A ŽSSK 811 015-7 Remätä és Nyitrabánya között
(Privigye-Felsőstubnya Vasútvonal)
A gyönyörű őszi tájban tér vissza a 811-es, hegyi pályákra kimondottan alkalmas motorkocsi. Mivel a fölbomlása után a ČSD a lepukkantabb járműveket hagyta Szlovákiában (a fölosztás jobbára az akkori állomásítások szerint történt, és a korszerűbb dízel motorkocsik akkor még csak a nyugati végeken jelentek meg), így a ŽSR ott ragadt egy csomó Krokodillal és más, gyorsan elavuló ronccsal, és egy csomó, visszaeső forgalmú vonallal. (Ezen a képen egy 850-es Krokodil és a 811 001-es prototípus pózol mögöttem az utódom
jeligére.) Gyors megoldásként a fölöslegessé váló 810-es mellékkocsik fölturbózását választották, és nekiláttak őket 811-es sorozatú motorkocsivá alakítani, tágasabb, előre dőlő homlokfalú vezetőfülkével, új, LIAZ dízelmotorral és meglepő módon Ao'Ao' tengelyelrendezéssel, tengelyenkénti ČKD villanymotoros meghajtással. Így a jármű teljes tömege hasznosul a tapadásban, és a csehszlovák vasutaknak amúgy is nagyon kedvező tapasztalataik vannak a dízel-elektromos meghajtással: szinte nincs is hidraulikus járműtípusuk a Bézén és változatain kívül (a későbbi 812 és az iker 813 sorozatok maradtak hidromechanikusak). Az utolsó négy 811-es meglevő 810-esekből építették át, és épült egy 912 sorozatú vezérlőkocsi is, amely Zsolnán tengeti mindennapjait.
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.