sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



LÁEV: 100 év, meg egy kicsi

Két hete volt száz éves a Lillafüredi Állami Erdei Vasút, én pedig két hónappal ezelőtt jártam ott, de végül talán csak összetalálkoznak a rajongók a képekkel!

A LÁEV Mk48 2021 Lillafüred fotó

A LÁEV Mk48 2021 Lillafüred és Fazolakohó között

A LÁEV Mk48 2021 Lillafüred fotó

A LÁEV Mk48 2021 Lillafüred és Fazolakohó között

A száz éves LÁEV D02 510 Li fotó

A száz éves LÁEV D02 510 Lillafüred és Fazolakohó között a Görbe-hídon

(könyvjelző)

Idén száz éves a Lillafüredi Erdei Vasút, de ettől függetlenül is egy jó kikapcsolódás volt az ősz elején elutazni Miskolcra és a Zemplénbe, odafelé útbaejtve Felsőtárkányt, visszafelé Pálházát. Erről a két kisvasútról hamarosan szintén olvashatsz itt egy későbbi albumban. Most viszont néhány, a Hámori-tó mentén készült képet fogok megmutatni, mivel a többi szakaszon több túrán és fotósvonatozáson volt lehetőségem fényképezni. Ha viszont nem szeretnél lemaradni az új albumaimról, akkor kérlek kövesd a benbe.hu Facebook oldalát:

Takács Bence közlekedésbarát

A 100 éves évforduló elég jól mutat a kisvasutak elindulási időrendjében:

A vast neve Els megnyitott szakasza Megnyits ve
Zsuzsi Erdei Vast Debrecen – Nyrmrtonfalva (950 mm) 1882
Plhzai Erdei Vast Plhza ipartelep – Kkapu (700 mm) 1888
Kirlyrti Erdei Vast Kismaros – Kirlyrt (600 mm) 1893
Almamellki Erdei Vast Almamellk – Lukafa 1901
Mtravast Gyngyssolymos – Nyrjes (600 mm) 1906
Szilvsvradi Erdei Vast Szilvsvrad – Ttfalusi-vlgy 1908
Nagybrzsnyi Erdei Vast / Bezina-vlgyi Erdei Vast Ipolypszt – Kisrtspuszta (600 mm) 1908
Kemencei Erdei Mzeumvast Kemence – Kirlyhza 1910
Felstrknyi Erdei Vast Felstrkny – Petres (Hidegkti-vlgyi vonal) 1915
Hortobgyi Halastavi Kisvast ismeretlen (lvast) 1915
Csmdri Erdei Vast Csmdr – Szentpterflde 1918
Lillafredi Erdei Vast Fskert – Garadna 1920
Mesztegnyi Erdei Vast Mesztegny – Nagyhomok 1925
Gyermekvast Szchenyi-hegy – Elre 1948
Balatonfenyvesi Gazdasgi Vast Balatonfenyves – Kzponti Fmajor 1950
Kaszi llami Erdei Vast Szenta – Bojsza – Rinya 1952
Gemenci Erdei Vast Keselys – Gemenc 1955
Debreceni Vidmparki Kisvast - 1960
Mecseki Kisvast llatkert – Vidmpark 1962
Nagycenki Szchenyi Mzeumvast Fertboz – Bartsg 1970
Vl-vlgyi Kisvast Pusks Akadmia – Alcstdobozi Arbortum 2015
Gdlli Erdei Vast Csemete-rt – Arbortum 2020
Veresegyhzi Medveotthon Kisvast ismeretlen 2021 (?)

A Hámori-tó Lillafüreden fotó

A Hámori-tó Lillafüreden

A Palotaszálló Lillafüreden fotó

A Palotaszálló Lillafüreden

Koponya formájú barlangkapu fotó

Koponya formájú barlangkapu róka-szoborral Lillafüreden

Obeliszk Lillafüreden fotó

Obeliszk Lillafüreden

Jegyesfotózás Lillafüreden  fotó

Jegyesfotózás Lillafüreden a vízesésnél

(könyvjelző)

A Szinva-patak eredetileg a Hámori-tóba torkollott, a Palotaszálló építésekor alakították ki a mesterséges vízeséseket.

A lillafüredi vízesés fotó

A lillafüredi vízesés

A LÁEV kisvasút fővona fotó

A LÁEV kisvasút fővonalának és deltavágányának hídja a Szinva-csatorna fölött Lillafüreden

Palotaszálló fotó

Palotaszálló

(könyvjelző)

A LÁEV A02-602 Puskaporos é fotó

A LÁEV A02-602 Puskaporos és Lillafüred között

(könyvjelző)

2020-ban a százéves ünnepségeken pedig így nézett volna ki az ABamot 2, ha a Gyermekvasútról visszakerült volna Lillafüredre pár forduló erejéig. Sokakkal ellentétben, nyilván nem függetlenül attól, hogy szinte rekordhosszú ideig gyermekvasutas pajtás voltam, az én véleményem az, hogy a GyV nélkül ma nem lenne egy kocsija sem meg a Ganz-Danubius motorvonatnak, amivel annak idején még József Attila is megérkezett Lillafüredre; a LÁEV-et pedig a MÁV a mechanikus Mk48-assal, a LOWA-mozdonyokkal, és végül a debreceni Bax-kocsikkal bőségesen kárpótolta. Ma a Gyermekvasúton a postakocsin kívül a teljes szerelvény üzemképes.

A kép természetesen fotómontázs, a GIMP programmal készült és szándékosan tartalmaz árulkodó jeleket, ha esetleg ellopnák a képet, és valaki valódinak gondolná.

Lillafüred - a kerekhegyi v fotó

Lillafüred - a kerekhegyi vonal kiágazásánál épült kitérővágányok

A vonal eredetileg a hegyoldalban futott, kicsit balra. Ez ma a 2018-as átépítés után sokkal jobban is látszik.

Lillafüred - a kerekhegyi k fotó

Lillafüred - a kerekhegyi kiágazásból továbbépített tárolóvágányok vége

Eredetileg a kerekhegyi vonal rögtön a delta után magasabbra került, és a hegyoldalban haladt a Szinva mentén. A körüljárást is lehetővé tevő tárolóvágányok ma is megvannak, de egy jóval komplexebb vágánykapcsolattal csatlakoznak a lillafüredi deltába.

A LÁEV D02 510 Fazolakohó é fotó

A LÁEV D02 510 Fazolakohó és Lillafüred között a Görbe-hídon

(könyvjelző)

Elöl az új gyártású nyitott kocsi, középen az egyik Werbe vadászkocsi látható.

A LÁEV Mk48 2021 Lillafüred fotó

A LÁEV Mk48 2021 Lillafüred és Fazola-kohó között

(könyvjelző)

A gép éppen behalad a Lillafüred II. alagútba. Szeretném ajánlani a többi, a Lillafüredi Erdei Vasúton készült féépemet:

A LÁEV Mk48 2021 Lillafüred fotó

A LÁEV Mk48 2021 Lillafüred és Fazola-kohó között

(könyvjelző)

Lillafüred G jelű, nem-biztosított bejárati jelzője mellett a Lillafüredi II. alagútnál.

Csónakázók a Hámori-tavon a fotó

Csónakázók a Hámori-tavon a kisvasút mellől nézve

Egy hosszú siklás nyomai fotó

Egy hosszú siklás nyomai

Az újmassai Fazola-kohónál  fotó

Az újmassai Fazola-kohónál lévő bányászati gyűjtemény kiállított tárgyai

Az újmassai Fazola-kohónál  fotó

Az újmassai Fazola-kohónál lévő bányászati gyűjtemény kiállított tárgyai

Az újmassai Fazola-kohónál  fotó

Az újmassai Fazola-kohónál lévő bányászati gyűjtemény kiállított tárgyai

Az újmassai kovácsműhe fotó

Az újmassai kovácsműhely vizikereke

A LÁEV Mk48 2021 Fazola-koh fotó

A LÁEV Mk48 2021 Fazola-kohó és Szomorú között

A LÁEV Mk48 2021 Fazola-koh fotó

A LÁEV Mk48 2021 Fazola-kohó megállóhelyen

A LÁEV Mk48 2021 Fazola-koh fotó

A LÁEV Mk48 2021 Fazola-kohó és Szomorú között

Az MVK Zrt. Škoda 26T  fotó

Az MVK Zrt. Škoda 26T 608 Felső-Majláth végállomáson

A háttérben Lilla, a gőzmozdony és egy elvetélt kísérlet arra, hogy E1 villamoskocsikból kisvasúti motorvonatot építsenek.

Az MVK Zrt. Škoda 26T  fotó

Az MVK Zrt. Škoda 26T 608 Felső-Majláth végállomáson

MVK MAN-gyártmányú buszok F fotó

MVK MAN-gyártmányú buszok Felső-Majláthban

A LÁEV C02 408 Majláth állo fotó

A LÁEV C02 408 Majláth állomáson

Lilla, és a lebontott m$ fotó

Lilla, és a lebontott műemlék-jellegű fűtőházi melléképület

(könyvjelző)

Most újjáépül, de így már nem lesz műemlék. Pedig igen értékes kis ékszerdoboz volt. A kisvasúti gőzösös képeim között Lillával egyező típusú orosz gépet is láthatsz üzemben Szentpétervárott:

A Miskolc-Diósgyőri HÉ fotó

A Miskolc-Diósgyőri HÉV (2-es villamos) Sznva-hídja Újgyőri főtérnél

A MÁV-Start 478 314 tolatós fotó

A MÁV-Start 478 314 tolatós tehervonattal Miskolc-Gömöri pályaudvaron

(könyvjelző)

Csak a kijárati jelzőt és a felvételi épületet fényképezni jöttem be Miskolc kisebbik pályaudvarára, de kellemes meglepetésként ez a Dácsia fogadott. A találkozásról videót is készítettem:

A Bobo kft. 449 013 Miskolc fotó

A Bobo kft. 449 013 Miskolc-Gömöri pályaudvaron

(könyvjelző)

A Bobo kft. 449 011 Miskolc fotó

A Bobo kft. 449 011 Miskolc-Gömöri pályaudvaron

A MÁV 9555 9482 028-5 UDJ M fotó

A MÁV 9555 9482 028-5 UDJ Miskolc-Gömöri pályaudvaron

Magyarország egyetlen, vegy fotó

Magyarország egyetlen, vegyesen fény- és alak kijárati jelzője. A háttérben egy Miskolc rendezőre tartó tehervonat.

(könyvjelző)

Miskolc Gömöri pályaudvar fotó

Miskolc Gömöri pályaudvar

(könyvjelző)

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek