbusszal bonyolítottuk le, és csoportosan az eléggé kompakt és nyüzsgő programot nagyon olcsón tudtuk megcsinálni. Plusz az élmény is nagyobb volt, hogy ennyi vasútrajongóval együtt mókázhattunk hat napot.

Az UZ D1 563-1 Rakasz megál fotó

Az UZ D1 563-1 Rakasz megálló megállóhelyen

Egy ismeretlen UZ M62 gyors fotó

Egy ismeretlen UZ M62 gyorsvonattal Bedőháza és Técső között

Egy ismeretlen UZ M62 gyors fotó

Egy ismeretlen UZ M62 gyorsvonattal Técső és Úrmező között

Az UZ D1 768-1 Bilin és Tis fotó

Az UZ D1 768-1 Bilin és Tiszaborkút között

(könyvjelző)

A legutóbb, mikor itt jártam , szintén a trains.hu fotóbusszal jöttünk, de akkor előtte bejártuk az Uzsoki-hágó magyar oldalát és fotóztunk a Bereszászi Kisvasúton, valamint a Királyháza-Aknaszlatina vonalon (sőt, egy rövid nézelődés a polgári Ikarus találkozón is belefért). Ezúttal az útba esett két vonaton kívül nem álltunk meg Kárpátalján, hanem rögtön a hegyek közé, a Sziget - Rahó - határszéli Vasútra indultunk, hogy még egy esti vonatot fotózzunk a Kárpátok itteni oldalán a Tatár-hágón.

Talán nem sok olvasóm van képben Ukrajna vasútföldrajzával kapcsolatban, ezért röviden összefoglalom a helyzetet. A Kárpát-medencéből három vasútvonalon lehet Ukrajna fő területei felé eljutni (ez a szükségszerűség rögtön mutatja, hogy itt mennyire marhaság a trianoni határ, egyben mutatja, miért tud ilyen elzárt, világvégi hely lenni Kárpátalja). A legfontosabb útvonal a hajdani MÁV Budapest - Sátoraljaújhely - Munkács vonalának folytatásaként a Kisszolyvai-hágón át megépült vonal számít, amit a MÁV egy vágánnyal a határpont Szkatarszkéig épített ki, itt az egyvágányú Beszkid-alagúton csatlakozott a BBÖ Lavocsnén és Sztríjen át Lembergbe vezető vonalához. Időközben a Szovjetunió a Beszkidi-alagút kivételével az egészet kétvágányúsította, oda most EU-finanszírozással épül a régi, eléggé rossz állapotú alagúttal párhuzamosan új, kétvágányú hágóalagút.

A másik villamosított, de egyvágányú kapcsolat a már említett Uzsoki-hágón vezet át, ez Ungvárról indul, és ez a legészakibb átkelő, a túloldalon Szambir érintésével vezet Lembergig. Ahol a képek készültek, az pedig a harmadik kapcsolat, a Tatár-hágó, amelyik Bátyúról indul tulajdonképpen, és először végigvezet az Alföld határán egész Kárpátalján, érintve Beregszászt, Nagyszőlőst, Husztot, majd a vasút átlép Romániába, ahol érinti Máramarosszigetet, Visóvölgynél ismét Ukrajnába kerül, ahol Barabás - Rahó - Tiszaborkút - Kőrösmező útvonalon át eléri a hágót, és szintén az osztrák pályához csatlakozik Voroktán át Kolomijába és Ivano-Frankivszkba. A kétszeri határátlépés miatt átmenőforgalom nincs rajta, a vonatok délen egy rövid kiágazással Aknaszlatinára közlekednek, északon pedig Rahótól a hágón át Lemberg és Kolomija felé. A románok Visóvölgyből Dés felé új vasútvonalat építettek, részben fölhasználva az Alsóvisón át Borsára vezető mellékvonalat, ezen a mai napig van valamekkora forgalom, főleg Sulzerekkel távolsági személy- és tehervonatok formájában. Hajdan Taracköz és Rahó felől is volt Szigetre piacnapokon széles vonat D1-essel, de ma már ilyesmi a menetrendekben sem szerepel. Pedig Brutzerék még román, gőzvontatású vegyesvonat mellett fotózták Visóvölgyben !

Az UZ D1 768-1 Bilin és Tis fotó

Az UZ D1 768-1 Bilin és Tiszaborkút között

Az UZ D1 563-1 Tiszaborkút  fotó

Az UZ D1 563-1 Tiszaborkút és Szvidoveci között

(könyvjelző)

Reggel újra fölkerekedtünk, és egy-egy kép erejéig reggeli előtt is fotóztunk a vonalon, bár vajmi kevés fény volt, így csak ilyen félig rajzolt fotót sikerült kihoznom a helyzetből. A fotó az utolsó-előtti vasúti Tisza-hídon készült nem sokkal Kőrösmező alatt; az utolsó száz méterrel hátrébb van, ahol visszatér a bal partra a vasút, és a hágóig ott is marad.

Az UZ D1 563-3 Kőrösme fotó

Az UZ D1 563-3 Kőrösmező (Jaszínja) és Mezőhát (Lazescsina) között

(könyvjelző)

Kőrösmező után a vasút elhagyja a Fekete-Tisza völgyét, és miközben a táj lágyabbá válik, a gépek számára itt kezdődik a neheze: a Lazescsina folyó völgyében vonalkifejtésen halad a vasút, ez a viadukt a lópatkó alakú visszafordítóban a folyó és a közút felett húzódik. Aztán a folyót végképp maga mögött hagyva a fennsík dombjai között eléri a 800 m fölött kicsivel található tetőpontot egy rövidke alagútban, és újra ereszkedni kezd.

Rahó állomás felújítás alat fotó

Rahó állomás felújítás alatt

Az UZ D1 745-3 Rahó állomás fotó

Az UZ D1 745-3 Rahó állomáson

A buszállomás Rahón fotó

A buszállomás Rahón

Az UZ D1 745-3 Tiszaborkút  fotó

Az UZ D1 745-3 Tiszaborkút állomáson

Az UZ D1 745-3 Tiszaborkút  fotó

Az UZ D1 745-3 Tiszaborkút és Szvidoveci között

(könyvjelző)

A vonal egyik leglátványosabb műtárgya a Tiszaborkúti viadukt, ahol nem sima hídként, hanem magasan vezet át a pálya a Fekete-Tisza fölött, hogy már az átkelés előtt magasságot nyerhessen.

A Tiszaborkúti viadukt archív képen
A Tiszaborkúti viadukt archív képen - egy 324 sorozatú gőzmozdony húz hosszú személyvonatot
Fotó: Képeslap, profila.hu (ismeretlen URL)

Az UZ D1 745-3 Kőrösme fotó

Az UZ D1 745-3 Kőrösmező állomáson

(könyvjelző)

Az UZ D1 745-3 Kőrösme fotó

Az UZ D1 745-3 Kőrösmező állomáson

Az UZ D1 745-3 Kőrösme fotó

Az UZ D1 745-3 Kőrösmező állomáson

A fotós csapat fotó

A fotós csapat

Az Ural ereje fotó

Az Ural ereje

Az UZ D1 799-1 Jamná és Mik fotó

Az UZ D1 799-1 Jamná és Mikulicsin között

Az UZ D1 799-1 Vorokta és V fotó

Az UZ D1 799-1 Vorokta és Voronyenka között

Az UZ D1 799-1 Vorokta és V fotó

Az UZ D1 799-1 Vorokta és Voronyenka között

(könyvjelző)

A voroktai nagyviadukt nem bírta a terhelést, ezért szükséghíd létesült vele párhuzamosan - most már versenyeznek, hogy melyikük bírja kevésbé. A többi beton- és kőhíd szerencsére még bírja a tempót. A kép nem ferde, ennyire meredeken emelkedik a pálya, látható, hogy mindkét motornak keményen kell dolgoznia, pedig pótkocsiból csak egy jutott ebbe a szerelvénybe. Itt ez a második háromrészes D1, amit látunk, pár évvel korábban még csak négyrészessel találkoztunk, igaz, akkor nem mélyedtünk el olyan nagyon az ukrán vasútban.

Az UZ D1 799-1 Vorokta és V fotó

Az UZ D1 799-1 Vorokta és Voronyenka között

Az UZ 2M62U-0296 Tatariv és fotó

Az UZ 2M62U-0296 Tatariv és Mikulicsin között

(könyvjelző)

Miután a személyvonat elment, kiszúrtuk, hogy Voroktán egy tehervonat várakozik. Elébe siettünk, és a Prut folyó völgyében észak felé haladva találtunk is egy helyet, ahol sikerült lefotózni. Tehervonatot már láttunk, ami igazán különlegessé tette, hogy egy szekciónyi 2M62U vontatta, így a következő utánlövést is érdemes megnézni!

Az UZ 2M62U-0296 Tatariv és fotó

Az UZ 2M62U-0296 Tatariv és Mikulicsin között

(könyvjelző)

Szekciónként csak egy vezetőállása van, ezért a végállomáson meg kell fordítani! Egyszekciós gép meg épp nem jutott, tolatni meg ezzel sem rosszabb, mint egy sima Szergejjel.

Az UZ 2M62U 0296 Mikulicsin fotó

Az UZ 2M62U 0296 Mikulicsin állomáson

(könyvjelző)

Ez a gyönyörű Osztrák Államvasúti felvételi épület le sem tagadhatja, hogy testvére a például az Arlbergbahn Braz állomásán állónak.

Az UZ M62 1380 Tatariv és M fotó

Az UZ M62 1380 Tatariv és Mikulicsin között

Az UZ M62 1380 Tatariv és M fotó

Az UZ M62 1380 Tatariv és Mikulicsin között

(könyvjelző)

Szintén a Prut folyó völgyében találkoztunk ezzel a D1-est pótló személyvonattal - igaziból nem is volt baj egy kis változatosság.

Az UZ 2M62U 0296 Jamná és J fotó

Az UZ 2M62U 0296 Jamná és Jaremcsá között

(könyvjelző)

Az ellenvonat után ismét a teher nyomába szegődtünk és szintén egy már ismert fotóhelyen lőttük meg újra, a hegy gyomrából rögtön a folyó fölé vezető viaduktnál. Akkor még esélytelen volt az őrkatona miatt szemből fotózni a hidat, de azóta láttam már olyan képet is, szóval ki tudja... Sok viaduktos-hidas képet lőttünk ezen a túrán, de bőven maradt még téma a számunkra a Tatár-hágón (például a Jaremcsa előtti nagyviadukt, ami ide csak egy kanyar az úton), ezért hamarosan ismét fölkeressük!

Az UZ M62 1380 Vorokta és T fotó

Az UZ M62 1380 Vorokta és Tatariv között

(könyvjelző)

Aztán visszamentünk a személyvonatért Voroktához, ahol a pálya a Prut mellé ér, és őt üldöztük végig a folyóvölgyön, igyekezve vagy új, de könnyen megközelíthető helyekre beállni, vagy ismert helyeken új nézőpontot mutatni. A gyönyörű festésű gép és a tavaszias táj sokat dobott a fotókon. Külön jó volt, hogy míg az előző túrán dél-kelet, Kolomija felé fordultunk, ezúttal Ivano-Frankivszk volt a cél, és ez a személyvonat is arra tartott, így az elágazóállomás Gyeljatyin után is követhettük útján egy rövid szakaszon.

Az UZ M62 1380 Tatariv és M fotó

Az UZ M62 1380 Tatariv és Mikulicsin között

Az UZ M62 1380 Jaremcsá és  fotó

Az UZ M62 1380 Jaremcsá és Gyeljatyin között

Az UZ M62 1380 Gyeljatyin é fotó

Az UZ M62 1380 Gyeljatyin és Nadvirná között, Loiová megállónál

(könyvjelző)

Az UZ M62 1380 Nadvirná áll fotó

Az UZ M62 1380 Nadvirná állomáson

Az UZ M62 1380 Nadvirná áll fotó

Az UZ M62 1380 Nadvirná állomáson

(könyvjelző)

Az UZ CsME3 3921 Nadvirnán fotó

Az UZ CsME3 3921 Nadvirnán

(könyvjelző)

Az UZ CsME3 3921 Nadvirnán fotó

Az UZ CsME3 3921 Nadvirnán

A háttérben a Nadvirnszkíj Lisokombinat parketta- és szerszámgyár - a teherkocsik alapján ez még működhet, a hátam mögött elterülő olajfinomítóról már nem vagyok meggyőződve.

Az UZ CsME3 3921 Nadvirnán fotó

Az UZ CsME3 3921 Nadvirnán

Az UZ CsME3 3921 Nadvirnán fotó

Az UZ CsME3 3921 Nadvirnán

(könyvjelző)

Egy ismeretlen UZ DPL1 a Ko fotó

Egy ismeretlen UZ DPL1 a Kolomija és Ivano-Frankivszk vonalon Dibrová megállónál

(könyvjelző)

A megállót kár keresni a Google Maps-en, nem szerepel rajta, a háttérben a Markivci melletti gáztartályok iparvágány-kiágazása látható, az alapján meg lehet találni.

Egy ismeretlen UZ DPL1 a Ko fotó

Egy ismeretlen UZ DPL1 a Kolomija és Ivano-Frankivszk vonalon Dibrová megállónál

Köszönöm a figyelmedet! Kérlek, maradj a benbe.hu-n!

Keress a címkék közöttg

Hasonló képek:

2M62U 0296M62 1380478 331M43 1098MDmot

Helyszínek:

Mozdonysorozatok:

D1 M62 2M62U CsME3 DPL1

 

Régi és új albumok:

Kiiv-Lviv-VolócDízellel BánokszentgyörgyreHöllentalbahnSemmering- és Steyrtal-nosztalgiavonatokVonattal a Gornergratra

Albumok Mozdonyok Atlasz RhB Cikkek Toolbox

-----------------

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2023. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek