sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



Karácsonyi archív válogatás 2007

Egy igazán különleges ajándék olvasóimnak: filmes gépemmel készült, tíz éves archív képeimből csemegéztem össze 42 darabot a legkülönbözőbb mozdonyokat ábrázoló képekből. Olyan képekből, amelyek régi hangulatokat örökítenek meg. Tíz év is sok idő.

V43 2281 és 1179 a Keleti p fotó

V43 2281 és 1179 a Keleti pályaudvaron

Karácsony alkalmából mindenképp szerettem volna valami ajándék-félét készíteni honlapom látogatóinak. Mivel már jóval több, mint háromezer fotó van a honlapomon, valami igazán különlegeset szerettem volna kitalálni Nektek.

V43 2318 a Keleti pályaudva fotó

V43 2318 a Keleti pályaudvaron

Úgy gondoltam, hogy nem túl bő, de azért mégis bizonyos tekintetben gazdag gyerekkori vonatfotóimat szkennelem be, vagy legalábbis elkezdem beszkennelni őket, és belőlük állítom össze a karácsonyi meglepetést.

V43 2292 a Keleti pályaudva fotó

V43 2292 a Keleti pályaudvaron

(könyvjelző)

Nagyon fiatal ember vagyok, így fordulhat elő, hogy archív képeimet Papagáj felújított V43-asokkal kezdem. Persze nem időrendben haladok, de mégis, a 2002-es fotóknál régebbi képeim is legfeljebb tíz évesek.

V46 022 a Keleti pályaudvar fotó

V46 022 a Keleti pályaudvaron

Lesznek olyan vonatok, amik már nem léteznek. Több régi kocsitípust, mozdonytípust fölfedeztem a képeim között. Lesz tehát nosztalgiázás bőven. Az elmúlt tíz év is igazán jelentős változásokat hozott a magyar vonatok színes palettájára.

BVhmot 200 a Nyugati pályau fotó

BVhmot 200 a Nyugati pályaudvaron

(könyvjelző)

Nem csak a NoHAB-ok eltűnéséhez mérhető grandiózus (???) változások történtek. BVhmot 200 1999-ben még javában személyvonatozott, most IC-motorkocsivá átalakítását tervezik. Ez persze apróság ahhoz képest, amit a részletekre érzékenyek néhány képen fölfedezhetnek.

BVhmot 201 a Nyugati pályau fotó

BVhmot 201 a Nyugati pályaudvaron

Színek, tisztaság: sokkal kevésbé szaturált és csillogó színekre festették akkoriban a MÁV járműveit, a kék hidegebb, a sárga halványabb, de mindkettő tartósabb volt még. A külső takarítás pedig: nos, aki a mai gépek tisztaságát szidja, az már nem emlékszik a huszadik század magyar vasútjára...

V43 1182 a Déli pályaudvaro fotó

V43 1182 a Déli pályaudvaron

Bőven jártak még a szilis vonatok - ezekre azért majdnem mindenki emlékszik, sőt, Székesfehérvár felé ma is megtekinthetőek. A zárlámpák viszont azóta bukkantak föl a Szilíciumos gépeken.

V43 1032 a Keleti pályaudva fotó

V43 1032 a Keleti pályaudvaron

(könyvjelző)

Foltokban festett tök klasszikus, kopott Szili hozza az IC-t, aminek kocsijai viszont még mind tartják a színüket...

V43 1234 Székesfehérvár áll fotó

V43 1234 Székesfehérvár állomáson

Nem, ez nem 1987-ben készült, sokkal inkább 97-98 körül, csak a lemerült kisakkumulátor kicserélésével nem nagyon foglalkoztam.

V43 1241 a Nyugati pályaudv fotó

V43 1241 a Nyugati pályaudvaron

Ha azt vesszük, hogy ma már tűrhetően fotózok, bátran kijelenthetjük, hogy 1999 környékén még egyáltalán nem fotóztam tűrhetően. Ugyanazokat a hibákat, amiket egy mai sulinetes fotós elkövet, én is elkövettem. Még sokkal többször is. Csak nekem nem volt ott az Internet, hogy tanuljak. Ma már illik az ilyen problémákon gyorsan túllendülni. Hogy ez a kép mit ér? Kérem, ez a mozdony mára nem létezik! 1243 2241 pályaszámon légkondis Papagájként él tovább!

V43 1237 Siófokon fotó

V43 1237 Siófokon

(könyvjelző)

Őt viszont meg tudom mutatni: ma is ugyanígy néz ki. Akkor, amikor a fotó készült, viszont teljesen új dolog volt nem-papagáj Szilit zárlámpával fotózni.

V43 1060 Siófokon fotó

V43 1060 Siófokon

Ennek a képnek inkább a kocsik jelentik az érdekességét.

V43 1179 a Keleti pályaudva fotó

V43 1179 a Keleti pályaudvaron

Régen egyáltalán nem volt ritka látvány az ilyen gép - sajnos. Már ugye, hogy mennyit javult a helyzet?

V43 1315 a Déli pályaudvaro fotó

V43 1315 a Déli pályaudvaron

Ilyen képet még készíthet, aki szeretne, de csak pár hétig, utána mind archív jelentőségű lesz.

A ZSR 350 005-5 pályaszámú  fotó

A ZSR 350 005-5 pályaszámú mozdonya a Keleti pályaudvaron

A Szlovák Vasút szétválása óta ez a logó is eltűnt itthonról. A mozdonyokat lassan át is festegetik...

Az ÖBB régi logóját viselő  fotó

Az ÖBB régi logóját viselő 1014 007-7 a Keleti pályaudvaron

(könyvjelző)

Ez a logo is eltűnt itthonról, átadta helyét egy másik, ÓBB logónak. A gép még járogat hazánkba (igaz nem sokáig), de Budapestre már nem jut el. A háttérben álló régi ablakos GOSA-kocsi is figyelmet érdemel!

V43 1145 a Nyugati pályaudv fotó

V43 1145 a Nyugati pályaudvaron

Ez a kép aztán az igazán gyenge, de valamiképp mégis emlék: egy szépen lefestett mozdony megkopott korából. Sima kék eminenciásként él tovább.

V43 1145 és M43 1082 a Nyug fotó

V43 1145 és M43 1082 a Nyugati pályaudvaron

A régi féksegédkocsi és a Dácsia tartalék is megér egy misét: ma már csak kivételes alkalmakkor fordul elő román mozdony a fejpályaudvarinkon, pedig régen mind a négy állomás egyik tartalékja M43-as volt.

M43 1124, V43 1357 és V63 0 fotó

M43 1124, V43 1357 és V63 010 a Keleti pályaudvaron

(könyvjelző)

Itt a Keletiben rendez IC-kocsikat (egy DWA Bpmz-t), miközben további gépek között kell ellavíroznia.

M43 1078 Óbuda állomáson fotó

M43 1078 Óbuda állomáson

(Budapest-Esztergom-Füzitői HÉV)

Az óbudai tartalék fogalma is feledésbe került mára. Szegény gépet 2002. november 11-én selejtezték.

M43 1078 Óbuda állomáson fotó

M43 1078 Óbuda állomáson

(könyvjelző) (Budapest-Esztergom-Füzitői HÉV)

Az óbudai tartalék fogalma is feledésbe került mára. Szegény gépet 2002. november 11-én selejtezték.

BDt 349 és Bzmot 215 a Nyug fotó

BDt 349 és Bzmot 215 a Nyugati pályaudvaron

A Westend már áll, de sokminden még a régi: a vágányok végénél még nem állnak a kijelzők, Bz motorvonat jár Esztergomba...

Bzmot 283 Óbuda állomásra é fotó

Bzmot 283 Óbuda állomásra érkezik

Ötkocsis Bz-anakonda járt még a Desiro és Usgyi motorvonat helyett. Meg persze csörgős inga, de arról most nincs képem.

Bzmot 217 Óbuda állomásra é fotó

Bzmot 217 Óbuda állomásra érkezik

Érdemes megfigyelni a kirakodásra váró konténervonatot.

Bzmot 215 esztergomi vonatt fotó

Bzmot 215 esztergomi vonattal a régi Nyugati pályaudvaron

(könyvjelző)

A Bmxt vezérlőkocsin láthat régi viszonylatjelző is érdekes lehet.

1142 006 a Déli pályaudvaro fotó

1142 006 a Déli pályaudvaron

Amikor még a pécsi IC-ket hordták a Dombóvárra állomásított mozdonyok...

Gyári új állapotában a 1047 fotó

Gyári új állapotában a 1047 001-1

(könyvjelző)

Kopottság? Mocsok? Ugyan kérem, akkor még új volt, törődtek a kirakattal!

Gyári új állapotában a 1047 fotó

Gyári új állapotában a 1047 001-1

Gyári új állapotában a 1047 fotó

Gyári új állapotában a 1047 001-1

Gyári új állapotában a 1047 fotó

Gyári új állapotában a 1047 001-1

Gyári új állapotában a 1047 fotó

Gyári új állapotában a 1047 001-1

M28 1002 régi festésű piros fotó

M28 1002 régi festésű piros Bzx kocsikat rendez Kecskemét állomáson

(könyvjelző)

M28 1002 régi festésű piros fotó

M28 1002 régi festésű piros Bzx kocsikat rendez Kecskemét állomáson

M44 403 Óbuda állomáson fotó

M44 403 Óbuda állomáson

(könyvjelző) (Budapest-Esztergom-Füzitői HÉV)

Amikor még a hídon is átjött a nappali tolatós tehervonat - ma már csak Angyalföldig jut el valamikor kora délután az egyik rákosrendezői tartalék, Óbudára már a feszes menetrend mellett nem jut ideje. És ez nem is baj, hiszen azt jelenti csak, hogy rengeteg a személyvonat. Az új híd megépülte után ismét megjelennek majd a nappali tolatós tehervonatok, sőt, a pilisvörösvári irányvonatok mellett talán a Holcim cementátrakóját kiszolgáló tartalék is megjelenik!

V63 011 a Keleti pályaudvar fotó

V63 011 a Keleti pályaudvaron

Maestral!

V63 021 a Nyugati pályaudva fotó

V63 021 a Nyugati pályaudvaron

V63 021 a Nyugati pályaudva fotó

V63 021 a Nyugati pályaudvaron

Jól látszanak a szellőzőnyílások a kasztnin, hiszen nem egyben van kigyengítve az egész kaszni. Érdemes a fakó szín mellett megfigyelni a matricázott, lehámló pályaszámot is.

V63 028 a Nyugati pályaudva fotó

V63 028 a Nyugati pályaudvaron

(könyvjelző)

Nem minden gép volt persze mocskos - a vidéki fűtőházak legbecsültebb gépeit a beosztott mozdonyszemélyzet folyamatosan rendben tartotta. Ma ennek a hagyománynak vége, elvileg a karbantartók dolga lenne a tisztaság és frissesség megőrzése, de a gyakorlatban ilyen szép egy mozdony talán már sosem lesz!

A GV 3719 pályaszámú C50-es fotó

A GV 3719 pályaszámú C50-es a kecskeméti kisvasút járműskanzenben

A D04 601-es a kecskeméti k fotó

A D04 601-es a kecskeméti kisvasút járműskanzenben

Társa már ekkor is Szilvásváradon dolgozott. Őt magát nemrégiben Kismarosra vitték, ahonnan remélhetőleg az újonnan épített Szobi Erdei Vasútra kerül dolgozni - ez azonban még nem biztos. De hogy üzemelni fog, az bizony igen!

Mk48 2022 és a keskeny nyom fotó

Mk48 2022 és a keskeny nyomközű aláverőgép Kecskeméten a kisvasúti fűtőháznál

Mk48 2022 és az Mk48 2038 k fotó

Mk48 2022 és az Mk48 2038 kiürített kasztnija Kecskemét KK fűtőháznál

(könyvjelző)

Ezzel a képpel zárom a karácsonyi albumomat, remélem tetszettek a képek és szívből kívánom, hogy karácsonyod teljék békében a szeretteiddel, jövő éved legyen gazdag szeretetben, anyagiakban és vasúti utazásokban! Mk48 2038-ból pedig tudtommal a miskolciak faragnak újra mozdonyt!

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek