sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



LÁEV-TEŽ

Havas fotótehervonat Lillafüreden és villamosozás a Magas-Tátrában.

A MÁV-TR 480 005-2 sátoralj fotó

A MÁV-TR 480 005-2 sátoraljaújhelyi sebesvonattal a Keleti pályaudvaron

(könyvjelző)

Kisvasutazós, havas hétvégre virradt február 18-án. Jópár vasútfotóssal Miskolcra indultunk, hogy részt vegyünk egy nem mindennapi fotósvonatozáson: egy hosszú tehervonatot állítottak össze nekünk a Lillafüredi (Állami) Erdei Vasúton.

A MÁV-START 5341 013-0 Buda fotó

A MÁV-START 5341 013-0 Budapest-Keleti pályaudvaron hajnalban

Miközben mi szórakozni indultunk, a pályaudvaron szembesültünk azzal is, hogy a várható szép idő és a szombat ellenére sokan dolgozni mentek vonattal - ritkán gondolunk bele, hogy a túra során meglátogatott műintézmények, az alapszolgáltatások, mint a kórházak, nem állnak le. És vagy tízezer vasutas terelgeti a vonatokat a fényképezőink elé.

Ex-bécsi E1 sorozatú villam fotó

Ex-bécsi E1 sorozatú villamos a 2-es viszonylaton Miskolc-Tiszai pályaudvar előtt

A megmaradt ország szerintem legszebb pályaudvara, de szolgáltatásaiban mindenképp a legjobb (szorosan követi őt Szombathely, Debrecen és Újdombóvár, Budapest pedig sosem fogja utolérni). Már mindenhol a Zöld Nyíl projekt nyomai látszottak: épült vagy már állt is a peronokon az új, ízléses, egyedi módon díszített vasbeton esőbeálló, telepítés alatt volt az utastájékoztatás, és Majláthig jártak a villamosok Diósgyőr (immár Diósgyőr, Városközpont) helyett.

A 215-ös pályaszámú ČK fotó

A 215-ös pályaszámú ČKD Tatra KT8D5 villamos az egyes viszonylaton Tiszai pu.-nál

A 31 új, Škoda villamos érkeztével megszűnik az az idilli állapot, hogy a jármű szinéről ki lehet találni, hányas villamos érkezik. Nekünk az egyes kellett: az visz a Dorottya utca (ex. Kilián-Észak) LÁEV-végállomásra és immár a jóval távolabbi Majláth forgalmi telepre is. Mivel a főszervező csak pár perce sétált el mellettünk, pár villamossal később mi is Majláth felé indultunk.

A LÁEV C02-408 pályaszámú C fotó

A LÁEV C02-408 pályaszámú C50-es egy hosszú személyvonattal Miskolc-Dorottya utca végállomáson

(Lillafüredi Erdei Vasút)

Aztán benéztük a dolgot, mivel Ádám nem órákkal a buli előtt, hanem mindössze pár perccel korábban ért Majláthra, mi pedig már csak az elinduló tehervonat végét láthattuk. Úgyhogy villamossal spuriztunk vissza a Dorottya utcába.

A LÁEV Mk48 2021 pályaszámú fotó

A LÁEV Mk48 2021 pályaszámú hibrid dízelmozdonya Miskolc-Dorottya u. végállomáson

(Lillafüredi Erdei Vasút)

Valójában két vonat szerelvényét látjuk: a nagymozdony a Bax-kocsival a menetrend szerinti garadnai vonat lesz, a C50-es viszont nem Farkasgödör-Örvénykő felé indul, hanem az fogja a fotósokat szállítani a tehervonat előtt.

A LÁEV Mk48 2021 pályaszámú fotó

A LÁEV Mk48 2021 pályaszámú hibrid dízelmozdonya Miskolc-Dorottya u. végállomáson

(Lillafüredi Erdei Vasút)

A hibrid dízelmozdony két, a forgóvázban elhelyezett vontatómotorral (B'B' tengelyelrendezés) és komoly lítium-ion akkumulátor-telepekkel van fölszerelve, így völgymenetben generátorfékkel dolgozhat, és a városi szakaszon, illetve a Lillafüred utáni laposabb erdőben nincs szüksége az aggregátorra.

A LÁEV D02-508 pályaszámú M fotó

A LÁEV D02-508 pályaszámú Mk48-asa fordul be Ládi rakodó felé tehervonatával

(könyvjelző) (Lillafüredi Erdei Vasút)

A kissé hegyközire emlékeztető, gyönyörű mozdony tényleg a Ládi rakodó felé néz, csak éppen a Dorottya utcából már nem vezet át a sín a főút túloldalára és a nagyvasúti rakodóhoz, ahol a normál nyomközű teherkocsikba még néha rakodnak fát. Hajdan itt deltavágány volt, aminek hátsó ágában haladtak a személyvonatok a Szent Anna templomnál levő, hajdani végállomásra.

Lovas szán fotó

Lovas szán

Lovas szán fotó

Lovas szán

Elindul a hibrid Mk48 2021  fotó

Elindul a hibrid Mk48 2021 rövid személyvonatával a Dorottya utcából Lillafüreden át Garadnára

(Lillafüredi Erdei Vasút)

Elindul a hibrid Mk48 2021  fotó

Elindul a hibrid Mk48 2021 rövid személyvonatával a Dorottya utcából Lillafüreden át Garadnára

(Lillafüredi Erdei Vasút)

A LÁEV C02-408 pályaszámú C fotó

A LÁEV C02-408 pályaszámú C50-ese körbejár a Dorottya utcában

A LÁEV D02-508 tehervonatta fotó

A LÁEV D02-508 tehervonattal Diósgyőr belterületén

(könyvjelző) (Lillafüredi Erdei Vasút)

A LÁEV D02-508 tehervonatta fotó

A LÁEV D02-508 tehervonattal Diósgyőr belterületén

(Lillafüredi Erdei Vasút)

A LÁEV C02-408-as C50-ese D fotó

A LÁEV C02-408-as C50-ese Diósgyőrben

(Lillafüredi Erdei Vasút)

A LÁEV D02-508 tehervonatta fotó

A LÁEV D02-508 tehervonattal küzdi fölfelé magát a völgyben Papírgyár és Puskaporos között

(könyvjelző) (Lillafüredi Erdei Vasút)

Végül csak elértük a fotósvonatot. Ugyan nagyon érdekes a belvárosi szakasza is (korábban volt ott bányarakodó is), a sok új családi ház miatt számomra Szokolya sokkal vonzóbb. Majláth után viszont a vasút átkel a Szinva-folyón, majd meredeken emelkedni kezd, magasra mászik a völgy oldalában. Papírgyárnál ágazik ki a farkasgödöri szárnyvonal, ami rögtön vissza is ereszkedik a Szinva szintjére, a fővonal viszont rendületlenül hág magasabbra, olyannyira, hogy ha akarjuk, sem lett volna célszerű a tehervonatot megállítani itt. Jobb, ha hagyjuk, hogy lendületből fölmenjen!

A LÁEV D02-508 tehervonatta fotó

A LÁEV D02-508 tehervonattal küzdi fölfelé magát a völgyben Papírgyár és Puskaporos között

(könyvjelző) (Lillafüredi Erdei Vasút)

Bár a vonat épp csak elérte a 300 méteres magasságot, a mély, meredek falú völgyekre jellemző módon extrazonális bükkerdőben kanyarog a pálya. Süt a nap, kellemes, meleg idő van, a pár nappal korábban leesett hó szerencsére tartotta magát. A LÁEV tényleg erdei vasút, ami azt is jelenti, hogy napos időben zebracsíkosak lesznek a járművek a fotókon, de a táj csakugyan gyönyörű.

A LÁEV D02-508 tehervonatta fotó

A LÁEV D02-508 tehervonattal küzdi fölfelé magát a völgyben Papírgyár és Puskaporos között

(Lillafüredi Erdei Vasút)

A LÁEV D02-508 tehervonatta fotó

A LÁEV D02-508 tehervonattal Puskaporos állomáson

(Lillafüredi Erdei Vasút)

Az állomás előtt egy kisebb bevágáson keltünk át. A fotósok háta mögött van a kitérővágány, amiket szerencsére a LÁEV-en nem szűntettek meg, ott áll a minket szállító kis C50-es a személykocsikkal.

Lillafüred, a nagy, magyar, fotó

Lillafüred, a nagy, magyar, EU-s elkúrás

A minden fotón, az összes híres, a LÁEV-motorkocsit is mutató képeslapon megjelenő facsarnokot megtoldották, hogy a Mikulásvonat szervezője rossz időben is bezsebelhesse a pénzt. Ez még OK: de miért nem a régi csarnok méreteivel, formájával és színezésével hosszabbították meg a tetőt, miért kellett még ide is az egyenlakkozott EU facsarnokot lebaszni? Fürdőszobába való beltéri világítótestekkel...

C50-es személyvonat Lillafü fotó

C50-es személyvonat Lillafüreden

(Lillafüredi Erdei Vasút)

Téli hétköznapokon pár éve járt ilyen, de ma már csak hétvégén van ilyenkor üzem. A Lendkerekes Zöldmozdonyok azonban jól használhatóak lennének a szárnyvonalon.

A LÁEV D02-508 egy tehervon fotó

A LÁEV D02-508 egy tehervonattal vágtat be a havas Lillafüred állomásra

(Lillafüredi Erdei Vasút)

A LÁEV D02-508 egy tehervon fotó

A LÁEV D02-508 egy tehervonattal Lillafüred állomáson

Félre kell állnunk a menetrend szerinti személyvonat elől.

C02-408 Lillafüreden fotó

C02-408 Lillafüreden

(könyvjelző) (Lillafüredi Erdei Vasút)

A kis kitérő mögött vezetett el a kerekhegyi szárnyvonal vágánya.

C02-408 tehervonattal Lilla fotó

C02-408 tehervonattal Lillafüreden

(könyvjelző) (Lillafüredi Erdei Vasút)

A háttérben a Palota szálló, a vonat Kerekhegy felé indul.

C02-408 tehervonattal Lilla fotó

C02-408 tehervonattal Lillafüreden

(Lillafüredi Erdei Vasút)

C02-408 tehervonattal Lilla fotó

C02-408 tehervonattal Lillafüreden

(Lillafüredi Erdei Vasút)

C02-408 tehervonattal Lilla fotó

C02-408 tehervonattal Lillafüreden

(könyvjelző) (Lillafüredi Erdei Vasút)

A háttérben a Palota szálló, a vonat Kerekhegy felé indul.

Az Mk48 2021 eredeti vezet& fotó

Az Mk48 2021 eredeti vezetőfülkéje a rövid végével mint szimulátor Lillafüreden

(Lillafüredi Erdei Vasút)

Az új Mk48 2021 hibrid díze fotó

Az új Mk48 2021 hibrid dízel-elektromos mozdony a II.-es lillafüredi alagútnál

(könyvjelző) (Lillafüredi Erdei Vasút)

Ez épült később, a vasút eredetileg megkerülte a földnyelvet.

A LÁEV D02-508 tehervonatáv fotó

A LÁEV D02-508 tehervonatával elhagyja a Lillafüredi II. alagutat

(könyvjelző) (Lillafüredi Erdei Vasút)

A LÁEV D02-508 tehervonatát fotó

A LÁEV D02-508 tehervonatát a zöld D02-501-es által húzott menetrend szerinti személyvonat előzi Fazola-kohó (korábban Újmassa-Őskohó) állomáson

(könyvjelző)

A szurdokvölgyben levő kitérőben még úgy is szerintem a túra legjobb képei készülhettek, hogy sokan fanyalogtak a télen nehezen kezelhető alacsony napállás miatt. Nekem viszont a vasútfotózás az elsősorban tehervonatokat és durva tájakat jelent, és itt most mindkettő megvan egyszerre, így némi kontraszton képtelen voltam fönnakadni.

A LÁEV D02-508 tehervonatát fotó

A LÁEV D02-508 tehervonatát a zöld D02-501-es által húzott menetrend szerinti személyvonat előzi Fazola-kohó állomáson

(Lillafüredi Erdei Vasút)

A LÁEV D02-508 tehervonatát fotó

A LÁEV D02-508 tehervonatát a zöld D02-501-es által húzott menetrend szerinti személyvonat előzi Fazola-kohó állomáson

(Lillafüredi Erdei Vasút)

A LÁEV D02-508 tehervonata  fotó

A LÁEV D02-508 tehervonata Fazola-kohó állomáson

(könyvjelző) (Lillafüredi Erdei Vasút)

A LÁEV D02-508 tehervonata  fotó

A LÁEV D02-508 tehervonata és a C02-408 Fazola-kohó állomáson

(könyvjelző) (Lillafüredi Erdei Vasút)

A LÁEV D02-508 tehervonata  fotó

A LÁEV D02-508 tehervonata és a C02-408 Fazola-kohó állomáson

(Lillafüredi Erdei Vasút)

A LÁEV D02-508 tehervonata  fotó

A LÁEV D02-508 tehervonata Fazola-kohó állomáson

(Lillafüredi Erdei Vasút)

A LÁEV D02-508 tehervonata  fotó

A LÁEV D02-508 tehervonata Fazola-kohó állomáson

(Lillafüredi Erdei Vasút)

A LÁEV C02-408 Garadna végá fotó

A LÁEV C02-408 Garadna végállomáson

(Lillafüredi Erdei Vasút)

A LÁEV C02-408 Garadna végá fotó

A LÁEV C02-408 Garadna végállomáson

(Lillafüredi Erdei Vasút)

A LÁEV D02-508 Garadna végá fotó

A LÁEV D02-508 Garadna végállomáson

(könyvjelző) (Lillafüredi Erdei Vasút)

Túrista pihenő. Nyílván.

A LÁEV D02-508 Garadna végá fotó

A LÁEV D02-508 Garadna végállomáson

(Lillafüredi Erdei Vasút)

Egy kis tolatással a kétvágányos végállomáson két vonat is körbe tud járni, úgy is, hogy mi értünk be előbb, de, hogy a fotóhelyen is el tudjunk helyezkedni, nekünk is kell előbb indulnunk.

A LÁEV D02-508 Garadna végá fotó

A LÁEV D02-508 Garadna végállomáson

(könyvjelző) (Lillafüredi Erdei Vasút)

Száguld a csodálatos forma...

A LÁEV D02-508 Garadna végá fotó

A LÁEV D02-508 Garadna végállomáson

(Lillafüredi Erdei Vasút)

A LÁEV D02-508 és C02-408 G fotó

A LÁEV D02-508 és C02-408 Garadna végállomáson

(Lillafüredi Erdei Vasút)

Tehervonati fékező a L fotó

Tehervonati fékező a Lillafüredi Erdei Vasúton

(könyvjelző)

C02-408 Középgaradna Rakodó fotó

C02-408 Középgaradna Rakodónál

(Lillafüredi Erdei Vasút)

A következő fotóhely egy régi dolomitrakodó volt.

D02-508 tehervonata Középga fotó

D02-508 tehervonata Középgaradna Rakodónál

(Lillafüredi Erdei Vasút)

D02-508 tehervonata Középga fotó

D02-508 tehervonata Középgaradna Rakodónál

(Lillafüredi Erdei Vasút)

D02-508 tehervonata Középga fotó

D02-508 tehervonata Középgaradna Rakodónál

(könyvjelző) (Lillafüredi Erdei Vasút)

A következő fotóhely egy régi dolomitrakodó volt.

D02-508 tehervonata Középga fotó

D02-508 tehervonata Középgaradna Rakodónál

(Lillafüredi Erdei Vasút)

A LÁEV Mk48 2021-es hibrid  fotó

A LÁEV Mk48 2021-es hibrid dízelmozdonya Fazola-kohó (korábban Újmassa-őskohó) állomáson

(könyvjelző) (Lillafüredi Erdei Vasút)

A LÁEV D02-508-as, Mk48 sor fotó

A LÁEV D02-508-as, Mk48 sorozatú dízelmozdonya tehervonattal Fazola-kohó (korábban Újmassa-őskohó) állomáson

(könyvjelző) (Lillafüredi Erdei Vasút)

A LÁEV D02-508-as, Mk48 sor fotó

A LÁEV D02-508-as, Mk48 sorozatú dízelmozdonya tehervonattal Fazola-kohó (korábban Újmassa-őskohó) állomáson

(könyvjelző) (Lillafüredi Erdei Vasút)

A LÁEV D02-508-as, Mk48 sor fotó

A LÁEV D02-508-as, Mk48 sorozatú dízelmozdonya tehervonattal a Savos-völgyi hídon

(könyvjelző) (Lillafüredi Erdei Vasút)

A LÁEV D02-508-as, Mk48 sor fotó

A LÁEV D02-508-as, Mk48 sorozatú dízelmozdonya tehervonattal a Savos-völgyi hídon

(Lillafüredi Erdei Vasút)

A LÁEV D02-508-as, Mk48 sor fotó

A LÁEV D02-508-as, Mk48 sorozatú dízelmozdonya tehervonattal a Savos-völgyi hídon

(könyvjelző) (Lillafüredi Erdei Vasút)

A LÁEV D02-508-as, Mk48 sor fotó

A LÁEV D02-508-as, Mk48 sorozatú dízelmozdonya tehervonattal a Lillafüredi II. alagútban

(Lillafüredi Erdei Vasút)

A LÁEV D02-508-as, Mk48 sor fotó

A LÁEV D02-508-as, Mk48 sorozatú dízelmozdonya tehervonattal a lillafüredi deltavágányban

(Lillafüredi Erdei Vasút)

A LÁEV D02-508-as, Mk48 sor fotó

A LÁEV D02-508-as, Mk48 sorozatú dízelmozdonya tehervonattal a lillafüredi deltavágányban

(könyvjelző) (Lillafüredi Erdei Vasút)

A LÁEV D02-501 menetrendsze fotó

A LÁEV D02-501 menetrendszerinti személyvonattal Puskaporos és Lillafüred között

(könyvjelző) (Lillafüredi Erdei Vasút)

Alattunk Felsőhámor látszik. A kép az I. alagút túloldalán készült.

A deltavágány elágazóváltój fotó

A deltavágány elágazóváltója a Lillafüredi I. alagútban

D02-508 tehervonattal Puska fotó

D02-508 tehervonattal Puskaporos és Papírgyár között

(Lillafüredi Erdei Vasút)

A hátsó kocsi sima pőre, előtte a szálfákat pedig egy truck-pár viszi.

D02-508 tehervonattal Puska fotó

D02-508 tehervonattal Puskaporos és Papírgyár között

(könyvjelző) (Lillafüredi Erdei Vasút)

A hátsó kocsi sima pőre, előtte a szálfákat pedig egy truck-pár viszi.

A C02-408 Puskaporos és Pap fotó

A C02-408 Puskaporos és Papírgyár között

(Lillafüredi Erdei Vasút)

A D02-508 tehervonattal ere fotó

A D02-508 tehervonattal ereszkedik lefelé a völgyből Papírgyár állomás előtt

(Lillafüredi Erdei Vasút)

A D02-508 tehervonattal ere fotó

A D02-508 tehervonattal ereszkedik lefelé a völgyből Papírgyár állomás előtt

(Lillafüredi Erdei Vasút)

Jobbra a farkasgödöri szárnyvonal látható.

Különleges fotótéma érkezik fotó

Különleges fotótéma érkezik Papírgyárba - A B-26-os kismozdonyt és egy kis poggyászkocsit tol be az Mk48 2021-es

(könyvjelző) (Lillafüredi Erdei Vasút - Parasznyai szárnyvonal)

A háttérben Diósgyőr panelházait süti a Nap.

D02-508 és C02-408 Papírgyá fotó

D02-508 és C02-408 Papírgyárban

(könyvjelző) (Lillafüredi Erdei Vasút)

A C02-403 pályaszámú B26-os fotó

A C02-403 pályaszámú B26-os Papírgyárban

A D02-501 Papírgyárban fotó

A D02-501 Papírgyárban

(Lillafüredi Erdei Vasút)

Az Mk48 2021 Papírgyárban fotó

Az Mk48 2021 Papírgyárban

(könyvjelző) (Lillafüredi Erdei Vasút - Parasznyai szárnyvonal)

A B26-os kismozdony Csanyik fotó

A B26-os kismozdony Csanyik-Erdészlaknál a farkasgödöri szárnyvonalon

Ezek már az utolsó fotóhelyek voltak a különleges minivonattal. Ugyan a LÁEV fotózása itt véget ér, de az én utam még nem: este a Hernád IC-vel indulok is tovább Kassára.

A B26-os kismozdony Csanyik fotó

A B26-os kismozdony Csanyik-Erdészlaknál a farkasgödöri szárnyvonalon

A B26-os kismozdony Csanyik fotó

A B26-os kismozdony Csanyik-Erdészlaknál a farkasgödöri szárnyvonalon

(könyvjelző) (Lillafüredi Erdei Vasút - Parasznyai szárnyvonal)

Ezek már az utolsó fotóhelyek voltak a különleges minivonattal. Ugyan a LÁEV fotózása itt véget ér, de az én utam még nem: este a Hernád IC-vel indulok is tovább Kassára.

A ZSSKC 721 102-2 pályaszám fotó

A ZSSKC 721 102-2 pályaszámú tolatómozdonya Kassán (Kosice, Szlovákia)

(könyvjelző)

Kassára elég későn ér a vonat, nagyon hiányzik a kishatárforgalom, de még egy kis élet volt, úgy döntöttem, legalább egy pár álló mozdonyt lefotózok, amik érdekesebbnek ígérkeznek. A Hektor kötelező feladat volt, hiszen szinte mindenhol átvették már tőlük a tolatási feladatokat a Kocurok, ahogy csökkentek a teherforgalmi igények. Vonalon pedig már nagyon régen nem látni őket.

A ZSSK 971 004-7 pályaszámú fotó

A ZSSK 971 004-7 pályaszámú emeletes motorvonati vezérlőkocsija Kassa állomáson (Kosice, Szlovákia)

(könyvjelző) (Kassa-Oderbergi Vasút)

A másik véglet a vadonatúj, kétáramrendszerű, emeletes motorvonat, ami Kassa és Pozsony környékén szorítja ki a Pantográfokat a forgalomból. De egyelőre csak elég lassan.

A ZSSKC 721 102-2 pályaszám fotó

A ZSSKC 721 102-2 pályaszámú tolatómozdonya Kassán (Kosice, Szlovákia)

(könyvjelző)

A fotózás után elfoglaltam a szállásomat az igen jó City Penziónban, bár ez nem várt nehézségekkel is járt. Nagyon sokat taxizom a Balkánon, és a civilizált taxizási szokásokat félretéve úgy pattantam be az állomás előtt egy kocsiba, hogy nem vázoltam föl a sofőrnek, hogy hova szeretnék menni és mennyit áldoznék rá, majd bólintanék rá a étszeres árra, hanem csak behuppantam, és eldaráltam, hogy Dobrvcserproszimbszemjdomcsekova-citypenzión. Elindultunk, majd mikor már az első jobbosnál ráncoltam a homlokom, hogy dehát a szállás balra van, akkor a sofőr satuzott, majd az állomástól száz méterre egy kb. tíz perces, ékes szlovák nyelvű beszélgetésbe kellett bonyolódnom vele, amelynek során el kellett magyaráznom, hogy ez egy nové penzión, hogy van Kassán olyan utca, hogy Domčeková, ráadásul a Rumunkából nyílik, és, hogy a Predmestie állomámás felé kéne keresnie. Evvel az erővel sétálhattam is volna. És Kassa még nem is nagy város.

Tatra T3-as villamos Kassán fotó

Tatra T3-as villamos Kassán, a Főpályaudvar előtt

(könyvjelző)

Szóval egy magyar kell ahhoz, hogy egy szlovák taxis eligazodjon Kassán - nem is szlovák város ez, jól látszik! Másnap reggel mindenesetre már nem taxiztam, hanem egyszerűen kisétáltam a Predmestie megállóba, ahonnan egy kemencévé fölfűtött Pantográffal mentem be a pályaudvarra, ahol megvettem a jegyem Csorbatóig (Strbske Pleso, Slovakia).

A Tátrai Fogaskerekű V fotó

A Tátrai Fogaskerekű Vasút 405 951-5 pályaszámú motorkocsija Tátracsorba állomáson (Štrba, Szlovákia)

(Csorba-Csorbatavi Villamos Fogaskerekű Vasút)

Egy komoly vasúti reggeli elfogyasztása és az elmaradhatatlan ittasellátós bagettek beszerzése után már el is kezdődött a havas kisvonatozás második napja, mégpedig a Tátrai Fogassal. Az erdetileg a Millennium évében átadott Csorba - Szentiványi-csorbató közötti gőzfogast a ČSD 1932-ben megszüntette, majd az 1970-es FIS Északisí-világbajnokságra, kisebb részt megváltoztatott nyomvonalon újjáépítette.

A Tátrai Fogaskerekű V fotó

A Tátrai Fogaskerekű Vasút 405 951-5 pályaszámú motorkocsija Tátracsorba állomáson (Štrba, Szlovákia)

(Csorba-Csorbatavi Villamos Fogaskerekű Vasút)

Az új fogas (Ozubnicová Železnica Štrba-Štrbské pleso, OŽ) a csorbai állomásépület mögé, kicsit magasabbra emelt, fedett csarnokból indul.

Csorba - 895 méterrel a ten fotó

Csorba - 895 méterrel a tenger fölött

(Csorba-Csorbatavi Villamos Fogaskerekű Vasút)

Ennél följebb nagyvasút csak a Besztercebánya-Margitfalva vonalon, Telgárt közelében fut. A kisvasút viszont még 455 métert fog végig fogaskerekű üzemmódban emelkedni.

A 905 953-6 pályaszámú foga fotó

A 905 953-6 pályaszámú fogaskerekű vezérlőkocsi Csorba állomáson (Štrba, Szlovákia)

(Csorba-Csorbatavi Villamos Fogaskerekű Vasút)

Az indítócsarnok két csonkavágányán mind a három, a svájci Winterthurban gyártott motorvonat elfér, emellett a csarnok üvegfala mögött van még egy üzemi vágány, az épületen kívül pedig egy kétállásos műhely. Ennek a motorvonatnak a motorkocsiját éppen szerelték, valószínűleg emeléshez kellett szétválasztani a párost. Mivel egyszerre még a legnagyobb csúcsban sem szokott kettőnél több szerelvény közlekedni, így ez a vonal forgalmában fönnakadást nem okozott.

A 905 953-6 pályaszámú foga fotó

A 905 953-6 pályaszámú fogaskerekű vezérlőkocsi Csorba állomáson (Štrba, Szlovákia)

(Csorba-Csorbatavi Villamos Fogaskerekű Vasút)

Az állomás után a vonat azonnal kilő fölfelé, és balra nézve máris a nagyvasúti állomás Liptószentmiklós felőli kijáratára látunk rá úgy húsz méter magasból. Ezután egy vasbeton hídon átkelünk a főút fölött, majd fenyők között kapaszkodunk, fokozatosan a motorok által bírt legnagyobbig növelve a sebességet, egészen Mogyorós (Tatransky Lieskovec) megállóhelyig.

A 405 952-3 pályaszámú foga fotó

A 405 952-3 pályaszámú fogaskerekű motorkocsi Szentiványi-csorbató állomáson (Štrbske Pleso, Szlovákia)

(könyvjelző) (Csorba-Csorbatavi Villamos Fogaskerekű Vasút)

Mogyorós után három kilométert megállás nélkül tesz meg a fogas, közben a 2004-ben és 2011-ben a szélvihar által lepucolt területek és a hangulatos, erdős részek váltják egymást. A közutakat mindenhol külön szintben keresztezzük, de például sífutóút metszi szintben a síneket.

A 405 952-3 pályaszámú foga fotó

A 405 952-3 pályaszámú fogaskerekű motorkocsi Szentiványi-csorbató állomáson (Štrbske Pleso, Szlovákia)

(Csorba-Csorbatavi Villamos Fogaskerekű Vasút)

Csorbatónál van az átszállási lehetőség és az üzemi vágánykapcsolat a Tátrai Villamosvasúthoz (Tatranská elektrická železnica – TEŽ). A vonal fokozatosan épült ki Poprád-Felka állomásról (Poprad-Tatry) Ótátrafüreden (Stary Smokovec) át Csorbatóhoz és Tátralomnicra (Tatranská Lomnica). Eleinte Ganz, később vegyesen Ganz és Ringhoffer-Škoda motorkocsik közlekedtek, majd a sí-VB-re a Villamost is fölújították. Ekkor a vasúti motorkocsik helyett egy kicsit inkább villamosra hajazó, csuklós, ČKD járművek érkeztek, majd kétezertől ismét vasúti hangulatot kapott az 1000 mm nyomközű vasúthálózat.

A ZSSK 425 951-1 pályaszámú fotó

A ZSSK 425 951-1 pályaszámú GTW 2/6 motorkocsija Csorbató (Štrbske Pleso) állomáson

(Tátrai Villamos HÉV)

2000. és 2002. között álltak ugyanis forgalomba a Stadler/ŽOS Vrútky GTW motorkocsik, a Tetrapakok, amik kicsit dobozszerű formájuk miatt sokaknak nem tetszenek, szerintem azonban segítenek komoly arcot kölcsönözni a tátrai vasútüzemnek.

A ZSSK 425 951-1 pályaszámú fotó

A ZSSK 425 951-1 pályaszámú GTW 2/6 motorkocsija a Csorbató (Štrbske Pleso) állomás utáni fölüljárón

(Tátrai Villamos HÉV)

A fölüljáró az átépítéskor épült, a síverseny előtt ugyanis a tóparton állt a Villamos állomása és ott ért véget elbontásáig a gőzfogas is.

Kilátás a letarolt hegyolda fotó

Kilátás a letarolt hegyoldalra a főút mellől Csorbató közelében

A mélyre gyökerező jegenyefenyő helyett gyorsan növő lucfenyőt telepítettek Trianon után, amik az évszázados szélviharnak már nem tudtak ellenállni. A Tátra növényvilága és vízrajza még mindig nem kezdett talpraállni. A háttérben látható völgyben halad a Kassa-Oderbergi Vasút fővonala és a Zsolna-Eperjes autópálya is. A túloldalt már az Alacsony-Tátra lábai vesznek el a felhőkben.

A ZSSK 905 952-8 pályaszámú fotó

A ZSSK 905 952-8 pályaszámú fogaskerekű vezérlőkocsija Mogyorós (Tatransky Lieskovec) és Csorbató (Štrbske Pleso) között

(könyvjelző) (Csorba-Csorbatavi Villamos Fogaskerekű Vasút)

Éppen a főút felüljárója előtt ér elég magasra a fogas a völgy mentén, hogy befordulhasson Csorbató felé, és nagyjából légvonalban haladva érhesse el az üdülőközpontot. Érdekes, hogy Csorba mellől nézve a szállodák olyan közelinek látszanak, hogy szinte meg lehet őket érinteni, valójában viszont 450 méterrel magasabban vannak, mint a fővonal. Csak eddig a felüljáróig fél órát sétáltam lefelé az állomás melletti lakópark kápolnájától induló, szernecsére hóban is járható turistaúton.

A ZSSK 905 952-8 pályaszámú fotó

A ZSSK 905 952-8 pályaszámú fogaskerekű vezérlőkocsija Mogyorós (Tatransky Lieskovec) és Csorbató (Štrbske Pleso) között

(könyvjelző) (Csorba-Csorbatavi Villamos Fogaskerekű Vasút)

Az előző kép függőleges panorámában.

A ZSSK 405 952-3 pályaszámú fotó

A ZSSK 405 952-3 pályaszámú fogaskerekű vezérlőkocsija Csorbató (Štrbske Pleso) és Mogyorós (Tatransky Lieskovec) között

(könyvjelző) (Csorba-Csorbatavi Villamos Fogaskerekű Vasút)

180 fokot fordulva is hatalmas a különbség a látványban.

A ZSSK 905 952-8 pályaszámú fotó

A ZSSK 905 952-8 pályaszámú fogaskerekű vezérlőkocsija Mogyorós (Tatransky Lieskovec) és Csorbató (Štrbske Pleso) között

(Csorba-Csorbatavi Villamos Fogaskerekű Vasút)

A ZSSK 425 965-1 pályaszámú fotó

A ZSSK 425 965-1 pályaszámú, GTW 2/6-os típusú motorvonata csatolva a Tátrai Villamoson Poprádi-tó (Popradske Pleso) és Felsőhági (Vysné Hágy) között

(Tátrai Villamos HÉV)

Hát ez egy érdekes kép. Alapvetően közepesen pocsék, viszont az idáig vezető út nem volt kispályás: eredetileg a fogas felüljárójától fölmásztam a közút tetőpontjáig, majd onnan leereszkedtem a Poprádi-tóhoz vezető úthoz. Ez a völgy ugyanis elég tisztás volt, jó lett volna onnan fotózni. Ki is szemeltem egy fotóhelyet, ahová először keménynek tűnő havon kezdtem befelé mászni. Aztán jött a baj: egy lépéssel később derékig süllyedtem a hóba, és sehogy nem bírtam kikapaszkodni onnét.

A ZSSK 425 953-7 pályaszámú fotó

A ZSSK 425 953-7 pályaszámú, GTW 2/6-os típusú motorvonata csatolva a Tátrai Villamoson Felsőhági (Vysné Hágy) és Poprádi-tó (Popradske Pleso) között

(könyvjelző) (Tátrai Villamos HÉV)

A sok kísérletezéssel elértem, hogy az államig bedolgoztam magam a hóba. Próbáltam kitenni a lábam a szilárdabb részre, de eközben a másik lábam mélyebbre süllyedt; próbáltam kézzel fölnyomni magam, de a tenyerem túl kicsi volt, a nyomás alatt a hó rögtön besüppedt. Valahogy megpróbáltam ülő helyzetbe tornászni magam, de az a veszély fenyegetett, hogy teljesen belep a hó. Szerencsére a hátizsákom rajtam volt, benne a mobilommal, végső esetben tudtam volna segítséget hívni. Aztán valahogy föltornásztam magam a szilárdabb részre a teljes hátammal, és kihemperegtem az útig.

A ZSSK 425 953-7 pályaszámú fotó

A ZSSK 425 953-7 pályaszámú, GTW 2/6-os típusú motorvonata csatolva a Tátrai Villamoson Felsőhági (Vysné Hágy) és Poprádi-tó (Popradske Pleso) között

(Tátrai Villamos HÉV)

A kihempergés közben többször úgy éreztem, hogy ilyen testhelyzetem tulajdonképpen nem is létezik, mindenesetre kezdtem megérteni, mit éreznek a partra vetett bálnák: amikor egy évtizednyi úszás után végre partot érsz, akkor már nem igazán akaródzik visszamenni.

Felsőhági állomás (Vys fotó

Felsőhági állomás (Vysné Hágy, Szlovákia)

(könyvjelző) (Tátrai Villamos HÉV)

Az idő szerencsére elég kellemes volt, így amikor a pár kilométerre levő falu vasútállomási kocsmáját zárva találtam, nem éreztem különösebben rosszul magam. Az előző fotóhelyet úgyis elrontottam, így vissza kellett sétálnom (kb. negyed óra innen), de legalább mozogtam, addig sem egy helyre próbáltam odafagyni.

A ZSSK 425 962-8 pályaszámú fotó

A ZSSK 425 962-8 pályaszámú Stadler/ZOS GTW 2/6-osa a Magas-Tátrában, Felsőhági közelében (Vysné Hágy, Szlovákia)

Visszasiettem az előbb elbaltázott fotóhelyre, és meglőttem ezt a sorozatot. Kétségtelen, hogy hótól fehér fákkal, napsütésben sokkal jobb lenne, de ennek a vasútnak a hangulata így is ellenállhatatlan. A Tátra furcsa kettőssége ez: alpesi jellegű, kopár, sziklás hegycsúcsok uralják, a vasutai mégis az Alpokhoz képest szelídebb részeken vezetnek. Ennek oka elsősorban az, hogy nem a Magas-Tátrát átszelő völgyben, hanem a hegység lábain futnak fölfelé, oldalra pillantva mindig a sok száz méterrel alattunk elterülő fennsíkot látjuk.

A ZSSK 425 962-8 pályaszámú fotó

A ZSSK 425 962-8 pályaszámú Stadler/ZOS GTW 2/6-osa a Magas-Tátrában, Felsőhági közelében (Vysné Hágy, Szlovákia)

(könyvjelző) (Tátrai Villamos HÉV)

Visszasiettem az előbb elbaltázott fotóhelyre, és meglőttem ezt a sorozatot. Kétségtelen, hogy hótól fehér fákkal, napsütésben sokkal jobb lenne, de ennek a vasútnak a hangulata így is ellenállhatatlan. A Tátra furcsa kettőssége ez: alpesi jellegű, kopár, sziklás hegycsúcsok uralják, a vasutai mégis az Alpokhoz képest szelídebb részeken vezetnek. Ennek oka elsősorban az, hogy nem a Magas-Tátrát átszelő völgyben, hanem a hegység lábain futnak fölfelé, oldalra pillantva mindig a sok száz méterrel alattunk elterülő fennsíkot látjuk.

A ZSSK 425 951-1 pályaszámú fotó

A ZSSK 425 951-1 pályaszámú Stadler/ZOS GTW 2/6-osa a Magas-Tátrában, Felsőhági közelében (Vysné Hágy, Szlovákia)

(Tátrai Villamos HÉV)

Nagyvasúti komolysággal, igaz csak negyvennel hasít át az átjárón a Tátrai Villamos, majd rögtön az ív után hatvanra gyorsít.

A ZSSK 425 951-1 pályaszámú fotó

A ZSSK 425 951-1 pályaszámú Stadler/ZOS GTW 2/6-osa a Magas-Tátrában, Felsőhági közelében (Vysné Hágy, Szlovákia)

(könyvjelző) (Tátrai Villamos HÉV)

A vasút szorosan követi a domborzatot, jelentős műtárgy nincs a vonalon, hacsak a poprádi állomást nem számítjuk, ami teljes egészében egy viadukton áll.

A ZSSK 425 951-1 pályaszámú fotó

A ZSSK 425 951-1 pályaszámú Stadler/ZOS GTW 2/6-osa a Magas-Tátrában, Felsőhági közelében (Vysné Hágy, Szlovákia)

(Tátrai Villamos HÉV)

A ZSSK 425 954-5 pályaszámú fotó

A ZSSK 425 954-5 pályaszámú Stadler/ZOS GTW 2/6-osa a Magas-Tátrában, Felsőhági közelében (Vysné Hágy, Szlovákia)

(Tátrai Villamos HÉV)

Lenne hely, ahol hosszabban lehetne a vonatokra rálátni, de a magas hó miatt ezek most megközelíthetetlenek voltak. Ősszel, vagy kisebb, de jól fedő hóban lehetne a legjobban fotózni, de HáBé csodálatos tátrai fotógalériájában sokkal szebb háttérrel készült képek is vannak szép számmal.

Biztosító-berendezés Fels&# fotó

Biztosító-berendezés Felsőhágin (Vysné Hágy, Szlovákia) a Tátrai Villamosvasúton

(könyvjelző) (Tátrai Villamos HÉV)

Gyönyörűen látszik a pénztárablakból.

A ZSSK 425 954-5 pályaszámú fotó

A ZSSK 425 954-5 pályaszámú Stadler/ZOS GTW 2/6-osa a Magas-Tátrában, Felsőhági állomáson (Vysné Hágy, Szlovákia)

(Tátrai Villamos HÉV)

Közben kinyitott a pöttöm faházban működő kocsma, és a nyílt lángos műkandallónál gyönyörűen elgőzöltem a vizet a csukámból és a nadrágomból (ez ugyan a bakancsomnak valószínűleg nem tett jót, az egészségem miatt feltétlenül szükség volt rá).

A ZSSK 425 955-2 pályaszámú fotó

A ZSSK 425 955-2 pályaszámú Stadler/ZOS GTW 2/6-osa a Magas-Tátrában, Felsőhági állomáson (Vysné Hágy, Szlovákia)

(könyvjelző) (Tátrai Villamos HÉV)

Kereszt van, a meredek részen Ótátrafüred (Stary Smokovec, Szlovákia) felől kapaszkodik egy GTW.

A ZSSK 425 955-2 pályaszámú fotó

A ZSSK 425 955-2 pályaszámú Stadler/ZOS GTW 2/6-osa a Magas-Tátrában, Felsőhági állomáson (Vysné Hágy, Szlovákia)

(Tátrai Villamos HÉV)

Fönnakadást a hó nem okozott, a nagy hóekék és talán hómarók megtették a dolgukat. Van itt egy iparvágány (egy szanatórium alatti alagútba vezet), azért azt nem tolták le :).

Vonatkereszt Felsőhági fotó

Vonatkereszt Felsőhágiban

(könyvjelző) (Tátrai Villamos HÉV)

Rossz időben itt nem koszolódnak, hanem biztos tisztulnak a vonatok.

A Tátrai Villamos GTW-jének fotó

A Tátrai Villamos GTW-jének belső tere, útban Csorbatóra

(Tátrai Villamos HÉV)

A két kocsirész közötti közlekedőfolyosó a tulajdonképpeni mozdonyon vezet át. Nem az igazi a hangszigetelése és ezeknek a korai teljesítményelektronikáknak még van egy hangjuk, méghozzá a sebességtől függően változó frekvenciával. Hamarosan viszont megérnek a gépek egy főjavításra, akkor remélhetőleg modern szaggatót, és így megszűnik a folyamatos föl-le skálázás, hiszen a kanyarokra szinte mindig ráfékez a vonat, majd az egyenesben ismét kigyorsít.

Lassú kanyarvétel Felső fotó

Lassú kanyarvétel Felsőhági és Poprádi-tó között

(Tátrai Villamos HÉV)

400 méterrel alattunk Lucsi fotó

400 méterrel alattunk Lucsivna és a nagyvasút

Oldalvölgy Poprádi-tónál (P fotó

Oldalvölgy Poprádi-tónál (Popradske Pleso)

(Tátrai Villamos HÉV)

Hófal Poprádi-tónál (Poprad fotó

Hófal Poprádi-tónál (Popradske Pleso)

(Tátrai Villamos HÉV)

A ZSSK 425 955-2 pályaszámú fotó

A ZSSK 425 955-2 pályaszámú motorvonat a Tátrai Villamosvasút Csorbató állomásán (Štrbské Pleso, Szlovákia)

A ZSSK 425 955-2 pályaszámú fotó

A ZSSK 425 955-2 pályaszámú motorvonat a Tátrai Villamosvasút Csorbató állomásán (Štrbské Pleso, Szlovákia)

(Tátrai Villamos HÉV)

Nem kis pályaudvar fejlődött itt ki a nyári turizmus és a téli sportok miatt. 5 peronos csonkavágány fogadhatja a legfeljebb két egységből csatolt GTW-it a Tátrai Villamosnak, egy átmenő peronos vágányra fölsorakozhat az összes fogaskerekű kocsi is, és azon túl még egy foasléces vágány szolgálhat a fogasok tárolására, félreállítására, bár itt fedett hely egyálatlán nem jut nekik. A két fogasvágányra a TEŽ felől is be lehet járni, és volt is kísérlet a régi villamosok közlekedtetésére a fogason, de lefelé a villamos fék túl sok menetet nem bírt volna ki, pedig a fogas motorkocsikra ráférne a kímélés.

A fogas forgalmi vágánya és fotó

A fogas forgalmi vágánya és a behavazott tárolóvágány Csorbatónál

(Csorba-Csorbatavi Villamos Fogaskerekű Vasút)

Csorbató fotó

Csorbató

Játékos és szép, ám teljese fotó

Játékos és szép, ám teljesen funkcióhiányos perontető Csorbatón

(könyvjelző) (Tátrai Villamos HÉV)

A ZSSK 905 952-8 pályaszámú fotó

A ZSSK 905 952-8 pályaszámú fogaskerekű vezérlőkocsi Csorbató bejárati jelzőjénél

(Csorba-Csorbatavi Villamos Fogaskerekű Vasút)

A ZSSK 905 952-8 pályaszámú fotó

A ZSSK 905 952-8 pályaszámú fogaskerekű vezérlőkocsi Csorbató bejárati jelzőjénél

(könyvjelző) (Csorba-Csorbatavi Villamos Fogaskerekű Vasút)

A ZSSK 905 952-8 pályaszámú fotó

A ZSSK 905 952-8 pályaszámú fogaskerekű vezérlőkocsi Csorbató bejárati jelzőjénél

(Csorba-Csorbatavi Villamos Fogaskerekű Vasút)

A ZSSK 405 952-3 pályaszámú fotó

A ZSSK 405 952-3 pályaszámú fogaskerekű motorkocsi Csorbató állomáson

(Csorba-Csorbatavi Villamos Fogaskerekű Vasút)

Komoly az óránkénti fogas utasterhelése.

A ZSSK 405 952-3 pályaszámú fotó

A ZSSK 405 952-3 pályaszámú fogaskerekű motorkocsi Csorbató állomáson

(Csorba-Csorbatavi Villamos Fogaskerekű Vasút)

A ZSSK 405 952-3 pályaszámú fotó

A ZSSK 405 952-3 pályaszámú fogaskerekű motorkocsi oldalán lévő feliratok

(Csorba-Csorbatavi Villamos Fogaskerekű Vasút)

A ZSSK 405 952-3 pályaszámú fotó

A ZSSK 405 952-3 pályaszámú fogaskerekű motorkocsi oldaltáblája

(Csorba-Csorbatavi Villamos Fogaskerekű Vasút)

A ZSSK 405 952-3 pályaszámú fotó

A ZSSK 405 952-3 pályaszámú fogaskerekű motorkocsi Csorba állomáson (Štrba, Szlovákia)

(Csorba-Csorbatavi Villamos Fogaskerekű Vasút)

A ZSSK 405 952-3 pályaszámú fotó

A ZSSK 405 952-3 pályaszámú fogaskerekű motorkocsi Csorba állomáson (Štrba, Szlovákia)

(könyvjelző) (Csorba-Csorbatavi Villamos Fogaskerekű Vasút)

Induló vonatok jegyzéke Cso fotó

Induló vonatok jegyzéke Csorbán

Az érkezés (prichod) és indulás (odchod) szavak megtanulása a Szlovákiában járó vasútbarát első feladata, a legtöbb helyen ugyanis nincs idegen nyelvű kiírás és a nálunk megszokott fehér (érk.) és sárga (ind.) megkülönböztetés is hiányzik, vagy egyenesen össze van keverve.

A ZSSK 163 124-1 pályaszámú fotó

A ZSSK 163 124-1 pályaszámú Pershing egy személyvonattal Csorbán

(Kassa-Oderbergi Vasút)

Egy kicsit nagyvasutazni is lejöttem, bár a sötét idő nem kedvezett ennek különösebben, és a kisvasúttal szemben a nagyvasút nagy, nyílt területeken halad át, így inkább tiszta időben tátrai panorámával van értelme fényképezni.

A ZSSK 671 004-0 / 971 004- fotó

A ZSSK 671 004-0 / 971 004-1 pályaszámú, kétáramrendszerű emeletes motorvonat Lucsivna és Csorba megálló között

(Kassa-Oderbergi Vasút)

Jókor jöttem le, elég komoly fogásom volt!

A ZSSK 671 004-0 / 971 004- fotó

A ZSSK 671 004-0 / 971 004-1 pályaszámú, kétáramrendszerű emeletes motorvonat Lucsivna és Csorba megálló között

(könyvjelző) (Kassa-Oderbergi Vasút)

Jókor jöttem le, elég komoly fogásom volt!

A ZSSK 671 004-0 / 971 004- fotó

A ZSSK 671 004-0 / 971 004-1 pályaszámú, kétáramrendszerű emeletes motorvonat Lucsivna és Csorba megálló között

(Kassa-Oderbergi Vasút)

A ZSSK 671 004-0 / 971 004- fotó

A ZSSK 671 004-0 / 971 004-1 pályaszámú, kétáramrendszerű emeletes motorvonat Csorba megállóban

(Kassa-Oderbergi Vasút)

A 363 093-6 egy Pozsony-Kas fotó

A 363 093-6 egy Pozsony-Kassa gyorsvonattal Csorba megállóhelyen (Štrba zastávka, Szlovákia)

(Kassa-Oderbergi Vasút)

Visszamentem Poprádra, hogy fotó

Visszamentem Poprádra, hogy onnan a Villamossal közelítsem meg Óátrafüredet

Útközben pedig a Tátra fővárosában mi mást fotózhattam volna, mint egy platós Tatrát (éljen az Á betű megmaradás törvénye). Ezeket persze Kopřivnicében, Csehországban gyártják, Poprdáon csak vasúti vagongyár működik.

Kihúzóvágány a Tátrai Villa fotó

Kihúzóvágány a Tátrai Villamos Poprád állomásán

(Tátrai Villamos HÉV)

Ahogy a villamos elindul az állomásról, úgy tűnik, mintha kétvágányú lenne - állomási felsővezeték-tartó hidak állnak fölötte, ahogy fölmászik a Poprád és a Tátra között húzódó fennsíkra. Ez azonban csak egy hosszú kihúzóvágány, ami a házak között egyszer csak véget ér. Ezen visszafogva tudnak a nagyvasúti fűtőház melletti kocsiszínbe lejárni a vonatok egy, a Villamos állomása alatt elmenő vágányon át. Annak lezárása esetén pedig ez tárolásra is alkalmas.

A fennsíkon, útban a Magas- fotó

A fennsíkon, útban a Magas-Tátra felé

(Tátrai Villamos HÉV)

Bár ez alig látszik.

A Lomnici-csúcs Nagyszalókr fotó

A Lomnici-csúcs Nagyszalókról nézve (Vel'ky Slavkov, Szlovákia)

(Tátrai Villamos HÉV)

Fordító deltavágány Nagysza fotó

Fordító deltavágány Nagyszalókon (Vel'ky Slavkov, Szlovákia)

(Tátrai Villamos HÉV)

Ilyen hosszú vonatokhoz nem érdemes fordító korongot építeni, a delta pedig Poprádon nem fért el, ezért inkább Nagyszalókra került.

Kereszt Nagyszalókon (Vel&# fotó

Kereszt Nagyszalókon (Vel'ky Slavkov, Szlovákia)

(Tátrai Villamos HÉV)

A vezetőfülke mellett ki lehet előre látni.

A 425 955-2 pályaszámú GTW  fotó

A 425 955-2 pályaszámú GTW a Tátrai Villamos Ótátrafüred állomásán (Stary Smokovec, Szlovákia)

(Tátrai Villamos HÉV)

A Magas-Tátra látképe az eg fotó

A Magas-Tátra látképe az egyik ótátrafüredi restiben

(könyvjelző)

A 425 956-0 pályaszámú GTW  fotó

A 425 956-0 pályaszámú GTW a Tátrai Villamos Ótátrafüred állomásán (Stary Smokovec, Szlovákia)

(Tátrai Villamos HÉV)

Ő a Tátralomnicról a mellékvonalon érkezett vonat, itt lehet átszállni Poprád felé. Onnan vannak közvetlen, normál nyomközű vonatok is Poprádra.

A 425 956-0 pályaszámú GTW  fotó

A 425 956-0 pályaszámú GTW a Tátrai Villamos Ótátrafüred állomásán (Stary Smokovec, Szlovákia)

(Tátrai Villamos HÉV)

A 425 956-0 pályaszámú GTW  fotó

A 425 956-0 pályaszámú GTW a Tátrai Villamos Ótátrafüred állomásán (Stary Smokovec, Szlovákia)

(könyvjelző) (Tátrai Villamos HÉV)

Ő a Tátralomnicról a mellékvonalon érkezett vonat, itt lehet átszállni Poprád felé. Onnan vannak közvetlen, normál nyomközű vonatok is Poprádra.

A 425 956-0 pályaszámú GTW  fotó

A 425 956-0 pályaszámú GTW a Tátrai Villamos Ótátrafüred állomásán (Stary Smokovec, Szlovákia)

(Tátrai Villamos HÉV)

Itt egy régi kép is az állomásról.

A 425 965-1 pályaszámú GTW  fotó

A 425 965-1 pályaszámú GTW a Tátrai Villamos Ótátrafüred állomásán (Stary Smokovec, Szlovákia)

(Tátrai Villamos HÉV)

A részben legfiatalabb motorkocsi gépes részét tartalékként már 2002-ben legyártották, majd 2006-ban elkészültek a hozzá való személyszállító részek is, és azóta nincs tartalék gépes rész. Ez a tartalékgyártás egyébként a schneebergi fogassal sem jött már be, ugyanis nehézkes szükség esetén bevetni a tartalékot, nem is igen lehet olyan baj a tűzön kívül, hogy csak a motoros rész nem használható, az viszont huzamosabb ideig. Egy törésnél ez például telejsen fölösleges, így inkább a komplett tartalék-szerelvénynek van értelme, arról nem beszélve, hogy az utazási igények is csak növekednek.

A ZSSK 163 051-6 pályaszámú fotó

A ZSSK 163 051-6 pályaszámú Pershing egy személyvonattal Poprad-Tatry állomáson

(Kassa-Oderbergi Vasút)

A háttérben a viadukton a Tátrai Villamos két szerelvénye áll.

A Lokorail 182 072-9 pályas fotó

A Lokorail 182 072-9 pályaszámú Sestikolak villanymozdonya gabonavonattal Poprad-Tatry állomáson

(Kassa-Oderbergi Vasút)

A nap és a fény végére azért becsúszott egy tehervonat is a pályasebességgel járható, a két vonali vágány közé nagyjából Y-kitérőkkel kiágazó tehervonati átmenő fővágányon, hiszen tudta, hogy tehervonat nélkül szomorú lettem volna a nap végén. Köszönöm szépen a figyelmed - a soron következő albumokkal most kivételesen nem Svájc felé folytatom a benbe.hu virtuális barangolásait, hanem masszív mellékvonali fotódózist készítek elő, tekintettel Április 15. közeledtére. Köszönöm a figyelmed!
További olvasnivalóként javaslom Halász Péter cikkét, Hajtó Bálint oldalát, Gulyás Attila pedig cikkében a Feketebalogi erdei vasútról is ír.

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek