sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



Kísérlet Sztrecsényben

Ismét harc a köd ellen a Felvidéken.

A Bzmot 313 Nógrád és Diósj fotó

A Bzmot 313 Nógrád és Diósjenő között

(Duna-Ipolyvölgyi HÉV)

Túránkat egy kis nógrádi fotózással kezdtük, mivel miután elvittem a fél iskolát matekversenyre, már nem volt annyi időnk, hogy világosban a Felvidékre érjünk. Így viszont pénteken sem maradtunk fotó nélkül.

A Bzmot 313 Nógrád és Diósj fotó

A Bzmot 313 Nógrád és Diósjenő között

(könyvjelző) (Duna-Ipolyvölgyi HÉV)

A kép hátterének a nógrádi várat választottuk. Sajnos a fák már nem voltak havasak, de ebben a kevés fényben is látszik az a kevés zöld, amit a fenyők biztosítanak a képnek.

A Bzmot 329 Diósjenő é fotó

A Bzmot 329 Diósjenő és Nógrád között, Nógrád megálló-rakodóhely előjelzőjénél

(könyvjelző) (Duna-Ipolyvölgyi HÉV)

A háttérben persze még nem túl nagy hegyek vannak, csak a teleobjektív csal egy picit.

A Bzmot 329 Diósjenő é fotó

A Bzmot 329 Diósjenő és Nógrád között, Nógrád megálló-rakodóhely előjelzőjénél

(Duna-Ipolyvölgyi HÉV)

Ezekhez a távírópóznákhoz - vagy, ha már itt tartunk, vasúti kocsikhoz - igazítson függőlegest az egyszeri vasútfotós!

A ŽSSK 750 032-5 Zólyo fotó

A ŽSSK 750 032-5 Zólyom személypályaudvaron

(MÁV Budapest-Ruttka fővonal)

Továbbautóztunk, és a gyötrelmes Parassapuszta-Korpona útvonalon eljutottunk Zólyomba (Zvolen, Szlovákia), ahol pont a kék órában voltunk (így terveztük). A háttérben Ruttka (Vrútky)-Körmöcbánya (Kremnica) felől jár be egy személyvonat, az álló szerelvény pedig hamarosan Losoncra (Lučenecre) indul.

A ŽSSK 754 036-2 Zólyo fotó

A ŽSSK 754 036-2 Zólyom személypályaudvaron

(könyvjelző) (MÁV Budapest-Ruttka fővonal)

Ez a szép, retró-festéses mozdony a gyönyörű 171-es vonalról érkezett, munkanapokon van néhány mozdonyos vonat arrafelé, sőt, idén hétvégén is akad egy, ami Felsőstubnyától délre is az. Vele még fogunk találkozni az albumban.

Éjféli expressz fotó

Éjféli expressz

(könyvjelző)

Egy Gorillával húzott éjszakai vonat, a Slovakia EuroNight húz el a sztrecsényi vár alatt a Kassa-Pozsony fővonalon. A vonat a hosszabb útvonalon, Csadcán és Ostraván át jut el Prágába.

InterCity Gorillával Sztrec fotó

InterCity Gorillával Sztrecsénynél

Szállásunk a szokott panzióban volt, a korábbiakkal megegyező időjárási körülmények között . Mármint a Viktor által ismert körülmények között, mert amikor egyedül jártam erre, akkor verőfényes napsütésben fotózgathattam a várral együtt. Viktornak ez a hatodik sikertelen kísérlete volt. A fotóhely egyébként a megállóból három perc sétával érhető el a rögtön a peron végétől a hegyre induló úton.

Gyorsvonat 362-essel Sztrec fotó

Gyorsvonat 362-essel Sztrecsénynél

162-es egyenáramú villanymo fotó

162-es egyenáramú villanymozdonnyal vontatott személyvonat Kralován (Kral'ovany, Szlovákia) és Sutó (Sútovo, Szlovákia) között

A meanderező Vág folyó egy csodálatos kanyarjában másztunk föl a hegyoldalba. Ez egy tíz perces manőver volt, térd fölöttig érő hóban, tüskés bokrokba kapaszkodva. De azért megérte.

A ŽSSKC 131 037-4 pály fotó

A ŽSSKC 131 037-4 pályaszámú egyenáramú, kétszekciós tehervonati villanymozdony Kralován és Sutó között

(könyvjelző)

A nap legszebb tehervonatát kaptuk el itt.

Egy 362-es kétáramrendszer& fotó

Egy 362-es kétáramrendszerű villanymozdony az R 604-es Dargov gyorsvonattal Kralován és Sutó között

(könyvjelző)

A ŽSSK 361 003-7 pálya fotó

A ŽSSK 361 003-7 pályaszámú, frissen felújított, kissé emelt sebességű, kétáramrendszerű villanymozdony egy gyorsvonattal Sutó és Kralován között

(könyvjelző)

Olyan helyen sikerült megállnom, ahol két nyaktörés között megfordulva mindkét irányba tudtam fényképezni. Errefelé, ha lehet, még szebb a a folyó, mint a másik irányba. A 361 sorozatot 163-asokból építették át, és egy füst alatt a legnagyobb sebességüket is megemelték 120-ról 140 km/h-ra. A 361.1 sorozat tagjai már képesek a Gorillákat is kiváltani, mivel alkalmasak 160 km/h sebességre is.

A ŽSSKC 131 022-0 tehe fotó

A ŽSSKC 131 022-0 tehervonattal Sutó és Kerpelény között

(könyvjelző)

Hasonló ujablak már volt egyszer.

ČD 163-as a Prága és K fotó

ČD 163-as a Prága és Kassa között közlekedő nappali Košičan gyorsvonattal Sztrecsény és Ruttka között

Az északi területek mindkét országban egyenárammal villamosítottak, így egy egyszerű, 3 kV-os mozdony is egész úton továbbíthatja a gyorsvonatot, ami Kassa és Pozsony között például nem lehetséges.

Gorilla egy gyorsvonattal S fotó

Gorilla egy gyorsvonattal Sztrecsény és Ruttka között

(könyvjelző)

Egy újabb ismeretlen Ž fotó

Egy újabb ismeretlen ŽSSK 163-as személyvonattal, ezúttal a Ruttka után, Sztrecsénynél található érdekes alagút-híd kombinációnál

A ŽSSK 350 008-9 pálya fotó

A ŽSSK 350 008-9 pályaszámú Gorilla az IC 504 Rysy vonattal Sztrecsénynél

(könyvjelző)

A vonat a Magas-Tátrában található Tengerszem-csúcsról lett elnevezve. Szlovákiában rettenetesen drága az IC-pótjegy.

PFT-gönc Sztrecsényben fotó

PFT-gönc Sztrecsényben

Kétáramrendszerű emele fotó

Kétáramrendszerű emeletes motorvonat Kassa-Zsolna (Žilina, Szlovákia) személyvonattal Sztrecsényben

(könyvjelző)

A ŽSSK 350 004-8  fotó

A ŽSSK 350 004-8 Hugo Sztrecsény megállóhelyen

(könyvjelző)

Gorilla az IC 500  fotó

Gorilla az IC 500 Tatran vonattal Sztrecsényben

(könyvjelző)

Végre Viktornak is lett legalább egy felhős képe a várról, de azért még távol áll a feladat teljesítésétől.

Második napunkon dízelre vá fotó

Második napunkon dízelre váltottunk: a 754 054-5 pályaszámú Búvár Kostyán (Kost'any nad Turcom) és Nagyrákó-Pribóc (Pribovce) között

(könyvjelző) (MÁV Budapest-Ruttka fővonal)

A retró-festésű gép a legutolsó klasszik Búvár-sorozathoz tartozik, hangja sokkal délcegebb a Zólyom környékén egyre inkább jellemző remot-gépekénél.

A ŽSSK 757 007-0 pálya fotó

A ŽSSK 757 007-0 pályaszámú Remot-Búvár Čremošné (Turócmeggyes) és Horná Stubna obec (Felsőstubnya község) között

(könyvjelző) (ŽR Besztercebánya - Stubnyafürdő fővonal)

Az előző Zsolna-Zólyom gyorsvonat az eredeti MÁV-fővonal felső, kétvágányúsított szakaszán haladt dél felé. Ez a vonal Alsóstubnya elágazás után nagyon kanyargóssá és lassúvá válik, ezért ma 171-es számmal mellékvonalként működik (igaz, Felsőstubnya állomásig két vágánnyal). Az elágazás után Felsőstubnyát északról elkerülve új vasútvonalat épített a ČSD egy hosszú alagúttal, ami Besztercebányától északra a hermándi papírgyár iparvágányába csatlakozott. A vonal keleti szakaszán Olmányfalva (Ul'anka) és az alagút között komoly vonalkifejtések épültek jelentős műtárgyakkal. A 170-es vonal azon szakaszáról is készül majd album.

A 812 033-4 és a 813 035-3  fotó

A 812 033-4 és a 813 035-3 Felsőstubnya állomáson

Itt ér véget a kétvágányú szakasz, sok Ruttka-Felsőstubnya személyvonat is csak idáig közlekedik. A 171-es vonalon nagyon kevés vonat jár csak, a gyorsok pedig Alsóstubnya elágazásnál, innen kicsit északra az új vonal felé kanyarodnak.

A ŽSSK 754 071-9 szemé fotó

A ŽSSK 754 071-9 személyvonattal a 171-es vonalon Felsőstubnya (Horná Štubna, Szlovákia) és Józsefgőzfürész (Turček, Szlovákia) között

(MÁV Budapest-Ruttka fővonal)

A Kárpátok több, kelet-nyugati hegyvonulata mindegyikén át kell kelnie a Budapest-Ruttka fővonalnak. Ma már ez a vonal sok kisebb szakaszon üzemel, mivel Szlovákián belül már mások a legfontosabb közlekedési folyosók. Zólyom és Ruttka között részben új vonalon vezet a gyorsvonatok útja, ezt a gyönyörű, hegyes vidéket kikerülve. A vonat a szemközti hegy oldalában haladt idáig, és itt kellene a kép bal széle felé fordulnia, követve a völgyet. De addig azért végigmászik egy hosszú oldalvölgyet, áthaladva a bányaváros Turcseken. Hamarosan eléri ennek a hegygerincnek a csúcsát a királyi pénzverde városában, Körmöcbányán.

A ŽSSK 754 071-9 szemé fotó

A ŽSSK 754 071-9 személyvonattal a 171-es vonalon Felsőstubnya (Horná Štubna, Szlovákia) és Józsefgőzfürész (Turček, Szlovákia) között

(könyvjelző) (MÁV Budapest-Ruttka fővonal)

A Kárpátok több, kelet-nyugati hegyvonulata mindegyikén át kell kelnie a Budapest-Ruttka fővonalnak. Ma már ez a vonal sok kisebb szakaszon üzemel, mivel Szlovákián belül már mások a legfontosabb közlekedési folyosók. Zólyom és Ruttka között részben új vonalon vezet a gyorsvonatok útja, ezt a gyönyörű, hegyes vidéket kikerülve. A vonat a szemközti hegy oldalában haladt idáig, és itt kellene a kép bal széle felé fordulnia, követve a völgyet. De addig azért végigmászik egy hosszú oldalvölgyet, áthaladva a bányaváros Turcseken. Hamarosan eléri ennek a hegygerincnek a csúcsát a királyi pénzverde városában, Körmöcbányán.

A ŽSSK 754 071-9 szemé fotó

A ŽSSK 754 071-9 személyvonattal a 171-es vonalon Jastrabá megállóhelyen

(MÁV Budapest-Ruttka fővonal)

A másik nagy vonalkifejtés nem egy oldalvölgyben, hanem Körmöcbánya alatt egy fennsíkon van. Itt a vágány egy lóhere alakjában tér át a szomszéd völgybe, majd ismét vissza az eredeti helyére. Sebessége nem több negyvennél, legalábbis a motorvonatoknak, a ritka mozdonyos járatnak talán még kevesebb. Tavaly csak nyáron közlekedett mozdonyos vonat, most viszont a 11 órás délre tartó járatot bármikor fényképezhetjük valódi, rotyogós motorú Búvárral.

Némi kőomlás a 160-as  fotó

Némi kőomlás a 160-as vonalon Fűrész közelében

A ruttkai fővonal másik része, ami ma már érdekes módon a második Pozsony-Kassa kelet-nyugati összeköttetés részeként működik, több szakaszon kétvágányúsított. Ezek egyike a kríváni és fűrészi alagutakat kiváltó, bevágásos szakasz. A kriváni alagút helyén épült a bevágás, az már nincs meg, de a fűrészi még látható tíz méterrel a mai vasút mellett. Itt a hágó előtt magasan a völgy fölött kanyarog a pálya, igazi erdei vasútként. Az egyik vágány földtani okokból kizárásra került.

Némi kőomlás a 160-as  fotó

Némi kőomlás a 160-as vonalon Fűrész közelében

Valami sajnos meg is találta a földomlást.

A ŽSSK 754 011-5 szemé fotó

A ŽSSK 754 011-5 személyvonattal a helytelen vágányon Fűrész megállóhelyen (Píla, Szlovákia)

(könyvjelző) (MÁV Budapest-Ruttka fővonal)

Gyönyörű ez a rész, nehéz szavakat találni rá.

A ŽSSK 754 082-6 a Sit fotó

A ŽSSK 754 082-6 a Sitno gyorsvonattal Podkriváň megállóhelyen

(MÁV Budapest-Ruttka fővonal)

Ez a hely már megvolt nekem 812-essel is, de nagymozdonnyal a helyes vágányon kicsit jobb. Székely Viktornak, aki nem félt eláztatni az egész ruháját, még jobb . Ez most már nem gyorsvonat egyébként, hanem InterRegio.

Személyvonat 754-essel Podk fotó

Személyvonat 754-essel Podkriváňban

(könyvjelző) (MÁV Budapest-Ruttka fővonal)

Köszönöm a figyelmed!

A Bzmot 329 Diósjenő é fotó

A Bzmot 329 Diósjenő és Nógrád között, Nógrád megálló-rakodóhely előjelzőjénél

(Duna-Ipolyvölgyi HÉV)

Ezekhez a távírópóznákhoz - vagy, ha már itt tartunk, vasúti kocsikhoz - igazítson függőlegest az egyszeri vasútfotós!

A ŽSSK 163 121-7 Kralo fotó

A ŽSSK 163 121-7 Kralován és Sutó között

Új emeletes motorvonat Kerp fotó

Új emeletes motorvonat Kerpelény (Kr'pelany, Szlovákia) és Sutó (Sútovo, Szlovákia) között

Jól látszik, hogy van a helytelen vágány mentén is térközjelző, de más típusú, mint a helyes mellett.

Remot-Búvár vontatta gyorsv fotó

Remot-Búvár vontatta gyorsvonat halad Ruttka és Sztrecsény között - a vonat Zólyomból érkezett

(Kassa-Oderbergi Vasút)

Érdemes megnézni, hogy a sokadrangú átlós összeköttetés menetrendben gyorsított személyként szereplő vonatában milyen kocsik közlekednek felár nélkül.

Személyvonat 163-assal Sztr fotó

Személyvonat 163-assal Sztrecsényben

A ŽSSK 757 007-0 pálya fotó

A ŽSSK 757 007-0 pályaszámú Remot-Búvár Horná Stubna obec (Felsőstubnya község) megállóban

(ŽR Besztercebánya - Stubnyafürdő fővonal)

Az előző Zsolna-Zólyom gyorsvonat az eredeti MÁV-fővonal felső, kétvágányúsított szakaszán haladt dél felé. Ez a vonal Alsóstubnya elágazás után nagyon kanyargóssá és lassúvá válik, ezért ma 171-es számmal mellékvonalként működik (igaz, Felsőstubnya állomásig két vágánnyal). Az elágazás után Felsőstubnyát északról elkerülve új vasútvonalat épített a ČSD egy hosszú alagúttal, ami Besztercebányától északra a hermándi papírgyár iparvágányába csatlakozott. A vonal keleti szakaszán Olmányfalva (Ul'anka) és az alagút között komoly vonalkifejtések épültek jelentős műtárgyakkal. A 170-es vonal azon szakaszáról is készül majd album.

A 813 035-3 pályaszámú Csuk fotó

A 813 035-3 pályaszámú Csuklósbézé Felsőstubnya állomáson

Itt ér véget a kétvágányú szakasz, sok Ruttka-Felsőstubnya személyvonat is csak idáig közlekedik. A 171-es vonalon nagyon kevés vonat jár csak, a gyorsok pedig Alsóstubnya elágazásnál, innen kicsit északra az új vonal felé kanyarodnak.

A 812 033-4 Felsőstubn fotó

A 812 033-4 Felsőstubnya állomáson

Ez a vonat egy másik ČSD-építésű vonalon http://csakavasut.hu/cikkek/piroska-es-a-bagoly>a MÁV nyitrabányai (Handlová) vasútjához csatlakozva http://csakavasut.hu/cikkek/piroska-es-a-bagoly target=_blank>https://www.benbe.hu/images2/newwindow.png /> Privigyére (Prievidza) vezet.

Személyvonat 754-essel Podk fotó

Személyvonat 754-essel Podkriváňban

(MÁV Budapest-Ruttka fővonal)

Köszönöm a figyelmed!

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek