sín benbe.hu

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek

-----------------

Ivano Frankivszktól Ungvárig

Először egy D1-est üldözünk a dombvidéken, majd a Sztríj fűtőház következik, megnézünk két zsákvonalat Sztarzsavánál és motorvonatokat fotózunk az Uzsoki-hágó mindkét felén.

Stanislau (Ivano-Frankivszk fotó

Stanislau (Ivano-Frankivszk) vasútállomás a város felől

Az UZ 2M62U 0355 Stanislau  fotó

Az UZ 2M62U 0355 Stanislau állomáson

Személyvonat Stanislau állo fotó

Személyvonat Stanislau állomáson (Ivano-Frankivszk, Ukrajna)

(könyvjelző)

Előző ukrajnai albumomban ott hagytuk el a fonalat, hogy egy Kolomija és Ivano-Frankivszk között közlekedő DPL-1 ingavonatot lefotóztunk, és ránk is esteledett. Az éjszakát Stanislauban töltöttük, taxiztunk Ladával, jót ettünk, szökőkutakat nézegettünk, szóval a szokásos este volt. Aztán korán jött a reggel, indulnunk kellett D1-est fotózni. Ezúttal nem hegyvidéki terepen, hanem nagyjából a Kárpátok vonulatával párhuzamosan buszoztunk tovább, egy összekötővonal mentén, amelyik metszi a Munkácson át Csapról érkező fővonalat a Kisszolyvai-hágó keleti végén túl, Sztríj, szinte alföldön fekvő csomópontjában, majd, immár villamosítva, tovább halad északra, ahol elérkezik Szambirba (vagy oroszosan Szambor), ahol pedig az Ungvárból az Uzsoki-hágón át vezető vonalat metszi. A vonal végén kisebb mellékvonalakra bomlik, egy zsákvonalra Nyizsankovici felé és egy érdekes, a Monarchia korából ittmaradt, hegyvidéki határátmenetre Lengyelország felé, persze nyomtávtöréssel.

Számunkra az érdekes az első, Sztríjbe vezető, dízeles szakasz, illetve az utolsó, szárnyvonali hangulatú részek voltak. Leginkább helyi teherforgalom egészíti ki a motorvonatokat, de itt az első szakaszon ahhoz nem volt szerencsénk.

Az UZ D1 607-1 Pavlivka és  fotó

Az UZ D1 607-1 Pavlivka és Tsenzhiv között

Az UZ D1 552-1 Pavlivka és  fotó

Az UZ D1 552-1 Pavlivka és Tsenzhiv között

Az UZ D1 552-1 Tsenzhiv és  fotó

Az UZ D1 552-1 Tsenzhiv és Maidan között

Az UZ D1 607-1 Tsenzhiv és  fotó

Az UZ D1 607-1 Tsenzhiv és Maidan között

Az UZ D1 552-1 Maidan megál fotó

Az UZ D1 552-1 Maidan megállóhelyen

Az UZ D1 552-1 Vistova megá fotó

Az UZ D1 552-1 Vistova megállóhelyen

(könyvjelző)

Ivano Frankivszk és Visztova között elkanyarog a vasút (mintha széllel szemben vitorlázna, kétszer akkora utat tesz meg a vonat, mint amennyit elmozdul), követi a domborzatot. Ezután viszont a végtelen lap következik, gyakorlatilag az Urálig semmi felszíni forma nincs a folyóvölgyek löszfalain kívül. Ennek ellenére változatos fotókat tudtunk itt készíteni, mondjuk pont ennél a fotóhelynél jól esett volna, ha a nap is süt, de itt nem volt nyertes szelvényünk.

Zil fotó

Zil

Az UZ D1 552-1 Visztova és  fotó

Az UZ D1 552-1 Visztova és Kalus között

(könyvjelző)

A főút mellől készült, tehenes képre viszont kisütött a Nap, és ez nagyon megérte. Ez is egy olyan vonal, ahová magamtól nem indultam volna el fotózni, viszont nagyon jó, hogy erre felé jövet lekövettük ezt a Ganz-MÁVAG motorvonatot!

Az UZ D1 552-1 Dolina állom fotó

Az UZ D1 552-1 Dolina állomáson

Az UZ CsME3 1400 Dolina áll fotó

Az UZ CsME3 1400 Dolina állomáson

PFT pályakocsi Dolina állom fotó

PFT pályakocsi Dolina állomáson

Retró gépjárművek (Lad fotó

Retró gépjárművek (Lada személygépkocsi és Ural teherautó)

(könyvjelző)

A D1 658-1 pályaszámú Ganz- fotó

A D1 658-1 pályaszámú Ganz-MÁVAG motorvonat Javoriv megállóhelynél

(könyvjelző)

Itt meglőttünk még egy D1-est, aztán tovább kellett haladnunk. Ezen a helyen a Google Streetview viszont olyan tehervonatos fotót készített, hogy azt ide kell idéznem:

Az UZ ER2 305 Stryi állomás fotó

Az UZ ER2 305 Stryi állomáson

Ezt a motorkocsit már fotóztuk az Uzsoki-hágó alsó szakaszán pár évvel korábban.

Az UZ CsME3 3373 Stryi állo fotó

Az UZ CsME3 3373 Stryi állomáson

Az UZ VL10 1491, VL11 071A  fotó

Az UZ VL10 1491, VL11 071A és az ER2 1005 Stryi állomáson

Az UZ CsME3 4207 Stryi állo fotó

Az UZ CsME3 4207 Stryi állomáson

Az UZ CsME3 4207 és 3373 St fotó

Az UZ CsME3 4207 és 3373 Stryi állomáson

Az UZ CsME2 519 Stryi állom fotó

Az UZ CsME2 519 Stryi állomáson

Egy ismeretlen UZ ER2 Bolek fotó

Egy ismeretlen UZ ER2 Bolekhivtsi és Drohobych között

A PKP SU42 538 a  fotó

A PKP SU42 538 a csempészvonat élén Hiriv állomáson (Хирів, Ukrajna)

(könyvjelző)

Itt izgalmak vannak! Ahogy az a harmadik vágányon látható, az ukrán-lengyel határ közelében vagyunk, erre utal a fonódott vágány. Annak is az ukrán oldalán, ahová akkor még látogatóba átjárt ez a hamisítatlan lengyel, mozdony+kocsi összeállítású személyvonat. Nyílván a második vágány normál nyomközű, a széles vonatok kedvéért pedig vannak további vágányok is. Hiriv egy aprócska falu, innen Sztarzsavába (még kisebb falu) és Nizsankovicsiba van napi egy-egy pár személyvonat, amik a jóval komolyabb Szambir csomópontból érkeznek ide. A lengyel vonat a sztarzsavai vonalon át közlekedik, Sztarzsavától a határon át csak normál nyomközű vágány vezet. Látható, hogy ez a kapcsolat csak nagyon helyi igények kiszolgálására volt alkalmas, és ez az igény elsősorban a cigaretta EU-ba csempészése volt, a kocsi minden elérhető részét jól megpakolták, még tőlünk is megkérdezték reménykedve, hogy utazunk-e, hiszen mi az elképesztő mennyiségű csempészett mellett még némi legális dohányt is átvihettünk volna.

A PKP SU42 538 Khyriv állom fotó

A PKP SU42 538 Khyriv állomáson

(könyvjelző)

A gép körbejár...

A PKP SU42 538 Khyriv állom fotó

A PKP SU42 538 Khyriv állomáson

...közben a háttérben megy  fotó

...közben a háttérben megy a pakolászás

(könyvjelző)

A PKP SU42 538 Khyriv állom fotó

A PKP SU42 538 Khyriv állomáson

(könyvjelző)

A körüljárás utánra ki is sütött a nap, de szerencsére a vonali kép idejére el is ment.

A PKP SU42 538 Starzhava és fotó

A PKP SU42 538 Starzhava és Kroœcienko között, az ukrán-lengyel határ felé közeledve

(könyvjelző)

A csak normál nyomközű, önálló szakaszon fogtuk el a vonatot újra, itt ma sajnos nincs semmilyen forgalom.

A PKP SU42 538 Starzhava és fotó

A PKP SU42 538 Starzhava és Kroœcienko között

Az UZ CsME3 5723 Sztarzsava fotó

Az UZ CsME3 5723 Sztarzsava állomáson egy vegyesvonattal

(könyvjelző)

Megérkezett Hiriv felől a széles vonat is az utolsó, széles nyomközön is bejárható állomásra a lengyel határ előtt. Hozott némi tüzelőt is.

Az UZ CsME3 5723 Starzhava  fotó

Az UZ CsME3 5723 Starzhava állomáson

Hóeke Hirivben (Ukrajna) fotó

Hóeke Hirivben (Ukrajna)

Az UZ CsME3 4532 Khyriv áll fotó

Az UZ CsME3 4532 Khyriv állomáson

Itt körbe kell járnia a Szambirből érkezett vonatnak, hogy az állomás ugyanazon végén kijárhasson Nizsankovici felé. A tehervonatoknak (amik nincsenek) egy deltavágány is rendelkezésre áll.

Az UZ CsME3 4532 Dobromyl á fotó

Az UZ CsME3 4532 Dobromyl állomáson a Szambir-Nizsankovici személyvonattal

Az UZ ER2 1124 Tereshiv Spa fotó

Az UZ ER2 1124 Tereshiv Spas és Verkhny Luzhok között

(könyvjelző) (Ungvölgyi HÉV (Uzsoki-hágó))

Ez is egy ezer éves ER2 motorvonat, mint a golyóorrúak, csak fülkét cseréltek rajta (hogy gyárilag ilyen, vagy egy baleset után kapott új fülkét, azt a gyártási év alapján lehetne eldönteni). Olcsó gyárthatóságuk miatt a volt szovjet államok részére még mindig a klasszikus, rigai dizájn és főleg főáramkör szerint épülnek a motorvonatok, és az energiafelhasználásuk miatt már csak azért sem aggódnak, mert a legtöbb elővárosi vonat például az oroszoknál a Moszkva-Pétervár körzetben üzemel, ahol 3 kV egyenfeszültségű felsővezeték van, tehát a hatékonyság így is a béka feneke alatt van. A hat szekcióval vonszolt tehervonatok mellett aztán meg tényleg mindegy ez a kevés már.

A rigai csúcstechnika egyébként az autonóm motorkocsikkal operáló vezérlő rendszer, ami lehetővé teszi, hogy 4 és 12 kocsi között tetszőleges (páros számú) kocsiból álló szerelvénnyé lehessen alakítani a vonatot. Itt, az Uzsoki-hágó északi rámpáján nyolc kocsis, a déli rámpán már csak hat kocsis egységeket közlekedtetnek. Alant néhány jellegzetes Elektricska-arcél látható:

Az UZ ER2 1124 Tereshiv Spa fotó

Az UZ ER2 1124 Tereshiv Spas és Verkhny Luzhok között

(könyvjelző) (Ungvölgyi HÉV (Uzsoki-hágó))

Jobbra a Dnyeszter folyó látható, amit eleinte a vasút követ (később a kisebb Jaszennicja-patak völgyében folytatja). Az itt még elég apró folyócska lentebb jóval szélesebbé válik, egyike lesz Ukrajna három nagy folyójának (a Dnyeper-Bug rendszer és a Donyec mellett), de kis vízgyűjtő területe miatt olyan széles, mint a Dnyeper, sehol sem lesz, 1362 kilométeres teljes hossza viszont impozáns. A bal oldalt látható képek Zaliscsiki mellett készültek egy DPL-1 ingavonatról, amelyik Kolomija és Zaliscsiki között közlekedett, és még az előző túránkon üldöztük egy jó darabig.

Az UZ ER2 1124 Strilki és Y fotó

Az UZ ER2 1124 Strilki és Yasenytsya között

(Ungvölgyi HÉV (Uzsoki-hágó))

Az UZ ER2 1124 Strilki és Y fotó

Az UZ ER2 1124 Strilki és Yasenytsya között

(Ungvölgyi HÉV (Uzsoki-hágó))

Ural fotó

Ural

Ural fotó

Ural

Az UZ ER2 1124 Yavora és Tu fotó

Az UZ ER2 1124 Yavora és Turka között

(könyvjelző) (Ungvölgyi HÉV (Uzsoki-hágó))

Itt elhagyjuk a hágó északi rámpáját (az igazi hegyipálya még csak ezután kezdődik, de ott beszorul a lengyel határ mellé a pálya, és nem lehet közúton odajutni, igaz, látványos viaduktok sincsenek arra), és áttérünk a délire - a Lembergből és Ungvárról érkező elektricskák Szjankiban találkoznak.

Az UZ ER2 349 Hajasd és T&# fotó

Az UZ ER2 349 Hajasd és Tűzhegy között

(könyvjelző) (Ungvölgyi HÉV (Uzsoki-hágó))

Hajasd állomás után kicsit még nyeri a magasságot a vasút az Ung völgyében (igen, az a kis patak az Ung itt), de utána a vonal leghosszabb viaduktjával átkel a jobb partra, és innentől ezen az oldalon, a hegyoldalban kacskaringózva nyeri a magasságot. Nem véletlenül hívják ezt a Kárpátok Semmeringjének, nem csak a hegyi vasúti jelleg, de a kialakítás is hasonló, tulajdonképpen a Semmering Nordrampe is ugyanígy indul Payerbachnál a Schwarza-viadukttal:

A régi és az új nyomvonal C fotó

A régi és az új nyomvonal Csorbadomb alatt

Hajasd fotó

Hajasd

Az UZ ER2 315 Hajasd állomá fotó

Az UZ ER2 315 Hajasd állomáson

(Ungvölgyi HÉV (Uzsoki-hágó))

Az UZ ER2 315 Hajasd és Lig fotó

Az UZ ER2 315 Hajasd és Ligetes között a második Ung-viadukton

(könyvjelző) (Ungvölgyi HÉV (Uzsoki-hágó))

Ez is egy fülkecserés, vagy legalábbis fülkefelújított vonat, még a klasszikus, ER1-formával (bár nem tudom, eredeti ER1-es jár-e még Ukrajnában egyáltalán), és a gazdaságos szerelvényforduló jegyében nem az a szerelvény jön vissza Szjankiból, amelyik fölment. Bár ezzel a képpel ismét egy rövid kirándulást zártunk le az Uzsoki-hágón, azért nem az utolsót - pár évvel később még tehervonatot is sikerült elkapnom errefelé. Természetesen az az album is érkezik majd, remélhetőleg kisebb késéssel, mint ez. Bőven maradt még fotóznivaló is Csorbadomb környékén, illetve az északi rámpán, mind a két helyen vannak még szép helyek, kiaknázatlan viaduktok, szóval akad téma.

Az UZ CsME3 4687 az Uzsoki- fotó

Az UZ CsME3 4687 az Uzsoki-hágó felé menet

(Ungvölgyi HÉV (Uzsoki-hágó))

Az UZ CsME3 4687 Porogi és  fotó

Az UZ CsME3 4687 Porogi és Sóslak között

(könyvjelző) (Ungvölgyi HÉV (Uzsoki-hágó))

Az UZ TU2 018 Ifjúság állom fotó

Az UZ TU2 018 Ifjúság állomáson az Ungvári Gyermekvasúton, még a vonal felújítása előtt

Köszönöm a figyelmedet! Kérlek, maradj a benbe.hu-n!

Keress a címkék közöttg

Hasonló képek:

VL10  GDe 4/4 6003425 962D1 607

Helyszínek:

Mozdonysorozatok:

ER2 CsME3 D1 2M62U VL10 VL11 TU2

 

Régi és új albumok:

COVID-vegyesSzáznegyvenkettőHöllentalbahnTREZ és TEZMoszkva, Pétervár, egyebek

Albumok Mozdonyok Atlasz RhB Cikkek Toolbox

-----------------

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2023. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek