Az SŽ 33-037 pályaszámú német hadi gőzmozdonya Grobelno és Sentvid pri Grobelnem között
Sajnos a nosztalgiavonat kocsiparkja magyar módra vegyes, de attól még a vonal érdekes tud lenni. Zágráb és Zidani Most, illetve Zágráb - Durmanec - Rogatec - Celje között régóta léteztek vasútvonalak. A Zágráb - Savski Marof - Kumrovec - Grobelno vonal elsődleges célja a Zágráb - Maribor távolság lerövidítése volt Jugoszláviában, és mind az első, mind a második világháború előtt megpróbálták megépíteni. Végül csak 1960-ban épült meg a vonal a Zágráb - Krapina - Celje vonal 26 ezrelékéhez képest 17 ezrelékes legnagyobb emelkedéssel. Óriási eredménye volt a vasútépitésnek, hogy bekötötte Kumrovecet (a későbbi Imenót), Josip Broz Tito szülőhelyét a vasúthálózatba. Az eredetileg tervezett Zágráb-Maribor bázisalagutas tervekhez képest még így is a legolcsóbb megoldás épült meg. A vonalon a jugoszláv időkben napi gyorsvonatok közlekedtek Maribor és Zágráb között, ehhez Grobelnónál deltavágány is épült, amit mára fölhagytak. A vonal Savski Marofnál csatlakozik a Zágráb - Dobova - Ljubljana fővonalhoz és Stranjénál a Grobelno - Đurmanec - Zabok vonalhoz. Imeno és Harmina között nincs rajta forgalom, ahogy a másik vonalon is Sveti Rok ob Sotli és Đurmanec között csak nemrégi indult újra a határon átívelő közlekedés. Ez a fotó az eredeti mellékvonallal közös szakaszon, a fővonali elágazó Grobelno közelében készült. A Stranjénál kiágazó zaboki vonalon készült képeink itt láthatók egy korábbi túráról:
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.