sín benbe.hu

-------------------------------------------

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Linkek

Kinek a LOWA?

Csatlós kisdízelek a szobi és szilvásváradi erdei vasúton.

A 431 013 a Nyugatiban fotó

A 431 013 a Nyugatiban

Két, téli kirándulás képeit foglalom egy albumba, a közös téma pedig az NDK-ból beszerzett LOWA-mozdony, az ÁEV D04 sorozat. Az első alkalommal hosszú hétvégézni utaztunk Nagybörzsönybe néhány barátommal, ahol a kisvasút sajnos még nem járt, pedig csodálatos képek készülhettek volna. Járt viszont a szobi vonat, amin gründöltem egy privát fotósvonatot magamnak.

A 431 225 a Nyugatiban fotó

A 431 225 a Nyugatiban

A Szili homlokfalán jól látszik, hogy cudar idő van odakint. Reggel lemondták az első Szob-Nagybörzsöny buszt, sok hosszúhétvégére szállást foglaló is megfutamodott, bár nem tudom, mitől. Ennél durvább körülmények között autóztunk Svájcban idén decemberben , és azt is túléltük, bár nagyon észnél kellett lennünk hozzá. Sok magyar autós, úgy tűnik, nem elég tökös.

Az 5341 010-6 pályaszámú FL fotó

Az 5341 010-6 pályaszámú FLIRT Budapest-Nyugati pályaudvaron

A ŽSSK 350 016-2 pálya fotó

A ŽSSK 350 016-2 pályaszámú Gorilla egy becserélt DB-kocsit is továbbító EuroCityvel Szob állomáson

A Börzsöny Kisvasút D04-601 fotó

A Börzsöny Kisvasút D04-601 pályaszámú LOWA-mozdonya a fűtőház és a pályaudvar között Szobon

(könyvjelző)

A mozdonyt a LOWA, Vereinigung Volkseigener Betriebe des Lokomotiv- und Waggonbaus (magyarul: Mozdony és Vagongyártó Egyesített Népi Vállalatok) nevű cégcsoporthoz tartozó VEB Lokomotivbau Karl Marx (magyarul: Karl Marx Mozdonygyár Népi Vállalat) nevű, babelsbergi székhelyű vállalat gyártotta Ns3f típusjellel (ez egy Orenstein & Koppel gyár volt az államosítás előtt). (a Wikipédiából )

Jégcsapok Nagybörzsönyben fotó

Jégcsapok Nagybörzsönyben

Emuk Nagybörzsönyben fotó

Emuk Nagybörzsönyben

Nagybörzsöny fotó

Nagybörzsöny

Vigyázz, a kecske harap! fotó

Vigyázz, a kecske harap!

És világuralomra tör.

Desszertezés Nagybörzsönybe fotó

Desszertezés Nagybörzsönyben

Háziszörp, házi somlói. Van sajtos, húsos, meg mindenféle ház, igazi gasztrofalu lesz belőlük, bár a termékeket még kicsit finomítani kell.

Tolatás Szobon fotó

Tolatás Szobon

Balra a nagyvasúti állomás, a sárga, villamoskocsinak látszó tárgy pedig a normál nyomközű csapágyak közé szerelt keskenyre sajtolt kerékpártávolságú tengelyes villamos pótkocsi. Próbafutásokat végeznek vele, ha sikeresek lesznek, megkezdik a belső tér fölújítását is, mivel a budapestiek eléggé összevandálkodták. Mindenesetre az új, de sok pályahibával rendelkező vasúton én nem engedném, hogy ne kimondottan keskennyomközre tervezett futóművű kocsik közlekedjenek.

A D04-601 Szobon fotó

A D04-601 Szobon

Az NDK gépek szokásos fizimiskájával bír a kismozdony, bár volt ebből három és négy oldalpaneles méret is. Igaziból ez is három, levehető oldalfalelemmel készült, de később egy C50-eséhez hasonló fülkével megnövelték a mozdonyvezető életterét, és ekkor egy panel lekerült a gépről. Az eredetileg hatdarabos L60 szériát a C50-esekkel egyszerre szerezték be, ismeretlen okból. Talán összehasonlítás céljára? Mindenesetre az erdei vasutak egy különleges járműtípusa lett.

A D04-601 a Börzsöny Kisvas fotó

A D04-601 a Börzsöny Kisvasúton Petyeráktanya és Máriakút között

Sajnos bozótot írtani nem volt időm, azért valami menetrend-féleséget próbáltunk tartani. Érsemes megnézni, hogy az indulás óta egységesítettek a D04-esen: az eredeti , és a szilvásváradi állapotnak megfelelően pirosra lett fényezve a hűtőrács. Az eredeti zölddel szerintem nem mutatott jól.

A D04-601 a Börzsöny Kisvas fotó

A D04-601 a Börzsöny Kisvasúton Máriakút megállónál

(könyvjelző)

Az oldalvölgyből fényképezett vonat nagyon durván hegyi vasúti jellegű képet eredményez, sajnos a magyarországi erdei vasutak elhelyezkedésének megfelelően jelentős árnyékkal. Ezen néhány helyen segít az, hogy a vasúttal párhuzamosan közút is visz Márianosztrára - ettől viszont nagyon kevés helyen van erdei vasúti érzésed, inkább, mintha a felújítás előtti hűvösvölgyi villamoson zötyögnél.

A D04-601 a Börzsöny Kisvas fotó

A D04-601 a Börzsöny Kisvasúton Máriakút és Malomvölgy között

A D04-601 a Börzsöny Kisvas fotó

A D04-601 a Börzsöny Kisvasúton Malomvölgy és Márianosztra között

(könyvjelző)

A D04-601 a Börzsöny Kisvas fotó

A D04-601 a Börzsöny Kisvasúton Malomvölgy és Márianosztra között

(könyvjelző)

A D04-601 a Börzsöny Kisvas fotó

A D04-601 a Börzsöny Kisvasúton Márianosztrán

(könyvjelző)

A D04-601 a Börzsöny Kisvas fotó

A D04-601 a Börzsöny Kisvasúton Márianosztrán

Visszafelé a vonat tolva közlekedik, amitől nekem enyhe halálfélelmem volt. Az a batár kocsi nagyon nagy!

A D04-601 a Börzsöny Kisvas fotó

A D04-601 a Börzsöny Kisvasúton Márianosztrán

(könyvjelző)

Visszafelé a vonat tolva közlekedik, amitől nekem enyhe halálfélelmem volt. Az a batár kocsi nagyon nagy!

Az Mk48-403 Szilvásváradon, fotó

Az Mk48-403 Szilvásváradon, Szalajka-Fatelep állomáson

Ugorjunk a Szalajka-völgybe, ahol a pályában és a járművekben is komoly fejlesztés történt! A képen látható az új, ezúttal Szombathelyen, de a Bobó kft.-ssel megegyező csapat által tervezett hibrid mozdony, ezúttal retró-kasztnival, nem űrjárműnak valóval , valamint a megújult peron, amit Svájctól lopva egészen a vágányig köveztek, így könnyen oda lehet tolni egy babakocsit is. Svájcban mondjuk hagynak egy tizenöt centis sóderréteget rezgéselnyelőnek, de itt kisebb a sebesség, meglátjuk, mit hagynak.

Az ikertestvér, a D04-602 S fotó

Az ikertestvér, a D04-602 Szalajka-Fatelepen

Ennek a napnak a sztárja a másik csatlórudas dízelünk volt. Sok részletében eltér a párjától, a hűtőrácsa még eredeti, a motorja is régebbi, nem MAN, hanem talán Csepel. A külső-belső felújítása a kisvasút százéves évfordulójára készült el , aztán egy ideig nem használták. Most ismét üzemképes, ezért a KBK gyorsan szervezett egy különvonatozást vele, amiben a SZÁEV nagyon készségesen és olcsón működött közre, köszönet nekik érte!

A D04-602 Szalajka-Fáytolví fotó

A D04-602 Szalajka-Fáytolvízesés állomáson

Az állomást nyugati szempontból szokásos módon, magyar szemmel viszont rendkívül úttörő módon újították föl: két vonat is tud egyszerre, egyazon peron mellett állni, így az utasoknak nem kell a vágányokon átkelni, mindkét vonat kihaladhat a hátsó vágányba középen csatlakozó átkötés miatt, sőt, még körbejárni is lehet akkor is, ha két vonat áll már bent. A nagyvasúti tervezők adaptálhatnák végre az ilyen ügyes megoldásokat, minek például Székesfehérvárra több száz méter hosszú peron minden Szóló-Bézének?

A D04-602 és az Mk48-403 Sz fotó

A D04-602 és az Mk48-403 Szalajka-Fáytolvízesés állomáson

Bár úgy tűnik, a völgynek itt vége van, valójában még ment tovább a vasút, egy nagy patkó-alakú kanyarral növelve a magasságot és mélyen behatolva a jobb oldali völgybe.

Mk48-403 Szalajka-Fáytolvíz fotó

Mk48-403 Szalajka-Fáytolvízesés állomáson

(könyvjelző)

Eddig a kis bevágásig tart a kvázi kétvágányú szakasz. Azért itt nem olyan a forgalom, mint Filisurban, hogy tényleg érdemes legyen állomásfej-elhúzást csinálni.

A D04-602 Szalajka-Fáytolví fotó

A D04-602 Szalajka-Fáytolvízesés állomáson

Mivel a felújításra ide érkezett Mk48-411-es visszatért a Mátravasútra , a felújításra érkezett 412-eshez pedig még csak éppen hozzákezdtek, így néha géphiány van, amit a D04-es beugrásával próbálnak átvészelni.

Az Mk48-403 Szalajka-Halast fotó

Az Mk48-403 Szalajka-Halastó és Szalajka-Fátyolvízesés között

Az erdei vasút végighalad a szintvonal mentén, lekövetve a domborzat minden bicsaklását, eközben viszont csaknem 60 ezrelékkel emelkedik, ideális terepet teremtve a hibrid-hajtásnak. Az ív elején, ahol balról behaladt a vonat a képbe, éppen csak látszott a vezetőfülkéje, annyival mélyebben volt, pedig csak ötven métert tett meg azóta. Az adhéziós vasutak közül ez a meredekség a Berninabahn kategóriájába esik.

Az Mk48-403 Szalajka-Halast fotó

Az Mk48-403 Szalajka-Halastó és Szalajka-Fátyolvízesés között

(könyvjelző)

Az erdei vasút végighalad a szintvonal mentén, lekövetve a domborzat minden bicsaklását, eközben viszont csaknem 60 ezrelékkel emelkedik, ideális terepet teremtve a hibrid-hajtásnak. Az ív elején, ahol balról behaladt a vonat a képbe, éppen csak látszott a vezetőfülkéje, annyival mélyebben volt, pedig csak ötven métert tett meg azóta. Az adhéziós vasutak közül ez a meredekség a Berninabahn kategóriájába esik.

Az Mk48-403 Szalajka-Fátyol fotó

Az Mk48-403 Szalajka-Fátyolvízesés állomáson

Az Mk48-403 Szalajka-Fátyol fotó

Az Mk48-403 Szalajka-Fátyolvízesés állomáson

(könyvjelző)

A D04-602 Szalajka-Fátyolví fotó

A D04-602 Szalajka-Fátyolvízesés és Szalajka-Halastó között

A D04-602 Szalajka-Fátyolví fotó

A D04-602 Szalajka-Fátyolvízesés és Szalajka-Halastó között

A D04-602 Szalajka-Fátyolví fotó

A D04-602 Szalajka-Fátyolvízesés és Szalajka-Halastó között a nagy sziklafalnál

(könyvjelző)

A D04-602 Szalajka-Fátyolví fotó

A D04-602 Szalajka-Fátyolvízesés és Szalajka-Halastó között a pisztrángóvodánál

A D04-602 Szalajka-Fátyolví fotó

A D04-602 Szalajka-Fátyolvízesés és Szalajka-Halastó között a pisztrángóvodánál

A D04-602 Szalajka-Fátyolví fotó

A D04-602 Szalajka-Fátyolvízesés és Szalajka-Halastó között

A D04-602 Szalajka-Fátyolví fotó

A D04-602 Szalajka-Fátyolvízesés és Szalajka-Halastó között a tónál

(könyvjelző)

A D04-602 Szalajka-Halastó  fotó

A D04-602 Szalajka-Halastó állomáson

Balra haladt a régi vasút a Bükk-fennsíkra vezető siklóhoz, tisztán kivehető a töltése.

A D04-602 Szalajka-Halastó  fotó

A D04-602 Szalajka-Halastó állomáson

(könyvjelző)

Balra haladt a régi vasút a Bükk-fennsíkra vezető siklóhoz, tisztán kivehető a töltése.

A Mátravasút Mk48-411-ese S fotó

A Mátravasút Mk48-411-ese Szilvásváradon, a fűtőházban

A mozdony fölújítása elkészült, és meglepetésként visszakapta a Hegyközi Kisvasúton viselt színeit. Újabb érdekes színfolttal bővült a Gyöngyösről induló hálózat!

A Mátravasút Mk48-411-ese S fotó

A Mátravasút Mk48-411-ese Szilvásváradon, a fűtőházban

A Mátravasút Mk48-411-ese é fotó

A Mátravasút Mk48-411-ese és a 394,057 Szilvásváradon, a fűtőházban

A D04-602 Szilvásváradon fotó

A D04-602 Szilvásváradon

A D04-602, 394,057 és az Mk fotó

A D04-602, 394,057 és az Mk48-411 Szilvásváradon

Az Mk48-404 Szilvásváradon fotó

Az Mk48-404 Szilvásváradon

(könyvjelző)

Az Mk48-411 Szilvásváradon fotó

Az Mk48-411 Szilvásváradon

(könyvjelző)

Köszönöm a figyelmed!

A D04-602 Szalajka-Fátyolví fotó

A D04-602 Szalajka-Fátyolvízesés és Szalajka-Halastó között a nagy sziklafalnál

A D04-602 Szalajka-Fátyolví fotó

A D04-602 Szalajka-Fátyolvízesés és Szalajka-Halastó között a pisztrángóvodánál

A D04-602 Fátyolvízesésnél fotó

A D04-602 Fátyolvízesésnél

A büfécsonka fotó

A büfécsonka

Mk48 403 Fátyolvízesésnél fotó

Mk48 403 Fátyolvízesésnél

Fátyol-Vízesés állomás fotó

Fátyol-Vízesés állomás

Elmaradt a Szalajka, az egy dolog, de a vízesés szó kisbetűs kellene, hogy legyen!

Romok a szilvásváradi f$ fotó

Romok a szilvásváradi fűtőháznál

Köszönöm a figyelmedet! Kérlek, maradj a benbe.hu-n!

Keress a címkék közöttg

Hasonló képek:

V43 2263433 161Achenseebahn 2

Helyszínek:

Mozdonysorozatok:

 

Régi és új albumok:

Covid vegyes 2.LÁEV: 100 év, meg egy kicsiÚjra Tátrai VillamosMikulásvonatok a FelvidékenFelhős időben a<br />Tatár-hágón

Albumok Mozdonyok Atlasz RhB Cikkek Toolbox

-----------------

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2023. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek