A ŽSSKC 751 043-1 Nyitrabánya és Remätä között
(Privigye-Felsőstubnya Vasútvonal)
A 145-ös Felsőstubnya-Privigye vasútvonal első szakaszát Nyitrabányáig, benne a nagy völgyhíddal, a MÁV 1913-ban adta át, elsősorban a nagy szénkincsek és az erdők faállományának jobb kiaknázhatósága volt a cél. A továbbépítés terveit már a MÁV elkészítette (ezért épült előrelátóan az állomás Nyitrabányán jó magasra, nem pedig a völgy végébe), de a műtárgyakban gazdag szakaszt már csak a ČSD tudta megépíteni 1931-ben. A Nyitranováki Erőmű szénszállításait saját magánvasútja intézi (Hornonitrianske Bane Prievidza, HBP) jellegzetes zöld Dongókkal , de előfordulnak export menetek is például Lengyelország felé, ezeket most az AWT intézi. A tolatósok délelőtt 10 körül adnak randevút egymásnak Felsőstubnyán: érkezik két Szamár Ruttkáról, egy vagy két Szamár Körmöcbányán át Zólyomból és két Bardotkával a privigyei oldal is képviselteti magát. Elegycsere után indul mindenki vissza a saját helyére. Legutóbb a teher hegymenetben tíz órakor haladt Handlován (ez Nyitrabánya szlovák neve), visszafelé pedig a Felsőstubnyáról 12:17-kor induló személyvonatot üldözte állomásközre, Remätánál 12:46-kor áthaladva.
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.