sín benbe.hu

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek

-----------------

Különvonatok Nyugat-Szlovákiában

Kredenc, gőzmozdony, retró 810-es, 753-as és még sok más a Csallóközben, Nyitránál és Aranyosmarótnál.

A ŽSSK 812 028 Nagysal fotó

A ŽSSK 812 028 Nagysalló és Zseliz között

(könyvjelző)

Új albumom címe, hogy Nosztalgiavonatok a Csallóközben, de ennél kicsit bővebb témáról lesz szó, egyrészt, mivel az ezek fotózásához vezető úton más tájegységekben is jártunk, másrészt pedig mert természetesen az útbaeső fotóhelyeken nem nosztalgiavonatokat is lefényképeztünk. Első képünk útban Aranyosmarót felé a Léva-Párkány vasútvonalon készült egy felüljáróról, természetesen Bézéről. Ma szombat kivételével a kétkocsis egységek a jellemzőek errefelé, de hajdan fotóztam ennél sokkal combosabb vonatot is , igaz, azt is csak Bézék alkották. A pályasebesség még mindig nyolcvan kilométer óránként, de sok helyen fekszinthibák, ideiglenesen talpfával helyettesített és úgy maradt betonaljak tarkítják, romlik a helyzet.

A ŽSSK 240 097-6 Nagyk fotó

A ŽSSK 240 097-6 Nagykoszmály és Garamkovácsi között

(könyvjelző)

A 150-es Tótmegyer-Zólyom vonal sem kimondottan az, amire külön túrát szerveznék, de időről időre készülnek arrafelé is fényképeim, kezd kialakulni egy gyűjtemény .

A ŽSR 710 429-2 Garamk fotó

A ŽSR 710 429-2 Garamkovácsi állomáson

Lehetne ez is nosztalgiavonat, de ezt a pályaépítő szerelvényt csak simán itt találtuk.

A ŽSR M262 004 Kovácsi fotó

A ŽSR M262 004 Kovácsi mocsár és Valkóc között

A ŽSR M262 004 Perlep  fotó

A ŽSR M262 004 Perlep és Aranyosmarót között

(könyvjelző)

Első nosztalgiavonatunk egy M262 sorozatú, kétszárnyú feljáróajtajuk miatt Kredenc becenevű dízel-elektromos motorkocsi, ami nagyrészt az 1950-es években elsősorban sebesvonati szolgálatra épült. A bejárt vasútvonal is különleges: egy jobbára nem használt összekötővonalon járunk, személyszállítás már rég nincs, de a tehervonatok is csak szórványosak. Ezen a vidéken a vasútvonalak fő csapásirányait már meghatározzák a folyóvölgyek, így a Garam völgyében Zólyomba, a Zsitva völgyében Kistapolcsányba, míg a Nyitra völgyében Privigyén át Németprónára és Nyitrabányára vezetett vasútvonal.

Ezek mind észak-déli irányultságúak voltak, találkozási pontjuk pedig Érsekújvár volt. A nyersanyagok és az ipar szerkezete alapján logikusnak tűnt alkalmas helyen kelet-nyugati irányban összefűzni őket. A Lipótvár-Nyitra vonal már 1898 óta létezett, ennek folytatásaként 1938-ban nyílt meg az Üzbég - Aranyosmarót vasútvonal. Ez a Szlovák Állam idején kiemelt szerepet kapott az első és második Bécsi Döntések által kettévágott déli fővonalak pótlásában.

A kép a harmadik szakaszon, az Aranyosmarót - Garamkovácsi vonalon készült, amit még a MÁV nyitott meg 1912-ben. A középső szakasz egy része most újjáéled, mivel pont kettévágja az új nyitrai Jaguar/Land Rover gyár telephelyét, így iparvágányként fog szolgálni, az Aranyosmarót felé vezető kapcsolatot azonban nem építik újjá. Ezen a szakaszon egy kisebb viadukt is épült, ami hamarosan a vasút maradékával az enyészeté lesz. Az utolsó, Nyitra és Lipótvár közötti szakaszon Nyitráról személyvonatok, Privigyéből egészen Pozsonyig közelekedő gyorsvonatok járnak, a pályasebesség 100 km/h (az állandó lassújelektől eltekintve), így annak a szakasznak a sorsa hosszú távon is biztosított.

A ŽSSK 861 023-4 Arany fotó

A ŽSSK 861 023-4 Aranyosmaróton

A ŽSR M262 004 Deáki é fotó

A ŽSR M262 004 Deáki és Pered között

A ŽSR M262 004 Zsigárd fotó

A ŽSR M262 004 Zsigárd és Vágfarkasd között

A ŽSR M262 004 Vágfark fotó

A ŽSR M262 004 Vágfarkasd és Negyed között

A ŽSR M262 004 Vágfark fotó

A ŽSR M262 004 Vágfarkasd és Negyed között

A ŽSR M262 004 Vágfark fotó

A ŽSR M262 004 Vágfarkasd és Negyed között

Negyed állomás rettentő fotó

Negyed állomás rettentő romos felvételi épülete

A ŽSR M262 004 Negyed  fotó

A ŽSR M262 004 Negyed állomáson

(könyvjelző)

A Vágsellye-Negyedi HÉV 1909-ben nyílt meg a Vágsellyétől déli irányban, a Vág és a Csallóközi-Duna között, síkvidéken. A személyforgalom 2003 óta szünetel rajta, különvonatok is ritkán látogatják. Logikus lehetett volna a gútai vonallal összekötni, de az már sosem valósul meg (nagyon közel fekszenek a Komárom-Érsekújvár vonalhoz), így vélhetően menetrendi személyszállítást már nem fogunk erre látni, és különvonatból is ki tudja, melyik lesz az utolsó.

A ŽSR M262 004 Negyed  fotó

A ŽSR M262 004 Negyed és Vágfarkasd között

A ŽSR M262 004 Vágfark fotó

A ŽSR M262 004 Vágfarkasd és Negyed között

(könyvjelző)

A motorkocsi ingázott egyet a fejvégállomás és a szomszédos állomás között a helyi utasokkal.

A ŽSSK 861 010-1 Galgó fotó

A ŽSSK 861 010-1 Galgócz és Décskelecsény között

A ŽSSK 861 010-1 Zbehy fotó

A ŽSSK 861 010-1 Zbehy és Zbehy obec között

A ŽSSK 750 182-8 Jel&# fotó

A ŽSSK 750 182-8 Jelšovce és Zbehy között

(könyvjelző)

A negyedi motorkocsizás után visszajöttünk Nyitrától északra, hogy egy Privigye-Pozsony búváros gyorsot lefotózhassunk. Ez a kép azon a deltán készült, ami segít Nyitrát elkerülve Lipótvár felé fordítani a gyorsokat. A személyek Nyitra és Lipótvár, illetve Érsekújvár - Nyitra - Privigye között közlekednek, utóbbiak között régen szintén akadt búváros, ma már csak 736-os Szamárral , illetve 861-es motorkocsival találkozhatunk. Érdekes módon Privigyének van saját elővárosi sűrítése, Topo'lčanyból néha Iker-Bézék járnak föl, amikor más vonat nincs (elég lyukas amúgy a menetrend).

A ŽSSK 913 037-8 Zbehy fotó

A ŽSSK 913 037-8 Zbehy obec megállóhelyen

A ŽSSK 913 037-8 Zbehy fotó

A ŽSSK 913 037-8 Zbehy obec megállóhelyen

(könyvjelző)

A ŽSSK 861 010-1 Zbehy fotó

A ŽSSK 861 010-1 Zbehy és Kisandacs-Lakács között

(könyvjelző)

Zbehy alak bejárati jelzőjével is szerettünk volna egy képet, ami jól is sikerült szerintem. A háttérbe a teleobjektív hegyeket is csempészett - ne dőljünk be nekik, a Nyitravölgyi HÉV-en utazva végig láthatjuk ezeket a hegyeket, de a fotózáskor mindig végtelenül távolinak fognak tűnni. Ebből a szempontból az Üzbég-Lipótvár összekötővonal sokkal szebben fotózható, mint maga a privigyei.

Itt kell megemlékeznem arról a rendszerről, amivel a volt Osztrák-Magyar Monarchia magyar királyi fennhatóság alá tartozó részeinek állomásneveivel dolgozom (ez jórészt megegyezik egyébként a vasutallomasok.hu által követettekkel): a magyarok által épített állomások az utolsó magyar nevükön szerepelnek (így például a régi Vágkirályháza Kralovánként), viszont a ČSD és utódvasútjai által létesített szolgálati helyek szlovák néven szerepelnek, mint Zbehy, és legfeljebb zárójelben tartalmazzák a magyar megfelelőt. Itt még ezt sem: itt ugyanis túl sok átalakítást végzett ehhez a ČSD. Üzbég állomást ugyanis Lužianky-nak nevezte el, ez azonban Sarlókajsza szlovák neve. Üzbég szlovákul Zbehy, de Zbehy állomás és Zbehy obec megállók a magyar időkben nem voltak, így magyar nevük sincs (lehetne Zbehy=Üzbég, Lužianky=Ó-Üzbég - Sarlókajsza, míg Zbehy obec=Üzbég község, de ez fölösleges bonyodalom). Régen létezett Sarlókajsza állomás is, ez ma Mlynarce, ami Molnos község szlovák neve, de ilyen néven magyar állomás nem volt.

Mindebbe a folyamatba még bekavar a szlovák közlekedési minisztérium, illetve a ŽSR, amikor a magyar építésű állomásoknak a szlovák név mellett (a jelentős magyar kisebbség megléte okán) magyar nevet ad: ez ugyanis sokszor a szlovák név tükörfordítása, így az eredeti név elveszik. Az adatbázisban minden esetben az új szlovákiai magyar név szerepel magyar névként (például Tótújhely vagy Kisújhely helyett Slovenské Nové Mesto immár Újhely), egyedüli kivétel Észak-Komárom (amit sokan hibásan Révkomáromnak hívnak, amit egyedül Északi-tengerre nyíló kikötője indokolna), mivel ellenkező esetben könnyen összekeverhető lenne a magyarországi Komárommal (ami ugyebár sosem volt az, hanem valójában Újszőny). Ugye milyen egyszerű?

Még annyit megjegyeznék, hogy anno, mikor végre Szlovákia is fölzárkózott Európához, és kihelyezte a kisebbségi nyelvtáblákat (a magyar mellett keleten ruszin nyelvűek is kerültek ki), valaki beszólt, hogy Erdély mikor követi a példát. Kedves mélymagyar vasútbarátok - egész Romániában a rendszerváltás óta kétnyelvű táblák vannak minden indokolt helyen (sokkal nagyobb arányban, mint Szlovákiában). Rájuk talán nem kellene fújni!

A ŽSSK 861 010-1 Arany fotó

A ŽSSK 861 010-1 Aranyosmarót és Barstaszár között

(könyvjelző)

861-est fotózni nem karrierünk csúcsa, de azért inkább, mint egy 813-as! Ez a domboldal közvetlenül Aranyosmarót alatt eléggé megragadta a fantáziánk a tipikus szlovák kisvárosi modernizmussal a háttérben. A 861-es motorvonat alapján azt hihetnénk, hogy ismét a szlovák vasút magyarral szembeni felsőbbrendűségével állunk szemben, de a valóság igaziból nagyon szomorú: reggel öt után délután egykor van vonat, és azok sem teszik meg az utolsó 16 km-t Érsekújvárig, egyszerűen csak csatlakoznak Zsitvafödémesen a Nagysurány - Zólyom személyekhez, aztán onnan is menjen Pozsonyba vagy Érsekújvárra az utas, ahogy tud. Ezek azok a dolgok, ami miatt fölfordul a gyomrom, amikor valakik a MÁV ellenében a szlovák vasúttal példálóznak. És ez nem az Eger-Putnok vicinális: a csaknem végig 100 km/h-val járható vonal egy nagyvárosig vezet és a köztes megállókban is komoly lakosságot ér el. Mégsincs releváns vasúti közlekedés.

A ŽSSK 861 028-3 az Ar fotó

A ŽSSK 861 028-3 az Aranyosmarót - Érsekújvár vonalon

A ŽSSK 861 028-3 az Ar fotó

A ŽSSK 861 028-3 az Aranyosmarót - Érsekújvár vonalon

(könyvjelző)

A ŽSSK 861 028-3 az Ar fotó

A ŽSSK 861 028-3 az Aranyosmarót - Érsekújvár vonalon

A ŽSSK 240 121-4 Óhaj- fotó

A ŽSSK 240 121-4 Óhaj-Hull és Zsitvafödémes között

Hazafelé még a Pozsonyt Zólyommal és Besztercebányával összekötő fővonal mentén is fotóztunk egyet, de persze ennek a története sem egyszerű: bár ez a szakasz Lévától nyugatra fekszik, és MÁV építésű, ez nem egységes fővonal volt mindig, hiszen a MÁV fővonala a Losonczi pu. - Salgótarján - Losoncz - Zólyom - Garamberzence - Stubnyafürdő - Ruttka vonal volt. Garamberzence és Léva között a Garam folyó völgyében viszont HÉV vonal épült, ami csak később, a Felvidék elsakadása miatt vált fővonali fontosságúvá, és ezért persze komoly korszerűsítéseken esett át.

A ŽSSK 362 003-3 Óhaj- fotó

A ŽSSK 362 003-3 Óhaj-Hull és Zsitvafödémes között

Egy ismeretlen ŽSSK 24 fotó

Egy ismeretlen ŽSSK 240 Radava és Szencse között

(könyvjelző)

Egy ismeretlen ŽSSK 36 fotó

Egy ismeretlen ŽSSK 363 Szencse és Radava között

(könyvjelző)

Jó itt is a táj.

A ŽSSK 861 030-5 Anda& fotó

A ŽSSK 861 030-5 Andač és Alekšince között

A ŽSR 475.196 Kisandac fotó

A ŽSR 475.196 Kisandacs-Lakács és Elekcse között

(könyvjelző)

Második túránk célpontja ismét Üzbég környéke volt, ezúttal egy Nyitráról indult gőzösös különvonat miatt. A vonat apropója az azon a hétvégén a Bratislava-Vychod pályaudvaron megrendezett RENDEZ 2018 járműparádé volt. Pozsony-Kelet állomás a 19. század végén nyílt meg, mint a MÁV új rendezőpályaudvara. Innen a Rendez elnevezés, amit a mellé épített vasutas kolónia lakói még a 20. század közepén is használtak lakóhelyük elnevezésére - ennek eltörlésére végül az egész területre a Vychod, vagyis Kelet szót kezdték a csehszlovák hatóságok erőltetni. Szerencsére az elnevezés újra föltört.

Bár maga a volt Vychod fűtőházban működő vasúti múzeum és az idei érkező külföldi vonatok is izgalmasak, mi ezúttal a vidékről oda induló különvonatok útját kerestük, így számos érdekességből, például a modellből ismerős ČSD emeletes csuklós kocsiból és MÁV 424-esből álló különvonatról is lemaradtunk, majd egyszer magára a parádéra is el kell menni, illetve utazni a Pozsonyon belüli különvonatokkal (Hlavnáról és Ligetfaluról is van ilyen vonat). Most viszont egy gőzöst és egy Bézét cserkésztünk be, és persze fotóztunk mindent, ami keresztbejött.

A gyönyörű ŽSR 75 fotó

A gyönyörű ŽSR 753 109-8 Andač és Alekšince között

(könyvjelző)

A Búvárok 753-as sorozata eredetileg gőzfűtéssel szerelt gép volt, később tehervonatokon vetették be őket , illetve átépültek 750-es, 756-os sorozattá. A 109-es múzeumi gép, és bár klasszikusan a kilencvenes években inkább bordósabb árnyalatúak voltak a gépek, akadt ilyen meggypirosra fényezett példány is. Nemrég készült el a felújítása, a nyári fotótúrámon Kassán futottam össze vele . A fotónkon a tűzoltóvonat szerepel, amik újabban egyre inkább tehervonatra emlékeztető alakot kezdenek ölteni, és ez egy igen pozitív változás. További képeket láthattok Búvárokról itt , illetve tűzoltóvonatokról itt .

Egy ismeretlen ŽSSK 75 fotó

Egy ismeretlen ŽSSK 757 Andač és Alekšince között

Egy ismeretlen ŽSSK 26 fotó

Egy ismeretlen ŽSSK 263 Vágsellye és Tornóc között a Vág folyó hídján

(könyvjelző)

Egy ismeretlen ČD 380  fotó

Egy ismeretlen ČD 380 Messerschmitt Vágsellye és Tornóc között

(könyvjelző)

Egy ismeretlen ŽSSK 24 fotó

Egy ismeretlen ŽSSK 240 Vágsellye és Tornóc között

(könyvjelző)

A RegioJet 628 315-3 Nagypa fotó

A RegioJet 628 315-3 Nagypaka és Nagylég között

(könyvjelző)

A RegioJet által üzemeltetett Komárom - Dunaszerdahely - Pozsony mellékvonalon fotóztunk már , akkor még csak Desiro és Talent motorvonatok járnak. Több súlyos útátjárós baleset következtében ezek száma sajnos megfogyatkozott, ezért kisegítésnek néhány ex DB 628 sorozatú ikermotorkocsi érkezett. Bár kívül-belül hozzá lettek igazítva az itt közszolgáltatást nyújtó magántársaság dizájnjához, ezekben nincs légkondi, így pokoli meleg lehetett odabent. Most már lett képem ezekről a vonatokról is.

A ČSD M152 0160 Nagypa fotó

A ČSD M152 0160 Nagypaka és Nagylég között

Egy ismeretlen RegioJet Des fotó

Egy ismeretlen RegioJet Desiro Nagylég és Nagypaka között

(könyvjelző)

Egy ismeretlen RegioJet Tal fotó

Egy ismeretlen RegioJet Talent Nagylég és Nagypaka között

Egy ismeretlen RegioJet Tal fotó

Egy ismeretlen RegioJet Talent Nagylég és Nagypaka között

(könyvjelző)

A ČSD M152 0160 Nagylé fotó

A ČSD M152 0160 Nagylég és Nagypaka között

(könyvjelző)

Nem lehet teljes csehszlovák túra Bézé fotózása nélkül - most igazán különleges példányt és szerelvényt sikerült megörökítenünk a Rendezre menet!

Nemrég ilyen festéssel adott ki H0 vasútmodell-szerelvényt a Roco 70372 cikkszámon. Az azonban IV. korszakosként a ČSD M152 0059 pályaszámú motorkocsit eleveníti föl.

Vág-Duna híd, Komárom fotó

Vág-Duna híd, Komárom

A ŽSSK 812 050-7 Párká fotó

A ŽSSK 812 050-7 Párkány-Nána és Kőhídgyarmat között, a háttérben az Esztergomi Bazilikával

(könyvjelző)

Túránk utolsó képe is egy Bézéről készült egy babföld kellős közepéről, de elég szép háttérrel. Még napos időben meg kell ismételni a fotót.

Ha szeretnél még olvasgatni, nosztalgiavonatok kapcsán ajánlom pelsőci albumomat , Búvárok és Bardotkák rajongóinak ajánlom a Szlovák maradékokat, akit pedig a határ másik fele, és a cseh motorvonatok érdekelnek , az is talál érdekes fényképeket! Ha érdekel a Felvidék sokszínűsége, ide kattints !

Köszönöm a figyelmedet! Kérlek, maradj a benbe.hu-n!

Keress a címkék közöttg

Hasonló képek:

240 097812 028350 013812 009757

Helyszínek:

Mozdonysorozatok:

M262 861 240 812 913 M152 810 750 362 363 475 753

 

Régi és új albumok:

Triglav - Gőzmozdony<br />KemencénRhB - Hauenstein - Jura50 éves a BKV - <br />VillamosfelvonulásFelhős időben a<br />Tatár-hágónA fondue és a csokoládé földjén

Albumok Mozdonyok Atlasz RhB Cikkek Toolbox

-----------------

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2023. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek