sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



Környe-Oroszlány-Pápa 1.

Egy hosszú utazás a 13-as vonalon, kis kitérővel Oroszlányba és fővonali dízelfotózással Pápán.

Késésben fotó

Késésben

Utazásomat - melyet szándékaim szerint úgy írok le, mintha egy minden kitüntetettségtől mentes vasúton tettem volna, nem egy Kóka János által megszüntetett vasútvonalon - egy hideg januári nap hajnalán a Déli pályaudvaron kezdtem. Késés volt bőven. Szerencse, hogy az Oroszlányba menő vonatom a martonvásári érkezőből fordul, és 7:25-kor indulna

Üresen fotó

Üresen

A vágányok végeinél álló tájékoztatótáblák teljesen üresek voltak: mivel senkinek nem volt fogalma sem arról, hogy Kelenföldnek milyen sorrendben sikerült küldenie a vonatokat, vágánykiosztást sem készítettek. Finom megjegyzés: Kelenföldnek sikerült egy pusztaszabolcsi vonatot elküldenie a martonvásári előtt, csak míg az utóbbi azonnal forduló szerelvény, a szabolcsinak lett volna még egy órája. Végülis öt perc már alig számít az ütemes menetrendnek.

V43 1332 Oroszlányban fotó

V43 1332 Oroszlányban

Azért valahogy csak megérkeztem a régi bányászváros Oroszlányba, ami nem is annyira régi bányászváros: a barnaszenet csak a XX. század elején fedezték itt fel, a bányászat felfuttatása pedig mi máshoz is kapcsolódhatna, mint a "Vas és acél országa" eszményéhez?

V43 1332 Oroszlányban fotó

V43 1332 Oroszlányban

Az állomás teljesen nyílvánvalóan nem a személyforgalom számára épült: rövid peronjait Bz-re méretezték. Korábban Felsőgalláról V43+Bhv+BDt ingák jártak ide, még azok is befértek. Az ITF szerint a Déli pályaudvarról közlekedő vonatok már hosszúak hozzá.

V43 1332 Oroszlányban fotó

V43 1332 Oroszlányban

Ezen a képen jobban látszódik a peron és a vonat hosszának aránya. Remélhetőleg hamarosan magasperont kap az állomás.

A hosszú, íves vágányok oka nyílvánvalóan a szénvonatok minél nagyobb egységben való közlekedetetésének biztosítása.

Oroszlány fotó

Oroszlány

Vessünk egy pillantást az oroszlányi felüljáróról a másik irányba is: direkt jót tesz a képnek, hogy szembe süt a Nap, már nincs túl sok látnivaló.

V43 1332 kijár Oroszlányból fotó

V43 1332 kijár Oroszlányból

A vonat eldöcög, az állomás után hatvanra gyorsíthat majd. Én itt maradok: körbenézek az állomás környékén is.

Tető fotó

Tető

Művészeti beütéstől a szó szoros értelmében szenvedő képek következnek. Azért javaslom megnézni őket, van köztük olyan is, ami szép, nem csak érdekes! Ráadásul utánuk jönnek a vonatok ismét!

Kerítések fotó

Kerítések

Érdekes az állomás rakterületén működő telep kínálatának elrendezése.

Az oroszlányi tó partján fotó

Az oroszlányi tó partján

A tükörsima víztükör természetesen megihletett. A kép szerintem szép, nem így a valóság: a leeresztett, olajfoltos és dzsuvás tómeder undorító látvány közelről.

Az oroszlányi tó partján fotó

Az oroszlányi tó partján

Például ilyen tárgyak hevertek benne.

Az oroszlányi tó partján fotó

Az oroszlányi tó partján

(könyvjelző)

Mégis, a tó hívogatóan hat a fotósra és nem hálátlan azzal, aki megpróbálja lefényképezni.

Az oroszlányi tó partján fotó

Az oroszlányi tó partján

Középen még folydogál a víz, a meder alja is jórészt nedves az esőtől, szépen csillog. Egyébként, ha egyszer kidzsuváznák a patakot, gyönyörű, akár fürdésre alkalmas is lehetne: ebből következőleg nem fogják kidzsuvázni.

Oroszlány állomás felvételi fotó

Oroszlány állomás felvételi épülete hátulról

Az oroszlányi tó partján fotó

Az oroszlányi tó partján

Itt érdemes megfigyelni, hogy a víztükröt felidéző csillogás a fával és a tiszta, zöld füves parttal milyen vidám tóparti hangulatot kelt!

Az oroszlányi tó partján fotó

Az oroszlányi tó partján

A valóság inkább erre hasonlít, bár szöveg nélkül itt is nehéz lenne rájönni, hogy mégis mit ábrázol a kép. Persze, nem egy egybefüggő olajfoltot, ott még nem tartunk.

Oroszlány állomás fotó

Oroszlány állomás

V43 1314 Oroszlány állomásr fotó

V43 1314 Oroszlány állomásra jár be

Egy órával és egy finom péksüteménnyel később, amit a patakon túl vettem egy bódéban, befut a következő vonatom.

V43 1314 kijár Környe állom fotó

V43 1314 kijár Környe állomásról

Az előzőhöz kísértetiesen hasonlító kép egy állomással odébb készült: Környén ágazik el a vasút az előbb meglátogatott Oroszlány felé (erős, 60 km/h-ás pályával és felsővezetékkel) és Pápa felé (ezen a vicinálison Bz-k járnak 40-60 km/h-ás sebességgel).

Környe látképe a vasútállom fotó

Környe látképe a vasútállomás peronjáról

Környéről csupa jót mondhatok: el sem kell mozdulnia a vasútbarátnak a peronról és máris ilyen elbűvölő látványban van része.

Az album végén még visszatérünk ide, de most téjünk rá a Bz-kre, kedvenceimre!

Környe darabáruraktára fotó

Környe darabáruraktára

Ez a vonal sem a teherszállítás miatt marad meg - mármint az oroszlányi. A pápai ág, sajnos, bezárt.

V43 1286 érkezik Környére fotó

V43 1286 érkezik Környére

Tatabányai kereszt után máris jön a váltás Oroszlány felé.

Bzmot 277 Környe állomáson fotó

Bzmot 277 Környe állomáson

Rá tíz percre már jön is a Bz, amivel továbbmegyek Pápa felé.

Az első szakasz Kisbérig egészen csodás, először egy meddőhányó mellett haladunk el, majd sűrű erdő következik. A fák néhol egészen közel nőnek, szinte lombalagutat képezve, máskor egy bevágásból robogunk ki a nyíltabb területre. Hosszú töltésekről pillanthatunk le a völgyekbe, megművelt táblák domborodnak a pálya mögött. Mindennek a megörökítéséhez az utoljára érvényes menetrend mellett egy év is kevés lett volna: sajnos lemaradtam.

Bzmot 277 és 331 Veszprémva fotó

Bzmot 277 és 331 Veszprémvarsány állomáson

A Veszprémvarsányig tartó második szakaszt szűk kanyarok jellemzik egy fennsíkjellegű területen.

Bzmot 277 és 331 Veszprémva fotó

Bzmot 277 és 331 Veszprémvarsány állomáson

A két, egymást keresztező vonal Kisbéren és Veszprémvarsányban is körbetáncolja egymást, megmutogatják magukat egymásnak, mielőtt az igencsak eltérő magasságokból egy szintre ereszkednének és összefonódnának.

Bzmot 277 és 331 Veszprémva fotó

Bzmot 277 és 331 Veszprémvarsány állomáson

A sötét ég és a csillogó napfénybe vont járművek együtt igazán erőteljes hatást nyújtanak.

Bzmot 277 és 331 Veszprémva fotó

Bzmot 277 és 331 Veszprémvarsány állomáson

Veszprémvarsány és Kisbér igazi attrakciója azonban nem a közönséges vonatkeresztezés.

Bzmot 277, 331, 354 és 362  fotó

Bzmot 277, 331, 354 és 362 Veszprémvarsány állomáson

(könyvjelző) (Pápa-Bánhidai HÉV)

Hanem a négyeskeresztek.

Bzmot 277 Pápán fotó

Bzmot 277 Pápán

Egyelőre ennyit a vicinálisról, miután megérkeztem Pápára - ami előtt kicsi vonatom keresztezte a katonai repülőtér bevezető fényeit - körbenéztem a felújított állomáson.

Bzmot 277 Pápán fotó

Bzmot 277 Pápán

Másfél vágány feláldozása árán emelt, aluljáróval megközelíthető, igényes tetővel fedett peront kaptak.

Bzmot 345 Pápán fotó

Bzmot 345 Pápán

Emiatt csak "fél" az a fél vágány.

Csorna felé indulóvágánynak jó volt, de funkcióját valószínűleg március 3. után sem veszti el: néhány betétjárat közlekedik Celldömölk felé, ami Pápáról indul.

Bzmot 268 Pápán fotó

Bzmot 268 Pápán

A patinás felvételi épületet is igényesen megcsinálták: fotocellás tolóajtó, bankkártyás pénztárak teszik teljessé a vasútbarát örömét. A kocsma kicsit késdobálós hangulatú, dehát a régi idők Restijét már senkinek eszébe se jutna keresni egy állomáson: az úri közönség sem olyan úri már.

Bzmot 263 Pápán fotó

Bzmot 263 Pápán

Nem csak Bzmot 241 néz ki kicsit viseltesen a honi flottából, a Bzmot 263-at borító mocsok alatt is gyűrődések lapulnak. A háttérben a régi fűtőház épülete "lapul".

Vonatok Pápa állomáson fotó

Vonatok Pápa állomáson

Pápa állomás jelzői alakjelzők, teherforgalma jelentős.

Vonatok Pápa állomáson fotó

Vonatok Pápa állomáson

Egy kicsit messzebbről ugyanaz: látható a váltóállító torony, egy csinos fűtéscső, valamint két iparvágány-kiágazás, amiket már nemigen használnak. Az egyik a balra vezető vágány, a másik az, amelyiken állok.

Bzmot 319 Pápa állomáson fotó

Bzmot 319 Pápa állomáson

A Bz anakonda egy igen népszerű személyvonati eszköz.

Bzmot 372 Pápa állomáson fotó

Bzmot 372 Pápa állomáson

(könyvjelző)

Igen, ő is mocskos egy kicsit, és a zártárcsája sem a legötletesebb helyen van.

M41 2125 Pápa állomáson fotó

M41 2125 Pápa állomáson

(könyvjelző) (Magyar Nyugati Vasút)

A mozdony nagyon kedves, fiatal vezetője a kedvemért egy kis füstöt is kipréselt a gépből, hálás köszönet érte!

Elvégre egy 1 megawattos gép nem erölködhet három kocsitól...

M47 1237 Pápán fotó

M47 1237 Pápán

(könyvjelző) (Magyar Nyugati Vasút)

Közben tovább sétáltam a celldömölki vágány mellett. A gyorsvonatot szorosan követte ez a szép tehervonat is.

Bzmot 277 Pápán fotó

Bzmot 277 Pápán

A motorkocsi, ami Környéről idáig hozott, visszatér honába Celldömölkre egy csapat hazautazó iskolással és dolgozóval.

M41 2125 Pápán fotó

M41 2125 Pápán

Az előbbi gép visszatér egy combosabb gyorsvonattal.

M62 301 Pápán fotó

M62 301 Pápán

Hoz egy gépet is a vonat végén - így olcsóbb és egyszerűbb, minek gépmenetezzenek?

M62 301 Pápán fotó

M62 301 Pápán

Azért valljuk be: a torony tervezője nem esztétika szakon szerezte másoddiplomáját. Ettől persze aranyos.

M62 301 Pápán fotó

M62 301 Pápán

Az érkezésemkor már itt állt szerelvényre áll rá a remot Szergej.

Bzmot 345 Pápán fotó

Bzmot 345 Pápán

Ezzel a szóló Bz-vel megyek haza, Kisbéri átszállással Székesfehérváron át: a Bz pakkra tele van, ergo lenne itt utas, akár a buszt is kiválthatná, csakhogy... Inkább nem is mondok semmit.

M62 301 Pápán fotó

M62 301 Pápán

Bzmot 345 Veszprémvarsányba fotó

Bzmot 345 Veszprémvarsányban

Itt egy kicsit várnunk kellett a csatlakozó vonatra, így húsz perc késéssel indultunk tovább. Gond nem volt belőle: telefonon előreszóltak Kisbérre, hogy ott a vonatom várjon meg engem.

Bzmot 345 Veszprémvarsányba fotó

Bzmot 345 Veszprémvarsányban

Raktársarok fotó

Raktársarok

(könyvjelző)

Néhány további környei képet a végére hagytam, mivel ha időrendbe tettem volna őket, érzésem szerint túl sűrű lenne a képsor ott. Most ezek következnek, majd hamarosan feltöltöm a második utamat, amikor a Talent motorvonatot és a pápai Bz-ket fotóztam Környén. Várlak vissza!

Kapcsolók fotó

Kapcsolók

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek