A Zentralbahn HGe 4/4II 101 961-1 Stans és Dallenwil között
A Luzern-Stans-Engelberg-Bahn
1898. október 5-én nyílt meg a Stansstad-Engelberg vasútvonal, amely a stansstadi kikötőben gőzhajós kapcsolatot adott Luzern felé. Kezdettől fogva villamos vontatással működött, de 750 V 32 Hz-es háromfázisú váltakozóárammal, akkoriban Svájc leghosszabb villamosított vasútvonala volt. Az Eingestellte Bahnen oldalán szép beszámoló látható a korai motorvonatokról és a kikötői állomásról, amit azóta fölhagytak. A vasút két szakaszból, adhéziós völgyi szakaszból és fogasléces hegyi pályából áll. Utóbbi régen Obermattnál kezdődött, ma helyette egy alagút vezet Grafenort és Engelberg között, levágva az Aa-Schlucht kanyargós és meredek szakaszát. Itt a pálya meredeksége korlátozta a vonathosszt és a sebességet (az eredeti motorvonatok fogaskerekű tolómozdonnyal csak 5 km/h sebességgel haladhattak fölfelé), de volt egy igazán különleges útátjáró is: a nagyon magara kiemelkedő Riggenbach-fogasléc miatt nem szintben, hanem hollandi módra fölnyitható hídon keresztezte az út a vasutat. Ugyancsak az EB-nál láthatóak képek a régi és az új pályáról, a fogasmozdonyokról és a felvonóhídról is.
De nem csak az alagút 2010-es átadása jelentett modernizálást: 1964-ben épült át a felsővezeték a Brünigbahn egyfázisú, 15 kV 16,7 Hz-es rendszerére és épült meg az Alpnachersee és a Vierwaldstättersee közötti szoros fölötti híd, illetve a Lopper-Tunnel II, aminek köszönhetően az engelbergi vonatok egészen a luzerni főpályaudvarig járhattak, a 2005-ös fúzió óta már Zentralbahn márkajelzéssel. Néhány, a völgyben fekvő település megállója helyett buszkapcsolatot kapott Stansba, ahol persze Luzern felé biztosított az átszállás az S-Bahn-ra, ami csak adhéziós SPATZ motorkocsikkal Wolfenschiessenig közlekedik. Azon túl csak a képen látható Luzern-Engelberg-Express-szel lehet utazni, aminek a panorámakocsi mellett is van érdekessége: a vonat végén egy csuklós, három részből álló, alacsonypadlós Stadler vezérlőkocsi található. Ehhez egészen hasonló működik a BOB vonalán is , de a MÁV is hasznát vehetné: egyrészt olcsón lehet növelni a FLIRT-ek kapacitását vele a laposabb vonalakon vagy a ritkán megálló távolsági forgalomban, másrészt bevethető hagyományos ingavonatok végén, a régi kocsik mellett egy kis korszerű járműrészt is biztosítva.
Fotó: Takács Bence
Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.