sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



Hó a Semmeringen

...és igen ritka mozdonyok Breitensteinben és Mürzzuschlagban!

Napkelte valahol Győr  fotó

Napkelte valahol Győr előtt

(könyvjelző)

Egy hűvös novemberi reggelen indultunk Ausztriába, a Semmering-hágóra. Sopronból egy csoportos napijegyet, az Einfach-Raus-Ticketet használtuk, amivel a személy- és RegioExpress vonatokkal lehet utazni hétvégén egész nap, illetve munkanapokon kilenc után. Esett egy kevés hó Magyarországon, ami elég szép tájat ígért a Semmeringre is.

Francia ingavonatok Győ fotó

Francia ingavonatok Győrben, a rendezőben

(könyvjelző)

Romániába tartó francia ingavonatokat sikerült az ablakból lefényképeznem. Most Bukarest és Brassó elővárosi forgalmában közlekednek.

Az ÖBB 1044 096 egy Südbahn fotó

Az ÖBB 1044 096 egy Südbahn-EuroCity vonattal tart Villachba.
A kép Bécsújhelyen készült.

(Südbahn)

Az állomáson aggasztóan kevés hó volt, attól tartottunk, hogy a hegyen (középhegység, hiszen Semmering állomás csak 896,20 méteren van) kevesebb hó lesz, mint Magyarországon. Az komoly szívás lett volna! De ha már eljöttünk idáig, nem futamodhattunk meg. A Mattersburgerbahnon közlekedő 5047-esről átszálltunk egy kényelmes Wiesel emeletes vonatra, ami a Bécs-Győri Vasút vonalán a Semmering lábához szállított minket.

Az ÖBB 88-33 108-0 pályaszá fotó

Az ÖBB 88-33 108-0 pályaszámú Wiesel vezérlőkocsija Payerbach-Reichenau állomáson

(Südbahn - Semmeringbahn)

Tulajdonképpen már a Semmeringen is vagyunk, 493 méter magasan. A hegyek már jóval Gloggnitz előtt a pálya mellé kúsznak és kissé emelkedővé is válik a vasút, de igazán csak Payerbach-Reichenau kijáratánál indul be a szerpentin. Idáig járnak a bécsi elővárosi vonatok, az emeletes RegioExpresszek, amik átlós közlekedést biztosítanak, tehát észak felé továbbmentek Znojmóba, Retzbe, idén már Breclav, Floridsdorf, Bernhardsthal a végállomás. Valamilyen fura okból immár nem RegioExpress, hanem Regio vonatnemmel járnak, bár a megállások száma nem változott, és a súlyos Bécsújhely-Bécs bejáróforgalom miatt nyílván a kapacitás sem.

Egy ismeretlen ÖBB 1142 sor fotó

Egy ismeretlen ÖBB 1142 sorozatú villanymozdony egy nehéz tehervonat Taurusát előfogatolja amint keresztülhalad Payerbach-Reichenau állomáson

(könyvjelző) (Südbahn - Semmeringbahn)

Wien Hauptbahnhof - Semmering - Graz - Maribor - Celje - Zidani Most

Südbahn / Semmeringbahn

Megnyitás:
  • 1839: Bécs - Bécsújhely
  • 1842: Bécsújhely - Gloggnitz
  • 1844: Graz - Mürzzuschlag
  • 1845: Graz - Maribor
  • 1846: Maribor - Celje
  • 1847: Celje - Zidani Most (- Ljubljana)
  • 1854: Gloggnitz - Semmering - Mürzzuschlag
Hossz:369 km
Építtető:Wien-Raaber-Bahn / Wien-Gloggnitzer-Bahn / k.k. südliche Staatsbahn / k.k. priv. Südbahn-Gesellschaft
Villamosítás:15 kV 16,7 Hz ~ / 3 kV =
Személyszállító vasút:ÖBB / SŽ

Ausztria második legfontosabb fővonala pompás hegyvidéki környezetben. A világ első hegyi vasútjaként épült Semmering abszolút kultikus, de a Südbahn Graz-környéki vagy szlovéniai szakaszait is érdemes megismerni!

Cikk a vonalról
AtlaszFényképek
A Teknő sem mindenható, de a régi időkben szinte minden vonatot előfogatolni és tolni kellett. Mivel Payerbach végén már kezdődik az emelkedő, és az állomást egyébként is nehezen sikerült benyomorgatni a Raxalpe és a város közé, pedig saját teherforgama miatt sok vágányra volt szükség, így logikus módon Gloggnitzba került a nagyobb fűtőház, ott kaptak előfogatot a vonatok, illetve a legrégebbi időkben ott cserélték le a síkvidéki mozdonyt hegyipályás masinára a gyorsvonatok élén.

Ez a gyönyörű, havas album elég régen jelent meg a benbe.hu-n, azóta jópárszor voltam a Semmeringen, illetve a Déli Vasút más részein fotózni, illetve leírások is jelentek meg a vasút építésének történetéről és a mostanában megvalósuló fejlesztésekről, mint a Semmering-bázisalagút vagy a Koralmbahn a Koralm-Tunnellel. Ezekreő részletesebben a jobb oldali névjegy segítségével olvashatsz!

Az ÖBB 1142 626-9 pályaszám fotó

Az ÖBB 1142 626-9 pályaszámú villanymozdonya tol föl egy nehéz tehervonatot a Semmeringre Payerbach-Reichenauban

(könyvjelző) (Südbahn - Semmeringbahn)

Gloggnitzból a Schlöglmühlön át vezető lapos részen egy kicsit lendületet tudtak venni a vonatok, mielőtt a Schwarza-folyó túlpartján elkezdtek volna mászni Eichberg felé. Általában ma is jó előre megkapják a tehervonatok a szabad vágányutat, és inkább a laposabb állomásokon állítják félre őket, ha már mindenképp szükséges.
Annyi változás történt, hogy régen a 1142-esek voltak a vonógépek (az erősebb, hattengelyes 1110-esek erre nem igazán jártak, mivel még a Tauernnél és az Arlbergnél is szűkebbek az ívek), és 1040-esek voltak az előfogati- és tolómozdonyok. A 1040-eseket azóta már jórészt selejtezték.

Az ÖBB 1044 122 egy Südbahn fotó

Az ÖBB 1044 122 egy Südbahn-gyorsvonattal vágtat át a behavazott Payerbach-Reichenau állomáson

(könyvjelző) (Südbahn - Semmeringbahn)

Aki még ilyet akar fotózni, az nagyon gyorsan tegye meg, hiszen év végéig minden grazi és majdnem minden villachi gyorsvonatból railjet lesz. A mozdony mögött ráadásul egy csak erősítésként használt, légkondi nélküli, vörös-umbraszürke festésű, lehúzható ablakos, Bpm sorozatú személykocsi fut.

Az ÖBB 1116 219-5 pályaszám fotó

Az ÖBB 1116 219-5 pályaszámú villanymozdonya Bécs felé tolja emeletes ingavonatát
A képen Payerbach-Reichenauból indul

(Südbahn - Semmeringbahn)

A kép a 4020 sorozatú villamos motorvonatból készült, amelyik 2011. év decemberéig a Payerbach-Mürzzuschlag szakaszon a személyvonat volt. Ennek lehúzható ablakából volt lehetőség a vasutat alaposan befényképezni (aki szerette az ilyet), de nem egy vonatkeresztezésnél vagy állomáson sikerült már valóban értékelhető képet készítenem belőle. Ennek immár vége: 4023 sorozatú, háromrészes Talent motorvonat jár helyette.

Az osztrák színeket visel&# fotó

Az osztrák színeket viselő Foci-EB Taurus, a 1116 005-8 egy InterCity vonattal halad át Bécs felé menet Payerbach-Reichenau állomáson

(könyvjelző) (Südbahn - Semmeringbahn)

A háttérben a 95.112 pályaszámú, öt hajtott tengelyes gőzmozdony áll. Eredetileg a bécsi átállítós szolgálatra, illetve az észak és kelet felé a határállomások felé tartó tehervonatokra szerezte be a BBÖ 82-es sorozatként őket. Utóbbi fölhasználás előnye volt, hogy az idegen vasút állomásán nem kellett igénybevenniük a fordítókorongot. A Semmeringbahn villamosításának 1959. évi befejezéséig jórészt ők dolgoztak előfogatként is a hágón.

Az osztrák színeket visel&# fotó

Az osztrák színeket viselő Foci-EB Taurus, a 1116 005-8 egy InterCity vonattal halad át Bécs felé menet Payerbach-Reichenau állomáson

(Südbahn - Semmeringbahn)

Ki van még állítva a Reichenaun át Hirschwangba vezető kisvasút egyik eredeti mozdonya és a Rax-fennsíkra közlekedő fölvonó egyik eredeti kabinja is.

Az ÖBB 4020 205-3 pályaszám fotó

Az ÖBB 4020 205-3 pályaszámú villamos motorvonata Breitenstein állomáson

(Südbahn - Semmeringbahn)

A szépen fölújított épület még most, sok évvel a kép készítése után iy ugyanígy néz ki. Nem azért, mert Ausztriában nincsenek vandálok - az a kisebbik gond, bármit ki lehet cserélni, le lehet újra festeni. Hanem mert eleve jó minőségben készült el a szigetelés és a festés, a Nap nem szívta ki, nem hullik foltokban, nem válnak el az új ablakok a PUR-habtól, stb.
További képek láthatóak a 4020 sorozatú motorvonatokról a Katalógusban.

Az ÖBB 1141 024-8 pályaszám fotó

Az ÖBB 1141 024-8 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Breitenstein állomáson

(könyvjelző) (Südbahn - Semmeringbahn)

Akkoriban minden hétvégén járt a kirándulókat szállító és (erre szolgál a barna színű kocsi) snapsszal itató Erlebniszug Zauberberge közvetlen eljutást biztosítva a Semmering települései és Bécs között. Ma már Spital am Semmeringbe gyakorlatilag el sem lehet jutni vonattal - aki síelni szeretne, üljön kocsiba!

Az ÖBB 1141 024-8 pályaszám fotó

Az ÖBB 1141 024-8 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Breitenstein állomáson

(Südbahn - Semmeringbahn)

A vonat napközben tett egy Mürzzuschlag - Bécsújhely - Mürzzuschlag kanyart, ezt fényképeztük le mi, de pont addigra ért Breitensteinbe, mint a mi személyvonatunk.

1044 052 Breitenstein és Wo fotó

1044 052 Breitenstein és Wolfsbergkogel között

(könyvjelző) (Südbahn - Semmeringbahn)

Breitenstein állomás nem csak a kirándulók egyik kedvenc kezdőpontja, de ennek közelében állnak a vonal leghíresebb műtárgyai is. Ezen a túrán a hágó felé indultunk el a pálya mellett. A mellény itt önmagában nem segít: a Stellwerkig (vagyis a váltóállító központig) van ösvény, utána viszont a korlát veszélyesen közel kerül a sínekhez, ezért én a sziklafal tövében szoktam elmenni az első alagútig, ahol viszont van egy kis, mintegy lepedőnyi hely, ahonnan már biztonságosan lehet fotózni. Ugyan a vonal mindkét vágányán megfordítható a haladási irány, és a gyorsvonatok gyakran áttérnek a helytelen vágányra, hogy előzéskor a nehéz tehervonatoknak ne kelljen megállniuk, azért általában igaz, hogy baljáratú a forgalom. A sziklafal tövében tehát szemből jön többnyire a vonat, amit vagy két percre előre lehet hallani az Adlitzgraben felől, de egyébként is több ott a hely. A képen láthatóhoz hasonló vonatokat viszont csak 2-3 másodperccel előre hallani.

A GYSEV 1116 060-3 pályaszá fotó

A GYSEV 1116 060-3 pályaszámú villanymozdonya Breitenstein és Wolfsbergkogel között a Krausel Klause-Viadukton

(könyvjelző) (Südbahn - Semmeringbahn)

Itt tehervonat nem jött, helytelenen előzni egyébként is csak akkor lehet, ha bőven van idő egy vagy inkább két állomással később visszatérnie a vonatnak a helyes vágányra, mivel általában nem nagy a sebességkülönbség a tehervonat és a személyvonat között. A GYSEV matricás Teknői akkoriban főleg kilométert törlesztettek az ÖBB felé, így Magyarországon alig fordultak meg, a Semmeringen viszont többször is.

A GYSEV 1116 060-3 pályaszá fotó

A GYSEV 1116 060-3 pályaszámú villanymozdonya Breitenstein és Wolfsbergkogel között a Krausel Klause-Viadukton

(Südbahn - Semmeringbahn)

A vonat vége éppen Ausztria második legrövidebb alagútjában, a 14 méter hosszú Krauseltunnelben van (a legrövidebb a Donauuferbahnon van, 12 méteres). A vonal mérnöke, Carl Ghega tájépítészi tehetségét jellemzi, hogy nem csákányoztatta le az egész sziklát (az omlásveszély miatt valószínűleg az egészet, mivel egy sima bevágás nem lett volna stabil), inkább alagutat építhetett. Éles a kontraszt a sokáig a Semmering-vasúttal átellenben, a völgy másik oldalán haladó gyorsforgalmi úttal, ahol a látképet hatalmas betonépítmények bontják meg. Az autóútról nézve viszont a vasutat alig lehet észrevenni, annyira beleillik a környezetébe, és nem csak az építés óta megnőtt fák miatt.

Az ÖBB 4020 205-3 pályaszám fotó

Az ÖBB 4020 205-3 pályaszámú villamos motorvonata a Krausel Klause-Viadukton

(könyvjelző) (Südbahn - Semmeringbahn)

Sokak szerint a vonal legszebb, legjobban sikerült műtárgya is magán viseli Ghega stílusát. A szépen felújított híd biztonságos járdát kapott. Ezen a képen kevésbé látszik, de római mintára a viadukt két szintes: egy alsó sor kisebb ív tartja a fölső sor jobban látható hídszerkezetét. Azóta sok fát kivágtak, a Moór Feri mellett látható hatalmas fenyőt is, így a viadukt jobban megmutatja szerkezetét.
Az előző képek a szemben látható alagútkapuról készültek, az alagút neve Polleroswandtunnel, amit a fölötte magasodó sziklaszertről kapott.
A következő oldalon egy YouTube videó látható a vonat áthaladásáról.

[VIDEO] Az ÖBB 4020 205-3 pályaszámú villamos motorvonata a Krausel Klause-Viadukton

(könyvjelző) (Südbahn - Semmeringbahn)

Ösvény a Kalte Rinne-Viaduk fotó

Ösvény a Kalte Rinne-Viadukthoz

A következő fotóhelyhez át kell mennünk a Pollerostunnel túloldalára. Ez természetesen az alagútban életveszélyes lenne, de szerencsére van egy kiváló gyalogösvény, ami kikerüli azt.

Az ÖBB 1116 261-5 pályaszám fotó

Az ÖBB 1116 261-5 pályaszámú Taurus egy Villach-Bécs ÖBB-EuroCityvel a Kalte Rinne-Viadukton

(könyvjelző) (Südbahn - Semmeringbahn)

A leghíresebb és legnagyobb kétszintes viadukt a Kalte Rinne nevű völgy fölötti visszafordító. Később ilyen kétszintes völgyhidakat Európában nem igazán építettek, nagy mélység áthidalásakor két lehetőség adódott: vagy magas pillérek között nagyobb támaszközű acélhidat építettek (ilyen volt a régi Tauernbahnon a Pfaffenberg-Zwenberg-viadukt, és az is ívben vezetett), vagy később inkább kiegyenesítették a pályát egy bevágással vagy alagúttal, és egy ívvel hidalták át a völgyet (ilyen például a svájci RhB-n a Wiesen-Viadukt, a mai Szlovénia területén a Solkan-Viadukt, vagy a Pyhrnbahn több ívhídja is). A Semmering építésekor azonban még sem robbantás, sem fúrógépek nem álltak rendelkezésre, azért a lehető legrövidebb alagutakra, legcsekélyebb földmunkákra és minél kisebb tömegű kváderkő műtárgyakra volt szükség. Más földrészeken azonban találni még kőből vagy téglából épült, többszintes vasúti viaduktokat.

Az ÖBB 1142 680-6 a Kalte R fotó

Az ÖBB 1142 680-6 a Kalte Rinne-Viadukton

(Südbahn - Semmeringbahn)

A tehervonatokat segítő gépek gyakran gépmenetben közlekednek Mürzzuschlag és Gloggnitz között, mivel dél felől általában kevesebb vonatot kell előfogatolni vagy tolni, és rövidebb is a rámpa. Régen reggel és este egy jópár gépből álló mozdonyvonat közlekedett a mürzzuschlagi fűtőházból Gloggnitzba, majd a föl nem használt gépekkel vissza, de ma már ez nem jellemző, én úgy tapasztalom, hogy inkább igény szerint járnak a plusz gépek. Amikor kijár Klederingből vagy Gramatneusiedlből egy nehéz tehervonat, és a mozdonyvezetője jelenti, hogy előfogatot, illetve tolót kér, akkor a kellő számú gép elindul Mürzzuschlagból, és nagyjából egyszerre is érnek Gloggnitzba.

Az ÖBB 1142 680-6 a Kalte R fotó

Az ÖBB 1142 680-6 a Kalte Rinne-Viadukton

(könyvjelző) (Südbahn - Semmeringbahn)

A tehervonatokat segítő gépek gyakran gépmenetben közlekednek Mürzzuschlag és Gloggnitz között, mivel dél felől általában kevesebb vonatot kell előfogatolni vagy tolni, és rövidebb is a rámpa. Régen reggel és este egy jópár gépből álló mozdonyvonat közlekedett a mürzzuschlagi fűtőházból Gloggnitzba, majd a föl nem használt gépekkel vissza, de ma már ez nem jellemző, én úgy tapasztalom, hogy inkább igény szerint járnak a plusz gépek. Amikor kijár Klederingből vagy Gramatneusiedlből egy nehéz tehervonat, és a mozdonyvezetője jelenti, hogy előfogatot, illetve tolót kér, akkor a kellő számú gép elindul Mürzzuschlagból, és nagyjából egyszerre is érnek Gloggnitzba.

6020 205-6 Breitensteinben fotó

6020 205-6 Breitensteinben

(Südbahn - Semmeringbahn)

Sajnos novemberben gyorsan lejár a vonali fotózásra használható idő, de reménykedtünk benne, hogy Mürzzuschlag állomáson még találunk valami érdekeset.

A 1116 212-0 egy tehervonat fotó

A 1116 212-0 egy tehervonattal Mürzzuschlag állomáson

(Südbahn - Semmeringbahn)

Miközben Gloggnitzban észak felé fordulva a Kisalföld látszik, Mürzzuschlag maga 681 méter magasan fekszik, kellemes hegyek között (pár perc vonatútra fekszik Spital am Semmering, ahol kiváló sípályarendszer működik - igaz, idén a vonatok már nem állnak meg a sífelvonótól kétszáz méterre fekvő állomáson).

Az ÖBB 1116 246-8  fotó

Az ÖBB 1116 246-8 50 Jahre Bundesheer-Taurus egy cementszállító tehervonattal Mürzzuschlag állomáson

(könyvjelző) (Südbahn - Semmeringbahn)

Nagyjából ilyen témák elkapásában reménykedtünk! 2009. remek év volt, több tucatnyi Werbelok volt forgalomban.

Az ÖBB 1014 018-4 pályaszám fotó

Az ÖBB 1014 018-4 pályaszámú Sisi egy Pozsony-Spital am Semmering-Mürzzuschlag sívonattal

(könyvjelző) (Südbahn - Semmeringbahn)

Majdnem minden hétvégén járt még, egyfelől bevételt jelentve az országnak, másfelől munkát a Sisiknek. Érdekes módon ez is eltűnt a kínálatból - gondolom, akinek nincs kocsija, az Pozsonyból immár a Tátrába jár.

A 1044.40 Blutorange (vérna fotó

A 1044.40 Blutorange (vérnarancs) festésű mozdony egy különvonattal Mürzzuschlagban

(Südbahn - Semmeringbahn)

A 1044.40 Blutorange (vérna fotó

A 1044.40 Blutorange (vérnarancs) festésű mozdony egy különvonattal Mürzzuschlagban

(könyvjelző) (Südbahn - Semmeringbahn)

A 1044.40 Blutorange (vérna fotó

A 1044.40 Blutorange (vérnarancs) festésű mozdony egy különvonattal és a 1014 018-4 Mürzzuschlagban

(Südbahn - Semmeringbahn)

Az ÖBB 1141 024-8 az Erlebn fotó

Az ÖBB 1141 024-8 az Erlebniszug Zauberberge élményvonattal érkezik Mürzzuschlagba

(könyvjelző) (Südbahn - Semmeringbahn)

Az ÖBB 1141 024-8 az Erlebn fotó

Az ÖBB 1141 024-8 az Erlebniszug Zauberberge élményvonattal érkezik Mürzzuschlagba

(Südbahn - Semmeringbahn)

Az ÖBB 1142 614-5 és a 1142 fotó

Az ÖBB 1142 614-5 és a 1142 608-7 Mürzzuschlagban

(könyvjelző) (Südbahn - Semmeringbahn)

A két, munkára készülő villanymozdony képével köszönöm meg a figyelmed, és kívánok nagyon boldog új esztendőt 2012-re!

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek