sín benbe.hu

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek

-----------------

Hűsítő svájci kisvasutak

Aigle környékén négy kisvasút üzemel a TPC színeiben, de egy rövid látogatást teszünk a Mont Blanc-Express irányába is.

A Transports Publics du Cha fotó

A Transports Publics du Chablais (TPC) Bt 431 Aigle állomáson, a háttérben az ASD nosztalgia-motorkocsi BCFe 4/4 1 a felüljáró alatt

A Transports Publics du Cha fotó

A Transports Publics du Chablais (TPC) Bt 531 Aigle állomáson

A TPC ABeh 2/6 546 Rowan-re fotó

A TPC ABeh 2/6 546 Rowan-rendszerű csukló-támaszkodó szerkezete

(könyvjelző)

Ezen utazásunk a Transport Publics du Chablais kisvasútjainak területére kalauzol el, vonalhálózati térképük itt látható:

TPC vonalhálózati térkép, Svájc

A térképre kattintva megnyílik a komplett vasútfotós térképem nyugati oldala új ablakban. A jobb oldalt látható Bex-Villars-Bretaye vonalat föl kellett nagyítanom a láthatóság miatt, földrajzi pontossággal Les Diablerets-től délkeletre kellene véget érnie, mivel a Col-de-Bretaye nyergéből észak-nyugat felé lesíelve lehet elérni Les Diablerets síterepét.

Midibusz Aigle vasútállomás fotó

Midibusz Aigle vasútállomásnál

(könyvjelző)

A Transports Publics du Cha fotó

A Transports Publics du Chablais (TPC) ABeh 2/6 546 Les Doigts és a BDe 4/4 401 Aigle állomáson

(könyvjelző)

Rögtön az előző album után folytatom annak történetét. Tulajdonképpen Aigle miatt indultunk erre az egész túrára, egyrészt, mert már régen érdekelt ez a környék, másrészt, mert még az ősszel találtam egy remek és nagyon olcsó szállást, amit akkor le is foglaltam, igaz, még nem tudtam, milyen túrát fogok tudni köréépíteni. Nagyon mondjuk nem aggódtam, és végül az RhB - Voralpen Express - Waldenburgerbahn - Chemin de Fer de Jura útvonal lett, tulajdonképpen délkeletről indulva északnyugaton át a Genfi-tóval bezárólag körbejártuk egész Svájcot - a Swiss Travel Pass csodája, hogy ezt gyorsan és olcsón megcsinálhattuk, nem kell azon gondolkodnunk, merre menjünk, mehettünk bármerre.

Igaz, ehhez kellett egy francia nyelvű beszélgetést folytatnom a szállásadónkkal, mivel a Jura-hegységi kerülőnk miatt későn értünk csak oda, de a rozsdás nyelvtudásom is elég volt a boldoguláshoz. Másnap pedig már korán reggel kimentünk a vasútállomásra, mert három vasútvonalat kellett beutaznunk és még fotózni is akartunk. De azt hiszem, talán sokan vannak köztetek, akik nem tudják, hogy merre is járunk, úgyhogy itt a hely a térképen:

Nem ez az a hely, ami először beugrik a vasútbarátoknak Svájcról, de a sok svájci utazás után ide mindenképp el akartam jutni, mivel kisvasúti értelemben egy nagyon tömény hely, ráadásul az itt található négy vasút mind nagyon eltérő karakterű, ezért nagyon vártam a túrának ezt a részét is. A fotón látható új, kisvasúti terminál 2008-ra készült el, előtte simán csak a felvételi épület előtti térbe voltak beépítve a vágányok, az innen induló három társaságé egy kellemes összevisszaságban, mindenféle vágánykapcsolatokkal, és a tér közepén kirakodott darabáru-szállító kocsikkal . Akkor még a három vonal az eredeti színezését viselte, hiszen 2000-ig külön társaságok voltak, és utána fokozatosan átvették az uralmat a nagyon kortárs, de azért jól fotózható TPC festésű járművek. Hamarosan megismerjük a társaságokat külön-külön.

A Transports Publics du Cha fotó

A Transports Publics du Chablais (TPC) ABeh 2/6 546 Les Doigts és egy Dunakeszin épült (vagy azokhoz hasonló) SBB vezérlőkocsi Aigle állomáson

A Transports Publics du Cha fotó

A Transports Publics du Chablais (TPC) BDe 4/4 401 Le Sépey állomáson

A Transports Publics du Cha fotó

A Transports Publics du Chablais (TPC) Bt 434 Le Sépey állomáson

Les Planches elágazás bejár fotó

Les Planches elágazás bejárati jelzője a közös közúti-vasúti híd előtt

A Transports Publics du Cha fotó

A Transports Publics du Chablais (TPC) Bt 434 Le Sépey és Les Planches között

A TPC Beh 4/8 591 Les Fonta fotó

A TPC Beh 4/8 591 Les Fontanelles és Les Planches között

(könyvjelző)

A Transports Publics du Cha fotó

A Transports Publics du Chablais (TPC) Beh 4/8 591 Le Sépey és Les Planches között

(könyvjelző)

Megnyitás:
  • 1913: Aigle - Le Sépey
  • 1914: Les Planches - Les Diablerets
Hossz:22,3 km
Építtető:Aigle-Sépey-Diablerets (ASD)
Villamosítás:1500 V=
Személyszállító vasút:Transports Publics du Chablais (TPC)

A Grande Eau bal (keleti) partján is mászik egy kisvasút a hegyekbe, ez azonban teljes hosszában adhéziós, szemben az Aigle-Leysin fogaskerekűvel. A szintkülönbségek nem enyhébbek, így rögtön az Aigle külső részén lévő szőlőültetvényeken már csak hosszú vonalkifejtésekkel, komoly kacskaringókkal tudja átküzdeni magát, majd rögtön végigjár egy hosszú oldalvölgyet, ahol csak úgy tud megfordulni, hogy ezt nagyrészt alagútban teszi, és így ér vissza Aigle fölé, de most már egy függőleges sziklafal legtetején. Innen már csak egy komoly oldalvölgyes vonalkifejtése van Le Sépey-ig.

Ezen a vonalon Les Planches a csúcsfordító (a TPC mind a 4 vonalán van csúcsfordító), ahonnan a vonatok továbbmennek egy állomásnyit Le Sépey-be. Ott van a kereszt is, onnan mennek tovább a hegy felé közlekedő vonatok a Grande Eau magasan fekvő, és így ellaposodó völgyében Les Diablerets felé, így a Les Planches - Le Sépey szakaszt kétszer járják végig.

Fényképek
Ez az egyetlen az itteni kisvasutak közül, amelyik nem fogaskerekű, így komoly ide-oda csavarodásokkal éri el a szükséges magasságot. Aigle állomásról indulva áthalad a városon, tekereg egy kicsit a szőlőhegyen, majd bemegy egy oldalvölgybe, aminek a végén egy alagútban visszafordul, majd sokkal magasabban fölbukkan a Grande Eau fölött; ahol oldalvölgyekből befolyó patakokkal találkozik, ott betér az oldalvölgyekbe és úgy hidalja át őket.

A Transports Publics du Cha fotó

A Transports Publics du Chablais (TPC) Beh 4/8 591 Les Planches állomáson

A Transports Publics du Cha fotó

A Transports Publics du Chablais (TPC) Bt 363 Aigle-Dépôt AL és Aigle között

(könyvjelző)

Aigle belvárosán egy másik nyomvonalon halad keresztül az Aigle - Leysin fogaskerekű vasút nyomvonala. Ez indul északi irányban az állomástól és 1945-ig osztozott az Aigle Grande Hotel-ig vezető villamossal a pályán. Az Aigle-ből induló második vasútvonal a város túloldalán fekvő kocsiszínig adhéziós, ott a vonatok visszafordulnak, és onnantól igen meredek fogaskerekűként haladnak fölfelé a Grande Eau jobb partján.

A Transports Publics du Cha fotó

A Transports Publics du Chablais (TPC) BDeh 4/4 311 Aigle állomáson

Ház Aigle-ben fotó

Ház Aigle-ben

A Transports Publics du Cha fotó

A Transports Publics du Chablais (TPC) Bt 352 Aigle-Dépôt AL állomáson

Leysin Grande Hotel fotó

Leysin Grande Hotel

Leysin Grande Hotel fotó

Leysin Grande Hotel

A Transports Publics du Cha fotó

A Transports Publics du Chablais (TPC) Bt 363 Leysin-Grand Hotel megálló-rakodóhelyen

(könyvjelző)

Aigle - Leysin

Chemin de fer Aigle–Leysin (AL)
Megnyitás:
  • 1900. 05. 05.: Aigle Gare - Aigle Dépot - Aigle Grand Hôtel
  • 1900. 11. 05.: Aigle Dépot - Leysin (Fayday)
  • 1915. 01. 09.: Leysin - Leysin-Grand Hôtel
Hossz:6,21 km
Építtető:Chemin de fer Aigle–Leysin
Villamosítás:1500 V=
Személyszállító vasút:Transports Publics du Chablais

A 23% legnagyobb emelkedésű vonalon Abt rendszerű fogaslécek vannak a megnyitás óta.

Aigle pályaudvaráról elsőként épült ki fogaskerekű vasút a régióban Leysin kiváló levegőjű és remek kirándulóhelyként működő városába. Az igazi föllendülést természetesen a síelés és az alpinizmus elterjedése hozta, neves sziklamászó-iskola is működik itt.

A vonal első szakasza Aigle város utcáin vezet gyakorlatilag villamosként (mint Nyíregyházán vagy Sátoraljaújhelyen), ez 1932-ig egy villamosvonallal is osztozott, amely Aigle állomásról Aigle Grand Hotel-ig közlekedett, azonban gazdasági válság miatt előbb a villamost, később a szállodát is bezárták. Ez a szakasz csak enyhén emelkedik, így adhéziós üzemben haladnak a vonatok rajta. Aigle Depot AL állomáson, vagyis az AL vonal kocsiszínjénél a szerelvények csúcsfordító-szerűen menetirányt váltanak, ezután a vezérlőkocsi lesz elöl és a motorkocsi a völgyoldalon, ahogy az sok fogaskerekű vasúton jellemző.

A vonal a Grande Eau völgyének jobb partján emelkedik meredeken, a depó után rögtön igen meredek szakasz következik, ahogy eléri a szőlőültetvényeken át Fontanney [fontáné] állomást. Kezdetben a vonatok Leysin Fayday-ig jártak [lejszín fé(j)dé(j)]. Később a Leysin Village és Leysin Fayday közötti viaduktot és felüljárókat kétvágányúsították, illetve a város alatt egy fordulóalagút épült, elérve Leysin Grande Hotel megállóhelyet, ahol egy csonkavágánnyal ér véget a pálya.

AtlaszFényképek

Aigle-ben a városon át vezető adhéziós szakasz a Második Világháború előtt elvezetett a Les Diablerets vonal tövében található Aigle Grand Hotel-ig. A csak fogashajtással rendelkező AL motorvonatokat a villamosok vonszolták el a vasútállomástól a kocsiszínig, ahonnan megkezdődhetett a hegymászás. Az Abt rendszerű fogaskerekű 1047 m magasság-különbséget küzd le. A legnagyobb emelkedő 23%-os.

A kocsiszíni irányváltás után a fogaskerekű a Grande Eau nyugati oldalán meredeken emelkedni kezd a vasút, ahonnan a lassabban emelkedő, keleti parti ASD vonala is jól követhető. Az Aigle fölötti szőlőültetvények között emelkedő vasút egészen egyedi tájon halad, majd Leysin állomása előtt egy nagyszabású vidukton is áthalad. Nem egy jelentős völgyet keresztez, csak a furcsán behorpadó hegyoldalon vezet át jobb ívviszonyokkal a vasút ilyenformán.

Leysin-Feydey vasútállomás fotó

Leysin-Feydey vasútállomás

A TPC BDeh 4/4 311 Leysin-F fotó

A TPC BDeh 4/4 311 Leysin-Feydey állomáson

A TPC BDeh 4/4 311 Fontanne fotó

A TPC BDeh 4/4 311 Fontanney megállóhelyen

A TPC Bt 363 Fontanney és A fotó

A TPC Bt 363 Fontanney és Aigle-Dépôt AL között

(könyvjelző)

Havas ösvényeken és lépcsőkön sétáltunk el Leysin Grande Hoteltől, sok utas nem volt már ott fönt. Ezért is fogják bezárni a megállót hamarosan. Ezt már tudom egy ideje, de az csak a múlt héten, az aktuális, 2022-es túrára készülve derült ki számomra, hogy a teljes leysini felszíni szakasz, a kétvágányú viadukt és a fordulóalagút is megszűnik, de a megállók pótolva lesznek egy város alatti új, alagútban vezetett vonallal. Az így jóval unalmasabbá váló utazás viszont hasznosabb lesz a városnak, mivel így a Berneuse és a Tête d'Aï csúcsokra vezető sífelvonók völgyállomását is el fogja érni a fogaskerekű vasút, amitől az egyébként sem rossz utasszámok további növekedését és az autós közlekedés csökkenését várják. Az 1,3 km hosszú alagút megduplázza majd a vonal kapacitását (1000 helyett akár 2000 vendéget és csomagjait is fölviheti az üdülővárosba) és építése előreláthatólag 100 millió frankba fog kerülni. Az átadás 2030-ban várható, de a leysini szakaszt várhatóan hamarabb bezárják az építkezés miatt.

A Berneuse csúcsán egy, a siófoki víztoronyéhoz vagy a berlini TV-toronyéhoz hasonló forgó panorámaétterem is üzemel.

A TPC Bt 363 Fontanney és A fotó

A TPC Bt 363 Fontanney és Aigle-Dépôt AL között

A TPC BDe 4/4 401 pályaszám fotó

A TPC BDe 4/4 401 pályaszámú motorkocsi és Bt 434 pályaszámú vezérlőkocsi Verchiez és Aigle-Dépôt ASD között

(könyvjelző)

Háromszor is látható a szerelvény a képen, de a szemfülesek láthatják a vonalkifejtés harmadik szintjét is a kép bal-felső sarkában. Verchiez-ben [versié] fordul vissza az oldalvölgy-bejárásból a vonal, itt több, mint 180 fokos fordulót tesz.

A TPC BDe 4/4 401 Verchiez  fotó

A TPC BDe 4/4 401 Verchiez és Aigle-Dépôt ASD között

A TPC BDe 4/4 401 és a Bt 4 fotó

A TPC BDe 4/4 401 és a Bt 434 Verchiez és Aigle-Dépôt ASD között az Aigle-Sépey-Diablerets vasúton

(könyvjelző)

Jó, hogy sikerült az ASD Vevey gyártmányú motorvonatait fotózni, mivel már megrendelték a lecserélésükre szánt Stadler ABe 4/8 iker-motorkocsikat. Érkezésük 2024-re várható.

Járműtároló csonkavágá fotó

Járműtároló csonkavágány Fontanney állomáson az Aigle-Leysin vonalon

A TPC Be 4/4 401 Aigle-Plac fotó

A TPC Be 4/4 401 Aigle-Place-du-Marché és Aigle-Dépôt ASD között

A TPC Be 4/4 401 Aigle-Plac fotó

A TPC Be 4/4 401 Aigle-Place-du-Marché és Aigle-Dépôt ASD között

A TPC Be 4/4 401 Aigle-Dépô fotó

A TPC Be 4/4 401 Aigle-Dépôt ASD állomáson

(könyvjelző)

A TPC Bt 363 Aigle-Dépôt AL fotó

A TPC Bt 363 Aigle-Dépôt AL állomáson

A TPC Bt 363 Aigle-Dépôt AL fotó

A TPC Bt 363 Aigle-Dépôt AL és Fontanney között

(könyvjelző)

Csodálatos tájon emelkedik ki Aigle-ből a fogas, és a szőlőhegy elfogytával, az erdőben sem lesz kevésbé drámai. Autóval csak jókora kerülővel, kb. 15 kilométerrel hosszabb úton, hátulról közelíthető meg a síparadicsom és gyógyfalu.

A TPC Bt 363 Aigle-Dépôt AL fotó

A TPC Bt 363 Aigle-Dépôt AL és Fontanney között

Aigle látképe lenyűgöző. A Grande Eau szurdokának két oldalán az ASD és az AL vonalak másznak fölfelé, a néha apró pataknak tűnő víznek a jégkorszak vége száz métert is meghaladó mélységű szurdokot ásott. Az első 5 kilométeren nincs is lakott település.

A TPC BDeh 4/4 311 Aigle-Dé fotó

A TPC BDeh 4/4 311 Aigle-Dépôt AL és Fontanney között

A TPC Beh 2/6 542 Champéry  fotó

A TPC Beh 2/6 542 Champéry állomáson

(könyvjelző)

Megnyitás:
  • Aigle - Monthey: 1907. 04. 02. (Chemin de fer électrique Aigle–Ollon–Monthey (AOM))
  • Monthey - Champéry: 1908. 02. 01. (Chemin de fer Monthey–Champéry–Morgins (MCM))
  • Monthey (Ville) - Monthey (SBB): 1909. 04. 01. (megszűnt)
Hossz:23,4 km
Építtető:AOM/MCM
Villamosítás:1500 V=
Személyszállító vasút:Transports Publics du Chablais (TPC)

Aigle és Monthey között a keskeny nyomközű vasút a fővonalnál hosszabb útvonalon, a települések főutcáin át épült ki, és végül Monthey-ben is elérte az SBB állomást. A csatlakozó, részben fogasüzemű MCM végül összeolvadt 1946-ben az AOM vonallal, és így teljes hosszában átjárhatóvá vált az útvonal. Montheyben természetesen csúcsfordítóval, ahogy az minden TPC vonalon divatos. Ma már csak Monthey Ville-ben fordulnak a vonatok, ott már nem mennek le a főpályaudvarig. A fővonali vonatokra Aigle-ben, a St. Maurice-i szárnyvonalra Collombey-Muraz megállóhelyen van átszállási lehetőség.

Fényképek

A Wallis/Valais kétnyelvű kantonba Corbier állomáson átlépő AOMC a környék gazdagabb vonalai közé tartozik, elsősorban a kanton gazdagsága miatt. A vonalat eredetileg két társaság építette, az első Aigle - Ollon - Monthey között, a nagyvasútnál jobban fölfűzve a helyi lakott területeket, a második pedig Monthey és Champéry között. Itt a nagyvasút sem egyszerű: a Simplon-vonal mellett vezet egy mellékvonal St. Maurice és St. Gingolph között a Genfi-tó partjáig, ami hajdan továbbvezetett a Kandó-féle háromfázisú villamosról ismert Évian-les-Baines-ig, Franciaországba. Ennek hídja a kisvasúton a kantonhatár. Anno a nagyvasúti állomásig vezetett mindkét kisvasút, Monthey-en-Place-tól közös nyomvonalon, de a városközpont és az állomás közötti szakaszt fölszámolták. Így is csúcsfordítós a vonal, mivel az Aigleből Champérybe közlekedő vonatok en Place és Ville között oda-vissza is megteszik a szakaszt. A meredeken emelkedő pálya egy hosszabb és két rövidebb fogasszakaszt tartalmaz, a lakott területek és a jellegzetes svájci chalet-k magasan helyezkednek el. Champéryből nincs tovább út, csak az Alpok magas hegygerincén át gyalog.

A vonal eredetileg 850V egyenfeszültséggel és Strub fogasléccel üzemelt, de egységesítve lett Abt fogaslécre és 1500 V egyenfeszültségre. Így az Aigle-ben kapcsolatban lévő vonalak mind kompatibilisek egymással, csak a Bex - Villars - Col-de-Bretaye vonal kakukktojás a 700 V egyenfeszültséggel, de a fogasléc ott is Abt.

A TPC Beh 2/6 542 Champéry  fotó

A TPC Beh 2/6 542 Champéry állomáson

A TPC Beh 2/6 542 Champéry  fotó

A TPC Beh 2/6 542 Champéry állomáson

A TPC Beh 2/6 546 Val-d' fotó

A TPC Beh 2/6 546 Val-d'Illiez és En Charnet TPC között

(könyvjelző)

Aigle-ben az ASD-nek és az AL-nek is külön fűtőháza van, de a nagy TPC-központ a város nyílt völgyi oldalán fekvő AOMC-depó lett. Ma mindhárom vonal járműveiből áll itt, néhány retró-festéssel, valószínűleg jó ideje nem közlekedett. Az ASD nosztalgiavonatának pótkocsijai is itt tengődnek, a motorkocsinak az Aigle-i közúti felüljáró alatt jutott aránylag csapadékmentes hely.

Aigle-től Ollonig a közút mellett halad a vasút, Aigle-ön belül pedig az SBB fővonala mellett. Pár éve még itt is közúton járt, de mivel itt már félórás ütem van, ezt jobbnak látták átalakítani. Ollon előtt egy vicces körforgalmat is keresztez a vasút, az érintett ágakat és a kört a megfelelő szelőknél sorompó zárja le a vonat közlekedésekor (ez lakott területen kívül van, itt nem tekinthető villamosnak).

Ollon után szántóföldeken vezet a pálya, a csapadékos hegyi terepen még lábon zöldell a kukorica, jó termés lesz, nem úgy, mint az önellátó Magyarországon, ahol konkrétan egy tonna sem terem majd. Az SBB mellékvonalat közös közúti-vasúti hídon keresztezve a vonat megérkezik Wallis/Valais kantonba és elhagyja Vaud-ot.

A TPC Beh 2/6 546 En Charne fotó

A TPC Beh 2/6 546 En Charnet megállóhelyen

A TPC Beh 2/6 546 Val-d' fotó

A TPC Beh 2/6 546 Val-d'Illiez és Fayot között

A TPC Beh 2/6 546 Val-d' fotó

A TPC Beh 2/6 546 Val-d'Illiez és Fayot között hófödte hegycsúcsokkal a háttérben

(könyvjelző)

A kétnyelvű Wallis/Valais az egyik leggazdagabb kanton, nem véletlen, hogy itt járnak már évek óta az alacsonypadlós, légkondícionált GTW motorvonatok. 2001-ben érkezett a Beh 4/8 591-592 csökkentett belépési magasságú Stadler/AdTranz motorkocsi is ide. Ezeket 2016-ban 1500V=re és Abt fogaslécre építették át, de már nem itt, hanem más TPC vonalakon közlekednek. Elvileg hamarosan új GTW-k érkeznek az Aigle - Sépey - Diablerets vonalra is.

Monthey után meredeken a hegy felé fordul a vasút, végig fa emeletű Chalet házak között ballag. Az adhéziós szakaszokon nem is lassú. Champérynél hirtelen ér véget a pálya, de a völgy és a közút is, itt Franciaország felé legfeljebb hegymászók jutnak át az Alpokon. Morgin felé van átjutási lehetőség, erre is terveztek vasutat, de végül a gazdaságossági számítások nem adták ki, így nem épült meg.

A TPC Beh 2/6 546 Val-d' fotó

A TPC Beh 2/6 546 Val-d'Illiez és Fayot között

A TPC Beh 2/6 547 Fayot és  fotó

A TPC Beh 2/6 547 Fayot és Val-d'Illiez között

A TPC Beh 2/6 547 Val-d' fotó

A TPC Beh 2/6 547 Val-d'Illiez állomáson

A TPC Beh 2/6 547 Fayot és  fotó

A TPC Beh 2/6 547 Fayot és Pont de Fayot között

(könyvjelző)

Éppen meghalt a kamerám, de azért néhány rövid videó készült ezekről a vonalakról is, plusz a Hauenstein-vonal snittjei is ide lettek föltöltve:

Azóta újra jártunk Aigle környékén Karikával és néhány sokkal hosszabb és látványosabb videóm is sikerült, hamarosan az is érkezik a YouTube csatornámra. Addig is, kérlek kövesd a videóimat a csatornámon , hiszen rengeteg vasúti és modellvasúti téma vár bemutatásra!

A TPC Beh 2/6 542 Pont de F fotó

A TPC Beh 2/6 542 Pont de Fayot és Fayot között

(könyvjelző)

A háttérben Troistorrents falu, mögötte a Rhône völgyének túloldalán az a hegylánc, amelyet a másik három TPC kisvasút meghódít. A bal oldali, havas hegy közepe táján fekszik Leysin, az előtérben látható alacsonyabb hegygerinc mögé fordul be Les Diableréts felé az ASD vonala, és a fa mögötti, kevésbé látható völgyben kapaszkodik föl a hamarosan bemutatásra kerülő Bex - Villars - Col-de-Bretaye kisvasút, amely fölvezet a hóval borított hegycsúcsok közelébe és felső szakaszán igaziból sífelvonóként működik. Némi csúszkálással onnét egyébként könnyen Les Diableréts-ben, vagy az ASD kisvasút néhány másik megállójában lehetünk!

Ennél is nagyobb földrajzi távolságugrást jelent, éppen ezen sorok írásakor olvastam, hogy az utunk első részében érintett Waldenburgberbahn Szlovákiába adományozott, korábban általam áprilisi tréfaként is megénekelt történetű motorvonatai közül az első már meg is tette egy próbamenet során első kilométereit a Feketebalogi Erdei Múzeumvasúton:

Feketegarami Villamos Erdei Vasút - Cziernohronská Elektrická Zeleznicá
x
Fotó: CHEŽ

A vonat hajtásáról megfelelő kapacitású akkumulátorpakk gondoskodott.

A TPC Beh 2/6 542 Troistorr fotó

A TPC Beh 2/6 542 Troistorrents állomáson

Az Aigle-Sépey-Diablerets ( fotó

Az Aigle-Sépey-Diablerets (ASD) vonata Aigle - Parc Aventure és Aigle - Dépot ASD között megcsíkozva a szőlőhegyen

(könyvjelző)

Gyors vacsora után még kisétáltunk a szállásunk utcájának végére, az Aigle-i szőlőhegyre, és állványról megcsíkoztuk az esti vonatokat. A csíkozás egy szerintem nagyo hangulatos megörökítése az este közlekedő vonatoknak, főleg, ha a tájból vagy az épített környezetből is sok látszik, vagy jópofa fény-árnyék játékot adnak ki. Éppen ezért elég sok csíkozós fotóm van , és még vannak ötleteim. A képen a zöld fény a fűtőháznál lévő állomás előjelzőjének két, rézsútosan felfelé mutató zöld fényéből származik. Ezek a jelzők egyébként nagyon hasonlítanak az osztrák előjelzőkre, vagy az 1967 előtti, magyar, irányjelzési rendszer szerinti előjelzőkre. Nappali fénynél így néznek ki:

Egy ASD személyvonat mászik fotó

Egy ASD személyvonat mászik fölfelé Aigle és Verchiez között

(könyvjelző)

Aigle városával a háttérben hódítja meg az első, szelíd vonalkifejtéseket ez a vonat. A szőlőhegy mögé érve meredeken halad majd Verchiez állomásig, ahol több, mint 180 fokot visszafordul, és végül a Grande Eau völgye fölött magasan folytatja útját. Előttünk Aigle városa látható, a fényes, téglalap alakú folt a kastély díszkivilágítással kiemelt fala. A szemközti hegyek mögött már Franciaország van, jobbra, a mélyedés a Genfi-tó (ha kicsit magasabban állnék, látható is lenne a víztükör), a Grande Eau másik partján emelkedő, most sötét hegyvonulat oldalában pedig az Aigle-Leysin fogaskerekű vonala vezet. A következő képen egy ilyen AL vonat által húzott csík lesz látható.

Aigle-Leysin fogaskerek$ fotó

Aigle-Leysin fogaskerekű vonat mászik Fontanney és Pont-de-Drapel között

(könyvjelző)

Előtérben halvány ívként megjelenik az ASD vágánya, a kis nyeregben pedig a Genfi-tó (Le Léman) látszik. Szívesen ajánlok néhány további svájci éjszakai képet:

Aigle-Leysin fogas kapaszko fotó

Aigle-Leysin fogas kapaszkodik Fontanney és Pont-de-Drapel között a szőlőhegyen

Aigle-Leysin fogas ereszked fotó

Aigle-Leysin fogas ereszkedik Fontanney és Pont-de-Drapel között a szőlőhegyen

Aigle-Leysin fogas ereszked fotó

Aigle-Leysin fogas ereszkedik Pont-de-Drapel és Fontanney között a szőlőhegyen

(könyvjelző)

A TPC BDe 4/4 401 Aigle-Dép fotó

A TPC BDe 4/4 401 Aigle-Dépôt ASD és Aigle-Parc aventure között

A TPC BDe 4/4 401 Aigle-Dép fotó

A TPC BDe 4/4 401 Aigle-Dépôt ASD és Aigle-Parc aventure között

A TPC BDe 4/4 401 Aigle-Dép fotó

A TPC BDe 4/4 401 Aigle-Dépôt ASD és Aigle-Parc aventure között

(könyvjelző)

A TPC BDe 4/4 401 Aigle-Dép fotó

A TPC BDe 4/4 401 Aigle-Dépôt ASD és Aigle-Parc aventure között

A TPC Beh 4/8 591 Aigle-Par fotó

A TPC Beh 4/8 591 Aigle-Parc aventure és Aigle-Dépôt ASD között

(könyvjelző)

A TPC Beh 4/8 591 Aigle-Par fotó

A TPC Beh 4/8 591 Aigle-Parc aventure és Aigle-Dépôt ASD között

A TPC Beh 4/8 591 Aigle-Par fotó

A TPC Beh 4/8 591 Aigle-Parc aventure és Aigle-Dépôt ASD között

(könyvjelző)

Aigle kastélya fotó

Aigle kastélya

(könyvjelző)

Aigle-Leysin vonat indul De fotó

Aigle-Leysin vonat indul Depot AL-ből, alőtérben az ASD vonala

Aigle-Leysin vonat és az Ai fotó

Aigle-Leysin vonat és az Aigle kastély

(könyvjelző)

A TPC BDeh 2/4 25 Villars-s fotó

A TPC BDeh 2/4 25 Villars-sur-Ollon állomáson

Mozdonyos TPC ingavonat Vil fotó

Mozdonyos TPC ingavonat Villars-sur-Ollon állomáson

A TPC HGe 4/4 31 Villars-su fotó

A TPC HGe 4/4 31 Villars-sur-Ollon állomáson

A TPC BDeh 4/4 82 Col-de-So fotó

A TPC BDeh 4/4 82 Col-de-Soud állomáson

Col-de-Bretaye sífelvonói fotó

Col-de-Bretaye sífelvonói

A TPC BDeh 4/4 82 Col-de-Br fotó

A TPC BDeh 4/4 82 Col-de-Bretaye állomáson

(könyvjelző)

Bex - Villars-sur-Ollon - Col-de-Bretaye
Villars-sur-Ollon - Chesières

Chemin de fer Bex-Villars-Bretaye (BVB)
Megnyitás:
  • 1897. Bex-Bévieux (Chemin de fer électrique Bex–Gryon–Villars (BGV))
  • 1900. Bévieux-Gryons
  • 1901. Gryons-Villars
  • 1906. Villars-Chesières (Chemin de fer Bex–Gryon–Villars–Chesičres (BGVC))
  • 1913. Villars - Col-de-Bretaye (Chemin de fer Villars–Bretaye)
Hossz:17 km
Építtető:
Villamosítás:750 V=
Személyszállító vasút:Transports Publics du Chablais (TPC)

Abt fogaskerekű szakaszok:

  • Bévieux - Gryon-Chalméry
  • Villars-sur-Ollon - Col-de-Bretaye
AtlaszFényképek

Hátul TPC személykocsikat húzva, elöl teherkocsikat tolva. Aigleből átutaztunk Villarsba, ezt a Swiss Travel Pass-unkkal busszal tehettük meg, így volt a leggyorsabb. Villars-tól fölfelé viszont csak 50% kedvezményünk van, mivel itt a Bex - Villars - Col-de-Bretaye fogaskerekű vasút tulajdonképpen sífelvonó, nekünk pedig síbérletet kellett vennünk (ez így működik a Gornergratbahnon is). A síelésre minden lehetőség meg is volt, a vonatfotózásra kevésbé, a völgyi nyílt vonal felé olyan hóvihar volt. Ezért némi fotózás és a gyönyörű, megnyugtató környékhez akklimatizálódás után inkább néhány állomással lejjebb költöztünk, ahol még ugyanúgy volt hó, de látótávolság is.

A TPC BDeh 4/4 82 Col-de-Br fotó

A TPC BDeh 4/4 82 Col-de-Bretaye állomáson

Hátul TPC személykocsikat húzva, elöl teherkocsikat tolva.

A BVB Beh 4/8 91 Bouquetins fotó

A BVB Beh 4/8 91 Bouquetins és Col-de-Bretaye között

A BVB Beh 4/8 91 Bouquetins fotó

A BVB Beh 4/8 91 Bouquetins és Col-de-Bretaye között

A BVB Beh 4/8 91 Col-de-Sou fotó

A BVB Beh 4/8 91 Col-de-Soud állomáson

(könyvjelző)

Col-de-Bretaye-ról visszaereszkedtünk pár megállót, mert itt is komoly hóréteg volt, de nem havazott annyira intenzíven. Fotóztunk is bőszen, a hó pedig segített, hogy a nálunk lévő Appenzeller Quellfrisch sörök megfelelő hőmérséklettel kerüljenek elfogyasztásra.

A BVB BDeh 4/4 83 Roche-Gri fotó

A BVB BDeh 4/4 83 Roche-Grise és Col-de-Soud között

A BVB BDeh 4/4 83 Roche-Gri fotó

A BVB BDeh 4/4 83 Roche-Grise és Col-de-Soud között

(könyvjelző)

A hegyen lévő menedékházak ellátását természetesen itt is vasúti teherszállítással oldják meg. A nagykabátban utazó vonatvezetőt azért nem irigyeltük.

A TPC Beh 4/8 91 és a Bt 63 fotó

A TPC Beh 4/8 91 és a Bt 63 pályaszámú fogaskerekű vasúti szerelvények Col-de-Soud állomáson a Bex - Villars - Col-de-Bretaye vasúton

A TPC Beh 4/8 91 Col-de-Sou fotó

A TPC Beh 4/8 91 Col-de-Soud és Villars-sur-Ollon Golf között

(könyvjelző)

Svájci fogaskerekűk meglátogatásakor mindig visszatérő élmény, hogy nem csörömpölnek úgy, mint a budapesti, hanem tökéletes csöndben kúsznak úticéljuk felé. Ebben a videómban sajnos a BVB vonaláról már nincsenek felvételeim, mert a régi kamerám megadta magát és már nem kapcsolt be, de a Matterhorn-Gotthardbahn fogas indulása Stalden-Saasból elég szépen illusztrálja az élményt:

A TPC Beh 4/8 91 Col-de-Sou fotó

A TPC Beh 4/8 91 Col-de-Soud és Villars-sur-Ollon Golf között

(könyvjelző)

A TPC Beh 4/8 91 Col-de-Sou fotó

A TPC Beh 4/8 91 Col-de-Soud és Villars-sur-Ollon Golf között

A TPC Beh 4/8 91 Col-de-Sou fotó

A TPC Beh 4/8 91 Col-de-Soud és Villars-sur-Ollon Golf között

(könyvjelző)

A BVB BDeh 4/4 83 Villars-s fotó

A BVB BDeh 4/4 83 Villars-sur-Ollon Golf és Col-de-Soud között

A BVB BDeh 4/4 83 Villars-s fotó

A BVB BDeh 4/4 83 Villars-sur-Ollon Golf és Col-de-Soud között

(könyvjelző)

A vegyesvonatok nagyszerűek, és valahogy nagyon nagy a koncentrációjuk Svájcban.

A TPC Beh 4/8 91 Col-de-Sou fotó

A TPC Beh 4/8 91 Col-de-Soud állomáson

A TPC Beh 4/8 93 Villars-su fotó

A TPC Beh 4/8 93 Villars-sur-Ollon állomáson

A TPC HGe 4/4 31 Villars-su fotó

A TPC HGe 4/4 31 Villars-sur-Ollon állomáson

A TPC BDeh 2/4 24 Bévieux á fotó

A TPC BDeh 2/4 24 Bévieux állomáson

(könyvjelző)

Ez a nagyon régi fogas-motorkocsi a Villars-Bex alsó szakaszon, egy csonkavágányban állt. Nyilván már csak tartaléknak tartják. Sok állomás csonkavágányán, erdő közepi kitérőkön tart a TPC tartalék járműveket. Itt mondjuk nem fújják össze őket.

A köd megjelenése után visszatértünk Villarsba, kicsit körbenéztünk ott is. Nem csak ott kell átszállni az alsó szakasz vonatairól a felső szakaszéira, de egyben az a TPC-vonalakon hagyományos csúcsfordító helye is. Itt egyedülálló módon azonban van egy deltavágány is. Aznap egy BVB mozdony állt ott, amely hol fent, hol lent segített be szerelvényével a forgalomba. Hamarosan a TPC teljes területéről eltűnnek a mozdonyos vonatok.

Villars azonban nem a vége volt a csúcsfordítónak, a vonatok egészen egy oldalvölgy másik oldalán fekvő kisvárosig, Chésieres-ig közlekedtek. A völgyet egy betonviadukton gyűrte le a vonat, ma azonban már nem jár odáig. A kitérő megszűnt, a főút pedig az oldalvölgyet megkerülő nyomvonalról a korábbi vasúti viaduktra került át.

A TPC BDeh 2/4 24 Bévieux á fotó

A TPC BDeh 2/4 24 Bévieux állomáson

A TPC Beh 4/8 93 Bex állomá fotó

A TPC Beh 4/8 93 Bex állomáson

(könyvjelző)

Az aránylag modern AdTranz motorkocsival megérkeztünk Bex állomásra. Aigle-höz hasonlóan itt is a városon keresztül, az utcákon át érünk le a nagyállomásig, itt az extra az, hogy a városhatárban rögtön kezdődik a fogasléc, viszont odáig elég nagy távolságot tesz meg a vasút. Így adta magát, hogy a városi szakaszon adhéziós villamosként kis motorkocsik is közlekedjenek.A fogas szakasz tetején Gyron és Villars között is voltak ilyen betétjáratok.

A TPC Beh 4/8 93 Bex állomá fotó

A TPC Beh 4/8 93 Bex állomáson

Az SBB 460 059-9 Bex állomá fotó

Az SBB 460 059-9 Bex állomáson

SBB InterCity vezérlők fotó

SBB InterCity vezérlőkocsi Bex állomáson

(könyvjelző)

InterCity Martigny és Verna fotó

InterCity Martigny és Vernayaz között

A képet a Mont Blanc-Expressből készítettük.

A Mont Blanc-Express Vernay fotó

A Mont Blanc-Express Vernayaz állomáson

A TMR Beh 4/8 71 Les Maréco fotó

A TMR Beh 4/8 71 Les Marécottes és Salvan között

A TMR Beh 4/8 71 Les Maréco fotó

A TMR Beh 4/8 71 Les Marécottes és Salvan között

(könyvjelző)

Martigny - Vallorcine - Chamonix-Mont Blanc - St.Gervais-les-Baines-Le Fayet

Mont Blanc Express

Megnyitás:
  • Le Fayet - Chamonix: 1901.07.25.
  • Chamonix - Argentiere: 1906.07.25.
  • Martigny - Le Chatelard-Frontiere: 1906.08.20.
  • Argentiere - Le Chatelard-Frontiere: 1908.07.01.
Hossz:70 km
Építtető:Compagnie des chemins de fer de Paris à Lyon et à la Méditerranée (PLM) / Chemin de fer Martigny–Châtelard (MC)
Villamosítás:800 V DC (Fr)/850 V DC (Ch)
Személyszállító vasút:SNCF TER/Transport de Martigny et Regions

Miközben a svájci Alpok tobzódik a keskennyomközű vasutakban, Franciaországban nem sok vasútvonal épült a hegyekben, azok közül is sokat mára fölhagytak. Az Európa második legmagasabb hegycsúcsának lábánál fekvő Chamonix ezért is különleges, hiszen ide nemzetközi, technológiailag érdekes, és igencsak látványos kisvasúttal is eljuthatunk. A francia oldalon a nagynevű PLM vasúttársaság építette, ehhez csatlakozott Svájcban a kanton által is támogatott vasút. A francia oldal gazdaságossági okokból és a lavinák miatt alsóvezetékes kivitelben épült, emiatt így tervezték meg a svájci szakaszt is. Martignyben azonban részben a helyi villamossal közös nyomvonalon haladt, ezért felsővezetékről is tudtak üzemelni a svájci járművek. Ma a legtöbb svájci szakasz már felsővezetékes, csak a Vernayaz és Salvan közötti, alacsony alagutakkal tarkított fogaskerekű szakasz üzemel harmadik sínnel. Ez az egyetlen fogasléces szakasza a vonalnak (Strub rendszerű), mivel itt nagyon rövid szakaszon kell fölérnie a pályának a Trient folyó szurdokának sziklapárkányához, ugyanis a vad szurdokban hosszan emelkedő vasutat kiépíteni lehetetlen lett volna.

A fogasléces szakasz azért is különösen látványos, mert gyakorlatilag néhány perc alatt, akárha lifttel utaznánk, a Rhone völgye fölött találjuk magunkat a csaknem függőleges sziklafal tetején. A pálya nem sokkal meredekebb a budapestinél (legfeljebb 200 ezrelék, adhéziósan 70 ezrelék az emelkedés), de a teljes nyílt kilátás miatt egészen sokkoló. Ezután a vonal a Trien szurdoka fölött vezet, az elvárhatóan bámultos kilátást nyújtva. A határtól vegyes a táj, széles völgyek és jelentős műtárgyak (hosszú alagutak, nagy viaduktok) váltják egymást. A határon majdnem mindig át kell szállni egyik vonatból a másikba, mivel sok francia motorvonat nincs fogaskerékkel fölszerelve. Ezek a járművek néha a svájci Salvanig is elvisznek sűrítőjáratokat, ezért áramszedő is van rajtuk. Sajnos a vasút (a hírneves elhelyezkedése ellenére) folyamatosan gazdasági gondokkal küzd, ezért a környezete kissé lepukkant. A Swiss Travel Pass a vonalon Chamonix-ig érvényes.

AtlaszFényképek

Mivel a Wiener Walzer elég későn indul Zürichből, és a Lötschberg-bázisalagútnak hála még Bernen át is nagyon gyorsan oda lehet érni, így meglátogattuk a Mont Blanc-Express-t is néhány fotó erejéig. Egy korábbi utazáson egészen a francia határig elmentünk vele, ezúttal inkább köztes megállóknál, a nyílt vonalon fotóztunk. A kisvasút igen különleges: Martignyból indul, itt egy megállót párhuzamosan fut az SBB fővonallal Vernayaz-ig. Onnan meredeken, fogaskerekű szakasszal emelkedik a Rhone völgye fölé. Innen végig adhéziós, a Trient szurdokának tetején egyensúlyozik, elér Chamonix-be, majd a volt PLM francia vasúttársaság mellékvonalába csatlakozik Le Fayet-nél. Franciaországban és a svájci fogas szakaszon alsóvezetékes, a többi részen felsővezetékes a pálya, a feszültségnem Svájcban 850V, Franciaországban 800 V DC. Egy korábbi utazásról videót is készítettem, ezt szeretném itt ajánlani:

Ha érdekelnek a vonatos vagy vasútmodelles videók, kérlek kövesd a csatornámat!

A TMR Beh 4/8 71 Salvan és  fotó

A TMR Beh 4/8 71 Salvan és Les Marécottes között

(könyvjelző)

Ez az egyik utolsó képünk a túrán Svájcból (a következő a Lötschberg-bázisalagút túloldalán, Thunban készült, ahol a Thunersee-n közlekedő hajók álltak be közös peronra a Brig-Bern InterCity vonatokkal). Most elfelé nézünk a Mont Blanc-tól, de ha ez a látvány sem elég, érdemes nézegetni a többi svájci fotómat:

A TMR BDeh 4/8 2 Salvan áll fotó

A TMR BDeh 4/8 2 Salvan állomáson

Hajók Thun állomáson fotó

Hajók Thun állomáson

Ez ám a közös peronos átszállás!

Köszönöm a figyelmedet! Kérlek, maradj a benbe.hu-n!

Keress a címkék közöttg

Hasonló képek:

425 962ABe 4/4 II 49V43 2263Ge 6/6 II 705HGe 3/4 1

Helyszínek:

Mozdonysorozatok:

 

Régi és új albumok:

Hűsítő svájci kisvasutakLÁEV: 100 év, meg egy kicsiHöllentalbahnSemmering- és Steyrtal-nosztalgiavonatokEMU.89, a nosztalgia<br />Tátrai Villamos

Albumok Mozdonyok Atlasz RhB Cikkek Toolbox

-----------------

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2023. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek